Ik reageer niet op de OP, ik heb zelf mijn visie geuit en daar waren jullie het mee oneens en nu opeens wel mee eens.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:31 schreef Geerd het volgende:
[..]
Volgens mij word dit juist niet bedoelt in de op
Ik dacht ook dat ze dat juist niet wildenquote:Op maandag 26 juli 2010 22:33 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
oh nou dan zitten we lekker op een lijn![]()
sorry voor het foutje
Maak dan een eigen topicquote:Op maandag 26 juli 2010 22:33 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik reageer niet op de OP, ik heb zelf mijn visie geuit en daar waren jullie het mee oneens en nu opeens wel mee eens.
Ik vind ook dat kinderen vlees nodig hebben. Maar vanaf de pubertijd kan dat echt wel opgevangen worden door vleesvervangersquote:Op maandag 26 juli 2010 22:34 schreef Telecaster het volgende:
Volgens mij heb je als kind voor de ontwikkeling en opbouw van o.a. je hersenen bouwstoffen nodig die je niet uit vegetarisch eten kan halen. Ik heb zelf geen kinderen (*goddank*), maar vegetarische vrienden van me hebben er twee en die geven ze om die reden af en toe wat biologisch vlees.
Als ik af mag gaan op wat zij me vertellen kun je vanaf grofweg halverwege je puberteit prima zonder, maar is het tot die tijd vrij essentieel.
Mijn visie was wel een reactie op de OP.quote:
en idd biologisch vlees dan welquote:Op maandag 26 juli 2010 22:34 schreef Telecaster het volgende:
Volgens mij heb je als kind voor de ontwikkeling en opbouw van o.a. je hersenen bouwstoffen nodig die je niet uit vegetarisch eten kan halen. Ik heb zelf geen kinderen (*goddank*), maar vegetarische vrienden van me hebben er twee en die geven ze om die reden af en toe wat biologisch vlees.
Als ik af mag gaan op wat zij me vertellen kun je vanaf grofweg halverwege je puberteit prima zonder, maar is het tot die tijd vrij essentieel.
Ja tuurlijk gewoon mee eten, tot dat ze zelf er iets van zeggenquote:Op maandag 26 juli 2010 22:33 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Dus dan zou je accepteren dat je kind vegetariėr wil worden?
Net zeg je nog, eten wat de pot schaft.
Ik eet zelf wel vlees, maar in de praktijk zo'n 2 dagen per week.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Ik vind ook dat kinderen vlees nodig hebben. Maar vanaf de pubertijd kan dat echt wel opgevangen worden door vleesvervangers
Waar baseer je dat op? Wat levert vlees op aan voedingswaarde waar een vleesloos dieet niet in kan voorzien?quote:Op maandag 26 juli 2010 22:35 schreef Ascendancy het volgende:
Ik vind ook dat kinderen vlees nodig hebben. [...]
ja he!quote:Op maandag 26 juli 2010 22:38 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik eet zelf wel vlees, maar in de praktijk zo'n 2 dagen per week.
Maar die vleesvervangers die heel dwangmatig op vlees moeten lijken - gadver. Van dat net-nietspul. Liever een eerlijke spinazieburger dan een vegetarische rookworst.
Pillen?quote:Op maandag 26 juli 2010 22:40 schreef xiphi het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Wat levert vlees op aan voedingswaarde waar een vleesloos dieet niet in kan voorzien?
Vlees bevat eiwitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken maar die nodig zijn voor DNA-replicatiequote:Op maandag 26 juli 2010 22:40 schreef xiphi het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Wat levert vlees op aan voedingswaarde waar een vleesloos dieet niet in kan voorzien?
En wat eiwitten en aminozuren die, zoals ik zei, onontbeerlijk zijn voor de ontwikkeling van je hersenen, dacht ik.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Vlees bevat eiwitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken maar die nodig zijn voor DNA-replicatie
Ik hoef niet zonodig een specifieke vleesvervanger erbij, ik doe wel gewoon wat noten en / of paddo's erdoor.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:40 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik wil toch niet zo-ongeveer-vlees eten? ik wil gewoon iets wat lekker smaakt en geen vlees bevat..
En wat is daar mis mee? Ik zou er geen rekening mee houden.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:33 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Net zeg je nog, eten wat de pot schaft.
ik ookquote:Op maandag 26 juli 2010 22:45 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Ik hoef niet zonodig een specifieke vleesvervanger erbij, ik doe wel gewoon wat noten en / of paddo's erdoor.
Vaak de ouders vanuit hun overtuiging.quote:
Wij zijn jullie?quote:Jullie willen ze juist vlees opdringen
Een moment dat je mogelijk beļnvloedt, maar sowieso niet in de hand hebt.quote:op een moment dat ze dat niet meer willen
dat is dus wel slechtquote:Op maandag 26 juli 2010 22:47 schreef TwenteFC het volgende:
[..]
En wat is daar mis mee? Ik zou er geen rekening mee houden.
Als hij/zij beslist dat ie geen vlees meer wil dan vind ik dat prima, maar als er dan alleen maar aardappels en groenten overblijven dan heeftie dikke pech.
Ik heb nog geen kinderen, maar dit is hoe ik er nu naar kijk.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:49 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat is dus wel slecht
maar wat maakt het uit, het is je kind maar
Zolang 't geen komijnekaas is. Ieks. :-)quote:
Same 'ere. Maar zoals ik zei - ik heb dat gehoord van vrij bewuste geheel vegetarische vrienden van me, dus ik ga er maar gemakshalve van uit dat zij zich er afdoende in hebben verdiept.quote:en over dat hersen aanmaak gebeuren zijn ook veel bronnen die het tegen spreken...
Maar aangezien ik helemaal geen kinderen wil heb ik me daar nooit zo heel uitgebreid in verdiept
Oh, werkt die DNA-replicatie bij herbivoren anders dan?quote:Op maandag 26 juli 2010 22:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Vlees bevat eiwitten die je lichaam zelf niet kan aanmaken maar die nodig zijn voor DNA-replicatie
quote:
nee zij eet alleen rauw voedselquote:Op maandag 26 juli 2010 23:29 schreef Jimmie het volgende:
Hier een documentaire over zo'n knettergekke veganist die haar kinderen dezelfde knettergekke levenswijze opdringt.
Zij is een raw-foodist, geen veganist. Die eten alleen rauw eten, heeft weinig met de gemiddelde veganist te maken. Ik geloof ook niet dat er een solide wetenschappelijke ondersteuning is van raw-foodisme, het is vrij kwalijk en risicovol om je kind zo op te voeden denk ik.quote:Op maandag 26 juli 2010 23:29 schreef Jimmie het volgende:
Hier een documentaire over zo'n knettergekke veganist die haar kinderen dezelfde knettergekke levenswijze opdringt.
Kippen dood ik zelf opdat ik zijn energie gebruik voor mijn eigen doelen. Ik ben hoger in de rangorde dan een kip en het kip zal mijn doel dienen. Zo ook het konijn. Allemaal afslachten. Die eenhoorn in je avatar zou ik ook afslachten voor zijn vlees. Als het geen eenhoorn is, maakt niet uit. Als het vlees heeft en het is een dier dan slacht ik het wel. Wij mannen moeten jagen en slachten en het vlees opeten zodat wij daar energie van krijgen.quote:Op maandag 26 juli 2010 23:15 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
alleen ik weet niet hoe lang het nog duurt hoor
hij eet vlees en ook konijntjes en ik wil niet dat er konijntjes dood gemaakt worden![]()
ik had zelf namelijk altijd een konijn en als hij dat eet kijken die oogjes me zo aan
*snif*![]()
Nouja er zijn dan wel eiwitten nodig voor DNA replicatie. Maar voor het DNA zelf zijn nucleotiden nodig. En dat zit ook gewoon in planten.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:41 schreef Ascendancy het volgende:
[..]
Lekker gras eten. Enge mevrouw.quote:Op maandag 26 juli 2010 23:29 schreef Jimmie het volgende:
behalve dan dat hitler niet eens een vegetariėr wasquote:Op woensdag 28 juli 2010 04:41 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Nouja er zijn dan wel eiwitten nodig voor DNA replicatie. Maar voor het DNA zelf zijn nucleotiden nodig. En dat zit ook gewoon in planten.
Je bedoeld dat vlees meer diverse aminozuren bevat die nodig zijn voor eiwitten als bouwstof.
Er zijn 21 verschillende aminozuren in ons lichaam waarvan er 8 essentieel zijn. van daaruit kan je lichaam de andere aminozuren zelf maken. Je bent wat je eet, en vlees lijkt veel op je, daarom is vlees een vrij complete voeding. Alle aminozuren zijn wel terug te vinden in planten echter zit er per plantensoort meestal maar enkel aminozuren in dat betekend dat je veel verschillende planten moet eten om aan je eiwitten te komen. En sowieso hebben planten maar weinig eiwitten in zich waardoor je als vegetarier een stuk meer moeite moet doen om aan je benodigde voedingsstoffen te komen.
Voor de rest niet vergeten dat plantaardig materiaal vrij moeilijk te verteren is en meer tijd en moeite kost als vlees. Dat kan ervoor zorgen dat je je toch minder fit voelt(meestal ook gevolg van andere tekorten). Nu kan vegetarisme bij bepaalde darmklachten wel helpen, maar vegetarisme kan zeker ook slechte effecten op darmklachten hebben. Een bekend voorbeeld hiervan was Hitler die behoorlijk last van zn darmen had en vervolgens met het sterk minderen in vlees zn darmen er nog slechter op maakte.
Precies - het was natuurlijk veel diervriendelijker om gewoon rechtstreeks op mensen te testen in de kampen! :-)quote:Op woensdag 28 juli 2010 11:31 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
De nazi's waren wel erg voor verbetering van dierenrechten ook al kregen zelfs zij een verbod op proefdieren er niet door. (en daarmee probeer ik niet te zeggen dat dierenrechten slecht zijn omdat nazi's slecht zijn. Nazi's waren op sommige punten wel wat vooruitstrevend.)
Jij vindt het dus ook moreel verwerpelijk om een kind dat categorisch weigert om groente en fruit te eten te dwingen dit wel te eten?quote:Op maandag 26 juli 2010 22:10 schreef Franneh het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, maar een 14 jarige kun je toch ook niet verplichten om te eten wtf
Maar als je het erin dwingt letterlijk, dan wel ja.
Ach misschien zijn er vegetariers die cannibalisme nog wel okee vinden.quote:Op woensdag 28 juli 2010 11:35 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Precies - het was natuurlijk veel diervriendelijker om gewoon rechtstreeks op mensen te testen in de kampen! :-)
(Al gaat dit wellicht wel erg offtopic.)
quote:Op maandag 26 juli 2010 21:30 schreef tinoz het volgende:
Bij ons in de familie willen ze het zo min mogelijk over vegetarisme hebben omdat ze bang zijn dat de kinderen dan op een vroege leeftijd vlees zouden gaan weigeren . Dit zou dan op zijn beurt weer slecht zijn voor de ontwikkeling van de kinderen.
als je ze geen gewoontes aanleert liggen ze al snel schoon in de kistquote:Op woensdag 28 juli 2010 12:01 schreef tinoz het volgende:
ik zit te denken he.
Als wij onze gewoonte overdragen aan onze kinderen , is dat dan niet fout ? Een kind heeft een "schoon perspectief" en door de keuze te ontnemen en een gewoonte aan te leren, ontnemen wij hun reinheid ...
Ja toch ?
Ja, dat heb ik ook altijd raar gevonden van sommige mensen die zich vegetarier noemen - "Maar ik eet wel vis!" Een soort "Ik eet geen dieren... behalve als ze zwemmen."quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:03 schreef Casos het volgende:
Hoe kijken de vegetatiers naar vis? Want er wordt altijd maar geouwehoerd over vlees, hoe zit het met vis?
Dat dus. Pasgeboren kinderen zijn naar volwassen maatstaven psychopatisch. Zelfs denkbeelden als "Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden" en "Jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint" zijn al zaken die je iemand inprent.quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:07 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
als je ze geen gewoontes aanleert liggen ze al snel schoon in de kist
Dan heeft poster nog nooit een luier verschoond. :-)quote:en reinheid een beetje een vaag begrip, bedoel je dat nu religieus oid?
Een flink gedeelte van de vis die je in de supermarkt koopt is ook maar gewoon gekweekt. Niks vrij leven.quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:10 schreef Casos het volgende:
Vissen kan je niet aaien. Vissen hebben natuurlijk wel een vrij leven gehad, maar de dood is nog vele maler wreder dan bioindustrie
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43442134/quote:Ruth Thurstan van de Universiteit van York, die het onderzoek leidde, zegt er versteld van te staan dat er in 1910 naar gewicht vier keer zoveel vis werd binnengehaald als in 2010. De onderzoekers wijten dat enorme verschil aan de bijna volledig uitgeputte visstand. De schade die is toegebracht aan vispopulaties is volgens hun veel zwaarder en langduriger aan de gang dan tot voorheen werd gedacht. Vooral de aantallen van veel gegeten vissoorten als kabeljauw, heilbot, schelvis en schol zijn door sleepnetvisserij in ruim een eeuw tijd gigantisch sterk afgenomen, variėrend van een afname van 83,4 procent tot wel 99,1 procent (schelvis).
Met gekweekte vis moet je ook oppassen aangezien die vis ook wilde vis te eten krijgt. En visserij is natuurlijk al een tragedy of the commons.quote:Op woensdag 28 juli 2010 12:28 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Toch wel een beetje oppassen met niet gekweekte vis:
[..]
http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/43442134/
Visserij wordt waarschijnlijk weer een voorbeeld van tragedy of the commons.
Haaaaaaaaaaaa, ik dacht net een leuke parodie ofzowquote:Op woensdag 28 juli 2010 12:01 schreef tinoz het volgende:
ik zit te denken he.
Als wij onze gewoonte overdragen aan onze kinderen , is dat dan niet fout ? Een kind heeft een "schoon perspectief" en door de keuze te ontnemen en een gewoonte aan te leren, ontnemen wij hun reinheid ...
Ja toch ?
Dat geldt alleen voor de overdreven veggies als jij. Voor de rest van de wereld is er niks fout aan.quote:Op woensdag 28 juli 2010 22:53 schreef tinoz het volgende:
[..]
Haaaaaaaaaaaa, ik dacht net een leuke parodie ofzow![]()
Vlees is als verslaving , je geniet ervan maar weet dat het fout is , al ga je er niet zelf aan dood, het zaaid dood en verderf. En erger nog , je leert iedere generatie dat het niet fout is en maakt iedere generatie verslaafd zonder ze een keus te geven ,
in andere woorden you´re fucked
jij bent al ver heen !quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:18 schreef Casos het volgende:
[..]
Dat geldt alleen voor de overdreven veggies als jij. Voor de rest van de wereld is er niks fout aan.
En eet jij wel eens vis? Of gefrituurde krekels? Die worden imo ook gewoon leven aan een sateprikker geregen.
Wat ik wil horen? Eens niet die achterlijke ik-heb-de-waarheid-in-pacht meningen van vegetariers. Prima dat jij geen vlees eet, maar laat mij lekker een biefstukkie eten. En daar is helemaal NIETS NAKKES NADA mis mee.quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:40 schreef tinoz het volgende:
ik eet geen dieren, en vissen zijn ook dieren , ook eet ik geen krekels of schaaldieren etc.
Je weet dat vlees eten eigenlijk fout is , het is overbodig. wat wil je nou horen dan ?
Je kan gewoon puur naar de bouw van de mens kijken om te bepalen dat we van nature omnivoor zijn en dus ook biologisch uitermate geschikt zijn om ook vlees te eten.quote:
Sja. En misschien ben ik een Chinese jachtvlieger.quote:Op donderdag 29 juli 2010 10:17 schreef tinoz het volgende:
misschien is het een fase waarin mensen de waarheid negeren en in een ander bewustzijn leven waarin ze gewetenloos kunnen leven.
Hoezo weten? waaruit haal je die "wijsheid"? Het mag duidelijk zijn dat de mens al miljoenen jaren terug in de evolutie al vlees at. Het is zelfs heel belangrijke sturende factor in onze evolutie, omdat we gingen jagen zijn we heel anders gaan leven als onze voorouders. Vlees is inderdaad niet essentieel om te overleven. Maar voor een kat is het in principe ook niet essentieel, er is vegetarisch kattenvoer beschikbaar wat samengesteld is uit allerlei plantaardig materiaal.quote:Op donderdag 29 juli 2010 09:40 schreef tinoz het volgende:
ik eet geen dieren, en vissen zijn ook dieren , ook eet ik geen krekels of schaaldieren etc.
Je weet dat vlees eten eigenlijk fout is , het is overbodig. wat wil je nou horen dan ?
Omdat we leren denken en leren kiezen zouden we anders kunnen gaan leven dan onze voorouders, en als je dat niet wil, dan kan je altijd nog terug de oceaan inkruipenquote:omdat we gingen jagen zijn we heel anders gaan leven als onze voorouders
Dat is inderdaad een mogelijkheid.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:25 schreef tinoz het volgende:
[..]
Omdat we leren denken en leren kiezen zouden we anders kunnen gaan leven dan onze voorouders, en als je dat niet wil, dan kan je altijd nog terug de oceaan inkruipen
Het enige dat we op een verantwoorde manier zouden moeten reguleren is het aantal kinderen dat we op de wereld zetten.quote:Op maandag 26 juli 2010 22:11 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dus zouden we dit op een verantwoorde manier moeten reguleren ipv de manier waarop we het nu doen "gewoon omdat het kan en lekker is" terwijl het wel zo veel problemen met zich mee brengt
Waarom? De bevolking in Nederland krimpt toch al? En de grond in Nederland kan makkelijk 16 miljoen mensen aan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:08 schreef charon het volgende:
[..]
Het enige dat we op een verantwoorde manier zouden moeten reguleren is het aantal kinderen dat we op de wereld zetten.
Waarom zou ik dan geen vlees eten terwijl de Argentijnen de ene biefstuk na de andere wegwerken?quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:12 schreef Tarak het volgende:
[..]
Waarom? De bevolking in Nederland krimpt toch al? En de grond in Nederland kan makkelijk 16 miljoen mensen aan.
Waarom zou ik minder kinderen krijgen / nemen of hoe je het ook wil uitdrukken, terwijl vrouwen in Jemen 6 kinderen krijgen in een woestijnklimaat waar het land helemaal niet het draagvlak heeft om zoveel mensen aan te kunnen?
Vlees eten is wat anders dan kinderen krijgen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:14 schreef charon het volgende:
[..]
Waarom zou ik dan geen vlees eten terwijl de Argentijnen de ene biefstuk na de andere wegwerken?
(en ik had het natuurlijk niet alleen over Nederland.)
Je bent wel lekker selectief met je verantwoordelijkheid nemen, maar eerlijk gezegd had ik niet anders verwacht.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:19 schreef Tarak het volgende:
[..]
Vlees eten is wat anders dan kinderen krijgen.
Zelf geen kinderen nemen omdat je vindt dat er teveel mensen op de hele wereld zijn, vind ik een vorm van pathetisch masochisme. Een vorm van de "weg-met-ons" mentaliteit. Alsof jij je schuldig moet voelen voor alle problemen in de hele wereld. Nederland kan makkelijk 16 miljoen mensen, er is zelfs een gevaar van te forse bevolkingskrimp dus er is geen enkele reden om als Nederlander geen kinderen te krijgen. Nederlanders zouden zelfs wat meer kinderen moeten krijgen.
Als je het zelf niet weet , weinig kans dat je het zal snappenquote:Op zaterdag 31 juli 2010 17:27 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Maar je hebt de vraag nog niet beantwoord waarom vlees eten fout zou zijn, waarop wil je dat baseren dan?
Het bekende argument van religieuzen: ik hoef niet te argumenteren, ik weet gewoon dat het zo is....quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:50 schreef tinoz het volgende:
[..]
Als je het zelf niet weet , weinig kans dat je het zal snappen
Wat charon zegt, als het zo duidelijk is zou je dat ook moeten kunnen verwoorden. Het is niet per se dat ik geen idee hebt waar je het over hebt maar ik vraag of jij het voor jezelf kan uitleggen. Als jij deze reden(en) niet kan onderbouwen vind ik niet dat je er tegen anderen over moet beginnen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:50 schreef tinoz het volgende:
[..]
Als je het zelf niet weet , weinig kans dat je het zal snappen
Nouja ik denk dat ik het ook wel inzie, ik weet dat er bepaalde dingen zijn aan vlees eten die je wel even door moet hebben en dat het toch niet hetzelfde is als een paprika. Echter vind ik dat als je het dier een net leven en een nette dood hebt gegeven dat ik het dan niet bezwaarlijk vind om vlees te eten.quote:Op zondag 1 augustus 2010 15:48 schreef tinoz het volgende:
Het is iets dat je moet KUNNEN inzien, jij vind kennelijk vlees eten gewoon, wat kan ik daar nog aan veranderen ? Als ik zeg dat het raar is om andere wezens te eten lieg ik zelfs ; IK vind het namelijk raar vanuit mijn oogpunt. Zoals jij waarschijnlijk kannibalisme als abnormaal en "fout" ziet heb ik dat wat betreft dieren.
Nouja kun je het een argument noemen dan?quote:( ik vond mijn bobo argument eigenlijk wel toepasselijk)
Als je jouw kijk niet veranderd snap je het nooit. Het is misschien een gevoel en overtuiging in één, weet niet wat ik er nog meer over kan zeggen.
Ik heb het idee dat vegetariers zijn ontstaan doordat:quote:verder ONtopic : tot nu toe heb ik het idee dat er zo weinig vegetariers zijn omdat :
• iedere generatie met vlees opgroeit
• de maatschappij de norm hanteert dat vlees eten normaal is
• we medewezens onder onze rang plaatsen
• te de mens nog te ver van een objectieve culturele maatschappelijke evaluatie verwijderd is
• de meerderheid van de mensen de ogen sluit en dingen hun beloop laten gaan..
iemand nog iets ?
ow, ik ben recent nog in het sprookjes bos geweestquote:• Mensen alleen opgegroeid zijn met een valse illusie dat natuur altijd goedaardig is
ik maak hieruit ( met enige moeite ) op dat je van mening bent dat we inderdaad onze jeugd te kort doen door ze niet te vertellen wat vlees is,?quote:Mensen worden vanaf kinds af aan al afgesloten voor het idee wat vlees eigenlijk is, jarenlang denk je dat het net als groente uit de fabriek komt, en zodra je geconfronteerd wordt met verhalen uit boerderijen en slachthuizen en vergeleken worden met jou huisdieren is vlees eten niet meer zo tof.
Juist , als je kinderen goed opvoed dan verwijderen ze de hele term "vegetariers" uit het woordenboek en maken ze vlees eten bij de wet verbodenquote:Op zondag 1 augustus 2010 18:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je kinderen goed opvoed worden het geen vegetariers
Ik heb zeker geen kreeft nodig, of oesters, of Kobe beef, maar het is fucking lekker.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:01 schreef tinoz het volgende:
Owjee !!
Dit was ik vergeten :
Heeft de mens in welke fase dan ook, persee vlees nodig?
Ik dacht dat vitamine B12 nogal lastig te vervangen was. B12 zit vooral in vlees.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:01 schreef tinoz het volgende:
Owjee !!
Dit was ik vergeten :
Van een gebrek aan vitamine B12 kun je gek worden, er zijn mensen die zeggen dat Volkert van der Graaf er mogelijk aan leed.quote:Vitamine B12
Vitamine B12 is een erg belangrijk vitamine voor wie vegetarisch of veganistisch eet. De functies van vitamine B12 zijn de vorming van rode bloedcellen en DNA , en het zorgen voor een goede werking van het zenuwstelsel. Het lichaam bevat naar schatting een voorraad van 5 milligram vitamine B12. Indien de voeding te weinig vitamine B12 levert, spreekt het lichaam deze voorraad aan. Hierdoor wordt het pas na lange tijd duidelijk dat er sprake is van een tekort aan vitamine B12 in de voeding.
Opname in het lichaam
De opname van vitamine B12 is afhankelijk van een door de maag gevormde stof, de intrinsieke factor. Zonder de aanwezigheid van de intrinsieke factor ontstaat er een te kort aan vitamine B12 in het lichaam. Vitamine B12 kent een dierlijke en een plantaardige oorsprong. De vitamine B12 in plantaardige producten en de vitamine B12 in dierlijke producten lijken qua structuur op elkaar, maar de vitamine B12 in plantaardige producten functioneert niet in het menselijk lichaam. Dit betekent dat de vitamine B12 die zich bijvoorbeeld in zeewieren en algen bevindt, niet bruikbaar is voor de mens.
Tekorten en teveel
Een tekort aan vitamine B12 zal niet snel ontstaan indien de voeding zuivelproducten (en eieren) bevat. Vegetariėrs hoeven dus niet persé een risicogroep te vormen. Strenge vegetariėrs en veganisten en ook mensen met een ziekte of aandoening aan het maagdarmkanaal vormen wel een risicogroep voor een tekort aan vitamine B12.(2,4,9)
Een (langdurig) laag vitamine B12 gehalte van het bloed kan bloedarmoede tot gevolg hebben, kan leiden tot een groter risico op osteoporose, atherosclerose (aderverkalking). Ook kan je door onvoldoende vitamine B12 in het lichaam vergeetachtig worden en kan je concentratievermogen verminderen. Een hoge inname van vitamine B12 is niet nadelig voor de gezondheid.
Advies
De Gezondheidsraad adviseert aan volwassenen een dagelijkse inname (een ADH) van zo'n 2,8 microgram per dag. De ADH voor voedingsstoffen is dusdanig hoog gesteld, dat ook degenen met een hoge behoefte (met uitzondering van zwangeren) er voldoende aan hebben. Dit houdt in dat de meeste mensen met een lagere hoeveelheid toekunnen. Daarnaast wordt er nog gewerkt met de gemiddelde behoefte van vitamines, deze is voor vitamine B12 2,0 microgram. De inneming moet niet onder dit gemiddelde behoefte komen. In periode van zwangerschap en van borstvoeding bestaat een verhoogde behoefte aan vitamine B12 (namelijk 3,1 resp. 3,5 microgram). Vegetarische bronnen van vitamine B12 zijn: producten van dierlijke oorsprong zoals melk, melkproducten, eieren en kaas. Indien de voeding geen zuivelproducten bevat, wordt het slikken van vitamine B12 supplementen aangeraden. Dit is het geval bij vegetariėrs met een melkallergie of -overgevoeligheid en bij veganisten.
Volgens mij zijn mensen als de graaf al stapelgek en is dat de reden waarom ze zo fanatiek vegetariėr worden.quote:Op zondag 1 augustus 2010 21:02 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik dacht dat vitamine B12 nogal lastig te vervangen was. B12 zit vooral in vlees.
[..]
Van een gebrek aan vitamine B12 kun je gek worden, er zijn mensen die zeggen dat Volkert van der Graaf er mogelijk aan leed.
Bron: http://www.vegetariers.nl(...)en/vitamine_b12.aspx
Jah ik vind dat je kinderen wel duidelijk moet maken wat het is, er zijn nu nog genoeg volwassenen die niet weten wat het is.quote:Op zondag 1 augustus 2010 18:42 schreef tinoz het volgende:
ik maak hieruit ( met enige moeite ) op dat je van mening bent dat we inderdaad onze jeugd te kort doen door ze niet te vertellen wat vlees is,?
Hangt heel erg van de situatie af. Als je de beschikking hebt tot voldoende divers eten en dit zelf goed weet te balanceren, en de beschikking hebt tot vitamine B12 pillen dan hoeft het geen probleem te zijn.quote:Op zondag 1 augustus 2010 19:01 schreef tinoz het volgende:
Owjee !!
Dit was ik vergeten :
Ik geloof wel dat je dat met een bloedtest kunt laten doen. Iig wel verstandig om even naar de dokter te gaan als je het vermoed.quote:Op maandag 2 augustus 2010 13:34 schreef tinoz het volgende:
Kan ik mijn bloed laten testen op een eventueel B12 Tekort ?
Omdat er gigantisch veel meer factoren meespelen om intelligentie mogelijk te maken.quote:Op woensdag 4 augustus 2010 17:06 schreef tinoz het volgende:
Maar als vlees zoveel slimmer maakt , waarom heeft er dan nog nooit een tijger een diploma gehaald ?
Of krokodillen , niet echt slim...
of......... zouden die stiekem heel veel waterplanten eten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |