abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84717782
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 21:40 schreef Captain_Fabulous het volgende:

[..]

Het wordt druk daar met Fokkers...
Een soort "Meet the Fokkers" dus.
pi_84718526
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 19:28 schreef Marurk het volgende:

[..]

Veel plezier! *O*
Neem je je eigen MB mee?
Dankje!
Nee dat riskeer ik niet. Ik heb ten 1e zelf geen MTB, alleen een racefiets en ten tweede heb ik geen fietskoffer om het in te vervoeren. En om het nou in een kartonnen doos te stoppen (mijn racefiets dan) zag ik ook niet zitten. Dus ik huur daar gewoon 2 weken een MTB :) Heb ik in de meivakantie ook gedaan. Lekker crossen door het zand/modder/rotsen daar })
pi_84718696
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 20:31 schreef Superher0 het volgende:
Oksel, welk smeermiddel gebruik jij voor de ketting? Jij had toch weer een wonderspul aangeraden gekregen? Ik gebruik nu nog van die teflon spuitbussen die je bij de standaard fietsenmaker kunt kopen maar ik ben absoluut niet tevreden. Moet er best wel veel opspuiten en echt goed en lang blijven zitten doet het niet. Dus even wonderspul kopen :D
Ik gebruik nu de dry lube van shimano. Is gewoon een busje wat op de ketting gedruppeld wordt. Scheelt een hoop in verhouding tot de teflon spray waarbij de helft ernaast gaat.. De dry squirt van www.Bikexperto.nl schijnt trouwens ook goed te zijn, nooit geprobeerd, maar ik hoor er wel goede verhalen over.
http://upcomingaward.nl/#_band-groovegarden
Stemt allen op Groove Garden!
pi_84719325
@Superher0: Even wachten tot maandag op reactie van Oksel, die zit dit weekend in't buitenland.

@Snuf: Volgens mij is er nog geen datum bekend. Er is in ieder geval nog geen specifiek topic over de meet.

Het wordt overigens echt tijd dat ik mijn kilometers op ga krikken. Ben nog steeds niet gewend aan 30+ km ritten. Ik weet het... Watje... :{
  zaterdag 31 juli 2010 @ 23:13:22 #260
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_84720992
quote:
Op zaterdag 31 juli 2010 22:33 schreef Freddeh het volgende:
@Superher0: Even wachten tot maandag op reactie van Oksel, die zit dit weekend in't buitenland.

@Snuf: Volgens mij is er nog geen datum bekend. Er is in ieder geval nog geen specifiek topic over de meet.

Het wordt overigens echt tijd dat ik mijn kilometers op ga krikken. Ben nog steeds niet gewend aan 30+ km ritten. Ik weet het... Watje... :{
Dan ga je morgen met me mee :+
Hoop de 200 aan te tikken. :7
pi_84725184
Volgens mij gebruikt Oksel dat squirt lube. Voor z'n fiets dan ;) Het wonderlijke aan het spul is niet dat je nooit meer hoeft te smeren; dat zal met geen enkel middel lukken. De gein met dit soort middelen is meer dat je ketting niet zo veel vuil aantrekt. Voor rijden in de regen is het minder geschikt, dan spoelt het er zo uit. Het werkt een beetje zoals Prolink Progold wat ik zelf gebruik. Ben er tevreden over, maar je moet nog wel gewoon regelmatig schoonmaken en bijdruppelen. Bij droog weer om de 200km ongeveer, bij nat weer zeker na elke rit. Je hoeft je ketting niet elke keer helemaal schoon te maken want het spul heeft een lage viscositeit en dringt gemakkelijk in de rollers, waarbij het vuil naar buiten wordt verdreven. Smeren doe ik dus alsvolgt: met een droge oude doek de ketting afvegen, druppelen, beetje ronddraaien (vuil wordt naar buiten gedreven), door een doek halen, opnieuw druppelen en dan laten intrekken. Bijv. een nacht en dan idealiter nog even een droge doek eroverheen voordat je gaat rijden.
  FOK!fotograaf zondag 1 augustus 2010 @ 01:25:09 #262
73911 ultra_ivo
pi_84725619
Dan is squirt lube voor mij totaal niet geschikt. Ik kan niet om de 200km stoppen om de ketting te smeren.
  zondag 1 augustus 2010 @ 09:34:49 #263
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84729608
@ de mensen hierboven: Hoe vaak moet je je ketting dan opnieuw insmeren? Om de 200 km lijkt me een beetje veel?
pi_84729664
Ik trek tegenwoordig iedere 250km een doek over m'n ketting heen en spuit hem daarna in met Shimano kettingspray.
  zondag 1 augustus 2010 @ 11:51:26 #265
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84731574
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 09:42 schreef Freddeh het volgende:
Ik trek tegenwoordig iedere 250km een doek over m'n ketting heen en spuit hem daarna in met Shimano kettingspray.
Ik heb ATB Wet Spray van Cyclon(R), speciaal voor kettingen, kabels, derailleurs en pedalen. Is dat ook goed?
  zondag 1 augustus 2010 @ 12:36:11 #266
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84732722
Ik wil eigenlijk gaan fietsen vandaag, maar ik doe het toch maar niet. Heb wat last van m'n benen vanwege die lange trip gisteren. :'( Vandaag dus maar even rusten en morgen weer fietsen...
pi_84736602
Bléh, vanmorgen werd ik wakker en het was erg bewolkt, ik zag de bergen niet eens! Toch maar naar Col d'Aspin gereden, maar het weer was niet echt best, miezerig en je zag alleen maar wolken. Even wachten dus maar, en ik kocht even 2 mouwtjes, altijd handig als je bovenop een berg staat. Toen werd het fantastisch weer, strak blauw 28 graden dus ik haalde de fiets van het dak, omgekleed en ik wilde vertrekken maar echt binnen 2 minuten werd het pikzwart, begon te regenen en het was weer helemaal dicht :'( Toen maar terug naar huis gereden... Misschien aan het eind van de middag kijken of ik er heen kan, anders gewoon effe hier een stukje fietsen als het een beetje opklaart...
pi_84737518
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 11:51 schreef Marurk het volgende:

[..]

Ik heb ATB Wet Spray van Cyclon(R), speciaal voor kettingen, kabels, derailleurs en pedalen. Is dat ook goed?
Zou ook prima moeten werken lijkt me :)
  FOK!fotograaf zondag 1 augustus 2010 @ 15:53:55 #269
73911 ultra_ivo
pi_84738847
De Bob Jackson doet 't ook weer prima. Ik kan weer op fietsvakantie.
pi_84739273
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 01:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Dan is squirt lube voor mij totaal niet geschikt. Ik kan niet om de 200km stoppen om de ketting te smeren.
Maar in de regen kun je er wel gewoon 900 km mee rijden want dan hoef je pas na elke rit te smeren. :P
Nee 't is inderdaad niet zo'n geschikt middel voor randonneurs.
  zondag 1 augustus 2010 @ 18:03:57 #271
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_84742902
Poging gedaan een stuk van de Vreeswijk meet route te rijden, maar natuurlijk verdwaalt...wel lekker 90km weggemaald dus dat is altijd lekker. En niet nat geworden, ook al was het dreigend aan het eind O+
Een tip van ivo geprobeerd en een blikje cola in m'n bidon gegooid bij een tankstation, was lekker onder het rijden moet ik zeggen, wel een aanrader ook voor rijders die minder dan 400 km per trainingstochtje doen :P
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  zondag 1 augustus 2010 @ 18:08:59 #272
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84743070
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 18:03 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Poging gedaan een stuk van de Vreeswijk meet route te rijden, maar natuurlijk verdwaalt...wel lekker 90km weggemaald dus dat is altijd lekker. En niet nat geworden, ook al was het dreigend aan het eind O+
Een tip van ivo geprobeerd en een blikje cola in m'n bidon gegooid bij een tankstation, was lekker onder het rijden moet ik zeggen, wel een aanrader ook voor rijders die minder dan 400 km per trainingstochtje doen :P
Ik heb van dat Isostar-oplosspul. Dinsdag krijg ik mijn tweede bidonhouder + bidon dus kan ik een redelijke hoeveelheid vocht meenemen. :D
Maar onderweg een blikje kopen en dat in je lege bidon mieteren, is ook een erg goed idee. Alleen oppassen dat je fiets niet wordt gejat. :D
pi_84743515
Heb vanmiddag ook 90+km gereden. Niet te warm en heb het, op enkele druppels na, ook droog gehouden. Eerste 70km ging voortvarend (32 gemiddeld), laatste 20km moest ik het een beetje bekopen. Zat tegen de kramp aan, snelheid ging er nogal uit. Mede ook omdat ik aan twee bidons niet genoeg bleek te hebben. Normaal wel, maar nu was het na 75km op. Kwam ook geen benzinestation of kraantje tegen, dus aan het eind was ik er wel klaar mee.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
pi_84746761
Net 45km gedaan in 1:30 inclusief stoplichten en groot stuk door Londen dus dat is al met al niet slecht, zeker als je bedenkt dat ik eig. pas net begonnen ben met vaker trainen (heb pas ongeveer 10 keer meer dan 50km gedaan).

Overigens is mijn rusthartslag van al het sporten de laatste tijd omlaag gegaan van 60-64 naar 48-50, in zo ongeveer 2 maanden tijd, is dat niet erg snel?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_84747263
Morgen ga ik er weer tegenaan. 5 Dagen per week, 50km per dag. Nog even m'n achterbandje bijpompen, m'n HRM op het stuur monteren en m'n km-teller sensor met een tweede tie-wrap vastzetten op m'n vork. Ook m'n lichtjes er weer op zetten, want ik moet weer late diensten gaan draaien, vakantie is weer voorbij :(
  zondag 1 augustus 2010 @ 20:33:39 #276
62913 Blik
The one and Only!
pi_84747809
Vandaag 65 km gefietst door de Utrechtse Heuvelrug, was toch weer even zwaar. Moest duidelijk nog even inkomen na de vakantie van vorige week.

Over dat insmeren, ik heb eigenlijk nog nooit mijn ketting gesmeerd... :@
pi_84750159
Even wat ideeën nodig van jullie. Ik heb dus een HRM horloge, die wil ik monteren aan het stuur. Vind het alleen wat lastig dit voor elkaar te krijgen. Het bandje heeft gaatjes te weinig om hem goed strak om het stuurtje heen te trekken, en ik wil er eigenlijk ook liever geen gaatjes bij prikken. Heb er nu wat schuim tussenin gestopt (waar het horloge omheen zat in de verpakking) maar dat is uiteraard te flexibel en levert hetzelfde probleem op 8)7
Ik ben gewoon wat lui, en wil niet iedere keer dat ik op de fiets stap dat horloge én de strap omdoen. Ik moet me ook nog omkleden en heb er geen behoefte aan dat alleen omkleden en klaarmaken voo de rit een half uur duren gaat :')
pi_84750251
Stukje isolatie voor verwarmingsbuizen kopen.
Polar heeft ook houdertjes voor op je stuur. Die kun je ook wel voor een niet-Polar gebruikt :P


[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 01-08-2010 21:26:47 ]
  zondag 1 augustus 2010 @ 21:54:53 #279
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_84751787
De magische grens van 200 doorbroken. *O*
eerst naar 's gravendeel 80 km met 27.7 gemiddeld. Daarna door naar helmond met 24.5 gemiddeld. Had last omdat ik iets te enthousiast door de killtunnel gegaan. Had me de rest van de rit genekt. -O-
pi_84751957
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 21:25 schreef Wombcat het volgende:
Stukje isolatie voor verwarmingsbuizen kopen.
Polar heeft ook houdertjes voor op je stuur. Die kun je ook wel voor een niet-Polar gebruikt :P
[ afbeelding ]
Die isolatie gaat er niet uitzien natuurlijk ;)
Vind die mount van Polar wel mooi, maar vind ¤10 ook weer wat veel :')
Maar eens kijken of ik ergens nog kan schrappen in mijn budget.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:13:00 #281
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84752517
Even een vraagje: Heb begrepen dat je als wielrenner niet met een te zwaar verzet moet trappen. 100 pedaalslagen/minuut verdient de voorkeur. Je moet nl. niet op kracht trainen, maar op uithoudingsvermogen (duurtraining), en daarom moet je meer omwentelingen maken waardoor het je minder kracht kost.
Nu is mijn vraag: Welk verzet kan ik het beste nemen met mijn fiets? Heb een triple: voorbladen 52-39-30, tandkransjes 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Nu zit ik doorgaans op verzet 39:14 of 39:13. Eigenlijk vind ik het grootste voorblad veel fijner fietsen, maar dat trapt natuurlijk wat zwaarder (want ik wil geen al te schuine kettinglijn). Als ik op het grootste voorblad rijd, rijd ik doorgaans 52:15 of 52:14. Welk verzet is, voor mijn doeleinden (het duurtrainen van je spieren), "beter"? :) Iemand die mij hier antwoord op kan geven?
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:15:57 #282
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_84752618
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:13 schreef Marurk het volgende:
Even een vraagje: Heb begrepen dat je als wielrenner niet met een te zwaar verzet moet trappen. 100 pedaalslagen/minuut verdient de voorkeur. Je moet nl. niet op kracht trainen, maar op uithoudingsvermogen (duurtraining), en daarom moet je meer omwentelingen maken waardoor het je minder kracht kost.
Nu is mijn vraag: Welk verzet kan ik het beste nemen met mijn fiets? Heb een triple: voorbladen 52-39-30, tandkransjes 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Nu zit ik doorgaans op verzet 39:14 of 39:13. Eigenlijk vind ik het grootste voorblad veel fijner fietsen, maar dat trapt natuurlijk een stuk zwaarder. Als ik op het grootste voorblad rijd, rijd ik doorgaans 52:15. Welk verzet is, voor mijn doeleinden (het duurtrainen van je spieren), "beter"? :) Iemand die mij hier antwoord op kan geven?
Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  FOK!fotograaf zondag 1 augustus 2010 @ 22:21:33 #283
73911 ultra_ivo
pi_84752826
52-39-30 is een heel rare triple. meer een dubbel waar ze een blad aangefrot hebben. Bij 52 als grootste en 30 als kleinste is het veel nuttiger een 42-er als middenblad te hebben. Dan kun je ook veel meer met je middenblad. Zeker als je een 12 hebt achter.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:23:07 #284
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84752901
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:15 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...
Dus als ik het goed begrijp kun je niet zo gemakkelijk "zeggen" welk verzet het beste is? Als maar niet achteraf blijkt dat ik jarenlang met een verkeerd verzet heb getraind. :')
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:25:57 #285
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84753011
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef ultra_ivo het volgende:
52-39-30 is een heel rare triple. meer een dubbel waar ze een blad aangefrot hebben. Bij 52 als grootste en 30 als kleinste is het veel nuttiger een 42-er als middenblad te hebben. Dan kun je ook veel meer met je middenblad. Zeker als je een 12 hebt achter.
Klopt. Daarom zit ik vaak 39:13 te rijden (en soms zelfs 39:12) omdat ik het idee heb dat ik met het middenblad net wat "te kort kom", vooral als ik wind in de rug heb en/of een dalend stuk fiets. Dan wil ik het liefst iets zwaarder trappen en zit ik achter al gauw op het kleinste of een-na-kleinste tandkransje, en dat is toch al een beetje schuin... En daarom dat ik dus de neiging heb om snel naar het grote 52-blad over te schakelen, maar ik wil ook niet al te zwaar trappen. Vandaar dat ik het even vraag. Nog tips?
pi_84753120
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:15 schreef SuperWeber het volgende:

[..]

Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...
Ik kan juist telkens een tand bijschakelen. Of tandwieltjes, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij ook correspondeert met 1 tand. In elk geval rijd ik nu gemiddeld 3 tandwielen zwaarder dan in het begin, omwentelingen zijn wellicht iets lager maar niet veel.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  FOK!fotograaf zondag 1 augustus 2010 @ 22:28:54 #287
73911 ultra_ivo
pi_84753137
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:25 schreef Marurk het volgende:

[..]

Nog tips?
Ja, je 39-er vervangen door een 42-er
Welke steek heb je 130 (Shimano) of 135 (Campagnolo)? Ik heb wellicht nog iets te leen om het eens uit te proberen.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:31:36 #288
27167 SuperWeber
Heeft de afslag gemist...
pi_84753265
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ik kan juist telkens een tand bijschakelen. Of tandwieltjes, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij ook correspondeert met 1 tand. In elk geval rijd ik nu gemiddeld 3 tandwielen zwaarder dan in het begin, omwentelingen zijn wellicht iets lager maar niet veel.
Als je snelheid dan ook hoger ligt is dan trap je min of meer met dezelfde snelheid. Toen ik begon met fietsen trapte ik alles boven de 33 op het buitenblad (ik heb een dubbel), tegenwoordig moet het zeker 3 tot 4 km/h harder gaan wil ik op het buitenblad gaan rijden...
3,1415926535 8979323846 2643383279 5028841971 6939937510 5820974944 5923078164 0628620899
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:32:42 #289
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84753326
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ja, je 39-er vervangen door een 42-er
Welke steek heb je 130 (Shimano) of 135 (Campagnolo)? Ik heb wellicht nog iets te leen om het eens uit te proberen.
Heb niks van Campagnolo op m'n fiets, dus denk Shimano. Of heb je daar ook weer verschillen in?
En wat kost het vervangen van zo'n blad als ik dat door de FM laat doen?
pi_84753535
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:32 schreef Marurk het volgende:

[..]

Heb niks van Campagnolo op m'n fiets, dus denk Shimano. Of heb je daar ook weer verschillen in?
En wat kost het vervangen van zo'n blad als ik dat door de FM laat doen?
Zelf doen, dat is super eenvoudig. En gewoon ff met je fiets naar de speciaalzaak en zeggen dat je een 42 blad wil.
  zondag 1 augustus 2010 @ 22:55:09 #291
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84754294
Ik zie net (in een ander topic van deze reeks) dat marcodej ook een 52-39-30 triple heeft:

quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 15:26 schreef marcodej het volgende:

[..]

[..]

Ik rijd ook vrijwel altijd op het middenblad (52/39/30), pas als het echt hard gaat (boven de 40) ga ik naar het buitenblad

In het begin deed ik alles op het buitenblad, zelfs bij wind tegen. Omdat ik dacht dat dat zo hoorde :'). Maar als je gelijk enkele opmerkingen krijgt zodra je bij een club gaat rijden, ben je daar snel vanaf. :D Probeer er nu steeds op te letten dat ik licht rijd.

Kreeg gister nog de opmerking van een renner, waarmee ik een stukje opreed en een babbeltje mee maakte, dat ik zo licht reed... :)
Ben ook eens benieuwd wat hij te zeggen heeft. :P
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:03:25 #292
130803 Gripper
Get a grip
pi_84754611
Voor die fokkers-ontmoeten-fokkers meet tijdens de Hel van de Heuvelrug volgend weekend: zullen we om ene uur of half 9 samen bak koffie doen ofzo? Ik neem aan dat niet iedereen dezelfde afstand rijdt, maar we kunnen elkaar wel succes wensen :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_84754704
Rij nu met een compact (met 39 binnenblad) en rij nog steeds vrijwel altijd op het binnenblad. Ik ga nu wel wat sneller naar buiten als het wat harder gaat en hou dit wat langer vol (omdat het buitenblad nu dus kleiner is). Maar als ik normaal tempo rijd, rijd ik altijd op het binnenblad. Achter heb ik dan nog voldoende schakelmogelijkheden. De ketting ligt dan ergens in het midden, zal de 16 of 17 wel zijn.

Heb vandaag op een duurritje van 90+km het buitenblad bijvoorbeeld niet aangeraakt. Ik reed een stukje met een man kop over kop. Hij reed op het buitenblad (en achter vrij klein, 21 of 23) terwijl ik 39x15 reed ofzo.

[ Bericht 14% gewijzigd door marcodej op 01-08-2010 23:12:55 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:29:35 #294
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84755625
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 23:06 schreef marcodej het volgende:
Rij nu met een compact (met 39 binnenblad) en rij nog steeds vrijwel altijd op het binnenblad. Ik ga nu wel wat sneller naar buiten als het wat harder gaat en hou dit wat langer vol (omdat het buitenblad nu dus kleiner is). Maar als ik normaal tempo rijd, rijd ik altijd op het binnenblad. Achter heb ik dan nog voldoende schakelmogelijkheden. De ketting ligt dan ergens in het midden, zal de 16 of 17 wel zijn.

Heb vandaag op een duurritje van 90+km het buitenblad bijvoorbeeld niet aangeraakt. Ik reed een stukje met een man kop over kop. Hij reed op het buitenblad (en achter vrij klein, 21 of 23) terwijl ik 39x15 reed ofzo.
En je vindt niet dat je te snelle pedaalslagen maakt met 39x15? Want ik heb vaak de neiging om 39x13/39x12 te gaan rijden. Maar dat is misschien een kwestie van persoonlijk voorkeur of gewenning. En wat voor buitenblad heb je?
  zondag 1 augustus 2010 @ 23:35:44 #295
175950 Marurk
Baggeraar
pi_84755883
Zijn er overigens mensen die dit verhaal herkennen?

Fiets Forum - Probleem met nieuwe 6700 triple

Heel veel mensen schijnen last te hebben van een licht tikkend geluid op het middenblad, zonder dat de ketting tegen de derailleurkooi aanloopt. En nu ik erover nadenk, is mijn middenblad ook niet 100% stil terwijl het buitenblad en kleine blad dit wel zijn. :') 't Is moeilijk hoorbaar voor anderen, maar ik zal mijn FM er toch eens naar vragen volgende week bij de eerste beurt. Maar misschien dat sommigen van jullie dit probleem herkennen.
Sorry dat ik zo veel zeur/vraag. :@ :P
pi_84756329
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef ultra_ivo het volgende:
52-39-30 is een heel rare triple. meer een dubbel waar ze een blad aangefrot hebben. Bij 52 als grootste en 30 als kleinste is het veel nuttiger een 42-er als middenblad te hebben. Dan kun je ook veel meer met je middenblad. Zeker als je een 12 hebt achter.
Hoe kom je daar nou weer bij? Het is een standaard triple en uitstekend bruikbaar. Zeker als je nog niet zo lang fietst of licht trapt (100+ omwentelingen) is een 42 snel te zwaar. Ik heb ook een 39 middenblad en daar rijd ik vrijwel alles op behalve afdalingen. Met 110 omwentelingen op de 39/13 rijd je 41.5 km/u.
pi_84756335
Ook wel eens wat rare geluiden gehoord ja. Zal er komende week eens op letten.

Goede nieuws is iig dat m'n knieën t houden. Lijkt met m'n houding te maken gehad te hebben; zadel schuin naar voren, te ver naar voren zitten en daarmee te ver naar achter trappen.

Beetje jammeren is dat ik vandaag dan weer zo veel aan m'n stuur heb lopen trekken dat ik nu weer last van m'n onderrug heb :') Tis toch wat *O*
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  FOK!fotograaf maandag 2 augustus 2010 @ 01:02:14 #298
73911 ultra_ivo
pi_84759238
quote:
Op zondag 1 augustus 2010 23:45 schreef eentwee het volgende:

[..]

Hoe kom je daar nou weer bij? Het is een standaard triple en uitstekend bruikbaar. Zeker als je nog niet zo lang fietst of licht trapt (100+ omwentelingen) is een 42 snel te zwaar. Ik heb ook een 39 middenblad en daar rijd ik vrijwel alles op behalve afdalingen. Met 110 omwentelingen op de 39/13 rijd je 41.5 km/u.
Het is een moderne standaard triple. Een maatvoering waarbij ik mijn sterke twijfels heb. Als 42 te zwaar is kun je beter een triple nemen met 50/40/30. Dat is ook de triple die ik prefereer. Een maatvoering die in Frankrijk uitgedacht is lang voordat Campagnolo en Shimano begonnen met het leveren van triple crankstellen in Nederland.
Je middenblad is inderdaad cruciaal bij een triple. Maar de vraag kwam van iemand die veel op het buitenblad reed, een 39-er is voor hem dan te klein. De 52/39/30 variant is afgeleid van een dubbel crankstel waar een 3e blad is toegevoegd voor extreme omstandigheden. Daarmee doe je een triple onrecht. Je gebruikt dan niet de volledige mogelijkheden van de triple. Zoals jij 'm gebruikt is al beter, alles behalve extreem omhoog/omlaag op het middenbla doen. Voor jou is dat goed te doen met de 39. Perfect. Ik prefereer zelf een 40-er middenblad. Een 39-er gebruik ik alleen als ik met volle bepakking de bergen inga, dan gecombineerd met een binnenblaadje van 26.
pi_84759799
quote:
Op maandag 2 augustus 2010 01:02 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het is een moderne standaard triple. Een maatvoering waarbij ik mijn sterke twijfels heb. Als 42 te zwaar is kun je beter een triple nemen met 50/40/30. Dat is ook de triple die ik prefereer. Een maatvoering die in Frankrijk uitgedacht is lang voordat Campagnolo en Shimano begonnen met het leveren van triple crankstellen in Nederland.
Je middenblad is inderdaad cruciaal bij een triple. Maar de vraag kwam van iemand die veel op het buitenblad reed, een 39-er is voor hem dan te klein. De 52/39/30 variant is afgeleid van een dubbel crankstel waar een 3e blad is toegevoegd voor extreme omstandigheden. Daarmee doe je een triple onrecht. Je gebruikt dan niet de volledige mogelijkheden van de triple. Zoals jij 'm gebruikt is al beter, alles behalve extreem omhoog/omlaag op het middenbla doen. Voor jou is dat goed te doen met de 39. Perfect. Ik prefereer zelf een 40-er middenblad. Een 39-er gebruik ik alleen als ik met volle bepakking de bergen inga, dan gecombineerd met een binnenblaadje van 26.
Maar een 40 maakt ook weer niet veel uit t.o.v. een 39. Ik vind het ook wel prettig om niet zo'n zwaar middenblad te hebben omdat je dan ook niet snel naar het binnenblad hoeft te schakelen. Ik rijd veel met 12-23 cassettes vanwege de kleine stapjes, dat vind ik dan ideaal icm die 39. Als ik een 42 zou hebben moet ik of vaker naar het binnenblad of een cassette met meer gaten erin om bijv. op de 25 of 27 klimmetjes op te rijden. Goed, dat is inderdaad op mijn situatie van toepassing en waarschijnlijk niet voor iedereen hetzelfde.

Vroeger kon je misschien wel telkens je eigen verzetten kiezen (tegenwoordig alleen nog bij triples van merken als TA waar bijna alles mogelijk is) maar nu zit je toch al gauw met Shimano's keuze waar je het mee moet doen, Campagnolo triples zijn nauwelijks verkrijgbaar. De triple mag dan een dubbel + klein blad lijken maar in de praktijk is de bruikbaarheid toch niet veel slechter? Met een dubbel, waarvoor die 52/39 een geschikt verzet is, gebruik je niet meer kransjes dan met een goed afgestelde triple: 39x12 zal je niet zo vaak gebruiken en 39x13 is ook met een triple haalbaar. Beginners hebben inderdaad wel de neiging om wat zwaarder te trappen maar ik vind het dan een beter idee om gewoon wat lichter te leren trappen dan gelijk weer geld uit te geven voor een ander middenblad (40 euro ofzo). Wisselen kan altijd nog als je wat meer ervaring hebt en echt ontdekt hebt wat je het prettigst vindt rijden.
  FOK!fotograaf maandag 2 augustus 2010 @ 02:04:27 #300
73911 ultra_ivo
pi_84760659
Ik heb tot nu toe geen probleem gehad om Campagnolo Triples te pakken te krijgen. Er liggen hier zelfs links en rechts wat op voorraad. Ik vervang de bladen meestal door TA bladen. Die zijn zeker niet duurder en een stuk slijtvaster. Met TA (en Stronglight) bladen kun je ook op basis van een Campagnol of Shimano triple je eigen verzetten kiezen. Bij mij heeft dat zich uitgekristalliseerd als 50/40/30 en een 13-25 cassette. Goed voor alles van de vlakke Kempen tot de diepe Ardennen zonder dat ik voor iedere rit moet wisselen. Voor het echte bergwerk heb ik op basis van twee BBB cassettes die ik gedemonteerd heb een 13-28 cassette gemaakt die ik dan combineer met 50/39/26 voor. Wederom van TA.
  maandag 2 augustus 2010 @ 08:10:10 #301
61399 Superher0
Is it a plane?
pi_84762250
Om iets toe te voegen: http://www.fiets.nl/verzettentabel.asp

Hier kun je invullen met welk verzet en trapfrequentie je rijdt en welke snelheid dit oplevert.
Als ik koers dan rijd ik op groot (52) anders rijd ik op 39 tanden. Eigenlijk is de vraag; ga ik vandaag harder dan 40km/u rijden of is 40 alleen maar een piek. Als 40 een piek is dan kan ik met een hoog beentempo op 39 tanden en 11 achter met een frequentie van 100 44km/u rijden. En 100 is weinig voor een piek. Ik rijd standaard 100 en in een piek kom ik wel boven de 120.
Als je beentempo boven de 85 is kun je makkelijk versnellen: 39x15 bij frequentie 85 = 27,7 --> 39x15 bij frequentie 100 = 32,7 en bij 110 rijd je al 36.
Superhero to the rescue!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')