abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86570323

Welkom in het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het vorig topic toe.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
RTL Z (streaming TV)
[Bloomberg TV] (streaming TV)

AEX

Europese Indices

Amerikaanse Indices & Futures
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index en dagverschil in percentage

Wereldwijde Indices

Intraday Euro-Dollar

Intraday grondstoffen

Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.

Een uitgebreide begrippenlijst vind je hier.

De Beursvloer #157 WALLSTREET CRASHT !!!
De Beursvloer #158 The day After
De Beursvloer #159: Pump up the bubble.
De Beursvloer #160: Op de markt is je euro een dollar waard.
De Beursvloer #161:waar de volatiliteit je om de oren vliegt
De Beursvloer #162: Waar de AEX met de 300 flirt.
Beursvloer #164: 'Beman de pompen, we verwateren!'
Beursvloer #165 Waar de euro een dollar waard is
Beursvloer #166 Vrouwen bloot, handel dood?
Beursvloer #167: De calls bakken een poets.
Beursvloer #168: Niemand die het weet.
Beursvloer #169: Bodem gezocht!
Beursvloer #170: Er duikt een kop & schouder formatie op
Beursvloer #171: Galapagos betaalt "symbolisch bedrag"

Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken

[[Categorie:OP]]

[ Bericht 1% gewijzigd door Michelle.T op 18-09-2010 14:44:21 ]
pi_86570351
Een oude beurswijsheid luidt als volgt: Als iedereen een double dip al uitvoerig besproken heeft... speelt iedereen daarop in.
Dan bestaat er ook een aardige kans dat het juist niet komt, omdat iedereen geen risico's meer neemt.. en we alsmaar omhoog gaan. Wel tam, maar toch.
pi_86570608
Ik ga voor 200 euro aandelen AMG kopen. Al is het om me te orienteren! Ik ben van mening dat ze winst zullen maken de komende tijd!!!
pi_86571416
Waar baseer je de gedachte op dat ze winst gaan maken de komende tijd?
Hopelijk niet op dat grafiekje?
pi_86571986
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 15:22 schreef Blandigan het volgende:
Waar baseer je de gedachte op dat ze winst gaan maken de komende tijd?
Hopelijk niet op dat grafiekje?
negatieve winst is ook winst, he ;)
pi_86572436
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:39 schreef Michelle.T het volgende:
Een oude beurswijsheid luidt als volgt: Als iedereen een double dip al uitvoerig besproken heeft... speelt iedereen daarop in.
Dan bestaat er ook een aardige kans dat het juist niet komt, omdat iedereen geen risico's meer neemt.. en we alsmaar omhoog gaan. Wel tam, maar toch.
Self-fulfilling prophecy,

en hier gaat Ierland heel erg last van ondervinden.
  zaterdag 18 september 2010 @ 16:42:53 #7
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_86573304
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 14:50 schreef Lucas15 het volgende:
Ik ga voor 200 euro aandelen AMG kopen. Al is het om me te orienteren! Ik ben van mening dat ze winst zullen maken de komende tijd!!!
[ afbeelding ]
In het verleden behaalde resultaten...

Zo'n grafiek zegt helemaal niets over een eventuele stijging.
The more debt, the better
  zaterdag 18 september 2010 @ 17:19:22 #8
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86574387
Lucas hou alstublieft eens op met die grafieken. Heeft iemand hier een grafiek van Fannie/Freddie?
Je kan aan een grafiek niet zien of een bedrijf winst gaat maken. Waarschijnlijk weet je niet eens wat AMG precies doet / waaruit het management bestaat e.d.
Zegt de term Timminco je bijvoorbeeld iets?
pi_86576243
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 17:19 schreef Sokz het volgende:
Lucas hou alstublieft eens op met die grafieken. Heeft iemand hier een grafiek van Fannie/Freddie?
Je kan aan een grafiek niet zien of een bedrijf winst gaat maken. Waarschijnlijk weet je niet eens wat AMG precies doet / waaruit het management bestaat e.d.
Zegt de term Timminco je bijvoorbeeld iets?
Oke, kun jij me vertellen waar ik het wel aan kan zien? Dat bedrijven het goed of slecht doen. Ik ben nog een noob op het gebied van beleggen.
  zaterdag 18 september 2010 @ 18:33:32 #10
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86576680
quote:
Mensen lijken niet meer overtuigd van de double dip, misschien komt hij dan juist toch. Hij is naar mijn mening nu niet ingeprijst in de koersen. We zijn sinds maart 2009 met ca. 60% gestegen (Dow) op basis van verwachte groei, nu is het moment om te kijken of hij gaat houden.

Als je kijkt naar de werkloosheid, is het niet logisch dat de consumptie de niveaus van voor de crisis overstijgt. Ik denk dat de groei minimaal afvlakt.

Misschien is een nieuwe dip wel gerelateerd aan het vertrouwen van de consument, ik denk dat als landen opnieuw in de problemen komen het vertrouwen van de consument gaat dalen en dat dat misschien wel de volgende dip(je) gaat geven.

Er zijn zaken die een neerwaartse druk op de economische groei geven:
Komende bezuinigingen overheden.
Mogelijk stijgende rente op staatsobligaties.
Gedoe over pensioenen doet het vertrouwen geen goed.
Groeiende tekorten.

Mocht de groei voor het derde kwartaal tegenvallen verwacht ik een korte hevige daling, misschien maar 1 dag en daarna weer vrolijk verder horizontaal. Net als met de aanslagen 9-11, had een geweldige impact, latere aanslagen veel minder.

Ik verwacht op de langere termijn zowel monetaire inflatie om groei te stimuleren en prijsinflatie door schaarste van grondstoffen en daarbij een uitloop uit staatsobligaties wat ten goede kan komen aan aandelen, goud/zilver en grondstoffen.

Mijn kandidaten voor volgende megacrashes:

De olieproductie blijkt de economische groei niet bij te kunnen houden.
Valutacrisis. Euro of dollar.
Obligatiebubble klapt, leidt denk uiteindelijk tot hogere koersen omdat het geld ergens naar toe moet.
China bubble klapt.
Er zijn er waarschijnlijk nog meer.

Al met al lopen we tegen de grenzen van de groei aan al is het maar door de komende schaarste van grondstoffen en energie. Als we niet meer kunnen groeien kan volgens mij dit geldsysteem ook in de prullebak.

Het wordt een interessante tijd :P
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_86577037
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:33 schreef iamcj het volgende:
Obligatiebubble klapt, leidt denk uiteindelijk tot hogere koersen omdat het geld ergens naar toe moet.
klappen met hogere koersen? Que?
pi_86577245
quote:
Mijn kandidaten voor volgende megacrashes:

De olieproductie blijkt de economische groei niet bij te kunnen houden.
Valutacrisis. Euro of dollar.
China bubble klapt.
Er zijn er waarschijnlijk nog meer.
Bankencrisis nummer 2
Landen failliet

Minder waarschijnlijk:
Oorlog (Iran, Noord Korea, Chinese zee, Arctica)
Deflatiespook
  zaterdag 18 september 2010 @ 18:54:22 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86577331
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

klappen met hogere koersen? Que?
Hogere koersen van aandelen.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_86577417
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:54 schreef iamcj het volgende:

[..]

Hogere koersen van aandelen.
hogere koersen met hogere rente. Aha. :)
  zaterdag 18 september 2010 @ 19:12:25 #15
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86577979
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:17 schreef Lucas15 het volgende:

[..]

Oke, kun jij me vertellen waar ik het wel aan kan zien? Dat bedrijven het goed of slecht doen. Ik ben nog een noob op het gebied van beleggen.
Speel dan alsjeblieft niet met écht geld.
Lees eens Beleggen voor Dummies waarin ze (volgens mij) ook de beginselen van het jaarverslag interpreteren uitleggen.
Verder is het ook interessant om verschillende fora te bekijken / volgen. Hier lopen enkele mensen met een gezonde visie rond (Selang bijv.) waar je heel wat van kan leren.

Misschien moet je jezelf misschien afvragen in hoeverre je bereid bent om ook daadwerkelijk moeite te doen voor het geld verdienen. Aan je profiel te zien lijkt het alsof je denkt dat je met beleggen makkelijk geld verdient. Trap daar niet in.
  zaterdag 18 september 2010 @ 19:17:45 #16
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86578173
Die chinese vastgoedbubbel staat volgens mij echt op ontploffen. Ben vorige zomer naar China geweest, schrikbarend gewoon hoeveel daar leeg staat.
pi_86578698
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:12 schreef Sokz het volgende:

[..]

Speel dan alsjeblieft niet met écht geld.
Lees eens Beleggen voor Dummies waarin ze (volgens mij) ook de beginselen van het jaarverslag interpreteren uitleggen.
Verder is het ook interessant om verschillende fora te bekijken / volgen. Hier lopen enkele mensen met een gezonde visie rond (Selang bijv.) waar je heel wat van kan leren.

Misschien moet je jezelf misschien afvragen in hoeverre je bereid bent om ook daadwerkelijk moeite te doen voor het geld verdienen. Aan je profiel te zien lijkt het alsof je denkt dat je met beleggen makkelijk geld verdient. Trap daar niet in.
Oh nee. Ik denk echt niet dat je makkelijk geld verdient met aandelen. Nee dan heb je het mis. Maar ik ben 15 jaar, misschien nogal logisch dat ik dan dingen zeg dat fout is ? Ik lees beleggen voor dummies.
pi_86578735
Vind McDonalds Corp eigenlijk ook wel een interessant aandeel. Lees hier en daar dat ze te hoog gewaardeerd zijn op basis van hun market to book value.
Zijn na de val van Lehman 15% gestegen terwijl ze zoveel commercial real estate hebben. :o Plus, het lijkt mij dat het investeringsklimaat na de crisis niet zo hoog is vanwege het vertrouwen en de interest kosten bij banken.

[ Bericht 16% gewijzigd door Rejected op 18-09-2010 19:42:13 ]
  zaterdag 18 september 2010 @ 20:34:19 #19
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86580764
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:57 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

hogere koersen met hogere rente. Aha. :)
De relatie tussen rente FED en op obligaties tot aandelenkoeren op het moment zelf is mijn inziens ver te zoeken.
pi_86580811
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 20:34 schreef iamcj het volgende:

[..]

De relatie tussen rente FED en op obligaties tot aandelenkoeren op het moment zelf is mijn inziens ver te zoeken.
fair, het zou zomaar mispriced kunnen zijn.
  zaterdag 18 september 2010 @ 21:00:42 #21
279105 luckyb1rd
Hmmm lekker hmmm
pi_86581619
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 18:51 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Bankencrisis nummer 2
Landen failliet

Minder waarschijnlijk:
Oorlog (Iran, Noord Korea, Chinese zee, Arctica)
Deflatiespook
Als we krijgen wat we in 2008 vreesden dan zullen de yanks een oorlog uitlokken met een van deze landen. Immers WWII was ook een redding voor de US uit de depressie destijds..
  zondag 19 september 2010 @ 00:56:08 #22
256829 Sokz
Livin' the life
pi_86589150
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 19:36 schreef Rejected het volgende:
Vind McDonalds Corp eigenlijk ook wel een interessant aandeel. Lees hier en daar dat ze te hoog gewaardeerd zijn op basis van hun market to book value.
Zijn na de val van Lehman 15% gestegen terwijl ze zoveel commercial real estate hebben. :o Plus, het lijkt mij dat het investeringsklimaat na de crisis niet zo hoog is vanwege het vertrouwen en de interest kosten bij banken.
True blijft één van de sterkste merken ter wereld en hebben succesvol een 'gezonder' programma ingevoerd. En (meende ik) een van de enige aandelen dat al 25 jaar hun dividend verhoogt.
Bovendien word er veel met de concurrentie (Burgerking) getouwtrekt wat MDC ook wel goed doet.
Heb alleen, god weet waarom, een beetje moeite met aandelen kopen die op hun all-time high staan. :{
  zondag 19 september 2010 @ 00:58:44 #23
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_86589218
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 21:00 schreef luckyb1rd het volgende:

[..]

Als we krijgen wat we in 2008 vreesden dan zullen de yanks een oorlog uitlokken met een van deze landen. Immers WWII was ook een redding voor de US uit de depressie destijds..
Ik denk niet dat Obama zelf een oorlog zal beginnen, hij is er de man niet naar.

Het enige wat ik nog zie gebeuren is dat Iran een oorlog begint met Israël waar de US zich mee gaat bemoeien.

Ik hoop echt dat die oorlog er niet komt, want dan wordt volgens mij echt een horrorverhaal.

Ik denk ook dat China, Rusland en het midden-oosten de US daar niet graag zien en die hebben de US financieel gezien bij de staart.

Al gaat de wereld zich er mee gaat bemoeien krijg je een wereldwijde Jihad met overal aanslagen.

Bah, ik wil er niet verder over nadenken.
pi_86600083
quote:
Op zondag 19 september 2010 00:58 schreef iamcj het volgende:
Het enige wat ik nog zie gebeuren is dat Iran een oorlog begint met Israël waar de US zich mee gaat bemoeien.
Dat kan maar op financiele grond zie ik daar echt geen problemen oprijzen. Als je kijkt wat het historische effect is van oorlogen op de effectenbeurs dan zijn dat karige schommelingen. Daarnaast zal zo'n oorlog zeer tactisch uitgevochten worden met betrekkelijk weinig slachtoffers gezien het wapenarsenaal van Iran. Wat misschien tot paniek zou kunnen leiden is als er een olietanker van Iran ofzo tot zinken gebracht wordt. Dat soort heisa heeft namelijk wel directe invloed op voornamelijk de (olie)prijzen.

Zelf wed ik op een ander paard. We hebben afgelopen zomer gezien wat het effect van de bosbranden in Rusland zijn geweest op de graanprijzen en dat is toch wel opmerkelijk te noemen. Sinds jaar en dag zijn overheden de graanschuren aan het opbulken en tegelijkertijd wordt er een mogelijk langdurige droogte aangekondigd. Dit klinkt natuurlijk heel erg apocalyptisch maar berust imo wel op een realistisch scenario. De rol van graan heeft natuurlijk ook zijn weerga op de energiemarkt gezien de bioenergetische waarde van een graankorrel. Maar goed, we zullen het zien, Mozes had met zijn visie immers ook de 7 rampjaren overleefd.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  zondag 19 september 2010 @ 22:38:52 #25
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_86619393
Ben benieuwd wat de week gaat brengen.
Please Move The Deer Crossing Sign
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: