Goed adviesquote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:16 schreef WupWup het volgende:
Twinkly![]()
![]()
En dan wil ik nog even toevoegen dat het mij slim lijkt om een lactatiekundige IBCLC in te schakelen en niet de lactatie(des)kundige van het consultatiebureau. Maar dat advies is wel wat gekleurd door m'n eigen ervaringen![]()
Een lactatieDESkundige is overigens iedereen die dat zichzelf noemt. Een lactatiekundige heeft de opleiding gevolgd. Een lactatiekundige IBCLC heeft een internationaal examen afgelegd.
Zoek er hier één
Dat was dus ook wat ik had gelezen in een artikel.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 11:21 schreef WupWup het volgende:
Ik heb geleerd dat minder dan 2% van de vrouwelijke bevolking niet in staat is om haar eigen baby te kunnen borstvoeden. Daar worden ook vrouwen in meegenomen die bijv bepaalde medicatie gebruiken en borstoperaties hebben ondergaan.
Ik pakte 'm ook niet aanvallend op hoorquote:Op donderdag 26 augustus 2010 10:06 schreef Asyniur het volgende:
azo flugel, dan had ik het niet goed begrepen
en sowieso als Willem inderdaad apathisch wordt etc dan móet je gewoon iets anders.
Het was ook niet aanvallend bedoeld maar opbouwend.
Doen wat bij jullie past maar ook wat haalbaar is hoor!
Dat laatste met name... Ik was vast van plan om zo lang mogelijk borstvoeding bij te geven. Het is bij mij op het werk prima geregeld met kolven en ik had al wat verlofuren apart gehouden om in te kunnen zetten voor kolven nadat dit niet meer in 'baastijd' mag... Had mezelf er erg op verheugd en op de een of andere manier voel ik mezelf af en toe ook een beetje mislukt dat ik het niet voor elkaar krijg om die productie op te schroeven.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 10:59 schreef trui het volgende:
bij mij kostte het ook flink veel moeite, dat opvoeren van de productie. en ik weet hier al 2 dames die een verminderde hoeveelheid melkklierweefsel hebben. dus als ze dan verteld geen stuwing gehad te hebben, en 't kindje komt echt te weinig aan (valt af zelfs), dan vind ik 't niet zo'n gekke opmerking van de LK. het kan ook gewoon heel fijn zijn lijkt me als iemand je vertelt dat 't niet bij iedereen zo goed te sturen is. (want je voelt je heel rot als 't niet lukt, weet ik uit ervaring).
bij de poppoli roepen ze nu juist dat het niet kan icm bv... daar heeft mijn psych zijn info ook vandaan.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 12:41 schreef flugeltje het volgende:
Davinia, welke AD gaat het om?
Je zou kunnen overwegen om zelf (of je psych) contact op te nemen met de poppoli, toen er nog sprake van was dat ik zou moeten gaan slikken heb ik daar gekeken bij welke middelen ik zwanger mocht worden, ze hebben daar ook ervaring met BV.
http://www.poppoli.nl/smartsite.dws?ch=web&id=POPPOLI
en tnx voor het hart onder de riem, ik ga met Martijn weer een ultimo-datum afspreken voor verder overleg...
@pessie, Willem kreeg direct al een flinke bijvoeding idd. Omdat hij zo groot is heeft hij ook al veel nodig...
Jeutje zeg, wat een gedoe... Kan je huisarts hierin niets betekenen richting de POPpoli? Ik heb destijds bij m'n gyn ook advies gevraagd, die heeft toen wat middelen voor me opgeschreven die ik volgens hem gewoon kon gebruiken tijdens zwangerschap. Probleem was daar echter dat ik het ene middel wel tijdens zwangerschap en niet tijdens BV mocht gebruiken en andere middelen weer andersom. Daarom heb ik er toen voor gekozen om niet te gaan slikken en gelukkig ging het daarna weer snel beter met me...quote:Op donderdag 26 augustus 2010 13:35 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
bij de poppoli roepen ze nu juist dat het niet kan icm bv... daar heeft mijn psych zijn info ook vandaan.
terwijl hun redenatie opgaat voor zwangerschap, en ze geen bronnen hebben mbt bv en dan al helemaal niet bij een kind wat al (bijna) 8 mnd is.
maar hij gaat het nog een keer navragen. (met gezonde tegenzin![]()
veel te moeilijk, patiënten die zelf googlen en kritisch zijn. opsluiten die hap!
)
ik merk dat ik me flink kwaad begin te maken hierover. hoe kunnen ze zo lichthartig doen over iets wat ik zo belangrijk vind. iets waar ik zó voor heb gevochten! iets wat gewoon fijn is. wat aviva ook ontzettend fijnvindt! beetje jammer, allemaal
Dat ja.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 14:24 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het ook raar dat hij verwacht dat je zomaar even zou stoppen met bv... Dat terwijl een depressie juist erger kan worden als je ook nog eens stopt met bv, door de hormoonverandering...
Het is inderdaad een aardige cirkelredenering. Ik hoop dat 'ie getriggerd is om nu zelf gedegen literatuuronderzoek te gaan doen en het niet afdoet met 'even navragen'.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 14:24 schreef Ticootje het volgende:
Ik vind het ook raar dat hij verwacht dat je zomaar even zou stoppen met bv... Dat terwijl een depressie juist erger kan worden als je ook nog eens stopt met bv, door de hormoonverandering...
Of dacht ie dat dan op te vangen met AD?
quote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:03 schreef DaviniaHR het volgende:
oh, en hij heeft helemaal niets gezegd over hormoonwisselingen door stoppen met bv. het enige wat hij 'wist', is dat je een volledige bv wel met een paar dagen kon stoppen. uhm, nou nee! en ik zeker niet.
dus tsja...
Prima psych, geen lactatiekundige.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:26 schreef pessie het volgende:
[..]
per voeding reken je toch 5 dagen? Dus als je op 6 voedingen zit moet je dus 30 dagen doen over afbouwen?
Nare psych lijkt me dit...
Ohquote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:37 schreef p_iglet het volgende:
geen nare psych, maar gewoon een psych die geen verstand heeft van borstvoeding en medicatie...
Ik gooi hem er nog maar een keer in.
De totale tijd die tijdens de geneeskunde opleiding besteed wordt aan borstvoeding is 2 uur aan werking van melkproductie etc, en tijdens je co-schappen een verdwaald kwartiertje tijdens kindergeneeskunde aan uitleg over borstvoeding bij pasgeborenen en een kwartiertje over medicatie en borstvoeding tijdens farmacie onderwijs.
Dat laatste is niet veel meer dan het kunnen opzoeken in het farmacotherapeutisch kompas.
Tenzij er dus persoonlijke interesse vanuit een arts is leer je alleen maar van wat je in de praktijk tegenkomt. En het makkelijkste voor een arts is opzoeken wat in de bijsluiter of het farmacotherapeutisch kompas staat. En die zijn dubbel op voorzichtig.
Artsen hebben dus op een enkele uitzondering na GEEEEEN borstvoedingskennis.
hij zei dat de hele bvmet een paar dagen gedaan kon zijn.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:31 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Prima psych, geen lactatiekundige.
Hij zegt dat je meteen kan stoppen met het voeden. Dat je nog een maand moet kolven is een bijzaak.
Goed dat je voor jezelf kiest als het echt niet anders kan. Ik ben er echter net als jijzelf en de anderen hier niet van overtuigd dat er geen andere opties zijn. Er zijn legio vrouwen die AD slikken rondom zwangerschap en er zullen er best meer zijn die met BV zitten...quote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:53 schreef DaviniaHR het volgende:
flugel, als deze medicatie niet kan icm bv, dan stopt de bv. dan kies ik voor mezelf.
laat ik dat heel duidelijk voorop stellen.
maar, met wat simpel google-werk op de geijkte plekken zoals bv.com en het farmaceutisch kompas (of hoe dat ding ook heet) kom je al heel snel tot een andere conclusie.
zolang niet 100% zeker is dat het niet samen kan, en het er gewoon op neerkomt dat het makkelijker voor hun is om geen literatuuronderzoek te doen en mij maar 'gewoon' te laten stoppen met bv, ga ik niet stoppen, omdat zij lui zijn. met alle respect, hoor.
en ze is nog geen 8 maanden hoor! dus al helemaal nog geen 9 maand! mn kleine baby!
Nou ja, het kan wel. Jen stopte zo plots dat ik nog een week heb gekolfd en gewoon best veel stuwing had (maar dat heeft een functie als je wilt/moet stoppen) en daarna was het niet meer nodig de druk eraf te kolven...quote:Op donderdag 26 augustus 2010 17:25 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
hij zei dat de hele bvmet een paar dagen gedaan kon zijn.
Misschien een rare vraag, maar hou je dan geen theezakjes over?quote:Op donderdag 26 augustus 2010 18:23 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nou ja, het kan wel. Jen stopte zo plots dat ik nog een week heb gekolfd en gewoon best veel stuwing had (maar dat heeft een functie als je wilt/moet stoppen) en daarna was het niet meer nodig de druk eraf te kolven...
Dat vind ik wel een opluchtingquote:Op donderdag 26 augustus 2010 19:38 schreef owlet het volgende:
Van acuut stoppen zou je denk ik wel duidelijk merkbaarder theezakjes kúnnen krijgen dan wanneer je op de meest natuurlijke manier (namelijk na minimaal 2 jaar voeden héél geleidelijk afbouwen)*** zou stoppen omdat in het laatste geval het slinkende klierweefsel heel gelijkmatig wordt vervangen door vetweefsel.
Maar in principe wordt iedere borst die niet meer in werking is eerst een theezakje (klierweefsel wordt minder) om daarna weer gevuld te raken maar dan met vet.
Hoe snel dat gebeurt en hoe veel dat gebeurt heeft te maken met hoe veel klierweefsel je hebt, hoe veel vet er weer voor terug komt, je leeftijd, de conditie van je huid, etc. etc. etc.
Ook vrouwen die nooit BV hebben gegeven kunnen theezakjes krijgen, het is namelijk de zwangerschap die zorgt voor de groei van je borsten.
*** disclaimer: ik ga even uit van de biologisch gezien meest natuurlijke manier. Dus zonder oordeel over wat voor ieder individu de beste manier is
Dit is wel herkenbaar, Niels was ook zoquote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:43 schreef flugeltje het volgende:
owlet tnx!!
Wat een informatie ineens allemaal bij elkaar, ik ga er eens rustig voor zitten en kijken wat ik hier nog toe kan passen... Die 'zelf doen' methode is wel handig en heb ik ook al eens geprobeerd, maar buiten het feit dat hij dus niet geholpen wil worden raakt hij ook gefrustreerd als het te lang duurt.. Heb ik zo'n rood aangelopen joch tegen m'n tiet aanhangen
Dat hij er niet van houdt in z'n nek of bij z'n hoofd vastgehouden te worden had ik op dag 2 al zo'n beetje ontdekt toen hij dat met veel oe's en aah's kenbaar wist te makenquote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:50 schreef Twinkly het volgende:
Tico gewoon liposuctie met het slangetje van de buik-/ heupzone naar de tietIk ben voor!
[..]
Dit is wel herkenbaar, Niels was ook zoNu is hij er wel aan gewend gelukkig.
Hoe houdt je hem vast als je hem aanlegt? Baby'tjes vinden het heel vervelend wanneer je tegen hun achterhoofd duwt bij het aanleggen, dan gaan ze terugduwen en zich achterover gooien. Je kunt hem het beste bij het punt vasthouden waar zijn nek in zijn hoofd overgaat zeg maar.
Gewoon wc papiertje tussen je tieten vegen elke dag... Is je reet ook dik van geworden..quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 09:06 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Ik dus niet. Dus ik hou m'n hart tieten vast.
Ik is blijquote:... Het middel is uitgebreid onderzocht bij vrouwen die borstvoeding geven en hoewel het middel in wisselende hoeveelheden overgaat in moedermelk zijn er geen ongewenste bijwerkingen gevonden, met uitzondering van 1 geval waarbij een kind van 3 weken oud nog resten van het middel tijdens de zwangerschap in zijn systeem had en de moeder 800mg per dag gebruikte.
Volgens de hieronder genoemde bronnen kan X veilig worden gebruikt tijdens de borstvoeding periode, waarbij het kind gemonitord moet worden voor milde onrust en darmklachten. In dat geval kan na 3 weken gebruik door bloedonderzoek bij het kind de hoeveelheid X worden bepaald en alsnog worden overwogen de dosering aan te passen, over te gaan op een andere medicatie of de borstvoeding te minderen of onderbreken. De psychiater moet bij zijn behandelingskeuzes zeker in aanmerking nemen dat stoppen met borstvoeding kan leiden tot verergering van de depressieve klachten.
quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:06 schreef DaviniaHR het volgende:nou weet k wat ik verkeerd doe!
* snel wc-papier halen gaat
Vanochtend naar de huisarts geweest, en hij zei ook op basis van de tekst in het Kompas, dat het in principe veilig zou zijn. In geval van bijwerkingen bij Aviva dan natuurlijk wel stoppen met voeden.
En, ik heb ook antwoord van Gonneke!
[..]
Ik is blij
Dit ziet er een stuk beter uit dan 'kan niet. je moet stoppen'. vanavond maar eens rustig met PR gaan zitten kletsen hieroveren beslissen hoe we de bv vorm gaan geven icm de medicatie.
Ik heb me nooit ingelezen in dat biological nurturing maar ik heb het wel een paar keer (onbewust) toegepast.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 21:43 schreef flugeltje het volgende:
owlet tnx!!
Wat een informatie ineens allemaal bij elkaar, ik ga er eens rustig voor zitten en kijken wat ik hier nog toe kan passen... Die 'zelf doen' methode is wel handig en heb ik ook al eens geprobeerd, maar buiten het feit dat hij dus niet geholpen wil worden raakt hij ook gefrustreerd als het te lang duurt.. Heb ik zo'n rood aangelopen joch tegen m'n tiet aanhangen
En daar wil ik nog bij benadrukken dat (verplicht) stoppen met activiteiten die je als prettig ervaart, ook geen goed doet voor een depressie.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 14:52 schreef Ticootje het volgende:
En ook gonneke benadrukt dat stoppen met bv kan leiden tot verergering van de klachten..
Ik voelde me ook echt wel heel kut toen Jen zomaar stopte... Ik was er zo niet aan toe... Ik kan me voorstellen dat als je al depressieve klachten hebt, dat dat nog wat harder aankomt.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:15 schreef Asyniur het volgende:
[..]
En daar wil ik nog bij benadrukken dat (verplicht) stoppen met activiteiten die je als prettig ervaart, ook geen goed doet voor een depressie.
Sterker nog om van een depressie te genezen wordt aangeraden om o.a. weer beginnen met activiteiten die je als prettig ervaarde maar waar je mee gestopt bent
Kan ik me best voorstellen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:28 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik voelde me ook echt wel heel kut toen Jen zomaar stopte... Ik was er zo niet aan toe... Ik kan me voorstellen dat als je al depressieve klachten hebt, dat dat nog wat harder aankomt.
Het was niet mijn man hoor die het vroeg. Gelukkig niet.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 16:51 schreef Twinkly het volgende:
Flugeltje nu je dat zo opschrijft herinner ik me weer dat Niels dat ook deedDriftkikkertje! Maar dat is nu echt over. Ik leg hem meestal nog zelf aan omdat hij de neiging heeft om direct naast mijn tepel te gaan zuigen, auch!
Maar de laatste tijd gaat zelf aanhappen steeds beter en dan krijg ik inderdaad ook zo'n triomfantelijke lach terug
Asy hier net zoEn ik krijg die vraag ook heel regelmatig en mensen vragen heel vaak of hij niet wat anders erbij moet drinken. Ik vertelde gisteren aan mijn man dat volgens wetenschappelijk onderzoek het het meest natuurlijk is om kinderen pas vanaf 2 jaar te spenen. Nou dat vond hij echt te bizar, dat kan echt niet hoor, een pratend kind aan de borst (maar wat versta je onder praten he
Ik laat hem langzaam wennen
Hij vond eerst ook tot 1 jaar bv geven erg lang, zes maanden was zat.
Ik heb zelf zoiets van als Niels of ik er genoeg van heeft, dan stoppen we. Maar het lijkt mij het fijnst om het allemaal natuurlijk te laten verlopen, ik zou niet Niels iets willen ontzeggen waar hij nog veel behoefte aan heeft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |