quote:Dat is toch precies de kern van de discussie? Je interpreteert wat je weet/denkt te weten, en daar ontstaat een persoonlijke werkelijkheid uit. Die "werkelijkheid" zal gezien de beperkingen van de mens (zintuigen, voorstellingsvermogen) altijd afwijken van de werkelijke werkelijkheid.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:35 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Je verwart hier uitspraken over de werkelijkheid (theorie) met de werkelijkheid zelf (de standen van zaken).
quote:Voor alle duidelijkheid: het bestaan van een valse werkelijkheid is niet mijn bedenksel net zomin als dat je mij zult horen zeggen "Rollo Greb was in z'n vorige reactie zichzelf niet". Dat zou immers onzin zijn om te stellen. Zo is het ook met de werkelijkheid. Deze is er gewoon zonder dat onze (talige) uitspraken daarover iets aan afdoen. Een stomp op je neus is gewoon een stomp op je neus en doet je 'au!' slaken. Daarnaast smaakte mij zojuist het avondeten heel goed. Daar doet geen uitspraak over deze smaakervaring iets aan af. De ervaring van het proeven is immers toch niet waar of onwaar?Op zaterdag 23 oktober 2010 18:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat is toch precies de kern van de discussie? Je interpreteert wat je weet/denkt te weten, en daar ontstaat een persoonlijke werkelijkheid uit. Die "werkelijkheid" zal gezien de beperkingen van de mens (zintuigen, voorstellingsvermogen) altijd afwijken van de werkelijke werkelijkheid.
Jij hebt het over een echte valse werkelijkheid? Dan zouden er meerdere werkelijkheden moeten zijn onafhankelijk van meningen en waarnemingen. Dat lijkt me niet.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2010 18:33 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Maar in dat geval kom je weer bij de aloude correspondentietheorie uit.
quote:In Tarski's theorie hoef je niet te vragen naar de relatie tussen de objecttaal en de metataal, want die is er per definitie.Tarski's theorie daarentegen bestaat uit uitspraken over uitspraken en heeft als zodanig zijn geldigheid louter binnen de formele wetenschappen.
quote:De voorstelling van de werkelijkheid kan uit de pas lopen met de werkelijkheid zelf. Als dat niet zo was, dan hadden mensen het nooit over de waarheid gehad.Op zaterdag 23 oktober 2010 17:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Deze vraag doet het voorkomen alsof er zoiets zou bestaan als een valse werkelijkheid. Tenminste, dat haal ik eruit. Maar wat zou ik me überhaupt voor moeten stellen bij zo'n valse, onware werkelijkheid? Dat is net zo onzinnig als zeggen: 'ik ben mezelf niet'.
quote:Dat vermoed ik wel maar met het verschil dat de correspondentietheorie gaat over uitspraken over de werkelijkheid en Tarski's theorie over uitspraken over uitspraken. Tarsli probeerde nu juist een oplossing te vinden voor de belangrijkste tekortkoming van de correspondentietheorie. Namelijk waar Sneakypete al eerder de vinger oplegde door te stellen dat niet valt vast te stellen wanneer er sprake is van correspondentie en het überhaupt moeilijk te bepalen is wat wij met dit begrip bedoelen. En daar lijkt mij ook de onvolkomenheid van jouw begrip van 'voorstelling' in te zitten. Wat moet ik me daar bij voorstellen. Ik zou het zo niet weten.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:00 schreef deelnemer2 het volgende:
Speelt Tarski's theorie de correspondentie theorie niet gewoon na binnen de taal, om zo waarheid te definieren (als het ware op het droge).
quote:Ja, maar dan laat die voorstelling zich wel in taal uitdrukken. Taal is hier de drager want hoe zouden we het er anders over kunnen hebben?Op zaterdag 23 oktober 2010 19:03 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
De voorstelling van de werkelijkheid kan uit de pas lopen met de werkelijkheid zelf. Als dat niet zo was, dan hadden mensen het nooit over de waarheid gehad.
quote:Wat jij hier de werkelijke werkelijkheid noemt, is een metafysisch begrip (niet religieus). Ook het begrip waarheid dat (deels) hieraan is gelieerd is metafysisch.Op zaterdag 23 oktober 2010 18:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat is toch precies de kern van de discussie? Je interpreteert wat je weet/denkt te weten, en daar ontstaat een persoonlijke werkelijkheid uit. Die "werkelijkheid" zal gezien de beperkingen van de mens (zintuigen, voorstellingsvermogen) altijd afwijken van de werkelijke werkelijkheid.
quote:In principe zou je meerdere werkelijkheden kunnen hebben, zoals bepaalde natuurkundige theorien beweren. Echter je kunt dan de som (vereniging) van die werkelijkheden (en hun samenhang) zien als de (ene) werkelijkheid. Het a priorie stellen van het bestaan als iets dat 1 geheel vormt is een mystieke en metafyische gedachte.Jij hebt het over een echte valse werkelijkheid? Dan zouden er meerdere werkelijkheden moeten zijn onafhankelijk van meningen en waarnemingen. Dat lijkt me niet.
quote:Je bedoeld meerder universa of dimensies?Op zaterdag 23 oktober 2010 19:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat jij hier de werkelijke werkelijkheid noemt, is een metafysisch begrip (niet religieus). Ook het begrip waarheid dat (deels) hieraan is gelieerd is metafysisch.
Waarom hebben we (deze) metafysische begrippen nodig?
Omdat we anders geen wetenschap kunnen bedrijven. kunst, ethiek en ook vele dagelijkse zaken zijn impliciet gefundeerd op metafysische zaken.
[..]
In principe zou je meerdere werkelijkheden kunnen hebben, zoals bepaalde natuurkundige theorien beweren.
quote:Ben ik niet mee eens. De werkelijkheid is wat er echt om ons heen en in ons is en is niet metafysisch. Hij kan gekent, gemeten, ge-weet-ik-veelt worden als we slim genoeg zijn.Echter je kunt dan de som (vereniging) van die werkelijkheden (en hun samenhang) zien als de (ene)werkelijkheid. Het a priorie stellen van het bestaan als iets dat 1 geheel vormt is een mystieke en metafyische gedachte.
quote:Deze correspondentie is een natuurlijk gegeven. Een geit kan vrijwel direct na zijn geboorte lopen, rennen en objecten vermijden. Dus veel is aangeboren.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:16 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat vermoed ik wel maar met het verschil dat de correspondentietheorie gaat over uitspraken over de werkelijkheid en Tarski's theorie over uitspraken over uitspraken. Tarsli probeerde nu juist een oplossing te vinden voor de belangrijkste tekortkoming van de correspondentietheorie. Namelijk waar Sneakypete al eerder de vinger oplegde door te stellen dat niet valt vast te stellen wanneer er sprake is van correspondentie en het überhaupt moeilijk te bepalen is wat wij met dit begrip bedoelen. En daar lijkt mij ook de onvolkomenheid van jouw begrip van 'voorstelling' in te zitten. Wat moet ik me daar bij voorstellen. Ik zou het zo niet weten.
quote:De bewuste voorstelling wordt uitgedrukt in taal. Is de bewuste voorstelling louter taal of meer? Ik denk dat de bewuste voorstelling zelf al een soort taal is. Een natuurlijke taal een gestructureerde subtaal is. Een formele taal een super gestructureerde sub-subtaal is.Op zaterdag 23 oktober 2010 19:18 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Ja, maar dan laat die voorstelling zich wel in taal uitdrukken. Taal is hier de drager want hoe zouden we het er anders over kunnen hebben?
quote:Wat echt om ons heen is kan niet gekend worden, we zien slechts interacties met onze zintuigen en onze instrumenten, via theorien kunnen we dan een stap dichter komen bij "de werkelijkheid".Op zaterdag 23 oktober 2010 20:10 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je bedoeld meerder universa of dimensies?
[..]
Ben ik niet mee eens. De werkelijkheid is wat er echt om ons heen en in ons is en is niet metafysisch. Hij kan gekent, gemeten, ge-weet-ik-veelt worden als we slim genoeg zijn.
quote:Ja, inzoverre je daar een theorie over hebt. En er zijn meerdere mogelijk, Newton had een andere theorie dan Einstein, beiden geloofden dat er slechts 1 werkelijkheid is.Ik geloof dat je de mechanismen achter de feiten (hoe werkt zwaartekracht, hoe werkt materie) kan afleiden uit het waarnemen van feiten en gebeurtenissen.
quote:Veel van deze zijn schijnvragen, berustend op een verkeerd begrip van onze eigen taal en grammatica.Ik denk dat de rest (een oorsprong, doel of bedoeling van alles) hele menselijke vragen zijn, maar alleen nuttig voor een persoonlijk wereldbeeld. Het heeft niets te maken met de werkelijkheid, maar misschien alles met De Waarheid, wat wel metafysisch is.
quote:Dat zeg ik toch ook niet. Voortdurend heb ik het onderscheid gemaakt tussen ervaring enerzijds en talige interpretatie en kennis van de werkelijkheid anderzijds. De werkelijkheid kan niet gereduceerd worden tot louter taal maar taal is binnen die werkelijkheid wel het enige waarop de categorie waarheid van toepassing is. Hoe zouden we van een steen kunnen stellen dat deze onwaar is?Op zondag 24 oktober 2010 11:07 schreef deelnemer2 het volgende:
Door de taal als de drager te zien van onze werkelijkheid, verlaat je nooit het bewustzijn. Maar alles wijst erop dat het bewustzijn niet de wereld is.
quote:Is waar is een eigenschap van een bewering? Als je in de logica bepaalde beweringen per definitie deze eigenschap toebedeeld (axioma's), en afleidingsregels definieert die de eigenschap behouden, dan onstaat een idee van waarheid die nooit buiten de taal treedt. Maar dat is kunstmatig.Op zondag 24 oktober 2010 11:56 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch ook niet. Voortdurend heb ik het onderscheid gemaakt tussen ervaring enerzijds en talige interpretatie en kennis van de werkelijkheid anderzijds. De werkelijkheid kan niet gereduceerd worden tot louter taal maar taal is binnen die werkelijkheid wel het enige waarop de categorie waarheid van toepassing is. Hoe zouden we van een steen kunnen stellen dat deze onwaar is?
De directe ervaring van de werkelijkheid -onaangeroerd door de taal- gaat aan onze talige kennis vooraf en kunnen we toch een ontologische status toekennen. Immers, loop je met je hoofd tegen een boom aan dan komt er geen taal aan te pas om toch een heel reële ervaring te hebben van die werkelijkheid!
quote:Dat mag misschien kunstmatig zijn maar kan om die reden nog geen aanleiding geven om deze zienswijze af te wijzen.Op zondag 24 oktober 2010 13:17 schreef deelnemer2 het volgende:
Is waar is een eigenschap van een bewering? Als je in de logica bepaalde beweringen per definitie deze eigenschap toebedeeld (axioma's), en afleidingsregels definieert die de eigenschap behouden, dan onstaat een idee van waarheid die nooit buiten de taal treedt. Maar dat is kunstmatig.
quote:Het is de vraag of het inderdaad zo is dat beweringen altijd verwijzen naar zaken die extern zijn aan de taal. Het is misschien, wanneer je er dieper over nadenkt, wel een ietwat naïeve opvatting. Wat je hierboven aangeeft past precies in het plaatje van de correspondentietheorie. En juist het leggen van nadruk op de relatie tussen bewering en werkelijkheid is het zwakke punt van deze op het oog zo plausibele waarheidstheorie. Probleem is simpelweg dat de kentheorie ons niet een derde grond (een tertium comparationis) aanreikt waarmee we deze relatie succesvol weten te maken. Dát is het grote gemis van deze theorie.Op zondag 24 oktober 2010 13:17 schreef deelnemer2 het volgende:
Normaal verwijzen beweringen altijd naar zaken die extern zijn aan de taal. Waarheid is dan een eigenschap van de relatie tussen de bewering en externe werkelijkheid. Of je dan nog met afleidingsregels nieuwe ware beweringen kunt afleiden, hangt af van de vraag of deze afleidingregels waar zijn. De afleidingsregels zijn waar als ze de inherente logica van de wereld zelf representeren.
quote:In de natuurkunde zoekt men een alles omvattend model, waarin de metingen de punten zijn waar toetsing plaatsvindt. Maar deze meetpunten zijn niet het beginpunt van het model. Het beginpunt zijn axioma's waaruit het model wordt opgetrokken, vergelijkbaar met de formele logica. Een deel van de stellingen zijn toetsbaar in de vorm van een meting. Het model is dus waar als het isomorf is met de werkelijkheid.Op zondag 24 oktober 2010 14:57 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Dat mag misschien kunstmatig zijn maar kan om die reden nog geen aanleiding geven om deze zienswijze af te wijzen.
[..]
Het is de vraag of het inderdaad zo is dat beweringen altijd verwijzen naar zaken die extern zijn aan de taal. Het is misschien, wanneer je er dieper over nadenkt, wel een ietwat naïeve opvatting. Wat je hierboven aangeeft past precies in het plaatje van de correspondentietheorie. En juist het leggen van nadruk op de relatie tussen bewering en werkelijkheid is het zwakke punt van deze op het oog zo plausibele waarheidstheorie. Probleem is simpelweg dat de kentheorie ons niet een derde grond (een tertium comparationis) aanreikt waarmee we deze relatie succesvol weten te maken. Dát is het grote gemis van deze theorie.
Wat dat betreft heeft de coherentietheorie betere papieren ook al wordt daar niet expliciet gemaakt wat we nu precies onder waarheid verstaan. Het weet deze vraag tamelijk succesvol te vermijden.
quote:Allereerst, de werkelijkheid valt niet geheel te reduceren tot het natuurkundige model.Op zondag 24 oktober 2010 16:12 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
In de natuurkunde zoekt men een alles omvattend model, waarin de metingen de punten zijn waar toetsing plaatsvindt. Maar deze meetpunten zijn niet het beginpunt van het model. Het beginpunt zijn axioma's waaruit het model wordt opgetrokken, vergelijkbaar met de formele logica. Een deel van de stellingen zijn toetsbaar in de vorm van een meting. Het model is dus waar als het isomorf is met de werkelijkheid.
Er is binnen het model sprake van waarheid in dezelfde zin als in de formele logica: ware axioma's en afleidingsregels die waarheid behouden en leiden tot ware stellingen. Tegelijk is er sprake van waarheid als een correspondentie van het gehele model met de werkelijkheid. Sommige stellingen hebben een praktisch uitvoerbare tegenhanger in de werkelijkheid: een meting.
Als de uitkomst van de meting aangeeft dat het model niet klopt, wordt gezocht naar een verbetering van het model. Zo evolueert het model tot het aansluit op de werkelijkheid; een soort evolutie proces.
quote:Nee, nou misbruik je het woord "gekent". Ik kan niet weten hoe het is om een muur te zijn, nee. Maar als we slim genoeg zijn en onze instrumenten zijn goed genoeg, kunnen we alles over deze muur te weten komen. Hoe het is om een muur te zijn is een hele menselijke vraag, maar het heeft niets met de werkelijkheid te maken. In werkelijkheid ben ik namelijk geen muur.Op zondag 24 oktober 2010 11:21 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat echt om ons heen is kan niet gekend worden, we zien slechts interacties met onze zintuigen en onze instrumenten, via theorien kunnen we dan een stap dichter komen bij "de werkelijkheid".
[..]
quote:Newtons en Einsteins werkelijkheid waren dezelfde. Alleen is Einstein iets nauwkeuriger, vooral bij hogere snelheden. Maar ze waren idd op weg naar dezelfde werkelijkheid. Dat is de waarheid.Ja, inzoverre je daar een theorie over hebt. En er zijn meerdere mogelijk, Newton had een andere theorie dan Einstein, beiden geloofden dat er slechts 1 werkelijkheid is.
[..]
quote:Dat zou je kunnen bewijzen, maar dan moet je je vragen aanpassen aan een objectieve werkelijkheid. Vragen over het doel van het universum of iemands leven heeft niets te maken met de werkelijkheid. dan zal je eerst aan moeten tonen dat er een doel (nodig) is. En erg weinig mensen zijn bezig met die vraag.Veel van deze zijn schijnvragen, berustend op een verkeerd begrip van onze eigen taal en grammatica.
Of een persoonlijk wereldbeeld al dan niet te maken heeft met de werkelijkheid is natuurlijk ook een hypothese.
quote:Nee. Je kan spreken over een objectieve werkelijkheid, maar De Waarheid bestaat niet, het is een religieus begrip.Nog iets over het begrip waarheid:
- allereerst is het een containerbegrip, dwz. binnen elk (vak)gebied heeft het een andere specifieke betekenis, maar deze betekenissen hebben alle de zelfde familietrekken (LW), daardoor worden vaak analogieen van het ene gebied naar het andere onterecht gemaakt.
- Op feiten toegepast is er een relatie met de werkelijkheid: als een uitspraak overeenstemt met de werkelijkheid is hij waar (gebied van de natuurwetenschappen): correspondentie principe
- In de wiskunde is iets waar als je het kunt bewijzen, maar er zijn ook ware uitspraken die niet bewijsbaar zijn (Godel). ((weer een andere grammatica, voor het begrip waar))
- te spreken over "De Waarheid" als totaliteit van alle fysische waarheden is waarschijnlijk onzin (een totaliteit van alle gebeurtenissen die ooit hebben plaatsgevonden)
- te spreken over "De Waarheid" als totaliteit van alle wiskundige waarheden leidt tot tegensraak.
Zo zijn er vele waarheden
quote:Waarom niet?Op zondag 24 oktober 2010 21:43 schreef RolloGreb het volgende:
[..]
Allereerst, de werkelijkheid valt niet geheel te reduceren tot het natuurkundige model.
quote:Ook door in de metataal een correspondentie te definiëren tussen de naam en het object.Daarnaast hebben we kunnen constateren dat juist voor de formele wetenschappen (wiskunde en logica) Tarski's theorie uitkomst biedt om waar van onwaar te onderscheiden.
quote:Dat doe ik zeker en ik vind het zelfs verhelderend. Het hart van een natuurkundige model is een universele bewegingswet, die de opeenvolgende toestanden van het systeem met elkaar verbindt.En tenslotte lijkt het erop dat je het voorspellend vermogen van een model als equivalent beschouwt aan de correspondentie tussen uitspraak en werkelijkheid. Dat lijkt mij een onjuiste en verwarrende voorstelling van zaken.
quote:Een natuurkundig model weerspiegelt de werkelijkheid MI wel.Het is veeleer zo dat we met het wetenschappelijke experiment de natuur een vraag stellen en waarop deze in dezelfde taal een antwoord geeft (Bacon). Het is niet zo dat met het experiment en het opstellen van een voorspellend model wij de werkelijkheid van zijn kleren ontdoen en zicht krijgen op de naakte waarheid. Een model spiegelt niet de werkelijkheid (Rorty). Het is een spreken over en geen spreken met de werkelijkheid.
quote:Er bestaat idd geen onderliggende niet-talige waarheid in de wereld zelf, maar de wereld zelf bestaat wel (en daarom is objectiviteit mogelijk).Overigens is het geheel begrijpelijk hoe deze verwarring kan ontstaan doordat we vaak aanhaken bij losse uitspraken over de werkelijkheid (het licht is rood en de kat zit op de mat) en onszelf daarmee voorhouden dat er een onderliggende niet-talige waarheid in de wereld zelf zou bestaan. In deze naïeve opvatting zouden we in staat zijn deze waarheid te laten corresponderen met een talige uitspraak.
quote:Dat boek van Rorty heb ik lang geleden gelezen en ik was het er niet mee eens. Er is een groot verschil tussen de menswetenschappen en de natuurwetenschappen. In de menswetenschappen hebben mensen veel gestudeerd maar nog nooit met een goede theorie gewerkt. Voor hun is het pragmatisme heel herkenbaar. Daar gelooft al heel lang niemand meer in objectiviteit of waarheid. Zij stappen vaak argeloos in, op een hoog niveau van complexiteit en verwachten dat je alles eenvoudig kunt begrijpen. Maar een groep mensen kent een veelheid aan interacties tussen deelnemers, die zelf ook weer een inwendige structuur hebben met een enorme complexiteit . Deze complexiteit maakt van de hoop op een algemene wetenschappelijke waarheid een naieve illusie. Historici leren zo dat waarheid onmogelijk is. Het is idd niet mogelijk een geschiedenis samen te vatten in een waarheid of bewegingswet.Een citaat lijkt mij hier verhelderend:
"In zulke gevallen [het hanteren van losse uitspraken] komen we er gemakkelijk toe om het feit dat de wereld ons de rechtvaardiging verschaft om iets te geloven , te verwarren met de aanspraak dat een of andere niet-talige toestand van de wereld zelf een voorbeeld van de waarheid is of dat zo'n toestand' een geloof waar maakt' door ermee te corresponderen. Dit alles gebeurt minder gauw wanneer we van individuele zinnen overstappen op vocabulaires als geheel."
(Rorty in: Contingentie, ironie en solidariteit)
En het is niet de wereld die beslist over welke vocabulaire of taalspel de betere is. Denk hierbij aan de incommensurabiliteit van paradigma's en taalspelen.
quote:Want hoe weet de waarnemer dat hij alles weet? Hij bekijkt het ook alleen maar uit zijn zienswijze.Op maandag 25 oktober 2010 12:30 schreef Molurus het volgende:
Precies SlevinX. Een "waarnemer die alles weet" kan eenvoudig niet bestaan. Er is altijd sprake van een deelnemersperspectief, er kan helemaal niets anders zijn dan dat.
Het hele onderscheid is daarmee wat mij betreft onzinnig.
quote:Dus houden wij het op onze waarheid en misschien is dat De Waarheid. En die bestaat wel zeker. Dat je er nooit achter zult komen betekend niet dat het niet bestaat. Das wel een erg kromme redenatie natuurlijk.Op maandag 25 oktober 2010 12:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dus het waarnemersperspectief is De Waarheid. We willen het allemaal maar het bestaat niet.
quote:Bovendien kun je nooit een systeem waarnemen zonder het systeem te beinvloeden. Ook op die manier ben je altijd een deelnemer, en niet puur een waarnemer.Op maandag 25 oktober 2010 12:31 schreef SlevinX het volgende:
[..]
Want hoe weet de waarnemer dat hij alles weet? Hij bekijkt het ook alleen maar uit zijn zienswijze.
Een conclusie die ik zelf nog niet eens had gezien!
Het kan wel zijn dat iemand een overrulende waarheid kent omdat jij maar een deelnemer bent en de god(schepper) bijv de waarnemer van ons is maar misschien zelf wel een deelnemer is.
quote:Als er al een "de waarheid" is dan is het in elk geval inherent onmogelijk om die te kennen.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Dus houden wij het op onze waarheid en misschien is dat De Waarheid. En die bestaat wel zeker. Dat je er nooit achter zult komen betekend niet dat het niet bestaat. Das wel een erg kromme redenatie natuurlijk.
quote:Welnee, wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met waarheid, maar met waarschijnlijkheid. Een subtiel maar heel belangrijk verschil.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Om de discussie niet te laten doodlopen omdat wij niet zeker weten of ons perspectief de juiste is, moeten wij er vanuit gaan dat wat wij in de wetenschap als waarheid kunnen aantonen, dat dat de waarheid is.
Maar door dit als als een mogelijke onwaarheid te verklaren, is elke vorm van wetenschap en geloofsovertuiging zinloos.
quote:Dat betekent wat mij betreft nog niet dat die twee perspectieven gelijkwaardig of zelfs maar vergelijkbaar zijn. Want hoewel je nooit zeker kunt weten dat de 100.000e keer dat je je hypothese toetst het resultaat hetzelfde zal zijn als de voorgaande 99.999 keer, kun je in elk geval op basis daarvan wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid. Niets van die strekking kan worden gezegd van de christelijke geloofsovertuigingen.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Conclusie is dat wij allemaal gelovigen zijn. Gelovigen in onze waarheid. Dus als je als christen een atheist tegen komt die zegt dat jou geloof nep is, kun je zeggen dat hij ook niet alles weet. Want het leven op aarde is geen absolute waarheid.
quote:Je maakt een ander onderscheidt dan ik. Je splitst de wereld in een binnenwereld (je belevingswereld) en de buitenwereld. De samenhang tussen beide wordt pas duidelijk als we de ontwikkeling in de tijd volgen. Dan blijkt dat het ene deel afhankelijk is van het andere.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:44 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.
Zeker bij morele kwesties, ethiek is het onmogelijk objectief te blijven. Dit omdat een ethische kwestie aan de mens trekt, het werpt betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor zich uit.
Je kunt prima, via de 'God eye view' redeneren en berekenen hoe ver de maan van de aarde staat zonder hier enig gevoel over te hebben. Hetzelfde geldt voor het kookpunt van water, de wet van de zwaartekracht etc. Je kunt er mee bezig zijn zonder je enig moment goed of slecht te voelen over deze waarheden.
Echter als je de krant open slaat en je leest een 'waarheid' over oorlog dan hebben de meeste mensen er direct een gevoel bij. Ze vinden het goed, we zijn een land aan het bevrijden, of ze vinden het fout, we zijn een onrechtmatige oorlog begonnen, we zijn een land aan het onderdrukken.
Dit 'gevoel' moet worden omgezet in daden: het steunen van de oorlog of er tegen demonstreren. In onze maatschappij vertaald zich dit bijvoorbeeld in stemmen op CDA in het ene geval of SP in het andere.
quote:Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.Op maandag 25 oktober 2010 12:30 schreef Molurus het volgende:
Precies SlevinX. Een "waarnemer die alles weet" kan eenvoudig niet bestaan. Er is altijd sprake van een deelnemersperspectief, er kan helemaal niets anders zijn dan dat.
Het hele onderscheid is daarmee wat mij betreft onzinnig.
quote:Ik geloof niet dat wetenschap zich met waarschijnlijkheden bezig houdt. Ik zie het meer als een juiste onderbouwing voor (vanuit ons perspectief met onze kennis) de waarheid.Op maandag 25 oktober 2010 13:03 schreef Molurus het volgende:
Dat betekent wat mij betreft nog niet dat die twee perspectieven gelijkwaardig of zelfs maar vergelijkbaar zijn. Want hoewel je nooit zeker kunt weten dat de 100.000e keer dat je je hypothese toetst het resultaat hetzelfde zal zijn als de voorgaande 99.999 keer, kun je in elk geval op basis daarvan wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid. Niets van die strekking kan worden gezegd van de christelijke geloofsovertuigingen.
Simpel gezegd: de overtuiging dat een baksteen zal vallen wanneer je hem loslaat is geen geloof, het is wetenschap. Ook als je niet zeker kunt weten dat die baksteen zal gaan vallen.
quote:De wetenschap *kan* helemaal niet ergens naar kijken alsof je er van buitenaf naar kijkt, ik kan dat ook niet. Het woordje 'alsof' geeft dat al min of meer weg. Je stelt een eis aan de waarnemer waar de waarnemer niet aan kan voldoen.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
Wat doet de wetenschap volgens jou. Artikelen schijven over zij persoonlijk de wereld ervaren, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
En hou er is mee op om het waarheidsperspectief te verwarren met de waarheid kennen. Het waarheidsperspectief is een perspectief. Een voorstelling van de wereld alsof je er van buitenaf tegen aan kunt kijken, zoals jij dat doet als je over evolutie begint. Het invullen van het waarheidsperspectief is wat men in de wetenschap allang doet. Ik bedoel niet meer en niets minder. Maar het is een ander perspectief dan redeneren van je positie als deelnemer.
quote:Ik heb het over waarnemer en deelnemer, niet over waarheidsperspectief. Mijn idee hierover heb ik al uitgelegd. Jij maakt het verschil in objectief en subjectief, ik maak het verschil in kennis en positie. Zoals wij kijken naar vissen in een aquarium. Die vissen kennen hun wereld en denken dat de waarheid is en vanuit hun perspectief klopt dat, wij weten wel beter. De waarheid is dat ze in een kommetje zitten. Zo zie ik het verschil in mijn genoemde perspectieven.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
En hou er is mee op om het waarheidsperspectief te verwarren met de waarheid kennen. Het waarheidsperspectief is een perspectief. Een voorstelling van de wereld alsof je er van buitenaf tegen aan kunt kijken, zoals jij dat doet als je over evolutie begint. Het invullen van het waarheidsperspectief is wat men in de wetenschap allang doet. Ik bedoel niet meer en niets minder. Maar het is een ander perspectief dan redeneren van je positie als deelnemer.
quote:Geldigheid die beperkt is tot wat wij mensen hebben bedacht als de waarheidOp maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
quote:Je begrijpt niet wat ik zeg. Wat jij wilt bestrijden bedoel ik niet. Wat je erover zegt, daar ben ik het mee eens. Denk je nu echt, dat ik geloof dat je door je ogen op een bepaalde manier open te doen, je de waarheid ziet? Ik ben niet gek. Laat dat eens los.Op maandag 25 oktober 2010 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap *kan* helemaal niet ergens naar kijken alsof je er van buitenaf naar kijkt, ik kan dat ook niet. Het woordje 'alsof' geeft dat al min of meer weg. Je stelt een eis aan de waarnemer waar de waarnemer niet aan kan voldoen.
Het doet me een beetje denken aan Rawls' 'veil of ignorance': ook die sluier van onwetendheid kan niet bestaan.
quote:Omdat de invulling ervan indirect tot stand komt? Als je daar het kritisch over gaat doen, moet je een solipsisme aannemen.Op maandag 25 oktober 2010 13:48 schreef Molurus het volgende:
Beste deelnemer, wat jij het waarheidsperspectief noemt kan helemaal niet bestaan.Het is en blijft een puur hypothetisch perspectief. It's not real.
quote:Is het waarheidsperspectief niet gewoon het gezamelijke vastgestelde deelnemersperspectief.Op maandag 25 oktober 2010 13:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat de invulling ervan indirect tot stand komt? Als je daar het kritisch over gaat doen, moet je een solipsisme aannemen.
Nogmaals:
Het deelnemersperspectief ontleent zijn realisme aan het feit dat deelnemer samenvalt met een klein stukje van de wereld. Zijn lichaam vormt een gezichtspunt, van waaruit de deelnemer zijn deelnemersperspectief ziet.
Het waarheidsperspectief ontleent zijn realisme aan het feit dat het eigen lichaam niet op zichzelf bestaat, maar ontstaan is uit, en afhankelijk is van, de rest van de wereld.
quote:De vissen hebben hun eigen deelnemerspectief. Zoals jij de invulling van het waarheidsperspectief van de vissen beschrijft, is het nauwelijks meer dan een herformulering van het deelnemerspectief. Als de vissen ook dingen buiten de kom zien, en zo tot de conclusie komen dat ze in een kom leven, dan ontwikkelen ze een waarheidsperspectief.Op maandag 25 oktober 2010 13:36 schreef SlevinX het volgende:
Stel die vissen geloven in een god en zij houden wetenschappelijke onderzoeken wat doen ze dan?
Vanuit hun perspectief kijken ze daarnaar. Wij leven in dit water en komen hier door een big bang. Het eten komt uit de lucht vallen, we worden geboren door ook uit de lucht te vallen, als we doodgaan komt er een netje.
Dit is voor hun de waarheid, maar voor ons als waarnemer niet.
quote:Ja, maar niet door consensus. Maar doordat heel veel mensen, over vele generaties, puzzelen met logica en feiten. Noem het wetenschap. Het idee is dat de puzzel sluit, omdat de objectieve wereld geen tegenspraken bevat.Op maandag 25 oktober 2010 14:08 schreef SlevinX het volgende:
[..]
Is het waarheidsperspectief niet gewoon het gezamelijke vastgestelde deelnemersperspectief.
quote:Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.Op maandag 25 oktober 2010 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, maar niet door consensus. Maar doordat heel veel mensen, over vele generaties, puzzelen met logica en feiten. Noem het wetenschap. Het idee is dat de puzzel sluit, omdat de objectieve wereld geen tegenspraken bevat.
quote:Ik noem het een waarheidsperspectief, om af te zijn van de eeuwige vraag naar de juistheid van iemands voorstelling van de wereld. Ik ga ervan uit dat je kunt werken aan de invulling van een zelfoverstijgend waarheidsperpectief. Hoe minder je jezelf overstijgt, hoe meer je projecteert. Het denken in termen van een een waarheidsperspectief is een oefening in zelfoverstijging. De ontwikkelingen in de wetenschap tonen aan dat het niet kan worden afgedaan als onzin. Door te puzzelen met logica een feiten wordt het deelnmerspectief gedeeltelijk overstegen.Op maandag 25 oktober 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.
quote:Hoe bedoel je dit?Op maandag 25 oktober 2010 14:33 schreef deelnemer het volgende:
De ontwikkelingen in de wetenschap tonen aan dat het niet kan worden afgedaan als onzin.
quote:De wetenschap sluit die mogelijkheid helemaal niet uit. Wanneer de wetenschap zegt dat de waarschijnlijkheid groter is dan, zeg, 98% dan noemen we dat in de volksmond 'waarheid', 'feit', verzin er eens een woord voor. Wat betreft het vallen van bakstenen hebben we het misschien zelfs wel over 99.999999999%, maar die 100% haal je echt nooit.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef SlevinX het volgende:
Met de natuurwetten zoals deze nu is zal de baksteen met een zekerheid van 100% vallen. Want zwaartekracht is een feit, dus waarheid (vanuit het deelnemers perspectief). Zoals jij het zegt is er nog steeds een mogelijkheid die zegt dat hij ook niet naar beneden kan vallen. Ik denk dat wetenschap juist uitsluit dat het omhoog valt en kunnen we daarom stellen dat het altijd naar beneden zal vallen.
quote:Ons inzicht in de wereld overschrijdt de grens van de directe ervaring. Je kunt dingen weten die nooit iemand heeft (of zal kunnen) ervaren. Neem een eenvoudig voorbeeld. Hoe overtuig je jezelf ervan, dat er geluid bestaat dat je niet kunt horen.
quote:Iedereen heeft een gezichtspunt. Het werkwoord ‘heeft’ suggereert dat je ook een ander gezichtspunt kunt aannemen. Maar een belangrijk deel van je gezichtspunt, ligt buiten het bereik van je keuze mogelijkheden. Je kiest je eigen identiteit niet (denk bijvoorbeeld aan je moedertaal).Op maandag 25 oktober 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.
quote:Moet.. moet... waarom moet dat? Kunnen we ons er niet gewoon bij neerleggen dat we niet alles weten en helemaal niets zeker?Op maandag 25 oktober 2010 14:46 schreef SlevinX het volgende:
Maar we moeten er gewoon van uitgaan dat onze wetenschappelijke bevindingen de waarheid is, in ieder geval onze waarheid. Gemaakt uit een collectieve deelnemersperspectief.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij leven hier en nu. En bestaat er een god of niet, of waar geloven wij in.
Wat is volgens ons, de waarheid. Daarbij rekening houdend dat je wetenschap en ander goed uitgezochte en onderbouwde "feiten" moet aannemen voor waar.
quote:Dat is een speculatieve invulling van het waarheidsperspectief. Omdat het waarheidsperspectief onvolledig is en nooit 100% zeker, vullen we het ook persoonlijk in, aansluitend op onze wensen en behoeften. Dan ben je eigenlijk aan het projecteren. Dan vermeng je het waarheidsperspectief met het deelnemersperspectief, terwijl je ze beter kunt gescheiden kunt houden (en switchen waar nodig).Op maandag 25 oktober 2010 14:46 schreef SlevinX het volgende:
Iedereen praat hier over een andere vorm van perspectief en waarheid.
Deelnemer denkt hier op een heel ander niveau over na. Hij gaat er vanuit dat wat wij bestaan. Als je dat niet in twijfel trekt of niet in ogenschouw neemt, dan klopt zijn beredenering aardig.
Maar we moeten er gewoon van uitgaan dat onze wetenschappelijke bevindingen de waarheid is, in ieder geval onze waarheid. Gemaakt uit een collectieve deelnemersperspectief.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij leven hier en nu. En bestaat er een god of niet, of waar geloven wij in.
Wat is volgens ons, de waarheid. Daarbij rekening houdend dat je wetenschap en ander goed uitgezochte en onderbouwde "feiten" moet aannemen voor waar.
quote:Ik kan me best voorstellen dat je die twee gescheiden wilt houden. Ik betwijfel echter ten zeerste of dat uberhaupt mogelijk is.Op maandag 25 oktober 2010 14:57 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een speculatieve invulling van het waarheidsperspectief. Omdat het waarheidsperspectief onvolledig is en nooit 100% zeker, vullen we het ook persoonlijk in, aansluitend op onze wensen en behoeften. Dan ben je eigenlijk aan het projecteren. Dan vermeng je het waarheidsperspectief met het deelnemersperspectief, terwijl je ze beter kunt gescheiden kunt houden (en switchen waar nodig).
quote:Zodra je dingen als zwaartekracht kan verwerpen met dat het met onze kennis bestaat maar niet zeker is of het uberhaupt wel bestaat, dan kan je geen discussie meer voeren:DOp maandag 25 oktober 2010 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moet.. moet... waarom moet dat? Kunnen we ons er niet gewoon bij neerleggen dat we niet alles weten en helemaal niets zeker?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |