abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 september 2010 @ 19:43:26 #101
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85995595
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:41 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Ik zag gisteravond anders hier aardig wat anti-democratische volzinnen van linkse langskomen. Sommige linkse werden zelfs fan van de hardcore ultrarechtse Ab Klink.
LinkseN dan altijd nog.. :6

En die brief van Klink was uit het hart en helder...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_85995700
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:35 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat zou ook een beetje raar zijn. Hou je verkiezingen om de kiezer de zetels te laten verdelen, en komt daarna iemand dat veranderen omdat die denkt dat die het beter weet.
Weet niet, zolang jij zelf niet 1 zetel verdient hebt zou ik het niet raar vinden om bepaalde mensen uit de partij te kunnen zetten. Neemt niet weg dat het ongehoord en een naaistreek is. Niet erg chique om te doen.
AJAX AMSTERDAM!
  donderdag 2 september 2010 @ 19:51:08 #103
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85995883
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:46 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Weet niet, zolang jij zelf niet 1 zetel verdient hebt zou ik het niet raar vinden om bepaalde mensen uit de partij te kunnen zetten. Neemt niet weg dat het ongehoord en een naaistreek is. Niet erg chique om te doen.
Dus alleen mensen die op voorkeursstem gekozen zijn mogen van jou in de Kamer zonder explicitie toestemming van de fractie???

1. Lekker rustig zal het worden in de kamer. Weet je wel hoe weinig mensen met voorkeursstemmen gekozen worden, zelf als je dr nr 1 op de lijst meerekent???
2. Waarom denk je dat partijen een bepaalde volgorde aanhouden op hun Kieslijst??? ---> juist ja, hoe hoger je staat, hoe meer kans je hebt op een zetel. Ziedaar je selectie..
3 Enig idee wat de achterliggende gedachte geweest kan zijn om in de grondwet op te nemen dat kamerzetels persoonsgebonden zijn?? Nee? ---> Denk dan nog maar even verder...

PS uit de PARTIJ zetten kan altijd, uit de Kamer NIET.. Subtiel verschilletje.. ;)
pi_85995946
Hoe kan ik dit soort nieuws nu het best live volgen; twitter, nu.nl, radio 1 etc gebruik ik al, maar toch heb ik het idee dat ik overal relatief laat achter kom.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_85995950
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:46 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Je kunt mensen ook uit de partij zetten. Alleen als je mensen ook uit de kamer kunt zetten, slaan de verkiezingen in de huidige vorm maar ook fractievergaderingen nergens meer op. Dan is het stemvee van de partij dat niks zelf mag beslissen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_85996093
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dus alleen mensen die op voorkeursstem gekozen zijn mogen van jou in de Kamer zonder explicitie toestemming van de fractie???

1. Lekker rustig zal het worden in de kamer. Weet je wel hoe weinig mensen met voorkeursstemmen gekozen worden, zelf als je dr nr 1 op de lijst meerekent???
2. Waarom denk je dat partijen een bepaalde volgorde aanhouden op hun Kieslijst??? ---> juist ja, hoe hoger je staat, hoe meer kans je hebt op een zetel. Ziedaar je selectie..
3 Enig idee wat de achterliggende gedachte geweest kan zijn om in de grondwet op te nemen dat kamerzetels persoonsgebonden zijn?? Nee? ---> Denk dan nog maar even verder...

PS uit de PARTIJ zetten kan altijd, uit de Kamer NIET.. Subtiel verschilletje.. ;)

Nee dat bedoel ik niet. De partij maakt inderdaad een kieslijst. 1 Zetel staat voor een aantal stemmen. De meeste stemmen gaan vaak naar de lijsttrekker. Partijleden die met voorkeursstemmen sowieso een zetel halen, kunnen niet geskipt worden. Die zijn namelijk door zoveel mensen gekozen dat ze 1 zetel behaalt hebben. Aangezien de partij de volgorde maakt moet het dus ook kunnen om die er later eventueel uit te kunnen gooien. Maar wat ik dus al zei is dat niet netjes en chique om te doen.
AJAX AMSTERDAM!
pi_85996118
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt mensen ook uit de partij zetten. Alleen als je mensen ook uit de kamer kunt zetten, slaan de verkiezingen in de huidige vorm maar ook fractievergaderingen nergens meer op. Dan is het stemvee van de partij dat niks zelf mag beslissen.
Dat is inderdaad het gevaar ja. Dat je een dictatuur krijgt omdat als jij niet mee stemt uit de partij gezet kan worden.
AJAX AMSTERDAM!
pi_85996270
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:57 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Dat is inderdaad het gevaar ja. Dat je een dictatuur krijgt omdat als jij niet mee stemt uit de partij gezet kan worden.
Gevaar... Het hele spel zoals het nu gespeeld wordt wordt zo gespeeld omdat je mensen niet uit de kamer kunt zetten. Als dat wel kan heb je een heel ander spel. Hetzelfde geldt voor de verkiezingen, als je de kiezer niet bepaalt wie er zitting neemt in de tweede kamer, waarom dan verkiezingen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_85996308
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:01 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Gevaar... Het hele spel zoals het nu gespeeld wordt wordt zo gespeeld omdat je mensen niet uit de kamer kunt zetten. Als dat wel kan heb je een heel ander spel. Hetzelfde geldt voor de verkiezingen, als je de kiezer niet bepaalt wie er zitting neemt in de tweede kamer, waarom dan verkiezingen?
Opzich bepaalt die kiezer ook niet wie er in de kamer komt, uiteindelijk is het de partij. Aangezien de partij die kieslijst bepaalt.

Ik bedoel ook kamer. typ alleen partij. Sorry.
AJAX AMSTERDAM!
  donderdag 2 september 2010 @ 20:03:32 #110
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85996314
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:56 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Nee dat bedoel ik niet. De partij maakt inderdaad een kieslijst. 1 Zetel staat voor een aantal stemmen. De meeste stemmen gaan vaak naar de lijsttrekker. Partijleden die met voorkeursstemmen sowieso een zetel halen, kunnen niet geskipt worden. Die zijn namelijk door zoveel mensen gekozen dat ze 1 zetel behaalt hebben. Aangezien de partij de volgorde maakt moet het dus ook kunnen om die er later eventueel uit te kunnen gooien. Maar wat ik dus al zei is dat niet netjes en chique om te doen.
Je stemt in NL niet op een partij, maar op een persoon..

Ja, echt waar...
pi_85996461
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:03 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Je stemt in NL niet op een partij, maar op een persoon..

Ja, echt waar...
Ja dat snap ik, maar het aantal stemmen vertegenwoordigt het aantal zetels. De lijsttrekker krijgt vaak de meeste stemmen. Het totaal aantal stemmen bepaalt natuurlijk de hoeveelheid zetels. Als een bepaalt persoon zoveel stemmen krijgt ook al staat ze hoger op de lijst kan je daar als partij natuurlijk bijna niet onderuit om haar in de kamer te plaatsen. Dusja in hoeverre kies jij de persoon?
AJAX AMSTERDAM!
  donderdag 2 september 2010 @ 20:21:49 #112
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85996987
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:08 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Ja dat snap ik, maar het aantal stemmen vertegenwoordigt het aantal zetels. De lijsttrekker krijgt vaak de meeste stemmen. Het totaal aantal stemmen bepaalt natuurlijk de hoeveelheid zetels. Als een bepaalt persoon zoveel stemmen krijgt ook al staat ze hoger op de lijst kan je daar als partij natuurlijk bijna niet onderuit om haar in de kamer te plaatsen. Dusja in hoeverre kies jij de persoon?
Het staat mij vrij om op iedereen te stemmen die op de lijst staat...
Daarnaast bepaalt de partij dus niet wie in de Kamer komt, maar de kiezer: als een aprtij 3 zetels krijgt (in ttotaal), maar de nr 35 heeft genoeg voorkeursstemmen (en de nr 3 geen bijvoorbeeld), dan komt de nr 35 in de Kamer en NIET de nr 3. Al had de partij dus liever de nr 3 in de Kamer gehad. En ze kunnen helemaal niets doen om de nr 35 uit de Kamer te houden als die er in wil...
pi_85997242
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:21 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Het staat mij vrij om op iedereen te stemmen die op de lijst staat...
Daarnaast bepaalt de partij dus niet wie in de Kamer komt, maar de kiezer: als een aprtij 3 zetels krijgt (in ttotaal), maar de nr 35 heeft genoeg voorkeursstemmen (en de nr 3 geen bijvoorbeeld), dan komt de nr 35 in de Kamer en NIET de nr 3. Al had de partij dus liever de nr 3 in de Kamer gehad. En ze kunnen helemaal niets doen om de nr 35 uit de Kamer te houden als die er in wil...
Nee dat zeg ik ook. Maar het aantal stemmen bepaalt het aantal zetels. Hoe lager je staat, hoe meer kans je dat je in de kamer komt. En dat bepaalt de partij weer. Daar hoef je geen voorkeursstemmen voor gehaald te hebben. Als alleen de partijleider stemmen gehaald heeft, en de overige niks. Dan komen toch die mensen in de partij.

Verbeet komt ook niet in de kamer, de partij bepaalt dan wie er voor opgevuld word.
AJAX AMSTERDAM!
pi_85997783
quote:
Op donderdag 2 september 2010 19:21 schreef IHVK het volgende:
Kamerzetel gaat op persoon. Je kan iemand hoogstens uit de partij royeren. Dan kan hij of zij verder als 'Groep huppeldepup'. Of ze nemen de eer aan zichzelf en er komt een andere CDA'er in de plek.
Het is natuurlijk wel een beetje raar als Klink, Ferrier en Koppejan hun zetel meenemen als zij vertrekken uit de fractie. Ze hebben met z'n drieën samen nog net een halve voorkeurszetel aan stemmen bij elkaar. Waarbij Ferrier zelfs maar 1269 stemmen heeft behaald (op ruim 1,2 miljoen CDA stemmen). De enige reden waarom zij in de kamer zitten is omdat zij op de lijst van het CDA stonden, dan moet je die zetels ook bij het CDA laten vind ik.
  donderdag 2 september 2010 @ 21:00:43 #115
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_85998659
Klink heeft in z'n eentje volgens mij ruim twee keer de kiesdeler gehaald, dus dan zou hij zelfs nog een zeteltje extra mee mogen nemen.
Never explain, never apologize.
pi_85998775
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:41 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het is natuurlijk wel een beetje raar als Klink, Ferrier en Koppejan hun zetel meenemen als zij vertrekken uit de fractie. Ze hebben met z'n drieën samen nog net een halve voorkeurszetel aan stemmen bij elkaar. Waarbij Ferrier zelfs maar 1269 stemmen heeft behaald (op ruim 1,2 miljoen CDA stemmen). De enige reden waarom zij in de kamer zitten is omdat zij op de lijst van het CDA stonden, dan moet je die
zetels ook bij het CDA laten vind ik.
Vind jij, maar dat hoeft niet. Bovendien is het niet uitzonderlijk dat mensen die laag op de lijst staan zo weinig stemmen halen.
pi_85999012
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:00 schreef Lurf het volgende:
Klink heeft in z'n eentje volgens mij ruim twee keer de kiesdeler gehaald, dus dan zou hij zelfs nog een zeteltje extra mee mogen nemen.
Nee, Klink heeft 33115 voorkeursstemmen behaald. Voor een zetel waren er echter 9416001 / 150 = 62774 nodig.

quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:03 schreef IHVK het volgende:
Vind jij, maar dat hoeft niet.
Dat hoeft inderdaad niet, maar is wel een redenatie die je op kunt zetten. Ik denk echt dat dit wel als argument gebruikt wordt binnen het CDA. Vooral Ferrier en Koppejan hebben zeer weinig stemmen gekregen.

quote:
Bovendien is het niet uitzonderlijk dat mensen die laag op de lijst staan zo weinig stemmen halen.
Klopt, dat geeft te denken over het werkelijk persoonsgebonden zijn (dus niet het juridisch persoonsgebonden zijn) van een kamerzetel.
pi_85999077
quote:

[..]

Het is natuurlijk wel een beetje raar als Klink, Ferrier en Koppejan hun zetel meenemen als zij vertrekken uit de fractie. Ze hebben met z'n drieën samen nog net een halve voorkeurszetel aan stemmen bij elkaar. Waarbij Ferrier zelfs maar 1269 stemmen heeft behaald (op ruim 1,2 miljoen CDA stemmen). De enige reden waarom zij in de kamer zitten is omdat zij op de lijst van het CDA stonden, dan moet je die zetels ook bij het CDA laten vind ik.
Ik vind dat ook een rol speelt om welke reden iemand uit de partij stapt/er uit wordt gezet. Samenwerking met de PVV staat niet in het verkiezingsprogramma. Daarnaast is ook een deel van de achterban (binnen en buiten de partij) het gewoon met hen eens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Toad op 02-09-2010 21:21:58 ]
  donderdag 2 september 2010 @ 21:10:48 #119
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85999088
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:28 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik ook. Maar het aantal stemmen bepaalt het aantal zetels. Hoe lager je staat, hoe meer kans je dat je in de kamer komt. En dat bepaalt de partij weer. Daar hoef je geen voorkeursstemmen voor gehaald te hebben. Als alleen de partijleider stemmen gehaald heeft, en de overige niks. Dan komen toch die mensen in de partij.

Verbeet komt ook niet in de kamer, de partij bepaalt dan wie er voor opgevuld word.
Nee, dat zijn de volgenden op de lijst (die dan wel weer door de partij is samengesteld natuurlijk)..
  donderdag 2 september 2010 @ 21:14:00 #120
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85999226
quote:
Op donderdag 2 september 2010 20:28 schreef bloodysunday het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik ook. Maar het aantal stemmen bepaalt het aantal zetels. Hoe HOGER je staat (1 is het hoogst!), hoe meer kans je dat je in de kamer komt. En dat bepaalt de partij weer. Daar hoef je geen voorkeursstemmen voor gehaald te hebben. Als alleen de partijleider stemmen gehaald heeft, en de overige niks. Dan komen toch die mensen in de partij.
Ja, dat zei ik al eerder.

quote:
Verbeet moest eerst gekozen worden en in de Kamer komen, om tot voorzitter gekozen te kunnen worden hoor. De eerst volgende niet-verkozene op de lijst neemt haar plaats is.. Niet een willekeurig iemand die de partij op dat moment meer aan staat dan die volgende op de lijst..
  donderdag 2 september 2010 @ 21:14:54 #121
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85999265
quote:

[..]

Dat is dus NIET raar, als je verdiept in de reden achter de persoonsgebonden zetel..
pi_85999372
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:14 schreef Whiskers2009 het volgende:
Dat is dus NIET raar, als je verdiept in de reden achter de persoonsgebonden zetel..
En nu wil je zeker dat ik aan jou vraag wat die reden dan wel is. Nou bij deze dan, maar ik vind het wel een aparte manier van discussiëren.
  donderdag 2 september 2010 @ 21:27:14 #123
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_85999812
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:17 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

En nu wil je zeker dat ik aan jou vraag wat die reden dan wel is. Nou bij deze dan, maar ik vind het wel een aparte manier van discussiëren.
Nee, liever niet.. Ik zou willen dat je er gewoon zelf eens over nadacht wat de reden zou kunnen zijn..
Denk dat je er dan wel uitkomt..
pi_85999898
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:27 schreef Whiskers2009 het volgende:
Nee, liever niet.. Ik zou willen dat je er gewoon zelf eens over nadacht wat de reden zou kunnen zijn..
Denk dat je er dan wel uitkomt..
Nee, het lukt niet. ;(
  donderdag 2 september 2010 @ 21:31:42 #125
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_86000074
quote:
Op donderdag 2 september 2010 21:28 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Nee, het lukt niet. ;(
Balen zeg... ;)