Die isolatie gaat er niet uitzien natuurlijkquote:Op zondag 1 augustus 2010 21:25 schreef Wombcat het volgende:
Stukje isolatie voor verwarmingsbuizen kopen.
Polar heeft ook houdertjes voor op je stuur. Die kun je ook wel voor een niet-Polar gebruikt
[ afbeelding ]
Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:13 schreef Marurk het volgende:
Even een vraagje: Heb begrepen dat je als wielrenner niet met een te zwaar verzet moet trappen. 100 pedaalslagen/minuut verdient de voorkeur. Je moet nl. niet op kracht trainen, maar op uithoudingsvermogen (duurtraining), en daarom moet je meer omwentelingen maken waardoor het je minder kracht kost.
Nu is mijn vraag: Welk verzet kan ik het beste nemen met mijn fiets? Heb een triple: voorbladen 52-39-30, tandkransjes 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25. Nu zit ik doorgaans op verzet 39:14 of 39:13. Eigenlijk vind ik het grootste voorblad veel fijner fietsen, maar dat trapt natuurlijk een stuk zwaarder. Als ik op het grootste voorblad rijd, rijd ik doorgaans 52:15. Welk verzet is, voor mijn doeleinden (het duurtrainen van je spieren), "beter"?Iemand die mij hier antwoord op kan geven?
Dus als ik het goed begrijp kun je niet zo gemakkelijk "zeggen" welk verzet het beste is? Als maar niet achteraf blijkt dat ik jarenlang met een verkeerd verzet heb getraind.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:15 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...
Klopt. Daarom zit ik vaak 39:13 te rijden (en soms zelfs 39:12) omdat ik het idee heb dat ik met het middenblad net wat "te kort kom", vooral als ik wind in de rug heb en/of een dalend stuk fiets. Dan wil ik het liefst iets zwaarder trappen en zit ik achter al gauw op het kleinste of een-na-kleinste tandkransje, en dat is toch al een beetje schuin... En daarom dat ik dus de neiging heb om snel naar het grote 52-blad over te schakelen, maar ik wil ook niet al te zwaar trappen. Vandaar dat ik het even vraag. Nog tips?quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef ultra_ivo het volgende:
52-39-30 is een heel rare triple. meer een dubbel waar ze een blad aangefrot hebben. Bij 52 als grootste en 30 als kleinste is het veel nuttiger een 42-er als middenblad te hebben. Dan kun je ook veel meer met je middenblad. Zeker als je een 12 hebt achter.
Ik kan juist telkens een tand bijschakelen. Of tandwieltjes, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij ook correspondeert met 1 tand. In elk geval rijd ik nu gemiddeld 3 tandwielen zwaarder dan in het begin, omwentelingen zijn wellicht iets lager maar niet veel.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:15 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Het is idd beter om zo "licht" mogelijk te fietsen, desalniettemin zijn de verschillen tussen personen behoorlijk, zo fietst mijn trainingsmaatje meestal lichter dan ik, maar ik fiets weer lichter dan mijn vriendin (die net begonnen is met wielrennen). Het is dus ook persoonlijk, waarschijnlijk zul je na een tijdje vanzelf wat meer souplesse krijgen en automatisch wat lichter gaan fietsen...
Ja, je 39-er vervangen door een 42-erquote:
Als je snelheid dan ook hoger ligt is dan trap je min of meer met dezelfde snelheid. Toen ik begon met fietsen trapte ik alles boven de 33 op het buitenblad (ik heb een dubbel), tegenwoordig moet het zeker 3 tot 4 km/h harder gaan wil ik op het buitenblad gaan rijden...quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik kan juist telkens een tand bijschakelen. Of tandwieltjes, ik weet eigenlijk niet of dat bij mij ook correspondeert met 1 tand. In elk geval rijd ik nu gemiddeld 3 tandwielen zwaarder dan in het begin, omwentelingen zijn wellicht iets lager maar niet veel.
Heb niks van Campagnolo op m'n fiets, dus denk Shimano. Of heb je daar ook weer verschillen in?quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:28 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ja, je 39-er vervangen door een 42-er
Welke steek heb je 130 (Shimano) of 135 (Campagnolo)? Ik heb wellicht nog iets te leen om het eens uit te proberen.
Zelf doen, dat is super eenvoudig. En gewoon ff met je fiets naar de speciaalzaak en zeggen dat je een 42 blad wil.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:32 schreef Marurk het volgende:
[..]
Heb niks van Campagnolo op m'n fiets, dus denk Shimano. Of heb je daar ook weer verschillen in?
En wat kost het vervangen van zo'n blad als ik dat door de FM laat doen?
Ben ook eens benieuwd wat hij te zeggen heeft.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:26 schreef marcodej het volgende:
[..]
[..]
Ik rijd ook vrijwel altijd op het middenblad (52/39/30), pas als het echt hard gaat (boven de 40) ga ik naar het buitenblad
In het begin deed ik alles op het buitenblad, zelfs bij wind tegen. Omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Maar als je gelijk enkele opmerkingen krijgt zodra je bij een club gaat rijden, ben je daar snel vanaf.
Probeer er nu steeds op te letten dat ik licht rijd.
Kreeg gister nog de opmerking van een renner, waarmee ik een stukje opreed en een babbeltje mee maakte, dat ik zo licht reed...
En je vindt niet dat je te snelle pedaalslagen maakt met 39x15? Want ik heb vaak de neiging om 39x13/39x12 te gaan rijden. Maar dat is misschien een kwestie van persoonlijk voorkeur of gewenning. En wat voor buitenblad heb je?quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:06 schreef marcodej het volgende:
Rij nu met een compact (met 39 binnenblad) en rij nog steeds vrijwel altijd op het binnenblad. Ik ga nu wel wat sneller naar buiten als het wat harder gaat en hou dit wat langer vol (omdat het buitenblad nu dus kleiner is). Maar als ik normaal tempo rijd, rijd ik altijd op het binnenblad. Achter heb ik dan nog voldoende schakelmogelijkheden. De ketting ligt dan ergens in het midden, zal de 16 of 17 wel zijn.
Heb vandaag op een duurritje van 90+km het buitenblad bijvoorbeeld niet aangeraakt. Ik reed een stukje met een man kop over kop. Hij reed op het buitenblad (en achter vrij klein, 21 of 23) terwijl ik 39x15 reed ofzo.
Hoe kom je daar nou weer bij? Het is een standaard triple en uitstekend bruikbaar. Zeker als je nog niet zo lang fietst of licht trapt (100+ omwentelingen) is een 42 snel te zwaar. Ik heb ook een 39 middenblad en daar rijd ik vrijwel alles op behalve afdalingen. Met 110 omwentelingen op de 39/13 rijd je 41.5 km/u.quote:Op zondag 1 augustus 2010 22:21 schreef ultra_ivo het volgende:
52-39-30 is een heel rare triple. meer een dubbel waar ze een blad aangefrot hebben. Bij 52 als grootste en 30 als kleinste is het veel nuttiger een 42-er als middenblad te hebben. Dan kun je ook veel meer met je middenblad. Zeker als je een 12 hebt achter.
Het is een moderne standaard triple. Een maatvoering waarbij ik mijn sterke twijfels heb. Als 42 te zwaar is kun je beter een triple nemen met 50/40/30. Dat is ook de triple die ik prefereer. Een maatvoering die in Frankrijk uitgedacht is lang voordat Campagnolo en Shimano begonnen met het leveren van triple crankstellen in Nederland.quote:Op zondag 1 augustus 2010 23:45 schreef eentwee het volgende:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij? Het is een standaard triple en uitstekend bruikbaar. Zeker als je nog niet zo lang fietst of licht trapt (100+ omwentelingen) is een 42 snel te zwaar. Ik heb ook een 39 middenblad en daar rijd ik vrijwel alles op behalve afdalingen. Met 110 omwentelingen op de 39/13 rijd je 41.5 km/u.
Maar een 40 maakt ook weer niet veel uit t.o.v. een 39. Ik vind het ook wel prettig om niet zo'n zwaar middenblad te hebben omdat je dan ook niet snel naar het binnenblad hoeft te schakelen. Ik rijd veel met 12-23 cassettes vanwege de kleine stapjes, dat vind ik dan ideaal icm die 39. Als ik een 42 zou hebben moet ik of vaker naar het binnenblad of een cassette met meer gaten erin om bijv. op de 25 of 27 klimmetjes op te rijden. Goed, dat is inderdaad op mijn situatie van toepassing en waarschijnlijk niet voor iedereen hetzelfde.quote:Op maandag 2 augustus 2010 01:02 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Het is een moderne standaard triple. Een maatvoering waarbij ik mijn sterke twijfels heb. Als 42 te zwaar is kun je beter een triple nemen met 50/40/30. Dat is ook de triple die ik prefereer. Een maatvoering die in Frankrijk uitgedacht is lang voordat Campagnolo en Shimano begonnen met het leveren van triple crankstellen in Nederland.
Je middenblad is inderdaad cruciaal bij een triple. Maar de vraag kwam van iemand die veel op het buitenblad reed, een 39-er is voor hem dan te klein. De 52/39/30 variant is afgeleid van een dubbel crankstel waar een 3e blad is toegevoegd voor extreme omstandigheden. Daarmee doe je een triple onrecht. Je gebruikt dan niet de volledige mogelijkheden van de triple. Zoals jij 'm gebruikt is al beter, alles behalve extreem omhoog/omlaag op het middenbla doen. Voor jou is dat goed te doen met de 39. Perfect. Ik prefereer zelf een 40-er middenblad. Een 39-er gebruik ik alleen als ik met volle bepakking de bergen inga, dan gecombineerd met een binnenblaadje van 26.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |