quote:
Op zaterdag 7 augustus 2010 13:06 schreef SemperSenseo het volgende:[..]
Maar dat is dus niet helemaal eerlijk, want als ik huur betaal wordt ik geen eigenaar van het huis.
waarom is dat niet eerlijk? als jij een dvd huurt betaal je daar gewoon voor wat de *huur* waarde op de markt is(die de videotheek je er voor vraagt), De dvd is daarna niet van jou. Verschil is, dat er dvd's zat zijn en dat de prijzen lager liggen, dat wel

De huurprijs van iets heeft gewoon niets te maken met "of je eigenaar wordt" of niet.
quote:
Laten we mijn voorbeeld nemen. Ik woon niet in een sociale woning (waar staan die dingen?) en moet het volle pond betalen. Het betreft een woning in een appartementencomplex die gebouwd is in 1985. Dit in opdracht van de woningcorporatie, die nog steeds dezelfde is. De prijs die zij moesten betalen was dus die van 1985, en dat bedrag hebben ze er al lang uit. Maar voor de Woning P/E ratio nemen ze echter wel een zo recent mogelijke woning waarde prijs, waardoor de huren de afgelopen 10 jaar al flink gestegen zijn door prijsopdrijvingen! Da's niet eerlijk!
maar ja, als jij diezelfde dvd huurt betaal je gewoon de huurprijs, of de videotheek dat ding nou voor 10 miljoen gekocht heeft of op straat gevonden.
Huren van huur-autos worden ook gewoon door de prijzen op de huurmarkt bepaald, niet door wat een auto ooit gekost heeft (of: niet direct in ieder geval, uiteraard spelen de kosten van de verhuuronderneming mee, maar de marktwerking zorgt ervoor dat ze de prijzen altijd daar houden waar ze concurrerend blijven)
Trouwens, als jij een huis had gekocht, 20 jaar terug, dat nu een waardeverdubbeling had doorgemaakt, had jij het dan nu voor een prijs verkocht of verhuurd die 20 jaar geleden gangbaar was?
Of als je een goudstaaf uit 1870 had liggen van je overgrootvader die nu meer waard was, of een aandeel microsoft, gekocht in 1985? die doe je dan toch ook van de hand voor een prijs die nu "marktconform" is?(oftewel, de beste prijs die je ervoor krijgen kan)
Bedrijven (en mensen) die winst willen maken zijn bezig met winst maken
niet met "de kosten er uit halen"(dat is waar winst begint)
Dus dat jouw corporatie "het bedrag er al uit heeft" doet er niet toe. Als consument bij een bedrijf heb je slechts de keuze: betaal ik de prijs die gevraagd wordt... of niet?
Die prijzen stijgen simpel... "omdat het kan" Jij kan nergens anders heen, want (goedkopere) woningen zijn schaars, en je inkomen(of je keuzes hoe je dat uit wil geven) laten niet toe dat je meer wil betalen voor een woning, dus maak je deze keuze en de corporatie vult zn zakken inderdaad.
Dat is "wat we gekozen hebben" toen we de woningbouwverenigingen met als oogmerk: goede en goedkope woningen bouwen en onderhouden veranderden in corporaties met als doel: winst.
Dat de prijsopdrijving op de huurmarkt niet helemaal eerlijk is, en dat ze misschien oneigenlijke truukjes gebruiken om dat te doen ben ik deels met je eens, maar dat heeft niets met mijn post te maken(want dat onderwerp is meer een diepere discussie over marktwerking, schaarste, monopolies, en winst-gedreven economie)
Ik heb het in mijn post over het rare systeem van bepaalde woningen subsidieren van 2 kanten, en bepaalde woningen niet. Dat als je het geluk hebt zo een goedkope woning te bemachtigen(bijvoorbeeld als je in het begin van je carriere nog niet zo veel verdient), je daar lekker goedkoop blijft zitten
*ook al verdien je later meer dan het maximuminkomen dat voor het krijgen van die woning geldt* en dat iemand die dat niet is gelukt (zoals jij) de volle mep mag betalen.
Daarom pleit ik ervoor alle huren gelijk te trekken, en het liefst dus de huursubsidie ook af te schaffen, samen met de reden dat die nodig is(de te lage lonen dus)
Het subsidie systeem is gewoon een slechte compensatie voor het feit dat de huren(en ook andere kosten) in nederland gewoon veel te hoog zijn ten opzichte van de lonen van zo een 30-50% van de nederlandse huishoudens(ok ruwe schatting op basis van de genoemde *zes miljoen* sociale -en dus op deze of gene manier gesubsidieerde woningen), dusdanig dat er subsidie bijmoet, ten opzichte van wat een woning op de markt waard is. sommige huishoudens hebben dus 380 euro per maand subsidie nodig om niet op straat komen te staan ten opzichte van de marktprijs van een huurwoning!

Daarom pleitte ik voor verandering van het (belasting) systeem, zodat iedereen meer geld krijgt en dan al die "arme mensen hulp-potjes" afgeschaft kunnen worden
en iedereen gewoon uit de totale markt een woning kan kiezen.
quote:
En ik wordt dus geen bezitter van het huis. Maar daar kies ik voor. Maar dat betekent wel dat ik per maand minder zou moeten betalen.
Iemand die een huis koopt steekt zich flink in de schulden. Maar wat hij door maandelijks aan geld moet afdragen, wordt hij wel eigenaar van de woning. Big difference

En hij krijgt een hoop extra kosten en verantwoordelijkheden; gaat er wat kapot, moet hij het zelf laten maken, laat hij investeringen in onderhoud na, dan kan de waarde van het huis dalen, indien hij dan moet verkopen zit hij met een restschuld. De koper moet dus altijd een deel van het inkomen reserveren voor onderhoud en herstel van het huis (of zich daarvoor verzekeren, wat op hetzelfde neerkomt)
En de koper is slechts echt en in feit, "eigenaar" van het huis voor dat deel van de hypotheek dat is afgelost; voordat dat 100% is, is het defacto van de bank, die het meteen kan opeisen en verkopen als de hypotheeknemer zn plichten niet nakomt.
Een huurder kan lekker zn gang gaan, kan alles wat hij overhoudt na zn vaste lasten lekker zorgeloos verbrassen en als er wat kapot gaat belt hij de verhuurder, die dan de plicht heeft de boel op redelijke termijn netjes te herstellen, op straffe van huuropschorting/verlaging ed..
Het enige dat de huurder inlevert is het potentiele spaarpotje dat de waarde van het uiteindelijk afbetaalde koophuis is.
Het is maar net wat je kiest.....