abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 8 september 2010 @ 15:31:36 #201
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86206414
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

ach, als jij al moeite hebt om op een link in een post te klikken zegt dat al meer over jouw niveau...
of het feit dat jij niet snapt dat screening steeds beter en goedkoper word...

of dat je nog steeds geen antwoord hebt gegeven op hoe je dan de huidige en toekomstige financieringsproblemen van de zorg op te lossen ....
Het is helemaal niet relevant of wij een pakket van maatregelen kunnen aandragen voor bezuinigingen. Jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat noodzaak tot bezuinigingen nog niet rechtvaardigt om dusdanig diep in de persoonlijke keuzes van mensen in te grijpen. Of je begrijpt maar niet dàt wat jij 'onvermijdelijk' acht ethisch echt niet te verantwoorden is.
The love you take is equal to the love you make.
pi_86207067
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Het is helemaal niet relevant of wij een pakket van maatregelen kunnen aandragen voor bezuinigingen. Jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat noodzaak tot bezuinigingen nog niet rechtvaardigt om dusdanig diep in de persoonlijke keuzes van mensen in te grijpen. Of je begrijpt maar niet dàt wat jij 'onvermijdelijk' acht ethisch echt niet te verantwoorden is.
vroeger was screening niet mogelijk.
een kind met down krijg was het lot.

nu bestaan er technieken die in hoge mate het wel kunnen bepalen en word het een bewuste keuze om het te laten zitten of weg te halen.
de kosten van verstandelijk gehandicapten zit op 5 miljard, een gigantische proportie verhoudingsgewijs.

wat jullie niet snappen is dat de keuze om het kind te houden ook betekend dat er minder geld is voor andere gezondheidszorggevallen die geen bewuste keuze zijn.
dus direct maken jullie keuzes voor anderen die wellicht niks aan hun ziekte kunnen doen :N
pi_86207356
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat we op een punt staan waarin we meer moeten gaan ingrijpen in de persoonlijke keuzes van mensen om de verzorgingsstaat en de zorg betaalbaar voor iedereen te houden.
Is dat leuk en rechtvaardig? Nee absoluut niet. Maar het is wel noodzakelijk. Of we steken nog enkele jaren onze koppen in het zand en zadelen de jeugd van tegenwoordig met nog grotere problemen op als degene die ze al hebben.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  Licht Ontvlambaar woensdag 8 september 2010 @ 16:17:17 #204
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_86208167
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:47 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

nu bestaan er technieken die in hoge mate het wel kunnen bepalen en word het een bewuste keuze om het te laten zitten of weg te halen.
de kosten van verstandelijk gehandicapten zit op 5 miljard, een gigantische proportie verhoudingsgewijs.

wat jullie niet snappen is dat de keuze om het kind te houden ook betekend dat er minder geld is voor andere gezondheidszorggevallen die geen bewuste keuze zijn.
dus direct maken jullie keuzes voor anderen die wellicht niks aan hun ziekte kunnen doen :N
Zo is het leven...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 8 september 2010 @ 16:19:11 #205
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86208236
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:54 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

En jij schijnt maar niet te kunnen begrijpen dat we op een punt staan waarin we meer moeten gaan ingrijpen in de persoonlijke keuzes van mensen om de verzorgingsstaat en de zorg betaalbaar voor iedereen te houden.
Is dat leuk en rechtvaardig? Nee absoluut niet. Maar het is wel noodzakelijk. Of we steken nog enkele jaren onze koppen in het zand en zadelen de jeugd van tegenwoordig met nog grotere problemen op als degene die ze al hebben.
Natuurlijk snap ik dat wel! Maar zijn de mogelijkheden al zo uitgeput dat we tegen ouders moeten gaan zeggen: jouw ongeboren kind mag wel geboren worden, maar dan moet je wel zelf een dikke bankrekening hebben om dat te betalen?

Jullie zeggen JA! Het water staat ons al dusdanig aan de lippen dat we toegaan naar zo'n samenleving!

Wij zeggen NEE! Zover komt het niet!

Hier gaan we dus echt niet uitkomen, want het blijft argumenteren over de waarschijnlijkheid van iets in de toekomst. Ja, een waarschijnlijkheid!
  woensdag 8 september 2010 @ 16:21:46 #206
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_86208336
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Natuurlijk snap ik dat wel! Maar zijn de mogelijkheden al zo uitgeput dat we tegen ouders moeten gaan zeggen: jouw ongeboren kind mag wel geboren worden, maar dan moet je wel zelf een dikke bankrekening hebben om dat te betalen?

Jullie zeggen JA! Het water staat ons al dusdanig aan de lippen dat we toegaan naar zo'n samenleving!

Wij zeggen NEE! Zover komt het niet!

Hier gaan we dus echt niet uitkomen, want het blijft argumenteren over de waarschijnlijkheid van iets in de toekomst. Ja, een waarschijnlijkheid!
Je bent bekend met het oevrheidstekort, en de exploderende zorgkosten?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 8 september 2010 @ 16:23:15 #207
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_86208389
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:21 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Je bent bekend met het oevrheidstekort, en de exploderende zorgkosten?
Ja hoor. Maar daar gaat het niet om. Lees nou es goed wat wij bedoelen!
  woensdag 8 september 2010 @ 16:33:25 #208
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86208749
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:25 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

ach, als jij al moeite hebt om op een link in een post te klikken zegt dat al meer over jouw niveau...
of het feit dat jij niet snapt dat screening steeds beter en goedkoper word...

of dat je nog steeds geen antwoord hebt gegeven op hoe je dan de huidige en toekomstige financieringsproblemen van de zorg op te lossen ....
Ten eerste, ik heb de link gemist, mijn excusses hoor, maar zoals ik al in mijn bericht schreef weet ik wel waar het over gaat en tot nog toe geeft die test maar 50% aan, dat is nog te weinig om tot abortus over te stappen.

Ten tweede, dat doet er niet toe, het gaat er niet om dat wij de oplossing hebben, bovendien heb je het iedere keer over dat de geestelijk gehandicapten zo duur zijn, en dat klopt, maar geestelijke handicap is veel meer dan alleen down syndroom.
Dat is down syndroom en ADHD en Autisme en Schizofrenie en zo nog veel meer.
De meerderheid is helemaal niet te zien door middel van prenatale testen aangezien er vele oorzaken mogelijk zijn zoals o.a. erfelijk, aangeboren, niet-aangeboren hersenletsel, traumatisch of metabool.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 8 september 2010 @ 16:42:09 #209
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_86209076
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:23 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja hoor. Maar daar gaat het niet om. Lees nou es goed wat wij bedoelen!
Jij zegt dat we niet moeten zeuren over de kosten.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 8 september 2010 @ 16:46:20 #210
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86209216
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:42 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Jij zegt dat we niet moeten zeuren over de kosten.
Nee, ze zegt dat het niet etisch verantwoord is om de kosten te verwantwoorden op mensen die in verwachting zijn van een baby met down en dat de keuze van weghalen of houden compleet bij de ouders ligt.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_86209333
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:33 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ten eerste, ik heb de link gemist, mijn excusses hoor, maar zoals ik al in mijn bericht schreef weet ik wel waar het over gaat en tot nog toe geeft die test maar 50% aan, dat is nog te weinig om tot abortus over te stappen.

Ten tweede, dat doet er niet toe, het gaat er niet om dat wij de oplossing hebben, bovendien heb je het iedere keer over dat de geestelijk gehandicapten zo duur zijn, en dat klopt, maar geestelijke handicap is veel meer dan alleen down syndroom.
Dat is down syndroom en ADHD en Autisme en Schizofrenie en zo nog veel meer.
De meerderheid is helemaal niet te zien door middel van prenatale testen aangezien er vele oorzaken mogelijk zijn zoals o.a. erfelijk, aangeboren, niet-aangeboren hersenletsel, traumatisch of metabool.
fout, verstandelijke handicap is retardatie. dat mensen met het syndroom van down ook vaak andere geestelijke aandoeningen hebben is bekend.

een autist is niet meteen een mongool maar een mongool kan wel een autist zijn.

hier nogmaals de link over vervanging vlokkentest met bloedtest:
http://www.artsennet.nl/A(...)e-en-vlokkentest.htm

nogmaals de combitest geeft een indicatie van 50%, dat is dus NIET de vlokkentest maar de serum en nekplooimeting.

de combitest geeft dus alleen een indicatie of er verder onderzoek moet plaats vinden en op basis daarvan word geen abortus gepleegd.

ik hoop dat je het universitair medisch centrum utrecht een betrouwbare brond vind, de meeste wetenschappers wel en die zeggen dat een vlokkentest nagenoeg 100% betrouwbaar is:
http://www.umcutrecht.nl/(...)wbaarheid-onderzoek/

dus leer aub begrijpend lezen voordat je weer iets blaat want zo kom je nogal zeer stupide over ....

editje:

hier nogmaals de kosten voor verstandelijk gehandicapten:
http://www.nationaalkompa(...)patienten-en-kosten/
  woensdag 8 september 2010 @ 17:18:25 #212
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86210299
Ok, even wat feitjes voor je.

Mentale retardatie (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal ook nooit een normaal niveau bereiken.
In Nederland leven minimaal 111.000 personen met een verstandelijke handicap. In 30-50% van de gevallen is de oorzaak van de verstandelijke handicap onbekend.

Neem aan dat je het met me eens bent dat down syndroom toch echt vast te stellen is?
Dus down syndroom is niet de enige verstandelijke handicap.
Oorzaken kunnen zowel voor de geboorte, tijdens de geboorte of na de geboorte voorkomen.

Daarnaast heb ik nooit beweerd dat de vlokkentest niet betrouwbaar is, dus waarom je dat ineens aanhaalt geen idee.

Over stupide overkomen gesproken.....

[ Bericht 4% gewijzigd door snakelady op 08-09-2010 17:28:13 ]
pi_86210746
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:18 schreef snakelady het volgende:
Ok, even wat feitjes voor je.

Mentale retardatie (letterlijk geestelijke vertraging), intellectuele stoornis of mentale handicap is een naam voor een ontwikkelingsstoornis waarbij de verstandelijke vermogens zich niet met de normale snelheid ontwikkelen en meestal ook nooit een normaal niveau bereiken.
In Nederland leven minimaal 111.000 personen met een verstandelijke handicap. In 30-50% van de gevallen is de oorzaak van de verstandelijke handicap onbekend.

Neem aan dat je het met me eens bent dat down syndroom toch echt vast te stellen is?
Dus down syndroom is niet de enige verstandelijke handicap.
Oorzaken kunnen zowel voor de geboorte, tijdens de geboorte of na de geboorte voorkomen.

Over stupide overkomen gesproken.....
nee we hebben het dan ook over op te sporen afwijkingen.
grofweg de meeste zijn op te sporen met onderzoek, dat zal nu rond de 60 a 70% liggen.
te weinig zuurstof bij de geboorte of een hersenvliesontsteking kort na de geboorte zijn geen zaken die je aan kunt tonen dus op voorhand kennis van hebt.

over dat soort gevallen hadden we het dus ook niet.
  woensdag 8 september 2010 @ 19:07:52 #214
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86213946
quote:
Op woensdag 8 september 2010 17:30 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

nee we hebben het dan ook over op te sporen afwijkingen.
grofweg de meeste zijn op te sporen met onderzoek, dat zal nu rond de 60 a 70% liggen.
te weinig zuurstof bij de geboorte of een hersenvliesontsteking kort na de geboorte zijn geen zaken die je aan kunt tonen dus op voorhand kennis van hebt.

over dat soort gevallen hadden we het dus ook niet.
Waarom lees je niet wat er staat inplaats van te lezen wat je wil lezen?
Bij 30-50% van de mensen met een verstandelijk handicap weten ze gewoonweg niet hoe het komt.
De overige 50-70 procent weten ze wel de oorzaak, in die 50-70% zitten down syndroom, tekort aan zuurstof bij geboorte, stofwisselingsziekte, resusantagonisme, geslachtsgebonden erfelijke ziekte, medicijn gebruik en zo nog meer.

Als we het dus puur en alleen over down syndroom hebben, waar dit topic over gaat, dan is dat maar een klein gedeelte van alle verstandelijke handicaps.

Dus daarmee kom je al snel tot de conclusie dat ook al is verstandelijk gehandicapt een van de grootste kostenplaatjes, dat dat niet betekend dat down syndroom het grote kostenplaatje is.
Aangezien niet alle verstandelijk handicaps bestaan uit down syndroom, wat jij dus wel beweerde in je voorgaande post.
pi_86214083
Heb lang niet alle posts in de reeks gelezen, maar ik moet de originele TS gelijk geven (in een meer subtielere manier).

Ik heb dit ook al eens met mijn vriendin besproken. Ik zou een mongooltje absoluut proberen weg te halen (hoewel de keuze is aan haar, uiteindelijk). Je hebt 1 leven, en goede kans dat je de rest van je leven voor dit kind gaat zorgen. Toekomstplannen voor jezelf, maar zeker voor je toekomstige kind kun je vrijwel direct op je buik schrijven.

In de discussie 'vroeger kreeg je het kind gewoon zonder te weten' is natuurlijk bullshit. Als er andere complicaties zijn tijdens de zwangerschap, of in de rest van het leven, proberen we hier altijd z.s.m. mee om te gaan. We leren steeds beter en eerder vast te stellen of er zich in de toekomst problemen zullen voordoen, en daar kunnen we vervolgens keuzes in maken. Vroeger kreeg je ook 'gewoon' een hersentumor, en was je opeens dood. Nu kunnen we scans uitvoeren waar we het in een vroeg stadia tegenkomen, en actie kunnen ondernemen.

Natuurlijk kan je kind zuurstoftekort krijgen of later onder een bus komen, dit zijn dingen die je niet van tevoren kunt zien aankomen, maar dit mag geen reden zijn om dingen niet aan te pakken die WEL van tevoren een keuze bieden.
  woensdag 8 september 2010 @ 19:16:25 #216
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86214270
De discussie gaat al lang niet meer over het wel of niet weghalen van een foetus met downsyndroom, de meeste ( geloof op eentje na) kunnen deze actie ook prima begrijpen en heel veel daar van zouden er ook zelf voor kiezen.

Het gaat er om dat sommige hier om de ziektekosten naar beneden te halen als de ouders weten dat ze een kind met down krijgen en die niet weg laten halen dat alle medische kosten dan voor hunzelf zijn of dat hun premie hoger moet zijn.
Als je het topic leest zul je ook lezen dat kinderen met down lange na niet het grootste kostenplaatje is.

Dus ik en andere zijn van mening, dat dit ethisch onverantwoord is en dat je ouders die keuze zelf moet laten maken zonder de druk van eventuele financiele gevolgen.
pi_86215664
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:16 schreef snakelady het volgende:
De discussie gaat al lang niet meer over het wel of niet weghalen van een foetus met downsyndroom, de meeste ( geloof op eentje na) kunnen deze actie ook prima begrijpen en heel veel daar van zouden er ook zelf voor kiezen.

Het gaat er om dat sommige hier om de ziektekosten naar beneden te halen als de ouders weten dat ze een kind met down krijgen en die niet weg laten halen dat alle medische kosten dan voor hunzelf zijn of dat hun premie hoger moet zijn.
Als je het topic leest zul je ook lezen dat kinderen met down lange na niet het grootste kostenplaatje is.

Dus ik en andere zijn van mening, dat dit ethisch onverantwoord is en dat je ouders die keuze zelf moet laten maken zonder de druk van eventuele financiele gevolgen.
Nu ben ik wel van mening dat die kosten verhalen op de ouders een stap te ver gaat, maar wat jij zegt vind ik exact de fout. Laat ze wel eens een keer nadenken over de eventuele financiële gevolgen? Dat zouden meer mensen moeten doen. Ook van die apen die al 32 jaar uitkering trekken.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
  woensdag 8 september 2010 @ 19:51:23 #218
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86215780
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:48 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Nu ben ik wel van mening dat die kosten verhalen op de ouders een stap te ver gaat, maar wat jij zegt vind ik exact de fout. Laat ze wel eens een keer nadenken over de eventuele financiële gevolgen? Dat zouden meer mensen moeten doen. Ook van die apen die al 32 jaar uitkering trekken.
Tuurlijk moeten ze er wel over nadenken, en wat mensen vergeten is dat lange na niet alles vergoed wordt dus het financieel nu ook al vrij pittig is.
Over dat laatste, ben ik het ook mee eens, alleen dat is een heel andere discussie naar mijn mening. ;)
pi_86218037
quote:
Op woensdag 8 september 2010 09:53 schreef SeaOfLove het volgende:
ik was net 25 en lag mijn kans al van 1 op 100, omdat als je zwanger bent geweest van een kindje met down je kans op een volgend kind met down in ene keer wordt verhoogd. Benieuwd wat de evt volgende zw.schap van ts zijn vrouw zal brengen :P
mij hebben ze gezegd dat dat niet zo is, tenzij je de erfelijke downvariant 'hebt'. niet dat dat voor mij nog uitmaakt ;)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86218450
quote:
Op woensdag 8 september 2010 10:56 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Waar heb jij zien staan dat ik iedereen ga dwingen om zich te testen. Ik zou graag zien dat ouders zelf een stuk maatschappelijk en moreel besef hebben om te doen wat het beste voor hun, hun kind en de maatschappij is.
en daarover verschillende de menigen. de een vind dat ieder kind recht heeft op (een poging tot) leven en een ander zal vinden dat een dergelijk kind nooit gelukkig kan worden, of hijzelf niet met zo'n kind. of dat hij het de maatschappij niet aan kan doe of whatever. en dat mag je dus zelf uitmaken. en geen mens heeft het recht om je te veroordelen op de keuze die je maakt. helemaal fucking niemand. ongeacht de keus die je maakt. en dat is goed en precies zoals het imho hoort.

[ Bericht 0% gewijzigd door simmu op 08-09-2010 21:27:36 ]
pi_86218888
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:06 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

ik kan wat gaan vertellen over type 1 fouten en type 2 fouten, over sensiviteit en specifiteit maar dat zal denk ik een niveau worden waar mensen niet mee komen...

enige wat van belang is is dat naar gelang ontwikkelingen dergelijke diagnostiek op sensiviteit en specifiteit steeds betrouwbaarder worden waardoor foute uitslagen van welke orde dan ook het nul percentage benaderen waardoor het niet meer een ruwe indicatie word....
nu lul je uit je nek. never mind wat je ouwehoert over statistiek, we hebben het oa over een nekplooimeting. dat heeft an sich een behoorlijke foutkans. op beide soorten.
pi_86219332
quote:
Op woensdag 8 september 2010 11:07 schreef Trommeldaris het volgende:

[..]

Ik zeg dat je het zelf moet bepalen :P Ik vind alleen dat als je een vlokkentest doet, dat je ook bereid moet zijn iets te doen met de uitslag. En dat je verder moet denken als "hij wordt vast heel gelukkig met syndroom van down".
dat ben ik helemaal met je eens. als jij nu dan ook even verder kijkt en de 7 topics leest, dan kan je concluderen dat vrijwel iedereen voor een abortus zou kiezen in die situatie. wat dat betreft begrijp ik de controverse en de noodzaak van sommigen om zo bot en lullig mogelijk te zijn oprecht niet.

als mensen echt vooraf zouden kunnen kiezen willen ze natuurlijk een gezond kindje. punt. sommigen hebben nog wat meer eisen, maar laten we uitgaan van gewoon een gezond kindje. dat wil iedereen. einde verhaal, einde discussie.

alleen wonen we nu eenmaal niet in een wereld waarin we dat zomaar zonder gevolgen kunnen kiezen. er is prenataal onderzoek en daar kan je naar handelen. niks mis mee. maarrrrr, dat prenataal onderzoek komt met een prijs. er zitten risico's aan vast en als de uitslag niet goed is komt de abortus in beeld. wellicht dat mannen daar anders over denken, maar de meeste vrouwen doen zoiets niet lichtvaardig en het gaat je denk ik niet in de kouwe kleren zitten. tsja. een prijs dus. de een betaalt het wel en de ander niet. en de prijs is voor iedereen anders. en soms denkt iemand: "och, mij is elk kindje welkom. we hebben een stabiel gezin, we hebben het goed. ik neem gewoon alles wat mij geboden wordt en daarmee klaar." en die krijgt een downkindje. tsja. die betaalt dan ook. uiteindelijk betalen we allemaal. al is het maar in de ergernis die de internetheld moet ondergaan alstie hardnekkige tegenstanders tegenkomt ;)
pi_86219922
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:05 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

de nt en serum test geven een redelijke indicatie voor vervolgonderzoek.

volgensmij ligt de DBC voor een vlokkentest op 180 euro....
dus na de pre screening hoeft een kleinere groep nog de duurdere vlokkentest te doen.
totale screening per jaar komt dus niet boven de 50 miljoen uit en dan schat ik dat hoog in.

en trouwens over de bloedtest:
http://www.artsennet.nl/A(...)e-en-vlokkentest.htm
das dus heel snel realiseerbaar en bloedonderzoek is relatief eenvoudig, ongevaarlijk en goedkoop...
wat kost mijn pijn van het lezen en actief meedoen in deze discussie?
pi_86220732
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:47 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

Dus we gaan van verplicht kinderen moeten krijgen, geen enkele keuze daarin hebben naar verplicht aborteren...

Je beseft hopenlijk wel dat je hiermee echt grondig de lichamelijke integriteit van een vrouw schend?
Op zeer grove wijze?

We kunnen wel makkelijk praten over abortus, maar dat is geen kattepis, zeker niet als het een wat latere abortus is.
Daar zit een stevige hormooncrash aan vast die heel wat overhoop kan halen.
Zelfs als een vrouw kiest voor een abortus gaat dat nog weleens fout, dat iemand er niet meer goed overheen komt en geestelijke problemen ontwikkellt.
Hoe moet dat dan zijn bij afgedwongen abortus, dat is niet niets, nogal niet zelfs.

Een (late) abortus is voor een vrouw die daar echt voor kiest al zwaar, wil je dat echt mensen gaan aandoen, dat afgedwongen?

Ik vind abortus een groot goed, maar zodra het afgedwongen gaat worden wordt het een heel groot kwaad!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_86221159
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef simmu het volgende:

[..]

ten eerste staat er niet iemand achter je die je dwingt hier mee te lezen.
ten tweede zal elke discussie over medische ethiek en kosten/baten persoonlijk worden voor een groep, moeten we daarom ons er niet mee bezig houden?

dat zielige gedoe krijg ik ook kotsneigingen van.
mijn moeder is op te jonge leeftijd overleden aan een herseninfarct waarbij er ook nog een medische blunder is gemaakt.
een maand erna ging een casus over de kosten/baten van het redden van mensen met ernstige hersenschade als gevolg van een infarct.

ik zie mezelf al huilend in de collegebanken met "ja maar mijn moeder" argumentatie.

een ongeboren kind en iemand die een volwaardig leven al heeft en plotseling uit het leven word gerukt is wel ff iets anders.

(op een gegeven moment kwam er een moment dat we moesten nadenken over het feit dat als mijn moeder het overleefde ze er zwaar gehandicapt uit zou komen, de ene dag drink je samen iets en het andere moment moet je die afweging maken voor je bloedeigen vrouw en moeder).

maar goed dat is natuurlijk niet zo zwaar als beslissen over een ongeboren vrucht in ontwikkeling zonder bewustzijn of sociale banden in de wereld :')
pi_86221352
@erodome: imho is het niet eens het dwingen wat zo erg is. 'ze' hebben suggesties als premie omhoog en zelf de kosten dragen. ik denk dat mensen die bewust kiezen voor geen testen, of doorgaan als de testen down uitwijzen, die consequenties toch wel nemen. je kiest er tenslotte niet lichtvaardig voor. in mijn ervaring is het zo dat mensen die testen weigeren terwijl die wel aangeboden worden, daar goed over nadenken.

wat ik zo erg vind is dat er zo makkelijk geoordeeld wordt. blijkbaar zijn downkindjes en volwassenen enkel een last voor de maatschappij. en dat moeten we natuurlijk te allen tijde voorkomen! wee degene die zo'n monster baart!

en weet je wat. er zullen altijd mensen zoals ik bestaan. die gewoon aanvaarden wat de natuur ons uitdeelt. dat mag. ik betaal.
pi_86221355
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:17 schreef simmu het volgende:

[..]

Het staat je vrij het topic te sluiten en uit je MyAT te gooien, dit is natuurlijk een non-argument om op emotie te spelen.

*verder lurkt*
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
  woensdag 8 september 2010 @ 21:45:15 #228
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86221400
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:40 schreef habbekratsje het volgende:

maar goed dat is natuurlijk niet zo zwaar als beslissen over een ongeboren vrucht in ontwikkeling zonder bewustzijn of sociale banden in de wereld :')
Wie beweerd dat? je komt nu zelf anders ook vrij emotioneel incontinent over door aannames te maken die totaal niet toe doen aan de discussie.
Ja, het is heel erg wat je hebt meegemaakt met je moeder, of het erger of minder erg is als je kind verliezen weet ik niet, heb het beide niet meegemaakt.
Maar dat doet er ook niet toe, ieders verdriet is verdriet en het is geen wedstrijd wat meer verdriet geeft.

Degene waar je op reageert heeft namelijk wel een kindje verloren, die weet waar ze over praat.
Dat haar zoontje down syndroom had heeft niks te maken met de liefde die ze voor hem voelde.
pi_86221601
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:40 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

ten eerste staat er niet iemand achter je die je dwingt hier mee te lezen.
ten tweede zal elke discussie over medische ethiek en kosten/baten persoonlijk worden voor een groep, moeten we daarom ons er niet mee bezig houden?

dat zielige gedoe krijg ik ook kotsneigingen van.
mijn moeder is op te jonge leeftijd overleden aan een herseninfarct waarbij er ook nog een medische blunder is gemaakt.
een maand erna ging een casus over de kosten/baten van het redden van mensen met ernstige hersenschade als gevolg van een infarct.

ik zie mezelf al huilend in de collegebanken met "ja maar mijn moeder" argumentatie.

een ongeboren kind en iemand die een volwaardig leven al heeft en plotseling uit het leven word gerukt is wel ff iets anders.

(op een gegeven moment kwam er een moment dat we moesten nadenken over het feit dat als mijn moeder het overleefde ze er zwaar gehandicapt uit zou komen, de ene dag drink je samen iets en het andere moment moet je die afweging maken voor je bloedeigen vrouw en moeder).

niemand dwingt me om mee te lezen of te reageren. dat klopt. dus? ik vraag je gewoon er een prijslijst aan te hangen. dat doe je toch ook voor een leven? al dan niet ongeboren.

btw: je berekening klopt niet. je berekening neemt geen zwangerschapscomplicaties mee naar ik zo 1-2-3 zie.
pi_86221675
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:44 schreef Cerbie het volgende:

[..]

Het staat je vrij het topic te sluiten en uit je MyAT te gooien, dit is natuurlijk een non-argument om op emotie te spelen.

*verder lurkt*
ik bedeoelde het niet emo maar rationeel ;)
als een leven een prijs heeft, wat is mijn emotie dan waard? ik ben gewoon benieuwd!
pi_86222392
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:45 schreef snakelady het volgende:

[..]

Wie beweerd dat? je komt nu zelf anders ook vrij emotioneel incontinent over door aannames te maken die totaal niet toe doen aan de discussie.
Ja, het is heel erg wat je hebt meegemaakt met je moeder, of het erger of minder erg is als je kind verliezen weet ik niet, heb het beide niet meegemaakt.
Maar dat doet er ook niet toe, ieders verdriet is verdriet en het is geen wedstrijd wat meer verdriet geeft.

Degene waar je op reageert heeft namelijk wel een kindje verloren, die weet waar ze over praat.
Dat haar zoontje down syndroom had heeft niks te maken met de liefde die ze voor hem voelde.
omdat die kaart iedere keer gespeeld word en een dooddoener is in discussies.
iedere keer het gezeik "jullie weten niet hoe zoiets is"

de meeste mensen weten het wel, zij die het niet weten zijn de gelukkigen (of juist niet maar dat is een andere discussie).

in een optimale samenleving zijn dergelijke discussies en vraagstukken op basis van kosten niet denkbaar.
wat veel mensen kennelijk niet snappen is dat die optimale samenleving verleden tijd is.

of het nu gaat om je ongezonde levensstijl tot bepaalde dure behandelingen die slechts 2 QALY's opleveren tot het kiezen voor een downkindje, die vraagstukken zijn en worden realiteit.

Op dit moment is er een super begeleiding voor mensen met een verstandelijk handicap.
ontzettend veel mogelijkheden om het maximale uit iemand met een handicap te halen.

stel dat de huidige stand is dat men 90% uit de potentie van iemand met down kan halen maar dat wel 100 kost.
80% halen kost 80 etc... tot het punt dat een kind van down geen extra ontwikkelingstrajecten meer kan volgen.

om maar weer eens de bejaarden van stal te halen....die worden soms niet elke dag gewassen of mogen in hun bed blijven liggen of moeten extra betalen voor een wandeling terwijl aan de andere kant wel bakken met geld naar een relatief kleine groep verstandelijk gehandicapten word gegooid om relatief weinig progressie te halen terwijl nu die ouders zelf de keuze hebben gemaakt om het geboren te laten worden.

is het zo moeilijk te begrijpen dat met de toenemende kosten dit soort vraagstukken realiteit gaan worden?

en dan bedoel ik geen gedwongen abortus maar dat ouders op basale medische steun na het maar lekker zelf uitzoeken?
pi_86222467
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:50 schreef simmu het volgende:

[..]

ik bedeoelde het niet emo maar rationeel ;)
als een leven een prijs heeft, wat is mijn emotie dan waard? ik ben gewoon benieuwd!
in een samenleving met ongelimiteerde resources vrij veel.
in een samenleving met gelimiteerde resources vrij weinig.

piramide van maslow en zo...
pi_86222519
quote:
Op woensdag 8 september 2010 21:49 schreef simmu het volgende:

[..]

niemand dwingt me om mee te lezen of te reageren. dat klopt. dus? ik vraag je gewoon er een prijslijst aan te hangen. dat doe je toch ook voor een leven? al dan niet ongeboren.

btw: je berekening klopt niet. je berekening neemt geen zwangerschapscomplicaties mee naar ik zo 1-2-3 zie.
zei ik dat mijn berekening exact klopte?
ik gaf een vrij grove indicatie waarbij ik de kosten extra hoog inschatte en puur keek naar screeningkosten
pi_86223090
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:07 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

in een samenleving met ongelimiteerde resources vrij veel.
in een samenleving met gelimiteerde resources vrij weinig.

piramide van maslow en zo...
ik ken maslow wel hoor. maar of je de vraag wilt beantwoorden :*
pi_86223611
quote:
Op woensdag 8 september 2010 22:20 schreef simmu het volgende:

[..]

ik ken maslow wel hoor. maar of je de vraag wilt beantwoorden :*
die heb ik al beantwoord.

wanneer de kosten van gezondheidszorg niet het plafond raken is emotie belangrijk.
wanneer de kosten van de gezondheidszorg boven het plafond komen of dreigen te komen telt alleen de lichamelijke interventies ten behoeve van het overleven.

dus exact waar we over een kleine 15 jaar zitten
  woensdag 8 september 2010 @ 23:10:44 #236
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86225079
Het verbaast mij nogal dat er zo wordt afgegeven op de menen met down/.handicaps dat zij zioveel geld verbruiken van de zorgstaat.

Maar niemand die even nadenkt over het feit dat zeker een hele hoop geld puur kwijt raakt aan bureaucratie.
Los dat eerst eens fatsoenlijk op voor dat je uberhaupt rechter gaat spelen over iemand beslissingen over leven en dood..

Meneer a. komt even een inventarisatie doen. die moet overleggen met b c d e en f .
Die moet weer overleggen met meneer g h en i.. die moet weer overleggen met k l m n o p. etc.. Die gaan weer overleg plegen met q r s t u v w x en y
en zo hebben we bijna het hele alfbet gehad en een hele som geld die opgaat aan die mensen aan loon aan mensen voordat er daadwerkelijk geldelijke steun bij de client komt Z.

Los dat eerst eens fatsoenlijk op voor dat je uberhaupt rechter gaat spelen over iemand beslissingen over leven en dood..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 8 september 2010 @ 23:12:10 #237
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86225134
Oh en die bureaucratie etc. en monopolisering van zorgverzekeraars etc.. maken de zorg zo duur. niet die aantal mensen met beperkingen die enige steun nodig hebben.
pi_86226411
bureaucratie :9 Elk jaar weer een stapel formulieren moeten invullen om te laten weten dat je kind nog steeds downsyndroom heeft :9 :') Dit is er maar één van waar je als ouder van een kind met downsyndroom tegenaan loopt. Ik wil me nieteens voorstellen waar ouders van kinderen die een andere soort handicap hebben waar niet zo'n duidelijk etiket opgeplakt zit, tegen aanlopen -O-
  woensdag 8 september 2010 @ 23:50:26 #239
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86226514
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:47 schreef SeaOfLove het volgende:
bureaucratie :9 Elk jaar weer een stapel formulieren moeten invullen om te laten weten dat je kind nog steeds downsyndroom heeft :9 :') Dit is er maar één van waar je als ouder van een kind met downsyndroom tegenaan loopt. Ik wil me nieteens voorstellen waar ouders van kinderen die een andere soort handicap hebben waar niet zo'n duidelijk etiket opgeplakt zit, tegen aanlopen -O-
alsof een downkindje ineens niet meer down heeft :') idioot gedoe..

En ja ik snap dat zorgt weer voor banen etc.. maar toch denk ik dat er een fatsoenlijker beleid moet komen.

Ik was bang dat mijn post verkeerd opgevat zou worden, maar je snapt iig mijn punt :) ^O^
pi_86226667
quote:
Op woensdag 8 september 2010 20:46 schreef simmu het volgende:

[..]

en daarover verschillende de menigen. de een vind dat ieder kind recht heeft op (een poging tot) leven en een ander zal vinden dat een dergelijk kind nooit gelukkig kan worden, of hijzelf niet met zo'n kind. of dat hij het de maatschappij niet aan kan doe of whatever. en dat mag je dus zelf uitmaken. en geen mens heeft het recht om je te veroordelen op de keuze die je maakt. helemaal fucking niemand. ongeacht de keus die je maakt. en dat is goed en precies zoals het imho hoort.
Ik ga niemand veroordelen voor hun keuzes. Ik wil alleen dat mensen nadenken over de consequenties van hun keuzes.
Ik begin me steeds meer te storen aan het gemak waarmee mensen keuzes maken, maar niet geconfronteerd willen worden met de nadelige consequenties van hun keuzes. Nadelige consequenties zijn er niet, daar zadel je de rest van de maatschappij toch mee op. We hebben immers toch alleen maar rechten in deze maatschappij, plichten bah, dat is maar een vies woord.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_86226836
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:47 schreef SeaOfLove het volgende:
tja dat moet ook beter.
maar goed dat is de overheid, wat doen die wel goed :')
pi_86226903
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:50 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

alsof een downkindje ineens niet meer down heeft :') idioot gedoe..

En ja ik snap dat zorgt weer voor banen etc.. maar toch denk ik dat er een fatsoenlijker beleid moet komen.

Ik was bang dat mijn post verkeerd opgevat zou worden, maar je snapt iig mijn punt :) ^O^
ik snap je helemaal. Geld wat ze door bureaucratie kunnen besparen zou beter in zorg, onderwijs e.d. gestopt worden lijkt mij, maar ook aan research zoals eerder hier genoemd. Dat is een goede ontwikkeling, want research houdt ook behalve voorkomen ook in aan het ontwikkelingen van 'programma's om zoveel mogelijk te kunnen te doen aan de medische/fysieke/sociale/beeldvorming van een gehandicapt kind/volwassene. Al het verloren geld aan bijv de JSF, betuwelijn ook :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2010 00:06:51 (taalspastisch door foon) ]
  donderdag 9 september 2010 @ 00:03:54 #243
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86226961
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Ik ga niemand veroordelen voor hun keuzes. Ik wil alleen dat mensen nadenken over de consequenties van hun keuzes.
Ik begin me steeds meer te storen aan het gemak waarmee mensen keuzes maken, maar niet geconfronteerd willen worden met de nadelige consequenties van hun keuzes. Nadelige consequenties zijn er niet, daar zadel je de rest van de maatschappij toch mee op. We hebben immers toch alleen maar rechten in deze maatschappij, plichten bah, dat is maar een vies woord.
Ik denk dat mensen heus wel hun afwegingen maken, maar de waarden voor die afwegingen bij ieder persoon anders liggen.
En dat het helemaal niet te maken heeft met alleen maar nemen van rechten en niets doen met de plichten.

Zij betalen toch evengoed mee aan de zorgpremies etc. hell ze betalen zelfs meer als de gemiddelden. etc.
Om maar even een puntje te noemen.

Daarbij gelden er voor mensen bijvoorbeeld ook religieuse plichten etc. die zeker meespelen bij zulke beslissingen etc.
  donderdag 9 september 2010 @ 00:04:32 #244
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86226990
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:02 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ik snap je helemaal. Geld wat ze door bureaucratie kunnen besparen zou beter in zorg, onderwijs e.d. gestopt worden lijkt mij, maar ook aan research zoals eerder hier genoemd. Dat is een goede ontwikkeling, want research houdt ook behalve verkomen ook in aan het ontwikkelingen van 'programma's om zoveel mogelijk te kunnen te doen aan de medische/fysieke/sociale/beeldvorming van een gehandicapt kind/volwassene. Al het verloren geld aan bijv de JSF, betuwelijn ook :P
ja precies!!
  donderdag 9 september 2010 @ 00:05:26 #245
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_86227030
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:00 schreef habbekratsje het volgende:

[..]

tja dat moet ook beter.
maar goed dat is de overheid, wat doen die wel goed :')
momenteel zijnz e infantieler als de meeste downers :+
pi_86227302
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:05 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

momenteel zijnz e infantieler als de meeste downers :+
kun je nagaan hoe je je als ouder voelt de eerste jaren, wat een ellende -O- gelukkig was/ben ik mondig genoeg :+ Maar dan nog kan het zoveel onnodige frustratie's opleveren :Y af en toe zelfs om moedeloos van te worden
pi_86227457
ik heb weleens bij een formulier een briefje toegevoegd: 'is het wéér een verrassing voor jullie dat ze na 6 jaar nog steeds trisomie 21 heeft?' :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2010 00:18:07 ]
pi_86233688
quote:
Op donderdag 9 september 2010 00:16 schreef SeaOfLove het volgende:
ik heb weleens bij een formulier een briefje toegevoegd: 'is het wéér een verrassing voor jullie dat ze na 6 jaar nog steeds trisomie 21 heeft?' :@
wat was de reactie _O-

maar goed, de overgang van ib naar duo was ook al zo'n succes, de wachtrijen bij de helpdesk op de uni zijn erg lang :|W
pi_86451870
quote:
Op woensdag 8 september 2010 23:55 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Shame on us dat wij er bewust voor kiezen om de combinatietest niet te doen, want daarbij hebben we helemaal niet aan jou gedacht! Of aan de maatschappij! :o

Laten we nu de maatschappij juist wat geld hebben bespaard want die test was zinloos geweest, een kindje met Down mag bij ons namelijk gewoon geboren worden. Natuurlijk willen wij het liefst een supergezond kind, maar SvD is voor ons geen enkele reden om de zwangerschap te beëindigen. Dus hoeft die test ook niet.

Ik vind het ronduit stuitend om te lezen hoe sommigen hier streven naar een soort van perfecte, winstgevende samenleving. What's next? Iedereen met een IQ van minder dan 100 executeren? Ik moet bijna denken aan een hele nare man met een hele lelijke snor, die had ook bepaalde ideetjes over een perfecte samenleving

Shame on me dat ik ook nog eens MS heb, ze zouden me een nekschot moeten geven want mijn medicijnen kosten bijna 1000 euro per maand ;( . Maar door zwanger te zijn bespaar ik daar ook weer op want ik mag ze nu niet nemen... Dus gelukkig goed voor de maatschappij!
pi_86451962
nja, met de topickick maak ik een einde aan mijn twijfel om te posten :)

we hadden vorige week eindgesprek met de kinderarts uit meppel. ik had het even over dit topic, dat ik er van schrok hoe veel mensen blijkbaar over down denken. hij werd echt eventjes kwaad en zei: "nou, gelukkig denkt de medische wereld er anders over!". ik ervaar dat iig al troostend. al vinden sommige mensen hier blijkbaar dat zij uit mogen maken wie wel en wie niet recht van leven heeft, de medische wereld denkt daar gelukkig anders over :6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')