Het is helemaal niet relevant of wij een pakket van maatregelen kunnen aandragen voor bezuinigingen. Jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat noodzaak tot bezuinigingen nog niet rechtvaardigt om dusdanig diep in de persoonlijke keuzes van mensen in te grijpen. Of je begrijpt maar niet dàt wat jij 'onvermijdelijk' acht ethisch echt niet te verantwoorden is.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
ach, als jij al moeite hebt om op een link in een post te klikken zegt dat al meer over jouw niveau...
of het feit dat jij niet snapt dat screening steeds beter en goedkoper word...
of dat je nog steeds geen antwoord hebt gegeven op hoe je dan de huidige en toekomstige financieringsproblemen van de zorg op te lossen ....
vroeger was screening niet mogelijk.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is helemaal niet relevant of wij een pakket van maatregelen kunnen aandragen voor bezuinigingen. Jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat noodzaak tot bezuinigingen nog niet rechtvaardigt om dusdanig diep in de persoonlijke keuzes van mensen in te grijpen. Of je begrijpt maar niet dàt wat jij 'onvermijdelijk' acht ethisch echt niet te verantwoorden is.
En jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat we op een punt staan waarin we meer moeten gaan ingrijpen in de persoonlijke keuzes van mensen om de verzorgingsstaat en de zorg betaalbaar voor iedereen te houden.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is helemaal niet relevant of wij een pakket van maatregelen kunnen aandragen voor bezuinigingen. Jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat noodzaak tot bezuinigingen nog niet rechtvaardigt om dusdanig diep in de persoonlijke keuzes van mensen in te grijpen. Of je begrijpt maar niet dàt wat jij 'onvermijdelijk' acht ethisch echt niet te verantwoorden is.
Zo is het leven...quote:Op woensdag 8 september 2010 15:47 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
vroeger was screening niet mogelijk.
een kind met down krijg was het lot.
nu bestaan er technieken die in hoge mate het wel kunnen bepalen en word het een bewuste keuze om het te laten zitten of weg te halen.
de kosten van verstandelijk gehandicapten zit op 5 miljard, een gigantische proportie verhoudingsgewijs.
wat jullie niet snappen is dat de keuze om het kind te houden ook betekend dat er minder geld is voor andere gezondheidszorggevallen die geen bewuste keuze zijn.
dus direct maken jullie keuzes voor anderen die wellicht niks aan hun ziekte kunnen doen
Natuurlijk snap ik dat wel! Maar zijn de mogelijkheden al zo uitgeput dat we tegen ouders moeten gaan zeggen: jouw ongeboren kind mag wel geboren worden, maar dan moet je wel zelf een dikke bankrekening hebben om dat te betalen?quote:Op woensdag 8 september 2010 15:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
En jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat we op een punt staan waarin we meer moeten gaan ingrijpen in de persoonlijke keuzes van mensen om de verzorgingsstaat en de zorg betaalbaar voor iedereen te houden.
Is dat leuk en rechtvaardig? Nee absoluut niet. Maar het is wel noodzakelijk. Of we steken nog enkele jaren onze koppen in het zand en zadelen de jeugd van tegenwoordig met nog grotere problemen op als degene die ze al hebben.
Je bent bekend met het oevrheidstekort, en de exploderende zorgkosten?quote:Op woensdag 8 september 2010 16:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Natuurlijk snap ik dat wel! Maar zijn de mogelijkheden al zo uitgeput dat we tegen ouders moeten gaan zeggen: jouw ongeboren kind mag wel geboren worden, maar dan moet je wel zelf een dikke bankrekening hebben om dat te betalen?
Jullie zeggen JA! Het water staat ons al dusdanig aan de lippen dat we toegaan naar zo'n samenleving!
Wij zeggen NEE! Zover komt het niet!
Hier gaan we dus echt niet uitkomen, want het blijft argumenteren over de waarschijnlijkheid van iets in de toekomst. Ja, een waarschijnlijkheid!
Ja hoor. Maar daar gaat het niet om. Lees nou es goed wat wij bedoelen!quote:Op woensdag 8 september 2010 16:21 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je bent bekend met het oevrheidstekort, en de exploderende zorgkosten?
Ten eerste, ik heb de link gemist, mijn excusses hoor, maar zoals ik al in mijn bericht schreef weet ik wel waar het over gaat en tot nog toe geeft die test maar 50% aan, dat is nog te weinig om tot abortus over te stappen.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
ach, als jij al moeite hebt om op een link in een post te klikken zegt dat al meer over jouw niveau...
of het feit dat jij niet snapt dat screening steeds beter en goedkoper word...
of dat je nog steeds geen antwoord hebt gegeven op hoe je dan de huidige en toekomstige financieringsproblemen van de zorg op te lossen ....
Jij zegt dat we niet moeten zeuren over de kosten.quote:Op woensdag 8 september 2010 16:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja hoor. Maar daar gaat het niet om. Lees nou es goed wat wij bedoelen!
Nee, ze zegt dat het niet etisch verantwoord is om de kosten te verwantwoorden op mensen die in verwachting zijn van een baby met down en dat de keuze van weghalen of houden compleet bij de ouders ligt.quote:Op woensdag 8 september 2010 16:42 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Jij zegt dat we niet moeten zeuren over de kosten.
fout, verstandelijke handicap is retardatie. dat mensen met het syndroom van down ook vaak andere geestelijke aandoeningen hebben is bekend.quote:Op woensdag 8 september 2010 16:33 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ten eerste, ik heb de link gemist, mijn excusses hoor, maar zoals ik al in mijn bericht schreef weet ik wel waar het over gaat en tot nog toe geeft die test maar 50% aan, dat is nog te weinig om tot abortus over te stappen.
Ten tweede, dat doet er niet toe, het gaat er niet om dat wij de oplossing hebben, bovendien heb je het iedere keer over dat de geestelijk gehandicapten zo duur zijn, en dat klopt, maar geestelijke handicap is veel meer dan alleen down syndroom.
Dat is down syndroom en ADHD en Autisme en Schizofrenie en zo nog veel meer.
De meerderheid is helemaal niet te zien door middel van prenatale testen aangezien er vele oorzaken mogelijk zijn zoals o.a. erfelijk, aangeboren, niet-aangeboren hersenletsel, traumatisch of metabool.
nee we hebben het dan ook over op te sporen afwijkingen.quote:Op woensdag 8 september 2010 17:18 schreef snakelady het volgende:
Ok, even wat feitjes voor je.
Mentale retardatie (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal ook nooit een normaal niveau bereiken.
In Nederland leven minimaal 111.000 personen met een verstandelijke handicap. In 30-50% van de gevallen is de oorzaak van de verstandelijke handicap onbekend.
Neem aan dat je het met me eens bent dat down syndroom toch echt vast te stellen is?
Dus down syndroom is niet de enige verstandelijke handicap.
Oorzaken kunnen zowel voor de geboorte, tijdens de geboorte of na de geboorte voorkomen.
Over stupide overkomen gesproken.....
Waarom lees je niet wat er staat inplaats van te lezen wat je wil lezen?quote:Op woensdag 8 september 2010 17:30 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
nee we hebben het dan ook over op te sporen afwijkingen.
grofweg de meeste zijn op te sporen met onderzoek, dat zal nu rond de 60 a 70% liggen.
te weinig zuurstof bij de geboorte of een hersenvliesontsteking kort na de geboorte zijn geen zaken die je aan kunt tonen dus op voorhand kennis van hebt.
over dat soort gevallen hadden we het dus ook niet.
Nu ben ik wel van mening dat die kosten verhalen op de ouders een stap te ver gaat, maar wat jij zegt vind ik exact de fout. Laat ze wel eens een keer nadenken over de eventuele financiële gevolgen? Dat zouden meer mensen moeten doen. Ook van die apen die al 32 jaar uitkering trekken.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:16 schreef snakelady het volgende:
De discussie gaat al lang niet meer over het wel of niet weghalen van een foetus met downsyndroom, de meeste ( geloof op eentje na) kunnen deze actie ook prima begrijpen en heel veel daar van zouden er ook zelf voor kiezen.
Het gaat er om dat sommige hier om de ziektekosten naar beneden te halen als de ouders weten dat ze een kind met down krijgen en die niet weg laten halen dat alle medische kosten dan voor hunzelf zijn of dat hun premie hoger moet zijn.
Als je het topic leest zul je ook lezen dat kinderen met down lange na niet het grootste kostenplaatje is.
Dus ik en andere zijn van mening, dat dit ethisch onverantwoord is en dat je ouders die keuze zelf moet laten maken zonder de druk van eventuele financiele gevolgen.
Tuurlijk moeten ze er wel over nadenken, en wat mensen vergeten is dat lange na niet alles vergoed wordt dus het financieel nu ook al vrij pittig is.quote:Op woensdag 8 september 2010 19:48 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Nu ben ik wel van mening dat die kosten verhalen op de ouders een stap te ver gaat, maar wat jij zegt vind ik exact de fout. Laat ze wel eens een keer nadenken over de eventuele financiële gevolgen? Dat zouden meer mensen moeten doen. Ook van die apen die al 32 jaar uitkering trekken.
mij hebben ze gezegd dat dat niet zo is, tenzij je de erfelijke downvariant 'hebt'. niet dat dat voor mij nog uitmaaktquote:Op woensdag 8 september 2010 09:53 schreef SeaOfLove het volgende:
ik was net 25 en lag mijn kans al van 1 op 100, omdat als je zwanger bent geweest van een kindje met down je kans op een volgend kind met down in ene keer wordt verhoogd. Benieuwd wat de evt volgende zw.schap van ts zijn vrouw zal brengen
en daarover verschillende de menigen. de een vind dat ieder kind recht heeft op (een poging tot) leven en een ander zal vinden dat een dergelijk kind nooit gelukkig kan worden, of hijzelf niet met zo'n kind. of dat hij het de maatschappij niet aan kan doe of whatever. en dat mag je dus zelf uitmaken. en geen mens heeft het recht om je te veroordelen op de keuze die je maakt. helemaal fucking niemand. ongeacht de keus die je maakt. en dat is goed en precies zoals het imho hoort.quote:Op woensdag 8 september 2010 10:56 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Waar heb jij zien staan dat ik iedereen ga dwingen om zich te testen. Ik zou graag zien dat ouders zelf een stuk maatschappelijk en moreel besef hebben om te doen wat het beste voor hun, hun kind en de maatschappij is.
nu lul je uit je nek. never mind wat je ouwehoert over statistiek, we hebben het oa over een nekplooimeting. dat heeft an sich een behoorlijke foutkans. op beide soorten.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:06 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
ik kan wat gaan vertellen over type 1 fouten en type 2 fouten, over sensiviteit en specifiteit maar dat zal denk ik een niveau worden waar mensen niet mee komen...
enige wat van belang is is dat naar gelang ontwikkelingen dergelijke diagnostiek op sensiviteit en specifiteit steeds betrouwbaarder worden waardoor foute uitslagen van welke orde dan ook het nul percentage benaderen waardoor het niet meer een ruwe indicatie word....
dat ben ik helemaal met je eens. als jij nu dan ook even verder kijkt en de 7 topics leest, dan kan je concluderen dat vrijwel iedereen voor een abortus zou kiezen in die situatie. wat dat betreft begrijp ik de controverse en de noodzaak van sommigen om zo bot en lullig mogelijk te zijn oprecht niet.quote:Op woensdag 8 september 2010 11:07 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Ik zeg dat je het zelf moet bepalenIk vind alleen dat als je een vlokkentest doet, dat je ook bereid moet zijn iets te doen met de uitslag. En dat je verder moet denken als "hij wordt vast heel gelukkig met syndroom van down".
wat kost mijn pijn van het lezen en actief meedoen in deze discussie?quote:Op woensdag 8 september 2010 14:05 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
de nt en serum test geven een redelijke indicatie voor vervolgonderzoek.
volgensmij ligt de DBC voor een vlokkentest op 180 euro....
dus na de pre screening hoeft een kleinere groep nog de duurdere vlokkentest te doen.
totale screening per jaar komt dus niet boven de 50 miljoen uit en dan schat ik dat hoog in.
en trouwens over de bloedtest:
http://www.artsennet.nl/A(...)e-en-vlokkentest.htm
das dus heel snel realiseerbaar en bloedonderzoek is relatief eenvoudig, ongevaarlijk en goedkoop...
Dus we gaan van verplicht kinderen moeten krijgen, geen enkele keuze daarin hebben naar verplicht aborteren...quote:Op woensdag 8 september 2010 15:47 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
vroeger was screening niet mogelijk.
een kind met down krijg was het lot.
nu bestaan er technieken die in hoge mate het wel kunnen bepalen en word het een bewuste keuze om het te laten zitten of weg te halen.
de kosten van verstandelijk gehandicapten zit op 5 miljard, een gigantische proportie verhoudingsgewijs.
wat jullie niet snappen is dat de keuze om het kind te houden ook betekend dat er minder geld is voor andere gezondheidszorggevallen die geen bewuste keuze zijn.
dus direct maken jullie keuzes voor anderen die wellicht niks aan hun ziekte kunnen doen
ten eerste staat er niet iemand achter je die je dwingt hier mee te lezen.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef simmu het volgende:
[..]
wat kost mijn pijn van het lezen en actief meedoen in deze discussie?
Het staat je vrij het topic te sluiten en uit je MyAT te gooien, dit is natuurlijk een non-argument om op emotie te spelen.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef simmu het volgende:
[..]
wat kost mijn pijn van het lezen en actief meedoen in deze discussie?
Wie beweerd dat? je komt nu zelf anders ook vrij emotioneel incontinent over door aannames te maken die totaal niet toe doen aan de discussie.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:40 schreef habbekratsje het volgende:
maar goed dat is natuurlijk niet zo zwaar als beslissen over een ongeboren vrucht in ontwikkeling zonder bewustzijn of sociale banden in de wereld
niemand dwingt me om mee te lezen of te reageren. dat klopt. dus? ik vraag je gewoon er een prijslijst aan te hangen. dat doe je toch ook voor een leven? al dan niet ongeboren.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:40 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
ten eerste staat er niet iemand achter je die je dwingt hier mee te lezen.
ten tweede zal elke discussie over medische ethiek en kosten/baten persoonlijk worden voor een groep, moeten we daarom ons er niet mee bezig houden?
dat zielige gedoe krijg ik ook kotsneigingen van.
mijn moeder is op te jonge leeftijd overleden aan een herseninfarct waarbij er ook nog een medische blunder is gemaakt.
een maand erna ging een casus over de kosten/baten van het redden van mensen met ernstige hersenschade als gevolg van een infarct.
ik zie mezelf al huilend in de collegebanken met "ja maar mijn moeder" argumentatie.
een ongeboren kind en iemand die een volwaardig leven al heeft en plotseling uit het leven word gerukt is wel ff iets anders.
(op een gegeven moment kwam er een moment dat we moesten nadenken over het feit dat als mijn moeder het overleefde ze er zwaar gehandicapt uit zou komen, de ene dag drink je samen iets en het andere moment moet je die afweging maken voor je bloedeigen vrouw en moeder).
maar goed dat is natuurlijk niet zo zwaar als beslissen over een ongeboren vrucht in ontwikkeling zonder bewustzijn of sociale banden in de wereld
ik bedeoelde het niet emo maar rationeelquote:Op woensdag 8 september 2010 21:44 schreef Cerbie het volgende:
[..]
Het staat je vrij het topic te sluiten en uit je MyAT te gooien, dit is natuurlijk een non-argument om op emotie te spelen.
*verder lurkt*
omdat die kaart iedere keer gespeeld word en een dooddoener is in discussies.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:45 schreef snakelady het volgende:
[..]
Wie beweerd dat? je komt nu zelf anders ook vrij emotioneel incontinent over door aannames te maken die totaal niet toe doen aan de discussie.
Ja, het is heel erg wat je hebt meegemaakt met je moeder, of het erger of minder erg is als je kind verliezen weet ik niet, heb het beide niet meegemaakt.
Maar dat doet er ook niet toe, ieders verdriet is verdriet en het is geen wedstrijd wat meer verdriet geeft.
Degene waar je op reageert heeft namelijk wel een kindje verloren, die weet waar ze over praat.
Dat haar zoontje down syndroom had heeft niks te maken met de liefde die ze voor hem voelde.
in een samenleving met ongelimiteerde resources vrij veel.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:50 schreef simmu het volgende:
[..]
ik bedeoelde het niet emo maar rationeel![]()
als een leven een prijs heeft, wat is mijn emotie dan waard? ik ben gewoon benieuwd!
zei ik dat mijn berekening exact klopte?quote:Op woensdag 8 september 2010 21:49 schreef simmu het volgende:
[..]
niemand dwingt me om mee te lezen of te reageren. dat klopt. dus? ik vraag je gewoon er een prijslijst aan te hangen. dat doe je toch ook voor een leven? al dan niet ongeboren.
btw: je berekening klopt niet. je berekening neemt geen zwangerschapscomplicaties mee naar ik zo 1-2-3 zie.
ik ken maslow wel hoor. maar of je de vraag wilt beantwoordenquote:Op woensdag 8 september 2010 22:07 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
in een samenleving met ongelimiteerde resources vrij veel.
in een samenleving met gelimiteerde resources vrij weinig.
piramide van maslow en zo...
die heb ik al beantwoord.quote:Op woensdag 8 september 2010 22:20 schreef simmu het volgende:
[..]
ik ken maslow wel hoor. maar of je de vraag wilt beantwoorden
alsof een downkindje ineens niet meer down heeftquote:Op woensdag 8 september 2010 23:47 schreef SeaOfLove het volgende:
bureaucratieElk jaar weer een stapel formulieren moeten invullen om te laten weten dat je kind nog steeds downsyndroom heeft
![]()
Dit is er maar één van waar je als ouder van een kind met downsyndroom tegenaan loopt. Ik wil me nieteens voorstellen waar ouders van kinderen die een andere soort handicap hebben waar niet zo'n duidelijk etiket opgeplakt zit, tegen aanlopen
Ik ga niemand veroordelen voor hun keuzes. Ik wil alleen dat mensen nadenken over de consequenties van hun keuzes.quote:Op woensdag 8 september 2010 20:46 schreef simmu het volgende:
[..]
en daarover verschillende de menigen. de een vind dat ieder kind recht heeft op (een poging tot) leven en een ander zal vinden dat een dergelijk kind nooit gelukkig kan worden, of hijzelf niet met zo'n kind. of dat hij het de maatschappij niet aan kan doe of whatever. en dat mag je dus zelf uitmaken. en geen mens heeft het recht om je te veroordelen op de keuze die je maakt. helemaal fucking niemand. ongeacht de keus die je maakt. en dat is goed en precies zoals het imho hoort.
tja dat moet ook beter.quote:Op woensdag 8 september 2010 23:47 schreef SeaOfLove het volgende:
bureaucratieElk jaar weer een stapel formulieren moeten invullen om te laten weten dat je kind nog steeds downsyndroom heeft
![]()
Dit is er maar één van waar je als ouder van een kind met downsyndroom tegenaan loopt. Ik wil me nieteens voorstellen waar ouders van kinderen die een andere soort handicap hebben waar niet zo'n duidelijk etiket opgeplakt zit, tegen aanlopen
ik snap je helemaal. Geld wat ze door bureaucratie kunnen besparen zou beter in zorg, onderwijs e.d. gestopt worden lijkt mij, maar ook aan research zoals eerder hier genoemd. Dat is een goede ontwikkeling, want research houdt ook behalve voorkomen ook in aan het ontwikkelingen van 'programma's om zoveel mogelijk te kunnen te doen aan de medische/fysieke/sociale/beeldvorming van een gehandicapt kind/volwassene. Al het verloren geld aan bijv de JSF, betuwelijn ookquote:Op woensdag 8 september 2010 23:50 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
alsof een downkindje ineens niet meer down heeftidioot gedoe..
En ja ik snap dat zorgt weer voor banen etc.. maar toch denk ik dat er een fatsoenlijker beleid moet komen.
Ik was bang dat mijn post verkeerd opgevat zou worden, maar je snapt iig mijn punt![]()
Ik denk dat mensen heus wel hun afwegingen maken, maar de waarden voor die afwegingen bij ieder persoon anders liggen.quote:Op woensdag 8 september 2010 23:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik ga niemand veroordelen voor hun keuzes. Ik wil alleen dat mensen nadenken over de consequenties van hun keuzes.
Ik begin me steeds meer te storen aan het gemak waarmee mensen keuzes maken, maar niet geconfronteerd willen worden met de nadelige consequenties van hun keuzes. Nadelige consequenties zijn er niet, daar zadel je de rest van de maatschappij toch mee op. We hebben immers toch alleen maar rechten in deze maatschappij, plichten bah, dat is maar een vies woord.
ja precies!!quote:Op donderdag 9 september 2010 00:02 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]
ik snap je helemaal. Geld wat ze door bureaucratie kunnen besparen zou beter in zorg, onderwijs e.d. gestopt worden lijkt mij, maar ook aan research zoals eerder hier genoemd. Dat is een goede ontwikkeling, want research houdt ook behalve verkomen ook in aan het ontwikkelingen van 'programma's om zoveel mogelijk te kunnen te doen aan de medische/fysieke/sociale/beeldvorming van een gehandicapt kind/volwassene. Al het verloren geld aan bijv de JSF, betuwelijn ook
momenteel zijnz e infantieler als de meeste downersquote:Op donderdag 9 september 2010 00:00 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
tja dat moet ook beter.
maar goed dat is de overheid, wat doen die wel goed
kun je nagaan hoe je je als ouder voelt de eerste jaren, wat een ellendequote:Op donderdag 9 september 2010 00:05 schreef _evenstar_ het volgende:
[..]
momenteel zijnz e infantieler als de meeste downers
wat was de reactiequote:Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef SeaOfLove het volgende:
ik heb weleens bij een formulier een briefje toegevoegd: 'is het wéér een verrassing voor jullie dat ze na 6 jaar nog steeds trisomie 21 heeft?'
Shame on us dat wij er bewust voor kiezen om de combinatietest niet te doen, want daarbij hebben we helemaal niet aan jou gedacht! Of aan de maatschappij!quote:Op woensdag 8 september 2010 23:55 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Ik ga niemand veroordelen voor hun keuzes. Ik wil alleen dat mensen nadenken over de consequenties van hun keuzes.
Ik begin me steeds meer te storen aan het gemak waarmee mensen keuzes maken, maar niet geconfronteerd willen worden met de nadelige consequenties van hun keuzes. Nadelige consequenties zijn er niet, daar zadel je de rest van de maatschappij toch mee op. We hebben immers toch alleen maar rechten in deze maatschappij, plichten bah, dat is maar een vies woord.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |