quote:Bedankt voor de link naar dat topic.Op maandag 25 oktober 2010 19:13 schreef AliKebap het volgende:
Ik moest bij het lezen van dit topic direct aan een ander topic denken: Depressieve beta-student:"Het Beta tekort, een fabeltje?"
[..]
quote:"Ja er is tekort want we willen geld van de overheid!!!!Op maandag 25 oktober 2010 19:28 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Bedankt voor de link naar dat topic.
Na dat topic te hebben gelezen, snap ik er helemaal niets meer van wat de SER aan het zeuren is..
Zijn er nou wel of niet tekorten aan technici ?
quote:De lonen in o.a. de bouw en dan met name voor de timmermannen zijn echt veel te laag. Als de bouw dadelijk weer aantrekt zullen veel aannemers zichzelf achter hun oren krabben. Als een timmerman die in weer en wind staat te werken voor ¤50.00 bruto minder lekker droog in een fabriek kan staan, is hij toch gek dat hij terug de bouw in gaat. Vieze bazenOp maandag 25 oktober 2010 19:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
"Ja er is tekort want we willen geld van de overheid!!!!
"Nee, er is geen tekort, dus ik geef meneer de monteur gewoon minimum loon."
quote:Echte R&D gaat over kwaliteit, niet kwantiteit. Voor goede R&D heb je autonome denkers nodig en goed geschoolde technici. Je ziet dat een aantal bedrijven alweer R&D activiteiten terugverplaatst omdat de ellende meer kost dan de goedkope R&D-ers daar. Je bent vast accountant: die kijken geen van allen verder dan komend kwartaal, heb je een goede dan lukt het tot komend boekjaar.Op maandag 25 oktober 2010 14:15 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Ik vrees dat je nog een wereldbeeld hebt van westerse superioriteit uit 1960. In India studeren jaarlijks aan de universiteiten meer technische academici af dan in heel Europa. Idem dito in China, het land dat inmiddels jaarlijks het hoogste aantal patenten van alle landen registreert. Nederland en trouwens heel West-Europa is inmiddels volledig voorbij gestreefd. Waarom denk je dat Philips bijv. de laatste jaren een fors deel van zijn R&D naar Azie heeft verhuisd?
quote:Ik kan me voorstellen dat jij ook eerst denkt dat Petertje2 een accountant is,Op maandag 25 oktober 2010 20:07 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Echte R&D gaat over kwaliteit, niet kwantiteit. Voor goede R&D heb je autonome denkers nodig en goed geschoolde technici. Je ziet dat een aantal bedrijven alweer R&D activiteiten terugverplaatst omdat de ellende meer kost dan de goedkope R&D-ers daar. Je bent vast accountant: die kijken geen van allen verder dan komend kwartaal, heb je een goede dan lukt het tot komend boekjaar.
Investeringen met een technische levensduur van 15 jaar, die niet in 3 jaar worden terugverdiend kunnen al niet. Ik haat accountants. Bureaucratische mierenneukers vind ik het. bah. kortetermijndenkend crisisveroorzakers. Zo.
En nu tijd voor weer wat echt waardecreeerend werk, want ik heb nog wat mail te sturen. Waarbij er echte dingen worden gemaakt als gevolg daarvan.
quote:We cracked the nut!Op maandag 25 oktober 2010 22:06 schreef Bankfurt het volgende:
Mijn complimenten dus aan medeforumgenoot Papierversnipperaar;![]()
die had het ook al door en gaf het in korte bewoordingen aan.
quote:Je draait de zaken om. Dat steeds meer hoger geschoold werk bij Philips naar het buitenland is verdwenen is vooral een gevolg van de problemen om hier aan voldoende hooggeschoold technisch personeel te komen. Dat is een probleem dat al sinds begin tachtiger jaren speelt. Loonkosten spelen daarbij nauwelijks een rol.Op maandag 25 oktober 2010 22:06 schreef Bankfurt het volgende:
Men (Philips c.s.) wil dus meer hoogopgeleide technici aannemen; men camoufleert de grote behoefte aan technici bij Philips c.s. bij de Nederlandse overheid door te stellen dat Nederland achterloopt op techniek, concurrentievermogen etc etc. om zodoende MET HULP VAN Nederlands belastinggeld IMMIGRANTEN naar NEDERLAND te halen, op t
quote:Veel R&D is ook verdwenen door de bureacraten die alleen maar een korte termijn visie kunnen ten toon spreiden, en natuurlijk ook nog de standaard kreet "core bussines" waarbij men vaak vind dat R&D niet meer daarbij hoort. Dat ze niet doorhebben dat veel core bussines voort gekomen is uit R&D is teveel gevraagd voor de omhoog gevallen boekhouders.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:49 schreef petertje2 het volgende:
Als Nederland de immigratie van hoger opgeleiden nog moeilijker wil maken mag dat, maar dan niet klagen dat er over tien jaar aan R&D in Nederland helemaal niets meer over is.
quote:Kijkend naar mijn ervaringen bij Philips ben ik dat niet met je eens. R&D is in de discussies over "core business" altijd redelijk ontzien, de klappen vielen bij altijd bij fabricage, inkoop, logistiek en allerlei concern overhead.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:57 schreef Basp1 het volgende:
Veel R&D is ook verdwenen door de bureacraten die alleen maar een korte termijn visie kunnen ten toon spreiden, en natuurlijk ook nog de standaard kreet "core bussines" waarbij men vaak vind dat R&D niet meer daarbij hoort. Dat ze niet doorhebben dat veel core bussines voort gekomen is uit R&D is teveel gevraagd voor de omhoog gevallen boekhouders.
quote:Maar veel R&D is ook gerelateerd aan de productie, als de kloof tussen productie en gerelateerde R&D verdwijnt volgt meestal ook de productontwikkeling op termijn. Dat kan iedereen voorzien, het management heeft echter altijd het korte termijn belang in het vizier. zo worden bedrijven van binnenuit gesloopt door het management.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:08 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Kijkend naar mijn ervaringen bij Philips ben ik dat niet met je eens. R&D is in de discussies over "core business" altijd redelijk ontzien, de klappen vielen bij altijd bij fabricage, inkoop, logistiek en allerlei concern overhead.
quote:Bij philips misschien nog wel. Mijn pa heeft bij de akzo-nobel gewerkt en daar heeft men echt het merendeel van de R&D verbrast en koopt men nu de R&D in.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:08 schreef petertje2 het volgende:
Kijkend naar mijn ervaringen bij Philips ben ik dat niet met je eens. R&D is in de discussies over "core business" altijd redelijk ontzien, de klappen vielen bij altijd bij fabricage, inkoop, logistiek en allerlei concern overhead.
quote:Begrijpelijke reactie maar misschien wel illustratief voor de techneut. Als men echt klem zit ligt hier een kans om goed te onderhandelen en op een aanmerkelijk hoger beslissings- en salaris niveau terug te komen.Op dinsdag 26 oktober 2010 12:43 schreef xenobinol het volgende:
Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar je constant te horen kreeg dat R&D een kostenpost was. Commercie was de kern van het bedrijf, daarom moest er meer geinvesteerd worden in het verkoopapparaat. Nu... de afdeling waar ik gewerkt heb is gedecimeerd en men moet tegenwoordig producten inkopen bij concurrenten en meedoen aan 'the race to the bottom'. Ze komen er nu eindelijk achter dat de keten zo sterk is als de zwakste schakel en dat R&D noodzakelijk was om unieke producten te ontwikkelen die het bedrijf kon onderscheiden van de rest. Nu kom je op de proppen met een me-too product dat een klant via diverse kanalen kan bemachtigen. Je mag dan een gooi doen naar de gunning d.m.v. het nemen van de kleinste marge. Echt super briljante marketing![]()
Laatst ben ik gepolst of ik het zag zitten om terug te komen, nou dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Mijn geheugen doet nog steeds goed zijn werk en ik kan me nog heel goed herinneren hoe laag de waardering was voor het werk. Ik geniet er veel meer van om deze mensen een trage dood te zien sterven
quote:Juist niet, ik ben juist weg gegaan omdat ik elders een aanmerkelijk hoger salaris kon gaan verdienen. Ik ben te lang blijven plakken en heb me jarenlang ingezet om de boel op de rit te krijgen. Zonder resultaat want de organisatie had totaal geen waardering en inzicht in het belang van het werk. Nu komen ze daar op een pijnlijke manier achter, echter de situatie is nu dusdanig verslechtert dat het vrijwel onmogelijk is om de situatie om te buigen. Het kost jaren om geschikte techneuten te vinden en of te trainen die over het juiste kennis- en ervaringsniveau beschikken. Als ik terug zou keren zou ik vele slechte jaren vol met stress en oud zeer tegemoet kunnen zien. Dat wil ik zelfs mijn ergste vijand niet aandoen, nee... dan kan ik me alleen maar verheugen over het falen van zo'n bedrijf. Noem het een karakterfout dat ik niet de zakelijke mogelijkheden hiervan kan inzien, misschien zit dat niet in de genen van een techneut, maar de ervaring heeft mij wel geleerd dat als je ergens goed in bent je overal mensen treft die wel bereid zijn met je samen te werken. Dat besef van waarde legt wel degelijk een basis voor een goede salaris onderhandelingOp dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef quo_ het volgende:
Begrijpelijke reactie maar misschien wel illustratief voor de techneut. Als men echt klem zit ligt hier een kans om goed te onderhandelen en op een aanmerkelijk hoger beslissings- en salaris niveau terug te komen.
quote:Je hebt ook nog zoiets als je trots als techneut zijnde. Dat het moreel verval wel op andere plaatsen heeft opgetreden hoeft nog niet te betekenen dat de techneut hierin mee gaat.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:25 schreef quo_ het volgende:
[..]
Begrijpelijke reactie maar misschien wel illustratief voor de techneut. Als men echt klem zit ligt hier een kans om goed te onderhandelen en op een aanmerkelijk hoger beslissings- en salaris niveau terug te komen.
quote:"Sorry man, ik dacht te zakelijk", zal de uitspraak zijn van menig werkgever. Maar woorden zijn goedkoop en alleen een naive sukkel trapt in de mooipraterij van dit soort lieden. Techneuten zijn over het algemeen trotse mensen, die trots zal zich over het algemeen keren tegen de profiteursOp dinsdag 26 oktober 2010 13:40 schreef Basp1 het volgende:
Je hebt ook nog zoiets als je trots als techneut zijnde. Dat het moreel verval wel op andere plaatsen heeft opgetreden hoeft nog niet te betekenen dat de techneut hierin mee gaat.![]()
Zo had ik ook ooit een werkgever waar nooit veel bij te krijgen was toen ik mijn contract wou beindigen was opeens van alles mogelijk. Dan hoeft het in ieder geval van mij niet meer.
quote:Is het niet zo dat door het verwijnen van zoveel bedrijven en R&D naar het buitenland we hier helemaal niet meer de middelen hebben om mensen nog op te leiden? We moeten wel plekken overhouden om uberhaupt kennis op te doen en het in de praktijk te kunnen brengen.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:49 schreef petertje2 het volgende:
[..]
Je draait de zaken om. Dat steeds meer hoger geschoold werk bij Philips naar het buitenland is verdwenen is vooral een gevolg van de problemen om hier aan voldoende hooggeschoold technisch personeel te komen. Dat is een probleem dat al sinds begin tachtiger jaren speelt. Loonkosten spelen daarbij nauwelijks een rol.
Als Nederland de immigratie van hoger opgeleiden nog moeilijker wil maken mag dat, maar dan niet klagen dat er over tien jaar aan R&D in Nederland helemaal niets meer over is.
De opmerking dat hoog opgeleide immigranten de belastingbetaler geld zouden kosten slaat helemaal nergens op. Deze mensen zijn op kosten van andere landen opgeleid en betalen vervolgens als ze hier komen werken bakken met belasting.
quote:QFTOp dinsdag 26 oktober 2010 14:15 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Is het niet zo dat door het verwijnen van zoveel bedrijven en R&D naar het buitenland we hier helemaal niet meer de middelen hebben om mensen nog op te leiden? We moeten wel plekken overhouden om uberhaupt kennis op te doen en het in de praktijk te kunnen brengen.
quote:Kenniseconomie FTWOp dinsdag 26 oktober 2010 14:15 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Is het niet zo dat door het verwijnen van zoveel bedrijven en R&D naar het buitenland we hier helemaal niet meer de middelen hebben om mensen nog op te leiden? We moeten wel plekken overhouden om uberhaupt kennis op te doen en het in de praktijk te kunnen brengen.
quote:Nee sommige hebben zich omhoog de ladder op laten vallen en krijgen gewoon te veel betaald.Op dinsdag 26 oktober 2010 14:41 schreef Pink_slip het volgende:
Er is in Nederland inderdaad erg weinig waardering voor technisch personeel van hoog tot laag. Van timmerman tot researcher bij een multinational, allemaal verdienen ze te weinig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |