Dat. Ik ben zelf ook gelovig opgevoed en ben daar absoluut blij om, mij werd het echter ook nog opgedrongen toen ik zelf de keus had gemaakt dat het geloof niets voor mij is. Daar moet je volgens mij wel de lijn trekken, gelovig opvoeden is prima, maar het opdringen als de keuze van de kids simpelweg anders is gaat mij te ver.quote:Op maandag 20 september 2010 08:30 schreef Maanvis het volgende:
Het geloof is een goede houvast om je kinderen mee op te voeden, maar het ligt er maar net aan hoever je toekomstige vader van je kinderen ermee omgaat en hoever hij dit wil doorvoeren. Waarschijnlijk net zoals bij zijn ouders het geval was, dus informeer je daar eens naar?
quote:Op maandag 20 september 2010 08:31 schreef DeTolk het volgende:
Van welk geloof is hij? Het ene geloof is minder erg dan het andere
Veel succes met de opvoeding!quote:Op maandag 20 september 2010 08:23 schreef Kloontje88 het volgende:
Ook wil ik niet dat mijn kinderen volgens regels zullen leven.
Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen, en omdat ik vind dat je als buitenstaander nooit precies weet wat het geloof inhoud. Zoals 'jehova getuige dringen geloof op aan anderen' 'Bij de islam hebben vrouwen niets te vertellen' ... om maar voorbeelden te noemen.quote:Op maandag 20 september 2010 08:31 schreef DeTolk het volgende:
Van welk geloof is hij? Het ene geloof is minder erg dan het andere
Ja hij vind dat zijn kinderen dan gelovig geboren worden en ze dat dan dus ook 'zijn'quote:Op maandag 20 september 2010 08:29 schreef MarMar het volgende:
1) je kan kinderen niet gelovig opvoeden.
Je kan ze wel meegeven waar je zelf in gelooft, maar dat is wat anders, of ze gelovig worden of niet beslissen ze vroeg of laat toch echt zelf.
Iets om over na te denken in elk geval de komende tijd, misschien de komende jaren.. zodat het er niet nog eens op stuk loopt als die eventuele kinderen er eenmaal zijn.
Wat verstaat hij onder gelovig opvoeden? Wil hij ze kennis laten maken met het geloof, of wil hij ook dat ze elke zondag mee gaan naar de kerk of ze nu willen of niet en bidden voor het eten?
"Gelovig" is imho een vrij brede term namelijk.
quote:Op maandag 20 september 2010 08:42 schreef Kloontje88 het volgende:
Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen,
Dan kunnen we je ook niet helpen.. ik zou anders reageren als m'n vrouw kinderen als moslim wil opvoeden dan als christenquote:Op maandag 20 september 2010 08:42 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Het geloof heb ik bewust niet genoemd om vooroordelen te voorkomen, en omdat ik vind dat je als buitenstaander nooit precies weet wat het geloof inhoud. Zoals 'jehova getuige dringen geloof op aan anderen' 'Bij de islam hebben vrouwen niets te vertellen' ... om maar voorbeelden te noemen.
Klinkt vrij zwarte kousen werk.quote:Op maandag 20 september 2010 08:42 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ja hij vind dat zijn kinderen dan gelovig geboren worden en ze dat dan dus ook 'zijn'
2010 is een christelijk jaartalquote:Op maandag 20 september 2010 08:45 schreef D. het volgende:
Vertel hem dat het 2010 is en dat ie wakker moet worden
Het zou inderdaad erg goed zijn om per direct een minimumleeftijd te stellen voor kerk, moskee, doping, besnijdenissen en al die andere op blind geloof in een oud boek gebaseerde gebeurtenissen. Net zoals kinderen geen kroeg in mogen, zou hetzelfde voor geloofsgebouwen moeten gelden.quote:Op maandag 20 september 2010 08:46 schreef DustPuppy het volgende:
Indoctrinatie is kindermishandeling!
quote:Op maandag 20 september 2010 08:53 schreef Kattenkop het volgende:succes!
De vader van mijn kind is moslim en hij ging er ook vanuit dat zijn kind moslim zou zijn.. ja.. als hij niet een moeder als ik had. Sowieso mag mijn kind niet praktiserend bezig zijn met geloof totdat zijn hersenen volgroeid zijn.
Mag hij dan ook niks over zijn geloof vertellen of dat wel?quote:Op maandag 20 september 2010 08:53 schreef Kattenkop het volgende:succes!
De vader van mijn kind is moslim en hij ging er ook vanuit dat zijn kind moslim zou zijn.. ja.. als hij niet een moeder als ik had. Sowieso mag mijn kind niet praktiserend bezig zijn met geloof totdat zijn hersenen volgroeid zijn.
Als je ze dat maar leert komt de rest vanzelf welquote:Op maandag 20 september 2010 09:01 schreef Skull-splitter het volgende:
Mijn moeder zegt dat ze mij Christelijk heeft opgevoed, in praktijk is het net zo makkelijk Islamitisch, Joods, Humanistisch of Boedistisch te noemen. (MAW: het maakt geen reet uit, als je maar respect naar je medemens hebt in beginsel)
Enigzins meer dan dat zou ik niet met mijn kinderen willen delen als ik zelf niet gelovig ben. Ik ben overigens WEL voor volledige voorlichting, dus bijbelverhalen en dergelijke: doen, maar dan ook de Islam, boedisme, Jodendom en dergelijke erbij zodat het kind zelf een keus kan maken.
Ik weet niks over bijbelverhalen of verhalen uit andere gelovige boeken, maar heb toch geleerd respect te hebben voor anderen enz. Daar heb je die verhaaltjes allemaal echt niet bij nodig. Als mijn vriend zou vinden dat mijn zoontje wel de bijbel moet gaan lezen ga ik steigeren denk ik.quote:Op maandag 20 september 2010 09:01 schreef Skull-splitter het volgende:
Mijn moeder zegt dat ze mij Christelijk heeft opgevoed, in praktijk is het net zo makkelijk Islamitisch, Joods, Humanistisch of Boedistisch te noemen. (MAW: het maakt geen reet uit, als je maar respect naar je medemens hebt in beginsel)
Enigzins meer dan dat zou ik niet met mijn kinderen willen delen als ik zelf niet gelovig ben. Ik ben overigens WEL voor volledige voorlichting, dus bijbelverhalen en dergelijke: doen, maar dan ook de Islam, boedisme, Jodendom en dergelijke erbij zodat het kind zelf een keus kan maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |