Dat.quote:Op maandag 20 september 2010 13:37 schreef n0ir het volgende:
Ik ben persoonlijk tegen kinderen opvoeden met geloof. Mijns inziens kan je ze beter op hun 18e (of misschien wat jonger) zelf laten kiezen zodat het niet op hersenspoeling lijkt.
Ook lijkt het mij voor kinderen erg verwarrend als papa zegt dat er een God bestaat terwijl mama zegt van niet.
ja thnx, ik zal het even bij mijn OP zettenquote:Op maandag 20 september 2010 13:40 schreef snakelady het volgende:
Denk niet dat het de bedoeling is dat dit topic ook een discussie wordt over wel of geen geloof maar meer de ervaringsdeskundige wat betreft verschillende religie in een opvoeding.
Ach, het kan geen kwaad als kinderen al vroeg leren dat er verschillende manieren zijn om ergens tegenaan te kijken en dat er geen Ene Enkele Eeuwige Onaantastbare Waarheid bestaat.quote:Op maandag 20 september 2010 13:37 schreef n0ir het volgende:
Ook lijkt het mij voor kinderen erg verwarrend als papa zegt dat er een God bestaat terwijl mama zegt van niet.
Wat een vergelijking weerquote:Op maandag 20 september 2010 13:42 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ach, het kan geen kwaad als kinderen al vroeg leren dat er verschillende manieren zijn om ergens tegenaan te kijken en dat er geen Ene Enkele Eeuwige Onaantastbare Waarheid bestaat.
Het is voor kinderen tenslotte ook niet verwarrend als papa wel van witlof, Studio Sport en Black Sabbath houdt en mama niet.
Waarom? Wat maakt een overtuiging of mening waar iemand ooit eens een denkbeeldig tovervriendje bij heeft gefantaseerd ineens zo speciaal?quote:
Ik denk ook dat het een vrij belangrijk punt is of TS er wel voor mag uitkomen dat ze niet bijgelovig is.quote:Op maandag 20 september 2010 13:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat je in eerste instantie met je vriend moet bespreken wat hij verstaat onder gelovig opvoeden. Hij kan daarmee natuurlijk een scala aan dingen bedoelen, van simpelweg zeggen dat god bestaat, tot kerkbezoeken, lezen uit de bijbel en kledingvoorschriften.
Ik denk dat je dan pas kunt bedenken of je er wel of niet voor wil gaan.
quote:
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.quote:Op maandag 20 september 2010 13:54 schreef mrrrtijn1975 het volgende:
Ja dat is lastig inderdaad. Voordat je aan kinderen begint en misschien denkt over trouwen komt dit ook terug : trouw ik voor de kerk of niet? Hoe is zijn familie? Wordt er voetstoots aangenomen dat jullie gelovig samen verder gaan. Misschien is er een sociale druk die hem eigenlijk verplicht om zijn kinderen en jou gelovig.
Islam heeft ook een Jezus en God en Geloof.quote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.
Ik wilde gaan zeggen dat het bij praktiserende moslims ontzettend moeilijk is om hen ervan te overtuigen dat hun kinderen beter zonder religie opgevoed kunnen worden, maar na het lezen van deze post is dat wat lastiger. Komt die jongen uit Pakistan of India ofzo? Bekeerde hij op latere leeftijd?quote:Op maandag 20 september 2010 13:57 schreef Kloontje88 het volgende:
Even ter informatie:
Hij is geadopteerd toen hij 12 was in een nietgelovig gezin. In zijn familie is ook niemand gelovig. Dus eventuele druk iof dergeljike zal er in de familie niet zijn.
Ja, dat dus.quote:Op maandag 20 september 2010 13:58 schreef PhysicsRules het volgende:
Je zegt dat je niet wil dat je kinderen volgens bepaalde regels leven, maar dat is vaak wel de consequentie van een religieuze opvoeding. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je achter die regels staat.
Amen.quote:Op maandag 20 september 2010 13:58 schreef PhysicsRules het volgende:
Het is heel belangrijk dat je er zelf achter staat, anders gaat het niet werken. Je vriend wil zijn kinderen gelovig opvoeden. Dan doet hij er verstandig aan om een relatie aan te gaan met iemand die ook gelovig is of anders het geloof van de ander accepteert en ondersteunt. Zo niet, dan is dat vragen om grote problemen.
Je zegt dat je niet wil dat je kinderen volgens bepaalde regels leven, maar dat is vaak wel de consequentie van een religieuze opvoeding. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je achter die regels staat.
Hij komt uit afrika. Hij is vanaf zijn geboorte moslim, allebei zijn biologische ouders waren ook moslimquote:Op maandag 20 september 2010 14:07 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik wilde gaan zeggen dat het bij praktiserende moslims ontzettend moeilijk is om hen ervan te overtuigen dat hun kinderen beter zonder religie opgevoed kunnen worden, maar na het lezen van deze post is dat wat lastiger. Komt die jongen uit Pakistan of India ofzo? Bekeerde hij op latere leeftijd?
Persoonlijk ben ik tegen indoctrineren van jongs af aan, maar kennis bijbrengen over verschillende religiën zie ik alleen maar als een pluspunt. Zolang het kindje er genoeg kennis van heeft kan die namelijk ook een veel beter besluit nemen later m.i.
Dan tenslotte heb ik een oom die (niet praktiserend) moslim is die getrouwd is met een niet gelovige vrouw en samen twee kinderen hebben. De kinderen hebben ook niets met religie. Dat lijkt prima te werken voor hun, maar binnen de rest van onze familie (dat bijna exclusief uit moslims bestaat) vind men dat 'jammer' om het zo maar te zeggen.
Aangezien in jouw situatie aan (beide?) kanten geen sprake is van religie behalve bij je vriend zelf vind ik het maar lastig om aan te raden zo'n kind religieus op te voeden. Wat wil je zelf nou eigenlijk precies?
[..]
Ja, dat dus.
Sja. Voor rationele mensen is dat het verschil tussen een onzichtbare denkbeeldige koe en een onzichtbare denkbeeldige olifant.quote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.
Better make it worth his efforts. :-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:07 schreef PancakeBunny het volgende:
[..]
Jezus Christus is gestorven voor onze zonden.
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.quote:Op maandag 20 september 2010 13:51 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Wat maakt een overtuiging of mening waar iemand ooit eens een denkbeeldig tovervriendje bij heeft gefantaseerd ineens zo speciaal?
Kinderen zijn flexibeler dan je kennelijk denkt.quote:Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Sisko het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.
Betere vergelijking zou zijn dat pap zegt dat sinterklaas bestaat en mam zegt dat ie niet bestaat. Is ook erg verwarrend voor het kind.
In hoeverre is het verwarrend als de een iets wel lust en de ander niet.
Voor jou is dat wat anders ja, omdat jij die associatie nu eenmaal gemaakt hebt. Kinderen snappen dat verschil echt nog niet.quote:Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Sisko het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.
Betere vergelijking zou zijn dat pap zegt dat sinterklaas bestaat en mam zegt dat ie niet bestaat. Is ook erg verwarrend voor het kind.
In hoeverre is het verwarrend als de een iets wel lust en de ander niet.
Dat dus. Ik ken stellen waarvan de ene wel bijgelovig is en de andere niet, en voor hun kinderen is dat volstrekt normaal.quote:Op maandag 20 september 2010 14:16 schreef msnk het volgende:
[..]
Voor jou is dat wat anders ja, omdat jij die associatie nu eenmaal gemaakt hebt. Kinderen snappen dat verschil echt nog niet.
Is er een mogelijkheid dat zijn biologische familie nog in beeld komt of is dat einde verhaal?quote:Op maandag 20 september 2010 14:11 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij komt uit afrika. Hij is vanaf zijn geboorte moslim, allebei zijn biologische ouders waren ook moslim
Toch knap, het enige dat een pasgeborene doorgaans kan is huilen, poepen en drinken.quote:Op maandag 20 september 2010 14:11 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij is vanaf zijn geboorte moslim
Joh, doe niet zo moeilijk over iets pietleuterigsquote:Op maandag 20 september 2010 14:20 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Toch knap, het enige dat een pasgeborene doorgaans kan is huilen, poepen en drinken.
En dan toch al vanaf dat 'ie eruitplopt een complete ideologie met bijbehorend normen-en waardensysteem aanhangen!
He, rationele ik ook weer. ;-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Joh, doe niet zo moeilijk over iets pietleuterigs
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef Belana het volgende:
"2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" is een oud gezegde
Een bevriende priester maakt daar altijd van: "twee geloven op één kussen, daar is de heilige geest aan't klusen" Dat klinkt veel liever vind ikquote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef Belana het volgende:
Het lijkt mij niet verstandig hieraan te beginnen
"2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" is een oud gezegde en dat gaat hiervoor ook wel op.
Het gaat gegarandeerd moeilijkheden opleveren, ik zou het persoonlijk dus niet doen.
Wel heel moeilijk als je zo verliefd bent, sterkte met je beslissing.
Nog ergerquote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat geldt niet voor mannen, alleen voor vrouwen.quote:Op maandag 20 september 2010 14:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)
Even iets heel anders - TS, komt die religie van je vriendje niet nu al tussen jullie in te staan? Voor gelovige mohammedanen geldt volgens mij ook dat ook het mannetje als maagd het huwelijk inmoet, bijvoorbeeld.
Misschien in de praktijk - niet als je dat sprookjesboekje erbijpakt.quote:Op maandag 20 september 2010 15:08 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor mannen, alleen voor vrouwen.
quote:Op maandag 20 september 2010 15:10 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Misschien in de praktijk - niet als je dat sprookjesboekje erbijpakt.![]()
Affijn, misschien is dat een goed argument om 't vreiendje van TS de betrekkelijkheid van z'n denkbeelden in te laten zien.
En ook nog eens muziektechnisch verantwoord!:quote:Op maandag 20 september 2010 15:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Mooie bijbelse username heb je trouwens
Nee hij heeft geen biologische familie meer zover hij weetquote:Op maandag 20 september 2010 14:18 schreef msnk het volgende:
[..]
Is er een mogelijkheid dat zijn biologische familie nog in beeld komt of is dat einde verhaal?
Afrikaanse moslims zijn doorgaans nog conservatiever dan onze every day moslims
Hij heeft wel seks voor het huwelijk. Alleen als hij een relatie heeft en met diegene verder wil. Verder gaat hij ook wel eens stappen, wat eigenlijk ook niet van de Islam mag, maar hij vind als hij niet drinkt en gewoon alleen danst dat dat te doen is; daar heeft hij overigens ook discussies over in de moskee met een aantal andere jongeren. Verder staat het op dit moment niet tussen ons in, als ik bij hem ben is het normaal als hij zegt, ik ga even bidden, dan doet hij dat, en meer merk ik niet van het geloof.quote:Op maandag 20 september 2010 14:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)
Even iets heel anders - TS, komt die religie van je vriendje niet nu al tussen jullie in te staan? Voor gelovige mohammedanen geldt volgens mij ook dat ook het mannetje als maagd het huwelijk inmoet, bijvoorbeeld.
Ik ben inderdaad een lijst voor mijzelf aan het maken met vragen en zaken waar ik van wil weten hoe dat er dan uit komt te zien. Ik hoop eigenlijk dat ik of extreem (voor mij) negatieve antwoorden al krijgen, of heel erg positief (vrije keus van de kids behouden enz). Dan is voor mij gemakkelijker een keus te maken..quote:Op maandag 20 september 2010 14:39 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Een bevriende priester maakt daar altijd van: "twee geloven op één kussen, daar is de heilige geest aan't klusen" Dat klinkt veel liever vind ikDe gedachte er achter is eigenlijk dat waar mensen uit twee verschillende ideologieën samen leven en eventueel samen kinderen op gaan voeden ze bijna gedwongen worden om goed na te denken over hun normen en waarden en wat ze echt belangrijk vinden in het leven. En zo kom je vaak samen tot een kern van echt belangrijke dingen en leer je begrip te hebben voor elkaars standpunten.
Voor TS lijkt het me in ieder geval een lastige situatie, maar niet onoverkomelijk. Het is denk ik wel heel verstandig om er nu al over te praten met elkaar zodat je weet waar je aan toe bent. Je zou misschien best tot een werkbare compromis kunnen komen met elkaar waarbij er respect is voor elkaars normen en waarden. Ik vind persoonlijk eigenlijk niet dat hij omdat hij gelovig is per definitie 'voorrang' moet krijgen bij het meegeven van normen en waarden aan de kinderen. Jij als anders- of nietgelovige hebt ook je eigen normen en waarden, en ook daar kun je dingen van meegeven.
Ik ben trouwens wel benieuwd in hoeverre je vriend de potentiële kinderen gelovig op wil voeden. Hoofddoekjes en bedekkende kleding? Geen varkensvlees? Een Islamitische school? Of alleen vertellen over het geloof en het zelf belijden, en de kinderen verder zelf min of meer laten kiezen? En vraagt hij dan ook aanpassingen van jou in bv. uiterlijk, gedrag of jouw benadering van de kinderen? Het lijkt me verstandig om dat duidelijk te hebben voor je daadwerkelijk aan kinderen gaat beginnen.
Realiseer je wel dat de Islam (en bijvoorbeeld het Jodendom), in tegenstelling tot het christendom (zeer orthodoxe stromingen daargelaten), veel meer regels en rituelen heeft die het dagelijks leven beïnvloeden. Een kind krijgt dus veel meer mee dan als de religie beperkt is tot op zondag naar de kerk gaan.quote:Op maandag 20 september 2010 15:59 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een lijst voor mijzelf aan het maken met vragen en zaken waar ik van wil weten hoe dat er dan uit komt te zien. Ik hoop eigenlijk dat ik of extreem (voor mij) negatieve antwoorden al krijgen, of heel erg positief (vrije keus van de kids behouden enz). Dan is voor mij gemakkelijker een keus te maken..
Aha. Maar dat mag een moslim dus al niet.quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij heeft wel seks voor het huwelijk. Alleen als hij een relatie heeft en met diegene verder wil.
Oftewel: weer een gevalletje "regetljes zijn leuk, maar niet als het even niet uitkomt".quote:Verder gaat hij ook wel eens stappen, wat eigenlijk ook niet van de Islam mag, maar hij vind als hij niet drinkt en gewoon alleen danst dat dat te doen is; daar heeft hij overigens ook discussies over in de moskee met een aantal andere jongeren.
Sja. Als het daarbij blijft...quote:Verder staat het op dit moment niet tussen ons in, als ik bij hem ben is het normaal als hij zegt, ik ga even bidden, dan doet hij dat, en meer merk ik niet van het geloof.
Vrijwilligerswerk en je inzetten voor goede doelen heeft natuurlijk niets met je bijgeloof te maken.quote:Ook zet hij zich ernorm in voor goede doelen, mede doordat dit in de Islam wordt verwacht, en omdat hij dit zelf ook belangrijk vind.
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook. Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.. Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.quote:Op maandag 20 september 2010 16:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Aha. Maar dat mag een moslim dus al niet.
[..]
Oftewel: weer een gevalletje "regetljes zijn leuk, maar niet als het even niet uitkomt".
[..]
Sja. Als het daarbij blijft...
[..]
Vrijwilligerswerk en je inzetten voor goede doelen heeft natuurlijk niets met je bijgeloof te maken.
Ik kan niet 5 jaar met iemand zijn, dolgelukkig, en dat we dan ineens nog niet uitkomen over de kinderen en vervolgens nog uit elkaar moeten...quote:Op maandag 20 september 2010 16:14 schreef Vandaag... het volgende:
Ik heb bij mijn eigen ouders gezien en zie bij gezinnen om me heen dat conflicten over de opvoeding (streng vs niet streng, verwachtingen etc) de relatie behoorlijk kan beschadigen en niet te vergeten het kind dat er tussenin zit!
En dat zijn dan gezinnen waar qua religie geen onderscheid is tussen de partners...
Het is dus al moeilijk genoeg zonder die religie. Op religie is nog veel moeilijker een compromis te sluiten omdat dat nou eenmaal is hoe iemand de wereld ziet. Alle afspraken die je daar van tevoren over maakt kunnen toch ineens weer onderwerp van discussie worden als het kind er eenmaal is. Dus voor kinderen kiezen terwijl je redelijkerwijs al kan inschatten dat daar forse verschillen van inzicht over bestaan...Ik zou het niet doen.
Maar ik snap dat het moeilijk is om zo rationeel te denken als je verliefd bent. Als je nog heel jong bent en kinderen nog 10 jaar weg zijn moet je er misschien ook nog niet te zwaar aan tillen en wachten tot de eerste storm van de verliefdheid wat gezakt is, dan kan je er wat rationeler naar kijken en alsnog een keer een afweging maken als het dichterbij komt en je elkaar ook wat beter kent.
Dat laatste ben ik dus ook echt, en dat speelt onbewust ook erg mee.quote:Op maandag 20 september 2010 16:05 schreef Basboussa het volgende:
TS, lastige situatie.
De man en ik zijn allebei islamitisch, maar denk dat de opvoeding in grote lijnen niet veel afwijkt van joden en christenen, of mensen met een andere levensbeschouwing. Ik denk dat iedereen zijn of haar kind opvoed volgens hun ideaal, hun visie, of dat nou geinspireerd is door geloof of juist door een andere instelling. Je probeert je kind wat mee te geven, maar in grote lijnen gaat het toch om een goed mens/burger te worden, met de mond dicht eten, bedankt zeggen en handen wassen voor het eten.
Het verschil ligt hem natuurlijk wel in dat sommige van onze verwachtingen waarschijnlijk wat anders zijn dan die van zeg, een niet gelovig iemand. Ik hoop/verwacht bijvoorbeeld niet dat dochter/zoon een (fysiek) intieme relatie zal hebben met een persoon van het andere geslacht voor het huwelijk of dat ze biertjes gaan drinken met leeftijdsgenoten op zaterdagavond. Ook vieren wij geen kerst etc., maar wel islamitische feestdagen.
Ik ken relaties tussen islamitische mannen en andersgelovige vrouwen waar het heel goed is gegaan, maar met name als je geen geloof hebt, dan lijkt het me toch heel lastig om je aan te passen, want in de praktijk zal het toch daarop uitdraaien. Als moslim zal je vriend weinig concessies willen doen aan zijn 'religieuze' opvoeding, wat hij daar dan ook onder verstaat, want dat verschilt natuurlijk per individu, per familie, met name ook omdat het islamitisch gezien zijn plicht is om zijn kinderen als moslim op te voeden, ook al is de moeder andersgelovig. HEt feit dat hij ondanks zijn geloof toch een relatie met jou heeft, wat eigenlijk niet toegestaan is, wil overigens niet zeggen dat hij daarom 'relaxter' zal zijn in zijn wensen en verwachtingen omtrend de opvoeding van eventuele kinderen. Hij zou de eerste niet zijn die toch wel verwacht dat kinderen enkel islamitisch onderwijs zullen genieten, etc.etc., al zijn er ook genoeg moslims die eigenlijk enkel in naam hun kind islamitisch opvoeden, maar verder niets doen aan de invulling heirvan, en daar verder ook geen verplichting tot voelen. HEt lasitge is, dat hier voor dat jullie kinderen hebben, weinig over te zeggen valt. Doet rare dingen met je, het ouderschap.
Is het meteen een no-no, dat zou ik niet zeggen, maar ik zou het zeker niet 'aanraden'... Een succesvolle relatie in dit geval vraagt veel werk, veel communicatie en vooral veel concessies van jouw kant. Als je daartoe bereid bent, en niet geheel 'tegen' het islamitische geloof bent (er dus wel een beetje open voor staat. denkbeelden enzo), dan kan het best goed gaan, maar het blijft gewoon echt heel veel werk en heel veel 'vechten' voor je relatie.
[b]Ik zou het nimmer doen, want in de praktijk zijn 'normale' relaties al lastig zat, maar ben ook wel een sucker voor echte liefde enzo[b\]
Dat doet nagenoeg elke gelovige overigens.quote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook.
Dat, eh, kun je inderdaad vinden. Maar kinderen heb je niet in je eentje.quote:Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.
Dat fenomeen hoor ik in elk geval genoeg om me heen.quote:Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.
Maar ja. Daar staat nu eenmaal wel meer in.quote:dit laatste staat in de Koran als het goed is.
Wil dus daaraan aan toevoegen dat zijn antwoorden nu, geen garanties zijn voor de toekomst. Echt, hoe hij het nu ook zal menen en er zo over zal denken, zegt niets over hoe hij zich straks over een aantal jaar voelt als jij een kind ligt te werpen..... Dat is het hele probleem een beetje, want hetzelfde zal voor jou ook gelden. Wat voor moeder jij nu denkt te worden, is heel anders dan de moeder die je straks bent...quote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook. Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.. Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.
dit laatste staat in de Koran als het goed is.
Wat ik tot nu toe weet over de Islam vind ik geen slechte punten. Ik weet echter natuurlijk niet alles. Maar stel ik besluit dat ik met hem verder wil en met hem kinderen wil dan ga ik me wel verdiepen in de Koran om te weten wat mijn kinderen geleerd wordt.quote:Op maandag 20 september 2010 16:40 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Wil dus daaraan aan toevoegen dat zijn antwoorden nu, geen garanties zijn voor de toekomst. Echt, hoe hij het nu ook zal menen en er zo over zal denken, zegt niets over hoe hij zich straks over een aantal jaar voelt als jij een kind ligt te werpen..... Dat is het hele probleem een beetje, want hetzelfde zal voor jou ook gelden. Wat voor moeder jij nu denkt te worden, is heel anders dan de moeder die je straks bent...
Hoe sta jij tov de islam? En dan niet alleenzijn enigzins creatieve invulling, maar ook de meer traditionele conventionele variant? Kun jij daarmee leven en content zijn?
Dat snap ik, maar je kent elkaar nu pas twee maanden en zit nog in de prille verliefdheidsfase. Die gaat over en je leert elkaar veel beter kennen waardoor je misschien wat objectiever en afgewogener een beslissing kan maken. Maar als jij ondanks je verliefdheid nu al in staat hier een keuze in te maken dan vind ik dat alleen maar heel knapquote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik kan niet 5 jaar met iemand zijn, dolgelukkig, en dat we dan ineens nog niet uitkomen over de kinderen en vervolgens nog uit elkaar moeten...
Voel me er eigenlijk niet in staat toe, vooral niet omdat ik echt dacht, 'dit is hem', ook al kennen we elkaar maar zo kort. Maar ik weet van mijzelf dat ik over een paar jaar al helemaal niet die beslissing kan maken.quote:Op maandag 20 september 2010 17:43 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je kent elkaar nu pas twee maanden en zit nog in de prille verliefdheidsfase. Die gaat over en je leert elkaar veel beter kennen waardoor je misschien wat objectiever en afgewogener een beslissing kan maken. Maar als jij ondanks je verliefdheid nu al in staat hier een keuze in te maken dan vind ik dat alleen maar heel knapWens je veel wijsheid toe.
Maar: bedenk je goed dat zodra er kinderen komen iemand ineens geheel andere opvattingen kan vertonen. En dan zit je er maar mooi mee.quote:Op maandag 20 september 2010 23:35 schreef Lot_1 het volgende:
Je moet nu vooral zelf bedenken wat je wil en wat je niet wil en het daar goed over hebben.
Sterkte!quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Ik heb dan toch gisteravond de beslissing genomen de relatie te verbreken met pijn in mijn hart, want hoewel we nu het geweldig samen hadden, gaat de toekomst niet werken. Ik had veel vragen gesteld en in een paar antwoorden kon ik mij niet in vinden.
Bedankt voor jullie reacties.
dat is snel! Sterkte.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Ik heb dan toch gisteravond de beslissing genomen de relatie te verbreken met pijn in mijn hart, want hoewel we nu het geweldig samen hadden, gaat de toekomst niet werken. Ik had veel vragen gesteld en in een paar antwoorden kon ik mij niet in vinden.
Helemaal mee eens. Het is een illusie om te denken dat je je kind 'waardevrij' op kunt voeden. Sterker nog, wie zou dat in hemelsnaam willen?quote:Op maandag 20 september 2010 16:05 schreef Basboussa het volgende:
TS, lastige situatie.
De man en ik zijn allebei islamitisch, maar denk dat de opvoeding in grote lijnen niet veel afwijkt van joden en christenen, of mensen met een andere levensbeschouwing. Ik denk dat iedereen zijn of haar kind opvoed volgens hun ideaal, hun visie, of dat nou geinspireerd is door geloof of juist door een andere instelling.
Vervelend en sterkte.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Tja, ik ben "gelovig", alhoewel dat wel erg anders is dan het christendom e.d. en mijn man is een echte atheist.quote:Op maandag 20 september 2010 13:35 schreef Kloontje88 het volgende:
DIt topic had ik in Relatie en Liefde aangemaakt, maar kreeg het advies ook hier een topic erover te openen.
Hier de link naar het topic: Relatie met gelovig iemand; ook kinderen zo opvoeden
De OP:
Sinds twee maanden heb ik een relatie met een geweldige jongen. Het was liefde op het eerste gezicht en wij passen heel erg goed bij elkaar, zowel qua persoonlijkheid, als interesses.
Hij is gelovig en praktiseert, maar ik heb daar zelf geen last van en niet echt iets mee te maken.
Nu vertelde hij me gister dat, ook al hebben we pas twee maanden, als hij kinderen krijgt en dat dan met mij is, dat hij zijn kinderen gelovig op wil voeden.
Het is snel zoeits te zeggen na twee maanden, maar vind het fijn nu te weten want dan kan ik daar over nadenken of ik nog verder met hem ga.
Ik weet nameljik niet wat ik ervan vind. Ik vind het niet erg mijn kinderen iets mee te geven en dat kan dan een geloof zijn, maar ik ga zelf niet bekeren. Ook wil ik niet dat mijn kinderen volgens regels zullen leven. Ik weet niet hoe het er allemaal uit zal gaan zien, en ben bang dat dadelijk het 'huishouden' om het geloof heen zal draaien. Het ene moment denk ik, ik ga ervoor en stel we zijn later nog samen en krijgen kinderen dan vind ik dat goed dat zij gelovig opgevoed worden, maar aan de andere kant ben ik bang dat het teveel regels met zich meebrengt en erg veel aanpassing van mijn kant uit.
Je kunt nu denken, je hebt toch pas 2 maanden, maak het uit. Maar het is niet alleen dat ik heel verliefd ben op deze jongen, maar ik ook echt het gevoel heb m'n soulmate te hebben gevonden (voor zover het kan na 2 maanden)
Ik vroeg me af of jullie mensen kennen of zelf zoeits meegemaakt hebben?
Het is niet de bedoeling dat dit topic een discussie wordt over wel of geen geloof, maar zoek meer naar ervaringsdeskundigen betreft verschillende religie in een opvoeding.
Was jij geen porno actrice?quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:08 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, ik ben "gelovig", alhoewel dat wel erg anders is dan het christendom e.d. en mijn man is een echte atheist.
We hebben geen problemen, ons kind wordt in princiepe atheistisch opgevoed, wat hij van mijn visie meekrijgt is respect voor de natuur en regelmatig een leuk feestje die ik extra light hou(zonder rituelen e.d., die voer ik wel uit in mijn eigen tijd).
We vinden gelukkig allebei dat een kind geen geloof ingeschonken moet krijgen, als hij wat vraagt kan hij antwoord krijgen als ik het weet, anders zoek ik het uit, maar dat moet van hem afkomen.
Ik zou niet overweg kunnen met een dogmatische opvoeding, daarop zou ik een relatie laten klappen.
Sterkte meid.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Ik vraag me dan af welke geloofsovertuiging ze aanhangt, of ze het ook actief in een gebedshuis praktiseert en hoe er in dat geval door medegelovigen op gereageerd wordt.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maakt dat wat uit? Kunnen die niets geloven?
Ik denk dat je al een heel eind komt als het gaat om het beantwoorden van die vraag als je haar post eens goed leest....quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:25 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af welke geloofsovertuiging ze aanhangt, of ze het ook actief in een gebedshuis praktiseert en hoe er in dat geval door medegelovigen op gereageerd wordt.
Ohja, wicca. Dat is natuurlijk ook een 'geloof'.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat je al een heel eind komt als het gaat om het beantwoorden van die vraag als je haar post eens goed leest....
He zeg, wat kleingeestig....quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:29 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ohja, wicca. Dat is natuurlijk ook een 'geloof'.Ik had de post inderdaad niet volledig gelezen en in mijn verbazing wat te snel gereageerd.
Omdat ik het huidige wicca zie als een onzinreligie (dubbelop iddquote:
Erodome is iig geen pubermeisje meer....quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:41 schreef NotYou het volgende:
[..]
Omdat ik het huidige wicca zie als een onzinreligie (dubbelop idd) die met name gretig aftrek vindt bij rebelse, wat alternatievere pubermeisjes?
Ja, psies. Dat vind ik kleingeestig...quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:41 schreef NotYou het volgende:
[..]
Omdat ik het huidige wicca zie als een onzinreligie (dubbelop idd) die met name gretig aftrek vindt bij rebelse, wat alternatievere pubermeisjes?
Oh dat valt wel mee hoor, die waren er toen ook al in groten getale. Hier in Nederland alleen nog niet.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Erodome is iig geen pubermeisje meer....
En zoals eerder gezegd: er zijn meer religies in de wereld, 50 jaar geleden was het ook nog heel exotisch (en wellicht zelfs rebels en alternatief) als je Moslim was...
Zeg, scheer ons niet allemaal over 1 kam als je wilquote:Op dinsdag 21 september 2010 14:45 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Ja, psies. Dat vind ik kleingeestig...
Dacht dat mensen die geen geloof aanhingen allemaal zo ruimdenkend waren enzo, daar beroepen ze zich vaak op, maar dat is in dit geval dus niet waar....
Dat bedoel ik maar...... En dus werd het hier als vreemd/exotisch/rebels/alternatief gezien.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:46 schreef NotYou het volgende:
[..]
Oh dat valt wel mee hoor, die waren er toen ook al in groten getale. Hier in Nederland alleen nog niet.
Lees eens even goed, wil je, ik schreef in dit gevalquote:Op dinsdag 21 september 2010 14:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeg, scheer ons niet allemaal over 1 kam als je wil
Ik ben een heks, wij kennen geen lichamelijke regeltjes en rare kuisheidsideeen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:25 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik vraag me dan af welke geloofsovertuiging ze aanhangt, of ze het ook actief in een gebedshuis praktiseert en hoe er in dat geval door medegelovigen op gereageerd wordt.
Ten eerste claim ik persoonlijk niet ruimdenkend te zijn, al helemaal wanneer dit betekent dat je de grootst denkbare onzin als mogelijk of zelfs waar aanvaart en ten tweede kun je wanneer je zelf geen geloof aanhangt zowel atheïstisch als agnostisch zijn.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:45 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Ja, psies. Dat vind ik kleingeestig...
Dacht dat mensen die geen geloof aanhingen allemaal zo ruimdenkend waren enzo, daar beroepen ze zich vaak op, maar dat is in dit geval dus niet waar....
Dat is een zeer serieus geloof zelfs, alhoewel veel rebelse tienertjes er een tijdje mee weglopen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:29 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ohja, wicca. Dat is natuurlijk ook een 'geloof'.Ik had de post inderdaad niet volledig gelezen en in mijn verbazing wat te snel gereageerd.
Ik volg dan ook niet de populaire stroom daarin, maar wat mij betrefd de werkelijke betekenis eronder, de grote samenhang van dingen.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:41 schreef NotYou het volgende:
[..]
Desondanks vind je wicca een minder 'geloof' dan andere godsdiensten/levensbeschouwingen? Want het wordt volgens jou alleen beoefend door pubermeisjes, terwijl andere geloven wel blanke middelbare mannen als aanhangers hebben?quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:54 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ten eerste claim ik persoonlijk niet ruimdenkend te zijn, al helemaal wanneer dit betekent dat je de grootst denkbare onzin als mogelijk of zelfs waar aanvaart en ten tweede kun je wanneer je zelf geen geloof aanhangt zowel atheïstisch als agnostisch zijn.
Atheïsten sluiten uit dat er iets als een god bestaat, agnosten doen dit niet. Afhankelijk van hoe de verdeling is tussen deze twee groepen zit je er dus behoorlijk naast met je aanname over de ruimdenkendheid (op dit vlak) van ongelovigen.
Al denk ik dat je vooral valt over mijn welgemeende respectloosheid ten aanzien van religie. (Dus niet ten aanzien van de individuele gelovige, al zullen zij dit zelf ongetwijfeld wel vaak zo opvatten.)
Oh, dat is zeker niet waar. Ik hang geen geloof aan maar ik vind mezelf niet ruimdenkend. Dat wil zeggen, ik vind dat een ieder de vrijheid moet hebben om te geloven waarin hij maar wil, maar ik houd er geen (cultuur-)relativistische denkbeelden op na.quote:Op dinsdag 21 september 2010 14:45 schreef Basboussa het volgende:
Hier idem, vooral voor mezelf dan.quote:Op dinsdag 21 september 2010 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
Het is een misverstand dat niet gelovig zijn samengaat met een afwezigheid van normen en waarden. Sterker nog, ik vind mezelf bijzonder moralistisch.
Juist. Dat is voor mij het verschil tussen persoonlijke en politieke moraal. Politiek leg je de regels vast waarvan je wilt dat ze voor iedereen gelden. Ik ben politiek een voorstander van weinig regels terwijl ik voor mezelf vrij streng ben. Maar goed, dit is allemaal niet erg ontopic meer.quote:Op dinsdag 21 september 2010 15:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier idem, vooral voor mezelf dan.
Wat anderen doen moeten ze zelf weten, daar ben ik weer vrij ruimdenkend in, zolang ik er maar geen last van heb.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |