Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:00 schreef KapiteinT het volgende:
Ik wil een keer treinen in België en dan vooral in Wallonië. Helaas hebben ze, volgens volstrekt Belgische logica, wel speciale kaartjes voor zeelieden op zoek naar werk, maar geen dagkaarten. Iemand ideeën hoe ik toch voor een redelijk prijs in de rondte kan treinen? En heeft iemand nog tips voor waar ik heen kan?
Inderdaad. En bij een spoor dat 24 uur niet is bereden moet hij er dus drie of vier keer overheen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen?
De DE2 heeft 6 assenquote:Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen?
Ik snap die CFL niet, ze hebben totaal geen structuur in hun materieelpark, maar juist allerlei verschillende treinen. Dat betekent dus hogere onderhoudskosten (immers meer verscheidenheid), en mensen moeten op meer typen treinen worden opgeleid. Ook is het materieelpark daardoor minder flexibel, omdat niet al het materieel gecombineerd kan worden (mocht dat nodig zijn).quote:Op maandag 11 oktober 2010 11:24 schreef James1988 het volgende:
Hoppa, ordertje erbij voor het Zwitserse Stadler:
Luxembourg orders Stadler double-deck trains
11 October 2010
[ afbeelding ]LUXEMBOURG: State railway CFL announced an ¤60m order for eight Stadler Rail double-deck electric multiple-units on October 7.
CFL said they will be similar to the double-deck units ordered by Swiss operators SBB and BLS, which Stadler Rail launched under the brand name KISS during InnoTrans.
The three-car CFL sets will provide an hourly service from Luxembourg to Koblenz in Germany from 2014. This will require equipment for two signalling systems and both 25 kV and 15 kV AC electrification. They will have a top speed of 160 km/h, 300 seats and space for 24 bicycles and three wheelchairs.
Bron: Railway Gazette
Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leverenquote:Op maandag 11 oktober 2010 12:26 schreef von_Preussen het volgende:
dat kan er ook aan liggen dat de CFL een staatsbedrijf is en daarom geen enkele prikkel heeft om zo efficient mogelijk te functioneren.
Ja dat zou inderdaad kunnen. Nadeel is dat je wel je reis precies moet plannen. En hoe zit het met het onderbreken van je reis? Dat mag toch eigenlijk niet?quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.
Heb een half jaar in Luxemburg gewerkt en ook regelmatig van de trein gebruik gemaakt, en je hebt wat de prijzen aangaat helemaal gelijk, dat is echt zeer schappelijk.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leveren
eigenlijk niet nee. Maar als je gewoon een beetje in de aangegeven richting reist vinden ze het al snel goed.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:34 schreef KapiteinT het volgende:
[..]
Ja dat zou inderdaad kunnen. Nadeel is dat je wel je reis precies moet plannen. En hoe zit het met het onderbreken van je reis? Dat mag toch eigenlijk niet?
Da's waar natuurlijk. Zou er misschien een schimmige component als "EU-subsidie" bij betrokken zijn waar wij geen zicht op hebben?quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:34 schreef von_Preussen het volgende:
Kijk, dat het niet kostendekkend hoeft te zijn is me duidelijk, en dat het doel is om een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen. Maar je kunt die maatschappelijke functie ook op een zo goedkoop mogelijk manier vervullen (1x per uur een trein), zonder dat je maar met geld in het rond gaat smijten.
Heb eventjes wat gelezen, en het vermoeden ligt voor de hand dat de politiek zijn invloed doet gelden:quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Da's waar natuurlijk. Zou er misschien een schimmige component als "EU-subsidie" bij betrokken zijn waar wij geen zicht op hebben?
Dat zou verklaren waarom er Frans materieel bij de CFL is, wat schijnbaar meebesteld wordt met de Belgische (reeks 13) en Franse spoorwegen (Duplex dubbeldekkers).quote:Tegenwoordig bezit de Luxemburgse overheid 92% van de aandelen van het bedrijf. De Belgische overheid bezit 6% van de aandelen en de Franse overheid 2% van de aandelen van het bedrijf.
Waarom?quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:47 schreef Socios het volgende:
Het siert een spoorbedrijf juist als ze met veel verschillend materieel rijden!
Dat is veel leuker. Al die eenheidsworst op het spoor is maar niets.quote:
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:51 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat is veel leuker. Al die eenheidsworst op het spoor is maar niets.
De 3600 bijvoorbeeld is nu echt nice. V-IRM, ICM en ICRm. Veel beter dan dat er alleen V-IRM rijdt ofzo.
En een paar dagen geleden zei ik nog dat het me verbaasde dat de Fransen het zomaar toestonden dat Eurostar Siemens-treinen ging kopen..quote:
Zoals ik hierboven al zei, het zou goed kunnen dat de grensoverschrijdende samenwerking en het meebestellen met de drie omliggende landen de kosten juist lager houdt dan het aanhouden van één type trein per treinsoort, waarna je vervolgens veel moeite moet doen in de andere twee landen. Of drie, als je een maatschappij als de NS bent en alles ook nog eens een eigen gezicht wilt geven.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Nee. Een spoorwegbedrijf is er enkel en alleen om spoorhobbyisten te plezieren. Met dagtrajectkaarten, schouwpaden met fototips op van die bordjes, dat soort zaken allemaalquote:Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Tot op zekere hoogte!quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Ik mis ook de asbakjes en het bier...quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:02 schreef Socios het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte!
Men dient veel meer rekening te houden met de treinreiziger en niet alleen maar `naar de kosten´ te kijken. Neem bijvoorbeeld de wantoestanden van Sprinters waar geen toilet meer aan boord is of Intercity´s waar geen restauratiewagen meer meerijdt. Puur om de kosten zeker. Het gaat er NIET om wat op papier of op een computerscherm staat. Op het SPOOR, daar bevindt zich de werkelijkheid.
Zelf rook ik niet en drink ik weinig, maar kan mij voorstellen dat er treinreizigers zijn die dat ook willen hebben, ja.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik mis ook de asbakjes en het bier...
Wat heeft het gemis aan toiletten te maken met het stroomlijnen van het materieelpark? Geen ene flikker, en laten we eerlijk wezen, het spoorwegnet in Nederland heeft meer het karakter van een uitgebreid stedelijk netwerk waar ook geen WC's en restauratiewagens aanwezig zijn. Mensen zitten gewoon te kort in de trein om de nutscurve van deze twee functies te laten renderen (WC's in Intercity's uitgezonderd).quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:02 schreef Socios het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte!
Men dient veel meer rekening te houden met de treinreiziger en niet alleen maar `naar de kosten´ te kijken. Neem bijvoorbeeld de wantoestanden van Sprinters waar geen toilet meer aan boord is of Intercity´s waar geen restauratiewagen meer meerijdt. Puur om de kosten zeker. Het gaat er NIET om wat op papier of op een computerscherm staat. Op het SPOOR, daar bevindt zich de werkelijkheid.
Gouda - Amsterdam Centraal is 54 minuten in een SLT. Dat is langer dan wat NS beloofde dat reizigers in een stoptrein zonder wc zouden zitten. Mensen met een slappe blaas zijn dus de lul.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:07 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Wat heeft het gemis aan toiletten te maken met het stroomlijnen van het materieelpark? Geen ene flikker, en laten we eerlijk wezen, het spoorwegnet in Nederland heeft meer het karakter van een uitgebreid stedelijk netwerk waar ook geen WC's en restauratiewagens aanwezig zijn. Mensen zitten gewoon te kort in de trein om de nutscurve van deze twee functies te laten renderen (WC's in Intercity's uitgezonderd).
Schijnbaar kan een restauratiewagen er in landen zoals Duitsland wel af, puur omdat mensen daar wél bereid zijn er geld voor uit te geven.
Geef je wel gelijk dat ik het uitermate jammer vind dat het in Nederland niet meer zo is, maar ik vind het asociaal om een samenleving met kosten op te zadelen waarvan het praktisch nut voor dezelfde samenleving niet gerechtvaardigd kan worden.
@Fles, hoe kan ik dat nu vergeten, je hebt helemaal gelijk, de Nederlandse Spoorwegen zijn in feite 1 groot museumtraject.
Bij het berekenen van die tijd zal de NS niet uit zijn gegaan van de lengte van de treinseries, danwel de gemiddelde lengte van de treinseries, maar eerder van de gemiddelde tijd die een passagier in de trein zit.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:22 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gouda - Amsterdam Centraal is 54 minuten in een SLT. Dat is langer dan wat NS beloofde dat reizigers in een stoptrein zonder wc zouden zitten. Mensen met een slappe blaas zijn dus de lul.
Zal best, maar NS zegt dat het weglaten van de plee geen problemen oplevert, en zet vervolgens SLT in in deze treinserie. SLT zou daar niet toegestaan moeten zijn.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:25 schreef von_Preussen het volgende:
[..]
Bij het berekenen van die tijd zal de NS niet uit zijn gegaan van de lengte van de treinseries, danwel de gemiddelde lengte van de treinseries, maar eerder van de gemiddelde tijd die een passagier in de trein zit.
ICM = InterCityMaterieelquote:
Hoi. PI.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:38 schreef Socios het volgende:
[..]
ICM = InterCityMaterieel
ma = maandag
do = donderdag
vr = vrijdag
za = zaterdag
zo = zondag
v.v. = vice versa
De tijden geven de vertrektijd vanaf het eerstgenoemde station aan en de eindtijd van het laatstgenoemde station. Tussenstations en -tijden zijn in het Spoorboekje te vinden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |