quote:1. Förmögenhetsskatten bör återinföras
De vermogensbelasting moet heringevoerd worden
2. Skattesänkningar stimulerar till arbete och företagsamhet
Belastingverlagingen stimuleren de werkgelegenheid en het ondernemerschap
3. Ungdomsarbetslösheten bör bekämpas med lärlingsjobb - kontrakt med lägre lön och lägre trygghet
De jeugdwerkloosheid moet worden aangepakt met "leerling-jobs", contracten met lagere lonen en minder (sociale) zekerheid
4. Arbetsgivare bör få göra fler undantag från "sist in först ut"-regeln vid personalminskningar
Werkgevers mogen uitzonderingen maken op de wettelijk voorgeschreven "last in, first out"-regeling bij ontslagen
5. Arbetstiden bör förkortas genom lagstiftning
De werktijden moeten wettelijk worden ingekort
6. Ersättningsnivåerna för a-kassa bör höjas
De uitkeringen uit de werkloosheidsfondsen moeten worden verhoogd
7. Staten bör subventionera byggande av hyresrätter
De overheid moet de bouw van huurwoningen subsidiëren
8. Betyg i skolan bör ges från tidigare årskurser
Cijfers op school zouden gegeven moeten worden vanaf eerdere leerjaren
9. Konkurrensen mellan friskolor och kommunala skolor ökar kvaliteten i utbildningen
Concurrentie tussen openbare en particuliere scholen komt de onderwijskwaliteit ten goede
10. Kärnkraften bör avvecklas
Kernenergie moet geleidelijk worden opgeheven
11. Kilometerskatt för lastbilar bör införas
Er moet een kilometerbelasting worden ingevoerd voor vrachtwagens]
12. Sverige bör införa euron
Zweden moet de euro invoeren
13. Turkiet bör aldrig bli medlem i EU
Turkije mag nooit toetreden tot de EU
14. Sverige bör delta i fler militära insatser utomlands
Zweden moet deelnemen aan militaire operaties in het buitenland
15. Biståndet till U-länder bör minskas
Ontwikkelingshulp moet worden verlaagd
16. Svensk trupp bör dras tillbaka från Afghanistan
De Zweedse troepen moeten weg uit Afghanistan
17. För Sveriges utrikespolitik är FN en viktigare arena än EU
Voor het buitenlands beleid van Zweden is de VN een groter arena dan de EU
18. Nedladdning av upphovsrättsskyddat material från Internet bör vara tillåtet för eget bruk
Het downloaden van auteursrechtelijk beschermd materiaal van internet moet worden toegestaan voor persoonlijk gebruik
19. Det bör vara möjligt att drogtesta skolelever vid behov
Het moet mogelijk zijn voor scholen om leerlingen op drugsgebruik te testen
20. Lagen som ger rätt att avlyssna telefon- samt Internettrafik (FRA-lagen) som passerar Sveriges gränser är ett hot mot den personliga integriteten
De wet die de autoriteiten het recht geeft om telefoon-en-internetverkeer dat de Zweedse grens overgaat te onderscheppen (de zogehete "FRA-wet") is een bedreiging voor de privacy
21. Kunskaper i svenska bör vara ett krav för medborgarskap
Kennis van het Zweeds moet een voorwaarde zijn voor het verkrijgen van Zweeds staatsburgerschap
22. Papperslösa flyktingar ska få amnesti
Statenloze vluchtelingen moeten amnestie krijgen
23. Systembolaget bör även i fortsättningen ha monopol på alkoholförsäljning
Het alcoholmonopolie van Systembolaget moet gehandhaafd blijven
24. Staten bör öronmärka en större del av föräldraförsäkringen för var och en av föräldrarna
De overheid moet een groter deel van het ouderschapsverlof individualiseren (d.w.z. dat jonge ouders het verlof niet meer onderling kunnen verdelen, maar dat zowel papa als mama een bepaald aantal weken verlof op moet nemen)
25. Det behövs lagstiftning om könskvotering till bolagsstyrelser
Er moeten gender-quota komen in de raden van bestuur van bedrijven
26. Den svenska monarkin bör bevaras
De Zweedse monarchie moet behouden blijven
27. Avdraget för hushållsnära tjänster bör avskaffas
De belastingaftrek voor huishoudelijke diensten moet worden afgeschaft
28. Vårdnadsbidraget bör avskaffas eftersom det hindrar kvinnor att ta sig (tillbaka) in på arbetsmarknaden
De zorgtoelage* moet worden afgeschaft, omdat deze voorkomt dat vrouwen terugkeren op de arbeidsmarkt (*zorgtoelage = bedrag dat ouders krijgen om kinderopvang te betalen of om kinderen zelf op te voeden)
29. Privata alternativ inom sjukvården bör främjas
Particuliere opties in de gezondheidszorg moeten worden bevorderd
30. Kommuner bör vara skyldiga att erbjuda barnomsorg även på kvällar, nätter och helger
Gemeenten moeten verplicht worden om kinderopvang te bieden, zelfs in de avonden, nachten en weekenden
Uit diverse (internationale) onderzoeken blijkt dat het alcoholmonopolie juist een zeer goed effect heeft op het terugdringen van alcoholproblematiek. Een van de gevolgen van ophef van het monopolie is, volgens de onderzoekers, dat de gezondheidszorgkosten explosief zullen stijgen.quote:Op woensdag 15 september 2010 18:55 schreef Stokstaart het volgende:
Vergelijk dat eens met de ellende die ons boven het hoofd hangt .
Allemaal goede dingen die ze van plan zijn (op dat alcoholmonopolie na)
In de Nederlandse media zijn deze beter bekend als respectievelijk:quote:Op woensdag 15 september 2010 18:50 schreef tomatenrood het volgende:
Na de verkiezingen ook geen moeilijk gedoe met coalities: de coalities zijn van tevoren al bekend:
1. Coalitie Rödgröna (Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet)
2. Coalitie Alliansen (Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Folkpartiet Liberalerna)
Zowel het linkse als het rechtse blok heeft overigens aangegeven op geen enkele manier (regerings)steun te willen van SD, om 'Deense' situaties te voorkomen.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:01 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben benieuwd of de SD de kiesdrempel gaan halen. En natuurlijk ook hoe het rechtse blok over het algemeen beoordeeld wordt na vier jaar regeren.
Het maakt dan ook niks uit of links of rechts daar wint.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:06 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Zowel het linkse als het rechtse blok heeft overigens aangegeven op geen enkele manier (regerings)steun te willen van SD, om 'Deense' situaties te voorkomen.
Tjah, logisch, gezien het verleden van die club. Toch zou ik het niet slecht vinden als ook het 'populistische' geluid een plaats krijgt in de Riksdag. Het houdt veel Zweden wel terecht bezig..quote:Op woensdag 15 september 2010 19:06 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Zowel het linkse als het rechtse blok heeft overigens aangegeven op geen enkele manier (regerings)steun te willen van SD, om 'Deense' situaties te voorkomen.
En de vorige, sociaaldemocratische regering van Zweden heeft op haar beurt weer felle kritiek geuit op het Deense immigratiebeleidquote:Op woensdag 15 september 2010 19:08 schreef calabash het volgende:
Denemarken heeft zweden hierom bij het europees hof voor de rechten van de mens aangeklaagd.
O wacht, ik loop achter zie ik. Het laatste halfjaar hebben de peilingen zich omgedraaid en staat de Alliantie als winnaar voorspeld.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
De Alliantie voor Zweden vormt de huidige regering en de Roodgroenen zijn de gedoodverfde nieuwe regeringsalliantie.
Wat heb je liever een streng immigratie beleid of een regering die mensen die kritiek hebben op immigratie vervolgd?quote:Op woensdag 15 september 2010 19:11 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
En de vorige, sociaaldemocratische regering van Zweden heeft op haar beurt weer felle kritiek geuit op het Deense immigratiebeleid
Inderdaad. Jammer dat er verder niks over de Piratenpartij staat aangegeven: ik gun ze wel een zetel.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
O wacht, ik loop achter zie ik. Het laatste halfjaar hebben de peilingen zich omgedraaid en staat de Alliantie als winnaar voorspeld.
Ik denk niet dat dit topic geschikt is voor deze discussie, hier zijn al meerdere topics over op Fok!.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:13 schreef calabash het volgende:
[..]
Wat heb je liever een streng immigratie beleid of een regering die mensen die kritiek hebben op immigratie vervolgd?
Eens.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:18 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dit topic geschikt is voor deze discussie, hier zijn al meerdere topics over op Fok!.
coalitie staat iig op winst, sociaaldemocraten gaan klappen krijgenquote:Op woensdag 15 september 2010 19:01 schreef AgLarrr het volgende:
Ik ben benieuwd of de SD de kiesdrempel gaan halen. En natuurlijk ook hoe het rechtse blok over het algemeen beoordeeld wordt na vier jaar regeren.
Jawel: Cijfers op school zouden gegeven moeten worden vanaf eerdere leerjaren.quote:8. Betyg i skolan bör ges från tidigare årskurser
??? Iemand die dit kan vertalen?
De knoppen betekenen, van links naar rechts:quote:Op woensdag 15 september 2010 20:42 schreef sneakypete het volgende:
En is nu de linkerknop 'helemaal eens' of 'helemaal oneens'? Maakt nogal uit
Misschien denken ze dat daar wel van 'onze' dierenpartij...quote:Op woensdag 15 september 2010 21:10 schreef sneakypete het volgende:
Godverdikkeme, bestaat er daar zelfs een feministische politieke partij? De horror..
Doe niet zo raar, het dringt helemaal niets terug. Het enige wat het doet is de thuisstokers en de supermarkten die er gist voor verkopen bevorderen. Ohja en de toeristenmarkt in de omringende landen omdat de Zweden speciale bootabonnementen nemen om heen en weer te reizen om goedkoop drank in te slaan.quote:Op woensdag 15 september 2010 18:57 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Uit diverse (internationale) onderzoeken blijkt dat het alcoholmonopolie juist een zeer goed effect heeft op het terugdringen van alcoholproblematiek.
Ik werk op Zweedse scholen en ze kennen daar geen cijfers. Pas vanaf jaar 8 (dan ben je ongeveer 13) krijgt een leerling een beoordeling. Die beoordeling is bovendien geen cijfer, maar een onvoldoende, voldoende, ruim voldoende of goed.quote:Op woensdag 15 september 2010 20:23 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Jawel: Cijfers op school zouden gegeven moeten worden vanaf eerdere leerjaren.
Ik ken het Zweedse onderwijssysteem niet, dus ik weet niet precies wat hiermee bedoeld wordt. Het geven van cijfers in de kleuterklas misschien?
Het is alleen nog de vraag of de coalitie van Reinfeldt een meerderheid krijgt, omdat ook de Sverigedemokraterna boven de 4% lijkt uit te komen.quote:Op woensdag 15 september 2010 19:11 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
O wacht, ik loop achter zie ik. Het laatste halfjaar hebben de peilingen zich omgedraaid en staat de Alliantie als winnaar voorspeld.
In dat geval: de Groenen hebben al aangegeven eventueel te 'switchen' naar de Alliantie om SD uit te sluiten.quote:Op woensdag 15 september 2010 23:26 schreef freako het volgende:
[..]
Het is alleen nog de vraag of de coalitie van Reinfeldt een meerderheid krijgt, omdat ook de Sverigedemokraterna boven de 4% lijkt uit te komen.
Monopoly holds back binge drinking - studyquote:Op woensdag 15 september 2010 22:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Doe niet zo raar, het dringt helemaal niets terug. Het enige wat het doet is de thuisstokers en de supermarkten die er gist voor verkopen bevorderen. Ohja en de toeristenmarkt in de omringende landen omdat de Zweden speciale bootabonnementen nemen om heen en weer te reizen om goedkoop drank in te slaan.
Leuk, kan iedereen zien welk biljet je uit de doos pluktquote:Op donderdag 16 september 2010 14:44 schreef tomatenrood het volgende:
Grappig detail: Stemmen in Zweden werkt net even iets anders dan in Nederland.
[ afbeelding ]
Elke partij heeft een eigen stembiljet. Men pakt dus een stembiljet van de partij van voorkeur uit de doos (zie bovenstaande afbeelding) en kruist vervolgens een kandidaat van die partij aan.
Onderzoekcijfers van 50 jaar geleden.quote:Op donderdag 16 september 2010 14:36 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Monopoly holds back binge drinking - study
quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1529436/1/50#86499031]
Dat valt wel mee, denk ik. Ik heb ''helemaal mee eens'' aangekruisd bij de stelling ''Turkije mag nooit bij de EU komen'' en toch kwam ik uit bij links (wat dan weer logisch is gezien mijn linkse opvattingen op sociaaleconomisch vlak).quote:Op donderdag 16 september 2010 16:21 schreef Hamilcar het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
M'n standpunt aangaande Turkije en de EU zal me een stuk naar rechts hebben gegooid, maar het is niet anders. Ik zit het dichtstbij de Liberalen, wat ergens wel weer logisch is. Ja, ik negeer de Zweedse Democraten en nee dat hoef ik niet uit te leggen. Ook de Piratenpartij negeer ik :p
M'n vriendin maakt hem nu en blijkbaar zit ze iets linksonder mij, maar zij heeft logischerwijs ook een enorme hekel aan de SD. Ze denkt erover na om op de Sociaal-Democraten te stemmen.
Gelukkig, want daar hoor ik te staan. Ik zal de Nederlandse nog eens doen om te vergelijken.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:27 schreef Hamilcar het volgende:
Tom, volgens politicalcompass zit ik ergens linksonder in de buurt van Ghandi, en niet rechtsonder xD
Wat in nederland links is is in zweden rechtsquote:Op donderdag 16 september 2010 17:11 schreef TomLievense het volgende:
Raar, bij deze test ben ik sociaal-economisch rechts. Terwijl ik bij de Nederlandse test links van de PvdA sta. Zijn er meer mensen die op een opvallende plaats in het spectrum komen? Er komt bij mij Piraten Partij uit.
[ afbeelding ]
Ik ben er uit, het worden de groenen.
Dat idee heb ik ook. Ze zijn veel gepolariseerder dan bij ons.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:43 schreef calabash het volgende:
[..]
Wat in nederland links is is in zweden rechts
Wat ben jij eigenlijk voor troll, met je onzincommentaren in allerlei topics?quote:Op donderdag 16 september 2010 17:43 schreef calabash het volgende:
[..]
Wat in nederland links is is in zweden rechts
Zweden is een erg links land het is dan toch ook logisch dat rechtse partijen daar minder rechts zijn dan rechts in nederlandquote:Op donderdag 16 september 2010 17:50 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Wat ben jij eigenlijk voor troll, met je onzincommentaren in allerlei topics?
Ik denk dat de rechtse partijen daar rechtser zijn en de linkse partijen linkser. Al zijn onze rechtse partijen de laatste tijd wel heel erg naar rechts opgeschoven.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:52 schreef calabash het volgende:
[..]
Zweden is een erg links land het is dan toch ook logisch dat rechtse partijen daar minder rechts zijn dan rechts in nederland
Om een indicatie te geven: de Zweedse rechtse partijen zijn gewoon lid van rechtse Europese partijen. De Gematigden zitten, net als het CDA, in de Europese Volkspartij en de Liberale Volkspartij zit, net als de VVD, in de Partij van Europese Liberalen en Democraten.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:52 schreef calabash het volgende:
[..]
Zweden is een erg links land het is dan toch ook logisch dat rechtse partijen daar minder rechts zijn dan rechts in nederland
Zweden is ondanks de rechtse regering nog steeds linkser dan nederland nu.quote:Op donderdag 16 september 2010 18:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Om een indicatie te geven: de Zweedse rechtse partijen zijn gewoon lid van rechtse Europese partijen. De Gematigden zitten, net als het CDA, in de Europese Volkspartij en de Liberale Volkspartij zit, net als de VVD, in de Partij van Europese Liberalen en Democraten.
Als het echt waar zou zijn wat je zegt, dan zouden de Zweedse rechtse partijen deel moeten uitmaken van bijvoorbeeld de Partij van de Europese Sociaaldemocraten (waar de Nederlandse PvdA ook in zit). Dat dit niet zo is geeft aan dat Zweeds rechts voor Europese (en dus Nederlandse) begrippen gewoon rechts is.
Nederland is nog steeds een links land vergelijk de belastingen en uitkeringen in nederland maar is met die van andere landen.quote:Op donderdag 16 september 2010 18:13 schreef Hamilcar het volgende:
Ja, internationaal gezien maar als je nationaal kijkt dan zijn alle discussies/standpunten toch een stuk naar links geschoven op de map ivm Nederland. Begrijp je dat? Zo niet, laat dan maar zitten want ik heb geen zin om er meer tijd in te steken
Ja, maar het verschil is dat onze kabinetten geen long-term beleid maken en dat dan ook vervolgens uitvoeren. Het is hier allemaal korte termijn politiek van verkiezing tot verkiezing, waarin elke politieke partij met liefde een kabinet laat knallen als ze dat electoraal gewin oplevert. <Dat> is het probleem van Nederland. But enough of that ^^quote:Op donderdag 16 september 2010 18:23 schreef calabash het volgende:
[..]
Nederland is nog steeds een links land vergelijk de belastingen en uitkeringen in nederland maar is met die van andere landen.
Bij mij klopt het anders wel enigzins.quote:Op donderdag 16 september 2010 17:47 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Dat idee heb ik ook. Ze zijn veel gepolariseerder dan bij ons.
Nederland:
[ afbeelding ]
Zweden:
[ afbeelding ]
Wees er maar trots op.quote:Op donderdag 16 september 2010 18:46 schreef Lekiamh het volgende:
Ik kom op Sverigedemokraterna uit.
Gohquote:Op donderdag 16 september 2010 18:46 schreef Lekiamh het volgende:
Ik kom op Sverigedemokraterna uit.
Misschien komt het omdat je minder bekend bent met de hele politieke situatie in Zweden? Als Nederlander kijk je toch anders tegen dingen aan. Veel niet-Zweden beseffen bijv. niet dat het alcoholmonopolie een belangrijk onderdeel is van de Zweedse maatschappij en kunnen ook de gevolgen niet overzien van het opheffen van het monopolie.quote:Op donderdag 16 september 2010 19:04 schreef du_ke het volgende:
Ik kom bij de piratenpartij uit. Geen optie dus, maar ik scoor hier ook 'rechtser' en vooral minder progressief dan in Nederland.
Er is zoveel door sociaal kapotgemaakt dat het heel veel ver moet om het conservatisme wat jij aanhangt iets anders nog verder kapot kan maken, maar geef het tijd. Iets wat kapot is, kan altijd nog stukker.quote:Op zaterdag 18 september 2010 23:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
De voor mij vertrouwde sociaaleconomisch rechtse positie, doch niet conservatief of progressief. Ik hoop trouwens dat de 'rechtse' partijen samen met de piraten een klinkende overwinning gaan boeken op links.
Sinds wanneer hang ik conservatisme aan?quote:Op zondag 19 september 2010 02:09 schreef Boze_Appel het volgende:
Er is zoveel door sociaal kapotgemaakt dat het heel veel ver moet om het conservatisme wat jij aanhangt iets anders nog verder kapot kan maken, maar geef het tijd. Iets wat kapot is, kan altijd nog stukker.
quote:Op zondag 19 september 2010 02:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Er is zoveel door sociaal kapotgemaakt
Lees verderquote:Sweden's government came under heavy fire this week for its sick leave reforms after a 55-year-old woman suffering from a rare disfigurement syndrome had her sickness benefits withdrawn.
(...)
Annica Holmquist suffers from acromegaly, a syndrome brought on by an excess of growth hormones. The former dental hygienist said she was forced to stop working after parts of body like her facial features, fingers and feet began growing again, often leaving her in intense pain.
Despite having several medical statements confirming that she is unable to work, the insurance agency ruled to remove her from its system and withdraw her disability benefits.
gezellige uitslag zou dat zijn.quote:Op zondag 19 september 2010 20:06 schreef Knutknuttsson het volgende:
-5 procent voor Socialdemokraterna
Geen meerderheid voor Alliansen
Ik las het ja, maar hoe vinden de Miljöpartiet stemmers dat? Gaat ze dat stemmen kosten over vier jaar?quote:Op zondag 19 september 2010 20:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ligt ook aan Miljöpartiet, die sluiten een overgang niet direct uit
Niet per se, er bestaat de kans dat de Groene partij Alliansen zal steunen.quote:Op zondag 19 september 2010 20:12 schreef karton het volgende:
[..]
gezellige uitslag zou dat zijn.
Indien alliansen de grootste wordt hebben ze alsnog sverigedemokraterna nodig
Piratpartiet 0,7 en Fi 0,8quote:Op zondag 19 september 2010 20:15 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ik las het ja, maar hoe vinden de Miljöpartiet stemmers dat? Gaat ze dat stemmen kosten over vier jaar?
En hoe zit het met Piratpartiet volgens de prognose? En Feministiskt Initiativ?
Halmstad, Landskrona en Malmö zijn bekende plaatsen waar SD groot is.quote:Op zondag 19 september 2010 20:37 schreef Lekiamh het volgende:
SD schijnt het best goed te doen hier en daar.
In Halmstad meer dan 10% en de kiesdrempel volgens een exit poll gehaald met 4,9%...
S valt in de laatste peiling verder terug en staat ongeveer gelijk met Mquote:Op zondag 19 september 2010 20:32 schreef tomatenrood het volgende:
Als dit de uitslag wordt (Socialdemokraterna de grootste, geen enkel blok de meerderheid), dan hoop ik dat Centerpartiet zo sympathiek zou zijn te switchen naar de Rödgröna (maarja...de kans dat dat gebeurt)
Idd. Sowieso, het zuiden (incl. Stockholm) is rechts (vooral Stockholm is een Moderaterna-bolwerk), het noorden is traditioneel links.quote:Op zondag 19 september 2010 20:40 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Halmstad, Landskrona en Malmö zijn bekende plaatsen waar SD groot is.
Opzich wel logisch. Stockholm is natuurlijk ook verreweg het meest welvarend.quote:Op zondag 19 september 2010 20:51 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Idd. Sowieso, het zuiden (incl. Stockholm) is rechts (vooral Stockholm is een Moderaterna-bolwerk), het noorden is traditioneel links.
Aan de andere kant zijn de grote steden bijna overal ter wereld aardig 'rood'quote:Op zondag 19 september 2010 21:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Opzich wel logisch. Stockholm is natuurlijk ook verreweg het meest welvarend.
Logisch? Amsterdam en Utrecht zijn volgens mij ook verreweg de meest welvarende steden van NL en de grootste partijen zijn daar respectievelijk PvdA en GroenLinks.quote:Op zondag 19 september 2010 21:14 schreef Morendo het volgende:
[..]
Opzich wel logisch. Stockholm is natuurlijk ook verreweg het meest welvarend.
Alliansen krijgt geen meerderheidquote:Op zondag 19 september 2010 21:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hopen dat Alliansen nog aan een meerderheid komt. Dan moet SD natuurlijk niet verder gaan groeien.
Erg fijn, die updates van je!quote:Op zondag 19 september 2010 21:36 schreef Knutknuttsson het volgende:
Er zijn nu ongeveer 2000 van de 5668 districten geteld en de resultaten zijn zo'n beetje hetzelfde als met de prognose. Grootste verschil is wel dat SD bij de eerste peiling net boven de kiesdrempel van 4 procent staat, maar nu op een dikke 6 procent staat.
S blijft de grootste partijmet iets boven de 30 procent en verliest 4,5 procent, hun slechtse resultaat sinds 1911. Moderaterna staat iets onder de 30%. Alliansen blijft het grootste blok, echter zonder meerderheid
http://innerisland.tumblr.com/quote:Today is a big day, and it might be a very historical day,
today is the swedish election and I can’t stand the wait before we know.
I hope people vote with their hearts
because on which side is the heart placed? LEFT
and what color is it? RED
je kan dan beter op http://aftonbladet.se/ kijken, live statistiekenquote:Op zondag 19 september 2010 21:43 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Erg fijn, die updates van je!Op thelocal.se is weinig te vinden namelijk.
Wat de resultaten betreft:
Zolang niet alle stemmen geteld zijn is er veel mogelijk. De PvdA kwam ook als grootste uit de bus bij het begin van het tellen van de stemmen. Toch won de VVD uiteindelijk nadat het tot een uur of 1 's nachts gelijk op was gegaan. Toen begon de VVD ineens uit te lopen.quote:Op zondag 19 september 2010 21:42 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
Alliansen krijgt geen meerderheid
je hebt gelijk, 49,1% opeens nuquote:Op zondag 19 september 2010 21:51 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zolang niet alle stemmen geteld zijn is er veel mogelijk. De PvdA kwam ook als grootste uit de bus bij het begin van het tellen van de stemmen. Toch won de VVD uiteindelijk nadat het tot een uur of 1 's nachts gelijk op was gegaan. Toen begon de VVD ineens uit te lopen.
En SD natuurlijk, komen met 20 man Riksdagen binnenvallenquote:Op zondag 19 september 2010 21:56 schreef tomatenrood het volgende:
Rödgröna 43,4% - Alliansen 49,1% - SD 6,1%
Miljöpartiet en Moderaterna zijn eigenlijk de enige 'winnaars', alle andere partijen verliezen ten opzichte van 2006.
Ook, maar van de 'gevestigde partijen' winnen alleen Mp en M.quote:Op zondag 19 september 2010 21:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
En SD natuurlijk, komen met 20 man Riksdagen binnenvallen
Fors parlement dan. 400 zetels ofzo?quote:Op zondag 19 september 2010 21:58 schreef Knutknuttsson het volgende:
[..]
En SD natuurlijk, komen met 20 man Riksdagen binnenvallen
349.quote:Op zondag 19 september 2010 21:59 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Fors parlement dan. 400 zetels ofzo?
Dit nieuwsbericht is toch een beetje geruststellend voor de S/Mp/V-stemmer, nu het rechtse blok waarschijnlijk aan een tweede termijn begint.quote:Sweden's welfare state has endured centre-right rule: experts
As Sweden's centre-right government hopes to win another four years in power, fears that conservative rule would cripple Sweden's welfare state appear to be unfounded, the AFP's Nina Larson explains.
When a right-leaning coalition ousted Sweden's long-sitting Social Democrats four years ago, many feared the end was near for the country's coveted welfare state, but as Sunday's vote approaches, experts say few real changes have been made to the system.
"There have been no dramatic, systemic changes or radical cuts to the welfare state, but rather a marginal re-orientation," says Stefan Svallfors, a sociology professor at Umeå University in northern Sweden.
Lees verder
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |