abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87413656
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:00 schreef KapiteinT het volgende:
Ik wil een keer treinen in België en dan vooral in Wallonië. Helaas hebben ze, volgens volstrekt Belgische logica, wel speciale kaartjes voor zeelieden op zoek naar werk, maar geen dagkaarten. Iemand ideeën hoe ik toch voor een redelijk prijs in de rondte kan treinen? En heeft iemand nog tips voor waar ik heen kan?
Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:16:07 #95
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87413728
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen? :?
Inderdaad. En bij een spoor dat 24 uur niet is bereden moet hij er dus drie of vier keer overheen. :) Ikzelf probeer altijd roest te laten rijden met de goederentreinen die we uit de Eemshaven krijgen. Dat is redelijk effectief, zeker als er weer eens een sleep van 500 meter langs komt.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport maandag 11 oktober 2010 @ 12:20:36 #96
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_87413828
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:11 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nou, een DE2 komt niet veel verder dan 8. Of zelfs 6 als er een jacobs in het midden zit (weet ik zo niet). Maar geen tien iig. Die moet dus overal 2 keer overheen? :?
De DE2 heeft 6 assen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_87413888
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:20 schreef Peterselieman het volgende:

[..]


De DE2 heeft 6 assen
Oh okee, dank je :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87413995
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:24 schreef James1988 het volgende:
Hoppa, ordertje erbij voor het Zwitserse Stadler:

Luxembourg orders Stadler double-deck trains
11 October 2010

[ afbeelding ]LUXEMBOURG: State railway CFL announced an ¤60m order for eight Stadler Rail double-deck electric multiple-units on October 7.

CFL said they will be similar to the double-deck units ordered by Swiss operators SBB and BLS, which Stadler Rail launched under the brand name KISS during InnoTrans.

The three-car CFL sets will provide an hourly service from Luxembourg to Koblenz in Germany from 2014. This will require equipment for two signalling systems and both 25 kV and 15 kV AC electrification. They will have a top speed of 160 km/h, 300 seats and space for 24 bicycles and three wheelchairs.

Bron: Railway Gazette
Ik snap die CFL niet, ze hebben totaal geen structuur in hun materieelpark, maar juist allerlei verschillende treinen. Dat betekent dus hogere onderhoudskosten (immers meer verscheidenheid), en mensen moeten op meer typen treinen worden opgeleid. Ook is het materieelpark daardoor minder flexibel, omdat niet al het materieel gecombineerd kan worden (mocht dat nodig zijn).

Waarom hebben ze niet gewoon 1 type dubbeldekker & 1 type "gewone" trein, dat zou toch veel handiger zijn? Of voor mijn part 2 type's van de dubbeldekker en "gewone" trein (1x voor de diensten naar Frankrijk / België en 1x voor naar Duitsland).

Simpel, electrische locs alleen maar de TRAXXen gebruiken + en als dubbeldekker alleen maar de "duitse" Dosto's. Dan heb je nog de kleine 2-delige elektrische treinstellen voor de rustige routen, en je bent klaar. Maar nu hebben ze 3 verschillende type's dubbeldekkers (Traxx + dosto, Duplex en straks de Stadler).

Vooral voor zo een klein land is het een extra belasting om met veel verschillende typen te gaan rijden, en tegenwoordig is het goed mogelijk om met 1 type locomotief op verschillende systemen te rijden. Ik snap dat echt niet, maar dat kan er ook aan liggen dat de CFL een staatsbedrijf is en daarom geen enkele prikkel heeft om zo efficient mogelijk te functioneren.
pi_87414027
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:26 schreef von_Preussen het volgende:
dat kan er ook aan liggen dat de CFL een staatsbedrijf is en daarom geen enkele prikkel heeft om zo efficient mogelijk te functioneren.
Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leveren :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87414218
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:13 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ik gebruik altijd een Rail Pass, dat is een tienrittenkaart voor (inmiddels) 75 euro dacht ik. Moet je zelf invullen van waar naar waar je reist. Is voor de lange afstanden wel voordelig. Maar ja, tien ritten. Meer dan drie heb je er doorgaans niet nodig op een dag.
Ja dat zou inderdaad kunnen. Nadeel is dat je wel je reis precies moet plannen. En hoe zit het met het onderbreken van je reis? Dat mag toch eigenlijk niet?
pi_87414230
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:27 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Je moest eens weten wat treinreizen in Luxemburg kost. Het hoeft ze simpelweg niks op te leveren :D
Heb een half jaar in Luxemburg gewerkt en ook regelmatig van de trein gebruik gemaakt, en je hebt wat de prijzen aangaat helemaal gelijk, dat is echt zeer schappelijk. ^O^

Maar goed, stel je voor je wilt elk station minimaal 1x per uur verbinden met Luxemburg stad, dan maakt het qua treindienst niet uit of je 30 stammen TRAXX + Dosto's hebt of 10 stammen Dosto's, 12 stammen Duplex en 8 stammen Stadler (even ervan uitgaan dat je de Dosto's naar de gewenste treinlengte kunt aanpassen).

Qua kosten zit je echter wel een stuk hoger:
- inkoopkosten zijn wat hoger
- onderhoudskosten zijn hoger
- opleidingskosten personeel is hoger
- flexibiliteit van het materieelpark is lager (je kan niet alles combineren)

Daar komt bij dat je Dosto's, mocht de reizigersvraag dat verlangen, gemakkelijk kunt uitbreiden door nieuwe wagons te bestellen. Je kan dan ook stapsgewijs (elke wagon) uitbreiden, terwijl je dat bij treinstellen veel moeilijker kan.

Kijk, dat het niet kostendekkend hoeft te zijn is me duidelijk, en dat het doel is om een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen. Maar je kunt die maatschappelijke functie ook op een zo goedkoop mogelijk manier vervullen (1x per uur een trein), zonder dat je maar met geld in het rond gaat smijten.
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:39:39 #102
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_87414374
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:34 schreef KapiteinT het volgende:

[..]

Ja dat zou inderdaad kunnen. Nadeel is dat je wel je reis precies moet plannen. En hoe zit het met het onderbreken van je reis? Dat mag toch eigenlijk niet?
eigenlijk niet nee. Maar als je gewoon een beetje in de aangegeven richting reist vinden ze het al snel goed.

En ZO extreem hoef je ook niet te plannen hoor. Maar je moet wel een idee hebben wat je wil ja, van tevoren. Maar dat moet je sowieso, tenzij je vlakbij de grens woont. Toch?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:41:11 #103
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_87414417
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:34 schreef von_Preussen het volgende:
Kijk, dat het niet kostendekkend hoeft te zijn is me duidelijk, en dat het doel is om een bepaalde maatschappelijke functie te vervullen. Maar je kunt die maatschappelijke functie ook op een zo goedkoop mogelijk manier vervullen (1x per uur een trein), zonder dat je maar met geld in het rond gaat smijten.
Da's waar natuurlijk. Zou er misschien een schimmige component als "EU-subsidie" bij betrokken zijn waar wij geen zicht op hebben? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87414611
Het siert een spoorbedrijf juist als ze met veel verschillend materieel rijden! :D
pi_87414668
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:41 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Da's waar natuurlijk. Zou er misschien een schimmige component als "EU-subsidie" bij betrokken zijn waar wij geen zicht op hebben? :?
Heb eventjes wat gelezen, en het vermoeden ligt voor de hand dat de politiek zijn invloed doet gelden:

quote:
Tegenwoordig bezit de Luxemburgse overheid 92% van de aandelen van het bedrijf. De Belgische overheid bezit 6% van de aandelen en de Franse overheid 2% van de aandelen van het bedrijf.
Dat zou verklaren waarom er Frans materieel bij de CFL is, wat schijnbaar meebesteld wordt met de Belgische (reeks 13) en Franse spoorwegen (Duplex dubbeldekkers).

Dan zitten we alleen nog met de treinen van Stadler in de maag, immers spelen de Zwitsers geen rol in Luxemburg. De reden hiervoor zal zijn oorsprong vinden in jouw verklaring, omdat de CFL kleine series besteld, zullen ze steeds weer een nieuwe uitschrijving moeten doen voor materieel. En daar zal dan steeds weer een andere fabrikant mee aan de haal gaan.

Eigenlijk is het van de zotte dat de EU daarmee een inefficient systeem in stand houdt. 8)7
pi_87414677
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:47 schreef Socios het volgende:
Het siert een spoorbedrijf juist als ze met veel verschillend materieel rijden! :D
Waarom?
pi_87414730
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:50 schreef von_Preussen het volgende:
Waarom?
Dat is veel leuker. Al die eenheidsworst op het spoor is maar niets.

De 3600 bijvoorbeeld is nu echt nice. V-IRM, ICM en ICRm. Veel beter dan dat er alleen V-IRM rijdt ofzo.
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:54:23 #108
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87414810
Luxemburg is natuurlijk een land dat het moet hebben van de grensoverschrijdende verbindingen. Veel van het materieel van de CFL is besteld in samenwerking met 'de collega's aan de overkant': ze hebben Duitse Dosto-wagens, NMBS Reeks 13-locs en Alstom Coradia's die samen met de SNCF besteld zijn. Dat lijkt me in een land als Luxemburg veel nuttiger dan een eenduidig materieelpark.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87414819
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:51 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat is veel leuker. Al die eenheidsworst op het spoor is maar niets.

De 3600 bijvoorbeeld is nu echt nice. V-IRM, ICM en ICRm. Veel beter dan dat er alleen V-IRM rijdt ofzo.
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?

Als je veel verschillende treinen wilt zien, dan ga je maar in een museum kijken. Klinkt mischien lullig om te zeggen, maar vanuit bedrijfskundig perspectief is een grote verscheidenheid aan materieel dodelijk. En laat een spoorwegbedrijf nu net een bedrijf zijn, waar op de kosten moeten worden gelet.
  maandag 11 oktober 2010 @ 12:56:29 #110
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87414871
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 11:34 schreef James1988 het volgende:
Over Eurostar gesproken:
[..]

bron
En een paar dagen geleden zei ik nog dat het me verbaasde dat de Fransen het zomaar toestonden dat Eurostar Siemens-treinen ging kopen..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:01:39 #111
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87415028
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Zoals ik hierboven al zei, het zou goed kunnen dat de grensoverschrijdende samenwerking en het meebestellen met de drie omliggende landen de kosten juist lager houdt dan het aanhouden van één type trein per treinsoort, waarna je vervolgens veel moeite moet doen in de andere twee landen. Of drie, als je een maatschappij als de NS bent en alles ook nog eens een eigen gezicht wilt geven. :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:01:41 #112
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_87415031
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Nee. Een spoorwegbedrijf is er enkel en alleen om spoorhobbyisten te plezieren. Met dagtrajectkaarten, schouwpaden met fototips op van die bordjes, dat soort zaken allemaal *O*

Verder nergens voor :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_87415064
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 12:54 schreef von_Preussen het volgende:
Het is je bewust dat een spoorwegbedrijf de functie heeft om tegen zo laag mogelijke kosten een bepaalde dienst aan te bieden?
Tot op zekere hoogte!

Men dient veel meer rekening te houden met de treinreiziger en niet alleen maar `naar de kosten´ te kijken. Neem bijvoorbeeld de wantoestanden van Sprinters waar geen toilet meer aan boord is of Intercity´s waar geen restauratiewagen meer meerijdt. Puur om de kosten zeker. Het gaat er NIET om wat op papier of op een computerscherm staat. Op het SPOOR, daar bevindt zich de werkelijkheid.
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:03:52 #114
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_87415106
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:02 schreef Socios het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte!

Men dient veel meer rekening te houden met de treinreiziger en niet alleen maar `naar de kosten´ te kijken. Neem bijvoorbeeld de wantoestanden van Sprinters waar geen toilet meer aan boord is of Intercity´s waar geen restauratiewagen meer meerijdt. Puur om de kosten zeker. Het gaat er NIET om wat op papier of op een computerscherm staat. Op het SPOOR, daar bevindt zich de werkelijkheid.
Ik mis ook de asbakjes en het bier...
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_87415205
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:03 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik mis ook de asbakjes en het bier...
Zelf rook ik niet en drink ik weinig, maar kan mij voorstellen dat er treinreizigers zijn die dat ook willen hebben, ja.
pi_87415244
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:02 schreef Socios het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte!

Men dient veel meer rekening te houden met de treinreiziger en niet alleen maar `naar de kosten´ te kijken. Neem bijvoorbeeld de wantoestanden van Sprinters waar geen toilet meer aan boord is of Intercity´s waar geen restauratiewagen meer meerijdt. Puur om de kosten zeker. Het gaat er NIET om wat op papier of op een computerscherm staat. Op het SPOOR, daar bevindt zich de werkelijkheid.
Wat heeft het gemis aan toiletten te maken met het stroomlijnen van het materieelpark? Geen ene flikker, en laten we eerlijk wezen, het spoorwegnet in Nederland heeft meer het karakter van een uitgebreid stedelijk netwerk waar ook geen WC's en restauratiewagens aanwezig zijn. Mensen zitten gewoon te kort in de trein om de nutscurve van deze twee functies te laten renderen (WC's in Intercity's uitgezonderd).

Schijnbaar kan een restauratiewagen er in landen zoals Duitsland wel af, puur omdat mensen daar wél bereid zijn er geld voor uit te geven.

Geef je wel gelijk dat ik het uitermate jammer vind dat het in Nederland niet meer zo is, maar ik vind het asociaal om een samenleving met kosten op te zadelen waarvan het praktisch nut voor dezelfde samenleving niet gerechtvaardigd kan worden.

@Fles, hoe kan ik dat nu vergeten, je hebt helemaal gelijk, de Nederlandse Spoorwegen zijn in feite 1 groot museumtraject. :D
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:22:09 #117
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87415718
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:07 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Wat heeft het gemis aan toiletten te maken met het stroomlijnen van het materieelpark? Geen ene flikker, en laten we eerlijk wezen, het spoorwegnet in Nederland heeft meer het karakter van een uitgebreid stedelijk netwerk waar ook geen WC's en restauratiewagens aanwezig zijn. Mensen zitten gewoon te kort in de trein om de nutscurve van deze twee functies te laten renderen (WC's in Intercity's uitgezonderd).

Schijnbaar kan een restauratiewagen er in landen zoals Duitsland wel af, puur omdat mensen daar wél bereid zijn er geld voor uit te geven.

Geef je wel gelijk dat ik het uitermate jammer vind dat het in Nederland niet meer zo is, maar ik vind het asociaal om een samenleving met kosten op te zadelen waarvan het praktisch nut voor dezelfde samenleving niet gerechtvaardigd kan worden.

@Fles, hoe kan ik dat nu vergeten, je hebt helemaal gelijk, de Nederlandse Spoorwegen zijn in feite 1 groot museumtraject. :D
Gouda - Amsterdam Centraal is 54 minuten in een SLT. Dat is langer dan wat NS beloofde dat reizigers in een stoptrein zonder wc zouden zitten. Mensen met een slappe blaas zijn dus de lul.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87415816
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:22 schreef Duvel het volgende:

[..]


Gouda - Amsterdam Centraal is 54 minuten in een SLT. Dat is langer dan wat NS beloofde dat reizigers in een stoptrein zonder wc zouden zitten. Mensen met een slappe blaas zijn dus de lul.
Bij het berekenen van die tijd zal de NS niet uit zijn gegaan van de lengte van de treinseries, danwel de gemiddelde lengte van de treinseries, maar eerder van de gemiddelde tijd die een passagier in de trein zit.
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:28:04 #119
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87415914
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:25 schreef von_Preussen het volgende:

[..]

Bij het berekenen van die tijd zal de NS niet uit zijn gegaan van de lengte van de treinseries, danwel de gemiddelde lengte van de treinseries, maar eerder van de gemiddelde tijd die een passagier in de trein zit.
Zal best, maar NS zegt dat het weglaten van de plee geen problemen oplevert, en zet vervolgens SLT in in deze treinserie. SLT zou daar niet toegestaan moeten zijn.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87415967
Ik heb even een overzichtje gemaakt van de Koplopers die planmatig over de IJssellijn rijden. Wat vroege en late treinen die niet het hele traject Zwolle - Roosendaal v.v. rijden heb ik weggelaten.

ICM van Zwolle naar Roosendaal:
07.18u - 10.11u (ma-vr)
09.18u - 12.11u (ma-do)
09.48u - 12.41u (vr en zo)
10.48u - 13.41u (ma-vr)
12.48u - 15.41u (za)
13.48u - 16.41u (ma-vr)
15.48u - 18.41u (ma-vr)
16.18u - 19.11u (ma-vr + zo)
17.18u - 20.11u (ma-vr)
18.48u - 21.41u (zo)
19.18u - 22.11u (za)
20.18u - 23.11u (vr)

ICM van Roosendaal naar Zwolle:
05.51u - 08.43u (ma-do)
07.21u - 10.13u (ma-vr)
09.21u - 12.13u (za)
10.21u - 13.13u (ma-vr)
12.21u - 15.13u (ma-vr)
12.51u - 15.43u (ma-vr + zo)
13.51u - 16.43u (ma-vr)
15.21u - 18.13u (zo)
15.51u - 18.43u (za)
16.51u - 19.43u (ma-vr)
18.51u - 21.43u (ma-vr)
19.21u - 22.13u (ma-vr + zo)
20.21u - 23.13u (ma-vr)
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:29:46 #121
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87415992
Weer allemaal afkortingen. :{
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_87416289
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:29 schreef Duvel het volgende:
Weer allemaal afkortingen. :{
ICM = InterCityMaterieel
ma = maandag
do = donderdag
vr = vrijdag
za = zaterdag
zo = zondag
v.v. = vice versa

De tijden geven de vertrektijd vanaf het eerstgenoemde station aan en de eindtijd van het laatstgenoemde station. Tussenstations en -tijden zijn in het Spoorboekje te vinden.
pi_87416342
"Ik ben 12, wat is een spoorboekje? Kun je dat downloaden?"
dag
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:41:11 #124
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_87416385
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:38 schreef Socios het volgende:

[..]

ICM = InterCityMaterieel
ma = maandag
do = donderdag
vr = vrijdag
za = zaterdag
zo = zondag
v.v. = vice versa

De tijden geven de vertrektijd vanaf het eerstgenoemde station aan en de eindtijd van het laatstgenoemde station. Tussenstations en -tijden zijn in het Spoorboekje te vinden.
Hoi. PI.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')