Laat ik me toch weer verleiden:quote:Op maandag 27 september 2010 17:14 schreef Wijze_appel het volgende:
Pfff, beetje zwaar op de hand, niet?
Ik leg duidelijk uit dat de links verschillen met de werkwijze die mij geadviseerd wordt. Ik kan er verder niets mee dan het verschil aanhalen. Daarnaast geef ik geen details over de situatie. Nogal wiedus, dus vraag er niet naar.
Als werkgever neem je aan wie je wil, punt uit.quote:Op maandag 27 september 2010 19:16 schreef Granduppaaaaah het volgende:
Mja je lijkt nogal een betoog op te voeren dat werkgevers op basis van afkomst mogen selecteren, wat hier door de rechter is veroordeeld.
Nou en? Wie komt daar nu achter? Hij laat ze gewoon opdraven en wijst ze dan af omdat ze een betere kandidaat hebben gevonden.quote:Op maandag 27 september 2010 19:51 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Grappig dat je 'punt uit' zegt, terwijl dat dus niet 'punt uit' is. Een werkgever mág dus niet discrimineren en zal dus aangeklaagd worden als dat wel gebeurt. Punt uit.
Als de directeur een mail stuurt naar degene die de sollicitaties afneemt, waarin staat dat Marokkanen absoluut niet in dienst mogen worden genomen. En dat die mail in 'verkeerde' handen terechtkomt...quote:
daarom is dit ook een mooie testcase. het zal openheid in sollicitaties niet ten goede komen.quote:Op maandag 27 september 2010 19:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Als de directeur een mail stuurt naar degene die de sollicitaties afneemt, waarin staat dat Marokkanen absoluut niet in dienst mogen worden genomen. En dat die mail in 'verkeerde' handen terechtkomt...
maar blijkbaar niet bij een AH met een aparte selectiemethodequote:Op maandag 27 september 2010 19:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee. waar schrijf ik dat ik dit soort incidenten wettelijk wil vastleggen? overigens begrijp jij dat met deze eis duidelijk het tegenovergestelde van je argumentje is aangegeven? ik vind niet dat de overheid zich hiermee dient te bemoeien. dit is een zaak van de zaak zelf.
overigens stikt het van de (soms) behulpzame marokkanen in mijn appie en komen normale marokkanen met een opleiding ook prima aan een baan.
Maar discrimineren op basis van afkomst mag wel, dat noemen we positief.quote:Op maandag 27 september 2010 16:02 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je kan op mensen niet op voorhand uitsluiten. Althans, niet op basis van afkomst.
Vacature het Rijkquote:De Tweede Kamer wil de positie van vrouwen, etnische minderheden en gehandicapten verbeteren. Daarom zal bij gelijke geschiktheid van kandidaten aan personen uit deze categorieën de voorkeur worden gegeven.
Het politiek-correcte antwoord, maar waarom zou je je tijd daar aan verspillen? Als zich een 60-plusser aandient, zal diegene ook worden afgeserveerd; te oud, te duur. Bedrijven bepalen nog altijd zelf wie ze aannemen, hoe dubieus hun motieven ook zijn. Uiteindelijk gaat het gewoon om productiviteit, winstgevendheid en risicobeperking.quote:Op maandag 27 september 2010 16:02 schreef KoosVogels het volgende:
Je kan op mensen niet op voorhand uitsluiten. Althans, niet op basis van afkomst. Nodig zo'n jongen dan gewoon uit voor een sollicitatiegesprek. Je merkt na twee minuten al wat voor vlees je in de kuip hebt.
Dan moet je maar geen moslim worden, keuze tussen zwemmen of verzuipen. Je wist wat je te wachten stond toen je hierheen kwam.quote:Op maandag 27 september 2010 15:38 schreef Ratso het volgende:
[..]
Nee, daar weten de moslims alles van de laatste jaren. Probeer als moslim maar eens een baan te vinden in dit land. Maar veroordelen kunnen we het gelukkig wel.
Wat mij betreft mag er nog harder opgetreden worden tegen dat soort filialen.
Ik denk dat dit vaker gebeurd zonder dat mensen dit weten.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:33 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Gelukkig moet je als bedrijf qua aantallen een bepaalde autochtonen/allochtonen verhouding hebben. Hou je je daar niet aan, dan ga je ook voor de bijl. Lijkt me ook een zeer goede zaak. Als we mensen willen laten integreren moet iedereen op de arbeidsmarkt eerst eerlijke kansen hebben.
Dit lijkt me juist niet eerlijk, gezien je men dan toch gaat kiezen op basis van afkomst in plaats van competenties.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:33 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Gelukkig moet je als bedrijf qua aantallen een bepaalde autochtonen/allochtonen verhouding hebben. Hou je je daar niet aan, dan ga je ook voor de bijl. Lijkt me ook een zeer goede zaak. Als we mensen willen laten integreren moet iedereen op de arbeidsmarkt eerst eerlijke kansen hebben.
Snap ik, maar wat wil je eraan doen? Toevallig is in dit geval een mailtje onderschept en is er daarmee hard bewijs, maar elk bedrijf kan Marokkanen weren, net als 60-plussers, mensen met tattoo's, vrouwen, negers, etc, etc. (wat je maar wilt). Als je het maar slim speelt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:28 schreef Anzhelika het volgende:
Dat het gebeurt staat ook als een paal boven water. Het onderwerp is dus dat het niet mag.
quote:Op maandag 27 september 2010 15:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat mij betreft worden die imams ook aangepakt. Probleem is dat er geen homoras bestaat. Bovendien wordt het dan een behoorlijk zooitje in ons land. Want dan moet je immers consequent handelen. Christelijke scholen die homoseksuele leraren weigeren? Aanpakken. SGP'ers die homoseksualiteit onnatuurlijk noemen? Aanpakken.
Enz.
Goede zaak? "de verplichte neger" is ook discriminatie.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:33 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik, en het is niet nodig om positieve discriminatie toe te passen.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:28 schreef Anzhelika het volgende:
Vind je dat? Dat het nodig is, is erg genoeg. Blijkbaar worden Marokkanen tijdens sollicitaties zo gediscrimineerd (wat blijkbaar ook meerdere keren onderzocht is) dat het nodig is.
Bronquote:Bij drie filialen - Den Haag Centraal Station, Amsterdam Lelylaan en Amsterdam CS Westtunnel - stond in vetgedrukte letters; "Dringend! Geen Marokkanen". "Dat lijkt een 'smoking gun'", beaamde advocaat mr. M. Schut, maar in werkelijkheid was het volgens hem niet meer dan een typisch geval van
miscommunicatie.
De bedrijfsleiders, Alwin (50), Freddie (28) en Erik (48) kampten met een probleem met een deel van hun Marokkaanse werknemers. Er was sprake van groepsvorming, gestoei op de werkvloer, gesprekken in het Marokkaans, het knoeien in dienstinstructies door het woord 'niet' toe te voegen of juist weg te strepen, te laat of helemaal niet komen, vriendjes die langskwamen en niets in de winkel te zoeken hadden en brutaal gedrag. "Er vormde zich een groep binnen een groep, die mijn gezag trachtte te ondermijnen", zo omschreef bedrijfsleider Alwin de situatie.
De drie bedrijfsleiders beweerden bij hoog en bij laag dat ze louter de intentie hadden vriendjes van de gewraakte groepjes buiten de deur te houden. Dat deden ze het liefst door sollicitanten die spontaan kwamen binnenlopen zelf te screenen, of via een uitzendbureau personeel aan te trekken. De kandidaten die zich via internet bij personeelszaken meldden, leverden vooral veel werk op en zelden een goede kandidaat, vonden de bedrijfsleiders alle drie. Om de toevoeging 'Geen Marokkanen' zouden ze geen van drieën hebben gevraagd. Sterker nog, in die periode namen ze alle drie wel degelijk Marokkanen aan.
Volgens jou moet je discrimineren om discriminatie tegen te gaan?quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:28 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Vind je dat? Dat het nodig is, is erg genoeg. Blijkbaar worden Marokkanen tijdens sollicitaties zo gediscrimineerd (wat blijkbaar ook meerdere keren onderzocht is) dat het nodig is.
Sja, ze zetten zichzelf weg als niet-Nederlanders maar willen niet zo behandeld worden.quote:Op dinsdag 28 september 2010 09:31 schreef Wokkel het volgende:
Het is triest, maar het dikgedrukte wat die bedrijfsleiders vertellen maak je dagelijks mee in de AH's waar de vakkenvullers uit minimaal 4 marokkaanse jongens bestaan.
Ik mis nog het irritant 'flirten' met vrouwelijk personeel en klanten.
[..]
Bron
Nee, maar de risico's zijn wel hoger.quote:Op dinsdag 28 september 2010 00:26 schreef Anzhelika het volgende:
[..]
Want alle Marokkanen zijn hetzelfde?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |