abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86308890
Op dit moment hebben wij vier dwerggeiten en vijf Barbados black belly schapen. En omdat we komend voorjaar graag lammetjes willen hebben zijn de voorbereidingen op dit moment al druk aan de gang. Ik hoop in dit topic het hele verhaal zo'n beetje bij te kunnen houden en geïnteresseerden te kunnen voorzien van een aardige lading snoezige lammetjes en geitjes foto's :)

Even voorstellen, de geiten:

Lellebel, ruim 2 jaar oud, moeder van de andere drie dames.

Josefientje, 1,5 jaar oud, krijgt hopelijk komend voorjaar voor het eerst lammetjes.

Margootje, 1,5 jaar oud, krijgt net als haar tweelingzus komend voorjaar hopelijk voor het eerst lammetjes.

Carolientje, bijna 6 maand oud, is eigenlijk nog te jong om gedekt te worden. Ze zat samen met haar moeder in een andere wei maar is uitgebroken en heeft zich laten verkrachten. De kleine sloerie.

En de man die het allemaal mogelijk moet maken, de Bok. Hij heeft geen naam, enkel een taakomschrijving. Omdat we hem toch iets willen noemen hebben we hem zo lang maar Hoornie genoemd. Vanwege.. ehm.. zijn grote hoorns.

Hoornie loopt sinds afgelopen woensdag bij Josefientje en Margootje in de wei. Gisteren kwamen we thuis en bleek ineens dat Carolientje zich een weg uit de andere wei gebroken had om naar haar zussen toe te kunnen. Ze stond toen we naar de wei toe liepen met een nogal schuldig hoofd en een achterste zo blauw als een smurf naast Hoornie.

Carolientjes verloren onschuld:

Dit was dus duidelijk niet de bedoeling, maar kennelijk dachten Carolientje en Hoornie daar anders over. Hopelijk wordt ze deze keer of niet drachtig omdat ze nog vrij jong is, of krijgt ze maar één lam. Gelukkig is ze zelf enigst kind en daarom vrij groot en goed uitgegroeid voor haar leeftijd. Hoe dan ook, Hoornie ziet haar zeker wel zitten:

Wij hopen op een stuk of 6 mooie gezonde kleine geitjes komend voorjaar. Aan Hoornie zal het in ieder geval niet liggen, die doet hard zijn best. Ik gok dat de geitjes rond Valentijnsdag ter wereld zullen komen, en hopelijk ben ik er dan bij met de camera :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_86309197
Leuk! Ben benieuwd!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_86309198
Kijk die Hoornie genieten dan, een beetje minderjarige geitjes verkrachten.
pi_86309304
Leuk topic :D
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:20:23 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_86309337
Leuk! Heb de vorige ook gevolgd, dus deze ook weer :D
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
  Boks-Chick zaterdag 11 september 2010 @ 12:25:54 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_86309478
Is hoornie nou ook de vader van Carolientje? :@
Of houdt lellebel er zelf een ander op na :P
lolwut
pi_86309961
Ja Hoornie heeft het zeker weten naar zijn zin! Het hele najaar wordt hij rondgereden en mag hij in verschillende delen van Nederland en Duitsland zijn ding doen. Het leven van zo'n bok is zo slecht nog niet...

Maar Hoornie is gelukkig niet de vader van Carolien. Vorig jaar was Lellebel gedekt (volkomen onverwacht trouwens) door een boklam (Kareltje) van een andere geit die we toen hadden. Dat bokje was er behoorlijk vroeg bij en zelf nog minderjarig toen hij Carolientje verwekte. In de geitenwereld gaat het er behoorlijk promiscue aan toe kan ik wel zeggen :')

We zijn verder wel heel blij met Hoornie hoor, afgezien van de ontzettende stank die hij met zich meebrengt dan. Geiten zijn nogal fan van golden showers, en Hoornie heeft de gewoonte om over zijn eigen buik te plassen voor dat heerlijke authentieke bokken-aroma. En zodra de dames een plasje doen staat Hoornie paraat om er een lekker slokje van te proeven (zie ook de foto met een zittende Carolien).

Dat is dus ook waar de term 'geile bok' vandaan komt...

Maar goed, je moet wat over hebben voor mooie lammetjes. En omdat Hoornie zo'n mooie aparte kleur heeft (black and tan) krijgen de lammetjes dat hopelijk ook :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
  zaterdag 11 september 2010 @ 12:52:53 #8
52349 purplerose
Footsteps lead me to Eddie O+
pi_86310200
Oe geitjes!! O+

Deze ga ik volgen! *O*
Uit een goeie worst hoort sap te komen! :7
Best place for a woman? Face down, ass up
In perfect love and perfect trust. An'ye harm none do what ye will
I Lipsmackers ftw baby! Yeahhh!
pi_86691211
Kleine geiten-update :) en een beetje een smoes om een foto te posten die ik met m'n nieuwe telefoon gemaakt heb

Hoornie is eindelijk iets rustiger geworden, en hij zit niet meer zo druk achter de dames aan. Afgelopen dagen was het ook niet zo mooi weer, dus hebben de geiten veel in hun huisje gezeten en was er minder gelegenheid voor wilde achtervolgingen. Toen het gister middag even mooi weer was heb ik de volgende foto geschoten van een chillende Hoornie naast Margootje op de hoogste geiten-klim-tafel:

De etage er onder ligt Carolientje, Lellebel was er af gesprongen en naar mij toe gelopen. Josefientje staat helemaal achterin onder te bomen. Misschien voelt ze zich wat afgewezen, normaal ligt zij namelijk altijd samen met Margootje.

Verder is de ram voor de schapen ook besproken, medio oktober gaan we hem ophalen. Als het goed is krijgen we dezelfde ram als afgelopen jaar, Witneusje. Hij is ook de vader van onze drie lammeren (Via, Veritas en Vita) dus we weten al dat hij mooie lammetjes geeft :)
pi_86699590
Even uit nieuwsgierigheid, ben je van plan de 6 geitjes te houden? Zo ja, heb je daar voldoende ruimte voor?
pi_86712142
We hebben natuurlijk nog geen idee of het wel er zes worden (dat was gewoon een schatting), maar nee, we houden ze niet allemaal. We verkopen ze allemaal of misschien gewoon een paar, net als met de schapen. Vorig jaar hebben we zo ook een moedergeit met geitenlam en boklam verkocht. Misschien als er een paar leuke tussen zitten dat we bijvoorbeeld Lellebel of Carolientje doorverkopen en een leuk jong geitje aanhouden. Margootje en Josefientje houden we naar alle waarschijnlijkheid sowieso wel, vanwege hun mooie uiterlijk en super lieve karakter.

Mochten we ze niet kunnen verkopen (wat we niet verwachten) dan kunnen we ze tijdelijk aanhouden tot we er wel af kunnen komen of anders kunnen ze altijd nog worden geslacht als het echt, echt, écht niet anders kan. Maar de kans dat dat nodig is is echt heel erg klein, zeker met de kleurtjes die deze geitjes waarschijnlijk gaan krijgen en het type. Alle ouderdieren zijn goed gebouwd en met ook nog een lief karakter zal verkopen geen probleem zijn. Is dat voldoende antwoord op je vraag?
  woensdag 22 september 2010 @ 15:13:26 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86712245
Jummie geitenlammetjes
Errug lekker en je moet toch wat met Bokjes.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_86712392
O+ leuk topic O+
Resistance is futile.
pi_86712458
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Jummie geitenlammetjes
Errug lekker en je moet toch wat met Bokjes.
Hehehe, ik moet zeggen dat is niet ons uitgangspunt hoor, daar hebben we de kippen al voor. De schapen fokken we ook gewoon voor de hobby en niet voor de slacht. We gaan ze gewoon verkopen, vorig jaar kwamen we ook heel snel zonder problemen van het boklam af en nog voor een goede prijs ook. Was ook een ontzettend mooi beestje moet ik zeggen (en viriel, getuige de onverwachte geboorte van Carolientje...). Hij mag nu net als Hoornie werken als dekbok. Maar goed, mocht het dus echt niet anders kunnen dan is het inderdaad mogelijk dat een paar bokjes naar de slacht gaan. Such is life. Maar 't is dan in ieder geval echt scharrelvlees van hele gelukkige geitjes ;)
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 22 september 2010 @ 16:44:16 #15
163650 Greys
pi_86715982
'Lellebel' :D O+
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 22 september 2010 @ 16:49:02 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_86716188
quote:
Op woensdag 22 september 2010 15:20 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Hehehe, ik moet zeggen dat is niet ons uitgangspunt hoor, daar hebben we de kippen al voor. De schapen fokken we ook gewoon voor de hobby en niet voor de slacht. We gaan ze gewoon verkopen, vorig jaar kwamen we ook heel snel zonder problemen van het boklam af en nog voor een goede prijs ook. Was ook een ontzettend mooi beestje moet ik zeggen (en viriel, getuige de onverwachte geboorte van Carolientje...). Hij mag nu net als Hoornie werken als dekbok. Maar goed, mocht het dus echt niet anders kunnen dan is het inderdaad mogelijk dat een paar bokjes naar de slacht gaan. Such is life. Maar 't is dan in ieder geval echt scharrelvlees van hele gelukkige geitjes ;)
Liever een scharrelbokje dan een gekochte karbonade toch?
Eigen geit eerst!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 22 september 2010 @ 18:07:18 #17
52349 purplerose
pi_86719514
quote:
Op woensdag 22 september 2010 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Liever een scharrelbokje dan een gekochte karbonade toch?
Eigen geit eerst!
Idd :Y scharrelbokjes ftw O+
pi_87861977
Update(je) :) Inmiddels is ook de schapenram gearriveerd. Ik zal even van de gelegenheid gebruik maken om ook de schapen voor te stellen:

Willow, de stammoeder van onze populatie. Ze is inmiddels zo'n 9 jaar oud en een super goede moeder. Ze heeft afgelopen jaar (met wat hulp van ons) en ondanks een aanval van slepende melkziekte een vierling grootgebracht en wordt nu ze weer in topconditie is dit najaar weer opnieuw gedekt. Hopelijk krijgt ze komend voorjaar hooguit 2 of 3 lammeren, anders wordt het wel weer zwaar voor haar. Ze is zelf één van een drieling en door mij met de fles grootgebracht. Ze heeft de eerste weken van haar leven in huis gewoond en in mijn bed geslapen. Daarom een bijzonder schaap voor mij O+

Layla, kleindochter van Willow en nu al weer 4,5 jaar. Layla heeft vorig jaar helaas vier doodgeboren lammetjes gekregen. Het was haar eerste dracht en verliep meteen slecht door slepende melkziekte, wat resulteerde in dode lammeren. Dit jaar wordt ze opnieuw gedekt in de hoop op een gezonde 2-of 3ling. Ze zal haar lammetjes niet bij ons krijgen maar bij een kennis in het zuiden des lands, waar ze in de loop van de winter heen zal verhuizen.

Via:

Veritas:

Vita:

De drie dames van afgelopen jaar, Via, Veritas en Vita. Samen met hun broertje Ego (die inmiddels is verhuisd) zijn ze met de fles bijgevoerd. Ze zijn nog te jong om dit jaar gedekt te worden dus verblijven ze momenteel in een andere wei. Via zal deze winter samen met Layla vertrekken naar het zuiden, Veritas en Vita houden we zelf zodat ze volgend jaar gedekt kunnen worden.

En de ram, dit is Witneusje (zo genoemd vanwege, jawel, zijn witte neusje). Hij is de vader van Via, Veritas en Vita en kent Willow en Layla nog van vorig jaar. Hij levert mooie lammetjes af dus we hopen dat hij ook dit jaar weer zijn best gaat doen.

Witneusje zit vanaf 13 oktober bij zijn twee dames in de wei en was al snel erg actief in het vervullen van zijn taken. De ETA van de lammetjes schatten wij rond begin maart 2011 :)

pi_89467730
Ondertussen zijn we al weer een aantal weken verder. Hoornie is inmiddels vertrokken om zijn taken te vervullen elders in de regio. Hij is hier aangekomen op 8 september en is weer weg gegaan rond medio-november. Dit betekent dat we vanaf 6 februari jonge geitjes kunnen verwachten, en dat er op z'n laatst medio-april nog geitjes geboren kunnen worden. Ik gok nog steeds op Valentijnsdag als mogelijke geiten-geboortedatum.

Qua schapen zijn we nog steeds ruim voorzien. De planning was om Via en Layla te laten verhuizen naar Limburg, maar dat verliep niet zo soepel. Vorige week werd de reis naar het zuiden ondernomen, maar eenmaal aangekomen bleek dat ze de wei aldaar niet alleen met één pony moesten delen (wat niet zo'n probleem zou zijn, we hebben zelf ook lang een pony bij de schapen in gehad dus dat zijn ze gewend), maar ook met een pony-hengst. Dus toen Layla uit de wagen kwam en snel richting pony's rende (want: veilig) zag deze haar wel zitten en probeerde haar te dekken. De merrie vond dat weer niet zo'n goed plan en schopte Layla bijna voor haar hoofd. Ook bleek er geen goede overdekte ruimte beschikbaar waar Layla haar lammetjes zou kunnen krijgen. Kortom, de schapen zijn weer ingeladen en staan nu weer met z'n allen hier in de wei. Dit jaar dus niet alleen lammetjes van Willow hier, maar ook van Layla :)
Witneusje is hier nog voor een paar weekjes, hoewel we het idee hebben dat hij zijn werk al goed heeft gedaan kon hij nog niet terug naar zijn baas. Vandaar dat hij nog even blijft logeren.

Foto's van de schapen in de sneeuw vanochtend:

De drie jongedames, Via, Veritas en Vita:

Witneusje en Layla zij aan zij:

Willow, omringd door kippen:

Geitjes in de sneeuw, hier is al goed de dikke buik te zien (niet alleen vanwege de dracht denk ik, ook omdat ze alle brokjes van de schapen jatten :') )

Lellebel in de sneeuw:

Alle vier de dames rond de voerbak van de schapen:

Kleine bolle Carolien:

Bolle Josefien:

Bol Margootje:

Nog een paar maandjes geduld en dan zien we hier kleine baby geitjes en lammetjes rondspringen *O*
pi_89587750
Wat een leuk topic O+
geitjes en lammetjes O+
pi_91474550
Laatste update voor de geitjes er zijn verwacht ik. Dus even een paar nieuwe foto's van de Laatste Loodjes Geiten! Vanaf het eerste weekend van februari kunnen de geitjes geboren worden. Ik denk dat Josefientje als eerste gaat bevallen, ze is op dit moment het dikst en heeft al duidelijk wat uiervorming.

Foto's van vanochtend tijdens het ontbijt:

Carolientje en Lellebel zij aan zij, beiden met een behoorlijk bolle buik:

Alle vier rond de voerbak, van links naar rechts, Lellebel, Carolien, Margootje en Josefien:

Josefientje is het dikst, al zie je dat eigenlijk niet zo goed hier op de foto:

Carolien is al echt een grote meid geworden:

En nog eentje van rond de voerbak:

En de schapen beginnen ook redelijk te tekenen, Willow heeft al weer een echte hangbuik. Het duurt nog minimaal anderhalve maand voor we de lammetjes kunnen verwachten, maar Layla en Willow zijn al aardig aan de maat. Witneusje is ondertussen al lang weer terug bij zijn baas. De drie jongedames groeien ook hard en zijn nog altijd even nieuwsgierig.

Vita komt even kijken of ik wat lekkers heb:

Willow wil zeker weten dat mijn telefoon niet per ongeluk een vermomde boterham is:

Willow met haar dikke buik:

Drie jongedames, van links naar rechts: Vita, Veritas en Via (en op de achtergrond Willow):

Layla met hangbuik:

Bij de volgende update hoop ik snoezige baby-geitjes foto's te kunnen posten :)
  maandag 17 januari 2011 @ 19:21:39 #22
52349 purplerose
pi_91477405
Woeiii!! Ik kan niet wachten!! *O* O+
pi_91516054
Wat een buikies. O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_92335106
En jawel, het is zo ver! De eerste drie geitjes hebben vanmiddag het levenslicht gezien. Het was Lellebel die als eerste is bevallen, van zoals het er nu uit ziet twee geitjes en een bokje. De geitjes hebben dezelfde kleur en aftekening als hun grote halfzus Margootje, het bokje lijkt 'brown & tan' van kleur - de kleur van zijn vader dus maar dan met chocolade bruin in plaats van zwart als grondkleur.

Momenteel zijn we hard aan het werk om ze alle drie in leven te houden. Vanmiddag was de dierenarts nodig om ze op de wereld te zetten omdat één van de drie dwars voor de ingang bleek te liggen. De DA was er niet zeker van dat het lammetje nog zou leven, maar dat deed het dus wel. En de andere twee ook. Nu is het zaak om ze warm te houden en daarvoor is een warmtelamp aangeschaft en opgehangen. Daarna moeten we proberen er wat te drinken in te krijgen, wat lastig is omdat Lellebel nog pijn heeft na de moeilijke bevalling en de kleintjes niet sterk genoeg zijn om achter haar aan te lopen om te kunnen drinken. Het wordt dus vanavond een eerste maaltijd van poedermelk voor het trio. Ik heb de indruk dat ze misschien ook een paar dagen te vroeg geboren zijn omdat ze nog vrij klein en zwak lijken, maar we gaan ons best doen om ze groot en sterk te krijgen :) Foto's voor de geïnteresseerden volgen nog.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:35:51 #25
52349 purplerose
pi_92335322
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 18:31 schreef Miss_Isis het volgende:
En jawel, het is zo ver! De eerste drie geitjes hebben vanmiddag het levenslicht gezien. Het was Lellebel die als eerste is bevallen, van zoals het er nu uit ziet twee geitjes en een bokje. De geitjes hebben dezelfde kleur en aftekening als hun grote halfzus Margootje, het bokje lijkt 'brown & tan' van kleur - de kleur van zijn vader dus maar dan met chocolade bruin in plaats van zwart als grondkleur.

Momenteel zijn we hard aan het werk om ze alle drie in leven te houden. Vanmiddag was de dierenarts nodig om ze op de wereld te zetten omdat één van de drie dwars voor de ingang bleek te liggen. De DA was er niet zeker van dat het lammetje nog zou leven, maar dat deed het dus wel. En de andere twee ook. Nu is het zaak om ze warm te houden en daarvoor is een warmtelamp aangeschaft en opgehangen. Daarna moeten we proberen er wat te drinken in te krijgen, wat lastig is omdat Lellebel nog pijn heeft na de moeilijke bevalling en de kleintjes niet sterk genoeg zijn om achter haar aan te lopen om te kunnen drinken. Het wordt dus vanavond een eerste maaltijd van poedermelk voor het trio. Ik heb de indruk dat ze misschien ook een paar dagen te vroeg geboren zijn omdat ze nog vrij klein en zwak lijken, maar we gaan ons best doen om ze groot en sterk te krijgen :) Foto's voor de geïnteresseerden volgen nog.
Jaaaaaaaaaaaa pics!! *O*

veel succes met ze door deze periode heen te helpen O+
ben erg benieuwd naar de pics!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:39:42 #26
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_92335510
TT-change op verzoek :Y
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_92335633
O+ Succes met het bijvoeden :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_92335881
Tnx Elisa :)

Hier de eerste foto's, gemaakt met telefoon en soms een beetje vaag of bewogen. Maar hopelijk hebben we straks nog alle tijd om mooie foto's te maken :)

Vanmiddag na de bevalling, het geitje dat zo plat ligt is het bokje, hij was er behoorlijk slecht aan toe:

Binnen aansterken in een doos om een beetje warm te worden:

Toen ik thuis was was hij al ietsje beter te pas, foto is vaag maar je kan zo wel z'n leuke kleurtje zien (lichte pootjes en een licht snoetje ipv zwart zoals normaal):

En zijn twee zusjes die zo lang alleen bij mama in de stal moesten blijven:

Inmiddels is hij weer terug in de stal bij mama onder een warmtelamp. Ik zal vanavond als we ze wat melk gaan voeren wel weer wat foto's maken, en hopelijk overleven ze de nacht zodat ik het topic nog lang vol kan blijven spammen ;)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:48:38 #29
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_92335982
Woei, pics O+
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 18:48:57 #30
52349 purplerose
pi_92336005
omg smelt O+
pi_92336111
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 11:16 schreef Miss_Isis het volgende:

Foto's van de schapen in de sneeuw vanochtend:

De drie jongedames, Via, Veritas en Vita:
[ afbeelding ]
Oh wat vind ik ze mooi met dat bruin O+!

En wat een leuk topic, ik luf geitjes en schaapjes, dus lees graag mee :)
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_92336340
quote:

Duimt dat alles goedkomt met de kleintjes en Lellebel ^O^
Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag
pi_92336637
quote:

Momenteel zijn we hard aan het werk om ze alle drie in leven te houden. Vanmiddag was de dierenarts nodig om ze op de wereld te zetten omdat één van de drie dwars voor de ingang bleek te liggen. De DA was er niet zeker van dat het lammetje nog zou leven, maar dat deed het dus wel. En de andere twee ook. Nu is het zaak om ze warm te houden en daarvoor is een warmtelamp aangeschaft en opgehangen. Daarna moeten we proberen er wat te drinken in te krijgen, wat lastig is omdat Lellebel nog pijn heeft na de moeilijke bevalling en de kleintjes niet sterk genoeg zijn om achter haar aan te lopen om te kunnen drinken.
Ik duim mee dat ze het goed blijven doen :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 4 februari 2011 @ 19:22:00 #34
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_92337815
Ahhh, wat zijn ze leuk! O+ Ik hoop dat alles goed komt met de kleintjes!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_92338856
Wat een mini's O+
pi_92340706
Zojuist eventjes met de fles gevoerd en ik moet zeggen, het ging best aardig :) Het ventje had duidelijk honger en heeft heel gulzig gedronken, dat is altijd een goed teken. Zijn zusjes hadden ook honger maar wilden niet drinken uit de fles. Lellebel leek ook wat beter te pas, ze heeft een tortilla gegeten (was over van ons avondeten) en een paar blaadjes andijvie en groene kool (geleend uit de buur-stal waar mijn 4 caafs verblijven). Ze is daarna ook lang genoeg blijven staan om de lammetjes de mogelijkheid gegeven een slokje te drinken dus ook dat ging al heel goed ^O^

Meer foto's:

Zo troffen we het kereltje aan toen we in de stal kwamen:

En zo Lellebel en de meisjes (het rode licht is van de warmtelamp):

Ventje aan de melk:

Zusje aan de melk:

Na het drinken om mama heen staan en hopen op het echte werk:

Familie portretje:

En we hebben ze namen gegeven omdat het zo goed leek te gaan zojuist. De geitjes heten Anne en Annabel en het bokje Abel(tje). We doen een muziek thema, Anne en Annabel zijn meisjesnamen uit liedjes en Abel is een zanger. Als er nog mensen zijn die muziek gerelateerde namen-tips hebben met een B, C of D hoor ik het graag :)
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:34:56 #37
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_92341637
Wat een toffe beestjes... Hopen dat het goed blijft gaan. Maar er zijn er dus nog meer op komst?

Ps. Abel is een bandnaam. De zanger heet Joris...
pi_92346219
quote:
17s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:34 schreef bioloogje het volgende:
Wat een toffe beestjes... Hopen dat het goed blijft gaan. Maar er zijn er dus nog meer op komst?

Ps. Abel is een bandnaam. De zanger heet Joris...
Hmm, weer wat geleerd :D

Maar ja, er zijn er nog meer op komst. We hebben nog 3 drachtige geiten en ook nog 2 drachtige schapen. Ik denk dat Josefientje in ieder geval 2 en misschien ook wel 3 geitjes krijgt, en Margootje denk ik 2. Van Carolientje verwacht ik 1, maximaal 2 geitjes. Ik verwachtte ze eigenlijk dit weekend pas, maar het kan ook zo nog volgend weekend worden.

En de schapen zullen wel weer een 3- of 4-ling krijgen. Hopelijk 3, want anders moeten we daar ook weer met de fles aan de slag. En voor de moeders is het behoorlijk zwaar om 4 lammeren te voeden... Maar die worden pas halverwege maart verwacht dus we hebben nog even :)
pi_92357451
De eerste beebies. O+ Hopelijk komen ze de eerste spannende dagen goed door. En sterkte met bijvoeden. Moet dat (net als bij kittens) om de paar uur of mogen jullie vannacht doorslapen?
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_92360148
Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding. Zag Ik t goed bij het bokje nog een navelstreng hangen?
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  zaterdag 5 februari 2011 @ 11:43:11 #41
52349 purplerose
pi_92364344
Hoe gaat het met de beebies vandaag! o=
pi_92376919
Baby geitjes! Ahhh, wat vervelend dat t bokje dwars lag maar gelukkig dat t er nu beter uit ziet. Goed hun buikjes in de gaten houden, of ze lekker vol blijven en stiekem toch genoeg drinken bij mams.

Ik ben een beetje jaloers, mijn ouders hebben sinds een paar jaar geen geiten meer en was elk jaar weer zo leuk als de kleintjes zich weer aandeden :D
pi_92381228
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 11:43 schreef purplerose het volgende:
Hoe gaat het met de beebies vandaag! o=
Maar weer eens een updateje, het gaat vooralsnog goed met de beebs :) Bokje Abeltje is helemaal bijgetrokken, ik weet niet wat het is maar bokjes en rammetjes lijken het hele fles-principe veel sneller door te hebben dan hun zusjes. Zowel gisteravond als vandaag viel Abeltje echt aan op de fles, en hij komt nu (amper 24 uur oud) zelfs al naar je toe lopen als je de stal binnen komt om wat te drinken te scoren. Zijn zusjes zijn ook aardig goed te pas, Annabel gaat goed, drinkt enthousiast bij mama en staat stevig op de pootjes. Ze probeerde zelfs al op de hooibaal te klimmen die bij ze in de stal ligt. Anne is nog wel een beetje een zorgen-geitje. Ze lijkt wat minder levendig dan haar zusje en broertje en weigert pertinent om uit de fles te drinken. Annabel is er ook niet dol op maar wil nog wel een paar slokjes proberen. Maar Anne houdt haar kaakjes stijf op elkaar en begint te schreeuwen als je de speen in d'r bekkie stopt, zo hard dat ze dan bijna stikt in de melk. Ze heeft het echter wel nodig, want goed drinken bij mama doet ze ook niet. Dus dat is nog even afwachten hoe het met haar verder gaat.

@ Cat: nee gelukkig is het echt bijvoeding en drinken ze ook bij mama. Wij slapen dus lekker door, de laatste fles is rond 23u en de eerste weer rond 8u. En dan zo gedurende de rest van de dag nog een keer of 4-5, beetje afhankelijk van hoe ze er bij staan/liggen, of ze bij mama kunnen drinken, etc. Gewoon op gevoel dus :)

@ Dandilion: Ja dat is de navelstreng, dat is Anne bij wie je dat zo goed ziet op de foto's. Zij is het donkerste geitje. Vandaag is de streng al ingedroogd, en binnenkort valt het er af.

@ Zo-is-dat: Ja leuk he O+ voor mij geeft het ook echt een lente-gevoel, en elke keer is het weer een soort van cadeautje; wat zou er uit komen? Echt leuk :) Ik vind het ook erg jammer dat ik er doordeweeks niet zelf bij zal zijn, dan woon ik in de stad en ben ik aan het werk.

Zodra Lellebel en haar babies voldoende aangesterkt en gegroeid zijn zoeken we voor hen vieren samen een nieuw huis, dan hebben we weer meer ruimte voor de jonkies van Josefientje en Margootje (Carolientje wordt waarschijnlijk ook op den duur verkocht met jonkies en al).

Foto's en (beetje onduidelijk, donker) filmpje van vandaag:

Zo werd ik begroet toen ik de stal in kwam met de fles vanochtend:

Eenmaal neergestreken op mijn melkkrukje mocht Annabel even proeven(Abeltje was al geweest), Lellebel controleert of alles nog wel naar wens verloopt:

Abeltje aan het drinken, Annabel snuffelt aan mijn been en Anne staat tussen ze in:

Vanmiddag had Abeltje ook erge honger zoals hier is te zien:

Dit koppie keek mij zo de hele tijd aan tijdens het voeren:

Annabel nam liever een slokje mama:

En een beetje een donker filmpje van kleine geitengeluidjes:

Hopelijk mogen meer, en misschien wel nog meer jonge geitjes als Josefientje of Margootje een beetje voortmaken :)
pi_92381548
Jeuj voor Abeltje! *O* Nu moet Anne het nog wat beter leren snappen. :Y

Geiten geluidjes. O+
pi_92384574
heerlijk om te zien! ik zou ze zo graag es willen knuffelen!!!
You can make it ?
  zondag 6 februari 2011 @ 11:28:24 #46
52349 purplerose
pi_92403339
woeii wat zijn ze kjoet O+

hopelijk trekt Anne ook bij :Y
pi_92417203
En de tweede lading is inmiddels ook gearriveerd! Josefien en Margo zagen er al een paar dagen uit alsof ze elk moment kunnen ploffen, en aan Carolientje zag je nog bijna niets. Bescheiden buikje, kleine uier... Ik zei vanochtend toen ik de wei in liep om te controleren nog dat het bij Carolien nog makkelijk een week of twee kon duren. Maar drie keer raden wie we vanmiddag kwijt waren en wie we terug vonden in het geitenstalletje buiten met twee kleintjes... jawel, onze Carolien! Tegen alle verwachtingen in is Carolientje dus de tweede die is bevallen, en hoewel ze erg jong is lijkt ze nog goed gezond en het heel goed te doen.

We hadden vanochtend de stallen binnen juist helemaal weer opgestrooid en ingedeeld zodat er 4 verschillende stukken zijn voor 4 geiten apart met hun jonkies. Cavia's verhuisd, schotten geplaatst.. En toen we klaar waren wilden we even checken hoe het er voor stond met de dames en vonden we dus Carolientje. Zonder dat we er iets van gemerkt hadden was ze bevallen (op precies dezelfde plek als waar ze zelf geboren is) en toen we keken had ze al twee kleine natte geitjes op de wereld gezet O+ Het zijn een bokje en een geitje, ze heten Bennie (naar Bennie Jolink uiteraard) en Billy (naar Billy-Jean uit het bekende liedje).

En omdat foto's meer zeggen dan 1000 woorden:

De kleintjes van Lellebel in de nieuwe stal (zij zijn eentje door geschoven, Carolien zit nu waar zij eerst zaten):

Annabel doet nog in de oude stal een dutje boven op de hooibaal:

Kleine klimgeitjes:

En de nieuwe beebs van Carolien, nog helemaal nattig:

Op zoek naar wat te drinken:

Bij mama:

Pootjes werken nog niet zo heel goed:

Mama snuffelt even of het wel goed gaat:

En een filmpje, Bennie gaat bij z'n zusje op zoek naar eten:
pi_92417329
O+ Go Carolientje! *O*
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 6 februari 2011 @ 17:11:19 #49
13151 crew  Rewimo
pi_92417356
O, wat schattig, gefeliciteerd met dit nieuwe stel! *O* Wat zijn ze mooi! O+
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_92422729
Hoera *O*

Arme Billy die bijna omgeduwd wordt door haar broertje. Maar dat staartje van Bennie O+
pi_92423385
Ohhh! Love love love :D
pi_92423785
Ooooh het is al weer zo ver! O+ Kijk nou toch, wat een liefjes O+ Hopelijk blijven ze het goed doen.
En kleine Carolientje zelf ook al moeder *slik* Prachtig. *;

Ik blijf je leuke updates en mooie foto's/filmpjes volgen. *O*
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_92424964
Weer geitebeebies erbij. O+
En wat is Carolientje een goede mamma. ^O^ Fijn dat ze er maar twee heeft gekregen, dat is al zwaar genoeg als jong moedertje.
pi_92478057
Dank voor de leuke reacties :) Alles gaat hier goed aan het geitjes-front. Josefientje en Margootje zijn nog dik as ever, die moeten nu toch echt wel elk moment bevallen. Maar het schiet maar niet op... Ik ben speciaal deze week nog maar hier gebleven zodat ik er bij kan zijn als de nieuwste geitjes geboren worden :') Nu maar hopen dat ze niet nog een week wachten.

Met de mama's en kleintjes gaat het heel goed, Carolientje is echt een hele goede moeder. Ze is minder verlegen sinds ze moeder is, en ze wordt zelfs boos nu als je aan d'r kleintjes komt. Gisteravond tilde ik Billy op en ik kreeg zowaar een protest-kopstoot tegen m'n hand van Carolientje :') Ter vergelijking: bij Lellebel en haar drie kleintjes heb ik gister middag mijn nichtjes van 9 in gelaten. Die konden de kleintjes aaien, oppakken, de fles geven en onbeperkt knuffelen en Lelly keek niet op of om. 'A3' zoals mijn nichtjes ze noemden gaan ook goed. Abeltje komt naar voren hupsen zodra hij onze stemmen hoort in de hoop op wat lekkers. Annabel wil ook wel uit de fles drinken maar zuigt niet echt, ze bijt meer in de speen dus dat schiet niet zo hard op. Anne is nog steeds geen grote fan van de fles maar drinkt wel aardig goed bij mama, dus dat gaat ook voorspoedig. Billy en Bennie drinken heel goed bij Carolien, en Bennie begint zelfs al stoere-geiten-kunsten uit te halen: hij hupst rond en schopt zijn (veel kleinere) zusje geregeld ter vermaak :')

Nieuwe foto's volgen ongetwijfeld morgen als ik een dagje vrij heb om op Josefientje en Margootje te letten en A3 te voeren :)
pi_92478291
Yay, weer nieuwe erbij O+ *O*
pi_92502203
Heb vandaag weer een paar nieuwe foto's en filmpjes gemaakt om 't topic mee vol te spammen :D De geitjes zijn namelijk voor het eerst een uurtje naar buiten geweest vandaag; met z'n vijfjes en de twee mama's. De kleintjes vonden het fantastisch en hupsten alle kanten op, de moeders vonden het iets minder. Beide waren ze wat onrustig, en elke keer dat hun jonkies door elkaar liepen schoten ze in de stress :') Op de filmpjes is ook wel te horen hoe ze constant mekker geluidjes maken, dit is omdat ze steeds willen weten dat hun eigen kleintjes in de buurt zijn. Ze zijn helaas niet zo lief tegen elkaars jongen en tegen elkaar en ze zoeken steeds hun eigen kleintjes. De andere kleintjes die in de buurt zijn worden tamelijk bruut uit de weg gebeukt als ze in het pad staan. Mede daarom heb ik ze na een uurtje maar weer naar binnen gedaan, de kleintjes werden moe en Carolien had twee keer Anne behoorlijk hard opzij gebeukt en zelfs een keer tegen de grond gepind. Daarom dus maar gauw weer naar binnen, allemaal in hun eigen stukje stal.

Het flessen gaat overigens zo goed dat het al bijna niet meer nodig lijkt te zijn. A3 lijken zich aardig te redden met alleen moedermelk, en hoewel Abeltje wel enthousiast drinkt bij een aangeboden fles heeft hij al vrij snel genoeg. Hij krijgt dus waarschijnlijk voldoende melk mee van Lellebel. Ik denk dat we het aanbod maar wat minder gaan maken, het mooiste is natuurlijk als ze geen kunstvoeding nodig hebben.

Foto's en twee (nogal lange..) filmpjes van vanmiddag:

Vanochtend in de stal, de kleintjes van Lellebel bekijken een boomstronk:

'Dat moet kunnen!'

En het ding wordt bedwongen:

A small step for a goat, a giant leap for goat-kind:

Billy en Bennie waren ondertussen nog niet zo uitgeslapen:

Maar eenmaal buiten hadden ze snel de smaak te pakken:

Abeltje had trouwens ook de smaak te pakken:

Het hele kleuterklasje buiten in de wei, onder het wakend oog van de mama's en tante Poes:

'Was die nou van mij of van jou?'

Annabel, Anne en Abeltje vinden het wat overweldigend:

Billy en Bennie bekijken dat maffe groene spul eens van wat dichterbij:

Huppelfilmpje met Billy in de hoofdrol:

Nog een filmpje:

En dat was het wel weer voor vandaag :) Hopelijk schieten Josefientje en Margootje een beetje op, morgen ben ik weer aan het werk dus dan zou ik 's avonds pas eventuele verse babygeitjes kunnen bewonderen... en ik zou er toch wel graag als eerste bij willen zijn. Ik had oorspronkelijk gegokt op Valentijnsdag als geiten-geboortedatum maar nu hoop ik toch dat ze wat eerder zijn zodat ik er nog bij ben :)
pi_92510210
*smelt* die sprongetjes! O+
pi_92558340
En inmiddels staat de teller op 7! Margootje heeft vanmiddag 2 grote stoere jongetjesgeiten op de wereld gezet: Cliff (Richards) en (Alain) Clark :D Ze lijken qua kleur erg op Annabel, bruin met wat lichter bruine accenten op de pootjes en kop. Ze hebben al goed bij hun mama gedronken en zijn in vergelijking met de andere geitjes echt enorm groot. Ik heb Billy er even naast gezet om te vergelijken en ze lijken wel nog eens half zo groot (zwaar vooral) als zij.

Een paar onduidelijke foto's (telefoon was bijna op).

De nieuwe moeder:

Cliff en Clark:

Samen bij hun mama:

Hopelijk morgen meer en betere foto's als ik een echte camera te pakken kan krijgen :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 februari 2011 @ 19:33:31 #59
13151 crew  Rewimo
pi_92558415
Weer een tweeling, wat leuk joh! Gefeliciteerd *O*
pi_92559763
Live update - ik krijg zojuist bericht dat ook Josefientje aanstalten lijkt te maken om te bevallen. Er is slijm gesignaleerd, dus over een half uurtje ga ik eens kijken hoe het er dan voorstaat! Ga m'n best doen om een camera mee te nemen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 9 februari 2011 @ 20:03:20 #61
13151 crew  Rewimo
pi_92559792
Go Josefien *O*
pi_92559810
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 20:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Live update - ik krijg zojuist bericht dat ook Josefientje aanstalten lijkt te maken om te bevallen. Er is slijm gesignaleerd, dus over een half uurtje ga ik eens kijken hoe het er dan voorstaat! Ga m'n best doen om een camera mee te nemen.
Wat spannend *O*
pi_92559984
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 14:52 schreef Miss_Isis het volgende:

Annabel, Anne en Abeltje vinden het wat overweldigend:
[ afbeelding ]

Wat een liefjes O+

En wat schattig dat de moeders wat zenuwachtig waren om hun kleintjes O+
pi_92562270
Zojuist even gekeken en ze is duidelijk bezig. Foto's gemaakt voor de duidelijkheid en ga straks met een half uurtje nog even kijken hoe het gaat.

Josefientje, nu nog met bolle buik:

Slijm verlies, het is duidelijk begonnen:

Lellebel, Abeltje, Annabel en Anne slapen in de andere stal gewoon door:

Carolientje is nieuwsgierig en gluurt over de schutting mee:

Bennie en Billy dutten ondertussen lekker door:

En nog een paar foto's van Margootje met Clark en Cliff:

pi_92562339
Ah gos, de rest tukt elders in andere ruimtes gewoon door :D O+
pi_92562705
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 20:49 schreef Pisces29 het volgende:
Ah gos, de rest tukt elders in andere ruimtes gewoon door :D O+
Hehe, ja ze zitten vlak bij elkaar en ze horen alles wel maar het boeit ze niet zo :') Margootje met kinders zit zelfs in het zelfde stuk als Josefientje maar ze gebruiken uit zichzelf elk een ander stuk van de ruimte. We hopen dat ze goed met elkaar om blijven gaan en niet vervelend gaan doen tegen elkaar en elkaars jonkies. We willen hen namelijk graag houden uiteindelijk, eventueel met een jong geitje of twee. Ze waren altijd echt setje, samen door de wei struinen, samen tegen elkaar aan liggen en slapen, samen de schapen pesten... Hopelijk blijft dat zo ondanks de jonkies. Vandaar dat we ze bij elkaar houden zodat ze niet van elkaar vervreemden :)
pi_92571803
Nu nog niets, alleen veel slijm. We gaan nu naar bed, en vannacht er nog even uit om te zien hoe het dan gaat :O
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 10 februari 2011 @ 08:00:07 #68
13151 crew  Rewimo
pi_92578689
*om hoekje gluurt, zijn ze er al?*
pi_92586196
Waakse moeders met huppelkindjes O+ Wat zijn ze mooi allemaal, heerlijk dat het zo goed met ze gaat. *O*

*met Rewimo meegluurt*
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_92595777
*Ik gluur ook nog maar even, helaas*
pi_92599465
Hehe, ze zijn er al weer eventjes, had alleen geen tijd gehad voor updates. Vannacht om 1 uur opgestaan om te checken (en om 6.30 ging de wekker alweer ;( ), en toen had ze zojuist drie prachtige lammetjes geproduceerd! Het zijn echt prachtige beestjes, maar helaas is de allermooiste een bokje dus kunnen we die zeker niet houden. Het zijn twee mooie bonte bokjes geworden, één bruin/bont en één heel apart brown and tan met bont, en één bruin geitje met een paar witte vlekjes op d'r koppie, d'r staartje en op haar flank. Ze zijn behoorlijk groot voor een drieling, maar de bevalling verliep voorspoedig (getuige het geit dat er om 23u toen we naar bed gingen alleen slijm was en om 1u al drie lammetjes). Ze heten Dylan, David en Dora (naar Bob Dylan, David Bowie, en het liedje 'Dora' van Wim Sonneveld).

Foto's:

Vannacht gemaakt, geitjes vers van de pers:

Nog nat en bibberig:

Vanochtend om 6.30 lagen ze er zo bij:

Josefientje krijgt een appeltje om bij te komen van het harde werk:

Geitjes duidelijk in beeld, Dora ligt op de voorgrond, Dylan links en David rechts.

En dit brengt de eindscore op 10 kleine geitjes :) Dit weekend hopelijk meer foto's van de hele kleuterklas buiten in het zonnetje!
pi_92601268
Heerlijk om ze te zien!

Zou ze zo graag willen aaien en kroelen :-)
You can make it ?
pi_92601570
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 19:20 schreef Dandilion het volgende:
Heerlijk om ze te zien!

Zou ze zo graag willen aaien en kroelen :-)
Weet niet waar je woont maar als je eens in de buurt (Twente) bent mag je best langs komen hoor ;) 10 kleine vrolijk stuiterende geitjes om je heen kan ik iedereen aanbevelen :D
pi_92608024
Nog meer stuiterballetjes! O+ Go geitjes! *O*
pi_92612950
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 19:25 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Weet niet waar je woont maar als je eens in de buurt (Twente) bent mag je best langs komen hoor ;) 10 kleine vrolijk stuiterende geitjes om je heen kan ik iedereen aanbevelen :D
lief van je! ik woon in rotterdam dus echt ver uit de buurt, ik knuffel ze virtueel :-)

>:O ):O *;
You can make it ?
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 11 februari 2011 @ 08:08:42 #76
13151 crew  Rewimo
pi_92624558
Oeh lief, weer 3 O+ Wat een prachtige beestjes! Nu maar hopen op mooi weer zodat ze lekker met elkaar buiten kunnen spelen allemaal :)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 11 februari 2011 @ 10:35:18 #77
163650 Greys
pi_92627714
Ik ben verliefd op Billie en Benny met die vlekjes O+
En Clark en Cliff zijn ook om op te vreten.

Die namen, echt vreselijk leuk! :D

Ik hoop op heel veel foto's en filmpjes de komende tijd!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_92628731
Ahhh wat een leukerds allemaal! Zul je wel net zien dat de bokjes het mooist getekend zijn, bekend verschijnsel... :{ Geniet van die kleine springers, ze zijn zo snel groot! O+
pi_92683512
Helaas, vandaag minder leuk nieuws. Kleine Anne is vanochtend dood gevonden in de stal, kennelijk was ze toch niet sterk genoeg of kreeg ze misschien toch niet genoeg drinken. Abel en Annabel zijn wel stevig en erg levendig, we weten dan ook niet waar Anne aan is overleden. De fles wilde ze niet hebben, al vanaf het begin niet, en heel mager of licht leek ze niet. We hadden het idee dat ze wel genoeg kreeg van haar moeder en daarom de fles niet wilde, maar misschien hadden we dat wel fout. Wel heel jammer, maar helaas.

Gelukkig vandaag ook leuker nieuws, het was slecht weer dus de geitjes konden niet naar buiten, maar ze hebben binnen bezoek gehad:

De geitjes waren een gewild knuffelobject:

En met z'n allen op de foto:

Morgen als het mooier weer is hopelijk vrolijke huppel-filmpjes en zonnige weide foto's :)
pi_92683900
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 16:58 schreef Miss_Isis het volgende:
Helaas, vandaag minder leuk nieuws. Kleine Anne is vanochtend dood gevonden in de stal, kennelijk was ze toch niet sterk genoeg of kreeg ze misschien toch niet genoeg drinken. Abel en Annabel zijn wel stevig en erg levendig, we weten dan ook niet waar Anne aan is overleden. De fles wilde ze niet hebben, al vanaf het begin niet, en heel mager of licht leek ze niet. We hadden het idee dat ze wel genoeg kreeg van haar moeder en daarom de fles niet wilde, maar misschien hadden we dat wel fout. Wel heel jammer, maar helaas.

Gelukkig vandaag ook leuker nieuws, het was slecht weer dus de geitjes konden niet naar buiten, maar ze hebben binnen bezoek gehad:

De geitjes waren een gewild knuffelobject:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En met z'n allen op de foto:
[ afbeelding ]

Morgen als het mooier weer is hopelijk vrolijke huppel-filmpjes en zonnige weide foto's :)
Wat sneu van Anne ;(
Maar wat een heerlijke knuffelfoto's O+

Ik ben van de week bij de kinderboerderij geweest, daar hebben ze kleine geitjes, wel een slag groter dan deze, maar ik zie die van jou dus ook al helemaal voor me, springend en wel O+ Zo leuk O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 12 februari 2011 @ 19:29:18 #81
13151 crew  Rewimo
pi_92688662
Och, arme Anne :{ Wat jammer dat ze het niet gered heeft.

Gelukkig maar dat het andere grut het goed doet. Graag nog heel veel foto's plaatsen ^O^
pi_92693070
Wat jammer van Anne. Maar zo kan de natuur ook zijn. ;( Fijn dat de rest het wel goed doet en inmiddels hun eerste bezoek ontvangen heeft.
pi_92722158
Vandaag hebben de geitjes lekker buiten gespeeld met z'n allen. Het was nog een heel gedoe, met 9 kleintjes en 4 zenuwachtige moeders, maar de kleintjes hebben duidelijk genoten. Ze hebben heerlijk gespeeld met elkaar en rond gerend door de wei. Na een uurtje of twee hebben we ze weer terug in hun stuk van de schuur gelaten dat inmiddels op was gestrooid met vers stro en waar een vers baaltje hooi op ze lag te wachten. Foto's van vanmiddag:

Wat onwennig rond kijken nog dicht bij het hek:

Eens even kijken wat er te beleven valt in de wei:

Grote migratie richting het gras:

(bijna) iedereen op de foto:

Sommigen bleven liever wat dichter in de buurt van een vertrouwd gezicht paar benen:

Hmm, ken ik jou niet ergens van?

Natuurlijk kun je ook onder het gaas door (en dan heel hard rondjes rennen om de boom heen):

Mooie Dylan (hij deed net een plasje dus daarom stond hij zo mooi stil :') )

Carolientje en Bennie face to face:

Gewoon lief Abeltje:

En nog eens, met een schattig rimpelneusje O+

Clubje kleine geitjes die toevallig eventjes stil stonden:

Josefientje zocht even de rust op met haar gevlekte trio:

Carolientje laat Billy en Bennie even bijtanken:

En er zijn ook nog (veel) filmpjes gemaakt, maar photobucket wil ze niet goed uploaden... Die houden jullie dus nog even tegoed :)
pi_92722776
Speelkwartier. O+ En mooi altijd dat de moeders hun eigen kroost zo lekker bij zich houden.
Geen gevechten tussen de moeders of met andere kleintjes?
pi_92723808
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:42 schreef Cat22 het volgende:
Speelkwartier. O+ En mooi altijd dat de moeders hun eigen kroost zo lekker bij zich houden.
Geen gevechten tussen de moeders of met andere kleintjes?
Haha, nou.. Die kleintjes stuiteren alle kanten op en lopen dwars door elkaar, en de moeders gaan daar dan zenuwachtig achteraan, zo van 'kom hier kind!'. Soms komt er dan ineens een ander kind hun kant op hupsen, en zodra ze ruiken dat het niet hun eigen is krijgt die een flinke knal :') En soms krijgt hun eigen kind ook gerust een kopstoot als ze toevallig niet goed kijken :D :')

Dus je hoort continue moedergeiten mekkeren en je ziet ze achter alle kleine geitjes aan lopen steeds met hun neus onder de kleine-geiten-staartjes om hun kinders bij elkaar te houden. En dat werkt voor geen meter natuurlijk met 9 ongeleide projectieltjes die alle kanten uit crossen door de hele wei heen. Oh, en als een andere moeder te dicht in hun buurt komt krijgt zij ook gerust een knal. Echt, geiten zijn eigenlijk niet zo heel lief tegen elkaar :') Maar na verloop van tijd wennen ze wel en worden de moeders wat relaxter en de kleintjes iets rustiger, dus dan zoeken ze vaak elkaar wel weer op en maken ze geen ruzie meer :)
pi_92723847
Haha, feest in de wei dus! _O-
pi_92723910
Ja, daarom zitten ze in de stal dus maar niet met z'n allen bij elkaar maar hebben ze aparte stukjes. Dat is wel net zo veilig voor de kleintjes (en de moeders onderling...) :')

En 't eerste filmpje is eindelijk geladen:

edit: die irritante hond op de achtergrond is van de buren, ze blaft nogal als ze ons in de wei ziet of hoort...
pi_92723965
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 16:31 schreef Miss_Isis het volgende:
Vandaag hebben de geitjes lekker buiten gespeeld met z'n allen. Het was nog een heel gedoe, met 9 kleintjes en 4 zenuwachtige moeders, maar de kleintjes hebben duidelijk genoten. Ze hebben heerlijk gespeeld met elkaar en rond gerend door de wei. Na een uurtje of twee hebben we ze weer terug in hun stuk van de schuur gelaten dat inmiddels op was gestrooid met vers stro en waar een vers baaltje hooi op ze lag te wachten. Foto's van vanmiddag:
Oh wat zijn ze kleinnnnn O+ En die arme moeders weer :D
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 13 februari 2011 @ 18:08:12 #89
13151 crew  Rewimo
pi_92726584
Wat geweldig dat gehuppel van dat grut O+ Echte bokkesprongetjes :D
pi_92728957
En na laaaaang wachten, nog een tweede huppelfilmpje ge-upload:

Ik word er altijd zo vrolijk van als ze zo lekker rond hupsen O+

Oh, en ondertussen wordt er een nieuw huis gezocht voor zowel Lellebel als Carolien met al hun beebs, dus wellicht binnenkort een minder volle wei en stal. Margootje, Josefientje en Dora willen we uiteindelijk overhouden :)
pi_92731570
Wat jammer van anne, stom dat dat altijd ineens kan gebeuren. Gelukkig gaat t zo goed met de rest, prachtig zo in de wei! :D
pi_92736276
Onze overleden huisdieren begraven we in de tuin. Dus een vraagje, wat hebben jullie met Anne gedaan?
Begraven of iets anders? Mee met het afval? Ja wat doe je met een dood boerderij dier?
You can make it ?
pi_92748730
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 september 2010 12:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Op dit moment hebben wij vier dwerggeiten en vijf Barbados black belly schapen. En omdat we komend voorjaar graag lammetjes willen hebben zijn de voorbereidingen op dit moment al druk aan de gang. Ik hoop in dit topic het hele verhaal zo'n beetje bij te kunnen houden en geïnteresseerden te kunnen voorzien van een aardige lading snoezige lammetjes en geitjes foto's :)

Even voorstellen, de geiten:

Lellebel, ruim 2 jaar oud, moeder van de andere drie dames.
[ afbeelding ]

Josefientje, 1,5 jaar oud, krijgt hopelijk komend voorjaar voor het eerst lammetjes.
[ afbeelding ]

Margootje, 1,5 jaar oud, krijgt net als haar tweelingzus komend voorjaar hopelijk voor het eerst lammetjes.
[ afbeelding ]

Carolientje, bijna 6 maand oud, is eigenlijk nog te jong om gedekt te worden. Ze zat samen met haar moeder in een andere wei maar is uitgebroken en heeft zich laten verkrachten. De kleine sloerie.
[ afbeelding ]

En de man die het allemaal mogelijk moet maken, de Bok. Hij heeft geen naam, enkel een taakomschrijving. Omdat we hem toch iets willen noemen hebben we hem zo lang maar Hoornie genoemd. Vanwege.. ehm.. zijn grote hoorns.
[ afbeelding ]

Hoornie loopt sinds afgelopen woensdag bij Josefientje en Margootje in de wei. Gisteren kwamen we thuis en bleek ineens dat Carolientje zich een weg uit de andere wei gebroken had om naar haar zussen toe te kunnen. Ze stond toen we naar de wei toe liepen met een nogal schuldig hoofd en een achterste zo blauw als een smurf naast Hoornie.

Carolientjes verloren onschuld:
[ afbeelding ]

Dit was dus duidelijk niet de bedoeling, maar kennelijk dachten Carolientje en Hoornie daar anders over. Hopelijk wordt ze deze keer of niet drachtig omdat ze nog vrij jong is, of krijgt ze maar één lam. Gelukkig is ze zelf enigst kind en daarom vrij groot en goed uitgegroeid voor haar leeftijd. Hoe dan ook, Hoornie ziet haar zeker wel zitten:

[ afbeelding ]

Wij hopen op een stuk of 6 mooie gezonde kleine geitjes komend voorjaar. Aan Hoornie zal het in ieder geval niet liggen, die doet hard zijn best. Ik gok dat de geitjes rond Valentijnsdag ter wereld zullen komen, en hopelijk ben ik er dan bij met de camera :)
FOK! in lentestemming met jonge geitjes!

quote:
Op zondag 13 februari 2011 @ 23:27 schreef mouthman het volgende:
Jeeh.....wat liehief... O+

Kun je er een naar mijn dochter vernoemen?
Ze heet Isis :)
:{
pi_92756088
brilliant om de jonge geitjes te zien rond springen in het eerste filmpje!
:D
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_92756669
ommgggg!! Ik word ook geitenboer!!!!!!!!!

die geitjes O+
hey sexy, ooohhh you already know!
  maandag 14 februari 2011 @ 09:33:54 #96
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_92757101
O+ Geitjes O+
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_92775145
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 20:58 schreef Dandilion het volgende:
Onze overleden huisdieren begraven we in de tuin. Dus een vraagje, wat hebben jullie met Anne gedaan?
Begraven of iets anders? Mee met het afval? Ja wat doe je met een dood boerderij dier?
Het moet worden afgevoerd naar de kadaverdestructie. Die bel je op, en dan komen ze de dag erna, jij moet dan je dier langs de weg leggen met een kleedje erover. Ze komen met een vrachtwagentje met een grijper, grijpen je beest en voeren het af. Rekening krijg je thuisgestuurd, voorrijkosten zijn ongeveer een tientje en de kosten per kadaver een paar kwartjes tot een paar euro.

In de boekhouding (stallijst) moet je ook aangeven waar je beest gebleven is; een dood dier moet dus ook verantwoord worden (opties: slagerij of kadaverbedrijf).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 14 februari 2011 @ 17:04:05 #98
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_92775187
Ik wil ook een babygeit! O+
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_92783759
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 20:58 schreef Dandilion het volgende:
Sigme heeft helemaal gelijk :Y Begraven mag eigenlijk niet, en alles moet voorzien worden van oormerken.

@ Mouthman: oeh, de FP O+ :D

Isis gaat voor een geitje niet lukken, alle jonge geitjes zijn al geboren. Maar misschien voor de schapen wel een idee, doen we een Egyptische goden thema of zo :)

Vandaag verder weinig te melden in geitenland, iedereen is braaf in z'n eigen stukje stal de dag door gekomen, was ook kut weer dus buiten spelen kon niet. Woensdag is er weer de mogelijkheid tot buitenspelen, mits droog weer natuurlijk.
pi_92784998
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 19:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Sigme heeft helemaal gelijk :Y Begraven mag eigenlijk niet, en alles moet voorzien worden van oormerken.

@ Mouthman: oeh, de FP O+ :D

Isis gaat voor een geitje niet lukken, alle jonge geitjes zijn al geboren. Maar misschien voor de schapen wel een idee, doen we een Egyptische goden thema of zo :)

Vandaag verder weinig te melden in geitenland, iedereen is braaf in z'n eigen stukje stal de dag door gekomen, was ook kut weer dus buiten spelen kon niet. Woensdag is er weer de mogelijkheid tot buitenspelen, mits droog weer natuurlijk.
Ok...groeten aan de geitjes....en laat maar weten of Isis een lammetje mag adopteren... :P

:{
pi_92795853
quote:
2s.gif Op maandag 14 februari 2011 17:03 schreef sigme het volgende:

[..]

Het moet worden afgevoerd naar de kadaverdestructie. Die bel je op, en dan komen ze de dag erna, jij moet dan je dier langs de weg leggen met een kleedje erover. Ze komen met een vrachtwagentje met een grijper, grijpen je beest en voeren het af. Rekening krijg je thuisgestuurd, voorrijkosten zijn ongeveer een tientje en de kosten per kadaver een paar kwartjes tot een paar euro.

In de boekhouding (stallijst) moet je ook aangeven waar je beest gebleven is; een dood dier moet dus ook verantwoord worden (opties: slagerij of kadaverbedrijf).
Wat klinkt dat vrolijk, zo'n klein babygeitje :{
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_92937036
@ Catwoman: nee, echt leuk klinkt het niet. Maar goed, alles dat gemerkt is moet wel op zo'n manier af worden gevoerd. Stel dat een klein geitje nog niet gemerkt zou zijn en het zou per ongeluk dood gaan, dan zou je het in theorie natuurlijk zelf kunnen begraven ergens op een rustig plekje van het weiland onder een boom of zo. Maar dat mag wettelijk gezien niet natuurlijk :N

Vanavond is er iemand komen kijken naar de geiten, en ze heeft Carolientje, Bennie en Billy meegenomen naar huis. De geiten waren een cadeau voor haar jarige moeder. Ze krijgen hun eigen weilandje met schuilhok, de geit die daar woonde is namelijk overleden. We hadden er een heel goed gevoel bij en als het goed is krijgen we nog foto's van de geitjes in hun nieuwe huis :) Nu dus in totaal 7 geitjes en 3 moeders over, en Lellebel met kinders zoekt nog een nieuw huis.

Vandaag hebben de geitjes weer leuk buiten gespeeld met z'n allen, en Abeltje heeft heerlijk met me geknuffeld. Hij liep achter me aan en vond het totaal geen probleem om op de arm genomen te worden en te knuffelen. Dat snuffelende rimpelneusje in je hals is zo schattig O+ Het is echt een lekker ding. Erg jammer dat het een bokje is en we hem niet kunnen houden. Over bokjes gesproken, papa Hoornie is weer terug bij ons. Hij is van iemand anders, maar die heeft ons gevraagd of wij als 'tussenstation' op kunnen treden om Hoornie even bij ons te houden voor hij wordt doorverkocht. Dus sinds gisteren staat hij hier in de wei zielig te mekkeren omdat hij de dames kan horen en ruiken, maar niet zien. En het is ook meteen weer duidelijk dat we een volwassen bok in de wei hebben, als je buiten komt ruik je het al :')
pi_92953069
Je zou abeltje kunnen laten castreren, dan kun je die leukerd gewoon houden! Wat leuk dat carolientje en kids een mooi nieuw huis hebben :)
pi_92974580
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 08:17 schreef Zo-is-dat het volgende:
Je zou abeltje kunnen laten castreren, dan kun je die leukerd gewoon houden! Wat leuk dat carolientje en kids een mooi nieuw huis hebben :)
Ja, we hadden al even gekeken naar de mogelijkheden wat dat betreft, maar mijn ouders zijn niet zo gecharmeerd van het idee. Dan loopt er namelijk een beest rond dat wel gras en voer vreet maar niets oplevert in de zin van snoezig babygeitjesvermaak. En het zou ook betekenen dat we Lellebel en Annabel ook moeten aanhouden tot Abeltje een maand of 3 is, en daarna zal hij een tijdje vruchtbaar zijn maar nog niet geholpen kunnen worden en dus apart moeten zitten... Nou ja, al met al zijn ze dus nog niet overtuigd. Maar hij blijft een charme offensief inzetten, dus wie weet als we binnenkort nog geen geschikt huis hebben gevonden en hij blijft zo lief en leuk... Misschien gaan ze wel om :)
pi_92975523
Ik heb wel eens geïnformeerd naar het castreren van een ram, maar dat viel niks mee. Dat kon vrij probleemloos als het nog een lammetje was, maar dan groeit 'ie nietuit (geen hoorns), en als je wacht tot het een fatsoenlijke ram is, is het nogal een ingrijpende operatie.

We hebben 'm maar opgegeten, uiteindelijk. Niet eerst dan nadat hij natuurlijk tóch een paar lieve kleine onschuldige schaapjes drachtig bleek te hebben geschopt. Terwijl de ram aan de stik stond!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_93056319
Vandaag hebben de geitjes ondanks de kou weer volop buiten gespeeld. Het is duidelijk iets minder druk in de wei met 'maar' 3 moeders en 7 lammetjes. Foto's en filmpje van vandaag (let niet op het suffe commentaar bij het filmpje :') )

Blije huppelgeitjes in de wei:

Dylan gefotografeerd in mid-huppel:

Abeltje en Annabel samen met David en Dylan:

David springt een gat in de lucht:

Hoornie stond een beetje verdrietig in de andere wei te kijken, hij mag zijn vrouwen en kinderen alleen door het gaas heen zien:

Clark maakte hier net een grote bokkensprong terwijl de haan met zijn kip zich tactisch terugtrekt:

Josefientje houdt een oogje op de kinders:

Blij clubje geitjes:

Het was al met al weer een aangename ochtend hier op de beestenboerderij :)
pi_94086056
Ik heb vandaag eindelijk weer eens een relaxt vrij dagje dus tijd voor een update :)

Inmiddels is de geitenpopulatie teruggebracht tot Margootje en Josefientje met hun kinders; Cliff, Clark, David, Dylan en Dora. Lellebel en haar kleintjes zijn een paar weken geleden verkocht om te dienen als knuffelobject in een gezin met jonge kinderen, en Carolientje was ook al weg. Papa Hoornie heeft inmiddels ook een ander thuis gevonden bij twee mooie damesgeiten.

Het was trouwens nog een behoorlijke uitdaging om Hoornie in de trailer te krijgen... Op de dag dat hij werd opgehaald wilden we hem vangen en alvast in het geitenhok (= ex-tuinhuisje) in de kleine wei opsluiten. Hij liep echter in de grote wei en hij kon aardig hard rennen. Vangen was dus zo goed als onmogelijk. Lokken met eten trapte hij ook absoluut niet in. Uiteindelijk besloten we Margootje op te offeren en als Judas geit in te zetten. Hierbij hielden we Margootje voor alle zekerheid aan een lang touw. Hoornie kon geen weerstand bieden aan de charmes van Margootje de Milf, en toen hij er op klom trokken we Margootje snel de wei uit. Eenmaal uit de wei kon Hoornie uiteindelijk in de hoek gedreven worden en werd hij gevangen. Daarna werd hij opgesloten in het geitenhok dat een luik heeft waardoor de geiten in en uit kunnen lopen en een deur waardoor mensen in en uit kunnen. Het luik deden we dicht en de deur ging op de haak. Zo veilig opgesloten kon Hoornie wachten tot hij werd opgehaald. De dames mochten ondertussen buiten spelen met hun kinders, ook in de kleine wei.

Misschien voel je het al aankomen, maar uiteindelijk lachte Hoornie toch als laatste. Toen we een uurtje later buiten kwamen omdat zijn nieuwe eigenaren er aan zouden komen stond hij breed grijnzend tussen Josefien en Margo in, met z'n kindertjes om hem heen dartelend. Blijkbaar had hij de deur open gebeukt of het luik omhoog gewipt om er door te gaan, hoe dan ook heeft hij kennelijk nog een gezellig laatste uurtje bij ons gehad... Hierna liet hij zich beduidend makkelijker dan eerst vangen en in de trailer werken, om af te reizen naar zijn nieuwe jachtgronden.

Ondertussen wonen de dames met hun kleintjes fulltime buiten en zijn de kleine geitjes al stukken groter dan eerst, vooral Cliff en Clark groeien als kool. Ze zijn ook al echt vervelend aan het worden en proberen regelmatig de andere jonkies (en zelfs hun eigen moeder en tante Josefien :X ) te pakken te nemen. Hierbij lijkt het ze weinig uit te maken waar ze op klimmen. Gelukkig zijn ze nog te jong om echt wat te doen, maar irritant is het soms wel voor de andere geiten. Als ze straks een week of 12 á 14 zijn moeten ze maar gauw verhuizen. Foto's van het jonge grut op deze druilerige maandag ochtend:

David eet als een echte grote geit al brokjes, en is zo slim om op de stenen te gaan staan zodat hij er bij kan:

Dylan (rechts) is wat minder snugger en moet op z'n achterpootjes staan om te eten:

Margootje met Cliff (links) en Clark (rechts) doet aan eten met hindernissen:

Hier kun je goed zien dat Clark ook al echte hoorntjes krijgt:

De klimstellages, de kleintjes hebben geen enkele moeite meer om op de hoogste tafel te springen, al liggen ze er als het nat is liever onder zoals Dylan en Dora demonstreren:

Hier probeert Clark Dylan te pakken te nemen, Dora kijkt toe vanonder de overkapping:

Voor ik weg ging nam Dylan nog een paar brokjes, maar werd gestoord door mijn telefoon toen ik een foto nam:

En dan nog even de schapen, inmiddels kunnen Willow en Layla elk moment bevallen, al denk ik dat het nog wel ietsje langer zal duren. Ze zijn beiden al weer behoorlijk dik, en eten gelukkig nog goed. Vorig jaar droegen ze allebei een vierling waardoor hun maag zo in de verdrukking kwam dat ze ondanks voldoende aanbod niet meer genoeg brokken konden eten. Hierdoor kregen zowel Willow als Layla slepende melkziekte. Hoewel ze het zelf gelukkig beiden overleefden gingen al Layla's lammetjes wel dood. Willow's lammeren kwamen er wel goed doorheen en werden door ons met de fles bijgevoerd. Dit jaar dragen ze hopelijk maar 2 (maar ik verwacht 3) lammeren per stuk, hopelijk kunnen ze dat wel goed aan. Foto's van de bolle dames:

Met de kop in de voerbak, Willow aan deze kant, Layla er tegenover:

Layla proeft wat kippenvoer, Willow blijft stug door vreten:

Hier kun je goed zien hoe ingevallen de flanken van Willow lijken met die enorme buik er onder:

En nog een foto van Willow's buik, als ik zo kijk schat ik drie lammetjes. Al kunnen het er ook best weer vier zijn:

Hier is ook Layla's hangbuik goed te zien, haar flanken zijn iets minder ingevallen dan die van Willow, maar haar bouw is ook anders. Daar komt ook bij dat Willow al 9 jaar is en al heel vaak heeft gejongd:

De jongedames zijn gelukkig niet drachtig. Zij zijn ondertussen wel heel erg aan het verharen, hier zie je hoe mottig Veritas er bij loopt. Groot voordeel van deze schapen is dat ze niet geschoren hoeven worden maar vanzelf hun haar verliezen.

Dat was het weer voor vandaag, zodra de eerste lammetjes er zijn komen er uiteraard weer foto's voor eventuele geïnteresseerden :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Miss_Isis op 14-03-2011 11:22:07 ]
  maandag 14 maart 2011 @ 12:06:32 #108
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_94088080
*O* Leuk, leuk, leuk *O* Ik volg hoor en ben erg benieuwd naar de lammetjes *O*
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
pi_94300362
En opnieuw gezinsuitbreiding! Mijn lieve Willie heeft vanmiddag vier lammetjes gekregen. Helaas is er eentje dood geboren, maar de drie overgebleven schaapjes lijken fit en gezond. Het zijn twee ooitjes en een rammetje, één ooitje heeft witte vlekken en lijkt erg op haar oudere zus Vita, één ooitje lijkt effen bruin te zijn en het rammetje lijkt donkerbruin met lichte witte vegen over z'n zij.

We gaan (in ieder geval voor deze drie kleintjes) voor een Egyptisch goden-thema, en speciaal voor Mouthman en zijn dochtertje noemen we één van de ooitjes Isis. Het andere ooitje noemen we Meret . Voor het rammetje die we al van verre hoorden met zijn geschreeuw gaan we voor Banebdjedet , af te korten tot Baaaaaaaa :P

Foto's:

Drie kleintjes, geheel rechts kleine Isis, je ziet de achterkant van Ba in het midden, en links een stukje Meret:

Nog een keer, ietsje duidelijker:

Tante Layla is ook binnen, zij zal ook wel snel moeten bevallen en zo heeft mama Willow wat gezelschap:

Onder de warmtelamp met z'n allen:

Nu nog afwachten of mama genoeg melk gaat geven, omdat vooral Ba zo ontzettend schreeuwde denken we dat hij misschien honger heeft. Gelukkig hebben we nog voldoende poedermelk in huis om in te grijpen als dat nodig mocht zijn. Meer foto's volgen ongetwijfeld morgen als het spul de nacht heeft overleeft en een beetje aardig is opgedroogd.
pi_94300891
Babyschaapjes. O+ O+ O+ O+
pi_94301929
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:30 schreef Cat22 het volgende:
Babyschaapjes. O+ O+ O+ O+
Dat heten lammetjes :{w

Lammetjes O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 maart 2011 @ 18:56:53 #112
13151 crew  Rewimo
pi_94302082
Minischaapjes O+ Wat schattig. Even Christan erbij roepen, die wacht al sinds de kleine geitjes op de lammetjes (onze zoon is dol op schapen) :)
pi_94303539
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 18:56 schreef Rewimo het volgende:
Minischaapjes O+ Wat schattig. Even Christan erbij roepen, die wacht al sinds de kleine geitjes op de lammetjes (onze zoon is dol op schapen) :)
Issie niet teleurgesteld dat het geen 'echte' wollige schapen zijn? De meeste mensen die ze hier zien denken namelijk dat het geiten zijn ):O

Enneh... als Christan zo dol is op schapen... hebben jullie niet toevallig een plekje over in de tuin of zo? *)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 18 maart 2011 @ 19:42:38 #114
13151 crew  Rewimo
pi_94304436
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 19:26 schreef Miss_Isis het volgende:

Issie niet teleurgesteld dat het geen 'echte' wollige schapen zijn? De meeste mensen die ze hier zien denken namelijk dat het geiten zijn ):O

Enneh... als Christan zo dol is op schapen... hebben jullie niet toevallig een plekje over in de tuin of zo? *)
Nee, hij vond alleen wel dat ze een vreemde kleur hadden :D

Tuin genoeg, maar we houden het maar bij de schapen van de buurman verderop ;)

Maar als je toevallig nog een leuke naam zoekt voor een rammetje... O-)
pi_94439411
De skapies hebben dit weekend heerlijk genoten van het mooie weer. Zaterdag, amper 24 uur oud stonden ze voor het eerst met hun hoefjes in het gras. Nog wat onwennig, maar ze genoten erg van het zonnetje. Mama Willow en tante Layla waren ook erg blij met het verse gras.

Schapenbipsen in de zon:

Het koppie van Isis en het kontje van Meret:

Tante Layla houdt mij goed in de gaten. Op de achtergrond links een nieuwsgierig geitje dat door het gaas heen kennis wil maken met de lammetjes:

Meret in close up met Ba achter haar:

Nog meer geitjes kijken verbaasd door het gaas:

Vanmiddag had ik vrij en heb ik heerlijk genoten van de zon. Vanaf een uur of 11 tot 's middags half 5 hebben de lammetjes buiten gespeeld en ik heb er bijna de hele tijd in het zonnetje bij naast gezeten. Ze zijn nu al duidelijk groter dan zaterdag en voelden zich al helemaal thuis in de wei en in het stuk tuin waar ze vers gras mochten eten. Al eten ze zelf natuurlijk nog geen gras, ze proeven wel alles dat ze tegen komen. Wat dat betreft zijn het net kleine kinderen. Foto's van vanmiddag in de tuin:

Ik had een cavia rennetje gebruikt om de doorgang naar het stuk tuin waar de schapen mochten lopen deels af te zetten, en zelf fungeerde ik ook als blokkade in mijn tuinstoel. Maar Meret was daar helemaal niet van onder de indruk:

Ook Isis kwam de 'afrastering' inspecteren:

Meret testte het rennetje op geheel eigen wijze:

Ba lag rustig te dutten in het gras:

Even een slokje drinken:

Meret vond mijn telefoon toch best interessant:

Isis wil een hapje laurier proeven:

De grote zussen en tante Layla kwamen ook even gras eten (links Vita, daarna op een kluitje Via, Layla en Veritas):

Even een dor blaadje proeven, je weet maar nooit:

Links Isis en rechts Meret:

Isis checkt even hoe Ba er bij ligt:

En gaat er uiteindelijk ook zelf maar bij liggen:
pi_94443500
Dit doet mij denken aan vroeger, Noorder dierenpark had toen bij de grote speeltuin ook geitjes.
Sta er nog mee op de foto als ukkie, trots met een jong geitje in mijn armen :P
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 22 maart 2011 @ 07:41:53 #117
13151 crew  Rewimo
pi_94456675
Wat een heerlijke speelwei heeft jullie grut O+ Dat is echt genieten met dit mooie weer!
pi_94457038

[ Bericht 100% gewijzigd door Oognip op 22-03-2011 08:09:23 ]
pi_94642160
Update!

Zojuist de dokter na een kopje koffie en een paaseitje uitgezwaaid. Hij heeft vanmiddag onze Layla verlost van maar liefst 4(!) lammeren en één gemummificeerde lammetjes-foetus.

Layla was al sinds gisteravond wat onrustig, in zo'n mate dat ik gisteravond om 23 uur, vannacht om 3 uur, vanochtend om 5.45 en daarna toen ik opstond om 7.30 heb gecontroleerd hoe ze er aan toe was. En natuurlijk was er steeds niets te zien, behalve slijm. Omdat ze vandaag de hele dag nog steeds onrustig was, ging liggen en weer staan, naar haar buik keek en zich afzonderde waren we er van overtuigd dat het toch echt moest gebeuren. Toen het om 15 uur nog steeds niet opschoot toch maar de dokter gebeld, en hij was er met 10 minuten. Vervolgens heb ik Layla in de houdgreep genomen (kop tussen mijn benen, mijn knieën tegen haar schouders en met een hand naar achter haar halsband vasthouden) en is de dokter tot aan zijn schouder naar binnen gegaan. Layla was hier niet blij mee, maar gelukkig had ik haar stevig vast.

Toen de dokter voelde bleek dat haar baarmoedermond nog niet zo 'rijp' was als zou moeten, maar omdat ze zo'n enorme buik had zouden de lammetjes volgens de dokter ook moeilijk natuurlijk komen. Ze kon vanwege de omvang van haar buik namelijk niet voldoende kracht zetten om ze er uit te werken. De dokter heeft toen de baarmoedermond verder open geduwd en één voor één de lammetjes er uit getrokken. Hierbij bleek dat twee lammetjes samen voor de uitgang lagen, de één met de kop eerst, de ander met de kont. Gelukkig kreeg de dokter ze er goed uit. Layla leek eerst veel pijn te hebben, maar zodra lammetje één er uit was hoefde ik haar nog nauwelijks in bedwang te houden en had ze alle aandacht gericht op haar kleintje.

Lammetje nummer één was een rammetje, nummer twee een ooitje, daarna kwam de gemummificeerde foetus ( :r ) en vervolgens nog een ooitje. Daarna ging de dokter er nog één keer tot aan zijn schouder in en bleek er nog een lam aan de andere kant te liggen. Deze ging er lastiger uit, en toen ze er eenmaal uit was bleek waarom: ze was echt gigantisch! De dokter vond haar formaat zo bijzonder dat hij zelf foto's heeft genomen van de vierling.

Hier onder de foto's van het spektakel:

Lammetje één en twee naast elkaar:

Close up, de achterste met meer wit is de eerste, het rammetje:

Hier iets uitgezoomd, links de dokter die met zijn arm in Layla zit:

Mummie foetus:

Drie lammetjes geboren, allemaal gezond:

Nog een keer drie op een rij:

Hier hoef ik Layla al nauwelijks meer vast te houden terwijl de dokter nog bezig is met nummer 4:

Vooraan ligt hier het vierde lam, met veel wit:

En de foto's die de dokter zelf heeft gemaakt (betere kwaliteit, want camera ipv telefoon)

Hier geheel links het grote lam, rechts daarnaast de eerst geborene die een stuk kleiner is dan zijn gigantische zus:

Op de voorgrond de mummie, rechts het laatste jumbo lammetje:

Al met al een enerverende middag, maar gelukkig zijn alle lammetjes gezond en wel. Nu kunnen we ons voorbereiden op de eerst volgende weken om de paar uur flessen :s) En hopen natuurlijk dat ze het allemaal overleven.

Oh ja, namen moeten nog voor de dames. We gaan voor het rammetje voor Christan ;) Als iemand een goed idee heeft houden we ons aanbevolen. Graag namen die niet te lastig zijn en een leuk thema vormen, liefst goed passend bij Christan :)
  zaterdag 26 maart 2011 @ 16:44:19 #120
277627 Seven.
We are Borg.
pi_94643043
O+

Ga anders voor Oostbloknamen?

Krisztan
Stanislav
Katerina
Boris
Anna
Dimitri

Dat soort shit.
Resistance is futile.
pi_94648047
Inmiddels zijn de namen bepaald in goed overleg hier. Het is geworden:

Rammetje - Christan (speciaal voor Rewimo en haar zoon ;) )
Ooitje 1 (vrij wit, 2 grote bruine vlekken op haar rug) - Livia
Ooitje 2 (donkerbruin met mooie witte vegen) - Bella
Ooitje 3 (veel wit, erg groot) - Nora

We hebben daarnet ook al even een beetje melk geprobeerd te voeren en vooral Nora snapte het al aardig (typisch... de gene die het het minst nodig hebben zuipen de fles altijd als eerste leeg). Verder is het zaak dat ze allemaal gaan drinken bij mama voor de biest met afweerstoffen. We gaan ze dan om de paar uur bijvoeding aanbieden in de vorm van poedermelk.

We hebben nog wel onze twijfels over lammetje Christan. Hij leek het drinken uit een fles helemaal niet te snappen, en loopt steeds weg van zijn moeder en zusjes. Als hij dan met z'n koppie in een hoek van de stal terecht komt blijft hij daar dom staan tot zijn moeder hem komt ophalen. Hij komt ook wat traag over en is tevens de kleinste, dus we maken ons wel enige zorgen. Hopelijk komt het nog goed en trekt het in de loop van de avond bij.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2011 @ 21:49:40 #122
13151 crew  Rewimo
pi_94654883
Wat lief, een Christan-lammetje O+ Ik hoop dat hij het redt, dat zou fijn zijn. Ik zal Christan morgen over "zijn" lammetje vertellen (we zijn net thuis en hij ligt nu te slapen).

Vijf stuks (inclusief mummie), dat is wel erg veel lijkt me? Of komt dat wel vaker voor bij dit ras? Bij "gewone" schapen zie je er af en toe drie maar dat is al een uitzondering geloof ik.

Christan is overigens van oorsprong een Scandinavische vorstennaam :)
pi_94655206
O wat veel lammetjes O+ en ik ga duimen dat het Christan lammetje het redt ^O^
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:02:28 #124
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_94655387
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 21:49 schreef Rewimo het volgende:
Wat lief, een Christan-lammetje O+ Ik hoop dat hij het redt, dat zou fijn zijn. Ik zal Christan morgen over "zijn" lammetje vertellen (we zijn net thuis en hij ligt nu te slapen).
Kun je daar niet beter mee wachten tot je zeker weet dat ie het overleeft? Anders is het ook zo sneu.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2011 @ 22:04:45 #125
13151 crew  Rewimo
pi_94655485
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:02 schreef wonderer het volgende:
Kun je daar niet beter mee wachten tot je zeker weet dat ie het overleeft? Anders is het ook zo sneu.
Ja, dat zat ik net ook te bedenken. Tnx :)
pi_94655633
Spannende bevalling. :o En wat is Nora gigantisch! :o
Hopelijk gaat Christan het gauw snappen en doen zijn zusjes het ook goed.

Dat gele op de lammetjes, is dat ontlasting? Bij mensenbabies is dat altijd een teken dat het het niet meer lekker hebben in de baarmoeder, als ze erin gepoept hebben.
pi_94666858
@Cat: ja, dat zijn restjes vruchtvlies waar in gepoept is. Ik weet dat het bij mensen niet goed is, maar bij eigenlijk alle schapenlammetjes die ik geboren heb zien worden hier zag het er volgens mij wel zo uit. Ik kan het me eigenlijk niet echt anders herinneren... Maar deze lammetjes hebben natuurlijk ook wel stress ervaren door er met ferme hand door een DA uit getrokken te worden. Misschien dat het daar ook mee te maken heeft.

Anyway, allemaal bedankt voor het duimen voor het Christan-lammetje maar ik vrees dat het niet heeft geholpen... Rewimo, misschien maar beter inderdaad dat je het niet verteld. Het Christan-lammetje heeft al een pittige start gehad (hij is zelfs door de lucht gezwiept en met zijn kop in de waterbak gehangen om een beetje bij te komen tijdens zijn geboorte) en zijn conditie nu lijkt helaas niet verenigbaar met het leven.

Gisteren viel al op dat hij wegliep van zijn zusjes en mama en vervolgens tegen een muur aan bleef staan. Dit vonden we al raar en we hebben hem steeds toen we het zagen terug gelegd bij zijn zusjes onder de warmtelamp. Gisteravond rond half 12 kregen ze nog een laatste fles en toen lag hij weer een paar meter verderop tegen een koude muur aan, zonder te bewegen. Hij was behoorlijk koud en wilde toen ook niet drinken. Ook maakte hij geen enkele aanstalten om bij Layla te proberen te drinken. We hebben een beetje melk naar binnen geprobeerd te gieten en hem weer onder de lamp gelegd, maar op dat moment dachten we al wel dat hij de morgen waarschijnlijk niet zou halen.

Uiteindelijk lag ik om 12u in bed, ik was behoorlijk moe na de vorige nacht steeds wakker te zijn geweest. Maar goed, ik kon dus niet slapen en zat steeds te denken aan het lammetje. Stel dat hij gewoon wat meer warmte en vocht nodig had om wel levendig te worden? Zelfs het feit dat hij naar Rewimo's zoon vernoemd was bleek ineens een argument :') Na veel wikken en wegen besloten dat ik liever wel iets doe en dat hij dan toch dood gaat dan dat ik niets doe terwijl hij had kunnen overleven.

Dus om kwart voor 1 weer mijn bed uit, vriend slaperig mopperen ('nou, doe dan maar wat je niet laten kunt') en richting stal. Daar het lammetje bekeken, geen verbetering, dus in een dekentje gestopt en mee naar binnen. Met hangen en wurgen een beetje warme melk er in gekregen, schoon gepoetst met een warme, vochtige lap en toen in het dekentje gewikkeld mee naar bed. Daar uiteraard weer wakker liggen, want elk geluidje lette ik op. Het lammetje lag in en op zijn eigen fleece dekentje ivm nachtelijke ongelukjes, en tegen mij aan onder het dekbed (met zijn neusje er goed uit voor frisse lucht). Eigenlijk lag het voor geen meter maar goed, je doet eens wat :')

Af en toe dommelde ik wat weg, en om half 4 werd ik wakker van een koud neusje tegen mijn arm. Ik dacht dat hij misschien wilde eten, dus uit bed, naar de kamer, flesje in de magnetron en proberen. Toen bleek echter al dat er geen verbetering was opgetreden; hij wilde niet slikken, kon zijn hoofdje maar moeilijk overeind houden en kon helemaal niet staan. Ook met ondersteuning hingen zijn pootjes er als slappe spaghetti sliertjes bij. Toen bleek al dat hij waarschijnlijk snel dood zou gaan en heb ik besloten hem met dekentje en al onder de warmtelamp terug in de schuur te leggen, zodat hij rustig kon inslapen bij zijn moeder en zusjes. Vanochtend om half 9 leefde hij nog (net) en zojuist is hij overleden.

Dus helaas, drie gezonde lammetjes voor Layla. Toch ben ik blij dat het zo is gegaan, ik weet dat ik alles gedaan heb wat ik kon doen :)
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 maart 2011 @ 09:47:15 #128
13151 crew  Rewimo
pi_94666887
Ach, wat jammer ;( Wat zonde zeg... Ik vind het trouwens geweldig hoeveel jij voor je dieren overhebt! ^O^ Gelukkig dat de andere drie het goed doen, dat is fijn.

Ik heb Christan nog niets verteld en dat laat ik maar zo denk ik. Hij zou er erg verdrietig van worden.
  zondag 27 maart 2011 @ 10:18:48 #129
168232 Maes
ikke pikke porretje
pi_94667229
Echt jammer zeg :{ maar wat zorg jij er toch goed voor Isis :* Ik vind het gewoon geweldig!
Op vrijdag 7 januari 2011 19:22 schreef Greys het volgende:[/b]
Ow O+
Jaaaaaaaaaaaaaaaa, ik wil! :* *O*
pi_94667616
Ach, wat heb je er een moeite voor gedaan. Jammer dat het niet geholpen heeft, maar zoals je zegt: dan was hij gewoon te ziek/zwak/gehandicapt om te kunnen opgroeien. En dan is dit het beste voor hem. Ik weet er alles van, heb ook al een paar keer voor die keuze moeten staan met kittens. ;(

Hoe gaat het met de rest van de lammetjes?
pi_94667839
Dank jullie wel voor de reacties :) Ik vind het zelf ook sneu. Momenteel druk zoekende naar biest, hebben de indruk dat Layla niet genoeg produceert. Nora doet het goed, Livia had erge honger maar Bella zondert zich af... Hopelijk vinden we straks ergens biest bij een boer en krijgen we ze er bovenop!
pi_94668451
Je hebt alles geprobeerd, meer kun je niet doen en hopelijk gaat met de andere 3 alles goed :*
pi_94670247
Oh, nog vergeten antwoord te geven @ Rewimo:

5 lammetjes is idd echt heel erg veel, en 4 is ook erg veel maar komt bij ons wel vaker voor (Willow had er bijvoorbeeld vorig jaar ook 4, en dit jaar 3 levenden en 1 dode). Drielingen komen redelijk vaak voor, en tweelingen zijn standaard. Het hangt van het ras af hoe vaak ze meerlingen geven, en dit ras staat er wel om bekend veel lammetjes te krijgen. Hierbij is een drieling normaal gesproken wel te doen voor een ooi maar een vierling kunnen ze niet alleen. En het lijkt er tot nu toe op dat Layla een drieling ook (nog) niet alleen af kan gezien de conditie van de overgebleven kleintjes. Het kan zijn dat haar melk gewoon nog op gang moet komen, dus we voeren bij en wachten af.

De biest is inmiddels gevonden bij een boer uit de buurt, dus er gaat zo meteen een eerste flesje biest in voor de skapies. De drieling van Willow verkeerd ondertussen in blakende gezondheid en speelt lekker buiten in de zon. Layla blijft de eerste dagen uiteraard nog binnen met haar kroost met de warmtelamp aan. We hebben al wel besloten dat we Layla niet meer willen laten dekken. Ze mag bij ons blijven en oud worden, maar haar zwangerschappen geven te veel gedoe en het is sneu voor haar als het steeds zo moeilijk gaat en ze lammetjes verliest. En Willow mag ook met pensioen, ze is al 9,5 en wat mij betreft heeft ze nu wel voldoende lammetjes op de wereld gezet. Volgens de DA kun je ooien makkelijk laten dekken tot ze zo oud zijn dat ze vanzelf niet meer drachtig worden, maar het is wel zwaar voor haar dus van mij hoeft het niet meer.

Verder houden we Vita van vorig jaar zeker aan en misschien Isis of Bella van dit jaar, zodat we in de toekomst de jongere garde toch nog lammetjes kunnen laten krijgen. De rest wordt dan verkocht.
pi_94678446
Helaas, nog meer slecht nieuws ;(

We hebben nu nog maar één lammetje over, alleen Livia is er nog. Vanmiddag toen we biest gingen voeren bleek Bella zo zwakjes dat we haar mee naar binnen hebben genomen, in een wasmand met kruiken en dekentjes om op temperatuur te komen. Ze wilde of kon niet (meer) drinken en overleed vrij snel. Toen het tijd was voor de volgende voeding bleek ook Nora al te zijn overleden. Nu is dus alleen nog maar Livia over, en ook over haar maken we ons zorgen. We hebben geen idee waar het door komt maar het is wel heel sneu om zo één voor één de lammetjes dood te zien gaan. Dit sterkt ons nog meer in het idee dat Layla niet meer opnieuw gedekt moet worden, voor haar is het ook heel naar om zo haar kleintjes te verliezen.

Edit: we zijn heel erg aan het twijfelen... Livia naar binnen halen nu ze nog enigszins 'goed' lijkt te functioneren (lees: kan staan en probeert te drinken) om te proberen haar te redden en Layla alleen laten? Of Livia bij Layla laten met het risico dat ze vanavond dood gaat zodat Layla dan ook alleen is? Moeilijk... ;(

[ Bericht 19% gewijzigd door Miss_Isis op 27-03-2011 17:32:30 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 maart 2011 @ 17:41:16 #135
13151 crew  Rewimo
pi_94679142
Ach jeetje, wat naar allemaal. En waar doe je goed aan voor Layla, Livia er wel of niet bij laten... Hè, wat akelig voor jullie. Lijkt er toch op dat er iets niet goed is met het hele stel.

Zou het kunnen komen door de aanwezigheid van nummertje 5, die al een tijdje dood in Layla's buik zat? Afvalstoffen daarvan misschien, die de anderen hebben binnengekregen? Ik roep ook maar wat :{

Sterkte ermee, en ik duim voor Livia!
pi_94679269
Ach jeetje toch. ;( Dan denk je dat ze zo sterk en groot zijn maar het blijven toch kwetsbare diertjes.
En arme Layla... telkens zo je kinderen moeten verliezen. Geeft ze überhaupt wel melk? Want als dat niet zo is dan heeft ze bij jullie meer kans, toch?

Ik weet ook niet hoe schapen omgaan met het verlies van hun lammetjes, zou ze er erg veel last van hebben als ze alleen is? Maar gezien de ervaringen kan ze inderdaad beter maar geen kindjes meer krijgen.
pi_94680198
De knoop is doorgehakt, Livia ligt naast me in de wasmand met dekentjes en kruiken op de bank. De kans dat ze dood gaat is groter als ze bij Layla blijft. We denken dat Layla inderdaad geen of heel weinig melk geeft, maar dat kan haast niet alleen de reden zijn. We hebben namelijk wel bijgevoerd steeds. Maar goed, misschien kregen ze toch niet voldoende binnen. Wat betreft afvalstoffen van de mummie weet ik niet of dat iets kan doen, de DA zei er niets over in ieder geval.

Layla vond het heel naar dat ik haar enige overgebleven kind mee nam, om haar af te leiden heb ik Willow met haar lammetjes bij Layla in gelaten. Ik hoop dat ze er snel overheen is, het is echt heel sneu om te zien hoe ze steeds haar lammetjes probeert te roepen. Ik heb wel grote twijfels over Livia's overlevingskansen maar we doen ons best. Ze heeft net nog een beetje biest gemengd met lammetjesmelk gehad (gemengd omdat de biest zo dik is als pap en heel lastig drinkt) en ik denk dat we nu maar om het uur/1,5 uur dat aan gaan bieden en hopen dat ze drinkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 maart 2011 @ 18:15:58 #138
13151 crew  Rewimo
pi_94680254
Mocht ze het toch niet redden, dan heb je er in elk geval alles aan gedaan :Y Maar laten we hopen dat ze lekker gaat drinken en dat het allemaal goed komt.
pi_94680403
Ik denk dat jullie de goede keuze hebben gemaakt. Arme Layla, jammer dat je zoiets niet uit kunt leggen. ;( Hopelijk leiden de andere lammetjes haar wat af.

En ik duim voor Livia. ^O^
pi_94686241
Het gaat niet goed hier, Livia lijkt het niet goed te doen en wil niet drinken. Net ruim een uur bezig geweest met het in haar bekje laten lopen van melk met biest dmv een rietje, in totaal is er 1,5 gram ingegaan... niet genoeg dus. Ze wil ook niet drinken, lijkt geen sabbelneigingen meer te hebben.

Foto's van vandaag:

Livia probeert te drinken bij Layla, Nora lag er hier al niet lekker bij:

Bella op de arm tijdens een voeding:

Alle drie nog bij Layla:

Bella in de wasmand:

En foto's van daarnet, Livia in de wasmand naast me op de bank:

Ik ga er eigenlijk van uit dat ze het niet gaat overleven... maar goed, we proberen het nog.
pi_94686463
Klinkt niet goed. :N Als ze zelf niet meer willen dan houdt het vaak snel op. ;( Sterkte, je hebt er in ieder geval alles aan gedaan.
pi_94687414
Ochoch wat een narigheid. Sterkte met de perikelen :*.
  zondag 27 maart 2011 @ 21:25:40 #143
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_94688310
Je kunt het met een sonde proberen. De dierenarts kan je dit leren. Als je er maar energie en biest in krijgt krijgen ze nog een kans. Je kunt soms lammetjes die je geen goede kans meer zou geven er zo doorheen slepen. :) Hoop dat je hier iets aan hebt!
pi_94691141
Helaas, bedankt voor de steun/tips maar het is voor ons nu einde verhaal. Livia heeft totaal geen zuigreflex meer aan de fles of op mijn vingers, wil niet meer, doet niets meer. Ze is lekker warm en ligt rustig, maar het is echt een kwestie van dwingen met elk druppeltje biest en melk. Ze wil gewoon heel erg niet. Dwingen dmv een sonde willen we eigenlijk niet doen. Onze DA is er geen voorstander van (we hebben het er al eens eerder over gehad) en voor ons gevoel is het ook niet goed om een lam zo te 'dwingen'. Als ze het niet op z'n minst een beetje zelf kunnen en willen houd het voor ons op. We hebben sterk het gevoel dat er toch iets fundamenteel mis is/was met deze lammetjes die ondanks warmte en bijvoeding in zo'n korte tijd stuk voor stuk zo erg verzwakten en dood gingen.

Livia is op dit moment nog niet dood, maar we hebben haar net terug gebracht naar de stal. Daar leefde ze op toen ze Layla hoorde en probeerde zelfs te drinken. Layla was ook heel erg blij Livia weer te zien. Livia onder Willow laten drinken werkt trouwens ook niet, Livia wil er niets van weten en Willow wil niet vrijwillig andere lammetjes laten drinken. Het enige dat we nu kunnen en willen doen is hopen dat Layla toch voldoende produceert om Livia in leven te houden, al denk ik zelf niet dat dit gaat lukken. Maar in het ergste geval heeft Layla nog eventjes haar kleintje terug en is de kleine tenminste bij haar mama als ze dood gaat.

Al met al geen geweldig weekend hier, en erg vervelend dat het zo moet gaan. Zelf ben ik toch wel tamelijk moe van de korte/gebroken nachten en heb ik behoorlijk spierpijn van het worstelen met Layla gister toen de DA haar lammeren haalde. Ik ga zo douchen en slapen (hopelijk vrij lang) en we zien morgen wel hoe de situatie er voor staat. Mocht Livia morgen op wonderbaarlijke wijze zijn opgeknapt dan gaan we uiteraard vol goede moed verder en waar nodig bij voeden. Maar voorlopig houdt het dus even op.
pi_94691559
Lekker douchen en dan gaan slapen. De natuur moet nu het werk doen. Hopelijk tref je morgen een wondertje aan en anders heeft Layla inderdaad haar laatste kind nog even bij zich gehad.

Bah, wat een nare afloop van zo'n wonderbaarlijke bevalling. ;(
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 27 maart 2011 @ 22:28:48 #146
13151 crew  Rewimo
pi_94692637
Slaap lekker en wie weet gebeurt er nog een wonder vannacht :*
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 28 maart 2011 @ 08:48:25 #147
13151 crew  Rewimo
pi_94702662
Hoe is het nu?

Moet zo naar mijn werk dus kan vanmiddag pas bijlezen
pi_94706095
Nou, geen wonder maar misschien een klein wondertje. Livia leeft nog, dus vandaag er weer op volle kracht tegenaan. Layla is heel zorgzaam voor haar, dus dat is fijn. Zojuist de DA er bij gehad om toch nog maar eens te kijken, zelfde DA als die Layla verlost had. Hij vond het ook heel jammer dat alle lammetjes op één na dood zijn gegaan.

Layla heeft nu een spuit gekregen om melk op te wekken, tevens heeft de DA gevoeld en ze bleek verstopt. Toen heeft hij de verstopping uit de uier getrokken. Dit ging met aardig wat geweld, geen wonder dat de lammetjes dit niet zelf los konden drinken. Layla spartelde hard tegen en het deed duidelijk behoorlijk pijn, maar uiteindelijk kwamen er aan beide kanten goede straaltjes biest uit! Toen Livia er onder gezet terwijl ik Layla nog steeds vast hield, en de DA heeft haar bekje een beetje nat gemaakt met Layla's biest. Ze had echter net daarvoor met pijn en moeite een flesje gehad (ook door de DA) dus ze zat vol en was behoorlijk moe. Nu gaan we elke twee uur Layla vangen, even kijken of ze nog biest geeft, en dan Livia er onder. Als ze van Layla heeft gedronken krijgt ze daarna nog aanvulling dmv de fles. Zodra Layla geen melk/biest meer geeft bellen we de DA en halen we ff een spuitje voor stimulering van de melkproductie op om onderhuids toe te dienen.

Mijn spierpijn was vanochtend al een stuk minder en ik rook weer heerlijk naar cacao-olie en jasmijnbloesems en zulks na het douchen. Gelukkig heb ik nu na dat half uur schaap-worstelen vanochtend weer de rijpe geur van pas bevallen ooi om me heen hangen en kan ik me verheugen op nieuwe spierpijn morgen :') Ben blij dat ik morgen naar m'n werk moet, eindelijk even rust :P
pi_94707887
Zojuist flesje gegeven en bij mama laten drinken, Livia lijkt al ietsje levendiger! Straks om half 2 weer opnieuw proberen. De spuit van de DA lijkt geholpen te hebben, Layla gaf duidelijk melk al leek het haar wel pijn te doen. Ze wilde Livia eigenlijk niet laten drinken hoewel Livia het goed probeerde. Livia heeft daarom eerst een beetje lammetjesmelk met beetje koeienbiest uit de fles gedronken (wilde ze wel) en toen opnieuw geprobeerd bij Layla. Omdat dit alweer niet zo best lukte heb ik Layla opnieuw in de houdgreep genomen en heb ik haar onder dwang van beide kanten gemolken in een lege fles die ik had meegenomen. Na even proberen kwam er aardig wat uit, en ik heb in totaal meer dan 50cc biest in die fles gekregen! Goed voor de doorstroming hoop ik maar, en hopelijk zit er nog genoeg in zodat Livia ook nog van mama kan drinken. Daarna de speen van de andere fles er op geschroefd en Livia daarvan nog eens laten drinken. Dit wilde ze ook wel, misschien hielp het dat ik ondertussen ook net zo rook als haar mama :') Uiteindelijk weg gegaan en toen probeerde ze opnieuw bij Layla te drinken, en deze keer leek het redelijk goed te gaan. Ik hoop dat het handmatig melken een beetje heeft geholpen en dat het nu minder pijn doet als Livia drinkt.

Foto's van de vers gemolken biest ter bewijs (ik ben er nogal trots op :') ):

Beetje onduidelijk:

Iets duidelijker:
pi_94710529
O wat fijn dat het toch die goede kant uit lijkt te gaan en Layla misschien toch nog 1 kindje mag houden. O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 28 maart 2011 @ 14:45:07 #151
13151 crew  Rewimo
pi_94713914
O, voorzichtig goed nieuws, wat heerlijk! Gelukkig dat de oorzaak voor het melkgebrek is gevonden en mogelijk zelfs verholpen ^O^ Nu maar duimen dat Layla minder pijn krijgt en Livia laat drinken. Dan komt het vast goed met allebei :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')