quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:28 schreef SjorsKloonie het volgende:
Ik lees zo even bij, maar eerst wil ik dit even onder de aandacht brengen.
Heeft iemand van hier zich verdiept in het regeerakkoord?
Ik hoorde dus gisteren, dat er nog maar 1 IVF-poging vergoed gaat worden in de nieuwe regering, ik geloofde het niet dus heb net het regeerakkoord (concept) er bij gezocht en kwam toen het volgende tegen (op pagina 18):
quote:Het verzekerd pakket wordt stringenter beheerd, waarbij toelating van innovaties tot het
verzekerde pakket eenduidiger, samenhangend en consequenter worden beoordeeld;
verouderde behandelingsmethoden worden uit het pakket verwijderd en behandelingen die
afwijken van richtlijnen vergen toestemming vooraf van de zorginkoper.
Er wordt een aantal pakketmaatregelen genomen.
Collectieve vergoeding van IVF (in-vitrofertilisatie)-behandelingen wordt beperkt tot de
eerste behandeling.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 09:53 schreef Joene het volgende:
Ik heb dit ook gelezen, en aan de ene kant belachelijk aan de andere kant snap ik het heel goed. Ook al maak ik zelf samen met mijn vrouw gebruik van de huidige regeling en zal het achter de rug zijn hoop ik voor dat dit intreedt. Waarom moet de maatschappij zoveel bijdragen aan Onze Individuele kinderwens ? 3 pogingen komt neer op 30 duizend euro of meer. Gemiddeld 1 op 5 stellen heeft momenteel vruchtbaarheidsproblemen dus er is een hoop te winnen. Ik vind het niet fijn als ik er zelf slachtoffer door zou worden maar ik snap het wel. Overigens voor de mensen die toppakket verzekerd zijn zal daar wel een oplossing voor worden gevonden met 1 / 2 pogingen meer.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:21 schreef prinseszondererwt het volgende:
Helemaal met Joene eens. Ik zou het heel fijn vinden als we nog kunnen meeliften op de oude regeling, maar snap idd ook heel goed dat anderen niet op hoeven te draaien voor mijn kinderwens. We zullen zien. De wachtlijst was een paar weken terug 4 maanden...![]()
Oh ja, uitgangsecho gehad. Alles oke. Nu starten met menopur. De gyn was alleen vergeten te zeggen dat ik meteen op dag 1 moest beginnen met spuiten, dus had ik het nog niet gehaald bij de apotheek. Duh. Gelukkig hadden ze nog liggen in het zkh. Ik hoop dat de bijwerkingen meevallen.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:35 schreef sproet-je het volgende:
Nou, ik schrik best van dat nieuws..... en ben het niet eens met Joene en pze. Ik vind onvruchtbaarheid een ziekte en nu hoef je echt geen oneindig aantal pogingen te krijgen maar op deze manier ontzeg je mensen met een lager inkomen gewoon een kind.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:39 schreef mijsje het volgende:
[..]
zo denk ik er eigenlijk ook over...
als het kabinet er straks is, en mijn cryo's zijn dan op, dan is mijn poging 1 geweest en zijn wij echt klaar... terwijl het niet door een schuld is dat wij geen kinderen hebben, maar (onbegrepen) onvruchtbaar zijn...
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:40 schreef Tally het volgende:
[..]
Daarbij komt het psychische nog. Je krijgt er zeker een klap van
Na elke mislukte poging zit je weer in dat diepe dal. Dus waarom zou iemand met hangtieten wel vergoed strak getrokken worden waar wij ook allemaal voor moeten betalen, en iemand die ongewenst kinderloos is niet
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 11:56 schreef Joene het volgende:
[..]
Het is nog niet ingevoerd hoor ! Het zijn voorstellen .
Maar de maatschappij hoeft wat mij betreft niet op te draaien omdat wij iets willen.
Maar zo denk ik ook over kinderbijslag en kinderopvangtoeslag etc.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:10 schreef mijsje het volgende:
[..]
dat snap ik, en dat zou ik ook gevonden hebben bij iets dat ik gewoon echt alleen voor mezelf wilde hebben, zoals bijvoorbeeld een cosmetische operatie ofzo... maar het krijgen van een kindje wat niet lukt...
ik betaal toch ook mee aan longoperaties voor een verstokt roker? en ik betaal toch ook mee aan operaties en behandelingen bij leverkanker na overmatig drankgebruik? en de zorg die daaraan vastzit, betaal ik ook aan mee, nou, dan mogen die mensen van mij ook meebetalen aan mijn kinderwens...
wat een uitspraak op de vroege middag...
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:23 schreef Kolonia het volgende:
[..]
Ik schrik er ook nogal van.
Het is ook niet voor niets dat er nu drie pogingen voor staan ipv één.
Maar er zal toch wel een overgangsregeling komen?
Het zal toch niet zo zijn dat als je volgende week je eerste ivf hebt dat het gelijk de laatste is?![]()
Het lijkt me dat het aantal IUI's per stel wel enorm zal toenemen, zeker bij onbegrepen kinderloosheid.
Tenzij ze dat aantal ook gaan beperken natuurlijk...
Succes weer PZE.![]()
Jammer van al die hormonen, hopelijk heb je er niet zo'n last van.
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:49 schreef kahlie het volgende:
[..]
Nou Joene, om eerlijk te zijn zit ik niet in de molen en hoop ik er ook niet in te komen, maar ik vind het toch heel oneerlijk. Ik vind dat een kinderwens iets is voor iedereen, niet alleen voor rijkere mensen. Ik vond het al gek dat wij geen 6 pogingen hebben zoals in Belgie, maar slechts 3. 1 vind ik helemaal te gortig. Na 1 mislukte poging IVF heb je namelijk nog behoorlijke kansen op een zwangerschap, maar nu dus alleen als je het kan betalen.![]()
Gelukkig lijkt het erop alsof ze de andere pogingen dan via de aanvullende verzekeringen willen laten vergoedden. En die zijn wel gewoon voor de meeste mensen bereikbaar, dus dat zou dan fijn zijn. Ik ken bijna niemand die niet aanvullend verzekerd is...
Ik wens natuurlijk de twee dames die voor de IUI gaan ook veel succes de komende tijd.
Nu ga ik weer verder lurken
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:03 schreef flugeltje het volgende:
Waar het op uit gaat komen is dat straks binnen de basisverzekering alleen nog de medisch noodzakelijke handelingen verricht gaan worden. Zaken als fysio, psychische hulp, vruchtbaarheidsbehandelingen etc etc etc zullen wegvallen... Aan de ene kant vind ik dat begrijpelijk om de redenen die Joene noemt... Aan de andere kant voelt het alsof de mensen die zorgen dat de economie over 20/30/40/50 jaar ook nog door blijft draaien continu genaaid () worden... Mag je straks je IVF zelf betalen en daarna krom liggen voor de kinderopvang, want je moet wel met 2 personen blijven werken om de veel te hoge woonlasten (en de IVF-lening) te betalen... Ergens gaat dit voor de starters helemaal de soep inlopen....
Het blijft gewoon kiezen uit een hele hoop kwaden, ik heb vorig jaar veel psychische hulp nodig gehad, willen ze nu ook uit het pakket halen. Als alles oneerlijk is blijft er niets over om op te besparen...
Gelukkig kunnen we straks alles tegen veel te hoge premies bijverzekeren
quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 20:21 schreef leonieke het volgende:
[..]
Misschien toch even meedelen dat het in België na 6 pogingen echt helemaal gedaan is. Voor zover ik het begrepen had is het momenteel in Nederland toch zo dat als je binnen de 3 pogingen zwanger bent geweest je opnieuw 3 pogingen krijgt voor een tweede zwangerschap, ... Of heb ik dat verkeerd begrepen? Dan mag je mijn post natuurlijk helemaal negeren.
Ik verschiet zelf wel als ik hier lees "1 poging". In België zit het momenteel nog op 6 pogingen omdat het statistisch bewezen is (maar ja, wat zijn statistieken waard als je er niet binnen valt) dat er na 6 pogingen niet meer kans is dat het uiteindelijk zou lukken. Om het dan terug te dringen naar 1 poging is het toch wel een groot verschil.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 10:38 schreef Asyniur het volgende:
Ik wil helemaal niet bot doen, maar ik denk juist dat door al die vruchtbaarheidsbehandelingen en het feit dat iedereen denkt récht te hebben op een kind, de onvruchtbaarheid in de bevolking alleen maar toe zal nemen. Als dit over paarden/honden/etc zou gaan, zou iedereen zeggen: daar moet je niet mee fokken want daar zit een fout in en dat hou je zo in stand. Maar bij mensen mag je wel onbeperkt doorgaan blijkbaar.
Dit wil overigens niet zeggen dat ik geen IVF of whatever er voor over zou hebben voor een kind, maar ik ben het wel met Joene eens. Anderen hoeven niet voor mijn kinderwens op te draaien. Zelfde geldt overigens wat mij betreft voor bijv de kinderopvang: ik wil kinderen én werken. Daar hoeft mijn kinderloze buurman niet voor te betalen.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 10:43 schreef leonieke het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet helemaal mee eens eigenlijk. Ik kan me namelijk geen onderzoek herinneren waarin er staat dat kinderen die via een vruchtbaarheidsbehandeling zijn geboren een groter risico hebben op onvruchtbaarheid (maar daar kan ik wel verkeerd in zijn). Ik weet alleszins dat mijn ma twee keer direct na het stoppen met de pil zwanger was en ik door PCO nog nooit zonder stimulatie een cyclus heb gehad.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 10:55 schreef McLaura het volgende:
Ik ben het totaal niet met Asyniur eens.... maar ik houd in mijn achterhoofd dat zij wel eens dingen anders brengt dan ze overkomen.....
Er is tot nu toe GEEN relatie aangetoond tussen vruchtbaarheidsbehandelingen en onvruchtbaarheid bij het kind, en ik vind het sowieso niet kunnen om mensen en hun wensen te vergelijken met dieren. Wij, mensen, fokken dieren en maken daarbij afwegingen die dieren zelf niet kunnen maken. Een mens is - godzijdank - autonoom, draait op voor zijn eigen beslissingen en overweegt dingen.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 10:56 schreef McLaura het volgende:
[..]
Nou, dat is lief...oftewel je maakt een absoluut niet kunnende vergelijking en bijpassend bericht, en zegt vervolgens mee te willen werken aan het probleem dat je zelf suggereert?
Jaaaaaja.....
makkelijk zwanger geworden zeker, Asy?
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:04 schreef miss_sly het volgende:
Even voor er een discussie met een nare bijsmaak ontstaat: ik zie vruchtbaarheidsbehandelingen hetzelfde als behandelen van een gebroken been, amandelen knippen, griepprik, behandelingen van psychische stoornissen, astma, reuma, noem maar op. Er is een lichamelijke beperking (in sommige gevallen duidelijk (PCOS bijv, of endometriose, in sommige gevallen met de huidige stand van de wetenschap nog niet duidelijk waar het aan ligt) en voor deze lichamelijke beperking zijn er medische behandelingen.
Ik geloof dat mijn dochter een ietwat verhoogde kans heeft om ook PCOS te krijgen, maar dat is dus prima behandelbaar en wellicht in de toekomst nog beter dan nu. Bovendien, hoe ver ga je dan? Mensen die diabetes1 hebben, moeten dan ook maar geen kinderen krijgen, omdat de kans bestaat dat deze ook diabetes1 hebben? Of reuma, astma? Psychische problemen (denk aan depressies, stoornissen in het autistische centrum)? Wanneer moet de mens dan ophouden met fokken omdat er iets fout is?
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:19 schreef Rottdog het volgende:
Het eerste wat ik dacht was oei, hoe ga ik dit zo netjes mogelijk om schrijven. Asy geen idee wat je hier te zoeken hebt maar fuck off misschien alleen maar door je uitspraken kun je je beter niet voortplanten.
Als we het dan zo op een schaal gaan leggen, sorry hoor maar wat bezielt je om met dit soort uitspraken te komen.
Denk eens verder wat als jou "Harry" geen kinderen kan krijgen, wordt jij geen oma houdt het bij "Harry" ook allemaal op.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:41 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Doe jij eens even netjes zeg!
Niemand die iemand verbiedt om zich voort te planten. Ik ben het er alleen mee eens dat de vergoedingen niet onbeperkt blijven. Dat is iets heel anders. Ik ken mensen die zijn 10 jaar bezig geweest met kinderen krijgen. Dan vraag ik me af: wanneer hou je op en maak je iets van je leven?
Ik dacht er al zo over toen ik nog geen kinderen had en ik denk er nu nog hetzelfde over.
Ik had het geluk om relatief snel zwanger te zijn, maar joost mag weten of een tweede voor mij is weggelegd. En zelfs als Harry geen kinderen krijgt, ja dan word ik geen oma. Dan houdt het inderdaad op. Wat wou je daar mee zeggen? Dat mijn gedachten opeens veranderen? Nee hoor, dat is dan ongelooflijk verdrietig, maar iets anders is het niet.
En we zijn nog altijd gewoon zoogdieren hoor. Dat wij geacht worden om wat beschaafder te zijn en meer autonoom, neemt niet weg dat voor ons niet dezelfde natuurwetten gelden...
Als ik een toverstokje had, dan toverde ik iedereen 'beter' die graag kinderen zou willen maar bij wie het (nog) niet lukt. Maar dat heb ik niet dus tot die tijd zul je het moeten doen met behandelingen die beperkt zijn.
En miss_sly, op zekere hoogte heb je gelijk dat het misschien vergelijkbaar is met een gebroken been, maar dat zouden ze ook niet eindeloos blijven behandelen en vergoeden als de kansen op succes kleiner zouden worden met het stijgend aantal behandelingen.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:45 schreef happyme28 het volgende:
[..]
Ik zal verder niet reageren op de rest van de post, dat hebben anderen al voor mij gedaan. Maar dit vind ik ook zo kul....... En als ik dan zeg dat mijn kinderen niet voor het pensioen van jouw kinderloze buurman zullen betalen?? Wie betaalt overigens de zorg van de kinderloze buurman als hij straks oud en misschien wel hulpbehoevend is?
Soms is niet alles zo zwart/witmaar sorry, want dit is off topic
Ik prijs mezelf nog steeds rijk dat ik uiteindelijk geen behandeling nodig heb gehad, maar het is en blijft zo oneerlijk dat het uiteindelijk afhankelijk is van geld![]()
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:50 schreef sproet-je het volgende:
Asy, ik kan heel veel over je opmerkingen zeggen maar ik hou het er maar bij dat je blijkbaar echt geen idee hebt hoe mensen zich voelen die geen kinderen kunnen krijgen. Daarnaast is het nu niet zo dat 'we' onbeperkt vruchtbaarheidsbehandelingen kunnen ondergaan. Er worden 3 behandelingen vergoed en dan is het klaar.
Happy, dat heb je goed verwoord.
Ik ben trouwens blij dat we hier in een maatschappij wonen waarin we anderen helpen door midddel van pensioenen, ww en bijslagen (maar ik heb dan ook geen vvd gestemd)
quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je gooit nu twee verschillende dingen op een hoop.
Misschien zou je idd als je zo lang bezig bent met proberen een kind te krijgen en dat overheerst je leven, kunnen kijken of je het misschien beter anders kunt doen, je leven kunt leven en er meer uithalen dan alleen proberen zwanger te worden.
Dat is echter heel iets anders dan stoppen met behandelen omdat er niets meer vergoed zou moeten worden.
Zou je dat ook zeggen tegen iemand die de diagnose van een ongeneeslijke ziekte heeft gekregen, en verwoed alle mogelijke behandelingen af blijft gaan om net die ene te vinden waarmee hij alsnog toch genezen kan? Stop nou eens met behandelingen zoeken, accepteer wat je hebt en maak nog iets van je leven zolang het nog duurt? Of zou je dat bot vinden?
[..]
Ik weet niet hoe het zal zijn als Senna geen kind(eren) kan krijgen, maar ik weet wel dat ook mijn moeder er heel veel verdriet van heeft gehad. Misschien nog niet eens zozeer vanwege het feit dat ze dan geen oma zou worden (van mijn kinderen dan toch), maar het verdriet van je kind.
[..]
Is dat zo? Iemand die 10 keer zijn been breekt, behandelen ze neit meer? die krijgt geen gips meer, operaties, pinnen, whatever, want het gebeurt toch iedere keer opnieuw?
En hoe zit het met klinische depressies? OF mensen met reuma?
quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:00 schreef DDBtje het volgende:
[..]
IVF-kinderen hebben géén verhoogde kans op aangeboren afwijkingen. Bovendien heeft het zusje van Louise Brown, Natalie (eveneens een reageerbuisbaby), inmiddels een kind gekregen. Daarmee heeft ze bewezen dat de reageerbuisbevruchting niet haar vruchtbaarheid heeft aangetast.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:03 schreef flugeltje het volgende:
Kolonia succes meis!
En dan gooi ik mezelf ook maar even in de discussie... De vergelijkingen van Asy gaan natuurlijk haske krom, maar ik ga er even vanuit dat het goed bedoeld is en niet zo bot als het eruit komt...
Ik zie ergens wel een hele kleine kern van waarheid in het verhaal, maar dan puur op het 'hoe lang blijf je vergoeden' principe gericht... Niet omdat je de natuur een handje zou helpen, iets waarvan ik heel blij ben dat het kan... Er is 1 geldpotje waar alles uit betaald moet worden, dan zul je tot een verdeling moeten komen en hoe je het ook wend of keert, voor de mensen die het betreft blijft het altijd oneerlijk voelen....
Daarbij heb ik dan wel weer de kanttekening dat we nu niet alleen moeten zorgen voor de senioren en ons verleden, maar ook onze toekomst veilig moeten stellen. In die optiek zou je het juist moeten toejuichen dat er zoveel mogelijk kinderen geboren worden... Dus mensen wél helpen met vruchtbaarheidsbehandelingen en kinderopvang betaalbaar houden... De kinderbijslag mag er van mij dan wel weer vanaf, verander dat in een kindertoeslag voor de lagere inkomens...
Het blijven gewoon hele lastige discussies én keuzes... Misschien wordt het tijd om er een apart topic over te openen, is eigenlijk offtopic hier...
quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:08 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Ja en mijn opa heeft zijn hele leven gerookt en geen longkanker gekregen dus roken geeft geen verhoogd risco op longkanker
miss_sly, tegen iemand die ongeneeslijk ziek zou zijn en die steeds maar blijft winkelen voor behandelingen, zou ik ook zeggen: doe nou nog iets moois met je leven ipv iets najagen wat bijna onmogelijk is.
Lieve mensen, het was misschien niet een gepaste opmerking (vooral niet hier) maar om er een apart topic over te openen, vond ik ook weer overdreven. Ik heb een duidelijke mening daarover (ook over of mensen met een ernstige chronische ziekte zich zouden moeten voortplanten etc), maar die deelt niet iedereen. Misschien komt het door mijn nuchtere kijk. Misschien komt het door de omgeving waarin ik werk en dat ik gewoon makkelijker denk over ziektes/doodgaan/je ergens bij neerleggen.
Ik ga de opmerking niet weghalen omdat dan de rest van de discussiethread nergens op slaat, of jullie moeten dat graag willen en dan ook de opvolgende opmerkingen verwijderen.
Wat jullie het prettigst vinden.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat het niets te maken heeft met je zog. nuchterheid, maar puur met het geen flauw idee hebben waar je over praat, en ook wel een beetje gebrek aan empathie, eigenlijk.
Denk je werkelijk dat als het over zoiets ontzettend belangrijks en levensveranderend gaat als het krijgen van een kind of het voorkomen dat je doodgaat (de ongeneeslijk zieke), dat je dan maar gewoon opeens het licht ziet en ophoudt met mogelijkheden te zoeken, namelijk omdat het bijna onmogelijk is wat je najaagt? De dingen zijn te groot om te stoppen bij bijna. Dan wil je toch weten dat je alles gedaan hebt wat mogelijk is?
En dit is even heel algemeen gesteld, want zo werkt het lang niet voor iedereen. Bovendien zijn de mogelijkheden beperkt, het is helemaal niet mogelijk onbeperkt door te gaan.
Maar goed, eigenlijk had je hier die opmerking niet eens moeten plaatsen idd. Hier zitten nou precies de meiden die mdden in het proces zitten om hun droom wel te verwezenlijken, hun 'ziekte' wel te laten behandelen. Nogal cru om dan zo'n post te plaatsen en de vergelijking met het (kapot)fokken van dieren is natuurlijk nogal misplaatst.
Basicly: ja, als het zo is, dan moet je daar mee dealen. En ja dat is dan kut, maar het krijgen van kinderen is imho geen absoluut recht dat koste wat kost maar moet kunnen op kosten van de rest van de samenleving. Dat deze behandeling tot 1 poging uit de basisverzekering beperkt wordt vind ik niet meer dan normaal.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:30 schreef McLaura het volgende:
Oftewel : wat vinden jullie hiervan?
Is het 'aan de onvruchtbaren' om maar te dealen met hun probleem, en dan ook nog zelf de financiele lasten te dragen?
Is het vergoeden van fertiliteitsbehandelingen te vergelijken met het vergoeden van hulpmiddelen/therapie/behandelingen van andere ziekten/afwijkingen?
Wat een onzinvergelijking..... Heb jij énig idee hoeveel accijns die stugge rokers de samenleving opleveren? Hoeveel leveren koppels met een kinderwens op aan accijns?quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:46 schreef nummer_zoveel het volgende:
Eens MCLaura. Ondertussen worden medicijnen voor longaandoeningen bij mensen die gewoon stug door blijven roken wel vergoed. Lekker krom.
Mijn motto : volledigheid kent geen tijd (en geen versleten muisknopquote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef Kolonia het volgende:
Zo, dat is het betere knip- en plakwerk!![]()
![]()
Klpt, een aanvullende verzekering is duur en daardoor niet voor iedereen ( helaas). Maar je zou je kunnen afvragen hoe wijs het is om een kind te willen als je verzekeren nu al niet kunt opbrengen...quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef McLaura het volgende:
Ook wat voor te zeggen hoor, Teamlead. Ik ben heel uitgebreid verzekerd, juist om alles vergoed te krijgen, en daar is mijn maandelijkse bijdrage ook wel naar.
Alleen heb je dan nog steeds 'mijn punt': dat je alleen meer pogingen kunt doen als je geld hebt. En je kunt ook niet 'even' je verzekering upgraden als je een behandeling denkt nodig te hebben.
Niks onzinvergelijking. 1 op de 5 Stellen heeft vruchtbaarheidsproblemen. Als het gevolg van deze maatregel is dat flink wat minder kinderen worden geboren voorzie ik problemen voor deze maatschappij over een aantal jaren...quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
Wat een onzinvergelijking..... Heb jij énig idee hoeveel accijns die stugge rokers de samenleving opleveren? Hoeveel leveren koppels met een kinderwens op aan accijns?
Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen levensbedreigende ziektes en het perse willen krijgen van een kind
nja, ivf kindjes zijn ook kindjes en dus een welkome bijdrage aan deze sterk vergrijzende maatschappij. iemand moet jouw pensioen betalen tenslotte. daar kweken we weer een volgende generatie voor, naar goed voorbeeld van de babyboomersquote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef teamlead het volgende:
[..]
Wat een onzinvergelijking..... Heb jij énig idee hoeveel accijns die stugge rokers de samenleving opleveren? Hoeveel leveren koppels met een kinderwens op aan accijns?
Om nog maar te zwijgen over het verschil tussen levensbedreigende ziektes en het perse willen krijgen van een kind
Heb je een bron voor die 1 op de 5? En wat is dan je definitie van vruchtbaarheidsproblemen?quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:50 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Niks onzinvergelijking. 1 op de 5 Stellen heeft vruchtbaarheidsproblemen. Als het gevolg van deze maatregel is dat flink wat minder kinderen worden geboren voorzie ik problemen voor deze maatschappij over een aantal jaren...
Ja, google maar lekker zelf. Ben je lui ofzo?quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
Heb je een bron voor die 1 op de 5? En wat is dan je definitie van vruchtbaarheidsproblemen?
Als jij nou even googlet, hoef je hier niet om een bron te vragen. Het is namelijk een feit, en al uitgebreid bewezen. Eerst was het 1 op 6, en nu blijkbaar 1 op 5.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:53 schreef teamlead het volgende:
[..]
Heb je een bron voor die 1 op de 5? En wat is dan je definitie van vruchtbaarheidsproblemen?
Nee, maar wel beter onderlegt dan jij. Je lult namelijk zwaar uit je nekquote:Op zondag 3 oktober 2010 12:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, google maar lekker zelf. Ben je lui ofzo?
Van de 'onbegrepen onvruchtbaren' is bekend dat iui of de eerste IVF poging heel vaak succes heeft. Mensen met oorzaken (slecht zaad, endometriose, pco) hebben vaak 2 of 3 pogingen nodig). Een IVF vergroot de kans op een zwangerschap nog niet met de helft van 'normaal', maar het kan net het goede zetje zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:59 schreef teamlead het volgende:
Overigens: hoeveel stellen hebben daadwerkelijk meer dan 1 poging nodig? En hoeveel van die stellen blijven ook na de derde poging kinderloos?
Kortom: hoe effectief is het om meerdere behandelingen te doen?
(en voor alle "pensioenroepers": als iemand van jullie écht gelooft dat deze maatregel ook maar iets gaat uitmaken voor de pensioenvoorzieningen, dan ben je wel heul naief)
Ja, jongen. Geloof jij maar in je eigen geneuzel en denk maar dat de tegenstanders van deze maatregel aanstellers zijn ofzo.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:00 schreef teamlead het volgende:
[..]
Nee, maar wel beter onderlegt dan jij. Je lult namelijk zwaar uit je nek
Again: feiten hebben een bron over het algemeen. En ja: als je bovenstaande definitie hanteert zou 20% zomaar kunnen. Echter: dat is geen 20% die een ivftraject ingaan.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:59 schreef McLaura het volgende:
[..]
Als jij nou even googlet, hoef je hier niet om een bron te vragen. Het is namelijk een feit, en al uitgebreid bewezen. Eerst was het 1 op 6, en nu blijkbaar 1 op 5.
De definitie is 'niet spontaan zwanger worden of blijven binnen 12 maanden'.
Daarna wordt het zaad onderzocht en de hormoonhuishouding van de vrouw. Dat is nauwelijks belastend, en in die fase worden al veel problemen ontdekt en behandeld. Ook worden in die tijd al heel veel glazen ingegooid van mannen die steriel blijken.
Daarna volgt een heel traject van kijken of de eierstokken gezond zijn, etc. Soms komt daar uit 'onbegrepen onvruchtbaarheid', zoals bij ons. En daarna wordt de behandeling in gang gezet: hetzij door hormonen, hetzij door inseminatie, hetzij door IVF, hetzij door een psycholoog die je leert dealen met je kinderloosheid (voor zover mogelijk).
Ja, dat zijn julliequote:Op zondag 3 oktober 2010 13:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, jongen. Geloof jij maar in je eigen geneuzel en denk maar dat de tegenstanders van deze maatregel aanstellers zijn ofzo.
Bron : vruchtbaarheidsproblemen.infoquote:Hoe groot is de kans op een spontane zwangerschap?
Als u regelmatig onbeschermd seksueel contact hebt, is de kans dat u binnen 1 jaar zwanger wordt, ongeveer 80 procent. Deze kans wordt kleiner met het stijgen van de leeftijd. In elke menstruatiecyclus is de kans op zwangerschap ongeveer 10 tot 15 procent. De kans is het grootst bij seksueel contact rondom de vruchtbare periode, ongeveer 14 dagen voor de te verwachten menstruatie. Als u langere tijd onbeschermd seksueel contact hebt maar niet zwanger bent geworden, wordt de kans op een zwangerschap kleiner. Toch blijft de kans dat u zwanger wordt meestal nog wel bestaan, afhankelijk van de oorzaak (figuur 1).
1 op de 6 paren die een kind willen, heeft problemen met de vruchtbaarheid. Van deze paren blijft in Nederland ongeveer 5 procent uiteindelijk ongewild kinderloos.
Klopt, de kans per poging is een bepaald percentage, en men heeft ooit gesteld dat als het na 3 pogingen niet is gelukt, poging 4 tot en met oneindig de kans niet vergroten.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:05 schreef -sabine- het volgende:
Als de kans op zwanger worden met ivf 30% is, wil dat niet zeggen dat je na 3 pogingen op 90% zit.
Dan was het zo opgelost: Iedereen 4 pogingen en we houden zelf 20 % over.
In mijn vorige post staat er een link naar een vrij duidelijke grafiek.quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:59 schreef teamlead het volgende:
Overigens: hoeveel stellen hebben daadwerkelijk meer dan 1 poging nodig? En hoeveel van die stellen blijven ook na de derde poging kinderloos?
Kortom: hoe effectief is het om meerdere behandelingen te doen?
(en voor alle "pensioenroepers": als iemand van jullie écht gelooft dat deze maatregel ook maar iets gaat uitmaken voor de pensioenvoorzieningen, dan ben je wel heul naief)
Even heel hard ( nee dat is niet mijn mening etc. maar puur ter punt van de discussie )quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:10 schreef delpit het volgende:
Ik weet dat heel veel mensen dit niet willen horen, maar gezondheidszorg is gewoon aan economische wetmatigheden onderhevig.
Simpel dus, wat we aan IVF besteden kunnen we niet aan iets anders uitgeven. 3 behandelingen (gedeeltelijk, in afnemende mate te) vergoeden lijkt mij dus meer dan redelijk. Lukt het niet binnen die 3, pech. Minder pech dan mensen die een ongeneeslijke ziekte krijgen lijkt mij. En er is natuurlijk altijd nog adoptie.
Kortom, er is wel degelijk een prijs aan een mensenleven te verbinden. Kijk naar een site als 'zeldzame ziekten dag' en je weet genoeg.
En ja ik ben het helemaal eens dat gezondheidszorg gewoon een economisch gegeven is. Het is bijzonder verleidelijk vrijwel onbeperkt geld daarin te pompen, maar dat zal uiteindelijk ten koste gaan van even belangrijke dingen als onderwijs en veiligheid.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:08 schreef leonieke het volgende:
[..]
In mijn vorige post staat er een link naar een vrij duidelijke grafiek.
Zoals ik dit lees staat er: ja, we kunnen erg vaak een embryo "kweken", maar dan nog is er 75% kans dat je geen kind krijgt.quote:Qua 'gemiddelde' slaagkans - d.w.z. alle leeftijden door elkaar en ongeacht het aantal pogingen - kunnen we de volgende cijfers meegeven. Op ongeveer 3 000 pick-ups die in één jaar in het CRG van UZ Brussel worden verricht, lukt het voor bijna negentig procent om uit de verkregen eicellen embryo's te doen ontstaan die in de baarmoeder kunnen worden geplaatst. Na het inbrengen van de embryo's is er een gemiddelde zwangerschapskans van 30 procent en uiteindelijk een gemiddelde bevallingskans van 25 procent; telkens t.o.v. het totale aantal pick-ups en alle leeftijden in acht genomen
Ik ga er even vanuit van wel, dat er aanvullende verzekeringen gaan komen voor dit soort problematiek. Probleem is alleen dat voor de aanvullende verzekeringen geen acceptatieplicht geldt en dat weer zou kunnen betekenen dat stellen die al in de MMM zitten buiten de boot gaan vallen...quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar als je je dus bijverzekerd worden wel nog meerdere pogingen vergoed?
Ik denk zomaar dat je mijn kennis van de materie zwaar onderschat. Dat ik niet vind datbhet krijgen van een kind een absoluut recht is, waar alle middelen gerechtvaardigd zijn om het doel te bereiken, wil niet zeggen dat ik geen (first hand) ervaring of kennis heb.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:17 schreef miss_sly het volgende:
teamlead, het zou je sieren als je je wel een beetje in de materie zou verdiepen voor je je op deze manier in de discussie mengt. Ten eerste hoeft dat natuurlijk niet als de spreekwoordelijke olifant in de porseleinkast, maar bovendien zou het zomaar kunnen dat de feiten toch iets anders zijn dan je zou denken. Even dus googlen en kijken of je wel mensen kunt beschuldigen van uit hun nek lullen is dan wel zo netjes.
Hey, je hebt de nuanceknop gevonden...quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:22 schreef teamlead het volgende:
Zoals ik dit lees staat er: ja, we kunnen erg vaak een embryo "kweken", maar dan nog is er 75% kans dat je geen kind krijgt.
En als een behandeling zó inefficient is en tegelijkertijd zóveel geld kost, vindnik het een zeer billijke vraag of we dat als samenleving moeten willen betalen. De kosten van de zorg zijn afgelopen jaar weer met 2 miljard gestegen. Dat kan simpelweg niet door blijven gaan en dus zijn keuzes noodzakelijk
Yup, en door die emotie is een zuivere discussie per definitie niet mogelijk. En dat irriteert me mateloos.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:25 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Hey, je hebt de nuanceknop gevonden...
Als je het zo stelt ben ik het ook gedeeltelijk met je eens, maar dat is de nuchtere kijk... Er komt ook een hoop emotie bij kijken zoals je weet....
Ja maar waarom zouden ongewenste kinderlozen zich wel druk moeten maken om andermans kinderen ?quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Yup, en door die emotie is een zuivere discussie per definitie niet mogelijk. En dat irriteert me mateloos.
Daarnaast erger ik me dood aan deze discussie omdat ik vind dat er maatregelen zijn met een impact op kinderen die wél al geboren zijn, die hun toekomst beinvloeden en waar we ons wmb drukker over moeten maken. Kinderopvang, onderwijs etc..
Het verschil is dat die kinderen er zijn. Of dat nou " eerlijk" is of niet, of je daar blij mee bent of niet. Ze zijn er.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:34 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
Ja maar waarom zouden ongewenste kinderlozen zich wel druk moeten maken om andermans kinderen ?
( niet mijn mening, maar puur ter disccussie )
Die denk ik er bij jou altijd gewoon bijquote:
Ik zou het pas een onzuivere discussie vinden als men alleen 'nuchter' zou mogen denken, juist door ook de emotie erbij te halen belicht je alle facetten en pas dán is een discussie echt zuiver wat mij betreftquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]
Yup, en door die emotie is een zuivere discussie per definitie niet mogelijk. En dat irriteert me mateloos.
Waarom zou de maatschappij er wél voor moeten opdraaien dat ik zo nodig moet gaan werken? Ik kan er toch ook voor kiezen om een in huurhuisje te gaan wonen de auto de deur uit te doen en dan zelf voor Willem te zorgen?quote:Daarnaast erger ik me dood aan deze discussie omdat ik vind dat er maatregelen zijn met een impact op kinderen die wél al geboren zijn, die hun toekomst beinvloeden en waar we ons wmb drukker over moeten maken. Kinderopvang, onderwijs etc..
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:15 schreef Pyttpytt het volgende:
Maar feit is dat er bezuinigd moet worden. Dan zou het toch ook wat raar zijn om wel op onderwijs te bezuinigen, en qua zorg op van alles en nog wat, maar níet op IVF. IVF wordt in dit nieuwe beleid op de hoop 'niet strict noodzakelijk en geldslurpend' gegooid, en die moeten er het hardst aan geloven. Heel, heel erg jammer, maar vanuit de politiek/economie gezien vind ik het niet onbegrijpelijk...dan kan je dus beter de vraag stellen of de bezuinigingen zoals die nu doorgevoerd worden wel zinvol zijn. ik kan je vertellen dat we nu in de zeldzame situatie zitten dat veel economen het gewoon met elkaar eens zijn (SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.) dat dit een "pappen & nathouden" combi met "extreem populisme" bezuinigingsrondje is wat derhalve weinig effectief zal zijn op de lange termijn. ja, de staatsschuld zal dalen (mits de maatregelen ook daadwerkelijk genomen worden en er geen grote tegenvallers meer komen) maar wel met als direct gevolg dat de werkeloosheid stijgt, met alle gevolgen van dien.
maar goed; da's een ander stukje van fok waar deze discussie dan hoort
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
Juistem....en dat in acht nemende vind ik dit tot nu toe best een zuivere discussie, ondanks dat Teamlead zo af en toe wel erg provoceert. Ik neem het hem dan ook niet kwalijk, je kunt iemand niet op zijn mening beoordelen. Hooguit op de manier waarop hij die uit.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:38 schreef flugeltje het volgende:
Ik probeerde met bovenstaand stukkie dan ook puur te illustreren dat iedereen preekt voor eigen parochie bij dit soort onderwerpen...
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doenquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:38 schreef McLaura het volgende:
Dat is dan weer de andere kant, Evenstar. En zo heeft alles 2 kanten, en het siert mensen als ze die ook zien.
En teamlead : waar je ook mee te maken krijgt, het speelt in op je emoties. Logisch toch?
Ik vind het trouwens jammer dat je bij de gegevens die Leonieke linkte alleen naar het niet slagen lijkt te kijken. Ja, het kost een hoop geld, maar er zijn ook mensen die wèl een kind krijgen. En zolang er ook kans van slagen is, vind ik iets niet onzinnig of verspilling.
Ja, die kinderen zijn er al.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:37 schreef teamlead het volgende:
[..]
Het verschil is dat die kinderen er zijn. Of dat nou " eerlijk" is of niet, of je daar blij mee bent of niet. Ze zijn er.
En ja: ook ik ken mensen met kinderen waarbij ik denk " waarom jij wel!" omdat ze in mijn ogen totaal ongeschikt zijn om kinderen op de wereld te zetten. Maar hey: dat ligt niet aan die kids
dat is nu juist het beginsel van het hele solidariteitsprincipe. moeten we dan ook elke vorm van maatschappelijke ondersteuning afschaffen? elke vorm van uitkering? dan kan je net zo goed de regering zelf afschaffen. ik persoonlijk wens zeker niet te dokken voor het inkomen van een politicus wiens opvattingen ik als walgelijk ervaar. zo kan je wel bezig blijven!quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doen
Moeten diegenen die de investering willen doen hun hele leven maar krom gaan liggen of een lening afsluiten bij types als Leen van Frisia?quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:42 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat een behandeling zinloos of verspilling zou zijn. Als een stel wenst te investeren om alsnog een kind te krijgen moeten ze dat vooral doen. Of jij of ik dat zouden doen in hun situatei, tja....daarover kun je van mening verschillen. Maar dan nog betekent dat niet dat de gehele samenleving die investering maar moet doen
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, die kinderen zijn er al.
Maar die volwassenen met die onvervulde kinderwens zijn er ook al! Het gaat niet om dat kind dat nog bgeboren moet worden, maar om de volwassene die dat kind wil.
Je vergelijking is dus krom.
Je zou je kunnen afvragen hoe ver je die solidariteit wil doorvoeren ja. Voor mij zitten daar heel duidelijke grenzen aan.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:45 schreef simmu het volgende:
[..]
dat is nu juist het beginsel van het hele solidariteitsprincipe. moeten we dan ook elke vorm van maatschappelijke ondersteuning afschaffen? elke vorm van uitkering? dan kan je net zo goed de regering zelf afschaffen. ik persoonlijk wens zeker niet te dokken voor het inkomen van een politicus wiens opvattingen ik als walgelijk ervaar. zo kan je wel bezig blijven!
Natuurlijkquote:Op zondag 3 oktober 2010 13:52 schreef McLaura het volgende:
Nee, Teamlead : ik wil een kind dus ik zal alle mogelijkheden (die er nou eenmaal zijn!) aangrijpen om te proberen die wens in vervulling te laten gaan.
Dat is natuurlijk zo subjectief als de neten. Een rijk land als de VS als voorbeeld noemen, zou te makkelijk zijn nu.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:59 schreef Kimpossible het volgende:
Teamlead, voor een 'rijk' land als de onze, zijn de mogelijkheden al redelijk beperkt. Moeten we dat nog verder gaan indammen?
Ik ben het met je eens hoor, maar de prioriteiten lijken zo raar te liggen:quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:39 schreef miss_sly het volgende:
Wat betreft de bezuinigingen: nee, an sich ben ik het niet eens met de beperking van vergoeden tot maar 1 poging. Echter, dat er moet worden bezuinigd lijkt een feit, en dat er dan impopulaire maatregelen getroffen worden, ook. Er zal altijd een groep (of meerdere groepen) moeten bloeden, het niet eens zijn met de bezuinigingen.
Mwah.. Een ivf behandeling nu op 1 lijn zetten met studiefinanciering is zelfs voor mij te kort door de bocht.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:02 schreef simmu het volgende:
dit is overigens exact dezelfde discussie als die over studiefinanciering. feit is wel dat nederland langzaam maar zeker ingedeeld wordt in "haves" en "have nots". wanneer je geld hebt kan je dingen als studeren, ivf enzo. wanneer je geen geld hebt, tsja. dan kan je kiezen tussen ervoor lenen (indien mogelijk) of je er al dan niet bij neerleggen. ongeacht de discussie of dingen als ivf en/of studeren terecht zo 'gemaakt' zijn, het brengt een imho ongewenste tweedeling in de samenleving.
uh..... een land als de vs rijk noemen vergeleken met nederland is om te beginnen incorrect. maar goed; wederom: die discussie hoort hier nietquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:03 schreef teamlead het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk zo subjectief als de neten. Een rijk land als de VS als voorbeeld noemen, zou te makkelijk zijn nu.
Hier hebben we zelfs de mogelijkheid om uit te wijken naar bv. duitsland voor behnadelingen ( die daar overigens ook effectiever zijn)
Liever een eenmalige investering waardoor het aantal behandelingen in de toekomst structureel lager wordt dan maar behandelingen blijven vergoeden die (blijkbaar) niet zo efficient zijn als ze zouden kunnen zijn...quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:07 schreef McLaura het volgende:
Klopt, de kliniek in Dusseldorf staat erom bekend dat hun slagingskans hoger is. De reden? Meer geavanceerde technieken.
Misschien is het een optie om IVF 1 in Nederland te vergoeden, en iets af te spreken over eventuele volgende pogingen in Dusseldorf?
Of misschien moeten de Nederlandse fertiliteitsklinieken allemaal op cursus in Duitsland om evenveel te leren kunnen (wie betaalt dat!)
http://users.telenet.be/jvl-economie/rijk.PDFquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:05 schreef simmu het volgende:
[..]
uh..... een land als de vs rijk noemen vergeleken met nederland is om te beginnen incorrect. maar goed; wederom: die discussie hoort hier niet
Tja, dat vraag ik me wel vaker af. Het lijkt een sport daar om met zo onlogisch mogelijke maatregelen te komen.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:13 schreef McLaura het volgende:
Nou, bel de Tweede Kamer en regel het.
En dat bedoel ik niet cynisch, maar waarom kunnen wij dit wel verzinnen en is het in Den Haag zo moeilijk om met structurele maatregelen te komen?
Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat Nederland moeilijk is met het invoeren van nieuwe medicijnen en/of methodes. Duitsland is daar gewoon wat sneller (niet makkelijker, maar effectiever) mee denk ik.
in 1995 was dit wellicht waar, maar nu niet hoorquote:Op zondag 3 oktober 2010 14:14 schreef teamlead het volgende:
[..]
http://users.telenet.be/jvl-economie/rijk.PDF
T scheelt niet veel, maar de vs staat toch echt hoger dan Nederland
pssst, 3 pogingen waarbij je bij iedere terugplaatsing in elke poging maar 30% kans hebt op een kindje maakt nog niet dat je 90% kans hebt... de kans dat je na 3 behandelingscycli zwanger bent is hooguit 50-60%...quote:Op zondag 3 oktober 2010 12:48 schreef Kolonia het volgende:
Zo, dat is het betere knip- en plakwerk!![]()
![]()
Mijn mening staat al in de OP.![]()
De kans op zwangerschap met IVF is per poging 30%.
Bezuinigen van drie naar één IVF behandeling houdt dus in dat je kansen op zwangerschap zakken van 90% naar 30%.
Dat zal betekenen dat vrouwen minder risico willen nemen op fertiliteitsproblemen waardoor ze eerder proberen zwanger te raken en de arbeidsparticipatie van vrouwen zal afnemen.
Dat is dan weer niet best voor de economie.
Ja, weet ik ook wel hoor. Ik heb zelfs statistiek gehad tijdens mijn studie.quote:Op zondag 3 oktober 2010 16:32 schreef mijsje het volgende:
pssst, 3 pogingen waarbij je bij iedere terugplaatsing in elke poging maar 30% kans hebt op een kindje maakt nog niet dat je 90% kans hebt... de kans dat je na 3 behandelingscycli zwanger bent is hooguit 50-60%...
de bron is het informatieboek over IVF in het AMC te Amsterdam. ik heb de bron alleen in een boek en niet online, maar daar is vast ook heel veel te vinden...
1 op de 55 kinderen...quote:Uitgaande van een aantal aannames kan geschat worden dat ongeveer 1 op de 55 Nederlandse kinderen een "IVF- of ICSI-kind" is.
bron
Net als bij die Jaguar.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:59 schreef McLaura het volgende:
En dan krijg je dus waar ik bang voor ben : als je geld hebt kun je verder werken aan je wens, en als je geen geld hebt niet.
Tja, ik vind die vergelijking altijd een beetje vreemd, maar laten we er even op door gaan. Moet dat dan ook gaan gelden voor hulp voor bejaarden? Een bejaardenhuis waar je normaal verzorgd wordt, of moet je dan maar zelf voor die zorg gaan betalen? En schizofrene mensen, ook maar de hulp zelf laten betalen?quote:
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.quote:Op zondag 3 oktober 2010 17:57 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Tja, ik vind die vergelijking altijd een beetje vreemd, maar laten we er even op door gaan. Moet dat dan ook gaan gelden voor hulp voor bejaarden? Een bejaardenhuis waar je normaal verzorgd wordt, of moet je dan maar zelf voor die zorg gaan betalen? En schizofrene mensen, ook maar de hulp zelf laten betalen?
Het bezitten van een Jaguar heeft dan weer neits te maken met welzijn van mensen. En degenen die het ongewenst kinderloos wel wensen te vergelijken met het ongewenst niet hebben van een Jaguar, vind ik eigenlijk best dom en op z'n minst hebben ze een enorm gebrek aan empathie.
Goede vergelijking! De wens voor een Jaguar is natuurlijk net zo diepgeworteld als die voor een kind.quote:
Dat is het punt toch helemaal niet? Zoals ik al eerder postte, snap ik best dat er bezuinigd wordt en snap ik ook dat dat oa op fertiliteitsbehandelingen zal gebeuren. Het gaat me er om dat er zo eenvoudig over ongewenste kinderloosheid wordt gedacht. de vergelijking met het niet hebben van de gedroomde Jaguar of het gemak waarmee wordt gezegd: leer er maar mee te leven, vind ik echt heel naar.quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:04 schreef Verida het volgende:
[..]
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.
Het is dus niet zo dat alleen de vergoeding van fertiliteitsbehandelingen worden afgeschaft.
wajong wordt beperkter voor helemaal afgekeurden dus mensen die een chronische ziekte hebben of handicap.. momenteel zitten er een hoop adhd/ass mensen in de wajong Nu is dat voor die mensen absoluut niet fijn, en gun ik dat niemand, maar het is in een groot deel van de gevallen prima mogelijk om met een cursus en aanpassing op het werk wel te doen om te werken ( sociale werkvoorziening etc. )quote:Op zondag 3 oktober 2010 18:04 schreef Verida het volgende:
[..]
Toch vind ik er wel een kleine waarheid inzitten. Het is niet zo dat IVF helemaal onmogelijk wordt gemaakt, Het zou zo kunnen worden dat er nog maar 1 poging wordt vergoed en dat er bij de eventuele volgende pogingen een eigen bijdrage wordt gevraagd. Dit zou kunnen betekenen dat men eerst een gaat sparen ofzo voor er volgende pogingen worden gedaan. Alles wat met kinderen te maken heeft wordt duurder, stufi wordt verminderd, mastertiltel halen krijg je geen stufi meer voor, KDV wordt duurder en voor sommige mensen misschien wel onmogelijk en dan nog maar niet te spreken van het plan om de Wajong uitkering helemaal af te schaffen en de bijstand voor jongeren, die om wat voor reden dan ook geen werk hebben en nog thuis wonen, helemaal af te schaffen. Dit maakt het voor jongeren met bijv autisme helemaal onmogelijk om nog maar op enige wijze zelfstandig te worden.
Het is dus niet zo dat alleen de vergoeding van fertiliteitsbehandelingen worden afgeschaft.
Nou, iedereen. Er zijn helaas nog steeds heel veel mensen (vooral jongeren die (nog) niet aan kinderen willen beginnen) die vinden dat we juist geen kinderen meer moeten krijgen, want er is al zoveel overbevolking.quote:Op zondag 3 oktober 2010 14:04 schreef oeke het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens hoor, maar de prioriteiten lijken zo raar te liggen:
Honderden miljoenen extra naar aanleg wegen.
Hypotheekrente: 9 miljard.
Terwijl een kind juist een extra bijdrage kan leveren in de strijd tegen de vergrijzing waar iedereen zo bang voor is.
adoptie waar een groot deel van het geld gaat naar corruptie etcquote:Op zondag 3 oktober 2010 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind fertiliteitsbehandeling wel iets waar op bezuinigd kan worden. Waarom? Ik vind onvruchtbaarheid geen ziekte. Heel vervelend als je geen kind kan krijgen en tot op zekere hoogte prima dat er behandeld wordt. Maar in een tijd waar gewoon geld tekort is en er overal op bezuinigd wordt ook hierop.
Liever hierop bezuinigen dan op andere zorg zoals bestralingen of chemokuren. Ik vind overigens wel dat adoptie dan wat makkelijker gemaakt moet worden, aangezien ik dit een goed alternatief vind.
Om adoptie gemakkelijker te maken, dient er vooral ook aan de kant van de andere landen waar de kinderen vandaan geadopteerd worden regelgeving te worden aangepast. En dat zijn ze nou juist de laatste jaren heel erg aan het doen: om adoptie moeilijker te maken!quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:05 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind fertiliteitsbehandeling wel iets waar op bezuinigd kan worden. Waarom? Ik vind onvruchtbaarheid geen ziekte. Heel vervelend als je geen kind kan krijgen en tot op zekere hoogte prima dat er behandeld wordt. Maar in een tijd waar gewoon geld tekort is en er overal op bezuinigd wordt ook hierop.
Liever hierop bezuinigen dan op andere zorg zoals bestralingen of chemokuren. Ik vind overigens wel dat adoptie dan wat makkelijker gemaakt moet worden, aangezien ik dit een goed alternatief vind.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |