abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86667400
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:54 schreef _VoiD_ het volgende:
Toevallig pas gezien (deels):
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/8618424.stm

Louis Theroux die in Amerika ook de medicijnvoorschrijfcultuur belicht. Kinderen die aan zeer zware medicatie zitten, soms terecht, maar vaak ook niet.
Oh Louis, ook maar eens kijken dan. _O_
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:06:47 #152
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86667448
Punt is, als je je niet lang genoeg op iets kan concentreren omdat het je niet interesseert, word alles verveling. ligt er maar net aan in welke mate zich dit voordoet.

Als je je op school of werk nog geen 5 minuten kan concentreren, geen prio's kan stellen en alles op het laatste moment of niet doet, dan is verveling je kleinste probleem :)

Op school ben ik meerder malen blijven zitten, heb uiteindelijk met moeite de MBO afgemaakt, maar heb wel een IQ van 132.. Ik paste niet in de normale hokjescultuur, kon op school niet meekomen, en daardoor kan ik niet zijn wie ik wil zijn, nee, diploma's, papieren, die bepalen je positie in het leven helaas.

Ik kreeg eerst geen diagnose, omdat ik dus bv wel heel graag boeken lees, en dit ook kan.. Maar geef mij een leerboek, en 3 regels verder vraag ik me af of ik mn tanden wel heb gepoetst, of kan ik 100 leukere dingen bedenken die ik op dat moment wil doen...

Kortom, ADHD is niet zo snel gediagnosticeerd als mensen denken, er word heus voorzichtig met recepten en medicijnen omgegaan. Ik heb er een jaar op moeten wachten, met de opmerkingen zoals het zit tussen je oren, je stelt je aan, doe normaal, etc. En het omvat veel meer dan alleen een beetje druk zijn, en aandachtshoer uithangen. (Dat laatste heb ik nooit gedaan, min diagnose is daarom relatief laat gesteld, er viel niets te zien! En mijn hoofd was het wel een stroboscopenfestival, maar dat uitte zich niet)

Voor meer info zou je eens kunnen kijken op www.levente.nl.

Ik vind persoonlijk wel, dat landelijke instanties gelijk doen alsof je mentaal gestoord en dom of achterljik bent. Maar da's mijn mening.
pi_86667460
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:52 schreef _VoiD_ het volgende:
Deze hype kun je direct bij de andere trendaandoeningen faalangst en dyslexie zetten. Die worden ook te pas en te onpas gebruikt (en steeds meer) door ouders als hun kind slecht(er) presteert op school. Newsflash, niet iedereen is even slim. Maarja, als het beestje een naam heeft dan snappen je vrinden van de tennisclub wel waarom je zoontje toch maar MAVO gaat doen (waar absoluut niks mis mee is).

Bij ADHD precies hetzelfde, je hebt rustige, drukke en overactieve koters. Dat betekent niet dat die overactieve meteen een aandoening hebben.
Ik vond Frans een k taal dus deed ik er niks aan. Toen kwam een van die leraren met het idee van faalangst. Prachtige reden om af en toe een onvoldoende te scoren voor iemand van 12-13.
pi_86667480
quote:
Op maandag 20 september 2010 12:12 schreef Stokstaart het volgende:
ADHD is een hype idd . Gemiddeld 10 in een klas die "ziek" zijn :')
Overigens geen nieuws dit speelt al ca 10 jaar
Tja. Ouders willen dat hun kind speciaal is. Druk kind? ADHD! Moe kind? ADHD! Depri kind? Psychisch niet goed! Kind komt niet mee op school? Faalangst!

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2010 11:08:34 ]
pi_86667484
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 10:49 schreef Swiffer het volgende:
Als een heel gezin is aan de ritalin, dan bevestigt dit dus wel dat het erfelijk is. Verder bewijst dit volgens mij vrij weinig. En nogmaals, klakkeloos recepten uitschrijven? Echt, je komt echt niet zomaar aan dat spul!
Heb je de uitzending wel gekeken?
pi_86667537
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Tja. Ouders willen dat hun kind speciaal is. Druk kind? ADHD! Moe kind? ADHD! Depri kind? Psychisch niet goed! Kind komt niet mee op school? Faalangst!
Terwijl je met ADHD tegenwoordig dus niet echt speciaal meer bent ;)
pi_86667569
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:09 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Terwijl je met ADHD tegenwoordig dus niet echt speciaal meer bent ;)
Nee, dat etikettenplakken heeft zo zijn nadelen. Elk kind heeft tegenwoordig wel iets.
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:11:43 #158
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86667599
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:08 schreef shomila het volgende:

[..]

Heb je de uitzending wel gekeken?
Dit gaat over Amerika, ik heb het over NL. En nee, niet gezien, maar wel ervaring zat in de psychische molen..
In NL is er ook een hype naar het schijnt, maar die vind ik slecht beargumenteerd..

Als ik mn methylfenidaat al over de grens wil meenemen als ik op vakantie ga, moet ik al 5 krabbels hebben van ambassade/consulaat, ministerie van volksgezondheid, apotheek, huisarts, psychiater.. Zo makkeljik gaat het hier in elk geval niet.

En om ff de OP aan te halen, ik werd pas depri en moe toen mijn emmer overstroomde, ik werd depri van ADHD, van de vermoeidheid, de medicatie was bij mij juist een uitkomst. Wel vind ik dat ze kinderen op school niet vol moeten proppen met pillen, maar een andere lesvorm moeten aanbieden, en niet meteen op een school voor kinderen die mentale achterstanden hebben gaan stoppen. Ik zei al.. hokjes.

[ Bericht 17% gewijzigd door Swiffer op 21-09-2010 11:16:51 ]
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:16:56 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86667753
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:11 schreef Swiffer het volgende:
[..]
Dit gaat over Amerika, ik heb het over NL. En nee, niet gezien, maar wel ervaring zat in de psychische molen..
In NL is er ook een hype naar het schijnt, maar die vind ik slecht beargumenteerd..

Als ik mn methylfenidaat al over de grens wil meenemen als ik op vakantie ga, moet ik al 5 krabbels hebben van ambassade/consulaat, ministerie van volksgezondheid, apotheek, huisarts, psychiater.. Zo makkeljik gaat het hier in elk geval niet.
Maar omdat er bij jou een terechte diagnose gesteld is, wil het niet zeggen dat er geen mensen zijn bij wie er een onterechte diagnose gesteld is....

En die uitzending van Zembla was al triest genoeg als het gaat om de "juistheid" van de diagnoses in NL, om over die VS-uitzending van Theroux maar helemaal niet te spreken.....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86667756
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:11 schreef Swiffer het volgende:

[..]

http://omroep.vara.nl/Uitzending-gemist.uitzending_gemist.0.html
Dit gaat over nederland.
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:17:19 #161
3542 Gia
User under construction
pi_86667763
Ben zelf best heel rustig van aard, veel geduld ook, maar in onze familie komt ADHD, ADD en autisme best veel voor. Zelf sommige, aangetrouwde volwassenen blijken eigenlijk altijd al ADHD gehad te hebben en komen er nu achter, omdat zoonlief het heeft.

Ben zelf niet zo'n voorstander van ritalin en dergelijke middelen, maar ik weet uit ervaring dat het in sommige gevallen echt niet anders kan. Maar dan moet de arts wel heel voorzichtig zijn met de dosering.
'Is vaak zo dat als de ouders maar hard genoeg klagen, de dosering verhoogd wordt' Maar ik zie dat meer als 'helemaal niks kunnen hebben van je kind'.
Mag zo'n kind spelen, springen, zingen, misschien of dient het rustig op de bank te gaan zitten lezen?
Hoppa pilletje erin en ze zijn weer rustig.

Ben blij dat bij de kinderen in mijn familie daar stukken zorgvuldiger mee omgegaan wordt. Daar worden doseringen eerder verlaagd, dan verhoogd, zodat een kind ook gewoon kind kan zijn
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:19:20 #162
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86667822
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:16 schreef Leandra het volgende:

[..]

Maar omdat er bij jou een terechte diagnose gesteld is, wil het niet zeggen dat er geen mensen zijn bij wie er een onterechte diagnose gesteld is....

En die uitzending van Zembla was al triest genoeg als het gaat om de "juistheid" van de diagnoses in NL, om over die VS-uitzending van Theroux maar helemaal niet te spreken.....
Ik zal Zembla straks gaan terugkijken, ik denk eerlijk gezegd zelf ook dat er te makkelijk een diagnose word gesteld, zeker door de overkoepelende organisaties, en dan vooral bij kinderen.
Al had ik de diagnose graag wat eerder gehad.

Maar nogmaals, ritalin werkt alleen bij mensen die dat daadwerkelijk ook nodig hebben, dus de misplaatste diagnose zou dan ontkracht worden door het effect wat iemand heeft op de medicijnen..
pi_86667885
Ik heb de uitzending net op tv gekeken (herhaling)

En ben best wel geschokt hoe die ene psych (pareira of zoiets) idd over die pilletjes praatte.........

Maar ben me ervan bewust dat door de programma makers dit uitvergroot is.
Wie weet hoeveel consulten hij op die dag heeft gehad en hoe vaak hij de pilletjes daadwerkelijk aanbood.

Maar ben het er mee eens dat het veel te makkelijk wordt verstrekt, vaak nog voordat andere mogelijke hulpmiddelen (zoals trainingen aanpassingen in omgeving) zijn uitgeprobeerd. (dit zie ik helaas ook in mijn eigen directe omgeving)
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:22:10 #164
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86667927
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:17 schreef Gia het volgende:
Ben zelf best heel rustig van aard, veel geduld ook, maar in onze familie komt ADHD, ADD en autisme best veel voor. Zelf sommige, aangetrouwde volwassenen blijken eigenlijk altijd al ADHD gehad te hebben en komen er nu achter, omdat zoonlief het heeft.

Ben zelf niet zo'n voorstander van ritalin en dergelijke middelen, maar ik weet uit ervaring dat het in sommige gevallen echt niet anders kan. Maar dan moet de arts wel heel voorzichtig zijn met de dosering.
'Is vaak zo dat als de ouders maar hard genoeg klagen, de dosering verhoogd wordt' Maar ik zie dat meer als 'helemaal niks kunnen hebben van je kind'.
Mag zo'n kind spelen, springen, zingen, misschien of dient het rustig op de bank te gaan zitten lezen?
Hoppa pilletje erin en ze zijn weer rustig.

Ben blij dat bij de kinderen in mijn familie daar stukken zorgvuldiger mee omgegaan wordt. Daar worden doseringen eerder verlaagd, dan verhoogd, zodat een kind ook gewoon kind kan zijn
Goed dat er zo mee word omgegaan, ik zou graag ook een gewone volwassene zijn, ipv een schakel in de lopende band der maatschappij :)

En heb ook bij een instantie gelopen (waar ik dus allegisch voor ben geworden), die bleven de dosis maar ophogen. Loop nu particulier bij een onafhankelijke psych, en dat gaat een stuk beter, liever minder dan meer. Maar ik vind dat het nogal snel gegeneraliseerd word, en dat is waarom ik misschien (zo fel) reageer.

Zembla kan best gaan over te snelle diagnoses, ik ben van mening dat de diagnose niet fout hoeft te zijn, wel het plan van aanpak daarna. Helaas zijn er maar 2 mogelijkheden, of de omgeving past zich aan, of degene die een stoornis heeft. Vaak het laatste, en nog vaker is dat niet mogelijk zonder medicatie.
pi_86667929
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:19 schreef Swiffer het volgende:

[..]

.......................

Maar nogmaals, ritalin werkt alleen bij mensen die dat daadwerkelijk ook nodig hebben, dus de misplaatste diagnose zou dan ontkracht worden door het effect wat iemand heeft op de medicijnen..
Precies, dat zag je in de docu van zembla bij die ene moeder dit Ritalin nam als ze moe was om juist het tegengestelde effect te verkrijgen.
pi_86667983
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:19 schreef Swiffer het volgende:

[..]

Ik zal Zembla straks gaan terugkijken, ik denk eerlijk gezegd zelf ook dat er te makkelijk een diagnose word gesteld, zeker door de overkoepelende organisaties, en dan vooral bij kinderen.
Al had ik de diagnose graag wat eerder gehad.

Dat laatste is niet helemaal waar. Het heeft een reden dat ritalin een van de meest populaire "drugs" is onder studenten in de US op de prestigieuze universiteiten.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:24:47 #167
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86668011
Dus als pepmiddel.. ja dan ben ik zwart wit en vraag me af wat ze met die medz moet....
Ik denk dat ik mijn mening maar ga bijstellen, dat ik het relatief moeilijk kan krijgen wil niet zeggen dat 80 procent van de drukke NL-ers dit niet makkelijker voor elkaar krijgt.

WIl er nog 1 ding over kwijt, mensen scheren ADHD over 1 kam met druk zijn en met dope slikken. Dat moet ook eens ontkracht worden.

Dank voor uw aandacht :D
pi_86668016
Ik ken trouwens wel een jongen van vroeger die echt baat had bij Ritalin. Man, die was écht hyper en impulsief. Was destijds wel leuk natuurlijk als we aan het buitenspelen waren, maar als je met hem in een huis woont wordt het toch anders.

Niet dat het erg veel geholpen heeft...hij is alsnog uit huis geplaatst, in een internaat. Ook een hoop gedoe met andere drugs. Maar ik kan niet zeggen of het erger zou zijn geweest zonder ritalin. Ik neem aan dat hij ritalin kreeg overigens, weet ik niet zeker. Hij had het toen over medicijnen. Daarna had ie nog een goth/punk periode.

Maar zijn moeder kon hem echt niet meer handhaven als puber. Vaak agressief, gat in de deur..

Zijn vader had ook nogal losse handjes, zijn ze ook van gevlucht. Ook geen fijne ervaring. Ik weet niet precies hoe het nu met hem gaat jaren later. Heeft dacht ik een leuke vriendin. Bij hem lijkt het me wel zeker dat hij 'iets' had waar wat aan gedaan moest worden. Want zijn leven was er ook niet erg leuk door.
pi_86668046
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:22 schreef danilel het volgende:

[..]

Precies, dat zag je in de docu van zembla bij die ene moeder dit Ritalin nam als ze moe was om juist het tegengestelde effect te verkrijgen.
Die had dus geen ADHD dan, duidelijk.

Ik heb de docu verder niet gezien, maar is die recent?
pi_86668113
Ik zeg ook niet dat adhd niet bestaat.
Ik vind dat er te snel een diagnose adhd gegeven wordt.
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:29:09 #171
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86668152
Ik heb wel eens gehoord dat er op scholen enz zelfs gedeald word in ritalin.. vanwege de speed-functie :D zou dat echt zo zijn?
pi_86668153
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Die had dus geen ADHD dan, duidelijk.

Ik heb de docu verder niet gezien, maar is die recent?
Is een docu van afgelopen zaterdag.

En idd die had volgens mij geen ADHD, het hele gezin zat aan de Rita.
Ik vond het schokkend dat die psych het ook nog normaal vond dat zij die medicijnen slikte.....
pi_86668182
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:24 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik ken trouwens wel een jongen van vroeger die echt baat had bij Ritalin. Man, die was écht hyper en impulsief. Was destijds wel leuk natuurlijk als we aan het buitenspelen waren, maar als je met hem in een huis woont wordt het toch anders.

Niet dat het erg veel geholpen heeft...hij is alsnog uit huis geplaatst, in een internaat. Ook een hoop gedoe met andere drugs. Maar ik kan niet zeggen of het erger zou zijn geweest zonder ritalin. Ik neem aan dat hij ritalin kreeg overigens, weet ik niet zeker. Hij had het toen over medicijnen. Daarna had ie nog een goth/punk periode.

Maar zijn moeder kon hem echt niet meer handhaven als puber. Vaak agressief, gat in de deur..

Zijn vader had ook nogal losse handjes, zijn ze ook van gevlucht. Ook geen fijne ervaring. Ik weet niet precies hoe het nu met hem gaat jaren later. Heeft dacht ik een leuke vriendin. Bij hem lijkt het me wel zeker dat hij 'iets' had waar wat aan gedaan moest worden. Want zijn leven was er ook niet erg leuk door.
En dan vraag ik me af was het echt adhd of was het door wat die jongen meemaakte.
pi_86668199
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:29 schreef Swiffer het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat er op scholen enz zelfs gedeald word in ritalin.. vanwege de speed-functie :D zou dat echt zo zijn?
Yip...........

ook in het uitgaansleven (tik maar in; partyflock, ritalin, scoren) :r
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:30:41 #175
181399 Swiffer
Opgeruimd staat netjes.
pi_86668207
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:28 schreef shomila het volgende:
Ik zeg ook niet dat adhd niet bestaat.
Ik vind dat er te snel een diagnose adhd gegeven wordt.
Mja kan, als ik over die Zembla aflevering hoor dat er een moeder (naar mijn idee) onterecht aan die troep zit, gaat er iets fout.

Wel merk ik in mijn omgeving dat er meerdere mensen zijn met bepaalde eigenschappen van ADHD dan ze zelf doorhebben. Ik denk dat ADHD in eenzelfde hoeveelheid kan voorkomen als bijziendheid of verziendheid, inplaats van bv 1 op tien.. maar nogmaals, da's t idee wat ik erbij heb. Waarom mensen dit raar vinden, weet ik eigeljik niet. We vinden toch constant nieuwe stoornissen en ziekten uit enz? Waarom hier een hype bij genoemd moet worden, vind ik vreemd. Het is ontdekt, er word veel onderzoek naar gedaan de laatste jaren, en er blijken er meer te zijn dan gedacht. kan toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')