abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:56:57 #251
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86670940
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:41 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
uiteindelijk heb ik het meeste gehad aan een van de hulpverleners die me gewoon heel praktisch hielp met het plannen.

Ik weet niet of een training voor mij veel zin zou hebben. Ik weet ondertussen wel hoe ik waar op reageer en wat het beste zou zijn te doen. Het lukt me gewoon alleen vaak niet dat ook daadwerkelijk te doen.
Als dat voor jou uiteindelijk het beste was, waarom zou het dan voor een hoop kinderen ook niet beter kunnen zijn een andere oplossing dan Ritalin te zoeken?

En helemaal als het kinderen zijn waarvoor een ander het woord moet doen, omdat het kind nog te klein is om zelf aan te geven of hij zo druk is omdat het in z'n hoofd zo druk is of dat hij zo druk is omdat hij zich helemaal de pleuris verveelt met die 1 plus 1 sommetjes, en ook wel weet dat 15 plus 17 samen 32 is, en op dat vlak graag wat meer uitdaging zou willen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:18:12 #252
3542 Gia
User under construction
pi_86671657
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik ken trouwens wel een jongen van vroeger die echt baat had bij Ritalin. Man, die was écht hyper en impulsief. Was destijds wel leuk natuurlijk als we aan het buitenspelen waren, maar als je met hem in een huis woont wordt het toch anders.

Niet dat het erg veel geholpen heeft...hij is alsnog uit huis geplaatst, in een internaat. Ook een hoop gedoe met andere drugs. Maar ik kan niet zeggen of het erger zou zijn geweest zonder ritalin. Ik neem aan dat hij ritalin kreeg overigens, weet ik niet zeker. Hij had het toen over medicijnen. Daarna had ie nog een goth/punk periode.

Maar zijn moeder kon hem echt niet meer handhaven als puber. Vaak agressief, gat in de deur..

Zijn vader had ook nogal losse handjes, zijn ze ook van gevlucht. Ook geen fijne ervaring. Ik weet niet precies hoe het nu met hem gaat jaren later. Heeft dacht ik een leuke vriendin. Bij hem lijkt het me wel zeker dat hij 'iets' had waar wat aan gedaan moest worden. Want zijn leven was er ook niet erg leuk door.
Kijk even naar het dikgedrukte. En dan denk jij dat hij wel 'iets' gehad moet hebben?
Wat denk je van heel foute ouders en een nog foutere opvoeding?

En dat dan iedereen op school of bij het spelen zijn streken leuk vindt, helpt uiteraard ook niet mee om een keurig opgevoede jongeman te worden.
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:21:57 #253
3542 Gia
User under construction
pi_86671771
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:21 schreef yvonne het volgende:

maar "ik heb ADHD' kun je in mijn optiek niet als excuus gebruiken.
De 'buitenwereld' zal daar steeds intoleranter mee omgaan.
Daarom is het ook belangrijk dat een kind met ADHD of ADD leert om te gaan met zijn handicap met zo min mogelijk medicatie. De verschijnselen wegnemen met een pilletje is m.i. geen lange termijnoplossing.
pi_86671891
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Kijk even naar het dikgedrukte. En dan denk jij dat hij wel 'iets' gehad moet hebben?
Wat denk je van heel foute ouders en een nog foutere opvoeding?

En dat dan iedereen op school of bij het spelen zijn streken leuk vindt, helpt uiteraard ook niet mee om een keurig opgevoede jongeman te worden.
die redenatie kun je natuurlijk ook omdraaien. Overkoepelde reden is dat hij een irritante kut-adhd-er was die het bloed onder de nagels van zijn omgeving haalde...
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:56 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als dat voor jou uiteindelijk het beste was, waarom zou het dan voor een hoop kinderen ook niet beter kunnen zijn een andere oplossing dan Ritalin te zoeken?

En helemaal als het kinderen zijn waarvoor een ander het woord moet doen, omdat het kind nog te klein is om zelf aan te geven of hij zo druk is omdat het in z'n hoofd zo druk is of dat hij zo druk is omdat hij zich helemaal de pleuris verveelt met die 1 plus 1 sommetjes, en ook wel weet dat 15 plus 17 samen 32 is, en op dat vlak graag wat meer uitdaging zou willen.
Nee de beste hulpverlening. Ik heb daadwerkelijk erg veel aan ritalin, alhoewel ik het niet erg regelmatig gebruik.
Verveling is overigens niet hetzelfde als adhd, alhoewel het soms wel verkeerd gediagnosticeerd wordt. Een gemakkelijke test van de docent zou zijn het kind wat meer uitdaging te bieden lijkt me :)
Maar ja we bezuinigen continu op het onderwijs en een groot deel van de docenten is gewoon niet zo slim :/
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_86671904
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Daarom is het ook belangrijk dat een kind met ADHD of ADD leert om te gaan met zijn handicap met zo min mogelijk medicatie. De verschijnselen wegnemen met een pilletje is m.i. geen lange termijnoplossing.
waarom niet?
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:29:05 #256
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86672027
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:25 schreef oompaloompa het volgende:
Verveling is overigens niet hetzelfde als adhd, alhoewel het soms wel verkeerd gediagnosticeerd wordt. Een gemakkelijke test van de docent zou zijn het kind wat meer uitdaging te bieden lijkt me :)
Maar ja we bezuinigen continu op het onderwijs en een groot deel van de docenten is gewoon niet zo slim :/
Daarom ben ik dus geen fan van het verstrekken van drugs aan kinderen die zelf hun diagnose nog niet kunnen helpen stellen....

Je weet immers niet of het kind zich verveelt of last heeft van een stoornis als het kind dat (nog) niet zelf kan aangeven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86672075
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:29 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daarom ben ik dus geen fan van het verstrekken van drugs aan kinderen die zelf hun diagnose nog niet kunnen helpen stellen....

Je weet immers niet of het kind zich verveelt of last heeft van een stoornis als het kind dat (nog) niet zelf kan aangeven.
Keerzijde is dat het kind echt iets heeft en vanwege gebrek aan hulp een ontwikkelingsachterstand op loopt zowel qua educatie als psychisch.
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:33:27 #258
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86672173
Nope, maar als een kind beter gaat presteren na het plan van aanpak ivm diagnose ADHD, zet je dat door, dat is ook niet vreemd lijkt het... Presteren voor alles.

dat het kind mentaal er aan onderdoorgaat is een 'bijkomstigheid' lijkt het wel.
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:34:42 #259
3542 Gia
User under construction
pi_86672223
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:25 schreef oompaloompa het volgende:

waarom niet?
Omdat je dan niet leert om te gaan met je aangeboren handicap.
Er zijn gevallen waar kinderen zoveel ritalin krijgen dat ze gewoon echt compleet rustig zijn, zombiegedrag.
Sorry, maar dat is niks anders dan symptoombestrijding, dat lost niks op.

Nu gaat ADHD niet over, maar je kunt wel leren om ermee om te gaan met zo min mogelijk medicatie.

Dat er altijd wel wát medicatie nodig blijft, staat buiten kijf, maar het steeds maar verhogen omdat ze toch steeds weer drukker worden, is niet goed.
pi_86672325
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Omdat je dan niet leert om te gaan met je aangeboren handicap.
Er zijn gevallen waar kinderen zoveel ritalin krijgen dat ze gewoon echt compleet rustig zijn, zombiegedrag.
Sorry, maar dat is niks anders dan symptoombestrijding, dat lost niks op.

Nu gaat ADHD niet over, maar je kunt wel leren om ermee om te gaan met zo min mogelijk medicatie.

Dat er altijd wel wát medicatie nodig blijft, staat buiten kijf, maar het steeds maar verhogen omdat ze toch steeds weer drukker worden, is niet goed.
Dat is geen argument waarom het slecht zou zijn je leven lang ritalin te slikken wanneer dat je helpt beter te functioneren en beter in je vel te zitten.
Waarom is dat geen manier van omgaan met?
Waarom zijn die extreme voorbeelden relevant voor de stelling dat leven lang ritalin per definitie slecht is?

Kijk als er nu duidelijke negatieve consequenties waren, maar je praat nu vanuit een soort onderbuikgevoel "medicatie is slecht".

Als ik mijn leven lang ritalin kan slikken met de positieve effecten die ik er uit ervaar, zonder negatieve bijwerkingen, prijs ik mezelf gelukkig.
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:38:06 #261
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86672345
Ik heb de medicatie idd nodig voor symptoombestrijding, en het tegelijk leren er mee om te gaan.. Afbouwen zeg maar, maar eerst rust, om te inventariseren. dat zouden ze bij kids ook moeten doen denk ik?

Zonder medz zie ik door de bomen het bos niet meer, en is het moeilijk te gaan relativeren.
En ik slik zolang het nodig is, ik wil er ooit mee stoppen, ik haat medicijnen, maar de baten wegen echt op tegen de 'kosten'. Als ik nooit 100% ga functioneren zoals ik dat zelf wil, of zoals nodig is, dan zal ik het blijven nemen. Zo niet, dan kan je me over een paar jaar opsluiten denk ik :)
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:38:59 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86672374
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:30 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Keerzijde is dat het kind echt iets heeft en vanwege gebrek aan hulp een ontwikkelingsachterstand op loopt zowel qua educatie als psychisch.
Ja, en omdat je het risico loopt dat je daarmee kinderen die wel ADHD hebben geen medicatie geeft, moet je maar incalculeren dat een deel onnodig Ritalin slikt??

Sorry hoor, maar laten we nou niet doen alsof ze zo onschuldig als smarties zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:40:38 #263
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86672433
dat zijn ze niet, maar het niet nemen kan als consequentie hebben dat het kind totaal geen basis heeft om een toekomst op te bouwen.. Dan heeft ie feitelijk 'geen leven' (even dramatisch dus)

dan is de keus medicatie en geen medicatie echt moeilijk.

Mensen onderschatten de stoornis vooral bij volwassenen.
pi_86672530
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:38 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, en omdat je het risico loopt dat je daarmee kinderen die wel ADHD hebben geen medicatie geeft, moet je maar incalculeren dat een deel onnodig Ritalin slikt??

Sorry hoor, maar laten we nou niet doen alsof ze zo onschuldig als smarties zijn.
maar dat zeg ik toch ook niet? Je legt me woorden in de mond. Ik ben het niet met je eens om totaal geen medicijnen aan kinderen te geven omdat er kinderen zijn die het nodig hebben. Dat betekent niet dat ik het goedkeur dat het nu sloppy gebeurt.
  Admin dinsdag 21 september 2010 @ 13:48:06 #265
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_86672686
Hoe zijn de bijwerkingen bij jullie?
Die zijn niet kinderachtig te noemen.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_86672737
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:48 schreef yvonne het volgende:
Hoe zijn de bijwerkingen bij jullie?
Die zijn niet kinderachtig te noemen.
ik slik het niet dagelijks, wanneer ik het tot laat in de middag gebruik kan ik 's avonds moeilijk slapen en wordt ik moeilijk wakker de dag er na (waarschijnlijk als gevolg van dat late slapen :P)
Daarnaast heb ik een licht rebound-effect wanneer ze uitgewerkt zijn.
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:50:49 #267
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86672765
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 13:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
maar dat zeg ik toch ook niet? Je legt me woorden in de mond. Ik ben het niet met je eens om totaal geen medicijnen aan kinderen te geven omdat er kinderen zijn die het nodig hebben. Dat betekent niet dat ik het goedkeur dat het nu sloppy gebeurt.
Ik denk nog steeds dat het, ook als er wel sprake is van ADHD, niet gezond is om een kind op basis van een diagnose gesteld door het beantwoorden van vragen door anderen dan de patiënt zelf, op zo'n jonge leeftijd aan de zware medicijnen te zetten....

Wacht daar iig mee tot het kind oud genoeg is om zelf aan te kunnen geven hoe en wat, zeker bij twijfelgevallen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 september 2010 @ 13:55:54 #268
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86672927
Ligt er een beetje aan in welke vorm je t slikt..

ritalin
concerta
equasym

enz.

Ikzelf probeerde ritalin, had te veel last van rebounds (dus dat de hevige chaos te sterk ineens terugkwam, terwijl je net bent gewend aan de rust.)
Ritalin neem je 4 a 6 keer per dag, en dus na een paar uur elke keer die terugval.. aargh!
Ook elke 4 uur via je medicijnwekker (teelfoon) eraan herinnerd worden dat je je medicijnen met nemen want ADHD. Zeer frustrerend.

concerta heeft een werking van 12 uur, maar was voor mij te lang. Alsof ik op de handrem ging.
Het is een pil die in fasen afbrokkeld. ik voelde elke fase door een verhoogde bloeddruk, en kloppen in mn buik.
Kreeg ook hoofdpijn als het was uitgewerkt.

zit nu op eqasym, 8 uur werking met een 70/30 afgifte, dus smiddags bouwt hij langzaam af tot het is uitgewerkt. Geen rebound, soms wel moe door overconcentratie.

De bijwerkingen zoals droge mond, misseljik enz heb ik alleen de eerste maand ervaren, dat verdween vanzelf. Geen eetlust is ook een bekende, dat keert ook na een maand of wat terug, bij sommigen duurt het langer, en vallen (te) veel af.

Ben benieuwd naar de andere ervaringen, al is het misschien handig om dit toch te bespreken in het ADHD topic? ADHD & ADD # euhhhh 32?

Ps, de eerste post is een mooie vind ik zelf :')

Ritalin was naar ik meen vroeger ook een afvalpil.
  Admin dinsdag 21 september 2010 @ 13:58:57 #269
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_86673009
Ik vind het hier ook wel op z'n plek hoor, goed topic iig.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:04:21 #270
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86673177
Ik denk niet dat het andere topic, dat IMHO juist bedoeld is voor de mensen die er mee te maken hebben, geschikt is als alternatief topic om de soms erg snelle diagnoses ter discussie te stellen, zoals dit topic wel bedoeld is.

Dat andere topic heb ik voor m'n gevoel niets te zoeken, dit topic heeft nieuwswaarde wegens de recente Zembla-uitzending.

Ik zou het ook vervelend vinden als er naar aanleiding van een uitzending over bevallingen, een heel Zwangerschap & Geboorte topic zou verzanden in een discussie over wel of niet thuisbevallen waarbij een deel van de users er niets mee te maken heeft, of heeft gehad, of ooit zal hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:07:24 #271
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86673287
Het ging mij om de ervaringen met Methylfenidaat daar te bespreken, niet het onderwerp in de OP. :)

In dit topic en de voorgangers staan vast meerdere ervaringen vermeld, das alles wat ik ermee wilde zeggen..
pi_86673360
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:49 schreef Swiffer het volgende:
Als een heel gezin is aan de ritalin, dan bevestigt dit dus wel dat het erfelijk is. Verder bewijst dit volgens mij vrij weinig. En nogmaals, klakkeloos recepten uitschrijven? Echt, je komt echt niet zomaar aan dat spul!

Dat een heel gezin aan de ritalin is, betekent volgens jou dat ADHD/ADD erfelijk is? :?
Toen ik dat hele gezin van 7 mensen in die documentaire van Zembla zag vanmorgen, had ik eerder het idee dat die mensen zich heel makkelijk pilletjes hadden laten aanpraten.. Ze leken een nogal makkelijke doelgroep, als ik het zo mag zeggen.
En dat die jongen aan het einde zei: "oma neemt nu toch ook ritalin?" _O-
Goed plan, een bejaarde aan de speed..
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:14:21 #273
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86673502
Nou ja, als je iedere keer moet wachten op oma met d'r rollator dan kan ik me voorstellen dat die speed wel zo z'n voordelen heeft :X
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86673544
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:14 schreef Leandra het volgende:
Nou ja, als je iedere keer moet wachten op oma met d'r rollator dan kan ik me voorstellen dat die speed wel zo z'n voordelen heeft :X
lol _O-
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
  dinsdag 21 september 2010 @ 14:22:38 #275
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86673756
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 14:09 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Dat een heel gezin aan de ritalin is, betekent volgens jou dat ADHD/ADD erfelijk is? :?
Toen ik dat hele gezin van 7 mensen in die documentaire van Zembla zag vanmorgen, had ik eerder het idee dat die mensen zich heel makkelijk pilletjes hadden laten aanpraten.. Ze leken een nogal makkelijke doelgroep, als ik het zo mag zeggen.
En dat die jongen aan het einde zei: "oma neemt nu toch ook ritalin?" _O-
Goed plan, een bejaarde aan de speed..
Dit was kort door de bocht, I know, maar het kan wel dat een heel gezin dit nodig heeft, omdat het erfeljik is..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')