abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86093288
quote:
Op zondag 5 september 2010 13:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Zie je? En dat bedoel ik dus met dat je niet weet waarover je praat. Waar krijg je het idee dat de Afrikaanse mensen toen "dag voor dag" levenden? Wat weet jij over Afrika?

Heb je ooit gehoord van de Nok culture? http://en.wikipedia.org/wiki/Nok

[ afbeelding ]

Wist je dat Afrikanen ijzer EERDER hadden dan de Europeanen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Iron_age#Sub-Saharan_Africa

Die Afrikanen gingen niet zomaar "hun driften botvieren". Je hebt geen flauw idee waarover je praat en je bent gewoon een racist. Je weet helemaal niks over de geschiedenis van Afrika, je weet niet hoe die mensen vroeger hebben geleefd, je verzint zomaar wat over hun.

Ook over Indonesie:

http://en.wikipedia.org/w(...)ddhist_civilizations

Lees een beetje over de geschiedenis van Indonesie voordat je gaat zulke onzin gaat uitkrammen.

En die link over de Bataven BEWIJST mijn punt dat voordat de Romeinen er kwamen, die mensen net zo "onbeschaafd" waren zoals de Afrikanen.
Wat een lelijk primitief beeldje! Dan waren de Kelten toch heel wat verder.
pi_86093441
quote:
Op zondag 5 september 2010 16:58 schreef boyv het volgende:
Ik wil nu iets zien dat aantoont dat er een gen bij negers is dat zorgt voor pedofilie, anders is dit gewoon dom. Alhoewel de meneer van deze uitspraak dan toch behoorlijk geslepen is gezien zijn positie.
Het is ook mogelijk dat die Zweed aan het dementeren is:
quote:
schrijft de 76-jarige een uiterst kwetsend stuk over de zwarte bevolking van Afrika.
  zondag 5 september 2010 @ 17:13:08 #103
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_86093516
ik voel WOIII aankomen als het zo doorgaat :')
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_86093825
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:05 schreef Doler12 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Jij bent zeker ook zo iemand die Picasso neerzet als kladderaar? :X
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 5 september 2010 @ 19:00:40 #105
314562 BruinBeertje
100%female,100%proud!
pi_86096526
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:13 schreef DeBassist het volgende:
ik voel WOIII aankomen als het zo doorgaat :')
relluhhh *O*
Vrouwen aan the power! ...
*O* *O* *O*
  zondag 5 september 2010 @ 19:05:15 #106
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86096664
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:05 schreef Doler12 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat hebben ze dus van de Romeinen gekregen. :')
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 5 september 2010 @ 19:11:00 #107
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86096835
quote:
Da's alleen in Zuid-Afrika en de oorzaak van dat is het geloof dat het aids geneest. Maar het was en is nooit normaal geweest dat Afrikanen kinderen verkrachten.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_86096842
quote:
Op zondag 5 september 2010 13:25 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Zie je? En dat bedoel ik dus met dat je niet weet waarover je praat. Waar krijg je het idee dat de Afrikaanse mensen toen "dag voor dag" levenden? Wat weet jij over Afrika?

Heb je ooit gehoord van de Nok culture? http://en.wikipedia.org/wiki/Nok

[ afbeelding ]
Ja beeldjes die ziullen er wel geweest zijn, afgoden waren er in alle landen, dat is geen bewijs van onderwijs en wetenschap

Nee, toen de Europeaan uitvoer naar alle windstreken +/- 1600 Na Chr. en de sterren kon gebruiken voor navigatie toen dansten de Afrikaan en de Indonesiër nog om het haardvuur

Die achterstand van 1000 jaar hebben ze nooit ingehaald en dat lukt gewoon niet
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zondag 5 september 2010 @ 20:26:53 #109
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86099625
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:11 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Ja beeldjes die ziullen er wel geweest zijn, afgoden waren er in alle landen, dat is geen bewijs van onderwijs en wetenschap

Nee, toen de Europeaan uitvoer naar alle windstreken +/- 1600 Na Chr. en de sterren kon gebruiken voor navigatie toen dansten de Afrikaan en de Indonesiër nog om het haardvuur

Oh ja? Wat is dit dan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Empire

Een Afrikaanse (zwarte) keizerrijk van de midden-eeuwen die meer beschaafd waren dan de Europeanen in die tijd. Ze hadden complexe gebouwen, school, wetenschap en waren bekend als 1 van de rijkste keizerrijken op aarde. Iets daarop te zeggen?

En er waren meer van die gemeenschappen. Hier, een map van de verschillende koninkrijken van West-Afrika:

Het enige reden dat Europa uiteindelijk zo machtig en beschaafd kon worden was door te stelen van andere culturen en de mensen te breken. Hetzelfde reden waarom ze nu moeilijkheden hebben het in te halen.

Maar wacht maar, het zal wel gebeuren. ;)

En lees over de geschiedenis van Indonesië hier:

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Indonesia

[ Bericht 2% gewijzigd door Keep_Walking op 05-09-2010 20:42:26 ]
pi_86100644
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:05 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat hebben ze dus van de Romeinen gekregen. :')
Nee dat hadden ze gewoon zelf gemaakt, zo als ander users al vertelde waren de Kelten geavanceerd met metaalbewerking.
pi_86100828
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:26 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Oh ja? Wat is dit dan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mali_Empire

Een Afrikaanse (zwarte) keizerrijk van de midden-eeuwen die meer beschaafd waren dan de Europeanen in die tijd. Ze hadden complexe gebouwen, school, wetenschap en waren bekend als 1 van de rijkste keizerrijken op aarde. Iets daarop te zeggen?
Kennelijk kon Europa voldoende slaven vangen in Afrika en gebruiken voor de enorme katoenplantages in de USA, waarom die slimme afrikanen zich lieten vangen of geen enkele afweer zelf hadden en zich eenvoudig lieten piepelen is omdat ze de hele dag achter hun piemel aanliepen

Vrolijk volk dat wel maar als geen Europa of China zich ermee bemoeide dan zouden ze over 1000 jaar nog achter hun piemel aanlopen.
Maar ik zeg niet dat ze niet gelukkig zijn hoor, of dat een sterke economie zoveel beter is

[ Bericht 5% gewijzigd door Verburg_K op 05-09-2010 21:11:00 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zondag 5 september 2010 @ 21:07:19 #112
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86102079
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:45 schreef Doler12 het volgende:

[..]

Nee dat hadden ze gewoon zelf gemaakt, zo als ander users al vertelde waren de Kelten geavanceerd met metaalbewerking.
Dat waren de Afrikanen dus ook.
  zondag 5 september 2010 @ 21:16:58 #113
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86102682
quote:
Op zondag 5 september 2010 20:48 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Kennelijk kon Europa voldoende slaven vangen in Afrika en gebruiken voor de enorme katoenplantages in de USA, waarom die slimme afrikanen zich lieten vangen of geen enkele afweer zelf hadden en zich eenvoudig lieten piepelen is omdat ze de hele dag achter hun piemel aanliepen

Vrolijk volk dat wel maar als geen Europa of China zich ermee bemoeide dan zouden ze over 1000 jaar nog achter hun piemel aanlopen.
Maar ik zeg niet dat ze niet gelukkig zijn hoor, of adat een sterke economie zoveel beter is
Tuurlijk. De Europeanen konden het makkelijk doen omdat Afrikaanse mannen de hele tijd achter hun piemel liepen. :')

N'ja, langzaam maar zeker zullen die Afrikaanse mannen die zelfde piemels gebruiken om ervoor te zorgen dat de blanke ras verdwijnt door al die blanke tangas te neuken en zwanger te maken. Biological warfare. ^O^
pi_86103907
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Tuurlijk. De Europeanen konden het makkelijk doen omdat Afrikaanse mannen de hele tijd achter hun piemel liepen. :')

N'ja, langzaam maar zeker zullen die Afrikaanse mannen die zelfde piemels gebruiken om ervoor te zorgen dat de blanke ras verdwijnt door al die blanke tangas te neuken en zwanger te maken. Biological warfare. ^O^
Ik geloof dat de moderne technieken zoals Auto's en Vliegtuigen die door de mensen boven de Kreeftskeerkring zijn ontwikkeld, zullen leiden tot de universele mens die allemaal Engels spreken.
En allemaal de dollar of de euro als betaalmiddel zullen gebruiken
  zondag 5 september 2010 @ 21:59:11 #115
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86105753
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:33 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Ik geloof dat de moderne technieken zoals Auto's en Vliegtuigen die door de mensen boven de Kreeftskeerkring zijn ontwikkeld, zullen leiden tot de universele mens die allemaal Engels spreken.
Eerder Chinees.
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 22:05:36 #116
230491 Zith
pls tip
pi_86106239
quote:

[..]

En ik geloof niet dat jij je in dit onderwerp hebt verdiept :')
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_86106986
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:59 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Eerder Chinees.
Chinezen zijn volop bezig om Engels te leren.
http://www.spitsnieuws.nl(...)ing_leer_engels.html
quote:
De autoriteiten hebben alle kleuterscholen in de stad opgeroepen binnen vijf jaar cursussen Engels aan te bieden.
In 2015 moet 60 procent van de winkelmedewerkers, receptionisten en kappers onder de veertig een examen Engels doen.
Verder moet 80 procent van de politiemensen zo'n test afleggen.
In Rusland is leraar Engels een van de best betaalde beroepen

[ Bericht 22% gewijzigd door Verburg_K op 05-09-2010 22:31:55 ]
pi_86107183
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:05 schreef Zith het volgende:

[..]

En ik geloof niet dat jij je in dit onderwerp hebt verdiept :')
Goed argument ^O^

De mens van boven de Kreeftskeerkring is al honderden jaren bezig om de evenaar-mens uit te moorden, tot slaaf te maken of hun land te bezetten

Aboriginals, Indianen en Negers

En zodra de evenaar-mens het heft in eigen land weer over neemt dan zinkt het land terug in een tomeloze manie van corruptie, verkrachtingen en genadeloze slachtingen

[ Bericht 6% gewijzigd door Verburg_K op 05-09-2010 22:35:15 ]
pi_86109368
Ja hoor, een verkrachtingsgen... :') Misschien één of andere stoornis in de hersnen die vaker ovorkomt bij afrikanen, maar een gen? :') Of mogelijk ligt het puur aan de cultuur en is het helemaal niet genetisch bepaald.
pi_86110178
quote:

[..]

Dat is nogal een statement. Astronomie en wiskunde werd al ruime tijd voor het jaar 1600 AD beoefend in Azie.
  zondag 5 september 2010 @ 23:18:41 #121
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_86110252
En de Vikingen dan die plunderden, vaarden, verkenden en verkrachten toch ook alleen maar heel hun leven lang.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_86110304
@ Verburg_K
Volgens mij was het beschavingsniveau van (West-)Europa voor het jaar 1000 BC niet veel verder dan van Afrika in die tijd. Van wetenschap hadden ze in die tijd in ieder geval nog nauwelijks van gehoord :P
pi_86110529
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:16 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is nogal een statement. Astronomie en wiskunde werd al ruime tijd voor het jaar 1600 AD beoefend in Azie.
In China.

Klopt, boven de kreeftskeerkring

Rusland behoort overigens ook tot de noordelijke volkeren maar die hebben een forse achterstand opgelopen door het communisme en het tsarentijdperk
pi_86110711
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:24 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

In China.

Klopt boven de kreeftskeerkring
In het zuiden van India ook en dat ligt toch echt dicht bij de evenaar.
  zondag 5 september 2010 @ 23:29:44 #125
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_86110730
quote:

[..]

Dat een specifieke beschaving op een x moment domineert wil niet zeggen dat deze beschaving dit voor altijd zal blijven doen.

Wellicht zal over 500 jaar een willekeurig persoon stellen dat alle moderne technieken (van dat moment) zijn ontwikkeld door mensen van de dan dominante beschaving. Hierbij echter geen rekening houdend met het feit dat deze nieuwe dominante beschaving bij het ontstaan ook (oude) technieken en/of gebruiken heeft overgenomen van de oude gevallen westerse beschaving.
Krekker is de bom!
  zondag 5 september 2010 @ 23:30:43 #126
298284 Het_Fenomeen
Freddy Fokk!ing Fenomeen
pi_86110772
Klopt als een bus, alleen hebben we nu wel normen en waarden -O-
pi_86110790
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:19 schreef Zienswijze het volgende:
@ Verburg_K
Volgens mij was het beschavingsniveau van (West-)Europa voor het jaar 1000 BC niet veel verder dan van Afrika in die tijd. Van wetenschap hadden ze in die tijd in ieder geval nog nauwelijks van gehoord :P
maar er was noodzaak tot plannen door de seizoenen, de basis was aanwezig.

Het van dag tot dag leven was onmogelijk in het noorden, dus men moest zich gaan organiseren
Samen werken in een zekere geaccepteerde hiërarchie
pi_86110856
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:31 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Welke basis?
Zet maar even uiteen welke wetenschappelijke bevindingen er in (West-)Europa waren voor het jaar 1000 BC. En dat vergelijken we dan met Azie.
pi_86110913
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:32 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Welke basis?
Zet maar even uiteen welke wetenschappelijke bevindingen er in (West-)Europa waren voor het jaar 1000 BC. En dat vergelijken we dan met Azie.
Bedoel je met Azië soms Indonesië// of India?

Die alle "voorspoed" dankt aan de bezetter??

China ligt ook voor de belangrijkste delen boven de kreeftskeerkring

Overigens bedoel ik met de evenaarmens vooral Afrika en Australië en centraal Amerika
pi_86111062
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:34 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Bedoel je met Azië soms Indonesië// of India?
Kijk maar even in de atlas en dan zie je dat Azie beide landen omvat.

quote:
Die alle "voorspoed" dankt aan de bezetter??
Welke voorspoed?

quote:
China ligt ook voor de belangrijkste delen boven de kreeftskeerkring
Zie hieronder

quote:
Overigens bedoel ik met de evenaarmens vooral Afrika en Australië en centraal Amerika
Ah zo, zeg dat dan. Dan moet je het geen evenaarmens of het over de kreeftskeerkring hebben want dat zijn denkbeeldige lijnen. Je moet het dan over culturen en rassen hebben want daar zijn idd verschillen tussen.

Overigens heeft Centraal-Amerika wel degelijk beschavingen gekend, bijv. de Inca beschaving. Dus hier klopt je stelling ook al niet.
  zondag 5 september 2010 @ 23:58:49 #131
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_86111665
quote:

[..]

Maar ik zeg niet dat ze niet gelukkig zijn hoor, of dat een sterke economie zoveel beter is
Kun je de bewering dat de Afrikanen zich lieten 'piepelen' doordat ze de hele dag achter hun piemel aanliepen misschien ook onderbouwen? :') (Vind 'm wel heel leuk gevonden btw ^O^)

Of is het feit dat ze zich lieten overheersen voor jou bewijs dat ze achter hun piemels aanliepen? Want in dat geval liepen volgens jouw redenatie de Inca's namelijk ook achter hun piemels aan.

Overigens werden niet alle slaven door de Europeanen gevangen. Afrikanen verhandelden zelf ook slaven (bijv. gevangen vijandige stamleden).
Krekker is de bom!
pi_86111974
quote:
Op zondag 5 september 2010 21:16 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Alleen jammer dat die "blanke tangas" op de laagste trede van de maatschappelijke ladder staan.
Veel succes met je devolutie
  maandag 6 september 2010 @ 01:49:51 #133
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86114722
quote:
Op maandag 6 september 2010 00:09 schreef karton het volgende:

[..]

Alleen jammer dat die "blanke tangas" op de laagste trede van de maatschappelijke ladder staan.
Veel succes met je devolutie
Nou, anders genoeg van die meisjes die op de hogere trede staan die ook af en toe met zo'n negroide mensch aanpapt. Nu is het even zo dat de negert lager op de sociale ladder zit waardoor ze voornamelijk met meisjes die lager op de sociale ladder gaan, maar wanneer die half-bloed kinderen en slimmere negers en andere mensen rond de evenaar die wel vooruit kan plannen hoger op de maatschappelijke ladder komen, heb jij een probleem. :Y
pi_86115885
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:24 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

In China.

Klopt, boven de kreeftskeerkring

Rusland behoort overigens ook tot de noordelijke volkeren maar die hebben een forse achterstand opgelopen door het communisme en het tsarentijdperk
Let op mensen, dit is een blank volk en dus moet er een reden zijn voor een eventuele achterstand die niet in een erogene zone geworteld is!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_86115893
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:31 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Het van dag tot dag leven was onmogelijk in het noorden, dus men moest zich gaan organiseren
Samen werken in een zekere geaccepteerde hiërarchie
Ja want Afrika kent geen seizoenen, geen oogsten en al die beschavingen zoals eerder gepost bleven overeind op rot fruit, piemels en verscheurde kleuters.
pi_86117738
Wat is trouwens het meest welvarende Afrikaanse land? Gewoon even benieuwd na.
  † In Memoriam † maandag 6 september 2010 @ 10:36:24 #137
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_86118766
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:53 schreef Big-Ern het volgende:
Wat is trouwens het meest welvarende Afrikaanse land? Gewoon even benieuwd na.
Zuid-Afrika, uitgaande van BNP.
Carpe Libertatem
pi_86118951
Hij zegt het wat cru, maar in de kern heeft hij gelijk over een volkomen verloren continent als Afrika.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_86119125
De Zweedse Democraten hebben een partijtop (en gedeelte van de achterban) die nauw verbonden is met het neo-nazi'sme. Waarom je dan nog een topic over die lui moet hebben met iets anders dan '100% debiel die lui' is mij een vraag xD
  maandag 6 september 2010 @ 11:14:20 #140
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_86119880
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Zuid-Afrika, uitgaande van BNP.
Dat wordt ook al aardig gesloopt door mensen die opeisen wat (al dan niet terecht) van hun is... :D
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_86123314
quote:
Op zondag 5 september 2010 19:11 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Da's alleen in Zuid-Afrika en de oorzaak van dat is het geloof dat het aids geneest. Maar het was en is nooit normaal geweest dat Afrikanen kinderen verkrachten.
Dat heb ik ook nooit beweerd, dat maakte jij ervan.

Mijn standpunt was dat het vele malen waarschijnlijker is dat pedofilie in Afrika (en wereldwijd) meer verbonden is , vrijwel helemaal, met een verdraaide gedachtengang of idee, dan dat een kinderverkrachtingsgen daarvoor zorgt.

lekker verdraaien
pi_86123402
quote:

[..]

Het is maar hoe je achterstand bekijkt. De ongeleerde Afrikaan en Indonesiër die nog 'wild' leven zijn over het algemeen veel bekender met de natuur en kunnen daar ook volop van leven, zonder extra luxe waar iedereen die bijvoorbeeld al Engels spreekt sowieso tot verbannen is. Deze mensen nemen niet meer dan ze toekomt en leven al duizenden jaren zo, en kunnen zo ook nog duizenden jaren overleven. Deze crappy maatschapij van industrie en oorlog kan bij lange na niet concureren met zo'n veel stabielere levenswijze.
pi_86123553
quote:

[..]

Onzin.

Afrikaanse stammen werkten zelf net zo goed mee aan de slavenhandel als de blanke mens. Stammen verkochten vijandelijke gevangenen en andere Afrikanen die binnen hun stam als minderwaardig werden beschouwd, zelfs toen was de mens al vatbaar voor $_$

Het zal me niks verbazen als de stammen daar onderling nog hevig hebben gestreden om slavenvangst en de winst die daarmee te halen was bij Europeanen.
pi_86123671
quote:
Op zondag 5 september 2010 22:20 schreef Verburg_K het volgende:

[..]

Goed argument ^O^

De mens van boven de Kreeftskeerkring is al honderden jaren bezig om de evenaar-mens uit te moorden, tot slaaf te maken of hun land te bezetten

Aboriginals, Indianen en Negers

En zodra de evenaar-mens het heft in eigen land weer over neemt dan zinkt het land terug in een tomeloze manie van corruptie, verkrachtingen en genadeloze slachtingen
En toch is de geboorteplaats van de mens, de tropen, nog steeds de geboorteplaats van de meeste genetische diversiteit en dus onze basis voor lichamelijke afweer. Er zijn al vrouwen die lichamelijk immuun zijn tegen hiv, juist doordat het zo'n beerput is daar.

Ik zeg je, Afrika zal altijd toekomst bieden aan de wereld zolang er mensen wonen.
  maandag 6 september 2010 @ 13:22:39 #145
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86124040
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:42 schreef El_Matador het volgende:
Hij zegt het wat cru, maar in de kern heeft hij gelijk over een volkomen verloren continent als Afrika.
Hoezo volkomen verloren? :')

Heb je over de geschiedenis van jouw voorouders gelezen? Weet je wat voor shit (West) Europa allemaal heeft meegemaakt en gedaan? Hoeveel oorlogen, ziektes, corrupties, onrecht en kwaadaardigheid er was een tijdje geleden? :')

Het is toch uiteindelijk "goed" gekomen met jullie? Waarom is Afrika dan volkomen verloren? :')
pi_86124066
quote:
Op zondag 5 september 2010 23:30 schreef Het_Fenomeen het volgende:
Klopt als een bus, alleen hebben we nu wel normen en waarden -O-
Die zijn altijd al aanwezig geweest.
pi_86124231
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:42 schreef El_Matador het volgende:
En Afrika volkomen verloren noemen, da's het nog meest levendige continent man met je verdraaide wereldbeeld :')
pi_86124766
Valt me nog mee dat hij het woord "nikker" of een kleurrijke variatie daarop niet gebruikt.
pi_86125271
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Weet je wel waar de eerste beschavingen zijn gevonden?
Rond de Eufraat em de Tigris ligt ergens de oorsprong van de huidige beschavingen. Het midden Oosten dus
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_86125903
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:42 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Levendig met geweld, achterlijkheid, ziekte en armoede ja.
En die zijn niet buiten Afrika te vinden gelukkig.

Die opsomming is volledig mens-eigen en totaal niet toe te schrijven aan slechts een bepaalde groep.
  maandag 6 september 2010 @ 14:13:39 #151
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86125968
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Rond de Eufraat em de Tigris ligt ergens de oorsprong van de huidige beschavingen. Het midden Oosten dus
Ja, en dus niet in de koude Noordelijke werelddelen. ;)
pi_86126014
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:11 schreef boyv het volgende:

[..]

En die zijn niet buiten Afrika te vinden gelukkig.

Die opsomming is volledig mens-eigen en totaal niet toe te schrijven aan slechts een bepaalde groep.
Het gaat om verhoudingen.
  maandag 6 september 2010 @ 14:17:07 #153
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86126085
quote:
Op maandag 6 september 2010 13:42 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Levendig met geweld, achterlijkheid, ziekte en armoede ja.
Net zoals Europa een kleine eeuw geleden ook was. :')
pi_86126138
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Net zoals Europa een kleine eeuw geleden ook was. :')
Nou, dan lopen die Afrikanen maar een eeuw achter op dat gebied.
  maandag 6 september 2010 @ 14:18:44 #155
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86126150
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:14 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Het gaat om verhoudingen.
En dat moet je dus in perspectief kunnen zetten. :')
  maandag 6 september 2010 @ 14:19:07 #156
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86126159
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:18 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Oke. True.
pi_86126189
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

En dat moet je dus in perspectief kunnen zetten. :')
Juist, en dan blijkt dat verhoudingsgewijs Afrikanen achterlijker, agressiever, crimineler en impulsiever zijn.
pi_86126204
quote:
Op zondag 5 september 2010 00:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat? Dat niet-blanke rassen gewoon inferieur zijn?
Dat een van de bottere manieren om het te zeggen.
  maandag 6 september 2010 @ 14:22:00 #159
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86126249
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:20 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Juist, en dan blijkt dat verhoudingsgewijs Afrikanen achterlijker, agressiever, crimineler en impulsiever zijn.
En dan negeer je een grote aantal variabelen en vergeet je een groot deel van je eigen geschiedenis en de geschiedenis van de Afrikanen.
pi_86126293
quote:

[..]

En in tegenstelling daartegen biedt het vrije westen de oplossing in de vorm van het christendom, witteboordencriminaliteit, fascistisch kapitalisme en uitputting van de aarde dmv industrialisatie. 8)7
pi_86126394
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:23 schreef boyv het volgende:

En in tegenstelling daartegen biedt het vrije westen de oplossing in de vorm van het christendom. 8)7
Ik dacht dat we dat ruimschoots naar Afrika hadden geexporteerd? Christenen zijn de grootste religie in Afrika onder de Sub Sahara, er zijn naar schatting 380 miljoen christenen in Afrika.
pi_86126399
er is een verschil tussen bruin en pikzwart zijn. dat negers vaker crimineel zijn weet iedereen.

kijk maar cops of opsporing verzocht
pi_86126445
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:23 schreef boyv het volgende:

[..]

En in tegenstelling daartegen biedt het vrije westen de oplossing in de vorm van het christendom, witteboordencriminaliteit, fascistisch kapitalisme en uitputting van de aarde dmv industrialisatie. 8)7
Wees eens eerlijk, waar wil jij liever wonen?
  maandag 6 september 2010 @ 14:35:49 #164
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86126724
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:26 schreef Synthesist het volgende:
er is een verschil tussen bruin en pikzwart zijn. dat negers vaker crimineel zijn weet iedereen.

kijk maar cops of opsporing verzocht
Bij beide series zie je meer blanken dan negers.
  maandag 6 september 2010 @ 14:36:11 #165
111528 Viajero
Who dares wins
pi_86126739
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:54 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Niks stammen. Het zijn gewoon volkeren of eventueel clans.
Ze noemen het daar zelf ook "tribe" hoor, wat gewoon vertaalt als stam.

quote:
En ja, de meisjes zijn daar ook nog eens eerder volwassen als in vruchtbaar. De geestelijke volwassenheid loopt daar echter bij achter. Ook als je altijd geleerd is dat je op je 12e behoort te trouwen om kindertjes te gaan produceren met een aan je gekoppelde vent, dan kun je zelf de consequenties van zo'n stap niet inzien.

Niet dat die culturen daar een probleem mee hebben, want die meisjes beslissen sowieso niet zelf over die stap...
[..]

Dat is inderdaad geen pedofiel in de exacte betekenis van het woord. Wel is zo'n relatie per definitie ongelijkwaardig, zowel door haar leeftijd als door haar mindere status als vrouw.
[..]

Op zich een interessant dilemma. Je zou zeggen dat als je die indianen hun eigen morele waarden gunt, je ook van ze kunt eisen dat er volgens hun eigen waarden recht gesproken kan worden. Ik ken in ieder geval weinig culturen waarin een mensenleven geen compensatie verdient.
Dat ligt er heel erg aan of dat mensenleven tot dezelfde stam, volk of wat dan ook behoort. In sommige culturen is het nemen van een mensenleven van iemand buiten de eigen groep een bewonderenswaardige daad.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_86126744
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:27 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Wees eens eerlijk, waar wil jij liever wonen?
Ergens waar de omgeving gezond is en mensen hun ware gezicht durven te laten zien.
pi_86126756
Wat een baas. _O_
Flesje bier
pi_86126935
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:35 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

de politie is vaak blank ja
  maandag 6 september 2010 @ 14:44:44 #169
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86127027
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:42 schreef Synthesist het volgende:

[..]

de politie is vaak blank ja
Ook de misdaders.
pi_86127268
quote:

[..]

:D _O-
pi_86127359
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ook de misdaders.
Lul niet, het overgrote deel van de verdachten bij de meeste uitzendingen van OV is Afro-Caribisch, Noord-Afrikaans, of een andere variant van Afrikaans.
  maandag 6 september 2010 @ 15:47:38 #172
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_86129055
quote:

[..]

Klopt dat is de politie >:)

Buiten het feit dat ze het wel uit hun hoofd laten om teveel zwarten te tonen, zijn er verhoudingsgewijs ook veel minder van dan blanken. Procentueel zijn ze net zoals de Noord-Afrikanen gewoon oververtegenwoordigd.
mai pen rai
pi_86130956
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ook de misdaders.
Dat doen ze expres om niet als racistisch betiteld te worden. Tevens zijn die programma's nooit een afspiegeling van de werkelijkheid geweest.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_86131345
quote:

[..]

Lol, gewoon blind ontkennen. :')
pi_86131423
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:43 schreef waht het volgende:

[..]

Dat doen ze expres om niet als racistisch betiteld te worden.
Dan moeten ze wat beter hun best doen.
pi_86131443
Moest er erg om lachen :')

Geeft ook al aan in hoeverre ik het serieus neem
  maandag 6 september 2010 @ 18:09:51 #177
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86134091
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:53 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Lul niet, het overgrote deel van de verdachten bij de meeste uitzendingen van OV is Afro-Caribisch, Noord-Afrikaans, of een andere variant van Afrikaans.
Ik praat over Cops. Die andere series ken ik niet. Maar op cops is het meestal blanken.
  maandag 6 september 2010 @ 18:17:21 #178
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86134331
quote:
Op maandag 6 september 2010 16:43 schreef waht het volgende:

[..]

Dat doen ze expres om niet als racistisch betiteld te worden. Tevens zijn die programma's nooit een afspiegeling van de werkelijkheid geweest.
Kan best. Maar heb je bewijs daarvoor?

In Amerika zijn de zwarten wel oververtegenwoordigd in de criminaliteit, maar de meeste misdaden worden nog steeds gepleegd door blanke mensen. Wel is het zo dat 40% van de gevangenis afro-Amerikaans is.
pi_86143792
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik praat over Cops. Die andere series ken ik niet. Maar op cops is het meestal blanken.
Wist je eerder zogenaamd niet dat om die 2 andere series ging? Waarom refereerde je er wel naar dan?
w/
  maandag 6 september 2010 @ 21:49:11 #180
236335 neen
schone schijn
pi_86143917
quote:
Op maandag 6 september 2010 18:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

In Amerika zijn de zwarten wel oververtegenwoordigd in de criminaliteit, maar de meeste misdaden worden nog steeds gepleegd door blanke mensen. Wel is het zo dat 40% van de gevangenis afro-Amerikaans is.
het lijkt niet wat het is
pi_86144005
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:36 schreef boyv het volgende:

[..]

Ergens waar de omgeving gezond is en mensen hun ware gezicht durven te laten zien.
Oh, da's dus niet Nederland :D
  maandag 6 september 2010 @ 21:59:28 #182
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86144513
quote:
Op maandag 6 september 2010 21:49 schreef neen het volgende:

[..]

Ik doe maar wikipedia voor de gemak:

quote:
As noted above, scholars acknowledge that some racial and ethnic minorities, particularly African Americans, are disproportionately represented in the arrest and victimization reports which are used to compile crime rate statistics in the United States. The data from 2008 reveals that, though White Americans constituted the vast majority of total arrests made, African Americans were disproportionately represented in all forms of violent crime and property crime, as well as in the three measured forms of white-collar crime, with the average rates of representation 2 to 3 times higher than African American representation in the general population.[31] The issue of disproportional minority representation in crime rate statistics has thus become a source of debate and controversy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Race_and_crime#Theories_of_causation
  dinsdag 7 september 2010 @ 08:25:16 #183
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_86154672
Dat betekend nog steeds dat het effectiever is afrikanen aan te pakken dan blanken omdat ze volgens dat stukje 2 tot 3 keer crimineler zijn als blanken. Maar goed heeft allemaal al niets meer te maken met de OT.
mai pen rai
  dinsdag 7 september 2010 @ 13:20:28 #184
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_86161617
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 08:25 schreef niet_links het volgende:
Dat betekend nog steeds dat het effectiever is afrikanen aan te pakken dan blanken omdat ze volgens dat stukje 2 tot 3 keer crimineler zijn als blanken. Maar goed heeft allemaal al niets meer te maken met de OT.
Nee, want 80% van het criminaliteit wordt dan nog steeds veroorzaakt door blanken (in Amerika).
pi_86162201
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:20 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Nee, want 80% van het criminaliteit wordt dan nog steeds veroorzaakt door blanken (in Amerika).
Hoeveel zwarte mensen zijn er in Amerika t.o.v. blanken(of andersom natuurlijk). Lijkt me dan wel handig om te weten voordat met bronloze percentages gaat gooien.
pi_86162625
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 13:39 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Hoeveel zwarte mensen zijn er in Amerika t.o.v. blanken(of andersom natuurlijk). Lijkt me dan wel handig om te weten voordat met bronloze percentages gaat gooien.
Ongeveer 10% van de Amerikaanse bevolking is Afro-Amerikaans. Maar volgens mij zijn ze wel verantwoordelijk voor meer dan 20% van de criminaliteit.

En 80% blank is sowieso onzin, aangezien dat een andere grote groep die oververtegenwoordigd is in de criminaliteit negeert: De Latijns-Amerikanen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Boekenwurm op 07-09-2010 14:01:35 ]
pi_86162913
Zie trouwens ook dit uit het betreffende wiki-artikel:

quote:
General population

The racial composition of the US population as of 2008 was 79.79% White American (65.60% non-Hispanic and 14.19% Hispanic), 12.84% African American (12.22% non-Hispanic and 0.62% Hispanic), 4.45% Asian American (4.35% non-Hispanic and 0.10% Hispanic), 1.01% American Indian or Alaska Native (0.76% non-Hispanic and 0.25% Hispanic), 0.18% Native Hawaiian or Pacific Islander American (0.14% non-Hispanic and 0.04% Hispanic), and 1.69% Multiracial American (1.64% non-Hispanic and 0.05% Hispanic). 15.25% of the total US population identified their ethnicity as Hispanic.[8]
[edit]

Prison population

The racial composition of the US prison and jail population as of 2008 was 33.44% White American (non-Hispanic), 20.29% Hispanic, 40.21% African American (non-Hispanic), and 6.06% Other (American Indian, Alaska Native, Asian American, Native Hawaiian, Pacific Islander American, and Multiracial American).[9]
pi_86163019
Ook frappant: http://en.wikipedia.org/w(...)-negligible_homicide

12% van de bevolking maar 36% van de moordenaars en daarmee de grootste groep.
pi_86163132
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:07 schreef Boekenwurm het volgende:
Ook frappant: http://en.wikipedia.org/w(...)-negligible_homicide

12% van de bevolking maar 36% van de moordenaars en daarmee de grootste groep.
En dat is ook genetisch bepaald, wou je zeggen?
pi_86164241
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:12 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

En dat is ook genetisch bepaald, wou je zeggen?
Het is nooit één ding.
pi_86164944
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:41 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Het is nooit één ding.
De segregatie in de Verenigde Staten was inderdaad in verschillende wetten vastgelegd.
pi_86167150
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 15:00 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

De segregatie in de Verenigde Staten was inderdaad in verschillende wetten vastgelegd.
Dat bepaalde staten tot 50 jaar geleden wettelijke segregatie kenden is volgens jou de reden?
pi_86170279
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 15:52 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Dat bepaalde staten tot 50 jaar geleden wettelijke segregatie kenden is volgens jou de reden?
Ja, nog afgezien van de achterstand die dat opgeleverd heeft is het ook niet zo dat de Afro-Amerikanen toen van de ene op de andere dag als gelijkwaardig beschouwd of behandeld werden. Wettelijk gezien was daar dan wel een verplichting toe maar als je opgegroeid bent met het idee dat zwarte mensen minderwaardig zijn aan blanken zal het afschaffen van wetten waarin jouw superioriteit en bevoorrechte positie gewaarborgd waren, je niet plotsklaps van gedachten doen veranderen. De moord op Martin Luther King is daar een voorbeeld van. Dat ettert nog heel lang door, zowel bij blank als bij zwart, 46 jaar is in dat licht bezien dan ook maar (een beschamend) korte tijd.
pi_86170791
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 16:57 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ja, nog afgezien van de achterstand die dat opgeleverd heeft is het ook niet zo dat de Afro-Amerikanen toen van de ene op de andere dag als gelijkwaardig beschouwd of behandeld werden. Wettelijk gezien was daar dan wel een verplichting toe maar als je opgegroeid bent met het idee dat zwarte mensen minderwaardig zijn aan blanken zal het afschaffen van wetten waarin jouw superioriteit en bevoorrechte positie gewaarborgd waren, je niet plotsklaps van gedachten doen veranderen. De moord op Martin Luther King is daar een voorbeeld van. Dat ettert nog heel lang door, zowel bij blank als bij zwart, 46 jaar is in dat licht bezien dan ook maar (een beschamend) korte tijd.
Ok, maar hoe zit het dan in Nederland, waar Noord-Afrikanen en mensen van Afro-Caribische komaf ook enorm oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit? Hier was geen segregatie, sterker nog, de meeste van die mensen zijn hier pas ver na de jaren 50 gekomen.

En ook in de VS vind ik het te kort door de bocht om dat als enige reden te beschouwen. Kijk bijvoorbeeld naar Chicago, een noordelijke stad waar Afro-Amerikanen lang niet zo erg en zo lang onderdrukt zijn als in grote delen van het Zuiden, maar toch maken ze elkaar in record-aantallen af. Nog steeds.

Socio-economische redenen spelen gegarandeerd een rol, maar cultuur en zelfs genen ook. Misschien is het niet PC om het met dit onderwerp in verband te brengen, maar dat intelligentie, impulsiviteit en bijvoorbeeld agressie gedeeltelijk genetisch bepaald worden is geen geheim. En wat betreft die eigenschappen zijn er ook generaliseringen te maken over verschillende etniciteiten.

Dat is natuurlijk geen excuus om individuen af te rekenen puur op huidskleur, maar het zijn wel zaken die je niet kunt negeren bij het verklaren van de statistieken.
pi_86171484
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 17:10 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Ok, maar hoe zit het dan in Nederland, waar Noord-Afrikanen en mensen van Afro-Caribische komaf ook enorm oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit? Hier was geen segregatie, sterker nog, de meeste van die mensen zijn hier pas ver na de jaren 50 gekomen.

En ook in de VS vind ik het te kort door de bocht om dat als enige reden te beschouwen. Kijk bijvoorbeeld naar Chicago, een noordelijke stad waar Afro-Amerikanen lang niet zo erg en zo lang onderdrukt zijn als in grote delen van het Zuiden, maar toch maken ze elkaar in record-aantallen af. Nog steeds.

Socio-economische redenen spelen gegarandeerd een rol, maar cultuur en zelfs genen ook. Misschien is het niet PC om het met dit onderwerp in verband te brengen, maar dat intelligentie, impulsiviteit en bijvoorbeeld agressie gedeeltelijk genetisch bepaald worden is geen geheim. En wat betreft die eigenschappen zijn er ook generaliseringen te maken over verschillende etniciteiten.

Dat is natuurlijk geen excuus om individuen af te rekenen puur op huidskleur, maar het zijn wel zaken die je niet kunt negeren bij het verklaren van de statistieken.
Die generalisatie maakt het tot racisme. Daarmee reken je in de praktijk dus wel degelijk individuen af op vermeende eigenschappen behorend bij zijn of haar huidskleur of ras.

Er mag dan geen segregatie zijn geweest in Nederland maar het was bepaald niet zo dat deze immigranten bij hun komst hier als gelijkwaardig beschouwd werden. Ze kwamen hier niet om management-functies te vervullen. Go slow was ook ten aanzien van de Surinamers hier het devies. In de basis gelijke rechten, oké, maar het moest in de praktijk niet te snel gaan.
pi_86171799
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 17:30 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Die generalisatie maakt het tot racisme. Daarmee reken je in de praktijk dus wel degelijk individuen af op vermeende eigenschappen behorend bij zijn of haar huidskleur of ras.
Onzin, generalisaties zijn onvermijdelijk, zeker in de wetenschap. Of mag je volgens jou niet eens het gemiddelde IQ van bevolkinsgroepen vergelijken omdat het tot generalisaties leidt bijvoorbeeld?
pi_86171836
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 17:30 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Er mag dan geen segregatie zijn geweest in Nederland maar het was bepaald niet zo dat deze immigranten bij hun komst hier als gelijkwaardig beschouwd werden. Ze kwamen hier niet om management-functies te vervullen. Go slow was ook ten aanzien van de Surinamers hier het devies. In de basis gelijke rechten, oké, maar het moest in de praktijk niet te snel gaan.
Maar waarom zie je de gevolgen die jij hieraan verbindt dan niet bij andere bevolkingsgroepen zoals Aziaten? Ook in de VS trouwens.
pi_86171992
quote:

[..]

als dat echt meetbaar is dan ja misschien, maar ik merk vooral vrolijker en vriendelijker dan veel europeanen
  dinsdag 7 september 2010 @ 17:48:39 #199
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_86172102
quote:
Op maandag 6 september 2010 14:18 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

En ik vraag me af of ze de kenmerken die de noordeling doet samenwerken en in vereniging zaken tot stand brengt, of ze die eigenschap wel hebben.

Het lijkt me dat voor een kapitalistische maatschappij die eigenschap zeer noodzakelijk is
De eigenschap tot plannen om te overleven en samen dat als doel hebben
.

De keren dat ik in Afrika was heb ik dat altijd erg gemist, wat je daar wel ziet is duizenden eenpersoonswinkels / handelaren, allemaal zelfstandigen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')