abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_85722508
Twinkly _O_ _O_

En dan wil ik nog even toevoegen dat het mij slim lijkt om een lactatiekundige IBCLC in te schakelen en niet de lactatie(des)kundige van het consultatiebureau. Maar dat advies is wel wat gekleurd door m'n eigen ervaringen ;)

Een lactatieDESkundige is overigens iedereen die dat zichzelf noemt. Een lactatiekundige heeft de opleiding gevolgd. Een lactatiekundige IBCLC heeft een internationaal examen afgelegd.

Zoek er hier één
pi_85722647
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:16 schreef WupWup het volgende:
Twinkly _O_ _O_

En dan wil ik nog even toevoegen dat het mij slim lijkt om een lactatiekundige IBCLC in te schakelen en niet de lactatie(des)kundige van het consultatiebureau. Maar dat advies is wel wat gekleurd door m'n eigen ervaringen ;)

Een lactatieDESkundige is overigens iedereen die dat zichzelf noemt. Een lactatiekundige heeft de opleiding gevolgd. Een lactatiekundige IBCLC heeft een internationaal examen afgelegd.

Zoek er hier één
Goed advies :Y
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_85722681
Ik heb geleerd dat minder dan 2% van de vrouwelijke bevolking niet in staat is om haar eigen baby te kunnen borstvoeden. Daar worden ook vrouwen in meegenomen die bijv bepaalde medicatie gebruiken en borstoperaties hebben ondergaan.
Het komt dus inderdaad héél erg weinig voor. Neemt niet weg dat het niet onmogelijk is, maar om Twinkly's opmerking even in perspectief te plaatsen.
pi_85722726
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:21 schreef WupWup het volgende:
Ik heb geleerd dat minder dan 2% van de vrouwelijke bevolking niet in staat is om haar eigen baby te kunnen borstvoeden. Daar worden ook vrouwen in meegenomen die bijv bepaalde medicatie gebruiken en borstoperaties hebben ondergaan.
Dat was dus ook wat ik had gelezen in een artikel.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  donderdag 26 augustus 2010 @ 11:24:02 #255
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85722785
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:06 schreef Asyniur het volgende:
azo flugel, dan had ik het niet goed begrepen
en sowieso als Willem inderdaad apathisch wordt etc dan móet je gewoon iets anders.
Het was ook niet aanvallend bedoeld maar opbouwend.
Doen wat bij jullie past maar ook wat haalbaar is hoor! :*
Ik pakte 'm ook niet aanvallend op hoor ;) Ik vind het juist fijn dat mensen zo meedenken, wil dit gewoon heel graag laten slagen, anders had ik 2 weken geleden de handdoek al wel in de ring gegooid.

Twinkly dankjewel!! :* Die info ga ik eens goed doorlezen straks. Mijn Lactatiedeskundige vind ik wel okay, ze is wel erg chaotisch, maar ik voel mezelf op m'n gemak bij haar... Zal straks bij het CB ook nog wat extra advies vragen... Volgende week is het borstvoedingscafe hier in de buurt, daar ga ik ook naartoe. Volgens mij ga ik daar ook wel veel info kunnen krijgen...

quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:59 schreef trui het volgende:
bij mij kostte het ook flink veel moeite, dat opvoeren van de productie. en ik weet hier al 2 dames die een verminderde hoeveelheid melkklierweefsel hebben. dus als ze dan verteld geen stuwing gehad te hebben, en 't kindje komt echt te weinig aan (valt af zelfs), dan vind ik 't niet zo'n gekke opmerking van de LK. het kan ook gewoon heel fijn zijn lijkt me als iemand je vertelt dat 't niet bij iedereen zo goed te sturen is. (want je voelt je heel rot als 't niet lukt, weet ik uit ervaring).
Dat laatste met name... Ik was vast van plan om zo lang mogelijk borstvoeding bij te geven. Het is bij mij op het werk prima geregeld met kolven en ik had al wat verlofuren apart gehouden om in te kunnen zetten voor kolven nadat dit niet meer in 'baastijd' mag... Had mezelf er erg op verheugd en op de een of andere manier voel ik mezelf af en toe ook een beetje mislukt dat ik het niet voor elkaar krijg om die productie op te schroeven.

Tnx wupwup, ik zal die lijst eens doornemen... Eens zien of die van mij er op staat. Ze is overigens verbonden aan een ziekenhuis en mijn kraamzorgorganisatie, dus het lijkt me wel dat ze de benodigde papieren zal hebben.
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 12:22:48 #256
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85724924
flugel, wat ik me nog bedacht:
heb je een weegschaal? mss kan je een keertje een ochtendvoeding afkolven, kijken wat de opbrengst is, en dan de volgende dag voor en na de voeding wegen hoeveel er binnen komt. dan weet je meteen of willem echt gewoon weinig binnen krijgt, of dat jij gewoon geen kolfmens bent.

en verder: bewaak je grenzen! bepaal voor jezelf of de huidige manier houdbaar is voor je, en maak voor jezelf een lijst van dingen die je nog wil proberen (bv-hulpset, domperidom, weetikhet) met een tijd eraan, en minimaal resultaat. als dat het allemaal niet is, wordt hij ook groot op kv. het laatste wat je wil is doelloos doormodderen terwijl het eigenlijk niet gaat. hoe graag je ook wil.

twinkly, het is niet een standaard AD wegens het bipolaire aspect, dus in dat opzicht gaat het niet helemaal op. deze medicatie wordt ook aan hele kleine kinderen voorgeschreven bij de betreffende ziekte (anti-epileptica). dus zo schadelijk zal het niet zijn.
het medicijn is dus geen ssri :)
ik ga vanmiddag aan de psych vragen hoe hij erbij komt dat het niet kan icm bv, na de onderzoeken die p_iglet heeft gevonden. mag hij zelf ook eerst literatuuronderzoek doen voordat ik de bv opgeef. maar als hij tot de conclusie komt dat het niet kan, kan het niet, e is het einde bv. maar ik ben nog niet uitgestreden :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 12:36:31 #257
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_85725432
Twinkly, een punt van aandacht bij Fluugs is ook dat Willem eigenwijs is. Zo wil hij niet vastgehouden worden tijdens het voeden, lijkt me dat dat ook lastig aan te leggen is.
Verder, ik had ook pas na 10 dagen echt stuwing (en nu nog steeds regelmatig als Nathan wat langer tussen 2 voedingen laat zitten) toen ik gestopt ben met de bijvoeding en ik gewoon continu met Nathan aan de borst zat, dat heb ik een paar dagen volgehouden en uiteindelijk toch een speen gepakt gevolg: hij dronk beter uit de borst en mn productie was hoog genoeg om Nathan volledig te voeden. Verschil is gewoon wel dat Nathan maar 30 cc bijvoeding kreeg en Willem 90 krijgt.

Even een ander 'probleempje' bij mezelf:
Wat betreft het gebruik van een tepelhoed afbouwen, ik heb daar gisteren met een lactatiekundige over gebeld (niet mn eigen helaas) en zij vertelde dat je gewoon begint met 2 voedingen zonder tepelhoed te geven. Het probleem is dat Nathan heel erg snel vermoeid lijkt te raken van het drinken zonder tepelhoed, in slaap valt en binnen een uur opnieuw wil eten. Daarbij doet hij hetzelfde als in het begin: hij draait zn tong omhoog waardoor zn wang naarbinnen wordt gezogen tijdens het drinken. Hoe kan ik dit veranderen?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 12:41:09 #258
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85725635
Davinia, welke AD gaat het om?

Je zou kunnen overwegen om zelf (of je psych) contact op te nemen met de poppoli, toen er nog sprake van was dat ik zou moeten gaan slikken heb ik daar gekeken bij welke middelen ik zwanger mocht worden, ze hebben daar ook ervaring met BV.

http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?ch=web&id=POPPOLI

en tnx voor het hart onder de riem, ik ga met Martijn weer een ultimo-datum afspreken voor verder overleg...

@pessie, Willem kreeg direct al een flinke bijvoeding idd. Omdat hij zo groot is heeft hij ook al veel nodig...
  donderdag 26 augustus 2010 @ 13:35:05 #259
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85728019
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 12:41 schreef flugeltje het volgende:
Davinia, welke AD gaat het om?

Je zou kunnen overwegen om zelf (of je psych) contact op te nemen met de poppoli, toen er nog sprake van was dat ik zou moeten gaan slikken heb ik daar gekeken bij welke middelen ik zwanger mocht worden, ze hebben daar ook ervaring met BV.

http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?ch=web&id=POPPOLI

en tnx voor het hart onder de riem, ik ga met Martijn weer een ultimo-datum afspreken voor verder overleg...

@pessie, Willem kreeg direct al een flinke bijvoeding idd. Omdat hij zo groot is heeft hij ook al veel nodig...
bij de poppoli roepen ze nu juist dat het niet kan icm bv... daar heeft mijn psych zijn info ook vandaan.
terwijl hun redenatie opgaat voor zwangerschap, en ze geen bronnen hebben mbt bv en dan al helemaal niet bij een kind wat al (bijna) 8 mnd is.
maar hij gaat het nog een keer navragen. (met gezonde tegenzin :o ;( veel te moeilijk, patiënten die zelf googlen en kritisch zijn. opsluiten die hap! o|O )

ik merk dat ik me flink kwaad begin te maken hierover. hoe kunnen ze zo lichthartig doen over iets wat ik zo belangrijk vind. iets waar ik zó voor heb gevochten! iets wat gewoon fijn is. wat aviva ook ontzettend fijnvindt! beetje jammer, allemaal ;(
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:21:52 #260
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85730229
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 13:35 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

bij de poppoli roepen ze nu juist dat het niet kan icm bv... daar heeft mijn psych zijn info ook vandaan.
terwijl hun redenatie opgaat voor zwangerschap, en ze geen bronnen hebben mbt bv en dan al helemaal niet bij een kind wat al (bijna) 8 mnd is.
maar hij gaat het nog een keer navragen. (met gezonde tegenzin :o ;( veel te moeilijk, patiënten die zelf googlen en kritisch zijn. opsluiten die hap! o|O )

ik merk dat ik me flink kwaad begin te maken hierover. hoe kunnen ze zo lichthartig doen over iets wat ik zo belangrijk vind. iets waar ik zó voor heb gevochten! iets wat gewoon fijn is. wat aviva ook ontzettend fijnvindt! beetje jammer, allemaal ;(
Jeutje zeg, wat een gedoe... Kan je huisarts hierin niets betekenen richting de POPpoli? Ik heb destijds bij m'n gyn ook advies gevraagd, die heeft toen wat middelen voor me opgeschreven die ik volgens hem gewoon kon gebruiken tijdens zwangerschap. Probleem was daar echter dat ik het ene middel wel tijdens zwangerschap en niet tijdens BV mocht gebruiken en andere middelen weer andersom. Daarom heb ik er toen voor gekozen om niet te gaan slikken en gelukkig ging het daarna weer snel beter met me...

Overigens kan ik mezelf voorstellen dat je hier heel hard voor gevochten hebt en niet zomaar op wilt geven, maar als het echt niet anders kan zou ik in dit geval toch voor mezelf kiezen. Je hebt 9 maanden gevoed, ze heeft een hele goede start van je gekregen. Nu ben jij aan de beurt om een nieuwe start te maken... Dat is voor Aviva uiteindelijk ook wel beter lijkt me... :*
pi_85730347
Ik vind het ook raar dat hij verwacht dat je zomaar even zou stoppen met bv... Dat terwijl een depressie juist erger kan worden als je ook nog eens stopt met bv, door de hormoonverandering...

Of dacht ie dat dan op te vangen met AD?
pi_85731588
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 14:24 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het ook raar dat hij verwacht dat je zomaar even zou stoppen met bv... Dat terwijl een depressie juist erger kan worden als je ook nog eens stopt met bv, door de hormoonverandering...
Dat ja.

Davinia als je het fijn vindt wil ik wel helpen zoeken op PubMed als je mij PM-ed wat de naam van het middel is?
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_85732082
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 14:24 schreef Ticootje het volgende:

Of dacht ie dat dan op te vangen met AD?
Het is inderdaad een aardige cirkelredenering. Ik hoop dat 'ie getriggerd is om nu zelf gedegen literatuuronderzoek te gaan doen en het niet afdoet met 'even navragen'.
Davinia, wat rot dat je medicatie nodig hebt. Ik snap je helemaal dat je dit niet zomaar gaat opgeven. Ja, het is wel 'al' 9 maanden, maar hallo! Kijk even wat een bergen je hebt verzet voor die 9 maanden! Als ik iets voor je kan doen mbt uitzoekwerk op het gebied van medicatie of de aandoening oid, laat maar weten.
pi_85732097
Samen met Twinkly dus :+
  donderdag 26 augustus 2010 @ 15:53:11 #265
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85733964
flugel, als deze medicatie niet kan icm bv, dan stopt de bv. dan kies ik voor mezelf.
laat ik dat heel duidelijk voorop stellen.
maar, met wat simpel google-werk op de geijkte plekken zoals bv.com en het farmaceutisch kompas (of hoe dat ding ook heet) kom je al heel snel tot een andere conclusie.
zolang niet 100% zeker is dat het niet samen kan, en het er gewoon op neerkomt dat het makkelijker voor hun is om geen literatuuronderzoek te doen en mij maar 'gewoon' te laten stoppen met bv, ga ik niet stoppen, omdat zij lui zijn. met alle respect, hoor.

en ze is nog geen 8 maanden hoor! dus al helemaal nog geen 9 maand! mn kleine baby! O+

PR heeft de psych nog teruggebeld met de vraag of we mss zelf anders contact op kunnen nemen met de poppoli. anders zit die psych er zo tussen. ik weet daar de uitslag nog niet van.
verder heb ik bv.com een berichtje gestuurd via twitter met mijn vraag (kon het nummer van die lonneke-persoon zo gauw niet vinden)
morgenochtend naar de huisarts.
ik wil gewoon antwoorden.

twink en wup, jullie zijn lief! O+ ik zal jullie ff de naam van het spul pm'en. al heeft p_iglet ook al gezocht op pubmed, en gaat ze morgen nog wat verder graven. you never know ;)

ik had de psych nog gezegd, ik krijg allemaal artikelen toegestuurd, kan ik die anders doorsturen, zodat je kan zien wat ik bedoel? nou dat was allemaal ingewikkeld, want dan werd zijn inbox te vol.
tsja, hij rekent op een gesprekje van 2 min. wat ik heb besloten mbt medicatie of andere therapie, en dan kom ik met allemaal ingewikkelde vragen. maar ja, het is wel mijn lichaam, (en dat van mijn dochter) daar spring ik voorzichtig mee om.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 16:03:54 #266
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85734392
oh, en hij heeft helemaal niets gezegd over hormoonwisselingen door stoppen met bv. het enige wat hij 'wist', is dat je een volledige bv wel met een paar dagen kon stoppen. uhm, nou nee! en ik zeker niet.

dus tsja...
  donderdag 26 augustus 2010 @ 16:26:47 #267
259886 pessie
pi_85735120
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:03 schreef DaviniaHR het volgende:
oh, en hij heeft helemaal niets gezegd over hormoonwisselingen door stoppen met bv. het enige wat hij 'wist', is dat je een volledige bv wel met een paar dagen kon stoppen. uhm, nou nee! en ik zeker niet.

dus tsja...
:o per voeding reken je toch 5 dagen? Dus als je op 6 voedingen zit moet je dus 30 dagen doen over afbouwen?

Nare psych lijkt me dit...
pi_85735266
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:26 schreef pessie het volgende:

[..]

:o per voeding reken je toch 5 dagen? Dus als je op 6 voedingen zit moet je dus 30 dagen doen over afbouwen?

Nare psych lijkt me dit...
Prima psych, geen lactatiekundige. :(

Hij zegt dat je meteen kan stoppen met het voeden. Dat je nog een maand moet kolven is een bijzaak.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_85735486
geen nare psych, maar gewoon een psych die geen verstand heeft van borstvoeding en medicatie...

Ik gooi hem er nog maar een keer in.
De totale tijd die tijdens de geneeskunde opleiding besteed wordt aan borstvoeding is 2 uur aan werking van melkproductie etc, en tijdens je co-schappen een verdwaald kwartiertje tijdens kindergeneeskunde aan uitleg over borstvoeding bij pasgeborenen en een kwartiertje over medicatie en borstvoeding tijdens farmacie onderwijs.
Dat laatste is niet veel meer dan het kunnen opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas.

Tenzij er dus persoonlijke interesse vanuit een arts is leer je alleen maar van wat je in de praktijk tegenkomt. En het makkelijkste voor een arts is opzoeken wat in de bijsluiter of het farmacotherapeutisch kompas staat. En die zijn dubbel op voorzichtig.

Artsen hebben dus op een enkele uitzondering na GEEEEEN borstvoedingskennis.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 16:43:59 #270
259886 pessie
pi_85735723
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:37 schreef p_iglet het volgende:
geen nare psych, maar gewoon een psych die geen verstand heeft van borstvoeding en medicatie...

Ik gooi hem er nog maar een keer in.
De totale tijd die tijdens de geneeskunde opleiding besteed wordt aan borstvoeding is 2 uur aan werking van melkproductie etc, en tijdens je co-schappen een verdwaald kwartiertje tijdens kindergeneeskunde aan uitleg over borstvoeding bij pasgeborenen en een kwartiertje over medicatie en borstvoeding tijdens farmacie onderwijs.
Dat laatste is niet veel meer dan het kunnen opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas.

Tenzij er dus persoonlijke interesse vanuit een arts is leer je alleen maar van wat je in de praktijk tegenkomt. En het makkelijkste voor een arts is opzoeken wat in de bijsluiter of het farmacotherapeutisch kompas staat. En die zijn dubbel op voorzichtig.

Artsen hebben dus op een enkele uitzondering na GEEEEEN borstvoedingskennis.
Oh -O-
pi_85736034
Ik kwam bij een huisarts die niet eens wist dat je met 9 maanden nog borstvoeding kon geven...

Dus tja... Helaas kom je in de medische wereld een hoop artsen, incl. kinderartsen, tegen die gewoon echt geen verstand hebben van borstvoeding.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:25:22 #272
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85737284
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:31 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Prima psych, geen lactatiekundige. :(

Hij zegt dat je meteen kan stoppen met het voeden. Dat je nog een maand moet kolven is een bijzaak.
hij zei dat de hele bvmet een paar dagen gedaan kon zijn.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:42:59 #273
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85737814
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:53 schreef DaviniaHR het volgende:
flugel, als deze medicatie niet kan icm bv, dan stopt de bv. dan kies ik voor mezelf.
laat ik dat heel duidelijk voorop stellen.
maar, met wat simpel google-werk op de geijkte plekken zoals bv.com en het farmaceutisch kompas (of hoe dat ding ook heet) kom je al heel snel tot een andere conclusie.
zolang niet 100% zeker is dat het niet samen kan, en het er gewoon op neerkomt dat het makkelijker voor hun is om geen literatuuronderzoek te doen en mij maar 'gewoon' te laten stoppen met bv, ga ik niet stoppen, omdat zij lui zijn. met alle respect, hoor.

en ze is nog geen 8 maanden hoor! dus al helemaal nog geen 9 maand! mn kleine baby! O+

Goed dat je voor jezelf kiest als het echt niet anders kan. Ik ben er echter net als jijzelf en de anderen hier niet van overtuigd dat er geen andere opties zijn. Er zijn legio vrouwen die AD slikken rondom zwangerschap en er zullen er best meer zijn die met BV zitten...
Ik zie dat er al mensen voor je aan het zoeken zijn, ik hoop dat er wat uitkomt.
pi_85739037
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 17:25 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

hij zei dat de hele bvmet een paar dagen gedaan kon zijn.
Nou ja, het kan wel. Jen stopte zo plots dat ik nog een week heb gekolfd en gewoon best veel stuwing had (maar dat heeft een functie als je wilt/moet stoppen) en daarna was het niet meer nodig de druk eraf te kolven...
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:25:28 #275
259886 pessie
pi_85741289
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nou ja, het kan wel. Jen stopte zo plots dat ik nog een week heb gekolfd en gewoon best veel stuwing had (maar dat heeft een functie als je wilt/moet stoppen) en daarna was het niet meer nodig de druk eraf te kolven...
Misschien een rare vraag, maar hou je dan geen theezakjes over?
pi_85741820
Van acuut stoppen zou je denk ik wel duidelijk merkbaarder theezakjes kúnnen krijgen dan wanneer je op de meest natuurlijke manier (namelijk na minimaal 2 jaar voeden héél geleidelijk afbouwen)*** zou stoppen omdat in het laatste geval het slinkende klierweefsel heel gelijkmatig wordt vervangen door vetweefsel.

Maar in principe wordt iedere borst die niet meer in werking is eerst een theezakje (klierweefsel wordt minder) om daarna weer gevuld te raken maar dan met vet.
Hoe snel dat gebeurt en hoe veel dat gebeurt heeft te maken met hoe veel klierweefsel je hebt, hoe veel vet er weer voor terug komt, je leeftijd, de conditie van je huid, etc. etc. etc.

Ook vrouwen die nooit BV hebben gegeven kunnen theezakjes krijgen, het is namelijk de zwangerschap die zorgt voor de groei van je borsten.

*** disclaimer: ik ga even uit van de biologisch gezien meest natuurlijke manier. Dus zonder oordeel over wat voor ieder individu de beste manier is ;)
pi_85742498
Oh, flugel en Pessie... Waar ik ineens aan moest denken (en wat ik vervolgens op min telefoon uitwerkte om het daarna kwijt te zijn }:| )

Zowel bij kindjes die het moeilijk vinden om vastgehouden te worden tijdens het drinken als bij kindjes die van het tepelhoedje af moeten is biological nurturing een dijk van een methode.

Edit: oh ik zie dat Twinkly het ook al heeft genoemd en dat ze zelfs een link heeft geplaatst :@
komtie nog een keer: *klik*

Je geeft dan namelijk je kind de kans om even helemaal gebruik te maken van zijn eigen reflexen, zonder die dingen die wij als moderne ouders heel makkelijk vinden maar die voor baby'tjes eigenlijk heel tegennatuurlijk zijn. (op de rug liggen, druk tegen de rug of nek, stil moeten liggen).

Het is een methode die je thuis toe kan passen, in eerste instantie vooral om je kindje (en jezelf) fijne ervaringen aan de borst te geven. Voor kinderen die veel maaien met de armpjes, overstrekken en/of tegenstribbelen is dat heel goed.

Daarnaast zorgt het er voor dat kinderen zichzelf vaak helemaal mooi aanleggen, zonder hulpmiddelen. En dat is weer fijn als je bezig bent om een tepelhoedje af te wennen.

Voor jezelf is het ook heel goed want door het vele huidcontact krijgt je productie een flinke boost.

Het gaat als volgt:

Kies een moment dat baby niet net helemaal volgedronken is maar ook niet als hij vreselijk veel honger heeft.
Ga lekker ontspannen op bed zitten. Een beetje onderuit gezakt en met ontbloot bovenlijf.
Baby is ook zo bloot mogelijk (bij voorkeur niets of alleen een luier).
Leg baby op je buik, tussen je borsten en laat hem zelf de weg vinden.

Wat je vaak ziet is dat de baby gaat snuffelen, met armpjes en beentjes gaat bewegen en met zijn hoofd op en neer gaat stuiteren (ziet er enger uit dan het is, kan geen kwaad). Precies al die dingen die zo lastig kunnen zijn bij het aanleggen gebruikt hij juist om zichzelf nu aan te leggen.

Al kruipend en stuiterend komt hij bij de tepel en door de zwaartekracht zakt zijn mondje ook wat open. De laatste stuiter plopt hem precies met die open mond op de tepel en dan ligt hij waarschijnlijk helemaal mooi aan.

Op dat moment kan je wat ondersteunen maar het is absoluut niet erg als hij niet recht ligt. Desnoods ligt hij op zijn kop, het mag allemaal want hij geeft zelf wel aan als het vervelend is.

geniet, ontspan en beschouw het vooral als oefenen. Het hoeft niet bij elke voeding (het hóeft natuurlijk helemaal nooit ;) ) maar het is echt een prachtmiddel en het werkt heel erg vaak heel goed.

---------------------------

En nog iets voor flugel, waar ik ineens aan moest denken:

Als je je zorgen maakt over of je (later) nog wel volledig BV kan geven: elke keer als je in de eerste paar weken je kindje aan legt worden er receptoren aangelegd in je borst. Hoe meer receptoren hoe groter de kans is dat je later ook zonder problemen kan voeden.
Het gaat dan om het aanleggen, dus vaker kort voeden is beter dan minder vaak lang voeden.

Da's dus precies een van de redenen dat je zo vaak hoort dat de generaties vrouwen voor ons "ineens geen melk meer hadden". Als je in de kraamtijd al op een mager schema voedt dan wordt het later lastiger om de productie op peil te houden.

Volgens mij leg je al, als ik je verhaal zo lees, hartstikke vaak aan dus da's fantastisch ^O^
Maar dan weet je ook een stukje theorie, misschien kan dat je helpen.

--------------------------

En als laatste voor Davinia, voor ik weer onder mijn lurksteen schiet:
:* :* :*
Wat heb je een hoop te verwerken, joh. En ondertussen heb je gewoon je dame al zo lang BV gegeven. Ik hoop voor je dat je zo lang door kan gaan als je zelf het liefste wil, of dat nou nog een maand is of een jaar of nog langer :*
pi_85743005
Theezakjes: Nee dat viel echt wel mee. Tijdens het voeden zat ik op 75E en dat liep maar terug naar een mooie D cup.. Geen theezakjes... Ik heb wel maatstreepjes op mn borsten...

En in mn mooie marlies dekkers bikini zagen mn borsten er ook gewoon mooi vol uit...
pi_85747340
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:38 schreef owlet het volgende:
Van acuut stoppen zou je denk ik wel duidelijk merkbaarder theezakjes kúnnen krijgen dan wanneer je op de meest natuurlijke manier (namelijk na minimaal 2 jaar voeden héél geleidelijk afbouwen)*** zou stoppen omdat in het laatste geval het slinkende klierweefsel heel gelijkmatig wordt vervangen door vetweefsel.

Maar in principe wordt iedere borst die niet meer in werking is eerst een theezakje (klierweefsel wordt minder) om daarna weer gevuld te raken maar dan met vet.
Hoe snel dat gebeurt en hoe veel dat gebeurt heeft te maken met hoe veel klierweefsel je hebt, hoe veel vet er weer voor terug komt, je leeftijd, de conditie van je huid, etc. etc. etc.

Ook vrouwen die nooit BV hebben gegeven kunnen theezakjes krijgen, het is namelijk de zwangerschap die zorgt voor de groei van je borsten.

*** disclaimer: ik ga even uit van de biologisch gezien meest natuurlijke manier. Dus zonder oordeel over wat voor ieder individu de beste manier is ;)
Dat vind ik wel een opluchting :D
pi_85747489
En vet heb ik zat :D
  donderdag 26 augustus 2010 @ 21:43:19 #281
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85747543
owlet tnx!!

Wat een informatie ineens allemaal bij elkaar, ik ga er eens rustig voor zitten en kijken wat ik hier nog toe kan passen... Die 'zelf doen' methode is wel handig en heb ik ook al eens geprobeerd, maar buiten het feit dat hij dus niet geholpen wil worden raakt hij ook gefrustreerd als het te lang duurt.. Heb ik zo'n rood aangelopen joch tegen m'n tiet aanhangen :')
pi_85748034
Tico gewoon liposuctie met het slangetje van de buik-/ heupzone naar de tiet ^O^ Ik ben voor!

quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 21:43 schreef flugeltje het volgende:
owlet tnx!!

Wat een informatie ineens allemaal bij elkaar, ik ga er eens rustig voor zitten en kijken wat ik hier nog toe kan passen... Die 'zelf doen' methode is wel handig en heb ik ook al eens geprobeerd, maar buiten het feit dat hij dus niet geholpen wil worden raakt hij ook gefrustreerd als het te lang duurt.. Heb ik zo'n rood aangelopen joch tegen m'n tiet aanhangen :')
Dit is wel herkenbaar, Niels was ook zo :D Nu is hij er wel aan gewend gelukkig.
Hoe houdt je hem vast als je hem aanlegt? Baby'tjes vinden het heel vervelend wanneer je tegen hun achterhoofd duwt bij het aanleggen, dan gaan ze terugduwen en zich achterover gooien. Je kunt hem het beste bij het punt vasthouden waar zijn nek in zijn hoofd overgaat zeg maar.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 22:17:09 #283
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_85749548
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 21:50 schreef Twinkly het volgende:
Tico gewoon liposuctie met het slangetje van de buik-/ heupzone naar de tiet ^O^ Ik ben voor!
[..]

Dit is wel herkenbaar, Niels was ook zo :D Nu is hij er wel aan gewend gelukkig.
Hoe houdt je hem vast als je hem aanlegt? Baby'tjes vinden het heel vervelend wanneer je tegen hun achterhoofd duwt bij het aanleggen, dan gaan ze terugduwen en zich achterover gooien. Je kunt hem het beste bij het punt vasthouden waar zijn nek in zijn hoofd overgaat zeg maar.
Dat hij er niet van houdt in z'n nek of bij z'n hoofd vastgehouden te worden had ik op dag 2 al zo'n beetje ontdekt toen hij dat met veel oe's en aah's kenbaar wist te maken :') Ik ondersteun hem dus alleen en drapeer m'n tepel strategisch op de juiste plek, als hij dan z'n mond ver genoeg open heeft geef ik een duwtje tussen z'n schouderbladen. Als hij dan hapt laat ik hem los en ondersteun ik alleen maar anders stopt hij na de eerste slok met drinken...

Ik ben maar vast begonnen met het schrijven van de gebruiksaanwijzing, als hij nu al zo eigenwijs is zal een eventuele partner over 20 jaar me er dankbaar voor zijn 8-)
pi_85761147
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 21:42 schreef Ticootje het volgende:
En vet heb ik zat :D
Ik dus niet. Dus ik hou m'n hart tieten vast. :')
pi_85762826
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 09:06 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Ik dus niet. Dus ik hou m'n hart tieten vast. :')
Gewoon wc papiertje tussen je tieten vegen elke dag... Is je reet ook dik van geworden..

;)
pi_85762905
Heu, da's mijn grapje! }:|
pi_85764032
_O-
pi_85765687
Flugel, ik heb Emma zelfs nooit actief aangelegd. Ze heeft het vanaf de eerste voeding helemaal zelf gedaan. Voed je wel eens liggend? Dan kun je Willem gewoon naast je borst neerleggen en hem zelf op zoek laten gaan. Zou het alleen niet voor het eerst proberen als 'ie al schreeuwende honger heeft :+

Mag ik er nog een keer ingooien dat ongesteld zijn sucks? Heb vannacht weer voor infuus gespeeld -O-
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:27:34 #289
259886 pessie
pi_85769120
Wat is borstvoeding toch een bijzondere voeding. Mijn kleine ventje begon een maand geleden met 2520 gram en is nu gegroeid naar 3810 gram! Heb hem deze keer maar niet 3 keer op de weegschaal gelegd, ze wist namelijk nog wie ik was van de vorige keer :') .
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:06:33 #290
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_85770681
:o nou weet k wat ik verkeerd doe! :o * snel wc-papier halen gaat :P

Vanochtend naar de huisarts geweest, en hij zei ook op basis van de tekst in het Kompas, dat het in principe veilig zou zijn. In geval van bijwerkingen bij Aviva dan natuurlijk wel stoppen met voeden.

En, ik heb ook antwoord van Gonneke! *O*

quote:
... Het middel is uitgebreid onderzocht bij vrouwen die borstvoeding geven en hoewel het middel in wisselende hoeveelheden overgaat in moedermelk zijn er geen ongewenste bijwerkingen gevonden, met uitzondering van 1 geval waarbij een kind van 3 weken oud nog resten van het middel tijdens de zwangerschap in zijn systeem had en de moeder 800mg per dag gebruikte.

Volgens de hieronder genoemde bronnen kan X veilig worden gebruikt tijdens de borstvoeding periode, waarbij het kind gemonitord moet worden voor milde onrust en darmklachten. In dat geval kan na 3 weken gebruik door bloedonderzoek bij het kind de hoeveelheid X worden bepaald en alsnog worden overwogen de dosering aan te passen, over te gaan op een andere medicatie of de borstvoeding te minderen of onderbreken. De psychiater moet bij zijn behandelingskeuzes zeker in aanmerking nemen dat stoppen met borstvoeding kan leiden tot verergering van de depressieve klachten.
Ik is blij :)
Dit ziet er een stuk beter uit dan 'kan niet. je moet stoppen'. vanavond maar eens rustig met PR gaan zitten kletsen hierover :) en beslissen hoe we de bv vorm gaan geven icm de medicatie. :)
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:11:09 #291
259886 pessie
pi_85770846
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:06 schreef DaviniaHR het volgende:
:o nou weet k wat ik verkeerd doe! :o * snel wc-papier halen gaat :P

Vanochtend naar de huisarts geweest, en hij zei ook op basis van de tekst in het Kompas, dat het in principe veilig zou zijn. In geval van bijwerkingen bij Aviva dan natuurlijk wel stoppen met voeden.

En, ik heb ook antwoord van Gonneke! *O*
[..]

Ik is blij :)
Dit ziet er een stuk beter uit dan 'kan niet. je moet stoppen'. vanavond maar eens rustig met PR gaan zitten kletsen hierover :) en beslissen hoe we de bv vorm gaan geven icm de medicatie. :)
*O* Fijn! iemand heeft het voor je uitgezocht!
pi_85772393
En ook gonneke benadrukt dat stoppen met bv kan leiden tot verergering van de klachten..
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:09:48 #293
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_85775385
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 21:43 schreef flugeltje het volgende:
owlet tnx!!

Ik heb me nooit ingelezen in dat biological nurturing maar ik heb het wel een paar keer (onbewust) toegepast.
Ik ging dan gewoon 's avinds tv kijken op de bank met Harry op mijn blote buik (en hij ook bloot) want dat vond ik zo fijn en hij ging dan inderdaad altijd lekker zelf scharrelen totdat ie een tepel gevonden had en dan met een grote HAP (en bijna triomfantelijke blik) lekker even wat drinken bij mama O+
Het ziet inderdaad een beetje wiebelig uit want het schudt en stuitert inderdaad maar goed, hij kwam waar die wezen moest.

Nu doet hij het overigens nog wel eens maar dan in bed. Liggen we samen te kroelen in bed voor het opstaan en dan ligt hij op zijn buik te spelen en ik lig op mijn zij. En opeens ontdekt ie dan een borst en dan HAP in de tepel (met dan wel een triomfantelijke blik en zo'n tepel-in-mond-lachje) O+
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:15:18 #294
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_85775547
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 14:52 schreef Ticootje het volgende:
En ook gonneke benadrukt dat stoppen met bv kan leiden tot verergering van de klachten..
En daar wil ik nog bij benadrukken dat (verplicht) stoppen met activiteiten die je als prettig ervaart, ook geen goed doet voor een depressie.
Sterker nog om van een depressie te genezen wordt aangeraden om o.a. weer beginnen met activiteiten die je als prettig ervaarde maar waar je mee gestopt bent
pi_85775963
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:15 schreef Asyniur het volgende:

[..]

En daar wil ik nog bij benadrukken dat (verplicht) stoppen met activiteiten die je als prettig ervaart, ook geen goed doet voor een depressie.
Sterker nog om van een depressie te genezen wordt aangeraden om o.a. weer beginnen met activiteiten die je als prettig ervaarde maar waar je mee gestopt bent
Ik voelde me ook echt wel heel kut toen Jen zomaar stopte... Ik was er zo niet aan toe... Ik kan me voorstellen dat als je al depressieve klachten hebt, dat dat nog wat harder aankomt.
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 16:33:33 #296
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_85776159
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:28 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ik voelde me ook echt wel heel kut toen Jen zomaar stopte... Ik was er zo niet aan toe... Ik kan me voorstellen dat als je al depressieve klachten hebt, dat dat nog wat harder aankomt.
Kan ik me best voorstellen. :*
vandaag werd mij ook weer gevraagd hoe lang ik nog doorga met voeden. Gewoon totdat ik er genoeg van heb of Harry of tot het niet meer gaat, maar eerlijk gezegd kan ik me op dit moment niet voorstellen dat ik ooit ga stoppen :@
pi_85776788
Flugeltje nu je dat zo opschrijft herinner ik me weer dat Niels dat ook deed :D Driftkikkertje! Maar dat is nu echt over. Ik leg hem meestal nog zelf aan omdat hij de neiging heeft om direct naast mijn tepel te gaan zuigen, auch! :') Maar de laatste tijd gaat zelf aanhappen steeds beter en dan krijg ik inderdaad ook zo'n triomfantelijke lach terug :D

Asy hier net zo :) En ik krijg die vraag ook heel regelmatig en mensen vragen heel vaak of hij niet wat anders erbij moet drinken. Ik vertelde gisteren aan mijn man dat volgens wetenschappelijk onderzoek het het meest natuurlijk is om kinderen pas vanaf 2 jaar te spenen. Nou dat vond hij echt te bizar, dat kan echt niet hoor, een pratend kind aan de borst (maar wat versta je onder praten he ;) Ik laat hem langzaam wennen :P Hij vond eerst ook tot 1 jaar bv geven erg lang, zes maanden was zat.
Ik heb zelf zoiets van als Niels of ik er genoeg van heeft, dan stoppen we. Maar het lijkt mij het fijnst om het allemaal natuurlijk te laten verlopen, ik zou niet Niels iets willen ontzeggen waar hij nog veel behoefte aan heeft.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:06:23 #298
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_85777340
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 16:51 schreef Twinkly het volgende:
Flugeltje nu je dat zo opschrijft herinner ik me weer dat Niels dat ook deed :D Driftkikkertje! Maar dat is nu echt over. Ik leg hem meestal nog zelf aan omdat hij de neiging heeft om direct naast mijn tepel te gaan zuigen, auch! :') Maar de laatste tijd gaat zelf aanhappen steeds beter en dan krijg ik inderdaad ook zo'n triomfantelijke lach terug :D

Asy hier net zo :) En ik krijg die vraag ook heel regelmatig en mensen vragen heel vaak of hij niet wat anders erbij moet drinken. Ik vertelde gisteren aan mijn man dat volgens wetenschappelijk onderzoek het het meest natuurlijk is om kinderen pas vanaf 2 jaar te spenen. Nou dat vond hij echt te bizar, dat kan echt niet hoor, een pratend kind aan de borst (maar wat versta je onder praten he ;) Ik laat hem langzaam wennen :P Hij vond eerst ook tot 1 jaar bv geven erg lang, zes maanden was zat.
Ik heb zelf zoiets van als Niels of ik er genoeg van heeft, dan stoppen we. Maar het lijkt mij het fijnst om het allemaal natuurlijk te laten verlopen, ik zou niet Niels iets willen ontzeggen waar hij nog veel behoefte aan heeft.
Het was niet mijn man hoor die het vroeg. Gelukkig niet. :)
Mja, dat laatste maar ook ík ben nog (lang?) niet aan stoppen toe.

Ik vond het minder erg om Harry weg te brengen de eerste keer dan toen hij zijn eerste bijvoeding kreeg :@
  zondag 29 augustus 2010 @ 12:03:02 #299
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_85827895
Dames ik word knap onzeker gemaakt hier. Ylana komt per 24 uur 11 keer voor een voeding. Compleet normaal voor een baby'tje van krap 2 weken toch? (er blijft nl iemand hameren hier in mijn omgeving dat het max om de 3 uur mag/moet zijn)
Soms laat ze 3 uur tussen 2 voedingen zitten, meestal 2 en af en toe anderhalf. Ik hou de tijden bij zodat ik binnen de 3 uur dezelfde borst aanbied.
Sinds vannacht wil ze een toetje, dwz dat ze ong 10 minuten de borst krijgt en na luier verschonen/10 minuutjes pauze nog 5-10 minuten dezelfde borst. Als ze loslaat heeft ze een mond vol melk O+
's Nachts bakeren we haar in anders slaapt niemand in huis, ze ligt bij ons op de slaapkamer en als ik haar pak bij de eerste kik die ze geeft neemt ze 2 slokken en valt ze weer in slaap. Als ik haar even door laat pruttelen en wacht tot ze verder wakker is eet ze wel 10 minuten. Op d'r handjes soppen doet ze niet zo snel, ze zet meestal meteen een keel op :Y)
Laat maar horen, mijn gevoel zegt dat ik het goed doe zo en dat ze er vanzelf wel wat meer tijd tussen gaat laten. Nog tips? Commentaar van jullie?
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_85828024
Als ik het zo zie een heel normaal patroon hoor Saffier :Y Om de 2 a 3 uur is prima, soms om de 1,5 ook, kan zijn dat ze dan gewoon wat extra's nodig heeft... Is ze al gewogen? Als Ylana verder prima oogt O+ dan is er weinig aan de hand... Hier zit er (met ruim 4 weken) ook gemiddeld 3 uur tussen, soms 2 en inderdaad ook nog regelmatig dat ze om de 1,5 uur :Y mijn lactatiekundige vind dat heel normaal in elk geval!)

Qua tijd dat ze drinkt ook niks raars, doet Leia hier ook! Op soms een uitschieter dat ze ruim een uur aan de borst hangt en gulzig drinkt :Y)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')