Kies dan voor opmaak, aangepast -> [ss]quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:03 schreef BasementDweller het volgende:
Is het mogelijk om met Excel iets wat in tijdsformat staat (dus bijvoorbeeld 5:05,02 voor 5 minuten en 5,02 seconde), automatisch om te zetten in het aantal secondes?
Bvd
Hodfr, 8 posts te laatquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:23 schreef Joooo-pi het volgende:
Uit mijn hoofd:
Doe aangepaste notatie bij celeigenschappen --> tabblad getal
Vul daar in iets met [ss]
De ss zou staan voor 2 posities voor seconden en de [] zou moeten staan voor het doortellen boven de 60 seconden. (Dus minuten omrekenen naar seconden.)
Finetunen moet je zelf dan ff doe
8 posts op heel fok, jij had postnummer 85929637 en ik had 85929645..quote:
ah zoquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
8 posts op heel fok, jij had postnummer 85929637 en ik had 85929645..
Heb de opdracht "=verplaatsing" gevonden in excel en volgens mij gaat het daarmee lukkenquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 20:48 schreef qu63 het volgende:
[..]
Kan je een screenshot plaatsen van hoe het er uit komt te zien? Is het een agenda ofzo?
Zie vorige pagina's, daar staat een mooie lookup functie van mijn hand (ahum...) die meerdere resultaten kan opzoeken.quote:Op donderdag 2 september 2010 08:52 schreef styliste het volgende:
[..]
Nee ik moet ze wel echt op een ander blad hebben.
Hoe verplaatst het bestand? Gaat het eerst van de map "lopende zaken" naar "gedane zaken"? Oftewel, zit er enige logica in? Dan is dat vast in te bouwen in je script, anders heb ik er een hard hoofd in..quote:Op vrijdag 3 september 2010 09:44 schreef Reflectionne het volgende:
Weer een vraag voor jullie hier. Ik probeer een soort 'archief' te maken en wil in mijn excel document linken naar een bestand in een gedeelde map. Nu kan ik dat gewoon doen door een hyperlink in te voeren en dan dat bestand te selecteren, dat werkt wel máár als dat bestand verplaatst wil ik graag dat de hyperlink mee veranderd.. Is dat mogelijk en zo ja hoe?
oke, jammerquote:Op vrijdag 3 september 2010 13:54 schreef DaFan het volgende:
Nee want:
1) Excel kan niet monitoren wat er in explorer.exe gebeurt
2) Explorer.exe kan volgens mij niet communiceren met Excel.
3) Ik zou niet weten hoe je explorer.exe zo ver kunt krijgen.
Wat wel zou kunnen is een .bat-script schrijven wat een index maakt van een hele directory + subdirectories en dit opslaat als .csv. Die csv is wel uit te lezen door Excel. Dat .bat-script kan je in een taak zetten in Windows zodat ie ieder uur draait ofzo..quote:Op vrijdag 3 september 2010 13:54 schreef DaFan het volgende:
Nee want:
1) Excel kan niet monitoren wat er in explorer.exe gebeurt
2) Explorer.exe kan volgens mij niet communiceren met Excel.
3) Ik zou niet weten hoe je explorer.exe zo ver kunt krijgen.
Ik zei ook niet dat het makkelijk wasquote:Op vrijdag 3 september 2010 14:54 schreef DaFan het volgende:
Ja dat kan. Wel hoop werk en onderhoud.
Op het eerste tabblad vul je van A2 t/m A30 (oid) de namen in.quote:Op zondag 5 september 2010 15:53 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb een Excelvraag en dit is daar het juiste topic voor.
Ik ga een cijferlijst maken voor mijn klas. Ik wil daar in de linkerkolom de namen van de leerlingen op zetten en dan rechts de cijfers. Voor elk vak een eigen tabblad en dan uiteindelijk een rapportstaat met een cijferoverzicht van de totalen. Nu zijn er twee dingen die ik me afvraag. Hoe kan ik het zo regelen dat ik de namen maar een keer in hoef te vullen en dat ze dan in elk tabblad terugkomen?
=bladnaam!celquote:Ten tweede: hoe haal ik in een tabblad een waarde van een ander tabblad terug (voor de rapportstaat)?
Ja, maar hoe doe ik dat?quote:Op woensdag 8 september 2010 12:25 schreef Joooo-pi het volgende:
Voorwaardelijke opmaak met voorwaarde ="zaterdag" voor de hele rij.
Moest ook even zoeken, maar maak een regel (voorwaardelijke opmaak) voor de hele rij, als volgt:quote:Op woensdag 8 september 2010 12:53 schreef Puala het volgende:
[..]
Ja, maar hoe doe ik dat?Welke code dus. Want er staan allerlei datums, dus niet even simpel "zaterdag". Dus hij moet elk 7e hokje een kleurtje geven eigenlijk.
Dankjewelquote:Op woensdag 8 september 2010 14:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Moest ook even zoeken, maar maak een regel (voorwaardelijke opmaak) voor de hele rij, als volgt:
[ afbeelding ]
De A1 staat in dit geval niet voor cel A1, maar is een relatieve verwijzing vanaf de cel waarnaar gekeken wordt...
Heb je in J2 "=D2+E2+F2+H2+H2" staan?quote:Op woensdag 8 september 2010 14:34 schreef Beast_of_europe het volgende:
Goedemiddag!
Ik heb weer een korte excel vraag.
Ik heb 2 rijen met data (B en C) en die wil ik van elkaar aftrekken om de periode daartussen te berekenen.
Nu is het probleem dat kolom C 'corrupt' is, oftewel: wordt niet als data herkend door excel.
Nu heb ik geprobeerd dit op te lossen dmv de losse getallen eruit te vissen (kolom D:H) en zo een nieuwe datum te creeeren (J), maar dit wordt ook niet als data zijnde herkend.
Met celeigenschappen kom ik niet veel verder.
Iemand een oplossing?
[ afbeelding ]
Das mooi, daar gaat het mee lukken, bedankt!quote:Op woensdag 8 september 2010 16:38 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heb je in J2 "=D2+E2+F2+H2+H2" staan?
Probeer dan eens datum()
Kan je niet een draaitabel maken?quote:Op donderdag 2 september 2010 08:09 schreef styliste het volgende:
Hallo,
Weet iemand hoe ik het volgende kan oplossen?
Ik heb een overzicht met gegevens behorend bij verschillende nummers.
Deze nummers kunnen meerdere keren voorkomen omdat ze meerdere statussen hebben.
Ik wil nu een overzichtje maken waarin excel (2003) als ik 1 van die nummers in tik ALLE rijen ophaalt die beginnen met dat betreffende nummer.
Met VERT.ZOEKEN krijg ik natuurlijk alleen de eerste. Dat is dus niet de oplossing....
Getest, maar nee, werkt niet.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:14 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dan zou je toch vermoeden dat ie aan het rekenen is...
Zie hier:quote:Op vrijdag 10 september 2010 16:43 schreef NEFMED het volgende:
Wie kan mij helpen?
ik gebruik een Nederlandse excel 2007 en wil formules van verticale waarden horizontaal doortrekken.
een versimpeld voorbeeld:
ik heb de waardes H1 t/m I5 gevuld met verschillende waarden (H = 1/tm5, I = 6 t/m 10)
A1 "= H1 + I1" (dus 1 +6 = 7)
wanneer ik deze doortrek naar A2 zal H2 bij I2 worden opgeteld, dus 2 + 7 = 9.
Nu wil ik deze echter doortrekken naar B1. ik wil in B1 dus H2 + I2 krijgen dmv het doortrekken va A1.
Een mogelijkheid is het transponeren van H1;I5 in J1;N2. dit wil ik echter vermijden. bestaat hier een oplossing voor?
ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.
BVD
Dit gaat in jouw voorbeeld om "Nr 1", maar dit zou dus ook een andere cel, bijvoorbeeld "Nr 3" kunnen zijn? Verandert het alleen in kolom, dus dat het altijd op rij 3 staat of kan zowel de rij als kolom veranderern?quote:Op vrijdag 10 september 2010 22:09 schreef Sylfin het volgende:
Hey,
Ik zou graag een macro of iets dergelijks maken om te zorgen dat wanneer een waarde in een rij verspringt, andere waarden uit die rij ook mee verschuiven.
Om het wat duidelijker uit te leggen, heb ik een screenshot toegevoegd. Mijn bedoeling is dus om wanneer dat bv. de waarde in cel E3 wordt verwijderd en ergens verder in de rij wordt ingevuld (bv. in H3) dat de andere waardes in de rij zich automatisch verplaatsen zodat ze weer het gelijk aantal cellen voor waarde nr. 1 staan (dus in F3 en G3).
Mocht mijn omschrijving niet duidelijk genoeg zijn, dan laat maar wat weten en dan zal ik het wat beter proberen uit te leggen. Alvast bedankt voor het meedenken (ps. ik gebruik excel 2003, engelse versie).
[ afbeelding ]
Ik wil een soort van tijdstabel maken. Elke Kolom geeft een dag aan en in een rij komt een activiteit. "Nr 1" is de belangrijkste activiteit en activiteiten "Nr 2" en "N3" vinden altijd respectievelijk 1 en 2 dagen voor "Nr 1" plaats. Omdat deze twee activiteiten altijd de 2 dagen voor "Nr 1" plaatsvinden, zou ik graag willen dat wanneer activiteit "Nr 1" naar voren of terug wordt geschoven in de rij, dat de andere twee activiteiten automatisch meeschuiven.quote:Op vrijdag 10 september 2010 22:24 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
Dit gaat in jouw voorbeeld om "Nr 1", maar dit zou dus ook een andere cel, bijvoorbeeld "Nr 3" kunnen zijn? Verandert het alleen in kolom, dus dat het altijd op rij 3 staat of kan zowel de rij als kolom veranderern?
Is het een optie "Nr 1" een regel lager neer te zetten, dus op regel 4? Dan zet je op regel 3 een als-formule, die "Nr 1" weergeeft in de kolom waar die staat en Nr2 en Nr3 in de kolommen ervoor.quote:Op zaterdag 11 september 2010 10:41 schreef Sylfin het volgende:
[..]
Ik wil een soort van tijdstabel maken. Elke Kolom geeft een dag aan en in een rij komt een activiteit. "Nr 1" is de belangrijkste activiteit en activiteiten "Nr 2" en "N3" vinden altijd respectievelijk 1 en 2 dagen voor "Nr 1" plaats. Omdat deze twee activiteiten altijd de 2 dagen voor "Nr 1" plaatsvinden, zou ik graag willen dat wanneer activiteit "Nr 1" naar voren of terug wordt geschoven in de rij, dat de andere twee activiteiten automatisch meeschuiven.
De activiteit zal altijd in dezelfde rij blijven staan, alleen de kolom verwisseld. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, dan laat het maar weten. Alvast bedankt.
Wat ben ik blij dat deze wereld zulke verschrikkelijk slimme mensen kent. het heeft me een half uur gekost om erachter te komen wat je nou hebt gedaan daar, maar het is me duidelijk en ik heb weer wat van dit mooie programma geleerd.quote:Op vrijdag 10 september 2010 20:25 schreef hendrik2009 het volgende:
[..]
Zie hier:
[ afbeelding ]
Dus in A1: =SOM(VERSCHUIVING($H$1;KOLOM()-1;0;1;2))
quote:"Ik probeer de --- nu op onze server (64-bit bak) te gebruiken, en geeft hij een “error”
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Eerste wordt dus:quote:Existing Declare statements will not compile in 64-bit VBA until they have been marked as safe for 64-bit by using the PtrSafe attribute. You can find samples of this type of conversion at Excel MVP Jan Karel Pieterse’s Web site at: http://www.jkp-ads.com/articles/apideclarations.asp.
1 |
Zoek en vervang werkt toch ook in de VB editor?quote:Op zondag 12 september 2010 21:05 schreef DaFan het volgende:
Neuh
Het was wel simpel Googlen, maar had wel verwacht dat het zoiets zou zijn...moet er mss ook s naar kijken hier op werk.
Anyway, ik bedoelde, als je veel Declares hebt heb je nog wat te doen
Dat heet een voorwaardelijke opmaakquote:Op donderdag 16 september 2010 13:30 schreef imso1986 het volgende:
Mensen,
hoe kan ik het voorelkaar krijgen dat de getallen in mijn cel rood kleuren wanneer de waarde van deze formule:
=(B30+B26)/B23
boven de 25 komt?
Groetend,
ImSo
1 tabblad per excel bestand dus 3 tabbladen in 3 excelbestandenquote:Op donderdag 16 september 2010 21:43 schreef Joooo-pi het volgende:
Bedoel je met werkblad ook tabblad, of is dat de oplossing...
Gebruik aantal.als eensquote:Op maandag 20 september 2010 16:30 schreef Puckzzz het volgende:
ik heb een simpele vraag
ik heb een kolom met daarin bepaalde gegevens. Bijvoorbeeld 'Storingstype 1' en Storingstype 2' 'Monteur per uur' etc. Nu wil ik het totaal aantal storingen van Storingstype 1 weten.
Ik heb de volgende formule:
=SOM.ALS(G9:G34;"Storingstype 1";G9:G42)
Maar hij geeft als resultaat nul.
Wat doe ik fout?
dankquote:
lukt ook niet dan krijg je in de doelcellen: view error of alleen het getal,,quote:Op donderdag 16 september 2010 22:45 schreef Joooo-pi het volgende:
Ken je "plakken als.." --> formules?
Open alle drie de tabbladen.quote:Op donderdag 16 september 2010 21:25 schreef Mekkalomp het volgende:
ik heb een simpel vraag, maar ik kom er niet uit met alleen internet!
Ik heb op school soms projecten waar iedereen afzonderlijk in een excel bestand gaat werken echter moet alle gegevens uiteindelijk in één bestand samengevoegd moet worden. Aangezien niemand het weet hoe en ook geen moeite doet om het uit te zoeken wil ik jullie vragen om mij hierbij te helpen.
Situatieschets:
Stel er is 3 aparte excel bestanden die dezelfde invoergegevens hebben met verschillende formules
Werkblad 1
2 2
Werkblad 2
2 2 4 (op 4 dit gedaan =(A1*B1))
Werkblad 3
2 21 (op 1 dit gedaan =(A1/B1))
Hoe voeg ik de oplossingen 4 en 1 van werkblad 3 en 2 in 1 met behoud van formules natuurlijk?
Ik heb geprobeerd met 'bereik benoemen', maar kom er niet uit...
Iemand een idee?
Mijn excel versie is 2007
het probleem is dat ik van mn leraar geen verwijzingen naar ander bestanden mag maken! alles moet in 1 bestand. Dat is om plagiaat te voorkomen ofzo.. Daarnaast als je met verwijzingen werkt dan heb je niets aan je invoergegevens van werkblad 1 want je formules zijn gekoppeld aan werkblad 2 en 3quote:Op woensdag 22 september 2010 11:18 schreef Deetch het volgende:
[..]
Open alle drie de tabbladen.
Ga op werkblad 1 op de plek staan waar je de waarde van werkblad 2 wilt hebben (de 4 dus).
Typ in deze cel op werkblad 1 "=" maar druk nog niet op enter
Ga vervolgens met je muis naar werkblad 2 naar de cel waar de 4 instaat. Klik op die cel
Druk dan op enter.
Nu staat er in je werkblad 1 een verwijzing naar de 4 uit werkblad 2.
Let op: deze verwijzing werkt alleen al alle werkbladen open zijn.
Vraagje van mijn kant: Waarom zet je de formules niet gewoon in 1 werkblad? Zo ingewikkeld zijn ze toch niet. Dan heb je nog maar 1 bestand in plaats van drie.
Maar ik bedoel dan ook Plakken Speciaal --> Formulesquote:Op dinsdag 21 september 2010 17:36 schreef Mekkalomp het volgende:
[..]
lukt ook niet dan krijg je in de doelcellen: view error of alleen het getal,,
Ik gebruik excel 2007quote:Op donderdag 23 september 2010 08:47 schreef Crazy-M het volgende:
Op het werk werken we met backup tapes. Deze tapes hebben een unieke barcode.
Tevens hebben wij een barcode lezer (SD313E Smartpro) die deze barcodes kan lezen en in excell neer gooit.
Nu willen wij een sheet maken dat als we een barcode inscannen en deze staat al in het bestand dat deze dan een aparte kleur krijgt. Hier zitten echter wel wat aandachtspunten bij.
Ten eerste zet de scanner een ingescande barcode in Kolom A onder elkaar. Nu dacht ik eraan om dan in Kolom B alle Barcodes ook neer te zetten. Het doel hiervan is dat als in kolom A een barcode komt, en die staat al in B dat dan in C bijvoorbeeld komt te staan: IN of UIT.
Ik heb al een if formule gemaakt die er als volgt uitziet: =IF(A1=B1;"yes";"no")
Deze formule is puur als test om te controleren wat er mogelijk was.
Nu wil ik instellen dat de formule kolom breed kijkt. Dus als in cel a2 "3" staat en in cel b4 staat ook "3" dat dan achter cel B4 iets komt te staan.
Hiernaast wil ik tevens dat als ik iets inscan en die staat er al in dat deze bv uit Kolom A verdwijnt zodat de waarde achter het desbetreffende B cel verandert.
Kort voorbeeld:
Kolom A Cel 1 = 2
Kolom B Cel 1 = 2
Kolom C Cel 1 = Yes
Kolom A Cel 3 = 4
Kolom B Cel 6 = 4
Kolom C Cel 6 = Yes
Hoop dat het duidelijk is en iemand een tip heeft, heb al wel op diverse forums zitten kijken maar niet echt gevonden wat ik wil hebben.
1 |
1 |
Tja dan blijft er niks anders over dan die formules over te typen in je werkblad 1.quote:Op donderdag 23 september 2010 00:40 schreef Mekkalomp het volgende:
[..]
het probleem is dat ik van mn leraar geen verwijzingen naar ander bestanden mag maken! alles moet in 1 bestand. Dat is om plagiaat te voorkomen ofzo.. Daarnaast als je met verwijzingen werkt dan heb je niets aan je invoergegevens van werkblad 1 want je formules zijn gekoppeld aan werkblad 2 en 3
Er zijn meerdere bestanden omdat het een projectopdracht is . Als we met z'n alle achter 1 computer zitten dan schiet het ook niet op...
Momenteel lossen we dit probleem op met werkmap delen, maar het werkt niet al te goed..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Selection.FormatConditions.Add Type:=xlExpression, Formula1:=" =$B1<>""" With Selection.FormatConditions(1).Font .Bold = True .Italic = False End With With Selection.FormatConditions(1).Interior .ColorIndex = 45 .PatternColorIndex = xlAutomatic End With Selection.Copy Range(Selection, Selection.End(xlDown)).Select Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteFormats, Operation:=xlNone, _ SkipBlanks:=False, Transpose:=False |
Heb het al gevonden. Er moest nog "" achter de formulequote:Op donderdag 23 september 2010 14:23 schreef Martijn85 het volgende:
Ik heb een vraagje over conditional formatting in macro's.
Kwam er dus achter dat die niet meegenomen worden tijdens het opnemen van de macro, dus ik ben hem nu handmatig aan het invoeren, maar dat lukt niet echt.
Wil met deze formule =B1<>"" range A1:B1 kleuren.
Ik heb dit, maar dat werkt niet. Hij loopt de macro zonder problemen door, maar de conditional formatting pakt ie niet
[ code verwijderd ]
aantal.als?quote:Op zondag 26 september 2010 00:01 schreef Beavis het volgende:
Ik kan mij redelijk redden in Excel maar ik zit nu toch naar iets te kijken waar ik niet echt uit kan komen:
In kolom A heb ik allemaal data (als in datums) staan
In kolom B heb ik getallen
Nu wil ik in bepaalde cel het totaal van alle getallen uit kolom B waarbij de datum xx-september 2010 is.
Kan iemand mij hiermee helpen?
Whoops, las even verkeerdquote:Op zondag 26 september 2010 00:05 schreef Beavis het volgende:
[..]
Nee, dan krijg ik toch alleen aantal cellen die aan bepaalde voorwaarde voldoen?
Ik ben in de goede richting maar het lukt nog niet voor een bepaalde maand....alleen voor een bepaalde dag.quote:Op zondag 26 september 2010 00:11 schreef qu63 het volgende:
[..]
Whoops, las even verkeerdSom.als dan
Met een draaitabel (pivot table) heb je dit zo...quote:Op zondag 26 september 2010 01:33 schreef Beavis het volgende:
Ok. Opgelost....op een vreselijk omslachtige manier.
Als iemand mij nog wil helpen: graag. Dan leer ik weer wat nieuws. Voor nu is het in ieder geval wel opgelost
Werktquote:Op zondag 26 september 2010 08:36 schreef qu63 het volgende:
Je zou een hulpkolom kunnen maken met de volgende formule:
=JAAR(A1)&MAAND(A1) en deze doortrekken naar beneden.
De zoekformule wordt dan SOM.ALS(B1:B10;JAAR(NU())&ALS(MAAND(NU())<10;0)&MAAND(NU());C1:C10)
Kolom C is dus je oude B. JAAR(NU()) en ALS(MAAND(NU())<10;0)&MAAND(NU()) kan je ook gewoon vervangen door 201009
Daar moet ik mij nog in verdiepen.quote:Op zondag 26 september 2010 10:07 schreef RemCOW het volgende:
[..]
Met een draaitabel (pivot table) heb je dit zo...
Even overnieuw beginnen met een lege grafiek. Vervolgens dat tevoegen en dan apart de juiste X-waarden (horizontale as) en Y-waarden (verticale as)selecteren.quote:Op maandag 27 september 2010 00:18 schreef EddyAlbena het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zou denken dat het heel simpel was, maar het lukt mij niet door de gegevens bij de normale opties aan te passen: hoe krijg ik die assen omgedraaid?
De lage getallen moeten verticaal (lukt niet), de hoge horizontaal (dat lukt wel, aangezien er in het menu gewoon een veld is waarin staat: waarden voor horizontale as).
quote:Op maandag 27 september 2010 19:30 schreef Holy_Goat het volgende:
Is het iemand al eens opgevallen dat de random functie rnd () helemaal niet random is als je de macro opnieuw uitvoert?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | IX = MOD(171 * IX, 30269) IY = MOD(172 * IY, 30307) IZ = MOD(170 * IZ, 30323) RANDOM = AMOD(FLOAT(IX) / 30269.0 + FLOAT(IY) / 30307.0 + FLOAT(IZ) / 30323.0, 1.0) |
Het enige wat je overneemt is de celwaarde, de opmaak kan je kopiëren door "rechtermuisknop -> plakken speciaal -> opmaak" te kiezenquote:Op maandag 27 september 2010 21:21 schreef Schanulleke het volgende:
Ik ben in Excel 2007 (NL) bezig met een rapportstaat op meerdere bladen zodat ik per blad een vak heb en uiteindelijk een totaaloverzicht kan maken. Nu kopieer ik bij een aantal bladen gewoon wat ik eerder al maakte maar de opmaak gaat daarbij verloren.
Daarbij neem ik in alle bladen de namen over van het eerste blad maar ook daar valt opmaak weg. Ik heb in het eerste blad achternaam, voornaam maar het dikgedrukte deel wordt niet overgenomen door de formule =Taal!B3.
Wie weet raad?
Hmmm, misschien doe ik het fout maar dat lijkt me niet verder te helpen. Toch bedankt.quote:Op maandag 27 september 2010 21:33 schreef qu63 het volgende:
[..]
Het enige wat je overneemt is de celwaarde, de opmaak kan je kopiëren door "rechtermuisknop -> plakken speciaal -> opmaak" te kiezen
dan heeft het kleuren van vakjes weinig zin meer he?quote:Op maandag 27 september 2010 20:03 schreef DaFan het volgende:
Dan zet je Screenupdate toch op False? Scheelt al een hoop.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |