quote:Als er al een "de waarheid" is dan is het in elk geval inherent onmogelijk om die te kennen.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Dus houden wij het op onze waarheid en misschien is dat De Waarheid. En die bestaat wel zeker. Dat je er nooit achter zult komen betekend niet dat het niet bestaat. Das wel een erg kromme redenatie natuurlijk.
quote:Welnee, wetenschap houdt zich helemaal niet bezig met waarheid, maar met waarschijnlijkheid. Een subtiel maar heel belangrijk verschil.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Om de discussie niet te laten doodlopen omdat wij niet zeker weten of ons perspectief de juiste is, moeten wij er vanuit gaan dat wat wij in de wetenschap als waarheid kunnen aantonen, dat dat de waarheid is.
Maar door dit als als een mogelijke onwaarheid te verklaren, is elke vorm van wetenschap en geloofsovertuiging zinloos.
quote:Dat betekent wat mij betreft nog niet dat die twee perspectieven gelijkwaardig of zelfs maar vergelijkbaar zijn. Want hoewel je nooit zeker kunt weten dat de 100.000e keer dat je je hypothese toetst het resultaat hetzelfde zal zijn als de voorgaande 99.999 keer, kun je in elk geval op basis daarvan wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid. Niets van die strekking kan worden gezegd van de christelijke geloofsovertuigingen.Op maandag 25 oktober 2010 12:51 schreef SlevinX het volgende:
Conclusie is dat wij allemaal gelovigen zijn. Gelovigen in onze waarheid. Dus als je als christen een atheist tegen komt die zegt dat jou geloof nep is, kun je zeggen dat hij ook niet alles weet. Want het leven op aarde is geen absolute waarheid.
quote:Je maakt een ander onderscheidt dan ik. Je splitst de wereld in een binnenwereld (je belevingswereld) en de buitenwereld. De samenhang tussen beide wordt pas duidelijk als we de ontwikkeling in de tijd volgen. Dan blijkt dat het ene deel afhankelijk is van het andere.Op zaterdag 23 oktober 2010 13:44 schreef Sattyagraha het volgende:
[..]
Ik snap de twee perspectieven. Echter, het is onmogelijk om een van deze twee perspectieven te kiezen en de wereld alleen maar via dat perspectief te bekijken. Je kunt er niet omheen dat je altijd een subject blijft met een min of meer objectieve voorstelling van zaken. Uiteindelijk moet je dat min of meer objectieve wereldbeeld omzetten in handelingen, daden. Hier vloeien die twee gezichtspunten in elkaar over.
Zeker bij morele kwesties, ethiek is het onmogelijk objectief te blijven. Dit omdat een ethische kwestie aan de mens trekt, het werpt betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor zich uit.
Je kunt prima, via de 'God eye view' redeneren en berekenen hoe ver de maan van de aarde staat zonder hier enig gevoel over te hebben. Hetzelfde geldt voor het kookpunt van water, de wet van de zwaartekracht etc. Je kunt er mee bezig zijn zonder je enig moment goed of slecht te voelen over deze waarheden.
Echter als je de krant open slaat en je leest een 'waarheid' over oorlog dan hebben de meeste mensen er direct een gevoel bij. Ze vinden het goed, we zijn een land aan het bevrijden, of ze vinden het fout, we zijn een onrechtmatige oorlog begonnen, we zijn een land aan het onderdrukken.
Dit 'gevoel' moet worden omgezet in daden: het steunen van de oorlog of er tegen demonstreren. In onze maatschappij vertaald zich dit bijvoorbeeld in stemmen op CDA in het ene geval of SP in het andere.
quote:Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.Op maandag 25 oktober 2010 12:30 schreef Molurus het volgende:
Precies SlevinX. Een "waarnemer die alles weet" kan eenvoudig niet bestaan. Er is altijd sprake van een deelnemersperspectief, er kan helemaal niets anders zijn dan dat.
Het hele onderscheid is daarmee wat mij betreft onzinnig.
quote:Ik geloof niet dat wetenschap zich met waarschijnlijkheden bezig houdt. Ik zie het meer als een juiste onderbouwing voor (vanuit ons perspectief met onze kennis) de waarheid.Op maandag 25 oktober 2010 13:03 schreef Molurus het volgende:
Dat betekent wat mij betreft nog niet dat die twee perspectieven gelijkwaardig of zelfs maar vergelijkbaar zijn. Want hoewel je nooit zeker kunt weten dat de 100.000e keer dat je je hypothese toetst het resultaat hetzelfde zal zijn als de voorgaande 99.999 keer, kun je in elk geval op basis daarvan wel iets zeggen over de waarschijnlijkheid. Niets van die strekking kan worden gezegd van de christelijke geloofsovertuigingen.
Simpel gezegd: de overtuiging dat een baksteen zal vallen wanneer je hem loslaat is geen geloof, het is wetenschap. Ook als je niet zeker kunt weten dat die baksteen zal gaan vallen.
quote:De wetenschap *kan* helemaal niet ergens naar kijken alsof je er van buitenaf naar kijkt, ik kan dat ook niet. Het woordje 'alsof' geeft dat al min of meer weg. Je stelt een eis aan de waarnemer waar de waarnemer niet aan kan voldoen.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
Wat doet de wetenschap volgens jou. Artikelen schijven over zij persoonlijk de wereld ervaren, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
En hou er is mee op om het waarheidsperspectief te verwarren met de waarheid kennen. Het waarheidsperspectief is een perspectief. Een voorstelling van de wereld alsof je er van buitenaf tegen aan kunt kijken, zoals jij dat doet als je over evolutie begint. Het invullen van het waarheidsperspectief is wat men in de wetenschap allang doet. Ik bedoel niet meer en niets minder. Maar het is een ander perspectief dan redeneren van je positie als deelnemer.
quote:Ik heb het over waarnemer en deelnemer, niet over waarheidsperspectief. Mijn idee hierover heb ik al uitgelegd. Jij maakt het verschil in objectief en subjectief, ik maak het verschil in kennis en positie. Zoals wij kijken naar vissen in een aquarium. Die vissen kennen hun wereld en denken dat de waarheid is en vanuit hun perspectief klopt dat, wij weten wel beter. De waarheid is dat ze in een kommetje zitten. Zo zie ik het verschil in mijn genoemde perspectieven.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
En hou er is mee op om het waarheidsperspectief te verwarren met de waarheid kennen. Het waarheidsperspectief is een perspectief. Een voorstelling van de wereld alsof je er van buitenaf tegen aan kunt kijken, zoals jij dat doet als je over evolutie begint. Het invullen van het waarheidsperspectief is wat men in de wetenschap allang doet. Ik bedoel niet meer en niets minder. Maar het is een ander perspectief dan redeneren van je positie als deelnemer.
quote:Geldigheid die beperkt is tot wat wij mensen hebben bedacht als de waarheidOp maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wat doet de wetenschap volgens jou? Schrijft een wetenschapper artikelen over zijn persoonlijke ervaring van de wereld, met een geldigheid die beperkt is tot de wetenschapper zelf.
quote:Je begrijpt niet wat ik zeg. Wat jij wilt bestrijden bedoel ik niet. Wat je erover zegt, daar ben ik het mee eens. Denk je nu echt, dat ik geloof dat je door je ogen op een bepaalde manier open te doen, je de waarheid ziet? Ik ben niet gek. Laat dat eens los.Op maandag 25 oktober 2010 13:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap *kan* helemaal niet ergens naar kijken alsof je er van buitenaf naar kijkt, ik kan dat ook niet. Het woordje 'alsof' geeft dat al min of meer weg. Je stelt een eis aan de waarnemer waar de waarnemer niet aan kan voldoen.
Het doet me een beetje denken aan Rawls' 'veil of ignorance': ook die sluier van onwetendheid kan niet bestaan.
quote:Omdat de invulling ervan indirect tot stand komt? Als je daar het kritisch over gaat doen, moet je een solipsisme aannemen.Op maandag 25 oktober 2010 13:48 schreef Molurus het volgende:
Beste deelnemer, wat jij het waarheidsperspectief noemt kan helemaal niet bestaan.Het is en blijft een puur hypothetisch perspectief. It's not real.
quote:Is het waarheidsperspectief niet gewoon het gezamelijke vastgestelde deelnemersperspectief.Op maandag 25 oktober 2010 13:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat de invulling ervan indirect tot stand komt? Als je daar het kritisch over gaat doen, moet je een solipsisme aannemen.
Nogmaals:
Het deelnemersperspectief ontleent zijn realisme aan het feit dat deelnemer samenvalt met een klein stukje van de wereld. Zijn lichaam vormt een gezichtspunt, van waaruit de deelnemer zijn deelnemersperspectief ziet.
Het waarheidsperspectief ontleent zijn realisme aan het feit dat het eigen lichaam niet op zichzelf bestaat, maar ontstaan is uit, en afhankelijk is van, de rest van de wereld.
quote:De vissen hebben hun eigen deelnemerspectief. Zoals jij de invulling van het waarheidsperspectief van de vissen beschrijft, is het nauwelijks meer dan een herformulering van het deelnemerspectief. Als de vissen ook dingen buiten de kom zien, en zo tot de conclusie komen dat ze in een kom leven, dan ontwikkelen ze een waarheidsperspectief.Op maandag 25 oktober 2010 13:36 schreef SlevinX het volgende:
Stel die vissen geloven in een god en zij houden wetenschappelijke onderzoeken wat doen ze dan?
Vanuit hun perspectief kijken ze daarnaar. Wij leven in dit water en komen hier door een big bang. Het eten komt uit de lucht vallen, we worden geboren door ook uit de lucht te vallen, als we doodgaan komt er een netje.
Dit is voor hun de waarheid, maar voor ons als waarnemer niet.
quote:Ja, maar niet door consensus. Maar doordat heel veel mensen, over vele generaties, puzzelen met logica en feiten. Noem het wetenschap. Het idee is dat de puzzel sluit, omdat de objectieve wereld geen tegenspraken bevat.Op maandag 25 oktober 2010 14:08 schreef SlevinX het volgende:
[..]
Is het waarheidsperspectief niet gewoon het gezamelijke vastgestelde deelnemersperspectief.
quote:Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.Op maandag 25 oktober 2010 14:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ja, maar niet door consensus. Maar doordat heel veel mensen, over vele generaties, puzzelen met logica en feiten. Noem het wetenschap. Het idee is dat de puzzel sluit, omdat de objectieve wereld geen tegenspraken bevat.
quote:Ik noem het een waarheidsperspectief, om af te zijn van de eeuwige vraag naar de juistheid van iemands voorstelling van de wereld. Ik ga ervan uit dat je kunt werken aan de invulling van een zelfoverstijgend waarheidsperpectief. Hoe minder je jezelf overstijgt, hoe meer je projecteert. Het denken in termen van een een waarheidsperspectief is een oefening in zelfoverstijging. De ontwikkelingen in de wetenschap tonen aan dat het niet kan worden afgedaan als onzin. Door te puzzelen met logica een feiten wordt het deelnmerspectief gedeeltelijk overstegen.Op maandag 25 oktober 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.
quote:Hoe bedoel je dit?Op maandag 25 oktober 2010 14:33 schreef deelnemer het volgende:
De ontwikkelingen in de wetenschap tonen aan dat het niet kan worden afgedaan als onzin.
quote:De wetenschap sluit die mogelijkheid helemaal niet uit. Wanneer de wetenschap zegt dat de waarschijnlijkheid groter is dan, zeg, 98% dan noemen we dat in de volksmond 'waarheid', 'feit', verzin er eens een woord voor. Wat betreft het vallen van bakstenen hebben we het misschien zelfs wel over 99.999999999%, maar die 100% haal je echt nooit.Op maandag 25 oktober 2010 13:24 schreef SlevinX het volgende:
Met de natuurwetten zoals deze nu is zal de baksteen met een zekerheid van 100% vallen. Want zwaartekracht is een feit, dus waarheid (vanuit het deelnemers perspectief). Zoals jij het zegt is er nog steeds een mogelijkheid die zegt dat hij ook niet naar beneden kan vallen. Ik denk dat wetenschap juist uitsluit dat het omhoog valt en kunnen we daarom stellen dat het altijd naar beneden zal vallen.
quote:Ons inzicht in de wereld overschrijdt de grens van de directe ervaring. Je kunt dingen weten die nooit iemand heeft (of zal kunnen) ervaren. Neem een eenvoudig voorbeeld. Hoe overtuig je jezelf ervan, dat er geluid bestaat dat je niet kunt horen.
quote:Iedereen heeft een gezichtspunt. Het werkwoord ‘heeft’ suggereert dat je ook een ander gezichtspunt kunt aannemen. Maar een belangrijk deel van je gezichtspunt, ligt buiten het bereik van je keuze mogelijkheden. Je kiest je eigen identiteit niet (denk bijvoorbeeld aan je moedertaal).Op maandag 25 oktober 2010 14:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een collectief deelnemersperspectief is nog steeds een deelnemersperspectief. Dat niveau ontstijg je nooit.
quote:Moet.. moet... waarom moet dat? Kunnen we ons er niet gewoon bij neerleggen dat we niet alles weten en helemaal niets zeker?Op maandag 25 oktober 2010 14:46 schreef SlevinX het volgende:
Maar we moeten er gewoon van uitgaan dat onze wetenschappelijke bevindingen de waarheid is, in ieder geval onze waarheid. Gemaakt uit een collectieve deelnemersperspectief.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij leven hier en nu. En bestaat er een god of niet, of waar geloven wij in.
Wat is volgens ons, de waarheid. Daarbij rekening houdend dat je wetenschap en ander goed uitgezochte en onderbouwde "feiten" moet aannemen voor waar.
quote:Dat is een speculatieve invulling van het waarheidsperspectief. Omdat het waarheidsperspectief onvolledig is en nooit 100% zeker, vullen we het ook persoonlijk in, aansluitend op onze wensen en behoeften. Dan ben je eigenlijk aan het projecteren. Dan vermeng je het waarheidsperspectief met het deelnemersperspectief, terwijl je ze beter kunt gescheiden kunt houden (en switchen waar nodig).Op maandag 25 oktober 2010 14:46 schreef SlevinX het volgende:
Iedereen praat hier over een andere vorm van perspectief en waarheid.
Deelnemer denkt hier op een heel ander niveau over na. Hij gaat er vanuit dat wat wij bestaan. Als je dat niet in twijfel trekt of niet in ogenschouw neemt, dan klopt zijn beredenering aardig.
Maar we moeten er gewoon van uitgaan dat onze wetenschappelijke bevindingen de waarheid is, in ieder geval onze waarheid. Gemaakt uit een collectieve deelnemersperspectief.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat wij leven hier en nu. En bestaat er een god of niet, of waar geloven wij in.
Wat is volgens ons, de waarheid. Daarbij rekening houdend dat je wetenschap en ander goed uitgezochte en onderbouwde "feiten" moet aannemen voor waar.
quote:Ik kan me best voorstellen dat je die twee gescheiden wilt houden. Ik betwijfel echter ten zeerste of dat uberhaupt mogelijk is.Op maandag 25 oktober 2010 14:57 schreef deelnemer het volgende:
Dat is een speculatieve invulling van het waarheidsperspectief. Omdat het waarheidsperspectief onvolledig is en nooit 100% zeker, vullen we het ook persoonlijk in, aansluitend op onze wensen en behoeften. Dan ben je eigenlijk aan het projecteren. Dan vermeng je het waarheidsperspectief met het deelnemersperspectief, terwijl je ze beter kunt gescheiden kunt houden (en switchen waar nodig).
quote:Zodra je dingen als zwaartekracht kan verwerpen met dat het met onze kennis bestaat maar niet zeker is of het uberhaupt wel bestaat, dan kan je geen discussie meer voeren:DOp maandag 25 oktober 2010 14:52 schreef Molurus het volgende:
[..]
Moet.. moet... waarom moet dat? Kunnen we ons er niet gewoon bij neerleggen dat we niet alles weten en helemaal niets zeker?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |