Bron: Televaagquote:Forse huurstijging onontkoombaar
AMSTERDAM - Alleen als de huur met 1 procent boven inflatie wordt verhoogd kunnen woningcorporaties hun activiteiten voortzetten, zegt voorzitter Marc Calon van koepelorganisatie Aedes.
Sociale huisvesting sterft een langzame maar zekere dood. Over tien jaar hebben woningcorporaties geen cent meer om goedkope huurwoningen te bouwen, te renoveren of de wijk leefbaar te houden. Verloedering en verpaupering ligt op de loer.
Aedes, koepelorganisatie van woningcorporaties, luidt hierover de noodklok. Informateur Opstelten krijgt het pleidooi maandag op de mat. Vorig jaar investeerden de sociale huisvesters nog 11,6 miljard euro in volkshuisvesting.
De jaarlijkse huurverhoging is nu gekoppeld aan de inflatie en die is laag. "De woningcorporaties zijn zonder een toename in inkomsten financieel gedwongen om binnen enkele jaren hun investeringen in nieuwbouw, herstructurering, leefbaarheid en duurzaamheid zeer scherp te verlagen", aldus Aedes-voorzitter Marc Calon. "Dat is maatschappelijk onverantwoord en niet uit te leggen aan de bijna zes miljoen mensen die in een corporatiewoning wonen."
Volgens Calon kan een beperkte huurverhoging het rijk veel geld opleveren. "Uit het verdienmodel blijkt dat als een nieuw kabinet een jaarlijks huurverhoging van 1 procent boven inflatieniveau toestaat, er jaarlijks 100 miljoen euro de sector binnenstroomt. Met dit bedrag in cash kan weer circa 2 miljard euro worden geleend. Daarvan stroomt ongeveer de helft terug in de staatskas door allerlei belastingen en btw.
Dat dacht ik ook ja.. en er was volgens mij ook genoeg geld om topbestuurders een meer dan riant salaris te geven.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:45 schreef DaMart het volgende:
Ik meen me toch te herinneren dat een paar jaar geleden werd gemeld dat de corporaties teveel geld oppotten... blijkbaar verdampt dat snel daar.
En daar hebben we dan meteen het probleem... vroeger waren er woningbouwverenigingen, die inspraak van alle leden (de bewoners waren allemaal lid) hadden, en een bestuur dat door de ledenvergadering gekozen werd. De woningbouwvereniging had dan ook als enige doel, goede en goedkope woningen te bouwen en onderhouden voor mensen met kleine portemonnees (en ja daar zitten ook veel hardwerkende mensen tussen)quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:48 schreef StormWarning het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook ja.. en er was volgens mij ook genoeg geld om topbestuurders een meer dan riant salaris te geven.
De woningcorporaties willen niet de Woning P/E ratio teveel laten stijgen. Voor de woning waarde kijken ze voor een belangrijk deel naar de woningprijzen op de koophuizen markt. De woning waardes op de markt zijn de laatste 20 jaar extreem gestegen, dit door de HRA en het gemakkelijk verkrijgen van hypotheken (en door de gestegen grondprijzen). De kosten aan onderhoud echter van een huurwoning zijn wel omhooggegaan maar niet zo heel extreem.quote:De "price-to-earnings ratio" (P/E ratio) of koers-winst verhouding voor woningen is een gangbaar kengetal om de relatieve waarde van het bezit vast te stellen. Om de koers-winst verhouding voor een gehuurd huis vast te stellen; deel de marktprijs van het huis door de potentiële verdiensten of netto inkomsten (het huurbedrag naar marktwaarde minus kosten inclusief onderhoud en belastingen). De formule hiervoor is:
De woning koers-winst verhouding levert de mogelijkheid op voor vergelijking met andere P/E ratio's die betrekking hebben op geïnvesteerd geld in een woning.
Ergens is het misschien zo gek niet om de huren van 'sociale' woningen gewoon te laten stijgen tot hun marktwaarde. Het is ergens vreemd dat sociale woningen 2x gesubsidieerd worden, 1e keer bij de bouw en door de overheid die bepaalt dat de huur maxiamaal een bepaald bedrag mag zijn en de 2e keer als de belastingdienst huurtoeslag betaalt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:16 schreef SemperSenseo het volgende:
Maar het rare is dat de huurprijzen al flink gestegen zijn de afgelopen tien jaar, alhoewel de laatste paar jaar wat minder. En dat was echt niet alleen ter correctie van inflatie. Ik heb het een en ander gelezen hoe ze de huurprijzen berekenen, en een belangrijke tool is de "price-to-earnings ratio" voor woningen (Woning P/E).
Maar dat is dus niet helemaal eerlijk, want als ik huur betaal wordt ik geen eigenaar van het huis.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:48 schreef Fionn het volgende:
[..]
Ergens is het misschien zo gek niet om de huren van 'sociale' woningen gewoon te laten stijgen tot hun marktwaarde. Het is ergens vreemd dat sociale woningen 2x gesubsidieerd worden, 1e keer bij de bouw en door de overheid die bepaalt dat de huur maxiamaal een bepaald bedrag mag zijn en de 2e keer als de belastingdienst huurtoeslag betaalt.
Sommige woningen in mijn woonplaats, die op de vrije sector 600,- waard zouden zijn(en dat is heel zuinig gerekend) kosten 400 euro, en daar krijgen lage inkomens ook nog tot 180 euro huurtoeslag op! dus in totaal wordt er 380 euro op zo een woning bijgelegd tov de marktconforme huurwaarde... van de zotte eigenlijk.
Onder de 600 euro is onder de huurtoeslaggrensquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:01 schreef Hukkie het volgende:
Volgens mij wordt er nu al nauwelijks iets aan sociale woningbouw gedaan. Er wordt volop gebouwd, maar veel sociale woningen zijn daar niet bij. Ik moest drie jaar geleden mijn anti-kraakflat verlaten omdat de hele boel zou worden gesloopt. Inderdaad zijn er 300 portiekflats gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw, dat zijn deels koopwoningen, deels huurwoningen met een huurprijs vanaf 600 euro kaal.
Vogelaar-heffing, vennootschapsbelasting. En dit gaat over de lange termijn hè, dus als de pot met spaargeld leeg is, wat dan.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:45 schreef DaMart het volgende:
Ik meen me toch te herinneren dat een paar jaar geleden werd gemeld dat de corporaties teveel geld oppotten... blijkbaar verdampt dat snel daar.
Ja, want die paar ton die enkele bestuurders hebben gekregen, dat schiet echt opquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:48 schreef StormWarning het volgende:
Dat dacht ik ook ja.. en er was volgens mij ook genoeg geld om topbestuurders een meer dan riant salaris te geven.
Ze zullen het wel allemaal in IJsland geparkeerd hebben.
Dat zie je echt landelijk. Heel veel sloop van sociale huurwoningen, wat slechts voor een klein deel wordt gecompenseerd.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:01 schreef Hukkie het volgende:
Volgens mij wordt er nu al nauwelijks iets aan sociale woningbouw gedaan. Er wordt volop gebouwd, maar veel sociale woningen zijn daar niet bij. Ik moest drie jaar geleden mijn anti-kraakflat verlaten omdat de hele boel zou worden gesloopt. Inderdaad zijn er 300 portiekflats gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw, dat zijn deels koopwoningen, deels huurwoningen met een huurprijs vanaf 600 euro kaal.
Dat is voor veel huurders van sociale huurwoningen sowieso niet im frage.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:42 schreef Watashiwa het volgende:
...of een manier tot aanzet van kopen woning!
Da's toch te zot voor woorden dat er huurwoningen zijn waar je voor 500 á 600 euro moet betalen aan kale huur voor een tweekamerwoning?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:12 schreef TimeJumper het volgende:
Er moeten gewoon eens "basic" woningen worden gebouwd.
Dat moet toch lukken voor een redelijke prijs met de techniek en bouwmaterialen van nu.![]()
Die kunnen worden verhuurd voor 300 á 400 euro.
Dus niet steeds meer koopwoningen/appartementen of woningen die beginnen met een huur vanaf 600 euro.
Een cultuur van graaien zou wel eens heel goed een trickledowneffect kunnen hebben. Niet zuinig zijn, pakken wat je pakken kunt, risico's nemen, profiteren, en als het een keer misgaat betaalt een ander.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:10 schreef Piles het volgende:
Ja, want die paar ton die enkele bestuurders hebben gekregen, dat schiet echt op
quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een cultuur van graaien zou wel eens heel goed een trickledowneffect kunnen hebben. Niet zuinig zijn, pakken wat je pakken kunt, risico's nemen, profiteren, en als het een keer misgaat betaalt een ander.
waarom is dat niet eerlijk? als jij een dvd huurt betaal je daar gewoon voor wat de *huur* waarde op de markt is(die de videotheek je er voor vraagt), De dvd is daarna niet van jou. Verschil is, dat er dvd's zat zijn en dat de prijzen lager liggen, dat welquote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:06 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar dat is dus niet helemaal eerlijk, want als ik huur betaal wordt ik geen eigenaar van het huis.
maar ja, als jij diezelfde dvd huurt betaal je gewoon de huurprijs, of de videotheek dat ding nou voor 10 miljoen gekocht heeft of op straat gevonden.quote:Laten we mijn voorbeeld nemen. Ik woon niet in een sociale woning (waar staan die dingen?) en moet het volle pond betalen. Het betreft een woning in een appartementencomplex die gebouwd is in 1985. Dit in opdracht van de woningcorporatie, die nog steeds dezelfde is. De prijs die zij moesten betalen was dus die van 1985, en dat bedrag hebben ze er al lang uit. Maar voor de Woning P/E ratio nemen ze echter wel een zo recent mogelijke woning waarde prijs, waardoor de huren de afgelopen 10 jaar al flink gestegen zijn door prijsopdrijvingen! Da's niet eerlijk!
En hij krijgt een hoop extra kosten en verantwoordelijkheden; gaat er wat kapot, moet hij het zelf laten maken, laat hij investeringen in onderhoud na, dan kan de waarde van het huis dalen, indien hij dan moet verkopen zit hij met een restschuld. De koper moet dus altijd een deel van het inkomen reserveren voor onderhoud en herstel van het huis (of zich daarvoor verzekeren, wat op hetzelfde neerkomt)quote:En ik wordt dus geen bezitter van het huis. Maar daar kies ik voor. Maar dat betekent wel dat ik per maand minder zou moeten betalen.
Iemand die een huis koopt steekt zich flink in de schulden. Maar wat hij door maandelijks aan geld moet afdragen, wordt hij wel eigenaar van de woning. Big difference
En dé manier om geld te verdienen is door geld te verspillen, dat weet iedereen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 12:08 schreef Fionn het volgende:
[..]
En daar hebben we dan meteen het probleem... vroeger waren er woningbouwverenigingen, die inspraak van alle leden (de bewoners waren allemaal lid) hadden, en een bestuur dat door de ledenvergadering gekozen werd. De woningbouwvereniging had dan ook als enige doel, goede en goedkope woningen te bouwen en onderhouden voor mensen met kleine portemonnees (en ja daar zitten ook veel hardwerkende mensen tussen)
Helaas is de afgelopen 10 jaar privatisering het toverwoord geweest, en werden woningbouwverenigingen woning*corporaties* die als hoogste doel hadden geld te verdienen, een dure managementslaag kregen en dure kantoren, schaalvergroting door fusies en de inspraak van huurders werd gemarginaliseerd, zodat de besturen lekker hun gang konden gaan.
Jahoor, dat kan prima. Je knijpt gewoon je klanten (huurders) steeds meer uit, dan kan je winst maken én heel veel geld verspillen.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
En dé manier om geld te verdienen is door geld te verspillen, dat weet iedereen.
Ik snap niet hoe er zo veel bedrijven geprivatiseerd worden om outdated economische principes. Wanneer economen zelf zeggen dat hun modellen alleen binnen bepaalde voorwaarden werken, en de bedrijven in kwestie niet aan die voorwaarden voldoen, hoe kun je het dan nog propageren?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:38 schreef ethiraseth het volgende:
Hahahahahha. Echt, hoe schaamteloos zulke corporaties worden is bijna hilarisch als het niet waar was. Eerst bouwen ze jarenlang alleen maar dingen in het dure segment en dan komen ze aan met "we moeten meer geld hebben anders kunnen we geen goedkope woningen bouwen". Echt, nationaliseer die shit maar weer gewoon want dit slaat helemaal nergens op.
Kan niet wachten ook tot er weer aan de noodbel wordt getrokken omdat we honderdduizenden mensen hebben die geen woning meer kunnen betalen. Woningen en de prijzen ervan (zowel kopen als huren) in Nederland zijn echt zo bizar hoog en dan willen ze het nóg duurder maken.
[..]
Jahoor, dat kan prima. Je knijpt gewoon je klanten (huurders) steeds meer uit, dan kan je winst maken én heel veel geld verspillen.
Natuurlijk kan dat, maar hoe het eraan toe gaat bij die woningcorporaties zou echt niet standhouden bij een normaal bedrijf. Als dat zijn klanten uitknijpt gaat zijn zaak gewoon naar de klote, in plaats van dat het kabinet ingeschakeld wordt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 17:38 schreef ethiraseth het volgende:
Jahoor, dat kan prima. Je knijpt gewoon je klanten (huurders) steeds meer uit, dan kan je winst maken én heel veel geld verspillen.
precies, wat natuurlijk het probleem is met het privatiseren van dingen als sociale woningbouw en openbaar vervoer is a) dat het basisvoorzieningen zijn, waar er ernstige problemen ontstaan als de prijzen te ver kunnen stijgen of het kwaliteits/serviceniveau teveel kan dalen, gekoppeld aan b)het feit dat er gewoon niet ongelimiteerd nieuw aanbod gecreerd kan worden wat een hoge prijs voor de consument onontkoombaar maakt.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:59 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Natuurlijk kan dat, maar hoe het eraan toe gaat bij die woningcorporaties zou echt niet standhouden bij een normaal bedrijf. Als dat zijn klanten uitknijpt gaat zijn zaak gewoon naar de klote, in plaats van dat het kabinet ingeschakeld wordt.Het feit dat dat zo werkt en dat de overheid de prijzen bepaalt geeft al aan dat er totaal gen sprake is van een vrije markt.
Het is natuurlijk wel een geniaal idee van politici geweest om idee om de NS en allerlei andere organisaties te 'privatiseren', vervolgens nog steeds een vinger in de pap te hebben, en als het fout gaat kan men naar het 'bedrijf' wijzen, dat immers niet meer van de overheid is. Men krijgt gewoon de vrije hand om er een zooitje van te maken, de 'klanten' uit te melken en te graaien , en als 'klant' heb je geen zeggenschap en geen keus, en moet je maar afwachten. Dat mensen zich er over verbazen dat het dan fout gaat, daar begrijp ik helemaal niets van.
Oh, jij woont in een kartonnen doos?quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 18:51 schreef Revolution-NL het volgende:
Mijn woonlasten zijn voor de komende 30 jaar gelijk
Nou ja de huurders gaan er op achteruit als hun inkomsten minder stijgen en veel lonen stijgen met de inflatie mee..quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 11:50 schreef DABAMaster het volgende:
De lasten van huurders zouden dan met 2% per jaar stijgen.. Da's nog steeds acceptabel
Een videotheek heeft concurrentie.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:58 schreef Fionn het volgende:
[..]
waarom is dat niet eerlijk? als jij een dvd huurt betaal je daar gewoon voor wat de *huur* waarde op de markt is(die de videotheek je er voor vraagt),
Juist! Precies wat ik ook probeerde uit te leggen!quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:22 schreef SeLang het volgende:
Wat is Nederland toch ook een communistisch land. Gewoon sociale huur afschaffen, net als huursubsidie en HRA. Dan dalen de huizenprijzen en de belastingen kunnen omlaag.
Mensen die nu in sociale huur zitten moeten dan misschien meer betalen (want niet meer gesubsidieerd) maar wellicht niet zoveel als iedereen denkt. Als de markt niet meer wordt gesubsidieerd (HRA) dalen de huizenprijzen en huur in een vrije markt is daar gewoon aan gekoppeld. Daarnaast hebben mensen ook meer te besteden omdat de belastingen dan omlaag kunnen.
hoezo is huur in de vrije markt daaraan gekoppeld? er is toch geen HRA voor een tweede huis oid?quote:Op zondag 8 augustus 2010 14:33 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Juist! Precies wat ik ook probeerde uit te leggen!
Zoals ik al eerder uit heb gelegd berekent een woningcorporatie de huur van een huurwoning o.a. aan de hand van de P/E ratio.quote:Op zondag 8 augustus 2010 14:37 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
hoezo is huur in de vrije markt daaraan gekoppeld? er is toch geen HRA voor een tweede huis oid?
maar je hebt het over vrije marktquote:Op zondag 8 augustus 2010 14:59 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder uit heb gelegd berekent een woningcorporatie de huur van een huurwoning o.a. aan de hand van de P/E ratio.
De huurmarkt, ik heb het over de huurmarkt. Maar de huur is (lees:) enigzins gekoppeld aan de koopwoningenmarkt.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:01 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
maar je hebt het over vrije markt
Maar ik snap oprecht niet waarom dat noemenswaardig het geval zou zijn in de vrije sector.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:04 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
De huurmarkt, ik heb het over de huurmarkt. Maar de huur is (lees:) enigzins gekoppeld aan de koopwoningenmarkt.
Verschil is dat verschillende bedrijven zoveel mogelijk dvd's kunnen maken als ze willen. Met huizen bouwen werkt het niet zo, daarvoor moet je ruimte innemen die daardoor niemand anders meer kan gebruiken. Er is bij voorbaat al kunstmatige schaarste, dus dat hele prijsmechanimse is niet van toepassing.quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 16:58 schreef Fionn het volgende:
[..]
waarom is dat niet eerlijk? als jij een dvd huurt betaal je daar gewoon voor wat de *huur* waarde op de markt is(die de videotheek je er voor vraagt), De dvd is daarna niet van jou. Verschil is, dat er dvd's zat zijn en dat de prijzen lager liggen, dat wel
Ik snap jou niet... het heeft al invloed gehad op de huurprijs. Maar het zal nog meer negatief invloed krijgen als de huurmarkt verder geliberaliseerd wordt, maar daarbij de HRA voor koopwoningen intact wordt gelaten.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar ik snap oprecht niet waarom dat noemenswaardig het geval zou zijn in de vrije sector.
Denk nu eens na man, als de huizenprijzen dalen is er ten eerste al meer vraag naar koophuizen en dus minder vraag naar huurwoningen, en daarom dalen de huren. Daarnaast kunnen de huren ook dalen omdat een pand aankopen minder kost en je dus sneller winst kan maken.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:15 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar ik snap oprecht niet waarom dat noemenswaardig het geval zou zijn in de vrije sector.
Waar dan wel?quote:Op zondag 8 augustus 2010 12:24 schreef du_ke het volgende:
Die corporaties moeten hun bek houden. Hadden ze maar beter moeten beleggen en minder 'strategische' aankopen moeten doen. De rekening daarvan mag je niet bij je huurders neerleggen...
Een vraagje: als de huurprijzen extreem mochten stijgen (door prijsopdrijving in de koopwoningenmarkt), mag ik dan een hypotheek opnemen om de huur te betalen (niet slim maar het gaat om het principe)quote:
Ik snap dat het tweede kan (overigens betekent kunnen ook niet per sé zullen), maar de eerste stelling vind ik niet zo klinkklaar. Wanneer ik kijk naar mensen die ik ken die huren vallen deze op te splitsen in 2 categorien, mensen die een uitkering hebben en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen/huis kunnen kopen, en mensen die mobiel willen zijn en voor redelijk korte termijn een huis zoeken (max aantal jaar) waarna ze een huis willen kopen waar ze zeker een tijd in kunnen blijven wonen. Ik vraag me dus af of er idd zo'n groot effect zal zijn als jullie stellen. Lijkt me een redelijk terechte vraag?quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:35 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Denk nu eens na man, als de huizenprijzen dalen is er ten eerste al meer vraag naar koophuizen en dus minder vraag naar huurwoningen, en daarom dalen de huren. Daarnaast kunnen de huren ook dalen omdat een pand aankopen minder kost en je dus sneller winst kan maken.
Ik weet niet hoe groot het effect zou zijn, maar verder is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod.quote:Op zondag 8 augustus 2010 15:59 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik snap dat het tweede kan (overigens betekent kunnen ook niet per sé zullen), maar de eerste stelling vind ik niet zo klinkklaar. Wanneer ik kijk naar mensen die ik ken die huren vallen deze op te splitsen in 2 categorien, mensen die een uitkering hebben en daardoor geen hypotheek kunnen krijgen/huis kunnen kopen, en mensen die mobiel willen zijn en voor redelijk korte termijn een huis zoeken (max aantal jaar) waarna ze een huis willen kopen waar ze zeker een tijd in kunnen blijven wonen. Ik vraag me dus af of er idd zo'n groot effect zal zijn als jullie stellen. Lijkt me een redelijk terechte vraag?
Als het effect extreem klein is, lijkt me het niet terecht te spreken van een oplossing of een daling van prijzen, dat impliceert nogal dat het een significant effect heeft namelijk. Van 4001 euro per jaar naar 4000 is technisch gezien ook een daling, maar iets opheffen zal het niet.quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:35 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe groot het effect zou zijn, maar verder is het gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
Laat ze maar een deel van hun bezit verkopen en daarmee inkrimpen in plaats van steeds maar groeien bijvoorbeeld. Of laat ze in hun eigen vlees (werknemers, directie, kantoren) snijden.quote:
Dit is landelijk nieuws in meerdere media in niet zo gekleurd gebracht. Dat is toch echt een nuance of wat anders...quote:Op zondag 8 augustus 2010 16:07 schreef Wijze_appel het volgende:
En niemand die nu "Telegraaf" roept? Of geldt dat volgens de linksen alleen bij artikelen over Marokkanen/moslims?
600 euro per maand is 7200 per jaar , 5% hypotheekrente , tophypotheek levert een hypotheeklening van hooguit 140.000-150.000 euro;quote:Op zaterdag 7 augustus 2010 13:15 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Da's toch te zot voor woorden dat er huurwoningen zijn waar je voor 500 á 600 euro moet betalen aan kale huur voor een tweekamerwoning?
Raar vraagje, ik ben er niet zo in thuis: wat voor huis kun je kopen als je 600 euro hypotheek per maand moet afdragen?
OK, dan ..quote:Op maandag 9 augustus 2010 12:46 schreef du_ke het volgende:
Voor zo'n bedrag kan je in (bijna) elke stad in Nederland wel een kippenhok kopen, zeker als je appartementen als optie ziet en waarom niet bij een dergelijk budget. In de buurt van Delfzijl kan je er zelfs een heel behoorlijke woning van kopen, met wat mazzel zelfs vrijstaand met een aardige tuin.
Onzinquote:Op maandag 9 augustus 2010 12:48 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
OK, dan ..
5m onder NAP en met uizicht op windmolens en AKZO-chemie.
Heb je wel op de kaart gekeken waar dat ligt?quote:Op maandag 9 augustus 2010 14:51 schreef heaven7 het volgende:
http://www.funda.nl/koop/(...)at-24/fotos/#foto-17
En als je geluk hebt kun je een baan in Groningen stad krijgen en ben je 3 kwartier onderweg.quote:Op maandag 9 augustus 2010 15:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb je wel op de kaart gekeken waar dat ligt?
Eh ik heb geen kaart nodig om te weten waar het ligtquote:Op maandag 9 augustus 2010 15:03 schreef SeLang het volgende:
[..]
Heb je wel op de kaart gekeken waar dat ligt?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |