Ja maar waarom zouden ongewenste kinderlozen zich wel druk moeten maken om andermans kinderen ?quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Yup, en door die emotie is een zuivere discussie per definitie niet mogelijk. En dat irriteert me mateloos.
Daarnaast erger ik me dood aan deze discussie omdat ik vind dat er maatregelen zijn met een impact op kinderen die wél al geboren zijn, die hun toekomst beinvloeden en waar we ons wmb drukker over moeten maken. Kinderopvang, onderwijs etc..
Het verschil is dat die kinderen er zijn. Of dat nou " eerlijk" is of niet, of je daar blij mee bent of niet. Ze zijn er.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:34 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ja maar waarom zouden ongewenste kinderlozen zich wel druk moeten maken om andermans kinderen ?
( niet mijn mening, maar puur ter disccussie )
Die denk ik er bij jou altijd gewoon bijquote:
Ik zou het pas een onzuivere discussie vinden als men alleen 'nuchter' zou mogen denken, juist door ook de emotie erbij te halen belicht je alle facetten en pas dán is een discussie echt zuiver wat mij betreftquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Yup, en door die emotie is een zuivere discussie per definitie niet mogelijk. En dat irriteert me mateloos.
Waarom zou de maatschappij er wél voor moeten opdraaien dat ik zo nodig moet gaan werken? Ik kan er toch ook voor kiezen om een in huurhuisje te gaan wonen de auto de deur uit te doen en dan zelf voor Willem te zorgen?quote:Daarnaast erger ik me dood aan deze discussie omdat ik vind dat er maatregelen zijn met een impact op kinderen die wél al geboren zijn, die hun toekomst beinvloeden en waar we ons wmb drukker over moeten maken. Kinderopvang, onderwijs etc..
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:15 schreef Pyttpytt het volgende:
Maar feit is dat er bezuinigd moet worden. Dan zou het toch ook wat raar zijn om wel op onderwijs te bezuinigen, en qua zorg op van alles en nog wat, maar níet op IVF. IVF wordt in dit nieuwe beleid op de hoop 'niet strict noodzakelijk en geldslurpend' gegooid, en die moeten er het hardst aan geloven. Heel, heel erg jammer, maar vanuit de politiek/economie gezien vind ik het niet onbegrijpelijk...dan kan je dus beter de vraag stellen of de bezuinigingen zoals die nu doorgevoerd worden wel zinvol zijn. ik kan je vertellen dat we nu in de zeldzame situatie zitten dat veel economen het gewoon met elkaar eens zijn (SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.) dat dit een "pappen & nathouden" combi met "extreem populisme" bezuinigingsrondje is wat derhalve weinig effectief zal zijn op de lange termijn. ja, de staatsschuld zal dalen (mits de maatregelen ook daadwerkelijk genomen worden en er geen grote tegenvallers meer komen) maar wel met als direct gevolg dat de werkeloosheid stijgt, met alle gevolgen van dien.
maar goed; da's een ander stukje van fok waar deze discussie dan hoort
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
Juistem....en dat in acht nemende vind ik dit tot nu toe best een zuivere discussie, ondanks dat Teamlead zo af en toe wel erg provoceert. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk, je kunt iemand niet op zijn mening beoordelen. Hooguit op de manier waarop hij die uit.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:38 schreef flugeltje het volgende:
Ik probeerde met bovenstaand stukkie dan ook puur te illustreren dat iedereen preekt voor eigen parochie bij dit soort onderwerpen...
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doenquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:38 schreef McLaura het volgende:
Dat is dan weer de andere kant, Evenstar. En zo heeft alles 2 kanten, en het siert mensen als ze die ook zien.
En teamlead : waar je ook mee te maken krijgt, het speelt in op je emoties. Logisch toch?
Ik vind het trouwens jammer dat je bij de gegevens die Leonieke linkte alleen naar het niet slagen lijkt te kijken. Ja, het kost een hoop geld, maar er zijn ook mensen die wèl een kind krijgen. En zolang er ook kans van slagen is, vind ik iets niet onzinnig of verspilling.
Ja, die kinderen zijn er al.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:37 schreef teamlead het volgende:
[..]
Het verschil is dat die kinderen er zijn. Of dat nou " eerlijk" is of niet, of je daar blij mee bent of niet. Ze zijn er.
En ja: ook ik ken mensen met kinderen waarbij ik denk " waarom jij wel!" omdat ze in mijn ogen totaal ongeschikt zijn om kinderen op de wereld te zetten. Maar hey: dat ligt niet aan die kids
dat is nu juist het beginsel van het hele solidariteitsprincipe. moeten we dan ook elke vorm van maatschappelijke ondersteuning afschaffen? elke vorm van uitkering? dan kan je net zo goed de regering zelf afschaffen. ik persoonlijk wens zeker niet te dokken voor het inkomen van een politicus wiens opvattingen ik als walgelijk ervaar. zo kan je wel bezig blijven!quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doen
Moeten diegenen die de investering willen doen hun hele leven maar krom gaan liggen of een lening afsluiten bij types als Leen van Frisia?quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doen
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, die kinderen zijn er al.
Maar die volwassenen met die onvervulde kinderwens zijn er ook al! Het gaat niet om dat kind dat nog bgeboren moet worden, maar om de volwassene die dat kind wil.
Je vergelijking is dus krom.
Je zou je kunnen afvragen hoe ver je die solidariteit wil doorvoeren ja. Voor mij zitten daar heel duidelijke grenzen aan.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:45 schreef simmu het volgende:
[..]
dat is nu juist het beginsel van het hele solidariteitsprincipe. moeten we dan ook elke vorm van maatschappelijke ondersteuning afschaffen? elke vorm van uitkering? dan kan je net zo goed de regering zelf afschaffen. ik persoonlijk wens zeker niet te dokken voor het inkomen van een politicus wiens opvattingen ik als walgelijk ervaar. zo kan je wel bezig blijven!
Natuurlijkquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:52 schreef McLaura het volgende:
Nee, Teamlead : ik wil een kind dus ik zal alle mogelijkheden (die er nou eenmaal zijn!) aangrijpen om te proberen die wens in vervulling te laten gaan.
Dat is natuurlijk zo subjectief als de neten. Een rijk land als de VS als voorbeeld noemen, zou te makkelijk zijn nu.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:59 schreef Kimpossible het volgende:
Teamlead, voor een 'rijk' land als de onze, zijn de mogelijkheden al redelijk beperkt. Moeten we dat nog verder gaan indammen?
Ik ben het met je eens hoor, maar de prioriteiten lijken zo raar te liggen:quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:39 schreef miss_sly het volgende:
Wat betreft de bezuinigingen: nee, an sich ben ik het niet eens met de beperking van vergoeden tot maar 1 poging. Echter, dat er moet worden bezuinigd lijkt een feit, en dat er dan impopulaire maatregelen getroffen worden, ook. Er zal altijd een groep (of meerdere groepen) moeten bloeden, het niet eens zijn met de bezuinigingen.
Mwah.. Een ivf behandeling nu op 1 lijn zetten met studiefinanciering is zelfs voor mij te kort door de bocht.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:02 schreef simmu het volgende:
dit is overigens exact dezelfde discussie als die over studiefinanciering. feit is wel dat nederland langzaam maar zeker ingedeeld wordt in "haves" en "have nots". wanneer je geld hebt kan je dingen als studeren, ivf enzo. wanneer je geen geld hebt, tsja. dan kan je kiezen tussen ervoor lenen (indien mogelijk) of je er al dan niet bij neerleggen. ongeacht de discussie of dingen als ivf en/of studeren terecht zo 'gemaakt' zijn, het brengt een imho ongewenste tweedeling in de samenleving.
uh..... een land als de vs rijk noemen vergeleken met nederland is om te beginnen incorrect. maar goed; wederom: die discussie hoort hier nietquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:03 schreef teamlead het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zo subjectief als de neten. Een rijk land als de VS als voorbeeld noemen, zou te makkelijk zijn nu.
Hier hebben we zelfs de mogelijkheid om uit te wijken naar bv. duitsland voor behnadelingen ( die daar overigens ook effectiever zijn)
Liever een eenmalige investering waardoor het aantal behandelingen in de toekomst structureel lager wordt dan maar behandelingen blijven vergoeden die (blijkbaar) niet zo efficient zijn als ze zouden kunnen zijn...quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:07 schreef McLaura het volgende:
Klopt, de kliniek in Dusseldorf staat erom bekend dat hun slagingskans hoger is. De reden? Meer geavanceerde technieken.
Misschien is het een optie om IVF 1 in Nederland te vergoeden, en iets af te spreken over eventuele volgende pogingen in Dusseldorf?
Of misschien moeten de Nederlandse fertiliteitsklinieken allemaal op cursus in Duitsland om evenveel te leren kunnen (wie betaalt dat!)
http://users.telenet.be/jvl-economie/rijk.PDFquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:05 schreef simmu het volgende:
[..]
uh..... een land als de vs rijk noemen vergeleken met nederland is om te beginnen incorrect. maar goed; wederom: die discussie hoort hier niet
Tja, dat vraag ik me wel vaker af. Het lijkt een sport daar om met zo onlogisch mogelijke maatregelen te komen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:13 schreef McLaura het volgende:
Nou, bel de Tweede Kamer en regel het.
En dat bedoel ik niet cynisch, maar waarom kunnen wij dit wel verzinnen en is het in Den Haag zo moeilijk om met structurele maatregelen te komen?
Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat Nederland moeilijk is met het invoeren van nieuwe medicijnen en/of methodes. Duitsland is daar gewoon wat sneller (niet makkelijker, maar effectiever) mee denk ik.
in 1995 was dit wellicht waar, maar nu niet hoorquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
http://users.telenet.be/jvl-economie/rijk.PDF
T scheelt niet veel, maar de vs staat toch echt hoger dan Nederland
pssst, 3 pogingen waarbij je bij iedere terugplaatsing in elke poging maar 30% kans hebt op een kindje maakt nog niet dat je 90% kans hebt... de kans dat je na 3 behandelingscycli zwanger bent is hooguit 50-60%...quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef Kolonia het volgende:
Zo, dat is het betere knip- en plakwerk!![]()
![]()
Mijn mening staat al in de OP.![]()
De kans op zwangerschap met IVF is per poging 30%.
Bezuinigen van drie naar één IVF behandeling houdt dus in dat je kansen op zwangerschap zakken van 90% naar 30%.
Dat zal betekenen dat vrouwen minder risico willen nemen op fertiliteitsproblemen waardoor ze eerder proberen zwanger te raken en de arbeidsparticipatie van vrouwen zal afnemen.
Dat is dan weer niet best voor de economie.
Ja, weet ik ook wel hoor. Ik heb zelfs statistiek gehad tijdens mijn studie.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:32 schreef mijsje het volgende:
pssst, 3 pogingen waarbij je bij iedere terugplaatsing in elke poging maar 30% kans hebt op een kindje maakt nog niet dat je 90% kans hebt... de kans dat je na 3 behandelingscycli zwanger bent is hooguit 50-60%...
de bron is het informatieboek over IVF in het AMC te Amsterdam. ik heb de bron alleen in een boek en niet online, maar daar is vast ook heel veel te vinden...
1 op de 55 kinderen...quote:Uitgaande van een aantal aannames kan geschat worden dat ongeveer 1 op de 55 Nederlandse kinderen een "IVF- of ICSI-kind" is.
bron
Net als bij die Jaguar.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:59 schreef McLaura het volgende:
En dan krijg je dus waar ik bang voor ben : als je geld hebt kun je verder werken aan je wens, en als je geen geld hebt niet.
Tja, ik vind die vergelijking altijd een beetje vreemd, maar laten we er even op door gaan. Moet dat dan ook gaan gelden voor hulp voor bejaarden? Een bejaardenhuis waar je normaal verzorgd wordt, of moet je dan maar zelf voor die zorg gaan betalen? En schizofrene mensen, ook maar de hulp zelf laten betalen?quote:
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.quote:Op zondag 3 oktober 2010 17:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik vind die vergelijking altijd een beetje vreemd, maar laten we er even op door gaan. Moet dat dan ook gaan gelden voor hulp voor bejaarden? Een bejaardenhuis waar je normaal verzorgd wordt, of moet je dan maar zelf voor die zorg gaan betalen? En schizofrene mensen, ook maar de hulp zelf laten betalen?
Het bezitten van een Jaguar heeft dan weer neits te maken met welzijn van mensen. En degenen die het ongewenst kinderloos wel wensen te vergelijken met het ongewenst niet hebben van een Jaguar, vind ik eigenlijk best dom en op z'n minst hebben ze een enorm gebrek aan empathie.
Goede vergelijking! De wens voor een Jaguar is natuurlijk net zo diepgeworteld als die voor een kind.quote:
Dat is het punt toch helemaal niet? Zoals ik al eerder postte, snap ik best dat er bezuinigd wordt en snap ik ook dat dat oa op fertiliteitsbehandelingen zal gebeuren. Het gaat me er om dat er zo eenvoudig over ongewenste kinderloosheid wordt gedacht. de vergelijking met het niet hebben van de gedroomde Jaguar of het gemak waarmee wordt gezegd: leer er maar mee te leven, vind ik echt heel naar.quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:04 schreef Verida het volgende:
[..]
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.
Het is dus niet zo dat alleen de vergoeding van fertiliteitsbehandelingen worden afgeschaft.
wajong wordt beperkter voor helemaal afgekeurden dus mensen die een chronische ziekte hebben of handicap.. momenteel zitten er een hoop adhd/ass mensen in de wajong Nu is dat voor die mensen absoluut niet fijn, en gun ik dat niemand, maar het is in een groot deel van de gevallen prima mogelijk om met een cursus en aanpassing op het werk wel te doen om te werken ( sociale werkvoorziening etc. )quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:04 schreef Verida het volgende:
[..]
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.
Het is dus niet zo dat alleen de vergoeding van fertiliteitsbehandelingen worden afgeschaft.
Nou, iedereen. Er zijn helaas nog steeds heel veel mensen (vooral jongeren die (nog) niet aan kinderen willen beginnen) die vinden dat we juist geen kinderen meer moeten krijgen, want er is al zoveel overbevolking.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:04 schreef oeke het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, maar de prioriteiten lijken zo raar te liggen:
Honderden miljoenen extra naar aanleg wegen.
Hypotheekrente: 9 miljard.
Terwijl een kind juist een extra bijdrage kan leveren in de strijd tegen de vergrijzing waar iedereen zo bang voor is.
adoptie waar een groot deel van het geld gaat naar corruptie etcquote:Op zondag 3 oktober 2010 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind fertiliteitsbehandeling wel iets waar op bezuinigd kan worden. Waarom? Ik vind onvruchtbaarheid geen ziekte. Heel vervelend als je geen kind kan krijgen en tot op zekere hoogte prima dat er behandeld wordt. Maar in een tijd waar gewoon geld tekort is en er overal op bezuinigd wordt ook hierop.
Liever hierop bezuinigen dan op andere zorg zoals bestralingen of chemokuren. Ik vind overigens wel dat adoptie dan wat makkelijker gemaakt moet worden, aangezien ik dit een goed alternatief vind.
Om adoptie gemakkelijker te maken, dient er vooral ook aan de kant van de andere landen waar de kinderen vandaan geadopteerd worden regelgeving te worden aangepast. En dat zijn ze nou juist de laatste jaren heel erg aan het doen: om adoptie moeilijker te maken!quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind fertiliteitsbehandeling wel iets waar op bezuinigd kan worden. Waarom? Ik vind onvruchtbaarheid geen ziekte. Heel vervelend als je geen kind kan krijgen en tot op zekere hoogte prima dat er behandeld wordt. Maar in een tijd waar gewoon geld tekort is en er overal op bezuinigd wordt ook hierop.
Liever hierop bezuinigen dan op andere zorg zoals bestralingen of chemokuren. Ik vind overigens wel dat adoptie dan wat makkelijker gemaakt moet worden, aangezien ik dit een goed alternatief vind.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |