Vond je het een tegenvallen of een meevaller dat de meeste de actie van abortus wel begrepen en daar ook achterstaan?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:15 schreef elisaan1 het volgende:
ik vind die "moedergevoelens" ook nogal subjectief die hier iedere keer worden bijgesleept en een excuus voor veel beslissingen zijn.
vanaf welke week gaat een baby groeien dat je het merkt, wanneer beweegt die...volgens wat ik vind vanaf 16 weken.
zijn die moedergevoelens dan niet gewoon iets wat ingebeeld is, een soort van "nu ben ik verantwoordelijk voor een kind" terwijl er nog geen sprake is van een echt kind maar een celdelingen.
en dan heb je nog twee keuzes.
je houdt het ene kind met down of je pleegt abortus.
als je abortus pleegt dan probeer je in de meeste gevallen weer zwanger te worden.
als je het kind houdt dan pleeg je dus eigenlijk abortus op het gezonde kind dat je nu niet neemt.
de keuze blijft dus tussen een gezond kind en een ongezond kind.
veel meisjes/vrouwen worden gewoon echt heel irrationeel wanneer ze zwanger zijn al is het in een heel vroeg stadium waar er nog nauwelijks sprake is van een baby.
Dat dus vooral.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:20 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach, het gaat helemaal niet zo als jij beschrijft.
Een man reageert niet zoals jij als zijn vriendin zwanger is van een kind met het syndroom van down dat hij niet wilt en zij eerst ook niet: lomp en asociaal. Zo jaag je je vrouw in je harnas.
Zelfs als ze twijfelt heeft de man meestal begrip, praten ze erover en komen ze er samen uit en denk ik dat het vruchtje in de meeste gevallen wordt weggehaald. En hebben ze allebei verdriet.
ik heb het hier met mijn vriend over gehad. Hij was zelf bijvoorbeeld nogal overweldigd door de vadergevoelens die ineens bovenkwamen toen zijn dochter geboren was. Dat dat zo heftig en allesoverheersend kan zijn, die liefde voor zo'n klein wezentje dat je net een minuut kent.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:15 schreef elisaan1 het volgende:
ik vind die "moedergevoelens" ook nogal subjectief die hier iedere keer worden bijgesleept en een excuus voor veel beslissingen zijn.
vanaf welke week gaat een baby groeien dat je het merkt, wanneer beweegt die...volgens wat ik vind vanaf 16 weken.
zijn die moedergevoelens dan niet gewoon iets wat ingebeeld is, een soort van "nu ben ik verantwoordelijk voor een kind" terwijl er nog geen sprake is van een echt kind maar een celdelingen.
en dan heb je nog twee keuzes.
je houdt het ene kind met down of je pleegt abortus.
als je abortus pleegt dan probeer je in de meeste gevallen weer zwanger te worden.
als je het kind houdt dan pleeg je dus eigenlijk abortus op het gezonde kind dat je nu niet neemt.
de keuze blijft dus tussen een gezond kind en een ongezond kind.
veel meisjes/vrouwen worden gewoon echt heel irrationeel wanneer ze zwanger zijn al is het in een heel vroeg stadium waar er nog nauwelijks sprake is van een baby.
Wanneer je de baby voor het eerst voelt bewegen kan al met een week of 12 zijn, zeker als het niet de eerste zwangerschap is.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:15 schreef elisaan1 het volgende:
Plus dat sommige vrouwen gewoon al hormonster zijn zonder dat ze weten dat ze zwanger zijn....quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
ik heb het hier met mijn vriend over gehad. Hij was zelf bijvoorbeeld nogal overweldigd door de vadergevoelens die ineens bovenkwamen toen zijn dochter geboren was. Dat dat zo heftig en allesoverheersend kan zijn, die liefde voor zo'n klein wezentje dat je net een minuut kent.
diezelfde gevoelens ongeveer beginnen bij een vrouw gewoon veel eerder, namelijk vroeg in de zwangerschap (over het algemeen he). Het bagatelliseren van die gevoelens naar hysterie en onzin en hormoongestuurde subjectieviteit vind ik een duidelijk geval van: je hebt geen idee waar je over praat.
Je kan er voor kiezen om een gezond kind ipv een skala aan problemen op de wereld te zetten. Ik snap de keuze om dit te negeren niet.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vind het altijd zo apart een down kindje weghalen.
En wat als blijkt dat het nieuwe kindje volgens alle testen gezond is, geen down, geen afwijkingen en het is met 2 jaar al duidelijk zwaar autistisch.. Dan is een abortus niet meer mogelijk![]()
Ik snap die keus voor abortus echt niet. Je kiest ervoor om een kindje op de wereld te zetten.
imho kies je dan voor alles wat er bij kan komen.
is het eerlijk voor het kind?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
En wat als blijkt dat het nieuwe kindje volgens alle testen gezond is, geen down, geen afwijkingen en het is met 2 jaar al duidelijk zwaar autistisch.. Dan is een abortus niet meer mogelijk![]()
Ik snap die keus voor abortus echt niet. Je kiest ervoor om een kindje op de wereld te zetten.
Ehm nee, die keuze heb je juist niet, hoewel die voor sommige mensen dmv IVF en ICSI wellicht wat groter wordt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:34 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Je kan er voor kiezen om een gezond kind ipv een skala aan problemen op de wereld te zetten. Ik snap de keuze om dit te negeren niet.
En een vrouw die borstkanker heeft...quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat sommige vrouwen gewoon al hormonster zijn zonder dat ze weten dat ze zwanger zijn....
Of gewoon een watje, huilen om de Merci-reclame nog voor je overtijd bent
Die hormonen gaan gewoon tekeer, en die hebben als functie juist het beschermen van de zwangerschap, en niet alleen fysiek.
Je kan wel het risico beperken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:38 schreef Pvoesss het volgende:
Je kan nooit kiezen voor een gezond kind.![]()
Zelfs als het gezond lijkt op de echo's is dit geen enkele garantie.
En ik ken genoeg gezonde kinderen die toch niet zo gezond blijken.
En ik ken ook autisten en downkindjes die genieten van het leven
Misschien wel. Ik vond ze nergens veroordelend en ook geen enkele reactie als "dat mag jij niet doen".quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:04 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Misschien, echter, ik ben al een dagje ouder. ik heb deze mening en stelling de laatste 30 jaar gehad, en ik verwacht deze niet bij te schaven. Echter, je weet het pas zeker als het moment daar is. Mijn vrouw is hier echter nog harders (of makkelijker, afhankelijk van je standpunt) in, dus de kans is miniem.
Ik reageer niet fel omdat ze tegen zijn, ik reageer fel omdat dit met onderbuik argumenten en (misguided) good will gaat: een roze bril is nooit handig voor zo'n discussie.
Als deze personen terug lezen, dan zullen ze ook moeders zien in dit topic van down kindern die mits de keuze aangeboden was ook voor afbreken hadden gekozen.
Ik vind die vergelijking altijd zo apart.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
nee 100% garantie is er niet.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:38 schreef Pvoesss het volgende:
Ik ga er vanuit dat je niet rookt, niet drinkt, en geen risicovolle sporten beoefent waardoor je op termijn eventueel een onevenredige druk op de maatschappij zult leggen?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:37 schreef elisaan1 het volgende:
daarnaast vind ik het maatschappelijk belang ook zwaar meewegen.
iedereen gaat maar uit van de verzorgingstaat waar we recht op hebben maar je kunt niet ongelimiteerd aanspraak blijven doen op de verzorgingsstaat.
nu al zijn groepen mensen/patienten zwaar benadeeld, mag je dan een zwaar gehandicapte op de wereld zetten waarvan je bij voorbaat al weet dat die nooit zelfstandig kan zijn en een relatief enorm beslag legt op zorg?
dat van de TS zijn partner's leeftijd heb ik zo snel niet mee gekregen. Maar zelfs dan zou het meest logische zijn om een paar maal te proberen met eventueel het risico van afbreken, totdat er geestelijk een punt is gekomen dat het niet meer gaat. Dan is het ook meer zaak om misschien aan adopteren o.i.d. te denken, of misschien even te wachten.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:42 schreef Stali het volgende:
[..]
Misschien wel. Ik vond ze nergens veroordelend en ook geen enkele reactie als "dat mag jij niet doen".
Bij de zogenaamde vrouw van TS dacht ik op een gegeven moment wel, ze is dertig met kinderwens.
Down zit in haar familie, een volgende zwangerschap zou ook weer een kind met down kunnen zijn en dan ik zou me haar geval heel goed kunnen voorstellen waarom ze het kind wel zou willen houden. Terwijl toen ik deze reeks binnenkwam me afvroeg waarom iemand het in vredesnaam niet weg zou halen.
Hans/Elisaan?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:22 schreef snakelady het volgende:
[..]
Vond je het een tegenvallen of een meevaller dat de meeste de actie van abortus wel begrepen en daar ook achterstaan?
Want heel het abortus gedoe is niet eens echt de discussie geweest, het disrespect naar de "vrouw" en naar down kinderen was het euvel.
Emoties in zo'n situatie zijn simpelweg anders dan de hormonen die door je lichaam gieren, die zijn er letterlijk om de zwangerschap te beschermen, ook fysiek.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:40 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
En een vrouw die borstkanker heeft...
Voor een vrouw zijn borsten een teken van hun vrouwelijkheid, een gigantische klap wanneer ze borstkanker krijgen en het moeten amputeren.
ondanks alle heftige emoties zie je de vrouwen wel kiezen voor een amputatie, dan kunnen ze wel rationeel denken.
dus ik vind dat hormoonverhaal nogal sterk overtrokken
het gaat om gemiddeldes, niet uitzonderingen die er weer eens bij worden gesleept...quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat je niet rookt, niet drinkt, en geen risicovolle sporten beoefent waardoor je op termijn eventueel een onevenredige druk op de maatschappij zult leggen?
Hoewel gezond 95 worden wellicht ook niet echt sociaal is... dus dan wordt het gezond leven en werken tot je 67ste en dan braaf voor je 75ste in je slaap overlijden?
Precies, zo was het vroeger.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
Het bied geen garantie nee, maar het is voor velen altijd nog beter om die kans te nemen dan om maar voor het "slechtste" gevolg te kiezen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:38 schreef Pvoesss het volgende:
euhm, de vrouw was niet goed uitgewerkt maar ze besliste zo zonder hans om toch voor het kind te kiezen, zonder zijn gevoelens en ideeen.quote:
gelukkig denkt de medische wereld in nederland hier anders over.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:34 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Je kan er voor kiezen om een gezond kind ipv een skala aan problemen op de wereld te zetten. Ik snap de keuze om dit te negeren niet.
Je doet het namelijk niet alleen jezelf aan (vannuit een egoistisch standpunt nog te begrijpen, egoistisch niet als scheldwoord maar als de originele betekenis van het woord) maar ook het kind in de toekomst, als het uberhaupt al gezond genoeg kan zijn om door te ontwikkelen tot zelf bewust.
en hoe denk je dat te weten, heb je zelf een downer?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:53 schreef elisaan1 het volgende:
dat men het opvoeden/zorgen van een kind met down syndroom veel rooskleuriger voorstelde dan dat in werkelijkheid is
zoveel anders is dat niet hoor.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Emoties in zo'n situatie zijn simpelweg anders dan de hormonen die door je lichaam gieren, die zijn er letterlijk om de zwangerschap te beschermen, ook fysiek.
Want zonder die hormonen zou je lichaam de "indringer" niet eens accepteren, en zou een bevruchte eicel niet kunnen innestelen.
Dus je kunt 100 keer roepen dat je het hormoonverhaal overtrokken vindt, maar dat geeft alleen maar aan dat je niet weet waar je het over hebt.
Wij vinden dan weer dat vantevoren beslissen wanneer je wel rationeel kan beslissen een erg goede is en je je daaraan ook dient te houden.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:18 schreef Leandra het volgende:
[..]
Bij ons was er sprake van een snelle zwangerschap, en vervolgens een miskraam.... tijdens de periode tussen de miskraam en mijn huidige zwangerschap hebben wij het één keer gehad over "wat te doen als" omdat het mijn partner inmiddels ook duidelijk was dat een zwangere vrouw een ander verhaal is dan een niet-zwangere vrouw.
Overigens was DS voor ons geen reden tot abortus geweest, dat was al besproken voor er sowieso sprake van een poging tot zwanger worden was, het risico is op mijn leeftijd immers 1 op 30, dus als je dat te groot vindt moet je er IMHO al niet meer aan beginnen.
Het maken van afspraken over wanneer wel en vooral wanneer niet voortzetten van de zwangerschap heb ik simpelweg afgewezen op het feit dat ik bij zo'n keuze nooit gedwongen wilde worden door eerder gemaakte afspraken, juist omdat ik wist dat het gevoel van dat moment niets te maken heeft met het rationele van het niet zwanger zijn.
En ik blijf erbij dat ik het naïef vind om zulke afspraken te maken, en dan ook zonder enige mogelijkheid tot nuanceren wordt verwacht dat ze nagekomen worden.
Niet zozeer het bespreken an sich, dat lijkt me logisch, maar vooral gebrek aan begrip voor een veranderd inzicht.
denk je datquote:Op dinsdag 7 september 2010 12:54 schreef simmu het volgende:
[..]
gelukkig denkt de medische wereld in nederland hier anders over.
Ja, hoi. Er was alleen discussie met Hans mogelijk, niet met zijn vrouw.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:53 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
euhm, de vrouw was niet goed uitgewerkt maar ze besliste zo zonder hans om toch voor het kind te kiezen, zonder zijn gevoelens en ideeen.
hans praatte vervolgens erg rationeel, en in termen van bijdrage aan de samenleving en het verpesten van je leven.
dat is wellicht een harde stelling maar ik blijf erbij dat wanneer je twee dimensies zou hebben, exact dezelfde omstandigheden maar waarbij in de een je ouder bent van een downer en in de ander van een gezond kind dat de laatste een betere en gelukkigere wereld is.
ik verbaasde mij vooral over het feit dat men vooral hans aanviel en niet zijn vrouw die ook emotieloos hans buitensloot en dat men het opvoeden/zorgen van een kind met down syndroom veel rooskleuriger voorstelde dan dat in werkelijkheid is
ik zou het eerder kwetsend noemen, ware het niet dat de mensen met dergelijke posts vrij imbeciel overkomen. wellicht maar verp[licht sterileseren dan maar? we zouden de genenpool niet willen vervuilen tenslotte. en je weetz wat domme mensen de maatschappij kostenquote:Op dinsdag 7 september 2010 12:51 schreef Darkangle het volgende:
en hierbij werd de discussie te belachelijk om er nog deel aan te nemen(elisaan1's reacties). Succes.
Die vrouw sloot Hans niet emotieloos buiten, Hans nam zijn kuierlatten naar zijn broer.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:53 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
euhm, de vrouw was niet goed uitgewerkt maar ze besliste zo zonder hans om toch voor het kind te kiezen, zonder zijn gevoelens en ideeen.
hans praatte vervolgens erg rationeel, en in termen van bijdrage aan de samenleving en het verpesten van je leven.
dat is wellicht een harde stelling maar ik blijf erbij dat wanneer je twee dimensies zou hebben, exact dezelfde omstandigheden maar waarbij in de een je ouder bent van een downer en in de ander van een gezond kind dat de laatste een betere en gelukkigere wereld is.
ik verbaasde mij vooral over het feit dat men vooral hans aanviel en niet zijn vrouw die ook emotieloos hans buitensloot en dat men het opvoeden/zorgen van een kind met down syndroom veel rooskleuriger voorstelde dan dat in werkelijkheid is
Ja, echt een filantropische instelling is dat ook, he?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:54 schreef simmu het volgende:
[..]
gelukkig denkt de medische wereld in nederland hier anders over.
als je negeert dat er verschillende mensen met downkindjes gereageerd hebben hier en dan bovenstaande post kan ik niets anders reageren als in mijn voorgaande post.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:53 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er op latere leeftijd altijd iets gebeuren of naar boven komen, maar als ik het kan voorkomen zou ik het weg laten halen (in het geval van down dan).quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:29 schreef Pvoesss het volgende:
helemaal mee eens.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:59 schreef erodome het volgende:
[..]
Wij vinden dan weer dat vantevoren beslissen wanneer je wel rationeel kan beslissen een erg goede is en je je daaraan ook dient te houden.
Er zijn dus redelijk wat serieuse gesprekken overheen gegaan voordat ik stopte met mijn anticonseptiemiddel(wat maar goed was ook, want het was gelijk raak)
Waarin we echt hebben besproken waarom het ene wel en het andere niet, wat die keuze's zouden betekenen voor ons hele leven, maar ook voor onze emotie.
Het nuanceren hebben we dus vantevoren al gedaan, we hebben goed nagedacht en zijn tot overeenstemming gekomen daarin, iets waarin we ons beiden helemaal kunnen vinden.
Ik vind dat je daar iemand best aan mag houden, want de voorwaarden veranderen niet, alleen maar de emotie.
Er is geen veranderd inzicht als je het goed hebt besproken, er is alleen maar emotie dat ervoor kan zorgen dat je een verkeerde keuze maakt en als je dan geluk hebt pakt die verkeerd keuze goed uit, maar meestal niet.
Je staat me daar als vader machteloos anders, ik zou niet in zijn schoenen willen staan dan.
Heb je netjes alles besproken, denk je een overeenstemming te hebben, wordt je ineens met een keuze opgezadeld waarvan je al lang en breed hebt gezegd dat niet te zien zitten.
Ook daar lopen dan emotie's hoog op, je verheugd je op een kindje, dat gaat dan fout, je denkt daar samen dan wel doorheen te komen, als eenheid, zoals je vantevoren hebt afgesproken en huppa, mevrouw beslist anders.
Ik kan me goed voorstellen dat je dan taal gebruikt als mijn hele leven wordt zo verkloot, want zo voelt het dan ook even.
Dat is ook geen rationeel gedrag, ook gewoon emotie, maar waarom heeft de moeder daar wel recht op en de vader niet, ook voor hem is het een meer dan lastige tijd en een gruwelijke keuze.
Eh, jij gaat nu door over het kiezen van het geslacht en de kleur haren en ogen. Dat is toch weer een aantal stapjes verder. Denk maar niet dat dit gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:00 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
denk je dat
in nederland is er criteria voor wanneer een baby nog levensvatbaar is.
dat is bij een bepaald aantal weken wanneer het nog loont om er moeite voor te doen...
in amerika is er ook een dergelijk criteria wanneer een kind nog levensvatbaar is maar dat is een paar weken jonger.
het verschil met die paar weken is dat de medische kosten extreem hoog zijn en de overlevingskans niet hoog.
een te vroeg geboren kind dat hier in nederland niet levensvatbaar is en dus dood gaat heeft in amerika nog kans om te overleven... (kost een paar ton tot miljoen maar ja...)
quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:48 schreef elisaan1 het volgende:
als je bewust kiest voor een kind met down syndroom zou ook dat financieel een bewuste keuze moeten zijn, hoe hard dat wellicht ook mag klinken.
ik weet dat. mijn kiro mocht gewoon aan de ecmobehandeling. geboren met 30 weken zwangerschap. en down. been there, done that. je post hierboven is gewoon echt onzin. overigens zijn die leeftijdsgrenzen hier in nl een tijdje terug aangepast. niet elk ziekenhuis doet het, en er zijn verdere criteria, maar in r'dam worden kindjes geboren met 24 weken zwangerschap.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:00 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
denk je dat
in nederland is er criteria voor wanneer een baby nog levensvatbaar is.
dat is bij een bepaald aantal weken wanneer het nog loont om er moeite voor te doen...
in amerika is er ook een dergelijk criteria wanneer een kind nog levensvatbaar is maar dat is een paar weken jonger.
het verschil met die paar weken is dat de medische kosten extreem hoog zijn en de overlevingskans niet hoog.
een te vroeg geboren kind dat hier in nederland niet levensvatbaar is en dus dood gaat heeft in amerika nog kans om te overleven... (kost een paar ton tot miljoen maar ja...)
Ja, en nou is Hans geëlimineerd wegens het zijn van een relkloon, maar gezien jij ook een account van amper 48 uur oud hebt, en dus weer net zo hard een kloon is, vraag ik me af waarom je niet gewoon met je "normale" account komt posten..... of passen posts van Hans/Elisaan niet in het beeld dat de wereld van je normale account heeft?quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:53 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
evengoed moeten ouders van een gehandicapt kind heel veel zelf betalen, dat lijken jullie wel te vergeten.quote:
nee ik geef aan dat een te vroeg geboren baby in nederland zou sterven en in amerika een x percentage kans heeft om te overleven puur op het feit dat wij hier andere criteria hanteren, dus zo zaligmakend is ook de nederlandse gezondheidszorg niet.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:07 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Eh, jij gaat nu door over het kiezen van het geslacht en de kleur haren en ogen. Dat is toch weer een aantal stapjes verder. Denk maar niet dat dit gaat gebeuren.
Ouders in het algemeen betalen heel veel voor hun kinderen, dat is vrij normaal.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:11 schreef moussy het volgende:
[..]
evengoed moeten ouders van een gehandicapt kind heel veel zelf betalen, dat lijken jullie wel te vergeten.
God, en er worden ook zo vreselijk veel gehandicapte kinderen geboren. Wat een aanslag op de gezondheidszorg zeg, en wat een bakken en bakken en bakken met geld kost het zeg. Zonder die gehandicapten was het allemaal vast zaligmakend!quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:11 schreef moussy het volgende:
[..]
evengoed moeten ouders van een gehandicapt kind heel veel zelf betalen, dat lijken jullie wel te vergeten.
je zegt toch hetzelfde als mij muts, er zijn verschillende criteria voor hetzelfde scenarioquote:Op dinsdag 7 september 2010 13:08 schreef simmu het volgende:
[..]
ik weet dat. mijn kiro mocht gewoon aan de ecmobehandeling. geboren met 30 weken zwangerschap. en down. been there, done that. je post hierboven is gewoon echt onzin. overigens zijn die leeftijdsgrenzen hier in nl een tijdje terug aangepast. niet elk ziekenhuis doet het, en er zijn verdere criteria, maar in r'dam worden kindjes geboren met 24 weken zwangerschap.
ga je godverdomme eerst eens inlezen voordat je random kotstroep je strot uitgooit.
ligt er in de vs maar aan of je verzekerd bent of niet hequote:Op dinsdag 7 september 2010 13:11 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
nee ik geef aan dat een te vroeg geboren baby in nederland zou sterven en in amerika een x percentage kans heeft om te overleven puur op het feit dat wij hier andere criteria hanteren, dus zo zaligmakend is ook de nederlandse gezondheidszorg niet.
die keuze is puur en alleen gebasseerd op een kosten/baten scenario...
Blijkbaar is het gewoon een enorm egoistische zak. Het maakt iig niets uit onder welk account hij post.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, en nou is Hans geëlimineerd wegens het zijn van een relkloon, maar gezien jij ook een account van amper 48 uur oud hebt, en dus weer net zo hard een kloon is, vraag ik me af waarom je niet gewoon met je "normale" account komt posten..... of passen posts van Hans/Elisaan niet in het beeld dat de wereld van je normale account heeft?
Dat dus inderdaad!quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:01 schreef Stali het volgende:
[..]
Die vrouw sloot Hans niet emotieloos buiten, Hans nam zijn kuierlatten naar zijn broer.
Down Syndroom werd niet rooskleuriger voorgesteld. Wel dat er gradaties zijn. Maar het onbegrip was op het kille gedrag van Hans gericht. Maar blijkbaar ben je zelf toch wel Hans alleen zit je gelukkig niet in zo'n vreselijke situatie.
Ik zie mezelf nergens naar uitlaten over iemand die de keuze wel maaktquote:Op dinsdag 7 september 2010 13:04 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er op latere leeftijd altijd iets gebeuren of naar boven komen, maar als ik het kan voorkomen zou ik het weg laten halen (in het geval van down dan).
Ik vind dat je die keuze net zo goed moet respecteren als de keuze dat er mensen zijn die zo'n kindje wel zouden willen houden.
Dat is idd onzin, de gehandicapten die geboren worden kunnen we prima dragen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
God, en er worden ook zo vreselijk veel gehandicapte kinderen geboren. Wat een aanslag op de gezondheidszorg zeg, en wat een bakken en bakken en bakken met geld kost het zeg. Zonder die gehandicapten was het allemaal vast zaligmakend!
Nou, de AWBZ is wel een enorme kostenpost en die is ook nog steeds groeiende.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
God, en er worden ook zo vreselijk veel gehandicapte kinderen geboren. Wat een aanslag op de gezondheidszorg zeg, en wat een bakken en bakken en bakken met geld kost het zeg. Zonder die gehandicapten was het allemaal vast zaligmakend!
Hun keuze, echter het brengt ook kosten voor de rest mee, en dat stoort wel.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:11 schreef moussy het volgende:
[..]
Ja, het komt heel respectvol over allemaal om dat dan even te vermelden. Het is niet belangrijk namelijk of jij 'daar bij kan'.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:15 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Ik zie mezelf nergens naar uitlaten over iemand die de keuze wel maakt
Ik begrijp het niet. Simpel ik kan er gewoon echt niet bij.
Ik denk niet dat de AWBZ gered is als er geen gehandicapten meer gebruik van zouden maken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nou, de AWBZ is wel een enorme kostenpost en die is ook nog steeds groeiende.
Dat gezegd hebbende, vind ik dat de samenleving die kosten wel moet opbrengen. Ook voor mensen met een beperking van wie de ouders voor de geboorte wisten dat hun kind wat mankeerde.
tsja. als jij op wintersportvakantie gaat en je been breekt met complicaties brengt dat uiteindelijk ook kosten met zich mee voor iedereen die bijdraagt aan de verplichte collectieve ziektekostenverzekering die we allemaal (horen te) hebben. zo werkt dat nu eenmaal. die discusie wordt vaak zat elders gevoerd.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:16 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Hun keuze, echter het brengt ook kosten voor de rest mee, en dat stoort wel.
ach, het is een duidelijk omlijnde grens. Dat dan weer welquote:Op dinsdag 7 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, het komt heel respectvol over allemaal om dat dan even te vermelden. Het is niet belangrijk namelijk of jij 'daar bij kan'.
![]()
Maar begrijp je dan niet(als het echt zou zijn) dat bij de man in kwestie de emotie's ook erg hoog op kunnen lopen?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:14 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat dus inderdaad!
In het begin hadden de meeste waaronder ik heel veel begrip voor Hans, alleen later kwamen er nogal rare uitspraken waardoor hij dat begrip verloor, zoals liegen voor het gerecht dat het zijn kind is, naar Londen verhuizen, zijn vrouw compleet buitensluiten enz.
Dat is een risico, niet een keuze.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:18 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja. als jij op wintersportvakantie gaat en je been breekt met complicaties brengt dat uiteindelijk ook kosten met zich mee voor iedereen die bijdraagt aan de verplichte collectieve ziektekostenverzekering die we allemaal (horen te) hebben. zo werkt dat nu eenmaal. die discusie wordt vaak zat elders gevoerd.
en voor het ongeluk en na het ongeluk werkte die man en had al genoeg belasting en premie afgestaan...quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:18 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja. als jij op wintersportvakantie gaat en je been breekt met complicaties brengt dat uiteindelijk ook kosten met zich mee voor iedereen die bijdraagt aan de verplichte collectieve ziektekostenverzekering die we allemaal (horen te) hebben. zo werkt dat nu eenmaal. die discusie wordt vaak zat elders gevoerd.
Ja, maar dan ga je niet op Fok een topic openen in OUD.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar begrijp je dan niet(als het echt zou zijn) dat bij de man in kwestie de emotie's ook erg hoog op kunnen lopen?
Dat je dan dingen zegt die eigenlijk niet kunnen, gewoon van pure frustratie omdat je naast de zijlijn staat, niets te beslissen hebt over iets wat jullie beslissing zou moeten zijn?
Het is niet netjes, ik heb het ook niet allemaal gevolgd dus weet niet hoever hij ging daarin.
Maar ik kan wel begrijpen dat de man in kwestie echt even door het lint gaat en domme dingen roept.
Ik vind dat zo akelig, hè, de waarde van een mensenleven afmeten aan economische productiviteit.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
en voor het ongeluk en na het ongeluk werkte die man en had al genoeg belasting en premie afgestaan...
Tja, dat denk ik bij heeeeeeeeeeeeeeeel veel topics in en buiten OUDquote:Op dinsdag 7 september 2010 13:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, maar dan ga je niet op Fok een topic openen in OUD.
en het was een begin 20-er die net op de arbeidsmarkt staat, zn contract werd niet verlengt, omdat hij langdurig ziek was. Op naar de ww.. daar moet je wel héél erg lang voor gewerkt hebben om dat er uit te krijgen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
en voor het ongeluk en na het ongeluk werkte die man en had al genoeg belasting en premie afgestaan...
En toch gebeurt het overal en altijd. Nieuwe behandelmogelijkheden worden beoordeeld aan de hand van het aantal QALY (quality adjusted life years) dat ze kunnen opleveren. Kosten ze meer dan 20.000-30.000¤/QALY, dan gaat het er gewoonlijk niet van komen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat zo akelig, hè, de waarde van een mensenleven afmeten aan economische productiviteit.
Er voor kiezen/er voor gekozen word om geheel afhankelijk te zijn. (en nee, een downer die bij DZB een baantje heeft als kaarsen maker noem ik niet productief, da's bezigheids therapie)quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind dat zo akelig, hè, de waarde van een mensenleven afmeten aan economische productiviteit.
Wees blij dat jij gezond van lijf en leden bent en in je eigen inkomen kunt voorzien. En wees een beetje solidair met al die mensen die om wat voor reden dan ook van onze ondersteuning afhankelijk zijn.
Amen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wees blij dat jij gezond van lijf en leden bent en in je eigen inkomen kunt voorzien. En wees een beetje solidair met al die mensen die om wat voor reden dan ook van onze ondersteuning afhankelijk zijn.
Ja, er ligt ergens een grens. Maar wat in deze topics door sommigen wordt geventileerd gaat veel verder en wat mij betreft dus echt veel te ver.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En toch gebeurt het overal en altijd. Nieuwe behandelmogelijkheden worden beoordeeld aan de hand van het aantal QALY (quality adjusted life years) dat ze kunnen opleveren. Kosten ze meer dan 20.000-30.000¤/QALY, dan gaat het er gewoonlijk niet van komen.
Ik begrijp best dat een kat in het nauw rare sprongen kan maken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar begrijp je dan niet(als het echt zou zijn) dat bij de man in kwestie de emotie's ook erg hoog op kunnen lopen?
Dat je dan dingen zegt die eigenlijk niet kunnen, gewoon van pure frustratie omdat je naast de zijlijn staat, niets te beslissen hebt over iets wat jullie beslissing zou moeten zijn?
Het is niet netjes, ik heb het ook niet allemaal gevolgd dus weet niet hoever hij ging daarin.
Maar ik kan wel begrijpen dat de man in kwestie echt even door het lint gaat en domme dingen roept.
Ook verzekeringen doen het niet uit de goedheid van hun hart. Da's allemaal vrij koud berekend opdat de verzekering altijd met winst zal draaien. Zo werkt het nu eenmaal, of we het nu gerechtigd vinden of niet.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:26 schreef Stali het volgende:
[..]
Amen.
Maar het lijkt steeds meer ieder voor zich te worden.
En nu ga ik eens wat zinnigs doen.
Ik snap jou echt niet. Je kunt mensen niet de vrijheid ontnemen om ervoor te kiezen hun kind geboren te laten worden. En om dan te zeggen 'moet je zelf maar voor de kosten opdraaien' vind ik harteloos.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Er voor kiezen/er voor gekozen word om geheel afhankelijk te zijn. (en nee, een downer die bij DZB een baantje heeft als kaarsen maker noem ik niet productief, da's bezigheids therapie)
Hier worden alle plantsoenen, bomen, planten onwijs netjes bijgehouden door downers.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Er voor kiezen/er voor gekozen word om geheel afhankelijk te zijn. (en nee, een downer die bij DZB een baantje heeft als kaarsen maker noem ik niet productief, da's bezigheids therapie)
Wat is het nut van een vlokkentest als je vantevoren niet je opties afweegt? Een vlokkentest brengt ook een risico met zich mee immers.quote:Op dinsdag 7 september 2010 12:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik snap wel dat het vervelend is als je zoiets besproken hebt en het blijkt dan toch allemaal de minst positieve uitkomst op te leveren en de ander is dan ineens niet meer zo overtuigd van de gemaakte afspraken, maar ik vind het persoonlijk al niet handig om daar op voorhand afspraken over te maken.... je kunt niet-zwanger immers niet incalculeren hoe je er wel-zwanger tegenover zult staan.
Ik vind het naïef om die afspraak vantevoren te maken en dan alleen maar kwaad te worden om het veranderde inzicht als het toch mis blijkt te zijn.
Dat is wat vooral stoorde.... geen begrip, alleen maar boos zijn over het niet na willen komen van de afspraak.
Het is ook akelig om waarde aan een mensenleven te hangen. Helaas is het wel de realiteit in de huidige maatschappij die overal een cijfertje aan wil hangen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En het is wel belangrijk dan waarom jij een andere mening hebt?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ja, het komt heel respectvol over allemaal om dat dan even te vermelden. Het is niet belangrijk namelijk of jij 'daar bij kan'.
![]()
hoe denk je dat de gezondheidszorg en verzekeringsmaatschappijen werken?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar jij bent tegen abortus in het algemeen lijkt me? In dat geval is deze hele discussie voor jou overbodig?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:32 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
En het is wel belangrijk dan waarom jij een andere mening hebt?
Voor zover ik weet is dit een beetje de bedoeling van een forum![]()
Ik mag mijn mening toch vermelden dat jij het als niet respectvol ervaart vind ik eerder fout
postzakken naaien is anders best nuttig.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Nogmaals, ouders zelf laten betalen voor hun gehandicapte kinderen maakt de gezondheidszorg niet ineens weer financiel gezond, of dat jij minder belasting gaat betalen.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is ook akelig om waarde aan een mensenleven te hangen. Helaas is het wel de realiteit in de huidige maatschappij die overal een cijfertje aan wil hangen.
En solidariteit heeft een optimum, ga je daar ver overheen dan verliezen mensen heel snel hun solidariteit. Daar kunnen we schande over spreken, maar het is wel de realiteit.
Met de oplopende zorg kosten die gekoppeld zijn aan de toenemende vergrijzing mogen we ons best eens zorgen maken over de betaalbaarheid van de huidige verzorgingsstaat. Want, kijkend naar mijn eigen situatie, als ik straks het grootste deel van mijn inkomen mag afstaan t.b.v. de verzorgingsstaat, dan word emigreren toch een steeds reeelere optie
Ik weet hoe de verzekeringsmaatschappijen werken. Maar gelukkig hebben we nog geen systeem dat vrouwen verplicht tot prenataal onderzoek en tot aborteren bij bepaalde afwijkingen. En dat hoop ik ook echt nooit mee te hoeven maken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:33 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
hoe denk je dat de gezondheidszorg en verzekeringsmaatschappijen werken?
ze hebben een x bedrag te besteden en dan kiest men voor de meest toegevoegde (kwaliteits)jaren.
stel een hartoperatie kost 10 euro, de meeste mensen die hem ondergaan zijn vaders of moeders van 50 jaar met een baan en gezin.
de zorg voor een down syndroom kind is 50 euro
een hartoperatie voor een 80 jarige patient kost 30 euro.
je hebt max 100 euro te besteden, succes ...
Het bedrijf waar wij erg nauw betrokken bij zijn ( mijn man werkt er, we wonen er boven en we zijn sleutelhouders) die heeft regelmatig werk voor verstandelijk gehandicapten, de tuin bijhouden, papieren sorteren, archieven vernietigen enz.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:34 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Maar jij bent tegen abortus in het algemeen lijkt me? In dat geval is deze hele discussie voor jou overbodig?
vrijheid heeft zijn prijs, je kunt niet alles willen en doen zonder consequenties.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:28 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik snap jou echt niet. Je kunt mensen niet de vrijheid ontnemen om ervoor te kiezen hun kind geboren te laten worden. En om dan te zeggen 'moet je zelf maar voor de kosten opdraaien' vind ik harteloos.
En waar ligt de grens dan? Straks"mogen" er geen Downkinderen meer geboren worden. Maar goed, dan zijn er andere aangeboren afwijkingen die veel geld kosten.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:30 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Het is ook akelig om waarde aan een mensenleven te hangen. Helaas is het wel de realiteit in de huidige maatschappij die overal een cijfertje aan wil hangen.
En solidariteit heeft een optimum, ga je daar ver overheen dan verliezen mensen heel snel hun solidariteit. Daar kunnen we schande over spreken, maar het is wel de realiteit.
Met de oplopende zorg kosten die gekoppeld zijn aan de toenemende vergrijzing mogen we ons best eens zorgen maken over de betaalbaarheid van de huidige verzorgingsstaat. Want, kijkend naar mijn eigen situatie, als ik straks het grootste deel van mijn inkomen mag afstaan t.b.v. de verzorgingsstaat, dan word emigreren toch een steeds reelere optie
Instant abortus imoquote:Vrucht met Down-syndroom #6
De hele discussie is reeds overbodig. Want je kunt met twee vingers in je neus voorspellen waar het naartoe gaat. Leuk dat je een kind wilt, maar niet van mijn zuur verdiende belastingcenten want ik ben zo'n harde werker en iedereen moet het maar voor zichzelf regelen en kun je dat niet dan heb je dat aan jezelf te danken.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:34 schreef Trommeldaris het volgende:
[..]
Maar jij bent tegen abortus in het algemeen lijkt me? In dat geval is deze hele discussie voor jou overbodig?
En ja ik zou er mijn relatie voor op het spel zetten mocht mijn partner er anders over denken.quote:
Wil je een samenleving die ingrijpt in die keuzes?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:37 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
vrijheid heeft zijn prijs, je kunt niet alles willen en doen zonder consequenties.
het houden van een kind met down syndroom is ook enerzijds egoistisch.
Het kind kan nooit zelfstandig leven en zal in de meeste gevallen allerlei complicaties hebben.
de keuze om dat kind te houden is niet in het belang van het kind (het leeft immers in dat stadium nog niet echt) maar de keuze van de moeder die het wil houden.
die zullen nu nog erg duur zijn en aangezien het nationaal word gedaan meer kosten.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:38 schreef snakelady het volgende:
Wat ik me overigens afvraag he.
De testen die nodig zijn om down bij een ongeboren kind standaard maken kost toch ook enorm veel geld, vooral als je kijkt hoeveel zwangerschappen er op een jaar zijn.
Als je dan de baby's met een handicap allemaal gaat aborteren is ook een flink kosteplaatje.
Weegt dat wel op tegen de kosten van een kind met een handicap opvoeden, zou dat niet ongeveer gelijk zijn aan elkaar wat betreft kosten?
ook dat is lang niet altijd correct. nja, technisch gesproken wel. maar stel nou eens dat je zwanger bent van een tweeling. eentje met down en eentje zonder. wat dan?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef Darkangle het volgende:
[..]
Dat is een risico, niet een keuze.
Geen down abborteren is een keuze met een duidelijke uitkomst, op wintersport gaan is een risico.
ooh. mensen met downkindjes werken niet? en wat als die man na zijn ongeluk niet meer kan werken?quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef elisaan1 het volgende:
[..]
Waarom snap je dan niet waarom mensen een kind met het syndroom van down zouden willen aborteren? Dat lijkt me juist een van de meer logische redenenquote:Op dinsdag 7 september 2010 13:36 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
Waar haal je dat vandaan?![]()
![]()
Nee ik ben niet tegen abortus in het algemeen.
Dat klinkt inderdaad dan wel weer nuttiger, maar het licht eraan hoe je het brengt.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Het bedrijf waar wij erg nauw betrokken bij zijn ( mijn man werkt er, we wonen er boven en we zijn sleutelhouders) die heeft regelmatig werk voor verstandelijk gehandicapten, de tuin bijhouden, papieren sorteren, archieven vernietigen enz.
Het bedrijf wat dit regelt zit op hetzelfde bedrijventerein.
Voor "ons" bedrijf is dit goed, ze kosten namelijk minder maar doen hun werk goed en doordat het bedrijf het uitbesteed kunnen eigen mensen zich richten op waar ze voor aangenomen zijn.
Voor de verstandelijk gehandicapten is dit ook goed, ze voelen zich nuttig en ze zijn bezig.
Het is dus een win/win situatie.
het down syndroom is daar een slecht voorbeeld van omdat rond de 95% voor abortus kiest.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wil je een samenleving die ingrijpt in die keuzes?
gelukkig maar dan dat ook downkindjes blijkbaar heel gelukkig kunnen worden volgens de huidige nederlandse medische wereld. want ook downkindjes mogen bijvoorbeeld de (hele dure!) ecmo therapie volgen, worden zomaar op de kinder ic opgenomen en doet men zomaar hun best om ook downkindjes erdoorheen te slepen. QALY dus.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:25 schreef Cerbie het volgende:
[..]
En toch gebeurt het overal en altijd. Nieuwe behandelmogelijkheden worden beoordeeld aan de hand van het aantal QALY (quality adjusted life years) dat ze kunnen opleveren. Kosten ze meer dan 20.000-30.000¤/QALY, dan gaat het er gewoonlijk niet van komen.
Ik reageer op jouw mening.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:32 schreef Pvoesss het volgende:
[..]
En het is wel belangrijk dan waarom jij een andere mening hebt?
Voor zover ik weet is dit een beetje de bedoeling van een forum![]()
Ik mag mijn mening toch vermelden dat jij het als niet respectvol ervaart vind ik eerder fout
Wel eerst even de spellingscontrole erover laten gaan als je een mening over zwakbegaafden hebt zeg.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:47 schreef habbekratsje het volgende:
[..]
het down syndroom is daar een slecht voorbeeld van omdat rond de 95% voor abortus kiest.
Een ander probleem is dat zeer zwakbegaafden zich als konijnen voortplanten, kind niet opvoeden, kind afgepakt door jeugdzorg, kind ontspoort vaak nog, ouders nemen weer nieuwe baby, vicieuze cirkel.
in dergelijk geval zou verplichte sterrilisatie goed zijn imho
het gaat om de verhouding he, ze zullen wel wat winnen maar relatief weinig tegen hoge kosten.quote:Op dinsdag 7 september 2010 13:49 schreef simmu het volgende:
[..]
gelukkig maar dan dat ook downkindjes blijkbaar heel gelukkig kunnen worden volgens de huidige nederlandse medische wereld. want ook downkindjes mogen bijvoorbeeld de (hele dure!) ecmo therapie volgen, worden zomaar op de kinder ic opgenomen en doet men zomaar hun best om ook downkindjes erdoorheen te slepen. QALY dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |