abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:29:34 #51
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_86823810
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:08 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nee ik zeg: in de Qur'an komt het woord in sommige versen maar 1 keer voor of gewoon niet. De enige twee verzen waar het meer dan twee keer voorkomt gaan "toevallig" over licht en geluid.

Dit is gewoon the tip of the iceberg wat ik hier post. Gewoon ff los uit de pols. Er is nog veel en veel meer.
Oh! Er staat in de koran helemaal niets over de golfeigenschappen van licht of geluid. Het gaat er alleen om dat in een bepaald vers dat over geluid gaat het woord voor golf toevallig 2 keer voorkomt!

En dat is voor jou bewijs van goddelijke invloed _O-
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_86823823
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:26 schreef Gia het volgende:
Ik vind de evolutietheorie ook niet in strijd met het scheppingsverhaal.

Dat het scheppingsverhaal niet lettelijk volgt hoe alles ontstaan is volgens de hedendaagse wetenschap, moet je de schrijvers van de bijbel maar vergeven. Ik vind dat ze toch heel aardig de juiste volgorde aanhouden. Dat het langer dan een week duurde, tja, dat konden ze in die tijd nog niet bevroeden.
Ze hadden idd geen flauw benul van het leven en hoe zich dat ontwikkelde, maar welke volgorde vind jij zo bewonderingswaardig dan?
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_86823829
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik probeer helemaal niets, want het is helemaal niet nodig om iets te proberen. Tot op heden is er geen reden voor mij om te claimen dat de evolutietheorie op zichzelf in strijd is met de Koran. Dat jij dat naar vindt, daar kan ik niets aan doen. Ik wijs je slechts op je eigen dogmatische standpunt betreffende bepaalde theorieen.
Er zijn gemakkelijk argumenten te bedenken waarom een religie niet in strijdt is met wetenschap. Het leidt uiteindelijkt tot een geloof dat volledig overbodig is. Het maakt geloof uiteindelijk irrelevant.
The view from nowhere.
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:32:53 #54
pi_86823909
quote:
Ik wijs je slechts op je eigen dogmatische standpunt betreffende bepaalde theorieen.
Ik ben helemaal niet dogmatisch. Als er bewijs is dat een theorie niet klopt, verwerp ik hem onmiddellijk. Ik heb namelijk geen voorkeur voor een bepaald denkbeeld, zoals gelovigen. Ik heb een voorkeur voor de werkelijkheid, ook als het mij niet uitkomt.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_86823945
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Oh! Er staat in de koran helemaal niets over de golfeigenschappen van licht of geluid. Het gaat er alleen om dat in een bepaald vers dat over geluid gaat het woord voor golf toevallig 2 keer voorkomt!

Je lacht er nu - terecht - om, maar van dit niveau zijn alle 'wetenschappelijkheden' uit de koran bijv.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_86824004
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er zijn gemakkelijk argumenten te bedenken waarom een religie niet in strijdt is met wetenschap. Het leidt uiteindelijkt tot een geloof dat volledig overbodig is. Het maakt geloof uiteindelijk irrelevant.
Op de dag dat wetenschap alles om ons heen kan verklaren wellicht. Want de uitkomst van de wetenschappelijke verklaringen kunnen wij nu nooit weten. In die zin lijkt het alsof je in de toekomst kan kijken.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:37:39 #57
3542 Gia
User under construction
pi_86824062
quote:

Ik wil nog steeds graag die verzen zien waar Burakius het over heeft.
pi_86824066
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:34 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Je lacht er nu - terecht - om, maar van dit niveau zijn alle 'wetenschappelijkheden' uit de koran bijv.
De Koran is geen wetenschappelijk boek, zo is het ook nooit bedoeld - dat blijkt ook uit de aard van de omschrijvingen. Overigens zijn er zeker bepaalde aspecten in te vinden die men in die tijd nooit kon weten (of wilden weten).
Allah Al Watan Al Malik
pi_86824082
Dubbel post.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86824166
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:37 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De Koran is geen wetenschappelijk boek, zo is het ook nooit bedoeld - dat blijkt ook uit de aard van de omschrijvingen. Overigens zijn er zeker bepaalde aspecten in te vinden die men in die tijd nooit kon weten (of wilden weten).
Als je toevallige en vergezochte passages zo interpreteert als kennis van dat moment misschien wel, maar er is geen enkele aanleiding om te denken dat het iets met inzichten van de schrijvers had te maken of dat ze het door een hogere macht ingefluisterd kregen.
pi_86824176
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Op de dag dat wetenschap alles om ons heen kan verklaren wellicht. Want de uitkomst van de wetenschappelijke verklaringen kunnen wij nu nooit weten. In die zin lijkt het alsof je in de toekomst kan kijken.
Wetenschap is geen uitkomst, maar een proces van waarheidsvinding. Als wetenschap en geloof fundamenteel niet met elkaar strijdt zijn, dan valt alles wat binnen het domein van wetenschappelijk onderzoekt valt, buiten het domein van geloof. Dan hou je niet veel over.
The view from nowhere.
pi_86824192
quote:
De Koran is geen wetenschappelijk boek, zo is het ook nooit bedoeld - dat blijkt ook uit de aard van de omschrijvingen.
Dat lijkt me een stuk realistischer benadering van het islamitische geloof onderdaad.

quote:
Overigens zijn er zeker bepaalde aspecten in te vinden die men in die tijd nooit kon weten (of wilden weten).
Dat vind ik dan weer jammer. Tenzij je dat hard kunt maken natuurlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_86824202
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:41 schreef Lo-Fi het volgende:
Als je toevallige en vergezochte passages zo interpreteert als kennis van dat moment misschien wel, maar er is geen enkele aanleiding om te denken dat het iets met inzichten van de schrijvers had te maken of dat ze het van hogere hand ingefluisterd kregen.
Jij spreekt over toevalligheid en "vergezocht"- beide subjective termen, net als wonderlijkheid. Ik kan daar weinig mee.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:42:54 #64
pi_86824220
quote:

[..]

Burrakius claimt dat er allemaal wetenschappelijke openbaringen in staan en nu zeg jij weer dat het niet zo bedoeld is. Als jullie even met elkaar discussiëren over het officiële standpunt van de Umma daar over, ga ik even een stukje hardlopen.
pi_86824263
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Jij spreekt over toevalligheid en "vergezocht"- beide subjective termen, net als wonderlijkheid. Ik kan daar weinig mee.
Het is de enige logische verklaring voor jouw schemerige teksten als:

quote:
Overigens zijn er zeker bepaalde aspecten in te vinden die men in die tijd nooit kon weten (of wilden weten).
Neem eens een standpunt in, zou ik zeggen.
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:45:08 #66
pi_86824293
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

quote:

[..]

Dit bedoelt ie.
pi_86824369
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:42 schreef Molurus het volgende:
Dat vind ik dan weer jammer. Tenzij je dat hard kunt maken natuurlijk.
De claim dat ijzer-erts bijv. geen "aardse" grondstof is, of de claim dat de Aarde en de lucht onder te verdelen zijn in zeven lagen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86824405
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:10 schreef Burakius het volgende:

[..]

Ja ja, jij bent helemaal doordrenkt van arrogantie. Ondertussen wordt elke kritiek met sarcasme weggemoffeld en worden er mensen ontslagen op hoge uni's omdat ze de evolutietheorie niet erkennnen.
Ja, die lijst die je gaf, waar ik op reageerde maar waar je verder niet op in gaat. Of heb ik die reactie gemist?

Je roept van alles, maar waar heb je die kennis vandaan? Van hoogleraren op die universiteiten zelf? Van "horen/zeggen"? Van internet?

Ik kan ook wel roepen dat in de helft van alle moskeeën aanslagen worden beraad en een lijst met idioten neerplempen die dat "onderbouwen". Zou dat jou overtuigen?
pi_86824411
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Burrakius claimt dat er allemaal wetenschappelijke openbaringen in staan en nu zeg jij weer dat het niet zo bedoeld is. Als jullie even met elkaar discussiëren over het officiële standpunt van de Umma daar over, ga ik even een stukje hardlopen.
Het feit dat je al spreekt van een "officieel standpunt van de UMma" blijkt dat je visie over gelovigen niet geheel op de realiteit is gebaseerd. Wel apart voor iemand die zo graag uitgaat van de werkelijkheid.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:49:28 #70
3542 Gia
User under construction
pi_86824450
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:30 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Ze hadden idd geen flauw benul van het leven en hoe zich dat ontwikkelde, maar welke volgorde vind jij zo bewonderingswaardig dan?
Niet bewonderenswaardig, maar wel redelijk hetzelfde als de evolutie. Ook niet exact, maar toch redelijk overeenkomstig het ontstaan van het heelal en het leven.

Op de eerste dag schiep God licht en duisternis, dag en nacht.
- Na de Big Bang was er eerst alleen duisternis, daarna werd het licht en was er dag en nacht.
Op de tweede dag het hemelgewelf
- Er was nog een grote aswolk die rondom de aarde hing.
De derde dag scheidde hij water van land en schiep planten en bomen
- Lijkt me evident dat dit in de evolutietheorie ook in de loop van de miljoenen jaren in die volgorde is gegaan.
De vierde dag schiep Hij de hemellichamen.
- Tja, de aswolk trok op.
De vijfde dag was voor de vissen en vogels.
- Er ontstond langzaamaan leven in het water en op het land.
De zesde dag schiep hij de zoogdieren, waaronder de mens.
- Dat dit een proces was van miljoenen jaren, kon men niet weten, maar volgens mij is het wel een feit dat de zoogdieren pas als laatste ontstaan zijn.

Enige probleem wat ik heb met de gelovers in de schepping is dat zij geloven dat de mens op aarde geplant is als een kant en klaar product. Ik zie dat toch als een geleidelijk proces.
Ook dat kun je opmaken uit de bijbeltekst, eigenlijk:

En op dag zes schiep God de landdieren zoals het vee, de wilde dieren en de kruipende dieren. Daarna creëerde Hij de mens, naar zijn evenbeeld. De mens moest de heerschappij voeren over alle andere schepselen.
pi_86824466
quote:

[..]

Ik probeer helemaal niets, want het is helemaal niet nodig om iets te proberen. Tot op heden is er geen reden voor mij om te claimen dat de evolutietheorie op zichzelf in strijd is met de Koran.
Maar waarom zijn er dan toch aanzienlijk wat moslims die zo op de evolutietheorie tegen zijn en dat op de meest krampachtige wijze proberen te "onderbouwen"? Daar ben ik wel benieuwd naar :)
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:50:48 #72
3542 Gia
User under construction
pi_86824504
quote:

Welke dan?
pi_86824603
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Maar waarom zijn er dan toch aanzienlijk wat moslims die zo op de evolutietheorie tegen zijn en dat op de meest krampachtige wijze proberen te "onderbouwen"? Daar ben ik wel benieuwd naar :)
Ik heb in het vorige topic een uitstekende link gegeven waarin de overduidelijke verschillende standpunten ten aanzien van de evolutietheorie (vanuit de moslimwereld) naast elkaar worden gelegd. Daar staat ook het een en ander over het "waarom".
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:53:53 #74
pi_86824606
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:48 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het feit dat je al spreekt van een "officieel standpunt van de UMma" blijkt dat je visie over gelovigen niet geheel op de realiteit is gebaseerd. Wel apart voor iemand die zo graag uitgaat van de werkelijkheid.
Ik neem de uitspraken van mijn discussiepartners bijzonder serieus. Dat moslims het niet altijd met elkaar eens zijn over de Islam en de koran... mag ik dat eigenlijk wel zeggen?

Maar het is hun/jullie werkelijkheid. Ik heb nog nooit een God gezien, dus mijn probleem is het niet.
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:54:11 #75
3542 Gia
User under construction
pi_86824617
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De claim dat ijzer-erts bijv. geen "aardse" grondstof is, of de claim dat de Aarde en de lucht onder te verdelen zijn in zeven lagen.
Kun je daar ook verzen bij geven?
pi_86824644
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb in het vorige topic een uitstekende link gegeven waarin de overduidelijke verschillende standpunten ten aanzien van de evolutietheorie (vanuit de moslimwereld) naast elkaar worden gelegd. Daar staat ook het een en ander over het "waarom".
Ok, zal het vorige topic dan nog doornemen :)
pi_86824672
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:53 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ik neem de uitspraken van mijn discussiepartners bijzonder serieus. Dat moslims het niet altijd met elkaar eens zijn over de Islam en de koran... mag ik dat eigenlijk wel zeggen?

Maar het is hun/jullie werkelijkheid. Ik heb nog nooit een God gezien, dus mijn probleem is het niet.
Waarom zou je dat niet mogen zeggen? Vandaar ook mijn verbazing dat jij meent te moeten zeggen dat wij wel eens onderling moeten overleggen om een "officieel" standpunt in te nemen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86824781
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, zal het vorige topic dan nog doornemen :)
Ik heb hier het artikel voor je:

http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/240
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 12:59:28 #79
pi_86824830
Ik bedenk me plotseling iets.

Ik denk dat Nostradamus geen voorspeller was, maar een maatschappij-kritische cabaretier. Hij zag dezelfde "wetenschappelijke" onzin in religie's. We hebben het nu over de koran, maar de Kabbalah is iets dergelijks. En toen heeft hij, als wetenschapper zijn sociale verantwoordelijkheden serieus nemend, een protestpamflet geschreven, in de vorm van kwintijnen het zijn maar kwatrijnen :@ , om deze misleidingen aan de kaak te stellen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Papierversnipperaar op 25-09-2010 13:07:11 ]
pi_86824907
Overigens zien we dat de evolutietheorie (volgens dat artikel) gewoon onderwezen wordt in bepaalde moslimlanden als Turkije, Marokko en Egypte.
Allah Al Watan Al Malik
  zaterdag 25 september 2010 @ 13:03:26 #81
pi_86824990
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet mogen zeggen? Vandaar ook mijn verbazing dat jij meent te moeten zeggen dat wij wel eens onderling moeten overleggen om een "officieel" standpunt in te nemen.
omdat veel moslims de Islam graag als 1 ondeelbaar ding zien. Als iedereen het met elkaar eens is zal het de waarheid wel zijn, of niet?

Ik verdenk Burrakius er wel van een umma-typje te zijn.
pi_86824991
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:01 schreef Mutant01 het volgende:
Overigens zien we dat de evolutietheorie (volgens dat artikel) gewoon onderwezen wordt in bepaalde moslimlanden als Turkije, Marokko en Egypte.
Iets zegt mij dat dat dan zeer incidenteel wordt gedaan, maar ik heb daar verder geen cijfers van. :+
pi_86825180
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:03 schreef Lo-Fi het volgende:

[..]

Iets zegt mij dat dat dan zeer incidenteel wordt gedaan, maar ik heb daar verder geen cijfers van. :+
Het zal op universitair niveau gewoon gegeven worden (indien relevant voor de studie uiteraard).
Allah Al Watan Al Malik
pi_86825213
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

omdat veel moslims de Islam graag als 1 ondeelbaar ding zien. Als iedereen het met elkaar eens is zal het de waarheid wel zijn, of niet?

Ik verdenk Burrakius er wel van een umma-typje te zijn.
Niet alleen veel moslims, misschien nog wel meer: de niet-moslims. Maar goed, ik heb daar geen boodschap aan, want de deelbaarheid is in de praktijk gewoon te zien.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86825356
quote:
De claim dat ijzer-erts bijv. geen "aardse" grondstof is,
Je bedoelt dat ijzer zich heeft gevormd in sterren? Dat geldt niet alleen voor ijzer maar voor zo'n beetje alle elementen behalve waterstof.

quote:
of de claim dat de Aarde en de lucht onder te verdelen zijn in zeven lagen.
Wat bedoel je hier eigenlijk? En zoals eerder gezegd: specifieke verzen die daarop wijzen zouden wel interessant zijn.
pi_86825461
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb hier het artikel voor je:

http://www.evolutietheorie.ugent.be/node/240
Hier een relevant citaat uit het artikel.

quote:
Wetenschap en islam

Kàn men religie en wetenschap met elkaar verzoenen? Sommige muslims houden evenzeer een scheidingslijn aan tussen wetenschap en religie, anderen willen wetenschap bedrijven vanuit een religieus kader, terwijl nog anderen een holistische benadering aanhangen en zeggen dat wanneer men in God gelooft, beide - religie en wetenschap - manieren zijn om tot dezelfde waarheid te komen - wat niet wil zeggen dat ze zich in elkaars vaarwater moeten of mogen ophouden. Zij stellen alleen dat het niet zou kunnen dat men via geloof en wetenschap tot tegenstrijdige bevindingen zou komen. In het kader van de evolutietheorie stellen holistische pro-evolutionistische muslims bijvoorbeeld dat het biologisch bestaan uiteindelijk ook door God geschapen is, zelfs als die scheppingsdaad zich zou beperken tot de eerste DNA-cel, zodat het niet mogelijk is dat God de mensen via de biologie tot één waarheid zou leiden, en via de openbaringen tot een andere. Voor hen bevestigt de Koran de evolutietheorie - of omgekeerd.
Zie de onderlijnde zin. Daarmee kan religie zich nooit uitspreken over zaken die wetenschappelijk onderzocht kunnen worden. Doen ze dat wel, dan kunnen deze uitspraken in conflict komen met wetenschappelijk bevindingen. Waarover kan religie dan wel uitspraken doen? Dat men 5 x per dag op zijn knieeen moet gaan zitten?

[ Bericht 7% gewijzigd door deelnemer op 25-09-2010 13:28:16 ]
The view from nowhere.
pi_86825853
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:13 schreef Molurus het volgende:
Je bedoelt dat ijzer zich heeft gevormd in sterren? Dat geldt niet alleen voor ijzer maar voor zo'n beetje alle elementen behalve waterstof.
Bijvoorbeeld ja. En had men er in die tijd dan erg in? Wist men toen al dat ijzer in die zin geen originele aardse grondstof was?

quote:
Wat bedoel je hier eigenlijk? En zoals eerder gezegd: specifieke verzen die daarop wijzen zouden wel interessant zijn.
Denk aan, Do you not see how He created seven heavens in layers? (Qur'an, 71:15)

of

“It is He Who created everything on the earth for you and then directed His attention up to heaven and arranged it into seven regular heavens. He has knowledge of all things.”
(The Qur’an, 2:29)

En dat van de Aarde zelf staat er ook in, maar heb het even niet paraat hier.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86825923
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
Bijvoorbeeld ja. En had men er in die tijd dan erg in? Wist men toen al dat ijzer in die zin geen originele aardse grondstof was?
Maar welk inzicht blijkt uit die bewering? Ijzer is in dit opzicht helemaal niet bijzonder, dat geldt voor de hele planeet.

quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:27 schreef Mutant01 het volgende:
Denk aan, Do you not see how He created seven heavens in layers? (Qur'an, 71:15)

of

“It is He Who created everything on the earth for you and then directed His attention up to heaven and arranged it into seven regular heavens. He has knowledge of all things.”
(The Qur’an, 2:29)

En dat van de Aarde zelf staat er ook in, maar heb het even niet paraat hier.
Wat ik bedoel is: welk wetenschappelijk inzicht verwijs je hiernaar?
pi_86825956
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hier een relevant citaat uit het artikel.
[..]

Zie de onderlijnde zin. Daarmee kan religie zich nooit uitspreken over zaken die wetenschappelijk onderzocht kunnen worden. Doen ze dat wel, dan kunnen deze uitspraken in conflict komen met wetenschappelijk bevindingen. Waarover kan religie dan wel uitspraken doen? Dat men 5 x per dag op zijn knieeen moet gaan zitten?
Het citaat lezen in de context waarin het geschreven staat doet wonderen. Het voorbeeld daarna geeft bijv. aan hoe dat in zijn werk gaat.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86826090
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:29 schreef Molurus het volgende:
Maar welk inzicht blijkt uit die bewering? Ijzer is in dit opzicht helemaal niet bijzonder, dat geldt voor de hele planeet.
Je geeft geen antwoord op mijn vraag, kon men dat toen weten? Wist men toen dat ijzer (overigens wordt er ook gesproken over andere grondstoffen in een wat algemener vers, dus het gaat niet specifiek om alleen ijzer, dit is dan ook slechts een voorbeeld) een van origine niet-aardse stof was?

quote:
Wat ik bedoel is: welk wetenschappelijk inzicht verwijs je hiernaar?
Het gaat niet om wetenschappelijk inzicht, volgens mij stel ik nu net dat het geen wetenschappelijk boek is en ook niet zo bedoeld is. (Immers anders zou het een boek moeten zijn met miljoenen pagina's). Het gaat mij om het feit of dergelijke beschrijvingen (of omschrijvingen) in die periode al logisch of bekend waren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86826170
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef Mutant01 het volgende:
Je geeft geen antwoord op mijn vraag, kon men dat toen weten? Wist men toen dat ijzer (overigens wordt er ook gesproken over andere grondstoffen in een wat algemener vers, dus het gaat niet specifiek om alleen ijzer, dit is dan ook slechts een voorbeeld) een van origine niet-aardse stof was?
Ik zou niet zeggen dat daar enige wetenschap uit blijkt - zeker niet als het wel over specifiek ijzer gaat, maar specifieke verzen zouden zoals gezegd wel interessant zijn.

quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:34 schreef Mutant01 het volgende:
Het gaat niet om wetenschappelijk inzicht, volgens mij stel ik nu net dat het geen wetenschappelijk boek is en ook niet zo bedoeld is. (Immers anders zou het een boek moeten zijn met miljoenen pagina's). Het gaat mij om het feit of dergelijke beschrijvingen (of omschrijvingen) in die periode al logisch of bekend waren.
Je had het over zaken die men toen onmogelijk kon weten. Even afgezien van de vraag of dat wel een argument zou zijn voor het bestaan van goden is dat wel degelijk een claim over de wetenschappelijke content van de Koran.
pi_86826202
quote:

[..]

Hoe kom je nu op twee keer 7:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stratosfeer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenstelling_van_de_Aarde

Is zeven niet gewoon een getal met een bepaalde numerologische betekenis?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Numerologie
The view from nowhere.
pi_86826248
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het heeft niets met mijn religie te maken dat ik de evolutietheorie niet geloof. Ik zou het ook niet geloven als ik atheïst was. Zoals ik al eerder zei: 99% van ongelovigen geloven in evolutie terwijl men er geen ruk over weet.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_86826280
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 12:11 schreef Gia het volgende:

[..]

[..]

Dit zijn de enige VIER resultaten voor golven en ze gaan allevier over de zee.

Kun jij anders even aangeven welke 2 verzen jij dan bedoelt?

Oh, natuurlijk, is weer zo'n vertalingsfoutje, wat door niemand te controleren is.
Je zoekt ook in een Neerlandse vertelling sjakie.
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_86826287
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:37 schreef Molurus het volgende:
Ik zou niet zeggen dat daar enige wetenschap uit blijkt - zeker niet als het wel over specifiek ijzer gaat, maar specifieke verzen zouden zoals gezegd wel interessant zijn.
Je ontwijkt mijn vraag, dat is wel jammer. Ik zeg ook niet dat daar wetenschap uit blijkt, ik vind het wel opmerkelijk dat er iets wordt omschreven waarvan men toen (kennelijk) niet voor ogen had dat het zo kon zijn.

quote:
Je had het over zaken die men toen onmogelijk kon weten. Even afgezien van de vraag of dat wel een argument zou zijn voor het bestaan van goden is dat wel degelijk een claim over de wetenschappelijke content van de Koran.
Want? Het is voor mij een claim dat de Koran (indien dat soort dingen volkstrekt onbekend waren) dan inderdaad opmerkelijke passages bevat en in dat opzicht zeker voor een bepaalde mate van voortschrijdend inzicht heeft gezorgd.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86826374
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:30 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het citaat lezen in de context waarin het geschreven staat doet wonderen.
Voor jou misschien, maar voor mij niet.

quote:
Het voorbeeld daarna geeft bijv. aan hoe dat in zijn werk gaat.
bedoel je dit voorbeeld:

quote:
zelfs als die scheppingsdaad zich zou beperken tot de eerste DNA-cel, zodat het niet mogelijk is dat God de mensen via de biologie tot één waarheid zou leiden, en via de openbaringen tot een andere. Voor hen bevestigt de Koran de evolutietheorie - of omgekeerd.
Dat je altijd een punt kan opzoeken, dat aan alles vooraf gaat en er zo je eigen verhaal van kan maken?
The view from nowhere.
pi_86826398
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:39 schreef Burakius het volgende:
Het heeft niets met mijn religie te maken dat ik de evolutietheorie niet geloof. Ik zou het ook niet geloven als ik atheïst was. Zoals ik al eerder zei: 99% van ongelovigen geloven in evolutie terwijl men er geen ruk over weet.
Net als bij alle andere takken van wetenschap laat men het over aan de experts in die respectievelijke vakgebieden. En dat lijkt me verstandig: je gaat nu eenmaal niet de mening van een wiskundige betwisten wanneer je zelf niet verder komt dan elementaire algebra. Waarom richt je je pijlen op evolutie, en niet op quantumfysica, scheikunde, de medische wetenschap, of om het even wat ook? Als het niet religie is dat je daartoe aanzet, wat is het dan wel? Een specifieke expertise in biologie? Heb je die?
pi_86826431
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:37 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Hoe kom je nu op twee keer 7:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stratosfeer

http://nl.wikipedia.org/wiki/Samenstelling_van_de_Aarde

Is zeven niet gewoon een getal met een bepaalde numerologische betekenis?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Numerologie
Er zijn drie hoofdlagen die je verder kan onderverdelen:

Allah Al Watan Al Malik
pi_86826481
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:43 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor jou misschien. maar voor mij niet.
[..]

bedoel je dit voorbeeld:
[..]

Dat je altijd een punt kan opzoeken, dat aan alles vooraf gaat en er zo je eigen verhaal van kan maken?
Nee, want dat is nu juist het mooie van de Koran, het heeft die openheid. :') Vandaar ook dat het voor deze mensen geen moeilijkheid is om de evolutietheorie gewoon te accepteren.
Allah Al Watan Al Malik
pi_86826511
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 13:40 schreef Mutant01 het volgende:
Je ontwijkt mijn vraag, dat is wel jammer. Ik zeg ook niet dat daar wetenschap uit blijkt, ik vind het wel opmerkelijk dat er iets wordt omschreven waarvan men toen (kennelijk) niet voor ogen had dat het zo kon zijn.
Ik vind daar helemaal niets opmerkelijk aan eerlijk gezegd. Dat de aarde niet altijd heeft bestaan is helemaal geen briljante hypothese, dat is iets dat alle religies gemeen hebben en waar de wetenschap het dan toevallig mee eens is. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')