Ik vroeg ook niet om advies hoor, hoewel dat altijd welkom is. Ik ben er anderhalf uur mee bezig geweest, heb een hoop gelezen en geprobbeerd maar er (b)lijken gewoon geen werkende drivers te zijn voor de Canon PIXMA MP110.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:28 schreef wdn het volgende:
heiden6 .En WAAROM kun je niet printen?Merk printer? Is het een windows only printer ofzo?
De printers die ik heb (7 in 1 en een laserprinter) worden beide automagisch gevonden.
StateOfMind Ik weet weinig van Xubuntu af maar heb he ergens meldingen gekregen?
Control alt f1 en/of f7 geprobeerd of daar een login verschijnt of dat daar meldingen staat?
Oh en voor beide:het is te weinig info om iets zinnigs over te zeggen
TurboPrint al geprobeerd?quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:33 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik vroeg ook niet om advies hoor, hoewel dat altijd welkom is. Ik ben er anderhalf uur mee bezig geweest, heb een hoop gelezen en geprobbeerd maar er (b)lijken gewoon geen werkende drivers te zijn voor de Canon PIXMA MP110.
Had ik al gevonden, maar is shareware.quote:
Al geprobeerd, ware het niet dat er geen IP15000 bestaat, waarschijnlijk wordt de IP1500 bedoeld, maar daar zijn ook geen drivers voor. Ik heb ook enkele andere modellen geprobeerd.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:37 schreef wdn het volgende:
Installatie van een Canon PIXMA MP110 printer; scanner helaas niet...
Driver kun je zo ophalen voor die printer:
mkdir .canon && cd .canon && wget http://relst.nl/downloads/mp110.zip && unzip ./mp110.zip && sudo dkpg -i *.deb
Nu moet je de printer toevoegen vanuit het Printer scherm van ubuntu. Op het moment dat je een driver moet selecteren, kies je de driver voor de Canon ip15000.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:27 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Te weinig info om er iets over te zeggen, maar kon je nog in de command line komen? CTRL-ALT-F1 bijvoorbeeld?
Commandlines e.d. zeggen mij niets helaas. En verder ook geen meldingen meer gekregen. Totdat ik opnieuw moet opstarten is er niks aan de hand, maar daarna krijg ik het bovenvernoemd probleem. Heel vreemd. Het inlogscherm verschijnt trouwens pas na het indrukken van de aan/uit knop: ik kan daar kiezen uit: uit- en inloggen, opnieuw opstarten, uitschakelen, suspend en hybernate. Alles geprobeerd, maar niks hielp.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:28 schreef wdn het volgende:
heiden6 .En WAAROM kun je niet printen?Merk printer? Is het een windows only printer ofzo?
De printers die ik heb (7 in 1 en een laserprinter) worden beide automagisch gevonden.
StateOfMind Ik weet weinig van Xubuntu af maar heb he ergens meldingen gekregen?
Control alt f1 en/of f7 geprobeerd of daar een login verschijnt of dat daar meldingen staat?
Oh en voor beide:het is te weinig info om iets zinnigs over te zeggen
Ik ben bang dat je hier wil command line moet gaan(helaas voor jouquote:Op zondag 15 augustus 2010 00:44 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
[..]
Commandlines e.d. zeggen mij niets helaas. En verder ook geen meldingen meer gekregen. Totdat ik opnieuw moet opstarten is er niks aan de hand, maar daarna krijg ik het bovenvernoemd probleem. Heel vreemd. Het inlogscherm verschijnt trouwens pas na het indrukken van de aan/uit knop: ik kan daar kiezen uit: uit- en inloggen, opnieuw opstarten, uitschakelen, suspend en hybernate. Alles geprobeerd, maar niks hielp.
Diezelfde bron heb ik het van geprobeerd vanmiddag.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:45 schreef wdn het volgende:
Hmm ja moet IP1500 zijn; 0 is een tikfouteje.
Ik kom ook de IP1000 tegen als potententiele driver
Oh en ik ben de bron vergeten: http://raymii.org/cms/ind(...)110_work_with_Ubuntu
Als fabrikanten gewoon fatsoenlijke drivers voor Linux schrijven is er niks aan de hand.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:52 schreef heiden6 het volgende:
Je kunt zeggen wat je wilt, en de oorzaken zijn wat dat betreft irrelevant voor mij als eindgebruiker, maar dit probleem heb je met Windows niet.
Je hoeft mij daar niet van te overtuigen, maar de realiteit is gewoon dat je daar als eindgebruiker niets voor koopt en dat het simpelweg niet relevant is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:33 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Als fabrikanten gewoon fatsoenlijke drivers voor Linux schrijven is er niks aan de hand.
Ik weet niet of ik dat wel wil...quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:33 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Als fabrikanten gewoon fatsoenlijke drivers voor Linux schrijven is er niks aan de hand.
De ' drivers' van die Canon (heb ik overgenomen van mijn oma, die heeft een nieuwe gekocht en mijn printer is pas kapot gegaan) waren 300+ MB.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:36 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik dat wel wil...
Meeste drivers bestaan uit pakketen van 30+ MB, waarvan 300 kb de driver is en de rest troep die op je pc wordt geinstalleerd.
Ik wel en er is een bedrijf dat laat zien hoe je op een goede manier Linux ondersteunt, namelijk Nvidia. Nvidia levert al heel lang Linux drivers van zeer goede kwaliteit. Soms zitten nieuwe features zelfs eerder in de Linux driver dan in de Windows driver.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:36 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Meeste drivers bestaan uit pakketen van 30+ MB, waarvan 300 kb de driver is en de rest troep die op je pc wordt geinstalleerd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 09:02 schreef mime_negert het volgende:
Ik ga vanavond ook eens een poging doen om het allemaal draaiende te krijgen.Vergeet ook voor deze niet als je vragen hebt: [Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$ ./deel 31SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En veel plezier!12. Hoe vaak ben je bang dat je leven zonder internet vervelend, leeg en onplezierig zal zijn?
30? 300 of 500 bedoel jequote:Op zondag 15 augustus 2010 01:36 schreef ZodiaX het volgende:
[..]
Ik ga vanavond ook eens een poging doen om het allemaal draaiende te krijgen.veel succesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buiten bovenstaand topic:
http://ubuntuforums.org
http://forum.ubuntu-nl.org/Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
Ik ga vanavond ook eens een poging doen om het allemaal draaiende te krijgen.http://www.howtoforge.com(...)ntu-10.04-lucid-lynxSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deze helpt misschien ook. Erg fijne tutorial.
Een ding weet ik wel: als het voor de update wel goed draaide, dan moet het op jouw laptop toch heel goed te doen zijn met (X)ubuntu.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:06 schreef StateOfMind het volgende:
Zo, eindelijk weer online.
Ik had dus van de week Xubuntu op mijn laptop geïnstalleerd naast XP. En dat werkte prima. Maar omdat de laptop nog steeds erg traag was en omdat ik uiteindelijk helemaal van Windows af wilde heb ik Xubuntu opnieuw geïnstalleerd, maar dan als enige OS.
De installatie zelf verliep goed en meteen daarna kreeg ik een melding dat er een kleine 176 updates beschikbaar waren. Die heb ik ook geïnstalleerd (wat overigens 4 tot 5 uur heeft geduurd).
Daarna moest de laptop opnieuw opgestart worden.
Echter gebeurt er na het inloggen helemaal niets meer. Ik zie de cursor en de standaard blauwe achtergrond zonder icoontjes en werkbalken. Soms zelfs alleen de cursor en een volledig zwarte achtergrond.
Alleen via de Live-CD kon ik nog iets doen (internet), maar dat schiet niet op.
Gelukkig bleek dat mijn vader nog een oude XP cd had liggen ergens, zodat ik in ieder geval weer mijn laptop kan gebruiken.
Maar hoe zou dit kunnen komen? Ik wil Xubuntu zeker wel een serieuze kans geven.
Zelf had ik met Xubuntu naast traagheid een paar andere probleempjes op een Compaq D51S.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:06 schreef StateOfMind het volgende:
Maar hoe zou dit kunnen komen? Ik wil Xubuntu zeker wel een serieuze kans geven.
Te veel.quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:12 schreef Swetsenegger het volgende:
hoeveel schijfruimte gebruikt de gemiddelde ubuntu installatie?
Vast wel.quote:En kan ik het eenvoudig over het netwerk installeren?
Ah ok, er is dus een specifieke netbook editie. Xubuntu?quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:15 schreef wdn het volgende:
1. Voor een desktop is 15 Gb het minimum denk ik. Voor een server install (dus zonder gnome) is het nog minder. edit: server install kan eventueel op 1 Gb disc![]()
2. Ja, absoluut. Howto: https://help.ubuntu.com/community/Installation/Netboot
Overigens...is van lezen en horen zeggen...nooit zelf hoeven doen
edit 2=> Bron https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements
Uit de bron:
de NETBOOK editie kan op 4 Gb.
Xubuntu kan op 2 Gb.
http://www.ubuntu.com/netbookquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ah ok, er is dus een specifieke netbook editie. Xubuntu?
Nee, die heet ook echt "netbook edition"quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:25 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ah ok, er is dus een specifieke netbook editie. Xubuntu?
Waarom zou je een dual boot willen?quote:Op zondag 15 augustus 2010 19:53 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik wil een dualboot.
Ik heb nu de ISO, en wil die installeren.
Nee, XP is nodig voor schoolgaande kinderenquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:58 schreef wdn het volgende:
[..]
Waarom zou je een dual boot willen?
Gewoon je gegevens opslaan ergens op en dan formatteren naar netbook. Als het niet voldoet kun je toch altijd weer win XP er op zetten?
Omdat het jezelf niet lukt een systeem op te zettenquote:Op zondag 15 augustus 2010 19:43 schreef Swetsenegger het volgende:
Na 5 minuten op dat netbookje weet ik altijd weer waarom ik OSX gebruik.
Belachelijk, maar dat is een geheel andere discussie.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, XP is nodig voor schoolgaande kinderen
quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:06 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Omdat het jezelf niet lukt een systeem op te zetten
Ik ben gewoon blij als een computer gewoon werkt.quote:Ik ben ook blij dat ome Steve het voor je doet
Ik denk dat er weinig is dat schoolgaande kinderen nodig hebben dat alleen met XP kan en niet met Ubuntu als het om een netbook gaat. Dat ding is toch alleen maar voor internetaccess, documenten/pdf's te lezen en mail te controleren? Kun je er nog meer zinnige dingen mee?quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:05 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, XP is nodig voor schoolgaande kinderen
Lagere school, dus ze hebben specifieke leerprogramma's die alleen op windows draaien. Daarnaast wil ik mijn kinderen sowieso veel wegwijs maken in windows omdat dat helaas toch de de facto standaard is.quote:Op zondag 15 augustus 2010 20:25 schreef wdn het volgende:
[..]
Ik denk dat er weinig is dat schoolgaande kinderen nodig hebben dat alleen met XP kan en niet met Ubuntu als het om een netbook gaat. Dat ding is toch alleen maar voor internetaccess, documenten/pdf's te lezen en mail te controleren? Kun je er nog meer zinnige dingen mee?
Weet je toevallig wat het merk van je netwerk kaart is? Staat dat ding in de network manager vermeld? Geef ook ff de output van "lsmod" (zonder aanhalingstekens).quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Ah, nog leuker... ook bekabeld krijg ik geen IP
hij deed het na een reboot. Heb nu een driver voor m'n wireless kaart en ben 242 updates aan het installeren.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:26 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Weet je toevallig wat het merk van je netwerk kaart is? Staat dat ding in de network manager vermeld? Geef ook ff de output van "lsmod" (zonder aanhalingstekens).
Netbook install via network? En je eerste keer?quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Zowaar... mijn eerste wireless post vanaf Ubuntu. Zeker geen vlekkeloze installatie. Nu eens kijken of ik ḿ met mijn nas kan verbinden.
Nee van bootsble usb en geen van de problemen werd veroorzaakt door gebrek aan kennis. Wireless netwerkkaart had geen driver. Maar nergens werd de wireless netwerkkaart als unconfigurred oid weer gegeven. Wel werd er 1 keer een melding weer gegeven dat er ´een' betaalde driver was waardoor mijn systeem 'beter' zou functioneren. Met zoń melding kan je als eind gebruiker niets natuurlijk.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Netbook install via network? En je eerste keer?
Dat zal nooit vlekkeloos zijn maar hoeveel van de problemen was veroorzaakt door gebrek aan kennis?
Goed gedaan Swets!
Kijk, en daarom gebruikt het gros van de mensen geen Linux distro: het werkt niet out-of-the-box en vereist gekloot om goed werkend te krijgen. Ik had na de installatie van Ubuntu ook gekut met wireless. Zo lastig kan het toch niet zijnquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee van bootsble usb en geen van de problemen werd veroorzaakt door gebrek aan kennis. Wireless netwerkkaart had geen driver. Maar nergens werd de wireless netwerkkaart als unconfigurred oid weer gegeven. Wel werd er 1 keer een melding weer gegeven dat er ´een' betaalde driver was waardoor mijn systeem 'beter' zou functioneren. Met zoń melding kan je als eind gebruiker niets natuurlijk.
Als ik vervolgens een utp kabel in netbookje en router steek en de linklampjes keurig zie gaan branden, maar geen IP krijg is dat wederom geen gebrek aan kennis. Je mag tegenwoordig toch verwachten dat je OS linkup detecteert en broadcast voor een IP. Dat deed ubuntu dus pas na een herstart. Ik neem aan dat het met een herstart van TCP/IP ook wel gelukt was, maar hier had je de gewone gebruiker ZEKER kwijt geweest
Nadat ik internetverbinding had kreeg ik weer de melding over 'een' driver en kreeg ik de keuze uit 2 broadcom drivers. 1 Open Source en 1 proprietary. bij de OS staat bij afkomst 'Ubuntu developers' bij de proprietary staat bij afkomst 'getest door ubunto developers' en weet je als gebruiker nog geen reet. Ik neem aan dat de laatste gewoon een closed source binary driver is die bv realtek en ralink ook releasen voor hun chipsets. Had dus graag bij afkomst 'broadcom' zien staan.
Daarna een berg uploads, kreeg wat vage foutmeldingen over de packetmanager die al weg waren voor ik ze kon lezen omdat ze niet 'on front' zaten maar achter een ander dialoog venster.
Verder ben ik niet echt te spreken over de desktop en menu, maar ik denk dat dat komt door de netbook versie en voor echte super noobs is het misschien wel handig. Hoewel ik zeker een simpele 'browse' optie mis bij files en folders. Pas wanneer je een folder aanklik kom je in de echte filebrowser en kan je bv ook verboinden met je NAS.
En veel spannends heb ik verder nog niet gedaan
Dat zou je me kunnen verwijten inderdaad. Nee. Vooral omdat ik aannam dat chipsets als Broadcom, atheros en intel zeker gesupport zouden zijn, waarbij ik me kan voorstellen dat ralink en realtek minder aandacht krijgen. Hoewel vooral ralink al jaren binary drivers released voor hun chipsets.quote:Op maandag 16 augustus 2010 07:01 schreef mvdlubbe het volgende:
En, om een amerikaans bedrijf, gevestigd aan de One Microsoft Way, te citeren: did you check the HCL before installing?.
Ok, dat ga ik eens proberen vanavondquote:Maargoed, Swets: die interface van de netbook remix kun je aanpassen door in een andere sessie in te loggen. Via System -> Administration -> Login Screen kun je dat regelen. Je kunt dan de standaard GNOME desktop krijgen in plaats van die gui for dummies.
Ja dat begreep ik dus echt niet. Nu zag ik in die interface for dummies ook niet ff een console om een renew te doen ofzo.quote:Op maandag 16 augustus 2010 08:32 schreef mvdlubbe het volgende:
Het was geenszins een verwijt, Swets. Het zijn lijsten die ik meestal pas consulteer als hardware niet werkt. Maar wat je er soms misschien wel in kunt vinden is een hint hoe de betreffende hardware wel te gebruiken is.
Vreemd vind ik wel dat je eth0 niet automatisch DHCP vraagt, mijn ervaring is dat dat altijd gebeurt.
Eh, dat roepen 'we' niet. Dat is niet de intentie van de Linux-community, al zal ik niet ontkennen dat er 'nerds' zijn die zich machtig voelen in hun eigen rijk en dat op die manier 'verdedigen'. Beetje het nerd-equivalent van de straatjongere, zullen we maar zeggenquote:Op maandag 16 augustus 2010 03:07 schreef ErictheSwift het volgende:
Wat ik altijd zo raar heb gevonden is dat geneuzel van de Linux Zealot Crowd over "hoeveel makkelijker/beter Linux is tov Windows", terwijl ze even later in koor "RTFM UTFS n00b, go back to \/\/1nBL0vvZ3" schreeuwen als de nieuwkomer in kwestie vraagt hoe hij iets aan de praat moet krijgen.
Het ligt eraan met welke maatstaven je 'beter' meet. Er valt wat voor te zeggen dat de grote mainframes van de wereld niet op windows draaien. Niet omdat het ongeschikt is (Windows heeft ook uitvoeringen voor Datacenter/Itanium etc) maar omdat Linux stabieler is en bijvoorbeeld opties bied om 'on the fly' bijgewerkt te worden, het is zelfs technisch mogelijk een compleet systeem inclusief de kernel te upgraden zonder dat het systeem ooit down gaat.quote:Slechtere reclame kan je haast niet maken voor je community, en het roept direct terecht de vraag op of Linux echt zoveel beter is als er voor basiszaken als internet gelijk met CLI-hekserij gewerkt moet worden, en je bij de eerste de beste vraag gelijk al van het forum verjaagd wordt.
Ook dat is een kwestie van hoe je ertegenaan kijkt. Ctrl-Z/C/X/V is niet zo logisch voor mensen met afwijkende toetsenbordindelingen. Probeer dit bijvoorbeeld maar eens met een Dvorak layoutquote:Het in dit draadje geposte artikel "Linux is not Windows" illustreert dit mooi; met kreten als "Linux is a system for nerds by nerds" ga je geen nieuwelingen over de streep trekken, en geneuzel waarom vim zoooo goed is (dw is zoveel logischer als ctrl+z/x/c/v etc; asjeblieft zeg) hebben ze ook geen boodschap aan.
Ubuntu is ontworpen om de overstap naar linux voor leken en windows gebruikers makkelijker te maken, zonder afbreuk te doen aan de kracht van het systeem. Alle gezeik opzijgezet kun je er niet omheen dat het leeuwendeel van de pc's op deze wereld 'out of the box' prima op Ubuntu zullen functioneren voor simpel day-to-day werk. Natuurlijk moet er nog aan gesleuteld worden, maar Linux heeft dan ook niet de wens om zich te conformeren aan de standaarden die Bill Gates voor ons gelegd heeft. Ze willen beter worden, en dat doe je niet door alles hetzelfde te maken.quote:Gelukkig hebben ze bij o.a. Ubuntu forums wèl in de smiezen dat men dat anders moet afhandelen.
ja, ik weet dat dat artikel uit 2006 stamt, maar hier en daar kom je nog van die fanatiekelinkgen tegen
*kuch*quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:00 schreef mime_negert het volgende:
Mijn Ubuntu "avontuur" loopt wat vertraging op. Ik wil namelijk de HDD van mijn laptop backuppen (incl. partities) via mijn LAN. Heeft iemand van jullie nog software suggesties? Mag Linux zijn
Probeer een live CD/DVD met clonezilla. Boot vanaf de CD/DVD je hebt dus geen PC met een geinstalleerd OS nodig. Wel een CD/DVD speler waarvan je kan booten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:00 schreef mime_negert het volgende:
Mijn Ubuntu "avontuur" loopt wat vertraging op. Ik wil namelijk de HDD van mijn laptop backuppen (incl. partities) via mijn LAN. Heeft iemand van jullie nog software suggesties? Mag Linux zijn, maar dat lijkt me niet verstandig omdat ik nog nergens een Linux bak heb staan.
Bedankt. Clonezilla is nu een backup van alle 3 partities van de laptop naar mijn Windows desktop aan het pompen. Alleen bedenk ik me nu of ik niet beter de hele hdd ipv de 3 afzonderlijke partities had kunnen backuppen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probeer een live CD/DVD met clonezilla. Boot vanaf de CD/DVD je hebt dus geen PC met een geinstalleerd OS nodig. Wel een CD/DVD speler waarvan je kan booten.
http://www.clonezilla.org/
Kun je over dat laatste wat uitweiden?quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:33 schreef Thomashorst het volgende:
Naar aanleiding van dit topic toch ook Ubuntu gedownload. heb al meerdere keren een linux versie op een oude pc geïnstalleerd om te kijken hoe het nou precies zat. Door de live cd werd ik toch enthousiast en heb een dualboot systeem gemaakt. (wat allemaal praktisch van zelf ging)
Werkt erg fijn vind ik maar de snelheid tegen over Windows vind ik verwaarloosbaar.
noatime aan /etc/fstab toevoegen, preload installeren en een paar shells in /etc/inittab uitschakelen (heb je nou echt 6 shells nodig?). Dan loopt het al veel soepeler.quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:33 schreef Thomashorst het volgende:
Werkt erg fijn vind ik maar de snelheid tegen over Windows vind ik verwaarloosbaar.
Ga nou niet zomaar aanpassingen 'adviseren' zonder dat je weet wat zijn beoogde doel is. Straks loopt hij tegen problemen aan die hij niet kan verklaren en loopt Linux weer een blauwtjequote:Op maandag 16 augustus 2010 17:06 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
noatime aan /etc/fstab toevoegen, preload installeren en een paar shells in /etc/inittab uitschakelen (heb je nou echt 6 shells nodig?). Dan loopt het al veel soepeler.
quote:However, turning off atime updating breaks POSIX compliance, and some applications, notably the mutt mail reader (in some configurations), and some file usage watching utilities, notably tmpwatch. In the worst case, not updating atime can cause some backup programs to fail to backup a file.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |