abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86665824
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 09:58 schreef hallelujahtje het volgende:

[..]

ws heeft eentje het ooit voorgeschreven gekregen en heeft de rest van de fam stiekem ervan zitten snoepen totdat ze ontwenningsverschijnselen kregen en ook met adhd werden bestempeld :')
De bovenstaande regel geeft aan dat je geen idee hebt hoe dit middel werkt.

Laat ik duidelijk maken ik ben geen voorstander van medicijnen.

Wat mij wel irriteert aan sommigen reacties hier is dat ze niet "ingelezen" zijn in de materie en zomaar iets roepen.
Ik hoop oprecht voor deze reageerders dat ze nooit met deze problematiek te maken krijgen.

(Gelukkig heb ik er hier eentje die alleen kenmerken van ADHD draagt, waarschijnlijk vanuit overprikkeling van zijn ASS.
Als we zijn ASS trainen worden deze kenmerken minder, dus zo kan het ook.)
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:09:08 #127
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86665871
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 00:28 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Maar het zijn de ouders, die dit toestaan, en de vraag is waarom?
Te weinig tijd, of geen kracht in het zelf?
Ouders behoren voor hun kroost op te komen, doen zij dit niet, ja wat dan!
Met het vervelende bijverschijnsel dat als je kind de diagnose ADHD krijgt (al dan niet na gedegen onderzoek) en jij het er niet mee eens bent en vindt dat het geen strak plan is om je kind aan een pittig middel als Ritalin te zetten, dat je dan gezien wordt als een ouder die niet voor haar kind opkomt....

Ik zie het nog gebeuren dat jeugdzorg in zo'n geval op een gezin gezet wordt, omdat de ouders verweten wordt niet "het beste" voor het kind te doen :{
En het zal je kind maar zijn, dat door de juf van de lagere school even het label "ADHD" op het voorhoofd geplakt heeft gekregen, want laten we eerlijk zijn; de criteria zijn zo breed dat vrijwel iedereen er wel aan kan voldoen als je gaat onderzoeken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86665889
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:06 schreef danilel het volgende:

[..]

De bovenstaande regel geeft aan dat je geen idee hebt hoe dit middel werkt.

Laat ik duidelijk maken ik ben geen voorstander van medicijnen.

Wat mij wel irriteert aan sommigen reacties hier is dat ze niet "ingelezen" zijn in de materie en zomaar iets roepen.
Ik hoop oprecht voor deze reageerders dat ze nooit met deze problematiek te maken krijgen.

(Gelukkig heb ik er hier eentje die alleen kenmerken van ADHD draagt, waarschijnlijk vanuit overprikkeling van zijn ASS.
Als we zijn ASS trainen worden deze kenmerken minder, dus zo kan het ook.)
mijn broertje is ermee gediagnosticeerd.
althans door een paar huppelkutjes.

later is die naar een oude/dure psycholoog gegaan en die oordeelde dat er niks met hem aan de hand was alleen meer een praktisch persoon.

al die huppelkutjes zeiden dat die speciaal onderwijs nodig had.
nu doet die hbo bedrijfskunde, bouwt een eigen huis en kan in principe alles _O-

de oplossing...hem zwaar werk laten doen en sporten ^O^
pi_86666040
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:09 schreef hallelujahtje het volgende:

[..]

mijn broertje is ermee gediagnosticeerd.
althans door een paar huppelkutjes.

later is die naar een oude/dure psycholoog gegaan en die oordeelde dat er niks met hem aan de hand was alleen meer een praktisch persoon.

al die huppelkutjes zeiden dat die speciaal onderwijs nodig had.
nu doet die hbo bedrijfskunde, bouwt een eigen huis en kan in principe alles _O-

de oplossing...hem zwaar werk laten doen en sporten ^O^
Ben blij voor jullie dat alles op zijn pootjes terecht is gekomen! ^O^

En ook goed van jullie om het niet te vertrouwen wat die paar "hupplekutjes" diagnostiseerden.
Je moet altijd je gevoel nagaan en evt. opnieuw laten testen.
Zo heeft die van mij ook een hele reeks testen ondergaan (en neej niet bij BJZ, dat vertrouw ik niet helemaal).
Maar zo te lezen hebben jullie dus niet met Ritalin te maken gehad (of lees ik dit verkeerd?)
Het lijkt nl. van niet, omdat Ritalin heel anders werkt dan veel mensen denken.

Trouwens, ook wij hebben geprobeerd om zoonlief eerst binnen het "normale" schoolgebeuren te laten funtioneren.
Helaas na 2 verschillende basisscholen lukte dit niet, vandaar naar het SO (yips tussen de ZMOK).
Maar nu gelukkig naar de Autiklassen.
Waar hij in rust kan werken en waar hij de tools mee krijgt hoe hij met zijn problemen om kan gaan zodat hij zich later IRL kan staande houden.
pi_86666094
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:15 schreef danilel het volgende:

[..]

Ben blij voor jullie dat alles op zijn pootjes terecht is gekomen! ^O^

En ook goed van jullie om het niet te vertrouwen wat die paar "hupplekutjes" diagnostiseerden.
Je moet altijd je gevoel nagaan en evt. opnieuw laten testen.
Zo heeft die van mij ook een hele reeks testen ondergaan (en neej niet bij BJZ, dat vertrouw ik niet helemaal).
Maar zo te lezen hebben jullie dus niet met Ritalin te maken gehad (of lees ik dit verkeerd?)
Het lijkt nl. van niet, omdat Ritalin heel anders werkt dan veel mensen denken.
hij heeft 1 of 2 jaar ritalin geslikt...

maar goed stop jij je kind lekker vol met die troep, het is een ontzettend gevaarlijke drugs waar al behoorlijk wat ongelukken mee zijn gebeurd.
pi_86666141
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:17 schreef hallelujahtje het volgende:

[..]

hij heeft 1 of 2 jaar ritalin geslikt...

maar goed stop jij je kind lekker vol met die troep, het is een ontzettend gevaarlijke drugs waar al behoorlijk wat ongelukken mee zijn gebeurd.
Je leest mijn posts helemaal niet zorgvuldig o|O

Mij kind krijgt geen medicijnen..........

Baai de weej;
quote:
het is een ontzettend gevaarlijke drugs waar al behoorlijk wat
Ben ik het helemaal met je eens :Y

(dus uh niet zo vijandig ;) )
pi_86666186
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:19 schreef danilel het volgende:

[..]

Je leest mijn posts helemaal niet zorgvuldig o|O

Mij kind krijgt geen medicijnen..........
je doet later een aanvulling?
pi_86666204
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:21 schreef hallelujahtje het volgende:

[..]

je doet later een aanvulling?
Neen!

Staat in eerdere post, ik zal ff opzoeken ;)
pi_86666237
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 09:32 schreef danilel het volgende:

[..]

Goed beschreven! ^O^

Ik heb er zelf ook zo een thuis lopen van 8 jaar nu.
Door Speciaal Onderwijs (autiklas) eindelijk een gelukkig kind (een jaar geleden was het nog; "Ik wil dood want ik vind het leven veel te zwaar").

Hij krijgt nu eindelijk door die rust in zijn hoofd (dus neen, geen medicijnen) kans om zijn gedrag (ASS=Autisme Spectrum Stoornis) te trainen.
Wij (mijn man en ik, getrouwd en ik ben full-time huismama, puur voor de kids, papa fulltime baan) willen graag dat hij door training van zijn gedrag zich later kan handhaven in "de grote mensen wereld", immers de wereld past zich niet aan hem aan!

Dus hier geen sprake van kids die geen aandacht zouden krijgen door werkende carriere beluste ouders.
Hier geen kind aan de medicijnen.
Hier wel een kind met een label, simpelweg omdat je zonder label gewoon geen hulp kunt krijgen.
Kijk maar bij vet gedrukt ;)
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:38:56 #135
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86666692
quote:
Op maandag 20 september 2010 13:27 schreef NotYou het volgende:
Dit is totaal niet nieuw idd, ik val er zelf al tijden over. Uberhaupt 't gemak waarmee jonge kinderen wier hersenen nog volop in ontwikkeling zijn maar aan de zware psychofarmaca gezet worden. Zeer trieste zaak, te meer als je dan -zoals in de zembla docu - te horen krijgt dat ouders niet eens direct uitzoeken wat voor medicatie ze hun kind meermaals per dag toedienen.

Dieptepunt in de documentaire was toch wel 't meisje van een jaar of 8 dat haar klachten over de werking van de mediactie omschreef: niet in slaap kunnen komen, wallen onder de ogen, te laag lichaamsgewicht, misselijkheid, hoofdpijn, druk op de oren.

Een dermate jong meisje dat praktisch fulltime aan (vrijwel) amfetamine zat. :') Zoiets doe je, je kind toch niet aan?
Ritalin, oftewel methylfenidaat in welke vorm dan ook, is niet zozeer psychofarmaca zoals je het noemt, maar een stimulerend opiaat, psychofarmaca zijn ook andere medicijnen, dus vind ik nogal over 1 kam geschoren.

Verder ben ook ik van mening dat de meesten geen idee hebben waat het over gaat, ADHD, ritalin, therapie, of wat het betekent voor die kinderen of de volwassenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Swiffer op 21-09-2010 10:45:16 ]
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:40:59 #136
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86666751
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:09 schreef Leandra het volgende:

[..]

Met het vervelende bijverschijnsel dat als je kind de diagnose ADHD krijgt (al dan niet na gedegen onderzoek) en jij het er niet mee eens bent en vindt dat het geen strak plan is om je kind aan een pittig middel als Ritalin te zetten, dat je dan gezien wordt als een ouder die niet voor haar kind opkomt....

Ik zie het nog gebeuren dat jeugdzorg in zo'n geval op een gezin gezet wordt, omdat de ouders verweten wordt niet "het beste" voor het kind te doen :{
En het zal je kind maar zijn, dat door de juf van de lagere school even het label "ADHD" op het voorhoofd geplakt heeft gekregen, want laten we eerlijk zijn; de criteria zijn zo breed dat vrijwel iedereen er wel aan kan voldoen als je gaat onderzoeken.
Bron?

Die criteria zijn nog vrij nauwkeurig als je t mij vraagt, de DSM is er niet voor niets, en een kind of volwassene 'die erg druk is' voldoet hier echt niet aan, tenzij er sprake is van ADHD.
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:44:19 #137
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86666840
Als er werkelijk sprake is van ADHD dan is dat van een andere orde, maar het kan simpelweg niet zo zijn dat het in NL 5x meer voorkomt dan in de ons omringende landen...

En als de diagnose gesteld wordt door een of twee gesprekjes dan weet je ook dat er iets niet klopt, en zeker als zo'n diagnose vervolgens betekent dat een kind zeer zware medicijnen moet gaan slikken mag daar best een kritische noot gekraakt worden.

Wat niet wegneemt dat er wel kinderen zijn die werkelijk ADHD hebben, maar als een heel gezin aan de Ritalin zit dan klopt er iets niet.
Dan moet je als wetenschapper gaan onderzoeken hoe dat komt, en niet alleen maar klakkeloos weer een vers recept uitschrijven.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86666870
Ik vraga me af of de mensen hier die ritalin zo extreem gevaarlijk vinden, dit geheel denken, of alleen wanneer verkeerd gebruikt / voorgeschreven?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_86666906
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:44 schreef Leandra het volgende:
Als er werkelijk sprake is van ADHD dan is dat van een andere orde, maar het kan simpelweg niet zo zijn dat het in NL 5x meer voorkomt dan in de ons omringende landen...

Dat zou technisch gezien wel kunnen. Niet heel waarschijnlijk maar ook zeker niet onwaarschijnlijk.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:47:22 #140
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86666920
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:40 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Bron?

Die criteria zijn nog vrij nauwkeurig als je t mij vraagt, de DSM is er niet voor niets, en een kind of volwassene 'die erg druk is' voldoet hier echt niet aan, tenzij er sprake is van ADHD.
De arts die mede-verantwoordelijk is voor de huidige DSM, in Zembla, zijn quote staat in de OP....

‘De diagnosecriteria voor ADHD zijn veel te ruim gesteld. Dat heeft ervoor gezorgd dat het aantal diagnoses is verdubbeld. Daar ben ik verantwoordelijk voor’
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_86666944
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:40 schreef Swiffer het volgende:

[..]

Bron?

http://www.de-poort.be/cgi-bin/Document.pl?id=175

ik had ook ADHD _O-
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:48:35 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86666961
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:46 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat zou technisch gezien wel kunnen. Niet heel waarschijnlijk maar ook zeker niet onwaarschijnlijk.
Ja, maar als het werkelijk zo zou kunnen zijn, dan moet je gaan onderzoeken waar het aan ligt, want dan moet er toch iets mis zijn met ons water ofzo.

Alleen maar klakkeloos medicijnen voorschrijven en verder niet onderzoeken is iig niet de manier.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 21 september 2010 @ 10:49:09 #143
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86666980
Als een heel gezin is aan de ritalin, dan bevestigt dit dus wel dat het erfelijk is. Verder bewijst dit volgens mij vrij weinig. En nogmaals, klakkeloos recepten uitschrijven? Echt, je komt echt niet zomaar aan dat spul!

Een kind aan de zware medicijnen is fout, ook een volwassene trouwens. Maar, veranderen we de maatscdhappij om ons heen zodat de ADHD-ers (of de proclaimed ones) eens normaal kunnen gaan functioneren, of laten we adhd-ers (van welke leeftijd dan ook) maar pillen slikken zodat ze mee kunnen draaien? Het eerste is namelijk niet echt een optie. Mensen die anders, drukker, ADHD-er zijn, schizofreen. whatever, vallen vaak buiten de boot, en moeten zich zelf aanpassen. Helaas zijn er denk ik voor vele mensen geen ander opties dan medicatie.

Dat er meer diagnoses worden gesteld zla heus wel aan de pharmaceutische industie liggen, maar, (als ik voor mezelf spreek) ook aan de toegenomen verantwoordelijkheden, werkdruk, prestatiedruk (ook sociaal) in plaats van dat iedereen mag zijn wie ie is, word er een zodanige hokjescultuur gecreerd dat je mee MOET wil je "overleven".
pi_86667027
(1) Zes (of meer) van de volgende symptomen van aandachtstekort zijn gedurende ten
minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het
ontwikkelingsniveau:
Aandachtstekort (deze rubriek alleen vertegenwoordigt ADD)
(a) slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten
in schoolwerk, werk of bij andere activiteiten
(b) heeft vaak moeite de aandacht bij taken of spel te houden
(c) lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct aangesproken wordt
(d) volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er vaak niet in schoolwerk, karweitjes af te
maken of verplichtingen op het werk na te komen (niet het gevolg van oppositioneel gedrag of
van het onvermogen om aanwijzigen te begrijpen)
(e) heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten
(f) vermijdt vaak, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een
langdurige aandacht (langdurige geestelijke inspanning) vereisen (zoals school- of huiswerk)
(g) raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden (bijvoorbeeld
speelgoed, huiswerk, potloden, boeken of gereedschap)
(h) wordt vaak gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels
i is vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden
(2) zes (of meer) van de volgende symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit zijn
gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en
niet past bij het ontwikkelingsniveau:
Hyperactiviteit
(a) beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn/haar stoel
(b) staat vaak op in de klas of in andere situaties waar verwacht wordt dat men op zijn
plaats blijft zitten
(c) rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is (bij adolescenten of
volwassenen kan dit beperkt blijven tot subjectieve gevoelens van rusteloosheid)
(d) kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten
(e) is vaak "in de weer" of "draaft maar door"
(f) praat vaak aan een stuk door
Impulsiviteit
(g) gooit het antwoord er vaak al uit voordat de vragen afgemaakt zijn
(h) heeft vaak moeite op zijn/haar beurt te wachten
i verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op (bijvoorbeeld mengt zich
zomaar in gesprekken of spelletjes)
B. Enkele symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit of onoplettendheid die beperkingen
veroorzaken waren voor het zevende jaar aanwezig.
C. Enkele beperkingen uit de groep symptomen zijn aanwezig op twee of meer terreinen
(bijvoorbeeld op school {of werk} en thuis).
D. Er moeten duidelijke aanwijzingen van significante beperkingen zijn in het sociale, schoolof
beroepsmatig functioneren.
E. De symptomen komen niet uitsluitend voor in het beloop van een pervasieve
ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of een andere psychotische stoornis en zijn niet eerder toe
te schrijven aan een andere psychische stoornis (bijvoorbeeld stemmingsstoornis,
angststoornis, dissociatieve stoornis of een persoonlijkheidsstoornis).

meer dan de helft van de sympthomen kunnen ook te wijten zijn aan een domme lerares of een te laag niveau voor het kind.

ik weet nog dat ik allerlei achterlijke kleurplaten moest intekenen, dat vond ik dus echt tijdverspilling.
ook veel vragen die klassikaal werden gesteld waren een pure belediging voor mijn intelligentie dat ik de meest domme antwoorden terug gaf :')
pi_86667055
Deze hype kun je direct bij de andere trendaandoeningen faalangst en dyslexie zetten. Die worden ook te pas en te onpas gebruikt (en steeds meer) door ouders als hun kind slecht(er) presteert op school. Newsflash, niet iedereen is even slim. Maarja, als het beestje een naam heeft dan snappen je vrinden van de tennisclub wel waarom je zoontje toch maar MAVO gaat doen (waar absoluut niks mis mee is).

Bij ADHD precies hetzelfde, je hebt rustige, drukke en overactieve koters. Dat betekent niet dat die overactieve meteen een aandoening hebben.
pi_86667125
Toevallig pas gezien (deels):
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8618424.stm

Louis Theroux die in Amerika ook de medicijnvoorschrijfcultuur belicht. Kinderen die aan zeer zware medicatie zitten, soms terecht, maar vaak ook niet.
pi_86667150
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:38 schreef Swiffer het volgende:

[..]

Ritalin, oftewel methylfenidaat in welke vorm dan ook, is niet zozeer psychofarmaca zoals je het noemt, maar een stimulerend opiaat, psychofarmaca zijn ook andere medicijnen, dus vind ik nogal over 1 kam geschoren.

Verder ben ook ik van mening dat de meesten geen idee hebben waat het over gaat, ADHD, ritalin, therapie, of wat het betekent voor die kinderen of de volwassenen.

Vanzelfsprekend, mijn woordkeuze was dan ook doelbewust zo; niet alleen methylfenidaat wordt naar mijn mening veel te snel en met 'n te groot gemak aan kinderen voorgeschreven. Het betreft hier echt zware medicatie en daar mogen o.a. de ouders zich best eens wat bewuster van worden.

Verder.. een opiaat? :')
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:01:15 #148
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86667298
Jup. valt onder de opiatenwet!

Maar zal mezelf corrigeren, Ritalin is een afgeleiden van een opiaat.
Veel mensen denken dat het hetzelfde is als speed ofzo, maar moleculair isie net anders.
Wel is bekend dat mensen die GEEN AD(H)D hebben op dit medicijn reageren alsof het dus een pepdrugs is, en mensen die dus wel een stoffentekort hebben (dus wel AD(H)D, worden er rustig en geconcentreerd van.

Blijft troep, dat dan weer wel.

En tsja, Amerika, daat is de pharmaceutische industrie de beste werkgever, men gaat daat over lijken.. (Die docu van Michael Moore, Sicko is ook een prachtige weergave van hoe de pharmaceutische industrie en de verzekeringsmaatschappijen geld verdienen...)
pi_86667334
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar als het werkelijk zo zou kunnen zijn, dan moet je gaan onderzoeken waar het aan ligt, want dan moet er toch iets mis zijn met ons water ofzo.

Alleen maar klakkeloos medicijnen voorschrijven en verder niet onderzoeken is iig niet de manier.
Ben ik met je eens, maar dat zijn verschillende mensen die met verschillende mogelijkheden en tijdsspannes werken.

De onderzoekers zijn niet dezelfde als de doktors en tegelijkertijd wil een moeder met een onhoudbaar kind gewoon een oplossing.
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Deze hype kun je direct bij de andere trendaandoeningen faalangst en dyslexie zetten. Die worden ook te pas en te onpas gebruikt (en steeds meer) door ouders als hun kind slecht(er) presteert op school. Newsflash, niet iedereen is even slim. Maarja, als het beestje een naam heeft dan snappen je vrinden van de tennisclub wel waarom je zoontje toch maar MAVO gaat doen (waar absoluut niks mis mee is).

Bij ADHD precies hetzelfde, je hebt rustige, drukke en overactieve koters. Dat betekent niet dat die overactieve meteen een aandoening hebben.
niet `meteen` idd, maar je kunt het ook niet allemaal wegzetten als slechts druk.

quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:54 schreef _VoiD_ het volgende:
Toevallig pas gezien (deels):
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8618424.stm

Louis Theroux die in Amerika ook de medicijnvoorschrijfcultuur belicht. Kinderen die aan zeer zware medicatie zitten, soms terecht, maar vaak ook niet.
thanks, interessante link. Louis Theroux is sowieso een baas :D
pi_86667377
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:51 schreef hallelujahtje het volgende:
(1) Zes (of meer) van de volgende symptomen van aandachtstekort zijn gedurende ten
minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en niet past bij het
ontwikkelingsniveau:
Aandachtstekort (deze rubriek alleen vertegenwoordigt ADD)
(a) slaagt er vaak niet in voldoende aandacht te geven aan details of maakt achteloos fouten
in schoolwerk, werk of bij andere activiteiten
(b) heeft vaak moeite de aandacht bij taken of spel te houden
(c) lijkt vaak niet te luisteren als hij/zij direct aangesproken wordt
(d) volgt vaak aanwijzingen niet op en slaagt er vaak niet in schoolwerk, karweitjes af te
maken of verplichtingen op het werk na te komen (niet het gevolg van oppositioneel gedrag of
van het onvermogen om aanwijzigen te begrijpen)
(e) heeft vaak moeite met het organiseren van taken en activiteiten
(f) vermijdt vaak, heeft een afkeer van of is onwillig zich bezig te houden met taken die een
langdurige aandacht (langdurige geestelijke inspanning) vereisen (zoals school- of huiswerk)
(g) raakt vaak dingen kwijt die nodig zijn voor taken of bezigheden (bijvoorbeeld
speelgoed, huiswerk, potloden, boeken of gereedschap)
(h) wordt vaak gemakkelijk afgeleid door uitwendige prikkels
i is vaak vergeetachtig bij dagelijkse bezigheden
(2) zes (of meer) van de volgende symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit zijn
gedurende ten minste zes maanden aanwezig geweest in een mate die onaangepast is en
niet past bij het ontwikkelingsniveau:
Hyperactiviteit
(a) beweegt vaak onrustig met handen of voeten, of draait in zijn/haar stoel
(b) staat vaak op in de klas of in andere situaties waar verwacht wordt dat men op zijn
plaats blijft zitten
(c) rent vaak rond of klimt overal op in situaties waarin dit ongepast is (bij adolescenten of
volwassenen kan dit beperkt blijven tot subjectieve gevoelens van rusteloosheid)
(d) kan moeilijk rustig spelen of zich bezighouden met ontspannende activiteiten
(e) is vaak "in de weer" of "draaft maar door"
(f) praat vaak aan een stuk door
Impulsiviteit
(g) gooit het antwoord er vaak al uit voordat de vragen afgemaakt zijn
(h) heeft vaak moeite op zijn/haar beurt te wachten
i verstoort vaak bezigheden van anderen of dringt zich op (bijvoorbeeld mengt zich
zomaar in gesprekken of spelletjes)
B. Enkele symptomen van hyperactiviteit-impulsiviteit of onoplettendheid die beperkingen
veroorzaken waren voor het zevende jaar aanwezig.
C. Enkele beperkingen uit de groep symptomen zijn aanwezig op twee of meer terreinen
(bijvoorbeeld op school {of werk} en thuis).
D. Er moeten duidelijke aanwijzingen van significante beperkingen zijn in het sociale, schoolof
beroepsmatig functioneren.
E. De symptomen komen niet uitsluitend voor in het beloop van een pervasieve
ontwikkelingsstoornis, schizofrenie of een andere psychotische stoornis en zijn niet eerder toe
te schrijven aan een andere psychische stoornis (bijvoorbeeld stemmingsstoornis,
angststoornis, dissociatieve stoornis of een persoonlijkheidsstoornis).

meer dan de helft van de sympthomen kunnen ook te wijten zijn aan een domme lerares of een te laag niveau voor het kind.

ik weet nog dat ik allerlei achterlijke kleurplaten moest intekenen, dat vond ik dus echt tijdverspilling.
ook veel vragen die klassikaal werden gesteld waren een pure belediging voor mijn intelligentie dat ik de meest domme antwoorden terug gaf :')
Is dat de vragenlijst? Ik heb schijnbaar ADD en ook enkele trekjes van ADHD. Je zou maar onrustig zijn met handen en voeten en schommelen op je stoel tijdens de les zeg! Of 'klimmen'!!! Als je het antwoord al weet voordat een vraag af is omdat het niveau op de basisschool en middelbare school te laag is ben je ook de lul. He het valt me op dat al het beschreven gedrag wijst op verveling.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')