abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86626292
Sinds twee maanden heb ik een relatie met een geweldige jongen. Het was liefde op het eerste gezicht en wij passen heel erg goed bij elkaar, zowel qua persoonlijkheid, als interesses.
Hij is gelovig en praktiseert, maar ik heb daar zelf geen last van en niet echt iets mee te maken.

Nu vertelde hij me gister dat, ook al hebben we pas twee maanden, als hij kinderen krijgt en dat dan met mij is, dat hij zijn kinderen gelovig op wil voeden.
Het is snel zoeits te zeggen na twee maanden, maar vind het fijn nu te weten want dan kan ik daar over nadenken of ik nog verder met hem ga.
Ik weet nameljik niet wat ik ervan vind. Ik vind het niet erg mijn kinderen iets mee te geven en dat kan dan een geloof zijn, maar ik ga zelf niet bekeren. Ook wil ik niet dat mijn kinderen volgens regels zullen leven. Ik weet niet hoe het er allemaal uit zal gaan zien, en ben bang dat dadelijk het 'huishouden' om het geloof heen zal draaien. Het ene moment denk ik, ik ga ervoor en stel we zijn later nog samen en krijgen kinderen dan vind ik dat goed dat zij gelovig opgevoed worden, maar aan de andere kant ben ik bang dat het teveel regels met zich meebrengt en erg veel aanpassing van mijn kant uit.

Je kunt nu denken, je hebt toch pas 2 maanden, maak het uit. Maar het is niet alleen dat ik heel verliefd ben op deze jongen, maar ik ook echt het gevoel heb m'n soulmate te hebben gevonden (voor zover het kan na 2 maanden)

Ik vroeg me af of jullie mensen kennen of zelf zoeits meegemaakt hebben? En wat zouden jullie doen in mijn situatie?
pi_86626349
1) je kan kinderen niet gelovig opvoeden.

Je kan ze wel meegeven waar je zelf in gelooft, maar dat is wat anders, of ze gelovig worden of niet beslissen ze vroeg of laat toch echt zelf.
Iets om over na te denken in elk geval de komende tijd, misschien de komende jaren.. zodat het er niet nog eens op stuk loopt als die eventuele kinderen er eenmaal zijn.
Wat verstaat hij onder gelovig opvoeden? Wil hij ze kennis laten maken met het geloof, of wil hij ook dat ze elke zondag mee gaan naar de kerk of ze nu willen of niet en bidden voor het eten?

"Gelovig" is imho een vrij brede term namelijk.
  maandag 20 september 2010 @ 08:30:16 #3
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86626354
Het geloof is een goede houvast om je kinderen mee op te voeden, maar het ligt er maar net aan hoever je toekomstige vader van je kinderen ermee omgaat en hoever hij dit wil doorvoeren. Waarschijnlijk net zoals bij zijn ouders het geval was, dus informeer je daar eens naar?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 20 september 2010 @ 08:31:08 #4
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_86626366
Van welk geloof is hij? Het ene geloof is minder erg dan het andere
  maandag 20 september 2010 @ 08:37:49 #5
160693 Me.
"Normale" user
pi_86626452
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:30 schreef Maanvis het volgende:
Het geloof is een goede houvast om je kinderen mee op te voeden, maar het ligt er maar net aan hoever je toekomstige vader van je kinderen ermee omgaat en hoever hij dit wil doorvoeren. Waarschijnlijk net zoals bij zijn ouders het geval was, dus informeer je daar eens naar?
Dat. Ik ben zelf ook gelovig opgevoed en ben daar absoluut blij om, mij werd het echter ook nog opgedrongen toen ik zelf de keus had gemaakt dat het geloof niets voor mij is. Daar moet je volgens mij wel de lijn trekken, gelovig opvoeden is prima, maar het opdringen als de keuze van de kids simpelweg anders is gaat mij te ver.
Not guilty by reason of insanity
  maandag 20 september 2010 @ 08:38:35 #6
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_86626463
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:31 schreef DeTolk het volgende:
:')
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_86626487
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:23 schreef Kloontje88 het volgende:
Ook wil ik niet dat mijn kinderen volgens regels zullen leven.
Veel succes met de opvoeding! :D
pi_86626509
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:31 schreef DeTolk het volgende:
Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen, en omdat ik vind dat je als buitenstaander nooit precies weet wat het geloof inhoud. Zoals 'jehova getuige dringen geloof op aan anderen' 'Bij de islam hebben vrouwen niets te vertellen' ... om maar voorbeelden te noemen.
pi_86626513
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:29 schreef MarMar het volgende:
1) je kan kinderen niet gelovig opvoeden.

Je kan ze wel meegeven waar je zelf in gelooft, maar dat is wat anders, of ze gelovig worden of niet beslissen ze vroeg of laat toch echt zelf.
Iets om over na te denken in elk geval de komende tijd, misschien de komende jaren.. zodat het er niet nog eens op stuk loopt als die eventuele kinderen er eenmaal zijn.
Wat verstaat hij onder gelovig opvoeden? Wil hij ze kennis laten maken met het geloof, of wil hij ook dat ze elke zondag mee gaan naar de kerk of ze nu willen of niet en bidden voor het eten?

"Gelovig" is imho een vrij brede term namelijk.
Ja hij vind dat zijn kinderen dan gelovig geboren worden en ze dat dan dus ook 'zijn'
  Official ESF Kreviewer maandag 20 september 2010 @ 08:43:35 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_86626534
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:42 schreef Kloontje88 het volgende:
Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen,
:'). Veel plezier met je hoofddoekje, zodra je getrouwd bent. :').

Anyway, ik zou er niet aan beginnen. Als je zelf niet gelovig bent liggen die 2 werelden ontzettend ver uit elkaar. MAar daar kom je wel achter voordat je kinderen neemt.
  maandag 20 september 2010 @ 08:43:39 #11
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86626535
quote:

[..]

Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen, en omdat ik vind dat je als buitenstaander nooit precies weet wat het geloof inhoud. Zoals 'jehova getuige dringen geloof op aan anderen' 'Bij de islam hebben vrouwen niets te vertellen' ... om maar voorbeelden te noemen.
Dan kunnen we je ook niet helpen.. ik zou anders reageren als m'n vrouw kinderen als moslim wil opvoeden dan als christen ;).
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_86626542
Makkelijk gezegd zou dat bij mij er niet in komen. Maar ik zal vermoedelijk al niet op iemand vallen die op regelmatige basis en kennelijk met deze overtuiging met geloof bezig is.
  Moderator maandag 20 september 2010 @ 08:45:07 #13
18653 crew  D.
pi_86626554
Vertel hem dat het 2010 is en dat ie wakker moet worden :Y
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 20 september 2010 @ 08:45:28 #14
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86626560
quote:

[..]

Ja hij vind dat zijn kinderen dan gelovig geboren worden en ze dat dan dus ook 'zijn'
Klinkt vrij zwarte kousen werk. :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 20 september 2010 @ 08:46:05 #15
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_86626565
Indoctrinatie is kindermishandeling!

Je kunt ze inderdaad wel uitleggen waar je zelf en je partner in gelooft en ze dan zelf laten beslissen in hoeverre ze daar in mee gaan. Maar verplicht naar de kerk, verplicht bidden voor het eten, communie, doop, besnijdenis, dat soort dingen moet je niet doen. Maar dat is mijn mening.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 20 september 2010 @ 08:48:24 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86626600
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:45 schreef D. het volgende:
Vertel hem dat het 2010 is en dat ie wakker moet worden :Y
2010 is een christelijk jaartal ;).
Een gedicht over Maanvis
  maandag 20 september 2010 @ 08:50:14 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86626635
De basis van elk geloof is het hersenspoelen van kinderen van baby af aan... Zodra ze ouder en wijzer zijn geloven ze die sprookjes niet meer, vandaar dat alle gelovigen er zo jong mogelijk mee willen beginnen.

quote:
Op maandag 20 september 2010 08:46 schreef DustPuppy het volgende:
Indoctrinatie is kindermishandeling!
Het zou inderdaad erg goed zijn om per direct een minimumleeftijd te stellen voor kerk, moskee, doping, besnijdenissen en al die andere op blind geloof in een oud boek gebaseerde gebeurtenissen. Net zoals kinderen geen kroeg in mogen, zou hetzelfde voor geloofsgebouwen moeten gelden.
censuur :O
pi_86626672
Jammer, met zo iemand zou ik geen kinderen willen. Ik zou er nog mee kunnen leven als mijn partner gelovig is (ben dat zelf namelijk totaal niet), maar zou wel willen dat de kinderen worden opgevoed in de vrijheid te geloven wat ze zelf willen. Dus dat ze respect hebben voor het geloof van papa, maar ook voor de ongelovigheid van mama, maar dat ze zelf moeten beslissen wat hun het meeste aanspreekt.
pi_86626678
:D succes!

De vader van mijn kind is moslim en hij ging er ook vanuit dat zijn kind moslim zou zijn.. ja.. als hij niet een moeder als ik had. Sowieso mag mijn kind niet praktiserend bezig zijn met geloof totdat zijn hersenen volgroeid zijn.
pi_86626752
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:53 schreef Kattenkop het volgende:

De vader van mijn kind is moslim en hij ging er ook vanuit dat zijn kind moslim zou zijn.. ja.. als hij niet een moeder als ik had. Sowieso mag mijn kind niet praktiserend bezig zijn met geloof totdat zijn hersenen volgroeid zijn.
^O^
  maandag 20 september 2010 @ 09:01:59 #21
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_86626819
Mijn moeder zegt dat ze mij Christelijk heeft opgevoed, in praktijk is het net zo makkelijk Islamitisch, Joods, Humanistisch of Boedistisch te noemen. (MAW: het maakt geen reet uit, als je maar respect naar je medemens hebt in beginsel)

Enigzins meer dan dat zou ik niet met mijn kinderen willen delen als ik zelf niet gelovig ben. Ik ben overigens WEL voor volledige voorlichting, dus bijbelverhalen en dergelijke: doen, maar dan ook de Islam, boedisme, Jodendom en dergelijke erbij zodat het kind zelf een keus kan maken.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_86626822
quote:
Op maandag 20 september 2010 08:53 schreef Kattenkop het volgende:

Mag hij dan ook niks over zijn geloof vertellen of dat wel?
pi_86626876
quote:
Op maandag 20 september 2010 09:01 schreef Skull-splitter het volgende:
Mijn moeder zegt dat ze mij Christelijk heeft opgevoed, in praktijk is het net zo makkelijk Islamitisch, Joods, Humanistisch of Boedistisch te noemen. (MAW: het maakt geen reet uit, als je maar respect naar je medemens hebt in beginsel)

Enigzins meer dan dat zou ik niet met mijn kinderen willen delen als ik zelf niet gelovig ben. Ik ben overigens WEL voor volledige voorlichting, dus bijbelverhalen en dergelijke: doen, maar dan ook de Islam, boedisme, Jodendom en dergelijke erbij zodat het kind zelf een keus kan maken.
Als je ze dat maar leert komt de rest vanzelf wel ;)
pi_86626879
Op basis van de OP is het onmogelijk om een goed advies te geven over wat slim zou zijn of niet. Jullie relatie is nog in een pril stadium (neem ik aan na 2 maanden in ieder geval). Wat mijns inziens het belangrijkst is, is waar jij je prettig bij voelt. Je geeft al aan dat je zelf niet wil bekeren, en dit moet ook niet nodig zijn (praat er dus met hem over of dat voor hem een probleem is). Op zich hoeft het absoluut geen probleem te zijn om een relatie te hebben met iemand die een ander geloof uitoefent (ken verschillende koppels waarvoor dit geldt en die al lange tijd samen zijn, ook met kinderen). Voor een kind kan het in veel gevallen zelfs heel goed zijn om in zo'n gezin op te groeien, mits het kind door beide ouders ook genoeg vrijheid krijgt om zelf te leren en te besluiten wat hij of zij gelooft (hetzelfde als de vader, de moeder of misschien wel totaal iets anders). Maar misschien denkt je vriend daar wel anders over en dat is dan ook zeker iets waar ik het met hem over zou hebben als ik jou was.

En verder, 2 maanden is nog niet lang, ik zou zeggen leer hem eerst eens beter kennen, leer zijn geloof kennen en hoe het zijn leven beinvloedt (en straks evt. dat van jou en mogelijke kinderen). En maak dan eens een beslissing of het iets kan zijn voor je of niet :)
pi_86626881
quote:
Op maandag 20 september 2010 09:01 schreef Skull-splitter het volgende:

Ik weet niks over bijbelverhalen of verhalen uit andere gelovige boeken, maar heb toch geleerd respect te hebben voor anderen enz. Daar heb je die verhaaltjes allemaal echt niet bij nodig. Als mijn vriend zou vinden dat mijn zoontje wel de bijbel moet gaan lezen ga ik steigeren denk ik. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')