Wat heb ik gelachen om de onnozelheid van deze post. Tuurlijk schuif je de wens om een kindje te krijgen net zo makkelijk aan de kant als de wens voor een grote auto. Duh.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:50 schreef teamlead het volgende:
[..]
Die volwassenen kunnen hun eigen keuzes maken. En ja: dat betekent óók dat ze er voor kunnen kiezen om hun kinderwens opzij te zetten of voor adoptie te kiezen.
Wie ben jij om over andermans wensen te oordelen?quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:34 schreef prinseszondererwt het volgende:
Wat heb ik gelachen om de onnozelheid van deze post. Tuurlijk schuif je de wens om een kindje te krijgen net zo makkelijk aan de kant als de wens voor een grote auto. Duh.
en jij hebt ook maar een half idee van de impact van mijn wens voor een grote auto? of van mijn kinderwens for that matter? Neuh.. zwijgen dusquote:Op zondag 3 oktober 2010 19:34 schreef prinseszondererwt het volgende:
[..]
Wat heb ik gelachen om de onnozelheid van deze post. Tuurlijk schuif je de wens om een kindje te krijgen net zo makkelijk aan de kant als de wens voor een grote auto. Duh.
Ah, kindjes met een handicap zijn niet goed genoeg? Dus niet alleen moet de kinderwens op bestelling vervuld worden, ongeacht de kosten, maar het kind mag ook nog vooral geen "foutjes"hebben?quote:Oh ja, adoptie van gezonde kindjes is bijna onmogelijk geworden, in landen als China is steeds meer welvaart en kunnen de gezonde kinderen steeds vaker in het land zelf worden geplaatst. Er blijven dus meer en meer alleen kindjes over met een handicap. Dat maakt de keuze niet gemakkelijker.
Ik ben ook ouder, maar niet vanwege carriere.quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Oef, gevoelige discussie.
Ik heb niet alles gelezen, maar is het niet zo dat (zeker in Nederland) veel stellen het krijgen van kinderen gewoon veel te lang uitstellen door bijvoorbeeld carrière? Als je 20 bent is de kans dat je zwanger wordt per ronde 20%, als je 35 bent is dat inmiddels gedaald tot 10%. Mensen moeten zich daarvan bewust zijn als ze aan het uitstellen slaan.
Het was mijn man ook niet aan zijn verstand te brengen dat zwanger worden sowieso moeilijker wordt als je ouder bent, tot ik met bewijs in de vorm van onderzoeken kwam...
Goed idee!quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:27 schreef -sabine- het volgende:
Tot 30 krijg je 3 pogingen. Tot je 35 nog 2 en tot e 40 nog één.
Op latere leeftijd heb je iig kans gehad te sparen.
prachtig om te zien hoe een aantal mensen in dit topic de aanname doen dat als je vindt dat ivf een luxe is, je dús niet weet wat een kinderwens inhoudt of wat ongewenste kinderloosheid inhoudtquote:Op zondag 3 oktober 2010 18:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat is het punt toch helemaal niet? Zoals ik al eerder postte, snap ik best dat er bezuinigd wordt en snap ik ook dat dat oa op fertiliteitsbehandelingen zal gebeuren. Het gaat me er om dat er zo eenvoudig over ongewenste kinderloosheid wordt gedacht. de vergelijking met het niet hebben van de gedroomde Jaguar of het gemak waarmee wordt gezegd: leer er maar mee te leven, vind ik echt heel naar.
Tja, als ik jouw posts lees dan begrijp je in ieder geval niet hoe ik dat in ieder geval voelde. Als jij er hetzelfde bij voelt als de wens van een Jaguar, prima maar denk niet dat dat voor iedereen geldt.quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
prachtig om te zien hoe een aantal mensen in dit topic de aanname doen dat als je vindt dat ivf een luxe is, je dús niet weet wat een kinderwens inhoudt of wat ongewenste kinderloosheid inhoudt
Eensch!quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:47 schreef Kolonia het volgende:
[..]
Helaas heeft dat wel het effect dat minder vrouwen carriere willen proberen te maken en er dus nóg minder vrouwen in "de top" van het bedrijfsleven komen.
Wat betreft emancipatie wel jammer, maar ik vind het verder wel een goed idee.
En blijkbaar snap jij (en een aantal anderen) niet dat die jaguar een voorbeeld is. Maar goed... even op jip-en-jannek-niveau dan maarquote:Op zondag 3 oktober 2010 19:51 schreef sproet-je het volgende:
[..]
Tja, als ik jouw posts lees dan begrijp je in ieder geval niet hoe ik dat in ieder geval voelde. Als jij er hetzelfde bij voelt als de wens van een Jaguar, prima maar denk niet dat dat voor iedereen geldt.
gelukkig hebben we het allemaal over meningen en niet over feiten als we zeggen dat IVF wel of niet een luxe of een recht is...quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:02 schreef teamlead het volgende:
[..]
En blijkbaar snap jij (en een aantal anderen) niet dat die jaguar een voorbeeld is. Maar goed... even op jip-en-jannek-niveau dan maar
teamlead en zijn vrouw willen kindje
kindje komt niet zomaar helemaal vanzelf (vooralsnog)
teamlead vindt nog steeds dat ivf een luxe is
en ja: als je de kans krijgt, neem je die. Maar dat betekent niet dat het een god-given-right is
nuance is nooit mijn sterke punt geweest. Zal het ook nooit worden. Maar medeleven in een generieke discussie is iets dat ik oprecht vreemd vind. Individuele situaties kunnen triest zijn en ja, dáár is medeleven op zijn plek. Generiek medeleven met iedereen die potentieel in aanmerking zou moeten/willen komen voor IVF-poging 2 vind ik vals medeleven en daar doe ik niet aan.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:10 schreef simmu het volgende:
teamlead, ik spreek voor mezelf maar proef mijn mening toch ook wel een beetje bij anderen. ik heb niet zozeer een probleem met je mening (buiten het feit dat ik een andere heb) maar meer met de manier waarop je je uit. ik mis enige vorm van nuance en medeleven.
mwah, volgens mij is dit meer de discussie "ons stelsel van gezondheidszorg is zwaar ruk en moet drastisch anders en beter, maar dat betekent ingrijpende keuzes maken en dat durven politici nou eenmaal niet, want de volgende peiling komt er alweer aan. Dan maar de kaasschaaf".quote:verder is het gewoon de aloude discussie die altijd opduikt in recessie (ja hoor, we zijn uit de recessie, tuurlijk): we moeten bezuinigen! maar ikke niet! want ik heb recht op dingen, laat een ander maar betalen! en publiek geld is ook mijn geld, dus mag ik uitmaken dat ik enkel hoef te betalen voor de dingen die ik zelf in die periode gebruik
Vanaf die leeftijd wordt ivf nog wel gedaan, maar vaak wil een verzekeraar hem dan pas vergoeden als hij is gelukt.. lukt het niet, mag je zelf dokken! Ook is het afhankelijk van de staat van de moeder.. de ene van 40 kan een biologische leeftijd van 30 hebben, de andere veel ouder bijv. dus is het afhankelijk van de voorraad eicellen e.d.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:29 schreef mijsje het volgende:
volgens mij oneindig... ik heb nooit een limiet aan een aantal kinderen gehoord... maar wel is het zo dat vanaf een bepaalde leeftijd geen ivf meer wordt gedaan. volgens mij was dat 40 in Nederland, maar ik kan er ook naast zitten...
en per kind heb je dan nu dus 3 pogingen...
ja.. en dan heb je je kind... en dan wil je een tweede. Weer 3x schieten voor een tientje?quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:28 schreef Orea het volgende:
3 ivf-en per kind. Dat houdt in, indien je een zwangerschap van 12 weken behaald, gaat de teller terug op nul (ongeacht of het dan nog fout zou gaan, dan heb je alsnog weer 3 ivf-en.. gaat het mis met 11 weken en 6 dagen, heb je 'pech'...)
moeten we dan niet beginnen met dáár een maximum aan te stellen? zo van: oke.. 1 kind via ivf dat accepteren we als maatschappij als normaal. Een tweede is toch echt voor eigen risicoquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:29 schreef mijsje het volgende:
volgens mij oneindig... ik heb nooit een limiet aan een aantal kinderen gehoord... maar wel is het zo dat vanaf een bepaalde leeftijd geen ivf meer wordt gedaan. volgens mij was dat 40 in Nederland, maar ik kan er ook naast zitten...
en per kind heb je dan nu dus 3 pogingen...
maar als je helemaal de verkeerde medicatie hebt, of in de verkeerde hoeveelheid, zoals bij mij in ronde 1 van poging 1(die hierdoor uitliep op een IUI, omdat er te weinig eitjes overbleven) wordt er meestal geen punctie gedaan, en is er geen poging verloren. nu sluit ik natuurlijk niet uit dat het ook zo gebeuren kan dat er wel een punctie wordt gedaan, waar je dan helemaal niks aan hebt...quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:38 schreef Orea het volgende:
Maar wellicht zouden ze in Nederland dan ook eens moeten kijken naar betere behandel methodes! Waar ze in Duitsland bijv. alle embryo's die overblijven invriezen (en daar héél vaak nog een doorgaande zwangerschap uit voort komt.. het kost wellicht iets meer opslag capaciteit, maar minder kosten om weer opnieuw een ivf in te gaan, minder belasting etc. etc.) dan zou het vaak niet eens nodig zijn om nóg een behandeling te ondergaan, omdat men uit 1 poging dan meer terugplaatsingen = meer kans op zwangerschap..
Daar zou m.i. meer uit gehaald worden, dan het aantal behandelingen te beperken.. Daarbij, soms is een behandeling nodig om uit te vogelen of een bepaald medicijn werkt voor die persoon. Wat als dat ziekenhuis het verkeerde type kiest bij die patient? Betaald het ziekenhuis dan een 2e poging met andere medicatie, of draait de 'patient' daar zelf voor op?
Klopt. 5 ampullen menopur voor 700 euro...quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:39 schreef Orea het volgende:
En nogmaals, ik denk dat ook al een hoop winst behaald kan worden in het aan banden leggen van de winst die de farmaceutische industrie maakt!
mwah. Commerciële bedrijven beperken in hun winstgevendheid remt ontwikkeling ook lijkt me. Hoe nobel en mooi het ook klinkt, zonder winst (of met een fikse beperking van die winst) is het voor aandeelhouders niet meer interessant om te investeren. En zonder investering geen ontwikkelingquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:39 schreef Orea het volgende:
En nogmaals, ik denk dat ook al een hoop winst behaald kan worden in het aan banden leggen van de winst die de farmaceutische industrie maakt!
wat is de kostprijs van dat spul?quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:43 schreef prinseszondererwt het volgende:
[..]
Klopt. 5 ampullen menopur voor 700 euro...
Maar dat is afhankelijk van het ziekenhuis.. Zo had ik bij poging 1; 6 folikels, uiteindelijk 4 eitjes 'geoogst'.. wel allemaal bevrucht maar geen cryo's.. Ik was nog te 'beginner' en ging teveel van het ziekenhuis uit en heb ingestemd met een punctie. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik dat nooit gedaan.. Dus dat is ook wel erg lastig!quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:43 schreef mijsje het volgende:
[..]
maar als je helemaal de verkeerde medicatie hebt, of in de verkeerde hoeveelheid, zoals bij mij in ronde 1 van poging 1(die hierdoor uitliep op een IUI, omdat er te weinig eitjes overbleven) wordt er meestal geen punctie gedaan, en is er geen poging verloren. nu sluit ik natuurlijk niet uit dat het ook zo gebeuren kan dat er wel een punctie wordt gedaan, waar je dan helemaal niks aan hebt...
Maar dat is wel wat een ivf poging zo achterlijk duur maakt. Als je nagaat dat je in bijv. Israel voor 500 euro aan medicatie klaar bent. Precies dezelfde medicatie. Dan gaat er ergens iets niet goed toch? Prima dat een commerciële organisatie winst maakt, maar farmaceutische bedrijven maken echt achterlijke winst..quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:45 schreef teamlead het volgende:
[..]
mwah. Commerciële bedrijven beperken in hun winstgevendheid remt ontwikkeling ook lijkt me. Hoe nobel en mooi het ook klinkt, zonder winst (of met een fikse beperking van die winst) is het voor aandeelhouders niet meer interessant om te investeren. En zonder investering geen ontwikkeling
en dit zou een optie kunnen zijn, maar wellicht kan de regering eens iets verder kijken dan fertiliteitsbehandelingen.. de pil wordt weer uit het pakket gehaald.. Hoeveel ongewenste tiener zwangerschappen gaan er hierdoor weer bijkomen en hoeveel gaat ons dat kosten?quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:32 schreef teamlead het volgende:
[..]
moeten we dan niet beginnen met dáár een maximum aan te stellen? zo van: oke.. 1 kind via ivf dat accepteren we als maatschappij als normaal. Een tweede is toch echt voor eigen risico
tja. wordt er hier nog btw berekend over die medicijnen? moeten ze vanuit Israel hier worden ingevoerd?quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:49 schreef Orea het volgende:
[..]
Maar dat is wel wat een ivf poging zo achterlijk duur maakt. Als je nagaat dat je in bijv. Israel voor 500 euro aan medicatie klaar bent. Precies dezelfde medicatie. Dan gaat er ergens iets niet goed toch? Prima dat een commerciële organisatie winst maakt, maar farmaceutische bedrijven maken echt achterlijke winst..
dat zeg ik: het hele systeem is ruk. Maar waarom de pil wel vergoeden en condooms niet?quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:53 schreef Orea het volgende:
[..]
en dit zou een optie kunnen zijn, maar wellicht kan de regering eens iets verder kijken dan fertiliteitsbehandelingen.. de pil wordt weer uit het pakket gehaald.. Hoeveel ongewenste tiener zwangerschappen gaan er hierdoor weer bijkomen en hoeveel gaat ons dat kosten?
Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Wellicht kan dat de concurrentie onderling bij bedrijven als organon e.d. aanzwengelen om producten weer goedkoper te produceren. Want als men een budget krijgt, gaan ze ook 'shoppen' voor het beste alternatief voor de minste prijs...quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:52 schreef teamlead het volgende:
alternatief:
Het is redelijk simpel uit te rekenen wat het hele traject van eerste consult bij de gyn tot bevallen van IVF-baby gemiddeld kost. (uitgaande van de nu 3 pogingen).
In plaats van vergoeden op basis van individuele behandelingen, stellen dat je als wens-ouder een budget krijgt? Als een gemiddelde succesvolle behandeling gedurende het hele traject 100K blijkt te kosten (geen idee, hypothetisch bedrag), dan dat bedrag als budget per wensmoeder beschikbaar stellen. Is het op, is het op. Ben je meteen af van wel/geen punctie, behandelingen die voor de vorm plaats vinden omdat het nu eenmaal het proces is etc
en daarna natuurlijk kijken waarom datzelfde traject in pakweg Duitsland zoveel beter kan en waar hier dus verbeterd kan worden...
Toen ik 4 follikels overhield na een periode van hormonen spuiten, hebben ze gezegd dat dat te weinig was, en daar hebben ze een IUI van gemaakt. de arts was al aan het twijfelen toen het 2 dagen daarvoor 7 follikels waren, toen twijfelde hij al aan of het wel of niet verder zou kunnen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:47 schreef Orea het volgende:
[..]
Maar dat is afhankelijk van het ziekenhuis.. Zo had ik bij poging 1; 6 folikels, uiteindelijk 4 eitjes 'geoogst'.. wel allemaal bevrucht maar geen cryo's.. Ik was nog te 'beginner' en ging teveel van het ziekenhuis uit en heb ingestemd met een punctie. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik dat nooit gedaan.. Dus dat is ook wel erg lastig!
Komt gelijk het volgende punt: wat als blijkt dat er geen bevruchtingen zijn (ondanks geoogste hoeveelheid eitjes) en blijkt dat icsi toegepast moet worden.. Helaas is dan je poging al vergeven... (want punctie gehad!)
En dat is het lastige, er zijn altijd uitzonderings situaties, maar daar wordt op geen enkele manier rekening mee gehouden...
voor jou zou zo'n budget-regeling een prima optie zijn jaquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:56 schreef Orea het volgende:
[..]
Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Wellicht kan dat de concurrentie onderling bij bedrijven als organon e.d. aanzwengelen om producten weer goedkoper te produceren. Want als men een budget krijgt, gaan ze ook 'shoppen' voor het beste alternatief voor de minste prijs...
Het blijft gewoon een lastige kwestie! Er zou meer gekeken moeten worden naar de persoon.. Ik heb bijv. ook 6 iui's in mijn verzekering zitten, terwijl ik zonder ivf niet zwanger kan worden (ontbreken eileiders..) dus iui is voor mij zinloos... zouden ze die kosten beter om kunnen rekenen naar een extra ivf bijv.
ik vind ook dat anticonceptie via de man ook vergoed moet kunnen worden, maar dan ook een óf en niet een én... (of condooms, of pil, en niet beide...)quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:55 schreef teamlead het volgende:
[..]
dat zeg ik: het hele systeem is ruk. Maar waarom de pil wel vergoeden en condooms niet?
we zijn in Nl individueel verzekerd. Ik zou de pil dus vergoed kunnen krijgen. Ik weet niet waarom en wat ik er mee moet, maar het kán.... dan liever condooms voor mij in het pakket ja (nu even niet nee, maar uiteindelijk wel weerquote:Op zondag 3 oktober 2010 20:57 schreef mijsje het volgende:
[..]
ik vind ook dat anticonceptie via de man ook vergoed moet kunnen worden, maar dan ook een óf en niet een én... (of condooms, of pil, en niet beide...)
volgens mij is er binnenkort een vacature voor minister en staatssecretaris vws. Samen doen?quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:08 schreef Orea het volgende:
Nou dat dus! Dat roep ik al jaren. Waarom betaal ik voor steunkousen e.d. die ik waarschijnlijk de eerst komende 50 jaar nog niet nodig heb
neuh, vast niet. Maar het is nogal een verschil of de marge 100,- is of 600,-quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:20 schreef prinseszondererwt het volgende:
[..]
Geen idee, zou het 700 euro zijn?
De kostprijs staat op de verpakking, dus dat zal die 700 euro zijn.quote:
Ah kijk, je hebt even opgeschreven wat ik ook bedoel, waar je ook gaat bezuinigen, er zijn altijd mensen voor wie het oneerlijk is...quote:Op zondag 3 oktober 2010 20:10 schreef simmu het volgende:
teamlead, ik spreek voor mezelf maar proef mijn mening toch ook wel een beetje bij anderen. ik heb niet zozeer een probleem met je mening (buiten het feit dat ik een andere heb) maar meer met de manier waarop je je uit. ik mis enige vorm van nuance en medeleven.
verder is het gewoon de aloude discussie die altijd opduikt in recessie (ja hoor, we zijn uit de recessie, tuurlijk): we moeten bezuinigen! maar ikke niet! want ik heb recht op dingen, laat een ander maar betalen! en publiek geld is ook mijn geld, dus mag ik uitmaken dat ik enkel hoef te betalen voor de dingen die ik zelf in die periode gebruik
Om maar even een hele andere knuppel in dit hoenderhok te gooien...quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:28 schreef sproet-je het volgende:
GWS, ik denk dat het uiteindelijk maar een klein deel is van de stellen die behandelingen ondergaan ivm leeftijd. Bij ons heeft mijn man bijna geen zaadjes, die had hij niet toen hij 20 was en ook niet nu hij 30 is. Dus al waren we 10 jaar geleden begonnen het had niets uitgemaakt.
Dus een adoptiekind is van geen van beide oudersquote:Op maandag 4 oktober 2010 09:55 schreef Silmarwen het volgende:
En nee, wij hebben het er wel over gehad. Zaad/ei donatie en draagmoederschap was voor ons geen optie. Adoptie wel. Waarom niet? Omdat het kindje dan toch echt maar van 1 van de ouders is.
En dus zijn de verhoudingen gelijk en niet scheef zoals het wel zou zijn bij ei of zaaddonatie.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:20 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dus een adoptiekind is van geen van beide ouders
Dat is volgens mij het probleem: niemand wil echt graag een kind op deze manier. Iedereen wil liever een kind op de "normale" manier, zonder toeters en bellen, hormonen, nare onderzoeken en verdriet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:46 schreef Spanky78 het volgende:
Tsja, er moet gewoon enorm bezuinigd worden met dit kabinet. En dit is één van de onderwerpen. Ik maak me meer zorgen om andere bezuinigingen eerlijk gezegd. al begrijp ik dat dit voor sommigen anders is. Ik vind zelf dat je als je echt graag een kind wilt op deze manier, dat je er zelf ook een groot deel aan mee moet betalen.
Ik vind het heel anders als je als 2 vrouwen voor die situatie kan.quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:29 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Om maar even een hele andere knuppel in dit hoenderhok te gooien...
Stel IVF zou niet vergoed worden. Zou je dan een spermadonor overwegen? Scheelt enorm in de kosten en je kunt toch je kinderwens vervullen.
Lijkt mij voor een aantal vruchtbaarheidsproblemen (waar het dus bij de man/in de combinatie zit) helemaal niet zo'n gekke oplossing.
Ter illustratie (voor we in een je-weet-niet-waarover-je-praat-riedel zoals bij teamlead belanden): ik, vrouw, val op vrouwen. Net zo min een keuze als onvruchtbaarheid. Kinderwens, maar geen mogelijkheid om die kinderen (biologisch) samen te maken. Kind maken met donor, adoptie van niet-dragende-partner: kind van samen.
Moraal van het verhaal: ik heb dan geen problemen met vruchtbaarheid, maar weet heel goed hoe het is om een kind te maken dat niet biologisch van beide partners is.
Natuurlijk willen mensen die een dergelijke behandeling ondergaan op de 'normale' manier kinderen krijgen. Ik vind ook wel dat er een deel vergoed mag worden. maar een deel moet je dan ook zelf betalen. Vooral het stuk dat na IUI en de andere vormen van fertiliteitsbehandeling komt. Als je het echt zo graag wil dan zul je er in dat geval dus een andere luxe voor moeten opofferen. Er zijn maar heel weinig mensen die het echt niet zouden kunnen opbrengen, maar meestal willen die er neit een vakantie voor opgeven. Heb je helemaal geen rode cent, dan is het (op welke manier dan ook) geen goed idee om kinderen te rkijgen, aangezien je ervoor moet zorgen. Dat kost geld, niet zo'n klein beetje ook.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:02 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dat is volgens mij het probleem: niemand wil echt graag een kind op deze manier. Iedereen wil liever een kind op de "normale" manier, zonder toeters en bellen, hormonen, nare onderzoeken en verdriet.
Ik blijf er bij dat het mijn keuze niet zou zijn geweest om juist hier op te bezuinigen. Liever ergens anders op, zoals bijvoorbeeld de HRA voor mensen die groot inkomen en/of extreem duur huis hebben. Als je boven een bepaald inkomen zit krijg je geen huursubsidie, waarom dan wel altijd HRA? Die mensen kunnen het volgens mij ook prima missen...
Kinderen krijgen is in mijn ogen misschien niet hetzelfde als het recht op behandeling bij ziekte, maar ligt er toch best dicht tegen aan. Kinderen alleen voor de rijkeren onder ons voelt gewoon niet goed bij mij.
Ik neem aan dat ivf ook niet iets is wat je zomaar even doet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:23 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik vind het heel anders als je als 2 vrouwen voor die situatie kan.
Dan weet je vanaf de dag dat je op vrouwen valt hoe het zal lopen.
Hoe dan ook is het kind altijd niet van 1 van de 2 daar valt niets aan te veranderen.
In een relatie waarbij dat misschien wel mogelijk is dan is het vind ik best vreemd om dan maar te zeggen fok ivf we nemen een zaaddonor. Zeker leuk om te zeggen waar het dus bij de man zit. Maar juist voor de man is het vaak een hele hele grote klap als hij de oorzaak is. En als je al 30 jaar op de wereld bent en onvoorbereid onvruchtbaar blijkt te zijn lijkt het me niet iets wat je zomaar even doet een zaad-donor..
Een zaaddonor omdat ivf niet in het zorgpakket zit. Ik vind het een idee als duidelijk is dat al het andere niet lukt. Niet omdat het goedkoper is en wel in de vergoeding zit.
Ik ken de situatie van zeer dichtbij; mijn zusje en haar vrouw hebben drie kinderen waarvan alleen mijn zusje de biologische ouder is. Ik ken dus ook de issues die het met zich meebrengt en weet dat het ook een proces is waar ze doorhee nmoesten en iets wat nog best wel eens terug komt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ivf ook niet iets is wat je zomaar even doet.
Hier wordt beargumenteerd dat een kind krijgen bij vruchtbaarheidsproblemen het recht van de rijken wordt door deze maatregel. Ik geef aan dat er voor een bepaalde categorie problemen ook een optie bestaat die voor vrijwel iedereen betaalbaar zal zijn. Dat daar een pittig mentaal proces aan voorafgaat lijkt me niet zo vreemd. Dat is bij ivf ook zo.
Dat je het niet doet omdat je het geen prettige gedachte vindt, is dan niet iets wat je overkomt, maar je eigen keus.
Dit is een andere discussie, maar toch ter info omdat ik uit je post denk te lezen dat jij het voor lesbische vrouwen eigenlijk geen issue vindt:
Bij lesbische koppels gaat er ook een en ander aan vooraf. Accepteren dat je geen kinderen kunt maken met de persoon van wie je houdt is gewoon niet fijn. Het is niet zo dat lesbische vrouwen vanaf hun geboorte wordt geleerd te leven met de gedachte dat ze nooit samen een kind gaan krijgen oid.
Overigens zou je dat voor twee vrouwen voor een deel kunnen oplossen door een bevruchte eicel van de een bij de ander in de baarmoeder te plaatsen, maar dat is dan weer een ingreep die ze bij vrouwenstellen niet uitvoeren.
Ik denk dat je je echt vergist als het gaat om wat de mensen ervoor over zouden hebben. Het opgeven van een vakantie zouden de meeste wensouders zonder nadenken of problemen meteen doen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook mensen die na de niet gelukte 3e IVF-poging de volgende (1-2-3) poging(en) zelf betalen, net zolang tot het financieel niet meer haalbaar is. Mensen met een kinderwens willen zeker wel iets laten of opgeven om die wens te kunnen vervullen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:31 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Natuurlijk willen mensen die een dergelijke behandeling ondergaan op de 'normale' manier kinderen krijgen. Ik vind ook wel dat er een deel vergoed mag worden. maar een deel moet je dan ook zelf betalen. Vooral het stuk dat na IUI en de andere vormen van fertiliteitsbehandeling komt. Als je het echt zo graag wil dan zul je er in dat geval dus een andere luxe voor moeten opofferen. Er zijn maar heel weinig mensen die het echt niet zouden kunnen opbrengen, maar meestal willen die er neit een vakantie voor opgeven. Heb je helemaal geen rode cent, dan is het (op welke manier dan ook) geen goed idee om kinderen te rkijgen, aangezien je ervoor moet zorgen. Dat kost geld, niet zo'n klein beetje ook.
En ja, die HRA wel of niet is een andere discussie. Houd er wel rekening mee dat iedereen eerst 6% overdrachtsbelasting betaalt, daarna krijg je dat in hele kleine beetje terug in de HRA... HRA is een sigaar uit eigen doos.
Ik begrijp dat jij andere keuzes zou maken. Dat is je goed recht.
Lesbische vrouwen is het gewoon een heel erg anders traject voor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik neem aan dat ivf ook niet iets is wat je zomaar even doet.
Hier wordt beargumenteerd dat een kind krijgen bij vruchtbaarheidsproblemen het recht van de rijken wordt door deze maatregel. Ik geef aan dat er voor een bepaalde categorie problemen ook een optie bestaat die voor vrijwel iedereen betaalbaar zal zijn. Dat daar een pittig mentaal proces aan voorafgaat lijkt me niet zo vreemd. Dat is bij ivf ook zo.
Dat je het niet doet omdat je het geen prettige gedachte vindt, is dan niet iets wat je overkomt, maar je eigen keus.
Dit is een andere discussie, maar toch ter info omdat ik uit je post denk te lezen dat jij het voor lesbische vrouwen eigenlijk geen issue vindt:
Bij lesbische koppels gaat er ook een en ander aan vooraf. Accepteren dat je geen kinderen kunt maken met de persoon van wie je houdt is gewoon niet fijn. Het is niet zo dat lesbische vrouwen vanaf hun geboorte wordt geleerd te leven met de gedachte dat ze nooit samen een kind gaan krijgen oid.
Overigens zou je dat voor twee vrouwen voor een deel kunnen oplossen door een bevruchte eicel van de een bij de ander in de baarmoeder te plaatsen, maar dat is dan weer een ingreep die ze bij vrouwenstellen niet uitvoeren.
Dan zou je nog aan een bekende donor kunnen denken.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:58 schreef miss_sly het volgende:
Buiten dat ik je oplossing wat te eenvoudig vind (zoals gezegd: er is de mogelijkheid van een kind dat biologisch van beiden is) kom je op een ander punt: het heel kleine aantal zaaddonoren dat er is. De wachtlijsten zijn al aanwezig en zouden door een dergelijke oplossing alleen maar langer worden.
Ik zeg dan ook niet dat je niet eerst andere opties zou kunnen, willen of moeten proberen. Ik geef alleen aan dat het een optie is. Als je bijvoorbeeld geen kinderen kunt krijgen via natuurlijke weg en geen geld hebt voor ivf (of adoptie), maar wel een enorme kinderwens hebt, begrijp ik niet dat je dit niet op zijn minst zult overwegen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 13:05 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vind het dus nogal simpel om een hetero stel die wel eerst andere opties heeft om wel een kind te krijgen wat biologisch van allebei is aan de zaaddonor te zetten onder het motto van goedkoper.
Je zult zelf ook wel weten dat dat ook niet zo simpel is als het klinktquote:Op maandag 4 oktober 2010 13:36 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dan zou je nog aan een bekende donor kunnen denken.
[..]
Natuurlijk is dat niet simpel. Dat het niet simpel gaat zijn is inherent aan dat het kindertjes maken niet vanzelf gaat. Het is wel een mogelijkheid. En dat is een stuk meer dan niks.quote:Op maandag 4 oktober 2010 13:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je zult zelf ook wel weten dat dat ook niet zo simpel is als het klinkt
Ik had me voorgenomen niet meer te reageren, maar kan het niet laten. Ik vind dít namelijk zo'n ongelofelijke onzin.... Het grootste deel van de kinderen wordt nog steeds op de ouderwetse manier gemaakt. Een deel met behulp van hormonen etc, maar wel nog gewoon het ouderwetse (en voor mijzelf sprekend: leuke) manier.quote:Op maandag 4 oktober 2010 12:02 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dat is volgens mij het probleem: niemand wil echt graag een kind op deze manier. Iedereen wil liever een kind op de "normale" manier, zonder toeters en bellen, hormonen, nare onderzoeken en verdriet.
Ik blijf er bij dat het mijn keuze niet zou zijn geweest om juist hier op te bezuinigen. Liever ergens anders op, zoals bijvoorbeeld de HRA voor mensen die groot inkomen en/of extreem duur huis hebben. <knip>Kinderen alleen voor de rijkeren onder ons voelt gewoon niet goed bij mij.
Maar we hadden het niet over kinderen die op de 'normale' manier werden gemaakt... we hadden het over mensen die het IVF traject ingaan en daar al of niet kinderen uit krijgen. Dus: als je inderdaad het IVF-traject in moet en je moet het zelf gaan betalen en je kunt dit niet, dan heb je pech. Dus gaat het wel over IVF voor rijke mensen en daardoor over kinderen voor rijke mensen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:37 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik had me voorgenomen niet meer te reageren, maar kan het niet laten. Ik vind dít namelijk zo'n ongelofelijke onzin.... Het grootste deel van de kinderen wordt nog steeds op de ouderwetse manier gemaakt. Een deel met behulp van hormonen etc, maar wel nog gewoon het ouderwetse (en voor mijzelf sprekend: leuke) manier.
Kinderen alleen voor de rijken is dus helemaal niet aan de orde
daarom dus een meerpartijenstelsel. zodat iedereen zelf mag kiezen welke partij hun belangen het beste behartigt opdat we toch tot een eerlijke verdeling komen. maar goed; da's wellicht een wat idialistische instellingquote:
da's afhankelijk van met welke politieke partij je praatquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 09:25 schreef Vanyel het volgende:
Oh?
Volgens mij mikken we op solidariteit en nivellering. Dat is iets anders dan eerlijk verdelen. Wat natuurlijk weer mede afhankelijk is van je definitie van beschikbare middelen etc etc, maar dat even terzijde.
psies. maar daarom komen partijen met een verkiezingsprogramma. als voornoemde partijen zich netjes gedragen staan zulke dingen dan in het verkiezingsprogrammaquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 09:56 schreef Spanky78 het volgende:
Eerlijk is voor iedereen anders, dat bedoel ik. Als jij die behandelingen nodig hebt vind je het vast sneller eerlijk dan als je dat niet nodig hebt. De meeste mensen zijn nu eenmaal egocentrisch.
Eh, maar als we het over politiek hebben.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:02 schreef simmu het volgende:
[..]
psies. maar daarom komen partijen met een verkiezingsprogramma. als voornoemde partijen zich netjes gedragen staan zulke dingen dan in het verkiezingsprogramma![]()
overigens is zijn de bezuinigingen zelf (op welk gebied dan ook zowat!) zeker niet zonder twijfel zinvol hoor. maar da's een andere discussie die elders gevoerd dient te wordenze gaan blind uit van het idee dat we uit de recessie zijn, dat de economie aantrekt en dat de bezuinigingen daar dan weer niet van op invloed zijn. kortzichtige idioten dat het ook zijn. varkenscyclus, varkenscyclus, varkenscyclus. need i say more.
foei simmu! elders! ik open wel een topic in aex vanmiddag
onbetaalbaar is het toch, of je ze nou krijgt op je 25e of op je 45e. dat maakt niet uit. en ik ben altijd een beetje verbaasd hoor, dat werken dan niet meer loont. Je houdt werkritme, ervaring en je kan na een jaar of 6 gewoon weer meer gaan werken. ook de overheid kan het geld maar één keer uitgeven. en wij als burgers kunnen niet álles krijgen wat ons hartje begeert.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:17 schreef simmu het volgende:
maar buuv, als je die leeftijdsgrens omlaag doet, en vrouwen dus eerder aan kinderen beginnen, dan zit je weer met het probleem dat die vrouwen eerder aan kinderen beginnen en dus (bezuinigingen in de opvang) niet of minder gaan werken omdat de kosten van de opvang dusdanig hoog zijn dat werken niet de moeite meer is. dus tis enkel een beetje de discussie verplaatsen
drugsrookhondenquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik ben het met je eens over dat roken, maar hoe ga je controleren of iemand nog rookt of niet?
tja, goed punt. dopingcontrole, net als bij het wielrennen. onverwachte huisbezoeken enzoquote:Op dinsdag 5 oktober 2010 10:48 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik ben het met je eens over dat roken, maar hoe ga je controleren of iemand nog rookt of niet?
Het probleem is alleen dat we (veel) belasting betalen. Het zou principieel gezien rechtvaardiger zijn om de mogelijkheden die gecreeerd worden door de overheid nóg verder in te perken zodat mensen meer geld overhouden om bijvoorbeeld IVF te betalen. Ik zou het moeilijk te verkroppen vinden dat ik verplicht veel geld stop in een pensioenfonds waar ik waarschijnlijk weinig aan heb terwijl ik dat geld niet kan investeren in vruchtbaarheidsbehandelingen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 22:35 schreef ShadyLane het volgende:
Nou ik vind het ook wel tendentieus om te stellen "kinderen krijgen is straks alleen nog voor de rijken". Vaker dan 1x IVF is straks alleen nog voor de rijken, dat zou een correcte opmerking zijn bij dit regeerakkoord.
Alleen is het nu zo dat als je veel verdient, en dus veel belasting betaald er ook veel meer mazen zijn waardoor je veel meer overhoudt dan iemand die gemiddeld belasting betaald. Jan Modaal (evne heel plat) wordt op deze manier dubbel gepakt. En zoveel salaris dat je buiten alle regelingen valt, maar te weinig voor de echt grote mazen, maar ook geen vergoedingen meer.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:09 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat we (veel) belasting betalen. Het zou principieel gezien rechtvaardiger zijn om de mogelijkheden die gecreeerd worden door de overheid nóg verder in te perken zodat mensen meer geld overhouden om bijvoorbeeld IVF te betalen. Ik zou het moeilijk te verkroppen vinden dat ik verplicht veel geld stop in een pensioenfonds waar ik waarschijnlijk weinig aan heb terwijl ik dat geld niet kan investeren in vruchtbaarheidsbehandelingen.
Kortom: als je eenmaal kiest voor een stelsel als het onze dan houd je altijd debatten over waarom A wel vergoed moet worden en B niet en blijft er altijd sprake van (een zekere mate van) willekeur.
Mijn argument is principiëler van aard: als je mensen zo vrij mogelijk laat om te doen met hun geld wat ze willen, dan kan persoon A zijn kankerbehandelingen betalen omdat hij veel heeft gerookt, persoon B kan vruchtbaarheidsbehandelingen betalen en persoon C kan een duur huis kopen. We moeten allemaal keuzes maken want de meesten van ons hebben beperkte financiële middelen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:13 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Alleen is het nu zo dat als je veel verdient, en dus veel belasting betaald er ook veel meer mazen zijn waardoor je veel meer overhoudt dan iemand die gemiddeld belasting betaald. Jan Modaal (evne heel plat) wordt op deze manier dubbel gepakt. En zoveel salaris dat je buiten alle regelingen valt, maar te weinig voor de echt grote mazen, maar ook geen vergoedingen meer.
De regelingen vallen nu wel heel voordelig uit voor de verbovenmodaalsen.
Ja, het is makkelijk te oordelen over iemand anders portemonee. Ik vind niet dat rijken meer belasting moeten betalen. Ondernemerschap, risico's nemen en hard werken mogen gewoon goed beloond worden. En nee ik zeg niet dat de vuilnisman niet hard werkt. Gewoon evenveel maar dat is automatisch al meer dan iemand anders toch. de helft van 1000 euro is meer dan de helft van 10.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn argument is principiëler van aard: als je mensen zo vrij mogelijk laat om te doen met hun geld wat ze willen, dan kan persoon A zijn kankerbehandelingen betalen omdat hij veel heeft gerookt, persoon B kan vruchtbaarheidsbehandelingen betalen en persoon C kan een duur huis kopen. We moeten allemaal keuzes maken want de meesten van ons hebben beperkte financiële middelen.
De keerzijde van zo'n systeem is dat er mensen zijn die geen eigen geld hebben, bijvoorbeeld omdat ze niet kunnen werken. Het hele idee van belastingheffing is dat we een vangnet creeren voor die mensen waarmee we ervoor zorgen dat ze het absolute minimum krijgen aan wat ze nodig hebben. Het systeem is echter allang geen vangnet meer en begint inmiddels onbetaalbaar te worden. Nu ontstaat er dus onenigheid over waar het absolute minimum uit moet bestaan. Wie is behoeftiger, wat is belangrijker? Dat is een verdomd lastige discussie die je volgens mij op principiële gronden niet kunt voeren. Er zijn zoveel belangen...
Dat klinkt heel eenvoudig, maar dat is het niet. Praktisch gezien moet je je afvragen of je de schuldvraag wel kunt beantwoorden. Mijn vader had bijvoorbeeld veel overgewicht en is overleden aan een longembolie die hij heeft gekregen na een operatie om zijn nier te verwijderen waar een tumor in zat. Aan die tumor kon hij niets doen - al lijkt het me altijd lastig om vast te stellen dat kanker het resultaat is van slechte leefgewoontes, je kunt volgens mij alleen in termen van verhoogde risico's spreken - maar er bestaat een mogelijkheid dat de bloedverdunners die hij preventief heeft gehad niet of minder goed gewerkt hebben door zijn overgewicht. Je kunt je dus afvragen of hij niet zelf (indirect) bij heeft gedragen aan zijn overlijden en of je de maatschappij op mag zadelen met de medische kosten die zijn gemaakt om zijn leven te redden.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 11:21 schreef IslaBonita het volgende: Nee, ik vind niet dat andere mensen voor mijn kinderwens hoeven op te draaien, maar dan vind ik dat ik ook niet dat ik hoef op te draaien voor de slechte leefgewoontes van andere mensen. Al zijn het mijn eigen ouders.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |