Weet je toevallig wat het merk van je netwerk kaart is? Staat dat ding in de network manager vermeld? Geef ook ff de output van "lsmod" (zonder aanhalingstekens).quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:08 schreef Swetsenegger het volgende:
Ah, nog leuker... ook bekabeld krijg ik geen IP
hij deed het na een reboot. Heb nu een driver voor m'n wireless kaart en ben 242 updates aan het installeren.quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:26 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Weet je toevallig wat het merk van je netwerk kaart is? Staat dat ding in de network manager vermeld? Geef ook ff de output van "lsmod" (zonder aanhalingstekens).
Netbook install via network? En je eerste keer?quote:Op zondag 15 augustus 2010 22:54 schreef Swetsenegger het volgende:
Zowaar... mijn eerste wireless post vanaf Ubuntu. Zeker geen vlekkeloze installatie. Nu eens kijken of ik ḿ met mijn nas kan verbinden.
Nee van bootsble usb en geen van de problemen werd veroorzaakt door gebrek aan kennis. Wireless netwerkkaart had geen driver. Maar nergens werd de wireless netwerkkaart als unconfigurred oid weer gegeven. Wel werd er 1 keer een melding weer gegeven dat er ´een' betaalde driver was waardoor mijn systeem 'beter' zou functioneren. Met zoń melding kan je als eind gebruiker niets natuurlijk.quote:Op zondag 15 augustus 2010 23:02 schreef wdn het volgende:
[..]
Netbook install via network? En je eerste keer?
Dat zal nooit vlekkeloos zijn maar hoeveel van de problemen was veroorzaakt door gebrek aan kennis?
Goed gedaan Swets!
Kijk, en daarom gebruikt het gros van de mensen geen Linux distro: het werkt niet out-of-the-box en vereist gekloot om goed werkend te krijgen. Ik had na de installatie van Ubuntu ook gekut met wireless. Zo lastig kan het toch niet zijnquote:Op zondag 15 augustus 2010 23:16 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee van bootsble usb en geen van de problemen werd veroorzaakt door gebrek aan kennis. Wireless netwerkkaart had geen driver. Maar nergens werd de wireless netwerkkaart als unconfigurred oid weer gegeven. Wel werd er 1 keer een melding weer gegeven dat er ´een' betaalde driver was waardoor mijn systeem 'beter' zou functioneren. Met zoń melding kan je als eind gebruiker niets natuurlijk.
Als ik vervolgens een utp kabel in netbookje en router steek en de linklampjes keurig zie gaan branden, maar geen IP krijg is dat wederom geen gebrek aan kennis. Je mag tegenwoordig toch verwachten dat je OS linkup detecteert en broadcast voor een IP. Dat deed ubuntu dus pas na een herstart. Ik neem aan dat het met een herstart van TCP/IP ook wel gelukt was, maar hier had je de gewone gebruiker ZEKER kwijt geweest
Nadat ik internetverbinding had kreeg ik weer de melding over 'een' driver en kreeg ik de keuze uit 2 broadcom drivers. 1 Open Source en 1 proprietary. bij de OS staat bij afkomst 'Ubuntu developers' bij de proprietary staat bij afkomst 'getest door ubunto developers' en weet je als gebruiker nog geen reet. Ik neem aan dat de laatste gewoon een closed source binary driver is die bv realtek en ralink ook releasen voor hun chipsets. Had dus graag bij afkomst 'broadcom' zien staan.
Daarna een berg uploads, kreeg wat vage foutmeldingen over de packetmanager die al weg waren voor ik ze kon lezen omdat ze niet 'on front' zaten maar achter een ander dialoog venster.
Verder ben ik niet echt te spreken over de desktop en menu, maar ik denk dat dat komt door de netbook versie en voor echte super noobs is het misschien wel handig. Hoewel ik zeker een simpele 'browse' optie mis bij files en folders. Pas wanneer je een folder aanklik kom je in de echte filebrowser en kan je bv ook verboinden met je NAS.
En veel spannends heb ik verder nog niet gedaan
Dat zou je me kunnen verwijten inderdaad. Nee. Vooral omdat ik aannam dat chipsets als Broadcom, atheros en intel zeker gesupport zouden zijn, waarbij ik me kan voorstellen dat ralink en realtek minder aandacht krijgen. Hoewel vooral ralink al jaren binary drivers released voor hun chipsets.quote:Op maandag 16 augustus 2010 07:01 schreef mvdlubbe het volgende:
En, om een amerikaans bedrijf, gevestigd aan de One Microsoft Way, te citeren: did you check the HCL before installing?.
Ok, dat ga ik eens proberen vanavondquote:Maargoed, Swets: die interface van de netbook remix kun je aanpassen door in een andere sessie in te loggen. Via System -> Administration -> Login Screen kun je dat regelen. Je kunt dan de standaard GNOME desktop krijgen in plaats van die gui for dummies.
Ja dat begreep ik dus echt niet. Nu zag ik in die interface for dummies ook niet ff een console om een renew te doen ofzo.quote:Op maandag 16 augustus 2010 08:32 schreef mvdlubbe het volgende:
Het was geenszins een verwijt, Swets. Het zijn lijsten die ik meestal pas consulteer als hardware niet werkt. Maar wat je er soms misschien wel in kunt vinden is een hint hoe de betreffende hardware wel te gebruiken is.
Vreemd vind ik wel dat je eth0 niet automatisch DHCP vraagt, mijn ervaring is dat dat altijd gebeurt.
Eh, dat roepen 'we' niet. Dat is niet de intentie van de Linux-community, al zal ik niet ontkennen dat er 'nerds' zijn die zich machtig voelen in hun eigen rijk en dat op die manier 'verdedigen'. Beetje het nerd-equivalent van de straatjongere, zullen we maar zeggenquote:Op maandag 16 augustus 2010 03:07 schreef ErictheSwift het volgende:
Wat ik altijd zo raar heb gevonden is dat geneuzel van de Linux Zealot Crowd over "hoeveel makkelijker/beter Linux is tov Windows", terwijl ze even later in koor "RTFM UTFS n00b, go back to \/\/1nBL0vvZ3" schreeuwen als de nieuwkomer in kwestie vraagt hoe hij iets aan de praat moet krijgen.
Het ligt eraan met welke maatstaven je 'beter' meet. Er valt wat voor te zeggen dat de grote mainframes van de wereld niet op windows draaien. Niet omdat het ongeschikt is (Windows heeft ook uitvoeringen voor Datacenter/Itanium etc) maar omdat Linux stabieler is en bijvoorbeeld opties bied om 'on the fly' bijgewerkt te worden, het is zelfs technisch mogelijk een compleet systeem inclusief de kernel te upgraden zonder dat het systeem ooit down gaat.quote:Slechtere reclame kan je haast niet maken voor je community, en het roept direct terecht de vraag op of Linux echt zoveel beter is als er voor basiszaken als internet gelijk met CLI-hekserij gewerkt moet worden, en je bij de eerste de beste vraag gelijk al van het forum verjaagd wordt.
Ook dat is een kwestie van hoe je ertegenaan kijkt. Ctrl-Z/C/X/V is niet zo logisch voor mensen met afwijkende toetsenbordindelingen. Probeer dit bijvoorbeeld maar eens met een Dvorak layoutquote:Het in dit draadje geposte artikel "Linux is not Windows" illustreert dit mooi; met kreten als "Linux is a system for nerds by nerds" ga je geen nieuwelingen over de streep trekken, en geneuzel waarom vim zoooo goed is (dw is zoveel logischer als ctrl+z/x/c/v etc; asjeblieft zeg) hebben ze ook geen boodschap aan.
Ubuntu is ontworpen om de overstap naar linux voor leken en windows gebruikers makkelijker te maken, zonder afbreuk te doen aan de kracht van het systeem. Alle gezeik opzijgezet kun je er niet omheen dat het leeuwendeel van de pc's op deze wereld 'out of the box' prima op Ubuntu zullen functioneren voor simpel day-to-day werk. Natuurlijk moet er nog aan gesleuteld worden, maar Linux heeft dan ook niet de wens om zich te conformeren aan de standaarden die Bill Gates voor ons gelegd heeft. Ze willen beter worden, en dat doe je niet door alles hetzelfde te maken.quote:Gelukkig hebben ze bij o.a. Ubuntu forums wèl in de smiezen dat men dat anders moet afhandelen.
ja, ik weet dat dat artikel uit 2006 stamt, maar hier en daar kom je nog van die fanatiekelinkgen tegen
*kuch*quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:00 schreef mime_negert het volgende:
Mijn Ubuntu "avontuur" loopt wat vertraging op. Ik wil namelijk de HDD van mijn laptop backuppen (incl. partities) via mijn LAN. Heeft iemand van jullie nog software suggesties? Mag Linux zijn
Probeer een live CD/DVD met clonezilla. Boot vanaf de CD/DVD je hebt dus geen PC met een geinstalleerd OS nodig. Wel een CD/DVD speler waarvan je kan booten.quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:00 schreef mime_negert het volgende:
Mijn Ubuntu "avontuur" loopt wat vertraging op. Ik wil namelijk de HDD van mijn laptop backuppen (incl. partities) via mijn LAN. Heeft iemand van jullie nog software suggesties? Mag Linux zijn, maar dat lijkt me niet verstandig omdat ik nog nergens een Linux bak heb staan.
Bedankt. Clonezilla is nu een backup van alle 3 partities van de laptop naar mijn Windows desktop aan het pompen. Alleen bedenk ik me nu of ik niet beter de hele hdd ipv de 3 afzonderlijke partities had kunnen backuppen.quote:Op maandag 16 augustus 2010 10:10 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probeer een live CD/DVD met clonezilla. Boot vanaf de CD/DVD je hebt dus geen PC met een geinstalleerd OS nodig. Wel een CD/DVD speler waarvan je kan booten.
http://www.clonezilla.org/
Kun je over dat laatste wat uitweiden?quote:Op maandag 16 augustus 2010 14:33 schreef Thomashorst het volgende:
Naar aanleiding van dit topic toch ook Ubuntu gedownload. heb al meerdere keren een linux versie op een oude pc geïnstalleerd om te kijken hoe het nou precies zat. Door de live cd werd ik toch enthousiast en heb een dualboot systeem gemaakt. (wat allemaal praktisch van zelf ging)
Werkt erg fijn vind ik maar de snelheid tegen over Windows vind ik verwaarloosbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |