Dat.quote:Op maandag 20 september 2010 13:37 schreef n0ir het volgende:
Ik ben persoonlijk tegen kinderen opvoeden met geloof. Mijns inziens kan je ze beter op hun 18e (of misschien wat jonger) zelf laten kiezen zodat het niet op hersenspoeling lijkt.
Ook lijkt het mij voor kinderen erg verwarrend als papa zegt dat er een God bestaat terwijl mama zegt van niet.
ja thnx, ik zal het even bij mijn OP zettenquote:Op maandag 20 september 2010 13:40 schreef snakelady het volgende:
Denk niet dat het de bedoeling is dat dit topic ook een discussie wordt over wel of geen geloof maar meer de ervaringsdeskundige wat betreft verschillende religie in een opvoeding.
Ach, het kan geen kwaad als kinderen al vroeg leren dat er verschillende manieren zijn om ergens tegenaan te kijken en dat er geen Ene Enkele Eeuwige Onaantastbare Waarheid bestaat.quote:Op maandag 20 september 2010 13:37 schreef n0ir het volgende:
Ook lijkt het mij voor kinderen erg verwarrend als papa zegt dat er een God bestaat terwijl mama zegt van niet.
Wat een vergelijking weerquote:Op maandag 20 september 2010 13:42 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ach, het kan geen kwaad als kinderen al vroeg leren dat er verschillende manieren zijn om ergens tegenaan te kijken en dat er geen Ene Enkele Eeuwige Onaantastbare Waarheid bestaat.
Het is voor kinderen tenslotte ook niet verwarrend als papa wel van witlof, Studio Sport en Black Sabbath houdt en mama niet.
Waarom? Wat maakt een overtuiging of mening waar iemand ooit eens een denkbeeldig tovervriendje bij heeft gefantaseerd ineens zo speciaal?quote:
Ik denk ook dat het een vrij belangrijk punt is of TS er wel voor mag uitkomen dat ze niet bijgelovig is.quote:Op maandag 20 september 2010 13:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk dat je in eerste instantie met je vriend moet bespreken wat hij verstaat onder gelovig opvoeden. Hij kan daarmee natuurlijk een scala aan dingen bedoelen, van simpelweg zeggen dat god bestaat, tot kerkbezoeken, lezen uit de bijbel en kledingvoorschriften.
Ik denk dat je dan pas kunt bedenken of je er wel of niet voor wil gaan.
quote:
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.quote:Op maandag 20 september 2010 13:54 schreef mrrrtijn1975 het volgende:
Ja dat is lastig inderdaad. Voordat je aan kinderen begint en misschien denkt over trouwen komt dit ook terug : trouw ik voor de kerk of niet? Hoe is zijn familie? Wordt er voetstoots aangenomen dat jullie gelovig samen verder gaan. Misschien is er een sociale druk die hem eigenlijk verplicht om zijn kinderen en jou gelovig.
Islam heeft ook een Jezus en God en Geloof.quote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.
Ik wilde gaan zeggen dat het bij praktiserende moslims ontzettend moeilijk is om hen ervan te overtuigen dat hun kinderen beter zonder religie opgevoed kunnen worden, maar na het lezen van deze post is dat wat lastiger. Komt die jongen uit Pakistan of India ofzo? Bekeerde hij op latere leeftijd?quote:Op maandag 20 september 2010 13:57 schreef Kloontje88 het volgende:
Even ter informatie:
Hij is geadopteerd toen hij 12 was in een nietgelovig gezin. In zijn familie is ook niemand gelovig. Dus eventuele druk iof dergeljike zal er in de familie niet zijn.
Ja, dat dus.quote:Op maandag 20 september 2010 13:58 schreef PhysicsRules het volgende:
Je zegt dat je niet wil dat je kinderen volgens bepaalde regels leven, maar dat is vaak wel de consequentie van een religieuze opvoeding. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je achter die regels staat.
Amen.quote:Op maandag 20 september 2010 13:58 schreef PhysicsRules het volgende:
Het is heel belangrijk dat je er zelf achter staat, anders gaat het niet werken. Je vriend wil zijn kinderen gelovig opvoeden. Dan doet hij er verstandig aan om een relatie aan te gaan met iemand die ook gelovig is of anders het geloof van de ander accepteert en ondersteunt. Zo niet, dan is dat vragen om grote problemen.
Je zegt dat je niet wil dat je kinderen volgens bepaalde regels leven, maar dat is vaak wel de consequentie van een religieuze opvoeding. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je achter die regels staat.
Hij komt uit afrika. Hij is vanaf zijn geboorte moslim, allebei zijn biologische ouders waren ook moslimquote:Op maandag 20 september 2010 14:07 schreef msnk het volgende:
[..]
Ik wilde gaan zeggen dat het bij praktiserende moslims ontzettend moeilijk is om hen ervan te overtuigen dat hun kinderen beter zonder religie opgevoed kunnen worden, maar na het lezen van deze post is dat wat lastiger. Komt die jongen uit Pakistan of India ofzo? Bekeerde hij op latere leeftijd?
Persoonlijk ben ik tegen indoctrineren van jongs af aan, maar kennis bijbrengen over verschillende religiën zie ik alleen maar als een pluspunt. Zolang het kindje er genoeg kennis van heeft kan die namelijk ook een veel beter besluit nemen later m.i.
Dan tenslotte heb ik een oom die (niet praktiserend) moslim is die getrouwd is met een niet gelovige vrouw en samen twee kinderen hebben. De kinderen hebben ook niets met religie. Dat lijkt prima te werken voor hun, maar binnen de rest van onze familie (dat bijna exclusief uit moslims bestaat) vind men dat 'jammer' om het zo maar te zeggen.
Aangezien in jouw situatie aan (beide?) kanten geen sprake is van religie behalve bij je vriend zelf vind ik het maar lastig om aan te raden zo'n kind religieus op te voeden. Wat wil je zelf nou eigenlijk precies?
[..]
Ja, dat dus.
Sja. Voor rationele mensen is dat het verschil tussen een onzichtbare denkbeeldige koe en een onzichtbare denkbeeldige olifant.quote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Even voor de duidelijkheid, zoals in 't andere topic al kenbaar is gemaakt door de TS betreft het hier niet het Christendom maar de Islam.
Better make it worth his efforts. :-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:07 schreef PancakeBunny het volgende:
[..]
Jezus Christus is gestorven voor onze zonden.
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.quote:Op maandag 20 september 2010 13:51 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom? Wat maakt een overtuiging of mening waar iemand ooit eens een denkbeeldig tovervriendje bij heeft gefantaseerd ineens zo speciaal?
Kinderen zijn flexibeler dan je kennelijk denkt.quote:Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Sisko het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.
Betere vergelijking zou zijn dat pap zegt dat sinterklaas bestaat en mam zegt dat ie niet bestaat. Is ook erg verwarrend voor het kind.
In hoeverre is het verwarrend als de een iets wel lust en de ander niet.
Voor jou is dat wat anders ja, omdat jij die associatie nu eenmaal gemaakt hebt. Kinderen snappen dat verschil echt nog niet.quote:Op maandag 20 september 2010 14:14 schreef Sisko het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch niet, maar als pap zegt dat iets waar is en mam zegt dat het niet waar is is heeeel wat anders dan dat pap van voetbal houdt en mam niet. Dat je dat niet ziet.
Betere vergelijking zou zijn dat pap zegt dat sinterklaas bestaat en mam zegt dat ie niet bestaat. Is ook erg verwarrend voor het kind.
In hoeverre is het verwarrend als de een iets wel lust en de ander niet.
Dat dus. Ik ken stellen waarvan de ene wel bijgelovig is en de andere niet, en voor hun kinderen is dat volstrekt normaal.quote:Op maandag 20 september 2010 14:16 schreef msnk het volgende:
[..]
Voor jou is dat wat anders ja, omdat jij die associatie nu eenmaal gemaakt hebt. Kinderen snappen dat verschil echt nog niet.
Is er een mogelijkheid dat zijn biologische familie nog in beeld komt of is dat einde verhaal?quote:Op maandag 20 september 2010 14:11 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij komt uit afrika. Hij is vanaf zijn geboorte moslim, allebei zijn biologische ouders waren ook moslim
Toch knap, het enige dat een pasgeborene doorgaans kan is huilen, poepen en drinken.quote:Op maandag 20 september 2010 14:11 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij is vanaf zijn geboorte moslim
Joh, doe niet zo moeilijk over iets pietleuterigsquote:Op maandag 20 september 2010 14:20 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Toch knap, het enige dat een pasgeborene doorgaans kan is huilen, poepen en drinken.
En dan toch al vanaf dat 'ie eruitplopt een complete ideologie met bijbehorend normen-en waardensysteem aanhangen!
He, rationele ik ook weer. ;-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Joh, doe niet zo moeilijk over iets pietleuterigs
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)quote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef Belana het volgende:
"2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" is een oud gezegde
Een bevriende priester maakt daar altijd van: "twee geloven op één kussen, daar is de heilige geest aan't klusen" Dat klinkt veel liever vind ikquote:Op maandag 20 september 2010 14:23 schreef Belana het volgende:
Het lijkt mij niet verstandig hieraan te beginnen
"2 geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen" is een oud gezegde en dat gaat hiervoor ook wel op.
Het gaat gegarandeerd moeilijkheden opleveren, ik zou het persoonlijk dus niet doen.
Wel heel moeilijk als je zo verliefd bent, sterkte met je beslissing.
Nog ergerquote:Op maandag 20 september 2010 13:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
[..]
Nee, dat geldt niet voor mannen, alleen voor vrouwen.quote:Op maandag 20 september 2010 14:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)
Even iets heel anders - TS, komt die religie van je vriendje niet nu al tussen jullie in te staan? Voor gelovige mohammedanen geldt volgens mij ook dat ook het mannetje als maagd het huwelijk inmoet, bijvoorbeeld.
Misschien in de praktijk - niet als je dat sprookjesboekje erbijpakt.quote:Op maandag 20 september 2010 15:08 schreef Armageddon het volgende:
[..]
Nee, dat geldt niet voor mannen, alleen voor vrouwen.
quote:Op maandag 20 september 2010 15:10 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Misschien in de praktijk - niet als je dat sprookjesboekje erbijpakt.![]()
Affijn, misschien is dat een goed argument om 't vreiendje van TS de betrekkelijkheid van z'n denkbeelden in te laten zien.
En ook nog eens muziektechnisch verantwoord!:quote:Op maandag 20 september 2010 15:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Mooie bijbelse username heb je trouwens
Nee hij heeft geen biologische familie meer zover hij weetquote:Op maandag 20 september 2010 14:18 schreef msnk het volgende:
[..]
Is er een mogelijkheid dat zijn biologische familie nog in beeld komt of is dat einde verhaal?
Afrikaanse moslims zijn doorgaans nog conservatiever dan onze every day moslims
Hij heeft wel seks voor het huwelijk. Alleen als hij een relatie heeft en met diegene verder wil. Verder gaat hij ook wel eens stappen, wat eigenlijk ook niet van de Islam mag, maar hij vind als hij niet drinkt en gewoon alleen danst dat dat te doen is; daar heeft hij overigens ook discussies over in de moskee met een aantal andere jongeren. Verder staat het op dit moment niet tussen ons in, als ik bij hem ben is het normaal als hij zegt, ik ga even bidden, dan doet hij dat, en meer merk ik niet van het geloof.quote:Op maandag 20 september 2010 14:31 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Maar zoals Theo Maassen al zei: de waarheid ligt in het midden. :-)
Even iets heel anders - TS, komt die religie van je vriendje niet nu al tussen jullie in te staan? Voor gelovige mohammedanen geldt volgens mij ook dat ook het mannetje als maagd het huwelijk inmoet, bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |