Ik ben inderdaad een lijst voor mijzelf aan het maken met vragen en zaken waar ik van wil weten hoe dat er dan uit komt te zien. Ik hoop eigenlijk dat ik of extreem (voor mij) negatieve antwoorden al krijgen, of heel erg positief (vrije keus van de kids behouden enz). Dan is voor mij gemakkelijker een keus te maken..quote:Op maandag 20 september 2010 14:39 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Een bevriende priester maakt daar altijd van: "twee geloven op één kussen, daar is de heilige geest aan't klusen" Dat klinkt veel liever vind ikDe gedachte er achter is eigenlijk dat waar mensen uit twee verschillende ideologieën samen leven en eventueel samen kinderen op gaan voeden ze bijna gedwongen worden om goed na te denken over hun normen en waarden en wat ze echt belangrijk vinden in het leven. En zo kom je vaak samen tot een kern van echt belangrijke dingen en leer je begrip te hebben voor elkaars standpunten.
Voor TS lijkt het me in ieder geval een lastige situatie, maar niet onoverkomelijk. Het is denk ik wel heel verstandig om er nu al over te praten met elkaar zodat je weet waar je aan toe bent. Je zou misschien best tot een werkbare compromis kunnen komen met elkaar waarbij er respect is voor elkaars normen en waarden. Ik vind persoonlijk eigenlijk niet dat hij omdat hij gelovig is per definitie 'voorrang' moet krijgen bij het meegeven van normen en waarden aan de kinderen. Jij als anders- of nietgelovige hebt ook je eigen normen en waarden, en ook daar kun je dingen van meegeven.
Ik ben trouwens wel benieuwd in hoeverre je vriend de potentiële kinderen gelovig op wil voeden. Hoofddoekjes en bedekkende kleding? Geen varkensvlees? Een Islamitische school? Of alleen vertellen over het geloof en het zelf belijden, en de kinderen verder zelf min of meer laten kiezen? En vraagt hij dan ook aanpassingen van jou in bv. uiterlijk, gedrag of jouw benadering van de kinderen? Het lijkt me verstandig om dat duidelijk te hebben voor je daadwerkelijk aan kinderen gaat beginnen.
Realiseer je wel dat de Islam (en bijvoorbeeld het Jodendom), in tegenstelling tot het christendom (zeer orthodoxe stromingen daargelaten), veel meer regels en rituelen heeft die het dagelijks leven beïnvloeden. Een kind krijgt dus veel meer mee dan als de religie beperkt is tot op zondag naar de kerk gaan.quote:Op maandag 20 september 2010 15:59 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad een lijst voor mijzelf aan het maken met vragen en zaken waar ik van wil weten hoe dat er dan uit komt te zien. Ik hoop eigenlijk dat ik of extreem (voor mij) negatieve antwoorden al krijgen, of heel erg positief (vrije keus van de kids behouden enz). Dan is voor mij gemakkelijker een keus te maken..
Aha. Maar dat mag een moslim dus al niet.quote:Op maandag 20 september 2010 15:56 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Hij heeft wel seks voor het huwelijk. Alleen als hij een relatie heeft en met diegene verder wil.
Oftewel: weer een gevalletje "regetljes zijn leuk, maar niet als het even niet uitkomt".quote:Verder gaat hij ook wel eens stappen, wat eigenlijk ook niet van de Islam mag, maar hij vind als hij niet drinkt en gewoon alleen danst dat dat te doen is; daar heeft hij overigens ook discussies over in de moskee met een aantal andere jongeren.
Sja. Als het daarbij blijft...quote:Verder staat het op dit moment niet tussen ons in, als ik bij hem ben is het normaal als hij zegt, ik ga even bidden, dan doet hij dat, en meer merk ik niet van het geloof.
Vrijwilligerswerk en je inzetten voor goede doelen heeft natuurlijk niets met je bijgeloof te maken.quote:Ook zet hij zich ernorm in voor goede doelen, mede doordat dit in de Islam wordt verwacht, en omdat hij dit zelf ook belangrijk vind.
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook. Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.. Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.quote:Op maandag 20 september 2010 16:18 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Aha. Maar dat mag een moslim dus al niet.
[..]
Oftewel: weer een gevalletje "regetljes zijn leuk, maar niet als het even niet uitkomt".
[..]
Sja. Als het daarbij blijft...
[..]
Vrijwilligerswerk en je inzetten voor goede doelen heeft natuurlijk niets met je bijgeloof te maken.
Ik kan niet 5 jaar met iemand zijn, dolgelukkig, en dat we dan ineens nog niet uitkomen over de kinderen en vervolgens nog uit elkaar moeten...quote:Op maandag 20 september 2010 16:14 schreef Vandaag... het volgende:
Ik heb bij mijn eigen ouders gezien en zie bij gezinnen om me heen dat conflicten over de opvoeding (streng vs niet streng, verwachtingen etc) de relatie behoorlijk kan beschadigen en niet te vergeten het kind dat er tussenin zit!
En dat zijn dan gezinnen waar qua religie geen onderscheid is tussen de partners...
Het is dus al moeilijk genoeg zonder die religie. Op religie is nog veel moeilijker een compromis te sluiten omdat dat nou eenmaal is hoe iemand de wereld ziet. Alle afspraken die je daar van tevoren over maakt kunnen toch ineens weer onderwerp van discussie worden als het kind er eenmaal is. Dus voor kinderen kiezen terwijl je redelijkerwijs al kan inschatten dat daar forse verschillen van inzicht over bestaan...Ik zou het niet doen.
Maar ik snap dat het moeilijk is om zo rationeel te denken als je verliefd bent. Als je nog heel jong bent en kinderen nog 10 jaar weg zijn moet je er misschien ook nog niet te zwaar aan tillen en wachten tot de eerste storm van de verliefdheid wat gezakt is, dan kan je er wat rationeler naar kijken en alsnog een keer een afweging maken als het dichterbij komt en je elkaar ook wat beter kent.
Dat laatste ben ik dus ook echt, en dat speelt onbewust ook erg mee.quote:Op maandag 20 september 2010 16:05 schreef Basboussa het volgende:
TS, lastige situatie.
De man en ik zijn allebei islamitisch, maar denk dat de opvoeding in grote lijnen niet veel afwijkt van joden en christenen, of mensen met een andere levensbeschouwing. Ik denk dat iedereen zijn of haar kind opvoed volgens hun ideaal, hun visie, of dat nou geinspireerd is door geloof of juist door een andere instelling. Je probeert je kind wat mee te geven, maar in grote lijnen gaat het toch om een goed mens/burger te worden, met de mond dicht eten, bedankt zeggen en handen wassen voor het eten.
Het verschil ligt hem natuurlijk wel in dat sommige van onze verwachtingen waarschijnlijk wat anders zijn dan die van zeg, een niet gelovig iemand. Ik hoop/verwacht bijvoorbeeld niet dat dochter/zoon een (fysiek) intieme relatie zal hebben met een persoon van het andere geslacht voor het huwelijk of dat ze biertjes gaan drinken met leeftijdsgenoten op zaterdagavond. Ook vieren wij geen kerst etc., maar wel islamitische feestdagen.
Ik ken relaties tussen islamitische mannen en andersgelovige vrouwen waar het heel goed is gegaan, maar met name als je geen geloof hebt, dan lijkt het me toch heel lastig om je aan te passen, want in de praktijk zal het toch daarop uitdraaien. Als moslim zal je vriend weinig concessies willen doen aan zijn 'religieuze' opvoeding, wat hij daar dan ook onder verstaat, want dat verschilt natuurlijk per individu, per familie, met name ook omdat het islamitisch gezien zijn plicht is om zijn kinderen als moslim op te voeden, ook al is de moeder andersgelovig. HEt feit dat hij ondanks zijn geloof toch een relatie met jou heeft, wat eigenlijk niet toegestaan is, wil overigens niet zeggen dat hij daarom 'relaxter' zal zijn in zijn wensen en verwachtingen omtrend de opvoeding van eventuele kinderen. Hij zou de eerste niet zijn die toch wel verwacht dat kinderen enkel islamitisch onderwijs zullen genieten, etc.etc., al zijn er ook genoeg moslims die eigenlijk enkel in naam hun kind islamitisch opvoeden, maar verder niets doen aan de invulling heirvan, en daar verder ook geen verplichting tot voelen. HEt lasitge is, dat hier voor dat jullie kinderen hebben, weinig over te zeggen valt. Doet rare dingen met je, het ouderschap.
Is het meteen een no-no, dat zou ik niet zeggen, maar ik zou het zeker niet 'aanraden'... Een succesvolle relatie in dit geval vraagt veel werk, veel communicatie en vooral veel concessies van jouw kant. Als je daartoe bereid bent, en niet geheel 'tegen' het islamitische geloof bent (er dus wel een beetje open voor staat. denkbeelden enzo), dan kan het best goed gaan, maar het blijft gewoon echt heel veel werk en heel veel 'vechten' voor je relatie.
[b]Ik zou het nimmer doen, want in de praktijk zijn 'normale' relaties al lastig zat, maar ben ook wel een sucker voor echte liefde enzo[b\]
Dat doet nagenoeg elke gelovige overigens.quote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook.
Dat, eh, kun je inderdaad vinden. Maar kinderen heb je niet in je eentje.quote:Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.
Dat fenomeen hoor ik in elk geval genoeg om me heen.quote:Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.
Maar ja. Daar staat nu eenmaal wel meer in.quote:dit laatste staat in de Koran als het goed is.
Wil dus daaraan aan toevoegen dat zijn antwoorden nu, geen garanties zijn voor de toekomst. Echt, hoe hij het nu ook zal menen en er zo over zal denken, zegt niets over hoe hij zich straks over een aantal jaar voelt als jij een kind ligt te werpen..... Dat is het hele probleem een beetje, want hetzelfde zal voor jou ook gelden. Wat voor moeder jij nu denkt te worden, is heel anders dan de moeder die je straks bent...quote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik ben het idd met je eens van, oh sommige regels slaan we even over, dat vind ik ook. Maar als hij dat dus zo opzichzelf toepast dan vind ik dat dat ook zo met de kinderen kan.. Ik ben benieuwd wat voor antwoorden ik vanavond op mijn vragen zal krijgen, want het is denk ik ook, hoe ouder de persoon wordt en als die kinderen krijgt, hoe strenger diegene in zijn geloof wordt.
dit laatste staat in de Koran als het goed is.
Wat ik tot nu toe weet over de Islam vind ik geen slechte punten. Ik weet echter natuurlijk niet alles. Maar stel ik besluit dat ik met hem verder wil en met hem kinderen wil dan ga ik me wel verdiepen in de Koran om te weten wat mijn kinderen geleerd wordt.quote:Op maandag 20 september 2010 16:40 schreef Basboussa het volgende:
[..]
Wil dus daaraan aan toevoegen dat zijn antwoorden nu, geen garanties zijn voor de toekomst. Echt, hoe hij het nu ook zal menen en er zo over zal denken, zegt niets over hoe hij zich straks over een aantal jaar voelt als jij een kind ligt te werpen..... Dat is het hele probleem een beetje, want hetzelfde zal voor jou ook gelden. Wat voor moeder jij nu denkt te worden, is heel anders dan de moeder die je straks bent...
Hoe sta jij tov de islam? En dan niet alleenzijn enigzins creatieve invulling, maar ook de meer traditionele conventionele variant? Kun jij daarmee leven en content zijn?
Dat snap ik, maar je kent elkaar nu pas twee maanden en zit nog in de prille verliefdheidsfase. Die gaat over en je leert elkaar veel beter kennen waardoor je misschien wat objectiever en afgewogener een beslissing kan maken. Maar als jij ondanks je verliefdheid nu al in staat hier een keuze in te maken dan vind ik dat alleen maar heel knapquote:Op maandag 20 september 2010 16:25 schreef Kloontje88 het volgende:
[..]
Ik kan niet 5 jaar met iemand zijn, dolgelukkig, en dat we dan ineens nog niet uitkomen over de kinderen en vervolgens nog uit elkaar moeten...
Voel me er eigenlijk niet in staat toe, vooral niet omdat ik echt dacht, 'dit is hem', ook al kennen we elkaar maar zo kort. Maar ik weet van mijzelf dat ik over een paar jaar al helemaal niet die beslissing kan maken.quote:Op maandag 20 september 2010 17:43 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar je kent elkaar nu pas twee maanden en zit nog in de prille verliefdheidsfase. Die gaat over en je leert elkaar veel beter kennen waardoor je misschien wat objectiever en afgewogener een beslissing kan maken. Maar als jij ondanks je verliefdheid nu al in staat hier een keuze in te maken dan vind ik dat alleen maar heel knapWens je veel wijsheid toe.
Maar: bedenk je goed dat zodra er kinderen komen iemand ineens geheel andere opvattingen kan vertonen. En dan zit je er maar mooi mee.quote:Op maandag 20 september 2010 23:35 schreef Lot_1 het volgende:
Je moet nu vooral zelf bedenken wat je wil en wat je niet wil en het daar goed over hebben.
Sterkte!quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Ik heb dan toch gisteravond de beslissing genomen de relatie te verbreken met pijn in mijn hart, want hoewel we nu het geweldig samen hadden, gaat de toekomst niet werken. Ik had veel vragen gesteld en in een paar antwoorden kon ik mij niet in vinden.
Bedankt voor jullie reacties.
dat is snel! Sterkte.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
Ik heb dan toch gisteravond de beslissing genomen de relatie te verbreken met pijn in mijn hart, want hoewel we nu het geweldig samen hadden, gaat de toekomst niet werken. Ik had veel vragen gesteld en in een paar antwoorden kon ik mij niet in vinden.
Helemaal mee eens. Het is een illusie om te denken dat je je kind 'waardevrij' op kunt voeden. Sterker nog, wie zou dat in hemelsnaam willen?quote:Op maandag 20 september 2010 16:05 schreef Basboussa het volgende:
TS, lastige situatie.
De man en ik zijn allebei islamitisch, maar denk dat de opvoeding in grote lijnen niet veel afwijkt van joden en christenen, of mensen met een andere levensbeschouwing. Ik denk dat iedereen zijn of haar kind opvoed volgens hun ideaal, hun visie, of dat nou geinspireerd is door geloof of juist door een andere instelling.
Vervelend en sterkte.quote:Op dinsdag 21 september 2010 10:27 schreef Kloontje88 het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |