Oh, flugel en Pessie... Waar ik ineens aan moest denken (en wat ik vervolgens op min telefoon uitwerkte om het daarna kwijt te zijn

)
Zowel bij kindjes die het moeilijk vinden om vastgehouden te worden tijdens het drinken als bij kindjes die van het tepelhoedje af moeten is
biological nurturing een dijk van een methode.
Edit: oh ik zie dat Twinkly het ook al heeft genoemd en dat ze zelfs een link heeft geplaatst
komtie nog een keer:
*klik*Je geeft dan namelijk je kind de kans om even helemaal gebruik te maken van zijn eigen reflexen, zonder die dingen die wij als moderne ouders heel makkelijk vinden maar die voor baby'tjes eigenlijk heel tegennatuurlijk zijn. (op de rug liggen, druk tegen de rug of nek, stil moeten liggen).
Het is een methode die je thuis toe kan passen, in eerste instantie vooral om je kindje (en jezelf) fijne ervaringen aan de borst te geven. Voor kinderen die veel maaien met de armpjes, overstrekken en/of tegenstribbelen is dat heel goed.
Daarnaast zorgt het er voor dat kinderen zichzelf vaak helemaal mooi aanleggen, zonder hulpmiddelen. En dat is weer fijn als je bezig bent om een tepelhoedje af te wennen.
Voor jezelf is het ook heel goed want door het vele huidcontact krijgt je productie een flinke boost.
Het gaat als volgt:
Kies een moment dat baby niet net helemaal volgedronken is maar ook niet als hij vreselijk veel honger heeft.
Ga lekker ontspannen op bed zitten. Een beetje onderuit gezakt en met ontbloot bovenlijf.
Baby is ook zo bloot mogelijk (bij voorkeur niets of alleen een luier).
Leg baby op je buik, tussen je borsten en laat hem zelf de weg vinden.
Wat je vaak ziet is dat de baby gaat snuffelen, met armpjes en beentjes gaat bewegen en met zijn hoofd op en neer gaat stuiteren
(ziet er enger uit dan het is, kan geen kwaad). Precies al die dingen die zo lastig kunnen zijn bij het aanleggen gebruikt hij juist om zichzelf nu aan te leggen.
Al kruipend en stuiterend komt hij bij de tepel en door de zwaartekracht zakt zijn mondje ook wat open. De laatste stuiter plopt hem precies met die open mond op de tepel en dan ligt hij waarschijnlijk helemaal mooi aan.
Op dat moment kan je wat ondersteunen maar het is absoluut niet erg als hij niet recht ligt. Desnoods ligt hij op zijn kop, het mag allemaal want hij geeft zelf wel aan als het vervelend is.
geniet, ontspan en beschouw het vooral als oefenen. Het hoeft niet bij elke voeding (het hóeft natuurlijk helemaal nooit

) maar het is echt een prachtmiddel en het werkt heel erg vaak heel goed.
---------------------------
En nog iets voor flugel, waar ik ineens aan moest denken:
Als je je zorgen maakt over of je (later) nog wel volledig BV kan geven: elke keer als je in de eerste paar weken je kindje aan legt worden er receptoren aangelegd in je borst. Hoe meer receptoren hoe groter de kans is dat je later ook zonder problemen kan voeden.
Het gaat dan om het aanleggen, dus vaker kort voeden is beter dan minder vaak lang voeden.
Da's dus precies een van de redenen dat je zo vaak hoort dat de generaties vrouwen voor ons "ineens geen melk meer hadden". Als je in de kraamtijd al op een mager schema voedt dan wordt het later lastiger om de productie op peil te houden.Volgens mij leg je al, als ik je verhaal zo lees, hartstikke vaak aan dus da's fantastisch
Maar dan weet je ook een stukje theorie, misschien kan dat je helpen.
--------------------------
En als laatste voor Davinia, voor ik weer onder mijn lurksteen schiet:
Wat heb je een hoop te verwerken, joh. En ondertussen heb je gewoon je dame al zo lang BV gegeven. Ik hoop voor je dat je zo lang door kan gaan als je zelf het liefste wil, of dat nou nog een maand is of een jaar of nog langer