abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87144508
En nogmaals, ik denk dat ook al een hoop winst behaald kan worden in het aan banden leggen van de winst die de farmaceutische industrie maakt!
pi_87144676
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:38 schreef Orea het volgende:
Maar wellicht zouden ze in Nederland dan ook eens moeten kijken naar betere behandel methodes! Waar ze in Duitsland bijv. alle embryo's die overblijven invriezen (en daar héél vaak nog een doorgaande zwangerschap uit voort komt.. het kost wellicht iets meer opslag capaciteit, maar minder kosten om weer opnieuw een ivf in te gaan, minder belasting etc. etc.) dan zou het vaak niet eens nodig zijn om nóg een behandeling te ondergaan, omdat men uit 1 poging dan meer terugplaatsingen = meer kans op zwangerschap..

Daar zou m.i. meer uit gehaald worden, dan het aantal behandelingen te beperken.. Daarbij, soms is een behandeling nodig om uit te vogelen of een bepaald medicijn werkt voor die persoon. Wat als dat ziekenhuis het verkeerde type kiest bij die patient? Betaald het ziekenhuis dan een 2e poging met andere medicatie, of draait de 'patient' daar zelf voor op?
maar als je helemaal de verkeerde medicatie hebt, of in de verkeerde hoeveelheid, zoals bij mij in ronde 1 van poging 1(die hierdoor uitliep op een IUI, omdat er te weinig eitjes overbleven) wordt er meestal geen punctie gedaan, en is er geen poging verloren. nu sluit ik natuurlijk niet uit dat het ook zo gebeuren kan dat er wel een punctie wordt gedaan, waar je dan helemaal niks aan hebt...
pi_87144695
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:39 schreef Orea het volgende:
En nogmaals, ik denk dat ook al een hoop winst behaald kan worden in het aan banden leggen van de winst die de farmaceutische industrie maakt!
Klopt. 5 ampullen menopur voor 700 euro... :N
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:45:22 #129
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87144775
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:39 schreef Orea het volgende:
mwah. Commerciële bedrijven beperken in hun winstgevendheid remt ontwikkeling ook lijkt me. Hoe nobel en mooi het ook klinkt, zonder winst (of met een fikse beperking van die winst) is het voor aandeelhouders niet meer interessant om te investeren. En zonder investering geen ontwikkeling
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:45:59 #130
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87144800
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:43 schreef prinseszondererwt het volgende:

[..]

Klopt. 5 ampullen menopur voor 700 euro... :N
wat is de kostprijs van dat spul?
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_87144893
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:43 schreef mijsje het volgende:

[..]

maar als je helemaal de verkeerde medicatie hebt, of in de verkeerde hoeveelheid, zoals bij mij in ronde 1 van poging 1(die hierdoor uitliep op een IUI, omdat er te weinig eitjes overbleven) wordt er meestal geen punctie gedaan, en is er geen poging verloren. nu sluit ik natuurlijk niet uit dat het ook zo gebeuren kan dat er wel een punctie wordt gedaan, waar je dan helemaal niks aan hebt...
Maar dat is afhankelijk van het ziekenhuis.. Zo had ik bij poging 1; 6 folikels, uiteindelijk 4 eitjes 'geoogst'.. wel allemaal bevrucht maar geen cryo's.. Ik was nog te 'beginner' en ging teveel van het ziekenhuis uit en heb ingestemd met een punctie. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik dat nooit gedaan.. Dus dat is ook wel erg lastig!

Komt gelijk het volgende punt: wat als blijkt dat er geen bevruchtingen zijn (ondanks geoogste hoeveelheid eitjes) en blijkt dat icsi toegepast moet worden.. Helaas is dan je poging al vergeven... (want punctie gehad!)

En dat is het lastige, er zijn altijd uitzonderings situaties, maar daar wordt op geen enkele manier rekening mee gehouden...
pi_87144964
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:45 schreef teamlead het volgende:

[..]

mwah. Commerciële bedrijven beperken in hun winstgevendheid remt ontwikkeling ook lijkt me. Hoe nobel en mooi het ook klinkt, zonder winst (of met een fikse beperking van die winst) is het voor aandeelhouders niet meer interessant om te investeren. En zonder investering geen ontwikkeling
Maar dat is wel wat een ivf poging zo achterlijk duur maakt. Als je nagaat dat je in bijv. Israel voor 500 euro aan medicatie klaar bent. Precies dezelfde medicatie. Dan gaat er ergens iets niet goed toch? Prima dat een commerciële organisatie winst maakt, maar farmaceutische bedrijven maken echt achterlijke winst..
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:52:47 #133
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145139
alternatief:

Het is redelijk simpel uit te rekenen wat het hele traject van eerste consult bij de gyn tot bevallen van IVF-baby gemiddeld kost. (uitgaande van de nu 3 pogingen).

In plaats van vergoeden op basis van individuele behandelingen, stellen dat je als wens-ouder een budget krijgt? Als een gemiddelde succesvolle behandeling gedurende het hele traject 100K blijkt te kosten (geen idee, hypothetisch bedrag), dan dat bedrag als budget per wensmoeder beschikbaar stellen. Is het op, is het op. Ben je meteen af van wel/geen punctie, behandelingen die voor de vorm plaats vinden omdat het nu eenmaal het proces is etc

en daarna natuurlijk kijken waarom datzelfde traject in pakweg Duitsland zoveel beter kan en waar hier dus verbeterd kan worden...
pi_87145156
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:32 schreef teamlead het volgende:

[..]

moeten we dan niet beginnen met dáár een maximum aan te stellen? zo van: oke.. 1 kind via ivf dat accepteren we als maatschappij als normaal. Een tweede is toch echt voor eigen risico
en dit zou een optie kunnen zijn, maar wellicht kan de regering eens iets verder kijken dan fertiliteitsbehandelingen.. de pil wordt weer uit het pakket gehaald.. Hoeveel ongewenste tiener zwangerschappen gaan er hierdoor weer bijkomen en hoeveel gaat ons dat kosten?
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:54:17 #135
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145229
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:49 schreef Orea het volgende:

[..]

Maar dat is wel wat een ivf poging zo achterlijk duur maakt. Als je nagaat dat je in bijv. Israel voor 500 euro aan medicatie klaar bent. Precies dezelfde medicatie. Dan gaat er ergens iets niet goed toch? Prima dat een commerciële organisatie winst maakt, maar farmaceutische bedrijven maken echt achterlijke winst..
tja. wordt er hier nog btw berekend over die medicijnen? moeten ze vanuit Israel hier worden ingevoerd?
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:55:01 #136
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145275
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:53 schreef Orea het volgende:

[..]

en dit zou een optie kunnen zijn, maar wellicht kan de regering eens iets verder kijken dan fertiliteitsbehandelingen.. de pil wordt weer uit het pakket gehaald.. Hoeveel ongewenste tiener zwangerschappen gaan er hierdoor weer bijkomen en hoeveel gaat ons dat kosten?
dat zeg ik: het hele systeem is ruk. Maar waarom de pil wel vergoeden en condooms niet?
pi_87145336
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:52 schreef teamlead het volgende:
alternatief:

Het is redelijk simpel uit te rekenen wat het hele traject van eerste consult bij de gyn tot bevallen van IVF-baby gemiddeld kost. (uitgaande van de nu 3 pogingen).

In plaats van vergoeden op basis van individuele behandelingen, stellen dat je als wens-ouder een budget krijgt? Als een gemiddelde succesvolle behandeling gedurende het hele traject 100K blijkt te kosten (geen idee, hypothetisch bedrag), dan dat bedrag als budget per wensmoeder beschikbaar stellen. Is het op, is het op. Ben je meteen af van wel/geen punctie, behandelingen die voor de vorm plaats vinden omdat het nu eenmaal het proces is etc

en daarna natuurlijk kijken waarom datzelfde traject in pakweg Duitsland zoveel beter kan en waar hier dus verbeterd kan worden...
Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Wellicht kan dat de concurrentie onderling bij bedrijven als organon e.d. aanzwengelen om producten weer goedkoper te produceren. Want als men een budget krijgt, gaan ze ook 'shoppen' voor het beste alternatief voor de minste prijs...

Het blijft gewoon een lastige kwestie! Er zou meer gekeken moeten worden naar de persoon.. Ik heb bijv. ook 6 iui's in mijn verzekering zitten, terwijl ik zonder ivf niet zwanger kan worden (ontbreken eileiders..) dus iui is voor mij zinloos... zouden ze die kosten beter om kunnen rekenen naar een extra ivf bijv.
pi_87145339
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:47 schreef Orea het volgende:

[..]

Maar dat is afhankelijk van het ziekenhuis.. Zo had ik bij poging 1; 6 folikels, uiteindelijk 4 eitjes 'geoogst'.. wel allemaal bevrucht maar geen cryo's.. Ik was nog te 'beginner' en ging teveel van het ziekenhuis uit en heb ingestemd met een punctie. Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik dat nooit gedaan.. Dus dat is ook wel erg lastig!

Komt gelijk het volgende punt: wat als blijkt dat er geen bevruchtingen zijn (ondanks geoogste hoeveelheid eitjes) en blijkt dat icsi toegepast moet worden.. Helaas is dan je poging al vergeven... (want punctie gehad!)

En dat is het lastige, er zijn altijd uitzonderings situaties, maar daar wordt op geen enkele manier rekening mee gehouden...
Toen ik 4 follikels overhield na een periode van hormonen spuiten, hebben ze gezegd dat dat te weinig was, en daar hebben ze een IUI van gemaakt. de arts was al aan het twijfelen toen het 2 dagen daarvoor 7 follikels waren, toen twijfelde hij al aan of het wel of niet verder zou kunnen.
al had ik ook mijn vraagtekens bij een IUI bij 4 follikels... ik zag mezelf al met een 3ling of een 4ling in m'n buik... natuurlijk werd die IUI ook helemaal niks...
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:56:59 #139
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145388
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:56 schreef Orea het volgende:

[..]

Dit zou inderdaad ook een optie kunnen zijn. Wellicht kan dat de concurrentie onderling bij bedrijven als organon e.d. aanzwengelen om producten weer goedkoper te produceren. Want als men een budget krijgt, gaan ze ook 'shoppen' voor het beste alternatief voor de minste prijs...

Het blijft gewoon een lastige kwestie! Er zou meer gekeken moeten worden naar de persoon.. Ik heb bijv. ook 6 iui's in mijn verzekering zitten, terwijl ik zonder ivf niet zwanger kan worden (ontbreken eileiders..) dus iui is voor mij zinloos... zouden ze die kosten beter om kunnen rekenen naar een extra ivf bijv.
voor jou zou zo'n budget-regeling een prima optie zijn ja :Y
pi_87145419
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:55 schreef teamlead het volgende:

[..]

dat zeg ik: het hele systeem is ruk. Maar waarom de pil wel vergoeden en condooms niet?
ik vind ook dat anticonceptie via de man ook vergoed moet kunnen worden, maar dan ook een óf en niet een én... (of condooms, of pil, en niet beide...)
  zondag 3 oktober 2010 @ 20:59:12 #141
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145533
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:57 schreef mijsje het volgende:

[..]

ik vind ook dat anticonceptie via de man ook vergoed moet kunnen worden, maar dan ook een óf en niet een én... (of condooms, of pil, en niet beide...)
we zijn in Nl individueel verzekerd. Ik zou de pil dus vergoed kunnen krijgen. Ik weet niet waarom en wat ik er mee moet, maar het kán.... dan liever condooms voor mij in het pakket ja (nu even niet nee, maar uiteindelijk wel weer :P )
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:02:22 #142
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145704
overigens: de IVF-behandelingen waar ik volgens mijn verzekering recht op zou hebben, mag ik niet overdragen aan mijn vrouw. Wel beiden premie aftikken natuurlijk, maar ik kan never een ivf behandeling claimen
pi_87145758
Dat is ook het lastige.. Stel dat het fertiliteitsprobleem bij de man ligt, dan alsnog moet de vrouw de behandeling ondergaan en komen dus ook de kosten op de verzekering van de vrouw terecht...
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:05:27 #144
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87145884
ja, en dat is dus onzin imho. Ik ben vóór een systeem waarbij medische handelingen die noodzakelijk zijn om in leven te blijven etc. gewoon standaard vergoed worden en voor de overige crap een budget-systeem. Ik heb liever een paar extra ivf-pogingen dan een plaswekker, borstprothese of de pil in mijn pakket...
pi_87146062
Nou dat dus! Dat roep ik al jaren. Waarom betaal ik voor steunkousen e.d. die ik waarschijnlijk de eerst komende 50 jaar nog niet nodig heb ;)
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:09:31 #146
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87146123
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:08 schreef Orea het volgende:
Nou dat dus! Dat roep ik al jaren. Waarom betaal ik voor steunkousen e.d. die ik waarschijnlijk de eerst komende 50 jaar nog niet nodig heb ;)
volgens mij is er binnenkort een vacature voor minister en staatssecretaris vws. Samen doen? :)
pi_87146301
Je zou het bijna overwegen hè ;)
pi_87146749
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 20:45 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat is de kostprijs van dat spul?
Geen idee, zou het 700 euro zijn?
  zondag 3 oktober 2010 @ 21:21:25 #149
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_87146808
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 21:20 schreef prinseszondererwt het volgende:

[..]

Geen idee, zou het 700 euro zijn?
neuh, vast niet. Maar het is nogal een verschil of de marge 100,- is of 600,-
pi_87146963
Dat is waar, maar daar kom je niet achter denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')