Verslagenheid idd.quote:Op zondag 25 juli 2010 02:54 schreef J0kkebr0k het volgende:
Dit vind ik nogal een treffende foto:
[ afbeelding ]
Ik denk soms (ondanks dat ik zelf geen regressie heb gedaan) dat ik (in een vorig leven) ook in WO2 heb geleefd en vergast ben. Denk ik soms als het aankomt op dit onderwerp. Vraag me niet waarom.quote:Op zondag 25 juli 2010 02:32 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
[..]
Ik heb regressies gedaan ja!
En kwam uit in de oorlog duitsland nederland...so?
En dit is serieus...of ik regressies serieus moet nemen weet ik dus niet.
Maar het verklaarde mij wel veel.
Ik heb bv heel veel Nederlandse vrienden in Berlijn wonen die daar ook heen zijn gegaan, het spijt me maar dan boeit mij dat wel.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:01 schreef junkiexp het volgende:
''Er is nog niet bekend of er Nederlands slachtoffers zijn''
Bij elk drama weer die egoïstische zin, wat boeit dat nou ?
Echt heel slecht
Onzin, dat is toch voor Nederlanders relevant?quote:Op zondag 25 juli 2010 03:01 schreef junkiexp het volgende:
''Er is nog niet bekend of er Nederlands slachtoffers zijn''
Bij elk drama weer die egoïstische zin, wat boeit dat nou ?
Echt heel slecht
Het is voor deze moslims net zo erg inderdaad. Maar het is een ver van onze bed show omdat het niet westers is. Maakt het niet minder erg, vind het voor deze moslims net zo erg. Ja, je leest het goed.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Righteous het volgende:
Eigenlijk zijn we allemaal wel erg selectief in onze verontwaardiging
Jaarlijks vinden honderden de dood in die Pelgrimstocht naar Mekka
En toch grijpt dit je op de een of andere manier wel aan .
Best sneu eigenlijk (en ja ik doe er zelf ook aan mee )
Fucked up manquote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ik heb bv heel veel Nederlandse vrienden in Berlijn wonen die daar ook heen zijn gegaan, het spijt me maar dan boeit mij dat wel.
Zover is het toch niet hier vandaan?quote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Righteous het volgende:
Ja... ver van je bed show he...quote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Righteous het volgende:
Het is toch alleen een taal en cultuurgrens ?quote:Op zondag 25 juli 2010 03:04 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Onzin, dat is toch voor Nederlanders relevant?
2 al contact gehad via Facebook, andere 2 nog niet maar ik denk/hoop dat die of vast zitten vanwege vervoer of nog ergens aan het uitspacen zijn.quote:
En toch gaan ze.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Righteous het volgende:
[..]
[..]
Ja idd manquote:Op zondag 25 juli 2010 03:04 schreef Ritmo het volgende:
[..]
Onzin, dat is toch voor Nederlanders relevant?
Dat moet vreselijk geweest zijn voor je moeder en jou, sterkte ermee dat gaat je niet in je koude kleren zitten.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:10 schreef Righteous het volgende:
[..]
Mn zusje was daar ook in die tunnel en mn ma die heb 4 uur zitten janken voor ze haar eindelijk kon bellen om te horen dat alles goed was .
Gelukkig dat het goed is gekomen met je zusje!!quote:Op zondag 25 juli 2010 03:10 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ja idd man
Die logica snap ik dan wel weer. Mn zusje was daar ook in die tunnel en mn ma die heb 4 uur zitten janken voor ze haar eindelijk kon bellen om te horen dat alles goed was .
Denk veel mensen van hier op dit forum hebben ook wel vrienden enzo die daar heen zijn gegaan
Dus voor die mensen is zoiets heeeeeeeel belangrijk
Inderdaad.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Gelukkig dat het goed is gekomen met je zusje!!
Aiii, maar fijn dat het met haar goed gaat.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:10 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ja idd man
Die logica snap ik dan wel weer. Mn zusje was daar ook in die tunnel en mn ma die heb 4 uur zitten janken voor ze haar eindelijk kon bellen om te horen dat alles goed was .
Denk veel mensen van hier op dit forum hebben ook wel vrienden enzo die daar heen zijn gegaan
Nice, dat je zus het goed maakt (en je mama...)quote:Op zondag 25 juli 2010 03:10 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ja idd man
Ja ze heeft ook nog wat mensen geholpen enzo , ze stond aan de zijkant en het meeste gedrang was in het midden enzo .quote:Op zondag 25 juli 2010 03:11 schreef Document1 het volgende:
[..]
Dat moet vreselijk geweest zijn voor je moeder en jou, sterkte ermee dat gaat je niet in je koude kleren zitten.
WTFquote:Op zondag 25 juli 2010 03:15 schreef Righteous het volgende:
[..]
Overigens heb ze nog ruzie gehad met een paar van die Poolse gasten die alles (incl mensen die kapot lagen te gaan op de grond) lekker aan het filmen waren
heb ze nog een klap op dr gezicht van een van die gasten gehad
Een mens kan veel hebben. Het zal haar niet in d'r koude kleren gaan zitten, maar toch.... Komt goedquote:Op zondag 25 juli 2010 03:15 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ja ze heeft ook nog wat mensen geholpen enzo , ze stond aan de zijkant en het meeste gedrang was in het midden enzo .
Overigens heb ze nog ruzie gehad met een paar van die Poolse gasten die alles (incl mensen die kapot lagen te gaan op de grond) lekker aan het filmen waren
heb ze nog een klap op dr gezicht van een van die gasten gehad en daar was ze meer van slag van dan door de dingen wat ze gezien heb .maarja kan nog komen
Hoe oud is je zusje? Als ik dat mag vragen...quote:Op zondag 25 juli 2010 03:15 schreef Righteous het volgende:
[..]
Ja ze heeft ook nog wat mensen geholpen enzo , ze stond aan de zijkant en het meeste gedrang was in het midden enzo .
heb ze nog een klap op dr gezicht van een van die gasten gehad en daar was ze meer van slag van dan door de dingen wat ze gezien heb .maarja kan nog komen
Dank, kon andere link ook niet laden....quote:Op zondag 25 juli 2010 03:23 schreef Righteous het volgende:
Bij mij pakt dat filmpje niet Stupidisco . Weet niet waar het aan ligt maar hier het zelfde filmpje via Youtube voor de mensen die het niet kunnen zien
Ja hoor ze is 19quote:Op zondag 25 juli 2010 03:25 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Hoe oud is je zusje? Als ik dat mag vragen...
Was het geen gratis festival?quote:Op zondag 25 juli 2010 03:55 schreef Nuchterheid het volgende:
Ik mag hopen dat de verantwoordelijken van het leed van vandaag dit voor de rest van hun leven met zich mee moeten dragen
Het enige wat vandaag voor dat walgelijke soort volk telde was om zoveel mogelijk mensen binnen te hebben om te kunnen cashen
ik vraag me echt af hoe het nou voelt om letterlijk en figuurlijk over lijken te gaan
Ja, maar:quote:Op zondag 25 juli 2010 04:07 schreef Document1 het volgende:
[..]
Denk je nou serieus dat er zelfs met een 'gratis' festival geen geld wordt verdient?
Lijkt me vooral op eventueel entreegeld te slaan...quote:Het enige wat vandaag voor dat walgelijke soort volk telde was om zoveel mogelijk mensen binnen te hebben om te kunnen cashen
De tunnel is goed verlicht, er is één looprichting en de menigte is denk ik vooral met de muziek bezig, ik vind die situatie dus niet goed vergelijkbaar. Overigens zonde dat dit evenement niet meer wordt gehouden in Rotterdam.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:31 schreef Righteous het volgende:
Trouwens bedenk me opeens dat bij de Danceparade in Rotterdam er precies hetzelfde had kunnen gebeuren .
Dwars door de maastunnel heen nou die is nog net ff wat langer dan deze . Vooral als er een paar van die relmongolen waren gekomen had zomaar hetzelfde kunnen gebeuren
1,5 miljoen mensen in een kleine ruimte. En dan verwacht je zoiets niet?quote:Op zondag 25 juli 2010 03:08 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
En toch gaan ze.
Bij dit soort feesten verwacht men dat niet.
Is wel een verschil he.
Zie net inderdaad dat alleen VIP tickets geld op moesten brengen (¤95).quote:
Lees mn post nog eens.quote:Op zondag 25 juli 2010 04:10 schreef popolon het volgende:
[..]
1,5 miljoen mensen in een kleine ruimte. En dan verwacht je zoiets niet?
Dat zegt geen reet . Gisteren liepen ze ook allemaal dezelfde kant op . Het werd pas een probleem toen er paniek ontstond .quote:Op zondag 25 juli 2010 04:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De tunnel is goed verlicht, er is één looprichting en de menigte is denk ik vooral met de muziek bezig, ik vind die situatie dus niet goed vergelijkbaar. Overigens zonde dat dit evenement niet meer wordt gehouden in Rotterdam.
Van wat ik begreep was het wel 2 kanten verkeer omdat politie aan het einde van de tunnel mensen aan het terugsturen waren.quote:Op zondag 25 juli 2010 05:02 schreef Righteous het volgende:
[..]
Dat zegt geen reet . Gisteren liepen ze ook allemaal dezelfde kant op . Het werd pas een probleem toen er paniek ontstond .
http://www.crowdsafe.com/FruinCauses.pdfquote:When crowd density equals the plan area of the human body, individual
control is lost, as one becomes an involuntary part of the mass. At occupancies of about 7
persons per square meter the crowd becomes almost a fluid mass. Shock waves can be
propagated through the mass sufficient to lift people off of their feet and propel them distances
of 3 m (10 ft) or more. People may be literally lifted out of their shoes, and have clothing torn off.
Intense crowd pressures, exacerbated by anxiety, make it difficult to breathe. The heat and
thermal insulation of surrounding bodies cause some to be weakened and faint. Access to those
who fall is impossible. Removal of those in distress can only be accomplished by lifting them up
and passing them overhead to the exterior of the crowd.
In some cases there is an interruption of a simple traffic process such as exiting a stadium or a passenger conveyor, resulting in a critical crowd pressure point. Others fall into two general behavioral categories, either a flight response or a craze. [8] Flight occurs where people experience either
a real or perceived threat. Frequently mislabeled a panic, closer investigation usually shows that
flight was a reasonable group reaction under the perceived circumstances.
Crowd forces can reach levels that almost impossible to resist or control. Virtually all
crowd deaths are due to compressive asphyxia and not the "trampling" reported by the news
media. Evidence of bent steel railings after several fatal crowd incidents show that forces of
more than 4500 N (1,000 lbs.) occurred. Forces are due to pushing, and the domino effect of
people leaning against each other.
Most major crowd disasters can be prevented by simple crowd management strategies.
The primary crowd management objectives are the avoidance of critical crowd densities and
the triggering of rapid group movement.
Although the terms crowd management and crowd control are often used interchangeably, there are important differences. Crowd management involves the assessment of the people handling capabilities of a space prior to use.
Crowd control may be part of a crowd management plan, or occur as an unplanned
reaction to a group problem. It can include extreme measures to enforce order, such as the use
of force, arrest, or threat of personal injury. It may employ barriers that alter the space available
for occupancy and patterns of group movement. Inappropriate or poorly managed control
procedures have precipitated crowd incidents rather than preventing them. For example,
police reacting to a group of unruly persons at a rock concert, herded spectators into areas
where there were no means of egress.
Ik denk dat het wel een essentieel verschil is met Duisburg. Men wilde massaal naar de 'afsluiting' op het oude trein rangeerterrein. In jouw filmpje wordt er achter één van de 100 (?) trucks aangelopen. Iets wat bij de LP ook altijd goed gaat.quote:Op zondag 25 juli 2010 05:02 schreef Righteous het volgende:
[..]
Dat zegt geen reet . Gisteren liepen ze ook allemaal dezelfde kant op . Het werd pas een probleem toen er paniek ontstond .
Zelfs op de Dam met die schreeuwer leidde dat al tot verschillende gewonden .
Ik was daar bij de Danceparade en net na de tunnel op het plen werd er flink geknokt door 2 groepen . Als dat IN de tunnel was gebeurd en mensen hadden snel weg willen gaan had je in het gedrang soortgelijke situaties kunnen krijgen .
Maar ben blij dat het er niet meer is . Al die gratis feestjes moeten kennelijk tot veldslagen met de politie lijden dus dan maar opzouten
Berlijn ligt dan wel ongeveer 5,5 uur van Duisburg af. Kun je jezelf beter druk maken om vrienden die in NL wonen en in +/- 2 uur in Duisburg zijnquote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ik heb bv heel veel Nederlandse vrienden in Berlijn wonen die daar ook heen zijn gegaan, het spijt me maar dan boeit mij dat wel.
quote:Politie: Paniek ontstond door vallende mensen
DUISBURG (ANP) - De paniek in de tunnel naar de Loveparade zaterdag in Duisburg is veroorzaakt doordat mensen van een versperde trap in de mensenmassa vielen. Dat zei een politiewoordvoerder. De tunnel stond bomvol met mensen die naar binnen wilden en anderen die juist weer weg gingen.
Een aantal bezoekers heeft geprobeerd over een versperde, smalle noodtrap bij het terrein te komen. Anderen klommen op een soort luidsprekersteiger. Sommige klauteraars vielen acht tot tien meter naar beneden en kwamen bovenop de mensenmassa terecht, waarop er paniek uitbrak, aldus de politie.
Achttien mensen kwamen om het leven, zestien stierven ter plekke en twee in het ziekenhuis. Ongeveer tachtig mensen liepen ernstige verwondingen op.
De burgemeester van Duisburg, Adolf Sauerland, verdedigde de veiligheidsplannen als steekhoudend. Ook volgens paniekonderzoeker Michael Schreckenberg, die had deelgenomen aan de voorbereidingen, was de tunnel groot genoeg. Hij zei dat meerdere rampscenario's waren doorgenomen. Er zijn echter altijd mensen die zich niet aan de spelregels houden, verwees Schreckenberg naar de jongeren die op de onveilige trappen klommen. ,,Dat mensen van boven vielen'', was een scenario dat niemand had voorzien.
De bezoekers hebben zich niet snel genoeg over het terrein van de Loveparade verdeeld, aldus de politie. Het festivalterrein was dan ook nog niet vol. De politie sprak van enkele honderdduizenden bezoekers en noemde het aantal van de organisatie, 1,4 miljoen bezoekers, te hoog ingeschat.
De oprichter van de Loveparade, Dr. Motte, gaf de organisatie de schuld van de catastrofe. ,,Zij hebben een ernstige managementfout gemaakt. Hoe kan men mensen door slechts een enkele ingang naar het terrein sturen. Het is een schandaal.
ken kan nog niet zeggen of er ook Nederlanders onder de slachtoffers zijn. Een politiebron meldt dat er een Nederlander onder de doden is, schrijf de Volkskrant.quote:Op zondag 25 juli 2010 03:03 schreef Document1 het volgende:
[..]
Ze spraken over 40 zwaargewonden in ieder geval.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:12 schreef wwwer het volgende:
320 mensen raakte gewond, maar wanneer word je daar toe gerekend? Als je ter plekke een pleister krijgt om je vinger of pas als je in het ziekenhuis behandeld moet worden?
Ik geloof dat dat best eens een belangrijke oorzaak kan zijn inderdaad. Ik zie het wel voor me dat een stel overijverige dienders koste wat het kost het terrein hebben afgesloten, omdat ze nou eenmaal die instructie hebben gekregen.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
Even Partyflock gelezen, ook daar steeds meer verhalen van bezoekers dat de politie erg ruw te keer is gegaan toen het terrein werd afgesloten.
[..]
quote:
De paniek in de tunnel naar de Loveparade zaterdag in Duisburg is veroorzaakt doordat mensen van een versperde trap in de mensenmassa vielen. Dat zei een politiewoordvoerder.
Een aantal bezoekers heeft geprobeerd over een versperde, smalle noodtrap bij het terrein te komen. Anderen klommen op een soort luidsprekersteiger. Sommige klauteraars vielen acht tot tien meter naar beneden en kwamen bovenop de mensenmassa terecht, waarop er paniek uitbrak, aldus de politie.
volkskrant
Ja domme mensen ook, eigen schuld dat ze dood zijn he.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:54 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Paniek door vallende mensen, hoe dom.
Zitten er zulke schokkende beelden in?quote:Op zondag 25 juli 2010 09:56 schreef Oom_Agent het volgende:
Hier een filmpje van de luidsprekersteiger waar later klimmers op het publiek vielen.
Nee, alleen klimmers en duwende mensenmassa.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zitten er zulke schokkende beelden in?
Dat is geen steiger, dat heet een truss systeem.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:56 schreef Oom_Agent het volgende:
Hier een filmpje van de luidsprekersteiger waar later klimmers op het publiek vielen.
Omg al die mensenquote:Op zondag 25 juli 2010 09:56 schreef Oom_Agent het volgende:
Niet alleen die tunnel, die hele massa heeft het maar moeilijk.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:06 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Omg al die mensenDit is het eerste filmpje waar ik echt van onder de indruk ben, wat me een duidelijk beeld geeft hoe iedereen daar klem zat in en buiten die tunnel, de verdrukking ... ver-schrik-ke-lijk!!
R.I.P voor de overledenen.
Dit filmpje laat zien hoe het gebeurt, denk ik. Een mensenmassa op elkaar gedrukt met twee stromen die tegen elkaar inwerken. Tel daarbij ook op dat ze het festivalterrein op krijgen en je krijgt geheid een aggressieve sfeer onder een paar mensen. Wanneer die overdreven slaande bewegingen maken bijvoorbeeld, gaat zo'n beweging door zo'n hele groep mensen, waardoor verdrukking ontstaat.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:56 schreef Oom_Agent het volgende:
Knetterleip, ze horen die beat en willen maar één ding en dat is het terrein op.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Niet alleen die tunnel, die hele massa heeft het maar moeilijk.
Zal ook wel niet meegewerkt hebben dat een boel mensen natuurlijk verre van nuchter ziin geweest.
Nee inderdaad, het moment zelf, de mensen die naar beneden vielen en die paniek niet. Zullen toch wel mensen zijn die dat van bovenaf gefilmd hebben.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:27 schreef Ringo het volgende:
Ik heb nog steeds geen footage van de paniek zelf gevonden.
Bronquote:An alle Zweifelnden: BLEIBT ZUHAUSE !!
Der einzige Zugang liegt in einem Tunnel, ist maximal 15 Meter breit (also etwa wie die Bahnhofshalle) und besteht aus Kopfsteinpflaster. Der Belag des Festplatzes sah vom Zug aus wie grober Schotter, also wäre festes Schuhwerk zu empfehlen. Zelte und Zäune stehen mittlerweile, das macht den Platz auch nicht gerade größer -im Gegenteil-.
Als Bewohner der Innenstadt (Luftlinie zum Festplatz ca. 300 Meter) darf ich auch noch das Auto wegfahren, weil absolutes Parkverbot in ALLEN innerstädtischen Straßen !! Öffentliche Busse und Bahnen verkehren nicht oder werden weiträumig umgeleitet. Noch Fragen ??
#53 von wattearvolt , am 21.07.2010 um 20:09
Volgens mij word je lichaam gewoon kapotgebeukt.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik vroeg mij zo af he,waaraan gaan die mensen eigenlijk dood? Stik je gewoon omdat je geen adem krijgt, of zal je gewoon erg veel gebroken botten/inwendige bloedingen hebben ofzo als je bent gevallen en men over je heen loopt?
Misschien een stomme vraag, maargoed![]()
.
Zag gister een foto van een jongen die werd gereanimeerd en zijn benen waren helemaal plat en stonden scheef.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik vroeg mij zo af he,waaraan gaan die mensen eigenlijk dood? Stik je gewoon omdat je geen adem krijgt, of zal je gewoon erg veel gebroken botten/inwendige bloedingen hebben ofzo als je bent gevallen en men over je heen loopt?
.
Door paniek zullen de meeste mensen omver gelopen zijn en dan idd gewoon dood gelopen worden om het maar heel grof te zeggen... Ook las ik dat er mensen van 8-10 meter naar beden gevallen zijn dat overleef je ook niet altijd.. Ook zal het er wel heeeel benauwd geweest zijn wat ook nadelige gevolgen voor je leven kan hebben in combinatie met de stress...quote:Op zondag 25 juli 2010 10:29 schreef ChipsZak. het volgende:
.
Hier is dat goed te zien:quote:Op zondag 25 juli 2010 05:36 schreef meth1745 het volgende:
...
The heat and thermal insulation of surrounding bodies cause some to be weakened and faint. Access to those
who fall is impossible. Removal of those in distress can only be accomplished by lifting them up
and passing them overhead to the exterior of the crowd.
...
http://www.crowdsafe.com/FruinCauses.pdf
Ja klopt, lees net dat meer vrouwelijke slachtoffers zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:34 schreef ChipsZak. het volgende:
Hmhm, geen verstikking dus.
Het lijkt me zo'n nare en langzame dood ;{ . Ook als je zelf, omdat je echt niet anders kan, over iemand heenloopt.
@nummer_zoveel: Oh, die foto heb ik nog niet gezien. En zijn er veel kleine meisjes bij dat festival dan? Er zijn geloof ik wel meer vrouwelijke slachtoffers gevallen dan mannelijke.
@wwwer: hmhm.. da's waar. Ik las wel dat èèn van de mensen die viel een gebroken rug heeft opgelopen.
Zijn dat gewonden die daar op worden gehezen? Of worden die mensen gewoon door vrienden eruit geholpen, (op een beetje een onverantwoorde manier)?quote:
Dan krijg je hetzelfde effect als bij de dodenherdenking, alleen de mensen kunnen nergens heen.. met alle gevolgen vandien.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:36 schreef Terpentin07 het volgende:
Op Duitse sites wordt geschreven dat de paniek ontstaan is omdat mensen van de brug gevallen zijn.Lijkt me echt verschrikkelijk om zoiets mee te maken.
Wat verschrikkelijk, ik krijg het er gewoon koud vanquote:
Het is een trage, massieve paniek. Heel wat anders dan de schrikgolf die de Dam overspoelde op 4 mei. Wat een absolute hel,quote:Op zondag 25 juli 2010 10:35 schreef winka het volgende:
Ik weet niet of dit al gepost was, maar hier zie je goede foto's van het gedrang..
http://www.bild.de/BILD/v(...)-bei-loveparade.html
Verschrikkelijk, ik word gewoon missselijk als ik er aan denk..
Ja. Of er waren minder mensen op af gekomen (te warm).quote:Op zondag 25 juli 2010 10:39 schreef Oom_Agent het volgende:
'Gelukkig' was het in Duisburg maar 22 graden met een flinke wind, een week eerder was het daar nog een windstille 35 a 36 graden. Dan waren er nog veel meer doden te betreuren.
Er wordt 1 bewusteloos meisje uit het publiek getild en over de mensen naar de trap gebracht.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zijn dat gewonden die daar op worden gehezen? Of worden die mensen gewoon door vrienden eruit geholpen, (op een beetje een onverantwoorde manier)?
Misschien is het probleem dat als je er achter komt dat je wel erg lang in de rij staat het al te laat is en je geen kant meer uitkunt.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:43 schreef Ringo het volgende:
Er moet toch ook een steekje bij die mensen los zitten, dat je daar voor je lol naartoe gaat?
Ik heb het een keer meegemaakt dat we in de rij stonden, waarbij die rij in een trechter naar de poortjes liep. Naast die rij stond een muur van +-3.5 meter hoog die letterlijk stond te swingen van het gedrang. Vriendinnen van mij flauwgevallen, paniek in de tent en vriendinnen uiteindelijk in het ziekenhuis beland. Uiteindelijk viel het voor onze groep wel mee, maar als die muur omgevallen was was de ramp niet te overzien geweest. Sindsdien kijk ik heel anders naar alleen al de ingang. Als kuddes vee word je naar binnengeleid, waar helemaal vooraan politie met honden de boel enorm vertragen.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:26 schreef Ratelslangetje het volgende:
[..]
Knetterleip, ze horen die beat en willen maar één ding en dat is het terrein op.
Ik kan me van andere feesten nog wel herinneren hoe opgefokt iedereen in de rij was als het zo lang duurde.
Helaas maakte ik me daar ook wel eens schuldig aan.Denk niet dat ik dat weer zal doen, potver wat een drama.
bedankt voor de link! heel interessant!quote:
Ik vraag me af wat ze hadden kunnen doen. Het terrein lag lager dan "het standaard niveau" van de grond daar. Ze konden dus niet een paar hekken open gooien om mensen eruit te laten, niet op die plek in ieder geval.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:58 schreef Tarabass het volgende:
Wat ik onbegrijpelijk vind is dat de politie die mensen zelfs helpt naar boven te klimmen via die mast. En dat ze stom staan te kijken hoe een hele massa mensen in een trechter heen en weer beweegt. Er was natuurlijk geen houden aan, begrijp me niet verkeerd, maar ik had niet zo toe staan kijken in ieder geval..
ja inderdaad hoe shocking. En je weet nog steeds niet echt heel veel erover. Denk ook dat de mensen waarvan de kinderen nu terug zijn uit Duitsland zo opgelucht zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:01 schreef sunny16947 het volgende:
Je zult als nabestaande je kind maar herkennen op zo'n filmpje.
Zo doen ze dat bij Citymoves a.s. zondag hier ook. Je moet een kaartje kopen voor 10 euro maar je krijgt wel 5 gratis muntjes.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:09 schreef wwwer het volgende:
En toch ben ik van mening dat ze entree moeten gaan vragen, 5 - 10 euro of zo...dan kan je gewoon een max aan het aantal bezoekers stellen en klaar...
Je hoeft daar nog niet eens entree voor te vragen. Je kunt ook zorgen dat mensen gratis kaarten kunnen krijgen, en zonder kaart kom je er niet in.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:09 schreef wwwer het volgende:
En toch ben ik van mening dat ze entree moeten gaan vragen, 5 - 10 euro of zo...dan kan je gewoon een max aan het aantal bezoekers stellen en klaar...
Dat heeft meerdere voordelen maar is niet perse een oplossing. Vind het wel vrij apart dat heel die mensenmassa via 1 doorgang moest. In de VK stond iets dat de mensenmassa zich niet over het festivalterrein verspreidde, daar oet je toch wel rekening mee houden in de draaiboeken me dunktquote:Op zondag 25 juli 2010 11:09 schreef wwwer het volgende:
Die ziet er niet al te levendig uitquote:
Zal het volgend jaar weer doorgaan? Dit kan weleens de laatste love parade geweest zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:22 schreef wwwer het volgende:
Er is de organisatie en de politie heel veel fouten te verwijten... Ik hoop zeker voor de nabestaande dat er een goed onderzoek gaat komen naar waar het fout is gegaan en wie daar de schuldige aan zijn... Iedereen roept wel dat de organisatie fout zat maar is dat wel zo? Hadden ze verkeerde voorlichters die ze geholpen hebben? Wat is de rol van de Politie in deze? Als het volgend jaar weer is zullen er zeker op dit gebied heel veel verbeterpunten zijn doorgevoerd. Alle jaren is het goed gegaan dus het kan wel gewoon...
Trouwens Berlijn wil niet voor de kosten van schoonmaak opdraaien etc.. Gebruik je daar de entree voor
Hoezo zou Berlijn voor de schoonmaak moeten opdraaien?quote:Op zondag 25 juli 2010 11:22 schreef wwwer het volgende:
Trouwens Berlijn wil niet voor de kosten van schoonmaak opdraaien etc.. Gebruik je daar de entree voor
Dit is wel het definitieve einde van de loveparade denk ikquote:Op zondag 25 juli 2010 11:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Zal het volgend jaar weer doorgaan? Dit kan weleens de laatste love parade geweest zijn.
Geen idee, ik ga nooit naar Lowlandsquote:Op zondag 25 juli 2010 11:18 schreef wwwer het volgende:
Staan er bij een uitverkochte lowlands ook 1000ende mensen te wachten tot ze er in mogen die geen kaartje hebben? Als het van te voren bekend is dan is er niks aan de hand lijkt mij..
In ieder geval in deze vorm, lijkt me.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:31 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Hoezo zou Berlijn voor de schoonmaak moeten opdraaien?
[..]
Dit is wel het definitieve einde van de loveparade denk ik
Ja hoor, verstikking kan wel degelijk een van de oorzaken zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:34 schreef ChipsZak. het volgende:
Hmhm, geen verstikking dus.
Het lijkt me zo'n nare en langzame dood. Ook als je zelf, omdat je echt niet anders kan, over iemand heenloopt
.
@nummer_zoveel: Oh, die foto heb ik nog niet gezien. En zijn er veel kleine meisjes bij dat festival dan? Er zijn geloof ik wel meer vrouwelijke slachtoffers gevallen dan mannelijke.
@wwwer: hmhm.. da's waar. Ik las wel dat èèn van de mensen die viel een gebroken rug heeft opgelopen.
quote:Op zondag 25 juli 2010 11:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ja hoor, verstikking kan wel degelijk een van de oorzaken zijn.
Ik neem niet aan dat er veel mensen naar beneden zijn gevallen..
De massa komt in beweging en je zit totaal klem, je borstkas wordt ahw ingedrukt en je krijgt absoluut geen adem meer.
Die schoonmaakkosten was slechts een excuus, want in de zomer wordt ook altijd een grote BBQ voor en door Turken gehouden in Berlijn. Komen duizenden op af en dat zorgde voor veel meer rotzooi dan de LoveParade. Het is wel redelijk bekend dat de Loveparade de oudjes van het Berlijnse bestuur een doorn in het oog was. Techno-hippies. Er is ook een grote groep berlijners die jarenlang een feestvergunning aanvroegen op mogelijke Loveparade data. Om vervolgens niks te doen, zodat de stad lekker rustig bleef.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:41 schreef wwwer het volgende:
Dat was de officiële lezing van Berlijn waarom ze geen Love Perade meer wilden omdat ze moesten opdraaien voor de schoonmaakkosten, er zal wel meer gespeeld hebben maar dit hebben ze naar buiten gebracht..
Het zou eeuwig zonde zijn als ze het niet meer terug zouden laten komen... Hoewel ik er nog nooit geweest ben of zal gaan is het een uniek evenement..
zoals ik eerder vermelde; getuigen zeiden dat mensen via de trap naar boven wouden en zo'n 6 tot 10 meter naar beneden vielen. Toen brak er paniek uit. Als iemand met een gewicht van 70 kilo op jouw valt, kun je zo je nek breken. Het scheen dus eigenlijk geneens door de tunnel te komen, maar door mensen die waarschijnlijk niet genoeg geduld hadden te wachten ...quote:Op zondag 25 juli 2010 11:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
De massa komt in beweging en je zit totaal klem, je borstkas wordt ahw ingedrukt en je krijgt absoluut geen adem meer.
Dan gaan mensen dus omhoog klauteren, voordat ze gestikt zijn, en dan krijg je dus dat men onder de voet wordt gelopen.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Al dat gelul in de media over paniek. Het is niet de paniek die de doden heeft veroorzaakt, de paniek is een reaktie op de situatie!.quote:Op zondag 25 juli 2010 09:54 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Paniek door vallende mensen, hoe dom.
Waarom denk je dat die mensen langs de trap naar boven wilden? Misschien om niet verpletterd te worden?quote:Op zondag 25 juli 2010 11:50 schreef aychelle het volgende:
[..]
zoals ik eerder vermelde; getuigen zeiden dat mensen via de trap naar boven wouden en zo'n 6 tot 10 meter naar beneden vielen. Toen brak er paniek uit. Als iemand met een gewicht van 70 kilo op jouw valt, kun je zo je nek breken. Het scheen dus eigenlijk geneens door de tunnel te komen, maar door mensen die waarschijnlijk niet genoeg geduld hadden te wachten ...
En zoals ik zeg: er zijn meerdere doodsoorzaken in deze, niet een (1) algehele...quote:Op zondag 25 juli 2010 11:50 schreef aychelle het volgende:
[..]
zoals ik eerder vermelde; getuigen zeiden dat mensen via de trap naar boven wouden en zo'n 6 tot 10 meter naar beneden vielen. Toen brak er paniek uit. Als iemand met een gewicht van 70 kilo op jouw valt, kun je zo je nek breken. Het scheen dus eigenlijk geneens door de tunnel te komen, maar door mensen die waarschijnlijk niet genoeg geduld hadden te wachten ...
De Dam is toch anders, daar stonden hekken die om konden vallen als de menigte in paniek raakt. Hier stonden metershoge betonnen muren.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef ouderejongere het volgende:
Het zwartepieten is al begonnen voordat de doden begraven zijn. Het is gewoon een tragisch ongeval, dat niet valt te vermijden. Met een beetje pech had het op de Dam ook kunnen gebeuren.
Er worden, denk ik, nu 2 dingen door elkaar gehaaldquote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die mensen langs de trap naar boven wilden? Misschien om niet verpletterd te worden?
ik betwijfel het. Eerder om eerder dan anderen bij het feest te zijn ... Ik had ergens een fimpje gezien waar ze die trappen opklommen, de politie hield ze ook niet tegen.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Waarom denk je dat die mensen langs de trap naar boven wilden? Misschien om niet verpletterd te worden?
Nee, bij de Dam kon je weg, zijn ook vervelende verwondingen opgelopen, maar je kon iig vluchten.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef ouderejongere het volgende:
Het zwartepieten is al begonnen voordat de doden begraven zijn. Het is gewoon een tragisch ongeval, dat niet valt te vermijden. Met een beetje pech had het op de Dam ook kunnen gebeuren.
Vergeet dan niet de verhalen over iemand die met een mes stond te zwaaien en de zwarte gezichten die naar buiten kwamen volgens een bepaalde DJ...quote:Op zondag 25 juli 2010 11:56 schreef yvonne het volgende:
[..]
Er worden, denk ik, nu 2 dingen door elkaar gehaald
1) het vluchten van de beknelde mensen via die trap
2) mensen die via een afgesloten noodtrap op het terrein wilden komen om de wachtrij te omzeilen, en daar zouden mensen van naar beneden gevallen zijn, wat de paniek veroorzaakte.
Wat ik nog steeds niet echt plausibel vind, maar goed, we zullen zien de komende dagen.
Tja, dat waren misschien de mensen die overmoedig werden en al het een en ander ophadden, en dan zo brutaal om op zo'n manier 'voor te kruipen' maar waarbij de kans ook weer groter was dat ze naar beneden vielen.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:57 schreef aychelle het volgende:
[..]
ik betwijfel het. Eerder om eerder dan anderen bij het feest te zijn ... Ik had ergens een fimpje gezien waar ze die trappen opklommen, de politie hield ze ook niet tegen.
Of ze stonden al stijf van de drugs, dan heb je echt geen zin om 'bewegingloos' in een rij te gaan staan wachten.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Nou, laten we eerlijk zijn...quote:Op zondag 25 juli 2010 11:58 schreef wwwer het volgende:
[..]
Vergeet dan niet de verhalen over iemand die met een mes stond te zwaaien en de zwarte gezichten die naar buiten kwamen volgens een bepaalde DJ...
iemand stond met een mes te zwaaien? wat jammer dat zulke gratis feesten dat soort '''tuig'' aantrektquote:Op zondag 25 juli 2010 11:58 schreef wwwer het volgende:
[..]
Vergeet dan niet de verhalen over iemand die met een mes stond te zwaaien en de zwarte gezichten die naar buiten kwamen volgens een bepaalde DJ...
Theo geloven is hetzelfde als de Telegraaf een betrouwbare krant noemenquote:Op zondag 25 juli 2010 11:58 schreef wwwer het volgende:
[..]
Dat is op zich dan ook weer logisch, als je eerst door die tunnel heen ben geweest en eindelijk op het terrein staat en weer wat lucht krijgt zak je in, terwijl je dus eigenlijk nog even door zou moeten lopen. Het erge is dat je daar, zelfs als je het ziet gebeuren (van bovenaf) je er helemaal niets aan kan doen, daar staat geen beveiliging en je kan die daar ook niet naar toe krijgen .. of je moet ze afzeilen vanaf een helikopter of zo. Daarnaast, als op het terrein zelf al een menigte staat van twee keer de capaciteit is er ook niet meer zo veel ruimte over waar je na toe kan.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dat heeft meerdere voordelen maar is niet perse een oplossing. Vind het wel vrij apart dat heel die mensenmassa via 1 doorgang moest. In de VK stond iets dat de mensenmassa zich niet over het festivalterrein verspreidde, daar oet je toch wel rekening mee houden in de draaiboeken me dunkt
Veel, maar bij meerdere evenementen is het erg druk, en daan gaat het wel goed. Dit kwam vooral doordat je een mensenmassa had die geen kant op kon, en dan bedoel ik dat ze binnen hekken en tunnelmuren waren. De loveparade had op de andere locaties dus geen omheining. Gewoon erg slecht geregeld door Duisburgquote:Op zondag 25 juli 2010 12:01 schreef yvonne het volgende:
Oké ik ben geen paniek-deskundige,
en ik moet het ook maar doen met de beelden die we tot nu toe zien.
Je ziet een golvende massa, die verschillende bewegingen maakt, er is nieteens ruimte om te renen of iets dergelijks, je kunt simpelweg alleen maar het bewegen van de massa ondergaan.
Hoeveel druk zou/kan een bewegende mensenmassa uitoefenen
Hé noemde ik nou net geen namen om het nog een bééétje geloofwaardig te houden....quote:Op zondag 25 juli 2010 12:00 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Theo geloven is hetzelfde als de Telegraaf een betrouwbare krant noemen
Het had zomaar kunnen gebeuren dat het slechter was afgelopen. ALS dat was gebeurt was Amsterdam ook te klein, dan had Asscher direct zijn baan kwijt geweest.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
De Dam is toch anders, daar stonden hekken die om konden vallen als de menigte in paniek raakt. Hier stonden metershoge betonnen muren.
Snap eigenlijk niet dat ze daar niet bij nagedacht hebben.
Ik ga bvb nooit meer op een perron staan in zo'n menigte, ik heb doodsangsten uitgestaan dat ik voor de aankomende trein gedrukt zou worden door die menigte achter mequote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef aychelle het volgende:
[..]
Veel, maar bij meerdere evenementen is het erg druk, en daan gaat het wel goed. Dit kwam vooral doordat je een mensenmassa had die geen kant op kon, en dan bedoel ik dat ze binnen hekken en tunnelmuren waren. De loveparade had op de andere locaties dus geen omheining. Gewoon erg slecht geregeld door Duisburg
Een feest is geen feest meer als er doden vallen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:05 schreef Dubby het volgende:
Mensen zijn altijd zo negatief; er zijn ook gewoon honderdduizenden mensen die het hebben overleefd en gefeest.
Bullshit man! gebrek aan organisatie. Die tunnel was de bottleneck van heel het gebeuren, Waar ben je dan mee bezig??? Het gevaarlijkste punt want langs twee zijden dalend en er is geen andere uitweg. Dan moet je de menigte ervoor al afremmen, zodat de massa nooit te dicht wordt.quote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef ouderejongere het volgende:
Ik word misselijk van het filmpje.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dit is toch wel erg. Ik ben gestopt met kijken.
Hij heeft gewoon een aanname gemaakt naar eigen ervaring.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:04 schreef wwwer het volgende:
[..]
Hé noemde ik nou net geen namen om het nog een bééétje geloofwaardig te houden....
Volgens De bepaalde DJ... (Zie boven voor een naam) zou er een aanslag geweest zijn en kwamen er mensen zwart geblakerd naar buiten.. Dat volgens hem de paniek veroorzaakt heeft.. Echter heb ik daar verder niks meer over gehoord en denk ik dat het de grootste onzin is.. Het messen verhaal zou al beter passen...
seriues??quote:Op zondag 25 juli 2010 12:06 schreef moussie het volgende:
[..]
Ik ga bvb nooit meer op een perron staan in zo'n menigte, ik heb doodsangsten uitgestaan dat ik voor de aankomende trein gedrukt zou worden door die menigte achter me
Dat meisje op 1:50, zou die...quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Praten ze in slow-motion of ligt dat aan mijquote:
quote:Op zondag 25 juli 2010 12:00 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Theo geloven is hetzelfde als de Telegraaf een betrouwbare krant noemen
De vergelijking met de dodenherdenking op de Dam is echt flauwekul.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:06 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het had zomaar kunnen gebeuren dat het slechter was afgelopen. ALS dat was gebeurt was Amsterdam ook te klein, dan had Asscher direct zijn baan kwijt geweest.
Een op hol geslagen kudde valt nou eenmaal niet tegen te houden, daarom moest het feest doorgaan. Als er alleen zwaargewonden waren mocht er vrijuit gesproken worden, nu er doden zijn mag je geen kwaad woord meer spreken over het soort mensen dat op dit soort "evenementen" afkomt.
quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Dat verhaal over een aanslag was op dat moment een vermoeden van hem. Zoals hij gisterenavond in NOVA vertelde, zag hij mensen met zwarte vegen op hun gezicht en werd er geroepen dat er vuur was geweest. Als dat de enige informatie is waar je op af kunt gaan, is het niet raar dat je er conclusies aan verbindt en je eigen voorstelling van zaken gaat maken.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:04 schreef wwwer het volgende:
[..]
Hé noemde ik nou net geen namen om het nog een bééétje geloofwaardig te houden....
Volgens De bepaalde DJ... (Zie boven voor een naam) zou er een aanslag geweest zijn en kwamen er mensen zwart geblakerd naar buiten.. Dat volgens hem de paniek veroorzaakt heeft.. Echter heb ik daar verder niks meer over gehoord en denk ik dat het de grootste onzin is.. Het messen verhaal zou al beter passen...
Dat dacht ik ook.Verschrikkelijk.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:11 schreef aloa het volgende:
[..]
Schokkend, daar liggen gewoon een aantal doden.
De paniek is ontstaan doordat mensen vielen van een afgezette trap en doordat ze in lichtmasten zijn geklommen en daarvan zijn afgevallen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:08 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Bullshit man! gebrek aan organisatie. Die tunnel was de bottleneck van heel het gebeuren, Waar ben je dan mee bezig??? Het gevaarlijkste punt want langs twee zijden dalend en er is geen andere uitweg. Dan moet je de menigte ervoor al afremmen, zodat de massa nooit te dicht wordt.
Ik zeg niet dat hij liegt. Maar hij dikt alles wel aan. Z'n hele leven al. Zo is Theo.quote:
Echt verschrikkelijk, wel heel goed om te zien dat er erg veel mensen elkaar helpen, de politieagenten die ik zag in dit filmpje leken me ook echt overdonderd. Ze deden uiteraard ook wat ze konden maar er waren zo veel gewonden.....quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Jezus, verschrikkelijkquote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Maar er waren eerder ook foto's te zien van lichamen onder witte lakens in die tunnel. Kan dus dat er doden zijn gevallen door dat springen en in die tunnel door het gedrang.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
De paniek is ontstaan doordat mensen vielen van een afgezette trap en doordat ze in lichtmasten zijn geklommen en daarvan zijn afgevallen.
Met de kennis van nu ....
Nog meer schokkend is dat ze slechts gedeeltelijk zijn afgeschermd en dat nabestaanden ze wellicht nog aan kleding of sieraden kunnen herkennenquote:Op zondag 25 juli 2010 12:11 schreef aloa het volgende:
[..]
Schokkend, daar liggen gewoon een aantal doden.
Had ik dat niet gepost?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:01 schreef yvonne het volgende:
Oké ik ben geen paniek-deskundige,
en ik moet het ook maar doen met de beelden die we tot nu toe zien.
Je ziet een golvende massa, die verschillende bewegingen maakt, er is nieteens ruimte om te renen of iets dergelijks, je kunt simpelweg alleen maar het bewegen van de massa ondergaan.
Hoeveel druk zou/kan een bewegende mensenmassa uitoefenen
De waarden in N (newton) door 10 delen om het aantal kilogram te krijgen.quote:Crowd forces can reach levels that almost impossible to resist or control. Virtually all
crowd deaths are due to compressive asphyxia and not the "trampling" reported by the news
media. Evidence of bent steel railings after several fatal crowd incidents show that forces of
more than 4500 N (1,000 lbs.) occurred. Forces are due to pushing, and the domino effect of
people leaning against each other.
Compressive asphyxia has occurred from people being stacked up vertically, one on top
of the other, or horizontal pushing and leaning forces. In the Ibrox Park soccer stadium incident,
police reported that the pile of bodies was 3 m (10 feet) high. At this height, people on the
bottom would experience chest pressures of 3600-4000 N (800-900 lbs.), assuming half the weight
of those above was concentrated in the upper body area.
Horizontal forces sufficient to cause compressive asphyxia would be more dynamic as
people push off against each other to obtain breathing space. In the Cincinnati rock concert
incident, a line of bodies was found approximately 9 m (30 ft) from a wall near the entrance. This
indicates that crowd pressures probably came from both directions as rear ranks pressed
forward and front ranks pushed off the wall.
Experiments to determine concentrated forces on guardrails due to leaning and pushing
have shown that force of 30% to 75% of participant weight can occur. In a US National Bureau of
Standards study of guardrails, three persons exerted a leaning force of 792 N (178 lbs.) and 609 N
(137 lbs.) pushing. [9] In a similar Australian Building Technology Centre study, three persons in a
combined leaning an pushing posture developed a force of 1370 N (306 lbs.). [10] This study
showed that under a simulated "panic", 5 persons were capable of developing a force of 3430 N
(766 lbs.).
Hopelijk is ze alleen bewusteloos, maar je gaat toch iets anders denken...quote:Op zondag 25 juli 2010 12:14 schreef knep het volgende:
[..]
Jezus, verschrikkelijk. Dat ene meisje
.
Deze "verklaring" komt organisatie en politie uitstekend uit nietwaar?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
De paniek is ontstaan doordat mensen vielen van een afgezette trap en doordat ze in lichtmasten zijn geklommen en daarvan zijn afgevallen.
Met de kennis van nu ....
Holy shit, wat afschuwelijk.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Na een dag kan ook nog niet alles onderzocht zijn.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:23 schreef formerjellybean het volgende:
ik zit het nu te kijken op het web , de live-persconferentie op NOS . Vind dat er nog een boel onduidelijkheden zijn.
Bedankt, verdomd interessant.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:15 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Had ik dat niet gepost?
[..]
De waarden in N (newton) door 10 delen om het aantal kilogram te krijgen.
http://www.crowdsafe.com/FruinCauses.pdf
Er zijn GEEN doden in de tunnel gevallen wordt net gezegdquote:Op zondag 25 juli 2010 12:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Deze "verklaring" komt organisatie en politie uitstekend uit nietwaar?
Terwijl een blinde kan zien dat die tunnel heel simpelweg het gevaar is.
Ook de veiligheid op de trappen en de beveiliging is de verantwoording van de organisatie en de politie toch?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo ging het in Hoek van Holland ook, een paar herrieschoppers en vervolgens gaat de meute erachteraan. Niemand kan zijn handen in onschuld wassen, ook de bezoekers niet.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:22 schreef aychelle het volgende:
zoals ik eerder zei (en meerderen hier) kwam niet door de tunnel maar de trappen
Het scheen een groep van meerdere personen te zijn, die hekken omgooiden (uit woede omdat ze terug moesten) en die de trappen opklommen ...
Bottleneck?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Er zijn GEEN doden in de tunnel gevallen wordt net gezegd
Inderdaad ik erger me dood aan die officiele verklaring.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
stel je niet zo aan joh..quote:Op zondag 25 juli 2010 11:41 schreef wwwer het volgende:
Het zou eeuwig zonde zijn als ze het niet meer terug zouden laten komen... Hoewel ik er nog nooit geweest ben of zal gaan is het een uniek evenement..
Bij zulke evenementen die zo groots zijn moet je als organisatie erop bedacht zijn dat er ook minder prettige mensen op af komen. Is altijd zo.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Zo ging het in Hoek van Holland ook, een paar herrieschoppers en vervolgens gaat de meute erachteraan. Niemand kan zijn handen in onschuld wassen, ook de bezoekers niet.
Joh denk je niet dat er een hoop in de doofpot word gestopt. Denk dat de organisatie ook niet wil toegeven dat ze op dat punt erg gefaald hebben.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik vind de persconferentie op een aantal vlakken uitermate discutabel, we hebben gisteren wel zeker beelden gezien van lijken in de tunnel, overdekt met een wit laken.quote:
Nee, maar daar kwamen wel al die mensen uit die samen werden geperst, dat tussenstukje waar die trappen waren daar zijn de mensen dood gegaan idd, de paniek ontstond in het gedrang en daar was een mogelijkheid om te ontsnappen, geen gedrang --> geen paniek --> geen rare klimacties --> geen doden.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee precies, maar ik hoop echt echt ECHT dat er goed onderzoek wordt gedaan en er lessen uit getrokken worden. Er komt steeds meer volk op evenementen af, je zult er bijna een studie van moeten maken hoe je dit in goede banen kunt leiden.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ook de veiligheid op de trappen en de beveiliging is de verantwoording van de organisatie en de politie toch?
Het lijkt mij dat doordat mensen domweg niet verder konden lopen en er toch mensen bij werden geperst er zo'n gedrang ontstond.
Dan gaan mensen een uitweg zoeken en dat waren die trappen en steigers, de paniek was er imo al anders ga je niet 8 a 10 meter klimmen om uit het gedrang te komen.
Jeetje wat voor dom beeld heb jij bij zo'n evenement, kom je zelf wel eens buiten?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:27 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Zo ging het in Hoek van Holland ook, een paar herrieschoppers en vervolgens gaat de meute erachteraan. Niemand kan zijn handen in onschuld wassen, ook de bezoekers niet.
en de politie helpt de klauteraars, zo te zien nog voor de paniek uitbrakquote:Op zondag 25 juli 2010 11:53 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Maar als zulke bezoekers dan omkomen worden zij in de hemel geprezen, zoals bijvoorbeeld Carlo Picornie.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:29 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Bij zulke evenementen die zo groots zijn moet je als organisatie erop bedacht zijn dat er ook minder prettige mensen op af komen. Is altijd zo.
Inderdaad!quote:Op zondag 25 juli 2010 12:30 schreef __Saviour__ het volgende:
'geen doden in de tunnel' ?
[ [url=http://www.bild.de/BILD/news/fotos/2010/07/25/loveparade/rettungswagen-und-leichen-17097964-mbqf,templateId=renderScaled,property=Bild,height=349.jpg]afbeelding[/url] ]
uit dit video'tje blijkt dat de politie de mensen helpt die trap op te komen, en zo te zien voor dat er paniek uitbrak .. rara, waarom doen ze datquote:Op zondag 25 juli 2010 12:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
Op WDR is het veel beter te zien en te horenquote:Op zondag 25 juli 2010 12:31 schreef marcb1974 het volgende:
En weg is het beeld en geluid van de persconferentie
Op WDR is het gewoon nog bezigquote:Op zondag 25 juli 2010 12:31 schreef marcb1974 het volgende:
En weg is het beeld en geluid van de persconferentie
In feite hebben ze hele voorraden mensen door 2 tunnels geperst die op hetzelfde punt uitkwamen, en vanaf dat punt konden ze geen kant meer op.....quote:Op zondag 25 juli 2010 12:28 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Inderdaad ik erger me dood aan die officiele verklaring.
De fout is gewoon dat je geen honderduizenden mensen door een tunnel moet persen, dat gaat gewoon fout.
Stel je aub niet zo aan. Iedereen weet dat er in Berlijn gewoon weer een Loveparade zal zijn.quote:
Op de filmpjes is te zien dat slachtoffers worden verplaatst. De ambulances staan in de tunnel, dus misschien dat de slachtoffers daar werden behandeld? Dan is het niet vreemd dat daar ook doden liggen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:30 schreef __Saviour__ het volgende:
[ [url=http://www.bild.de/BILD/news/fotos/2010/07/25/loveparade/rettungswagen-und-leichen-17097964-mbqf,templateId=renderScaled,property=Bild,height=349.jpg]afbeelding[/url] ]
Dat is dus de hele vraag, waar komt het vandaan. De tunnel heeft er zeker mee te maken, maar of dat echt het gevaarlijke punt was zijn ze nog mee bezig.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:29 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nee, maar daar kwamen wel al die mensen uit die samen werden geperst, dat tussenstukje waar die trappen waren daar zijn de mensen dood gegaan idd, de paniek ontstond in het gedrang en daar was een mogelijkheid om te ontsnappen, geen gedrang --> geen paniek --> geen rare klimacties --> geen doden.
Idd, hoe dan ook, een betere controle van de massa had een hoop kunnen voorkomen. Hoe dat dan moet zal moeten worden onderzocht.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:30 schreef yvonne het volgende:
[..]
Nee precies, maar ik hoop echt echt ECHT dat er goed onderzoek wordt gedaan en er lessen uit getrokken worden. Er komt steeds meer volk op evenementen af, je zult er bijna een studie van moeten maken hoe je dit in goede banen kunt leiden.
Misschien zijn ze daarheen gedragen. Andere foto's uit Bild doen mij vermoeden dat de doden in de tunnel zijn gedragen om ze uit het zicht te houden, ze liggen allemaal op hun rug, hun hoofden zijn afgedekt, maar van sommigen steken armen en benen onder de lijkdekens vandaan.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:30 schreef __Saviour__ het volgende:
Slachtoffers worden nooit zomaar verplaatst. Dat probeert men zo veel mogelijk te voorkomen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:33 schreef DaMart het volgende:
[..]
Op de filmpjes is te zien dat slachtoffers worden verplaatst. De ambulances staan in de tunnel, dus misschien dat de slachtoffers daar werden behandeld? Dan is het niet vreemd dat daar ook doden liggen.
Ja, de mensheid is erg goed in het trekken van lessen uit rampen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:30 schreef yvonne het volgende:
Nee precies, maar ik hoop echt echt ECHT dat er goed onderzoek wordt gedaan en er lessen uit getrokken worden.
Het lijkt me ook dat bij de uitgang van die tunnels de paniek ontstond. De mensendruk wordt daar veel groter, doordat twee (of misschien wel meer?) mensenstromen tegen elkaar botsen. Ik neem aan dat in de tunnels het vooral eenrichtingsverkeer was.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:33 schreef DaMart het volgende:
[..]
Op de filmpjes is te zien dat slachtoffers worden verplaatst. De ambulances staan in de tunnel, dus misschien dat de slachtoffers daar werden behandeld? Dan is het niet vreemd dat daar ook doden liggen.
Ja, er waren mogelijk bijna 1.000.000 mensen te véél...quote:Op zondag 25 juli 2010 12:34 schreef Ronaldsen het volgende:
Het meest vreemde vind ik eigenlijk dat men een terrein voor 500.000 bezoekers had, terwijl er standaard een miljoen mensen afkomen op de love parade.
lijkt me wel ja. Dat hier mensen gaan janken over 'hun' love parade doet me over mijn nek gaan. Stelletje consumptiehoeren.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:32 schreef formerjellybean het volgende:
Ergens vind ik dat een goed besluit, ook naar de mensen die overleden zijn en familieleden, het lijkt me nogal frustrerend als je de volgende jaren weer mensen naar dat feest ziet gaan, wetend dat je eigen kind daar nooit meer levend vandaan kwam
Organizer of Germany’s Love Parade says music festival will never be held again after 19 die in panicked crush in entrance tunnel - APquote:Op zondag 25 juli 2010 12:33 schreef Dubby het volgende:
[..]
Stel je aub niet zo aan. Iedereen weet dat er in Berlijn gewoon weer een Loveparade zal zijn.
Nee, in de tunnels waren zowel in- als uitgaande mensenstromen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Het lijkt me ook dat bij de uitgang van die tunnels de paniek ontstond. De mensendruk wordt daar veel groter, doordat twee (of misschien wel meer?) mensenstromen tegen elkaar botsen. Ik neem aan dat in de tunnels het vooral eenrichtingsverkeer was.
"Daar kunnen we op dit moment geen antwoord op geven".quote:Op zondag 25 juli 2010 12:35 schreef formerjellybean het volgende:
Veel woede onder de mensen die luisteren en dat kan ik me eigenlijk wel voorstellen. De persconferentie is toch een beetje een lachertje met mensen in pakken die proberen goed te praten wat er gisteren gebeurd is.
Ik kan natuurlijk alleen bij mezelf ten rade gaan, zo'n enorm gedrang zou ik van in paniek raken denk ik, en meerdere mensen getuige het gegil op sommige filmpjes die op YT staan.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:34 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat is dus de hele vraag, waar komt het vandaan. De tunnel heeft er zeker mee te maken, maar of dat echt het gevaarlijke punt was zijn ze nog mee bezig.
Inderdaad boeiend om te lezenquote:Op zondag 25 juli 2010 12:35 schreef yvonne het volgende:
http://www.crowdsafe.com/FruinCauses.pdf Ik kende dit stuk niet, maar het is wel verdomde interessant.
Ik kan me goed voorstellen dat mensen bang zijn van een menigte.
Dat ontkennen ze net wel keihard. Ze hebben het over niet meer dan 200.000 mensen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:36 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, er waren mogelijk bijna 1.000.000 mensen te véél...
vergeet het maar. En terecht.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:33 schreef Dubby het volgende:
[..]
Stel je aub niet zo aan. Iedereen weet dat er in Berlijn gewoon weer een Loveparade zal zijn.
Oke, maar als ik het kaartje goed zie, zijn er twee tunnels van verschillende kanten die bij elkaar samenkomen op een open plaats. Daar zijn toch de meeste slachtoffers vallen. Of was maar één tunnel in gebruikquote:Op zondag 25 juli 2010 12:36 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee, in de tunnels waren zowel in- als uitgaande mensenstromen.
Elk jaar na het Songfestival of WK-voetbal zeggen ze ook dat Nederland nooit meer meedoet, toch staan we er elk volgend jaar weer.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:36 schreef aychelle het volgende:
[..]
Organizer of Germany’s Love Parade says music festival will never be held again after 19 die in panicked crush in entrance tunnel - AP
bron:
http://calamities.gaeatim(...)ured-in-crush-37920/
http://www.salon.com/wires/allwires/index.html
love parade zal nu eeuwig 'death parade' zijn. Gaat niet meer terugkomen dus.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien wel een Loveparade, maar niet zoals die was.
Gewoon als een gesloten festival waar entree wordt geheven ofzo.
Ik ookquote:Op zondag 25 juli 2010 12:08 schreef Terpentin07 het volgende:
[..]
Ik word misselijk van het filmpje.
Er was 1 tunnel in gebruik voor zover ik het begrijp op dat moment. Na de ramp zijn meerdere nooduitgangen open gezet om mensen weg te kunnen krijgen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:39 schreef Falco het volgende:
[..]
Oke, maar als ik het kaartje goed zie, zijn er twee tunnels van verschillende kanten die bij elkaar samenkomen op een open plaats. Daar zijn toch de meeste slachtoffers vallen. Of was maar één tunnel in gebruik
Ik mag het toch wel jammer vinden of niet?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:29 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
ja wat verwacht je dan?? Dat heet verantwoordelijkheid nemen.
als je die fotos ziet van het terrein.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:37 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dat ontkennen ze net wel keihard. Ze hebben het over niet meer dan 200.000 mensen.
Correct. Wij zijn echt door 3 of 4 fuiken gekomen, die ze dicht gooienden als het stuk verder te druk werd.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:39 schreef marcb1974 het volgende:
De politie heeft de hele dag de toegang tot de tunnel gereguleerd, zodat deze niet te vol kon komen te staan. ..... Het is niet bekend of het einde van de tunnel is afgesloten zodat men vanuit de tunnel het terrein niet op kon.
Die jongen op de grond op 2:27 is dood?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik zeg alleen wat ik hoor op de persconferentie.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:41 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
als je die fotos ziet van het terrein.
dit waren er meer dan 200.000 Kun je echt goed zien op de fotos
Tuurlijk wel. Dit is puur emotie denken.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:39 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
love parade zal nu eeuwig 'death parade' zijn. Gaat niet meer terugkomen dus.
Ook hier: geen schuldigequote:Op zondag 25 juli 2010 12:40 schreef aloa het volgende:
Doet me denken aan de ramp met die liverpool supporters. Daar werd een vak overladen met supporters waardoor er veel mensen werden doodgedrukt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hillsboroughramp
joh officieel willen ze geen loveparade meer, jammer voor de anderen die er naartoe gingen, maar ik vind het een goed verstandig besluit na alles wat er gisteren gebeurd is.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:43 schreef Prosac het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dit is puur emotie denken.
We hebben het voetbal ook niet afgeschaft na alle doden, of Roskilde na de doden bij Pearl Jam, de zwarte cross ging en gaat ook gewoon door. De 4 daagse van nijmegen gaat ook nog steeds door en ik denk dat de kermis van Tilburg ook gewoon weer plaats vind volgend jaar. In Volendam wordt ook nog steeds gewoon gestapt.
quote:Meeste doden geidentificeerd
Van de negentien doden die gevallen zijn tijdens de Loveparade in het Duitse Duisburg zijn er zestien geïdentificeerd. Twaalf zijn Duitsers, de anderen komen uit Nederland, Australië, Italië en China. Dat heeft Detlev von Schmeling van de politie gezegd tijdens een persconferentie in het stadhuis.
De slachtoffers zijn tussen de twintig en veertig jaar oud. Op het festival in het Duitse Duisburg vielen zaterdag negentien doden en 342 gewonden toen paniek uitbrak in de menigte op weg naar het festivalterrein. ,,Dit ongeval is zo verschrikelijk, dat het niet in woorden te vatten is'', zei Adolf Sauerland, burgemeester van stadsdistrict Duisburg. Hij gaat zondag gewonden in de ziekenhuizen in de omgeving bezoeken.
Over wie schuld heeft aan de tragedie wilden geen van de aanwezigen een uitspraak doen omdat het onderzoek nog loopt.
De woonplaats van het Nederlandse slachtoffer is niet bekendgemaakt. Het dodental in Duitsland is inmiddels opgelopen tot negentien. Het ministerie van Buitenlandse Zaken kan niet uitsluiten dat er Nederlanders onder de gewonden zijn, maar heeft daar nog geen informatie over gekregen.
Je hebt ongelukken en ongelukken. Dit is een grote fout van de organisatie wat 100% voorkomen had kunnen worden als je het ergens anders had georganiseerd. Ook uit respect voor de slachtoffers en familie daarvan zou ik het afschaffen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:43 schreef Prosac het volgende:
[..]
We hebben het voetbal ook niet afgeschaft na alle doden, of Roskilde na de doden bij Pearl Jam, de zwarte cross ging en gaat ook gewoon door. De 4 daagse van nijmegen gaat ook nog steeds door en ik denk dat de kermis van Tilburg ook gewoon weer plaats vind volgend jaar. In Volendam wordt ook nog steeds gewoon gestapt.
Dit had niet 100% voorkomen kunnen worden. Op geen enkele manier. Dat is echt pure onzin.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:47 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Je hebt ongelukken en ongelukken. Dit is een grote fout van de organisatie wat 100% voorkomen had kunnen worden als je het ergens anders had georganiseerd. Ook uit respect voor de slachtoffers en familie daarvan zou ik het afschaffen.
Tuurlijk wel. Voorgaande jaren kwamen er al 1,5 miljoen bezoekers op de Love Parade af. De organisatie weet dat dit terrein maar plaats biedt aan 500k mensen. Een optelsom is snel gemaakt.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:48 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Dit had niet 100% voorkomen kunnen worden. Op geen enkele manier. Dat is echt pure onzin.
Of ja, op 1 manier, zorgen dat er niet teveel mensen bij elkaar komen.
Ja, maar als die slachtoffers zich nog in de menigte bevinden, dan zou het mij niet verbazen als ze toch maar worden verplaatst naar een rustigere locatie, om erger te voorkomen.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:35 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Slachtoffers worden nooit zomaar verplaatst. Dat probeert men zo veel mogelijk te voorkomen.
Ze geven toch vrij duidelijk aan dat er geen 1,5 miljoen mensen waren. Dus ik zie nog steeds niet hoe dit te voorkomen was. Daarnaast hoeft een zo'n grote massa mensen niet te zorgen voor rampenquote:Op zondag 25 juli 2010 12:49 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Voorgaande jaren kwamen er al 1,5 miljoen bezoekers op de Love Parade af. De organisatie weet dat dit terrein maar plaats biedt aan 500k mensen. Een optelsom is snel gemaakt.
Gewonden ja, doden nee.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:50 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, maar als die slachtoffers zich nog in de menigte bevinden, dan zou het mij niet verbazen als ze toch maar worden verplaatst naar een rustigere locatie, om erger te voorkomen.
In Engeland werden de hekken weggehaald na die voetbalramp. Die feesten hoef je niet af te schaffen, maar op alles wat gratis is, komt veel publiek op af. En daar is geen rekening meegehouden.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:43 schreef Prosac het volgende:
[..]
Euhm, al waren er 600k mensen gisteren, dan nog waren dat er 100k te veel.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:51 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ze geven toch vrij duidelijk aan dat er geen 1,5 miljoen mensen waren. Dus ik zie nog steeds niet hoe dit te voorkomen was. Daarnaast hoeft een zo'n grote massa mensen niet te zorgen voor rampen
Uit respect voor de slachtoffer en de familie moet je het feest gewoon volgend jaar weer plaats laten vinden. Die lui kwamen om te feesten, in een geweldige sfeer, gratis, met honderdduizenden andere mensen. Die gedachte moet je vasthouden, niet de negatieve.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:47 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Je hebt ongelukken en ongelukken. Dit is een grote fout van de organisatie wat 100% voorkomen had kunnen worden als je het ergens anders had georganiseerd. Ook uit respect voor de slachtoffers en familie daarvan zou ik het afschaffen.
Maar een aantal van die gewonden kan in de tunnel toch alsnog zijn overleden? Dan zou dat die witte lakens daar kunnen verklaren, als er echt geen doden in het gedrang in de tunnel zijn gevallen.quote:
Ben ik toch benieuwd waar je die cijfers vandaan haalt, het terrein was namelijk echt nog niet vol.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:52 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Euhm, al waren er 600k mensen gisteren, dan nog waren dat er 100k te veel.
nou ik zou het als familie zijnde zelf een heel wrang idee vinden dat mensen nog zouden lopen feesten op een feest waar mijn kind onder de voet gelopen is.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:52 schreef Prosac het volgende:
[..]
Uit respect voor de slachtoffer en de familie moet je het feest gewoon volgend jaar weer plaats laten vinden. Die lui kwamen om te feesten, in een geweldige sfeer, gratis, met honderdduizenden andere mensen. Die gedachte moet je vasthouden, niet de negatieve.
Dat het terrein plaats biedt aan 500k mensen is al vaker langs gekomen. Verder lijkt mij dit aardig vol, vind je niet?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:53 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ben ik toch benieuwd waar je die cijfers vandaan haalt, het terrein was namelijk echt nog niet vol.
Nogmaals, ik geef aan wat er op de persconferentie is gezegd door de diverse partijen. En of het 500.000 mensen zijn, ik weet het niet, ga ze niet tellen. Jij wel?quote:Op zondag 25 juli 2010 12:55 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Dat het terrein plaats biedt aan 500k mensen is al vaker langs gekomen. Verder lijkt mij dit aardig vol, vind je niet?
[ afbeelding ]
Dat zijn echt wel meer dan 500k mensen hoor.
Vergeet niet dat die 1.5 miljoen de bezoekers zijn over de gehele dag.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:54 schreef Falco het volgende:
Ik denk dat de hoofdoorzaak het te kleine terrein was, waarin 1,5 miljoen gepropt moesten worden. In Google Maps heb ik het gebied (aan de ruime kant) gemeten en kom dan op 200 meter in de breedte en 700 meter in de lengte. Dit bij elkaar vermenigvuldigd geeft een oppervlakte van 140.000 vierkante meter. 1,5 miljoen mensen delen door 140.000 levert ruim 10 mensen per vierkante meter op. Lukt dus nooit.
Verspreiding van de mensen speelt ook een rol. Veel zullen zich aan de tunnelkant bevinden, terwijl het aan het eind van het terrein (zonder uitgang) het stukken rustiger kan zijn. Spijtig dat er geen meer in- en uitgangen op verschillende plaatsen waren.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:57 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat die 1.5 miljoen de bezoekers zijn over de gehele dag.
en zoals ik al zei, het terrein was nog LANG niet vol, echt niet. De toegang was gewoon te krap.
dat zijn er denk wel minder hoor, ik schat 200k op die fotoquote:Op zondag 25 juli 2010 12:55 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Dat het terrein plaats biedt aan 500k mensen is al vaker langs gekomen. Verder lijkt mij dit aardig vol, vind je niet?
[ afbeelding ]
Dat zijn echt wel meer dan 500k mensen hoor.
er is al gezegd dat voor het feest begon al bleek dat het terrein te klein was.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:57 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Vergeet niet dat die 1.5 miljoen de bezoekers zijn over de gehele dag.
en zoals ik al zei, het terrein was nog LANG niet vol, echt niet. De toegang was gewoon te krap.
sickquote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik denk dat iedereen dit van zich af zal schuiven. De conclusie zal wel zijn 'een ongelukkige samenloop van omstandigheden waarin niemand als hoofdschuldige aan te wijzen is'.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
Oh, er gaan echt koppen rollen hoor!
Dat weet ik niet.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:01 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
er is al gezegd dat voor het feest begon al bleek dat het terrein te klein was.
beelden laten ook duidelijk zien dat het terrein echt vol stond. als het nog niet vol was, waarom mocht er dan niemand meer op ?
De politie houdt de mensen weg van die bouwketen als je goed kijktquote:Op zondag 25 juli 2010 13:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
Op de frontpage staat toch een duidelijk filmpje dat je ziet dat de politie met man en macht de menigte tegenhoudt, die vervolgens in paniek de muren opklimt.
Dat zijn geen zatte lui die het voor de lol doen, maar mensen die bang zijn verdrukt te worden en dus 'omhoog' willen!
En toen dus die valpartijen...
Oh, er gaan echt koppen rollen hoor!
Opvallend dat veel doden zich bevinden op één bepaald stuk, er zit een plaatje tussen met zes witte lakens.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:07 schreef yvonne het volgende:
En verder bladeren, stille getuigen..
http://www.stern.de/panor(...)85eaf640b15ffc7.html
Er werden mensen tijdens de chaos verplaatst. Die zijn dus misschien richting tunnel getilt, alwaar hulpverleners aanwezig waren. Uiteindelijk overleden, dus laken erover.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:10 schreef sunny16947 het volgende:
Op 1 foto zie ik 3 slachtoffers liggen aan het begin (of eind) van de tunnel. Deze zijn echt niet verplaatst. Als lichamen worden verplaatst worden ze netjes naast elkaar gelegd en niet kriskras tussen de rommel.
Ja, het stuk dat je ook op de filmpjes ziet.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:09 schreef Rolmaat het volgende:
[..]
Opvallend dat veel doden zich bevinden op één bepaald stuk, er zit een plaatje tussen met zes witte lakens.
Die chick op 1:17 minuten doet nog net d'r haar niet goed voor de camera. Wat een onnozele kop, heeft totaal de ernst van de situatie niet door.quote:Op zondag 25 juli 2010 12:03 schreef nummer_zoveel het volgende:
OMG, nu zie ik pas hoe druk het daar op dat punt was. Nu kan ik me pas goed voorstellen dat er dan maar dit hoeft te gebeuren om alles mis te laten gaan.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:18 schreef yvonne het volgende:
http://www.stern.de/panor(...)reckens-1586627.html
Op deze foto zie je op meerdere plekken mensen in de knel komen, 2 golfbewegingen
Mensen doen wel vreemdere dingen als ze in shock verkeren.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:21 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Die chick op 1:17 minuten doet nog net d'r haar niet goed voor de camera. Wat een onnozele kop, heeft totaal de ernst van de situatie niet door.
Het terrein was duidelijk niet vol en waar haal je vandaan dat er niemand meer op mochtquote:Op zondag 25 juli 2010 13:01 schreef Crazy-M het volgende:
[..]
er is al gezegd dat voor het feest begon al bleek dat het terrein te klein was.
beelden laten ook duidelijk zien dat het terrein echt vol stond. als het nog niet vol was, waarom mocht er dan niemand meer op ?
Dat vind ik ook. Hoe spijtig dit ook is.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:21 schreef Samson het volgende:
Jammer dat het nu helemaal op zou houden voor de Loveparade. De insteek is namelijk iets positiefs en wat iemand anders al zei, dat moet je gewoon vasthouden. Het is verschrikkelijk wat hier nu allemaal gebeurd is, maar dan kun je overal wel mee stoppen waar ongelukken gebeuren. Daar worden de slachtoffers niet beter van of zo.
Ze is net van de grond gehaald en vd kaart... ga buiten spelen noob!quote:Op zondag 25 juli 2010 13:21 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Die chick op 1:17 minuten doet nog net d'r haar niet goed voor de camera. Wat een onnozele kop, heeft totaal de ernst van de situatie niet door.
misschien opluchting dat ze het gered heeft, maar denk dat ze ook wel wat op heeft aan drugs.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:30 schreef Dubby het volgende:
[..]
Ze is net van de grond gehaald en vd kaart... ga buiten spelen noob!
Ik zou jou wel es willen zien als je vertrapt bent.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:21 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik met 'vd kaart'.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
misschien opluchting dat ze het gered heeft, maar denk dat ze ook wel wat op heeft aan drugs.
Ze lacht gewoon.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:21 schreef andlikethathesgone het volgende:
[..]
Dat sloeg echt nergens op idd.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:34 schreef matthijs.. het volgende:
Gecondoleerd voor de slachtoffers die zijn gevallen.
Ik vond het verkeerd om het verder door te laten gaan, alle hekken weghalen en genoeg uitgangen maken en dan de boel stoppen. Blijkbaar draait het om brood en spelen en moest het programma gewoon worden afgemaakt.
Of ze is gewoon in shock. Wat niet geheel vreemd zou zijn gezien wat er net gebeurd is.quote:Op zondag 25 juli 2010 13:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
misschien opluchting dat ze het gered heeft, maar denk dat ze ook wel wat op heeft aan drugs.
en in zo'n menigte heb je al snel niet door wat er een paar meter verderop gebeurtquote:Op zondag 25 juli 2010 13:32 schreef ASroma het volgende:
[..]
Tsja theo nabuurs liep er ook doorheen en die besefte ook pas aan het einde van de tunnel wat er zich had afgespeeld.quote:
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |