Dat het op een smerige manier wordt omzeilt is jouw mening.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Uiteraard heeft die het recht om dat te controleren, maar wel binnen het kader van de wet en mijn grondrechten.
Dat is namelijk wel mijn fundamenteel recht, en dat wordt hier op een smerige manier omzeilt.
Btw, je realiseert je dat die niet alleen om bijstandsgerechtigden gaat .. het gaat ook om je moeke in de AOW?
Dus is het discriminatie op grond van beroep..quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:50 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik zou uiterking ontvangen geen beroep noemen als ik eerlijk ben, alhoewel sommige mensen het wel zo doen over komen..![]()
Mijn mening was en blijft dat wat hier voorgesteld wordt, in de praktijk niet of zeer minimaal van de regels en methoden waar je je als werkende maar bij neer moet leggen verschilt. Denk aan mijn vaker genoemde arbo-dienst methoden, of het lezen van emails/monitoren van netwerkverkeer etc etc, allemaal dingen waar ie je als werkende ook over moet geven aan de professionaliteit van de persoon in kwestie, en die tegen wettelijke (privacy) regels aanschuren, of ze soms met voeten treden.
Mijn morele of zelfs wettelijk gegronde bezwaren tegen dat soort praktijken hebben bij het op de spits drijven eenzelfde netto-effect als het niet toe laten van zo'n controlleur, mocht die voor de deur staan. In beide gevallen raak je inkomsten kwijt.
Het is weer een stap in de richting waarin de burger, ook de onschuldige, zijn privacy moet inleveren voor 'the greater good' .. ik vroeg het je al, wie is de volgende? De belastingbetaler? Daar wordt voor bedragen gefraudeerd met een paar nullen meer ..quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:56 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat het op een smerige manier wordt omzeilt is jouw mening.
Laat het duidelijk zijn, ik vind het ook verregaande maatregelen en jammer dat het zo moet. Maar ik vind het ook niet leuk om miljoenen aan overheids geld verspild te zien worden aan studenten die toch thuis wonen of uitkeringstrekkers die bijbeunen.
Hoe wou jij je internetverkeer versleutelen? Er is een zender en een ontvanger, dus dan moet de ontvanger ook diezelfde versleuteling hebben.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:55 schreef trancethrust het volgende:
Valt maar net te bezien denk ik, wat zou een rechter ervan vinden als ik ontslagen word omdat ik mijn internetverkeer versleutel?
Komop meissie, je maakt je veel te druk. Het is nou eenmaal zo. De echte boeven zitten aan de top.quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:28 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is weer een stap in de richting waarin de burger, ook de onschuldige, zijn privacy moet inleveren voor 'the greater good' .. ik vroeg het je al, wie is de volgende? De belastingbetaler? Daar wordt voor bedragen gefraudeerd met een paar nullen meer ..
ach, ik vraag me af hoe al die stoere praatjes hier zouden reageren als het hun eigen moeder is, helemaal in tranen omdat haar het vuur aan de schenen is gelegd voor de mannenonderbroeken van onlangs overleden Pa .. Zeur niet ma, u leeft van een uitkering en dan heeft u dat soort onbeschofte behandeling verdient, had u maar niet zo oud moeten worden ..quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:45 schreef romski het volgende:
[..]
Komop meissie, je maakt je veel te druk. Het is nou eenmaal zo. De echte boeven zitten aan de top.
Vanuit daar vloeien dit soort regeltjes voort, zodat ze er zelf nog beter van worden.
Alles draait om geld. Geld is macht in deze wereld.
Nu sluipen ze bij je naar binnen onder het mom van 'justitiële verkenningen'.
Het word nog veel erger. Neem een grote hond of een grote vent zou ik zeggen.
Dat is het punt niet, het punt is dat ik het niet zie gebeuren dat ik daarom rechtmatig ontslagen zou kunnen worden.quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:42 schreef romski het volgende:
[..]
Hoe wou jij je internetverkeer versleutelen? Er is een zender en een ontvanger, dus dan moet de ontvanger ook diezelfde versleuteling hebben.
Dan nog, als ze je in de kijker hebben, planten ze gewoon een keylogger in je pc of modem.
Natuurlijk is dat schandalig maar ambtenaren zijn mensen. Ook onder hen zitten types die frauderen, net zoals er mensen zijn die volkomen terecht een uitkering van de staat ontvangen en in wiens hoofd het niet opkomt misbruik van de staatskas te maken. Het is prima dat er kritisch wordt gekeken naar de overheid en de ambtenaren maar we moeten ook goed opletten dat er niet door de mensen die uitkeringen aanvragen en ontvangen, wordt gefraudeerd met geld, bedoeld voor mensen die het echt nodig hebben.quote:Op donderdag 22 juli 2010 08:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het is schandalig dat de ene ambtenaar bewust de wet wil overtreden en dat de ander hem daarin moet afremmen.
De rechter-commissaris heeft wel wat beters te doen dan corrigeren van strafbare feiten van NB. zijn eigen ambtenaren, dunkt me.
Dus grote fraudeurs moeten harder aangepakt worden als kleine fraudeurs? Dat is toch meten met 2 maten, en sowieso moreel een zwaktebod natuurlijk, fraude is fraude, en moet bestreden worden.quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:28 schreef moussie het volgende:
[..]
Het is weer een stap in de richting waarin de burger, ook de onschuldige, zijn privacy moet inleveren voor 'the greater good' .. ik vroeg het je al, wie is de volgende? De belastingbetaler? Daar wordt voor bedragen gefraudeerd met een paar nullen meer ..
Ik had het dan ook niet tegen jouquote:Op donderdag 22 juli 2010 13:32 schreef moussie het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)iklijn.avi_plain.xml
Ik neem aan dat je dan op veiligheid doelt. Besef dan wel dat er verschillende technieken mogelijk zijn en in omloop zijn, met de grote scheiding:quote:Op donderdag 22 juli 2010 17:29 schreef dylany het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat schandalig maar ambtenaren zijn mensen. Ook onder hen zitten types die frauderen, net zoals er mensen zijn die volkomen terecht een uitkering van de staat ontvangen en in wiens hoofd het niet opkomt misbruik van de staatskas te maken. Het is prima dat er kritisch wordt gekeken naar de overheid en de ambtenaren maar we moeten ook goed opletten dat er niet door de mensen die uitkeringen aanvragen en ontvangen, wordt gefraudeerd met geld, bedoeld voor mensen die het echt nodig hebben.
En om nog even op de eerdere discussie over de camera’s op straat en in de metro’s terug te komen: wat mij betreft is de straat geen privé-terrein. Ik vind het prima dat er camera’s hangen in treinen, op stations en op bepaalde plaatsen in dorpen, steden en bij evenementen. Persoonlijk heb ik liever dat ze er wel hangen dan dat ze er niet hangen.
Zo zie je maar, er zijn ook mensen die daar anders over denken.
Dat is wat ik zeg, fraude is fraude en moet bestreden worden, dus de volgende stap is de belastingbetaler, daar wordt voor veel hogere bedragen gefraudeerd, en dan bedoel ik niet per fraudeur maar in het totaal.quote:Op donderdag 22 juli 2010 17:37 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dus grote fraudeurs moeten harder aangepakt worden als kleine fraudeurs? Dat is toch meten met 2 maten, en sowieso moreel een zwaktebod natuurlijk, fraude is fraude, en moet bestreden worden.
quote:Wethouders wordt het vel over de oren gehaald als er ook maar 1 bonnetje teveel gedeclareerd wordt, en moeten dus hun hele hebben en houden openbaar maken, vaak breed uitgemeten in de pers nog ook. Maar als iemand met een uitkering heeft, dan hebben we het ineens over grondrechten? Ik kan me voorstellen dat een wethouder zo'n controle aan huis een stuk minder erg zal vinden dan het feit dat iedereen met een WOB-verzoekje zijn hele leven in kaart kan brengen. Of ga je nu zeggen dat dat "erbij hoort" in zo'n functie?
mij zal je dat iig niet horen zeggen. prive is prive. als een wethouder/burgemeester/minister/jan klaassen vreemdgaat/homo is/wat-je-maar verzinnen-kan zal me dat echt een worst wezen. indien dat de persoon's werk hindert moeten er wel maatregelen genomen worden uiteraard, maar dan nog hoeft alles echt niet zomaar op straat te liggen wmb.quote:Op donderdag 22 juli 2010 17:37 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dus grote fraudeurs moeten harder aangepakt worden als kleine fraudeurs? Dat is toch meten met 2 maten, en sowieso moreel een zwaktebod natuurlijk, fraude is fraude, en moet bestreden worden.
Wethouders wordt het vel over de oren gehaald als er ook maar 1 bonnetje teveel gedeclareerd wordt, en moeten dus hun hele hebben en houden openbaar maken, vaak breed uitgemeten in de pers nog ook. Maar als iemand met een uitkering heeft, dan hebben we het ineens over grondrechten? Ik kan me voorstellen dat een wethouder zo'n controle aan huis een stuk minder erg zal vinden dan het feit dat iedereen met een WOB-verzoekje zijn hele leven in kaart kan brengen. Of ga je nu zeggen dat dat "erbij hoort" in zo'n functie?
politici hebben sowieso een voorbeeldfunctie.quote:Op donderdag 22 juli 2010 17:37 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wethouders wordt het vel over de oren gehaald als er ook maar 1 bonnetje teveel gedeclareerd wordt, en moeten dus hun hele hebben en houden openbaar maken, vaak breed uitgemeten in de pers nog ook. Maar als iemand met een uitkering heeft, dan hebben we het ineens over grondrechten? Ik kan me voorstellen dat een wethouder zo'n controle aan huis een stuk minder erg zal vinden dan het feit dat iedereen met een WOB-verzoekje zijn hele leven in kaart kan brengen. Of ga je nu zeggen dat dat "erbij hoort" in zo'n functie?
Zo, en ga nu maar eens wat eten. Je onderbuik rammelt.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 01:04 schreef AchJa het volgende:
Mensen die de gevolgen van dit soort wetgevingen niet inzien zijn ziende blind. Het is ondertussen al een aantal topics "fraude, staatsruif, profiteurs, steuntrekkers, dikke BMW" enz. Allemaal korte termijn en onderbuik gevoelens.
Wie had gedacht de de AH bonuskaart bij de invoering gebruikt ging worden om alle gegevens maar door te spelen naar een grote verzekeringsmaatschappij? Wie had ooit gedacht dat DNA afstaan een burgerplicht is? Wie had een vermoeden dat de OV-chipkaart al je reisgegevens van de afgelopen zeven jaar opslaat? En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Iedereen die denkt dat het bij de gegeven vinger blijft is niet alleen naief maar heeft ook een grenzeloos vertrouwen in de overheid, nu en in de toekomst. Jaja, vadertje Staat weet wel wat goed voor u is!
Ik kap met dit topic, betonplaten van een meter of wat dik zijn toch niet te doorboren.
Nee, dat een deurwaarder enerzijds ondernemer en anderzijds ambtenaar is, is me duidelijk. Alleen dat botst wel eens. Zoals ik al zei: deurwaarder misbruiken die ambtelijke bevoegdheid niet zelden door gegevens door te verkopen aan bijvoorbeeld credit services of incassobureau's. Een deurwaarder is alleen gerechtigd om de NAW-gegevens die men verkrijgt uit het GBA, te gebruiken voor de uitoefening van zijn werkzaamheden. Niet om onder de tafel het een en ander door te verkopen aan bedrijven die die bevoegdheid niet hebben.quote:Op donderdag 22 juli 2010 13:33 schreef fruityloop het volgende:
Jij beticht ambtenaren van het frauderen met GBA gegevens?/quote]Ja.
[quote]Daar hebben ze vanuit hun functie gewoon toegang toe, dus versta jij onder fraude dan dat zij die gegevens, anders dan voor de uitvoering van een officiele taak, doorspelen/verkopen aan deurwaarderskantoren? Ik denk dat je wat in de war bent door het feit dat veel gerechtsdeurwaarders, ook andere commerciele incasso activiteiten hebben naast hun werk als gerechtsdeurwaarder.
Klopt, dat gebeurt dan ook wel eens als het regelmatig voorkomt dat een medewerker de NAW-gegevens (al dan niet uit onoplettendheid) doorspeelt aan de opdrachtgever of als een dagvaarding linea recta geretourneerd wordt aan een credit management bedrijf. Maar daar doelde ik niet op.quote:Een slechte bedrijfsvoering bij dat soort clubs zou er voor kunnen zorgen dat zij hun taken mengen, en dus voor eigen commerciele taken, gebruik maken van gegevens waar ze alleen als gerechtsdeurwaarder toegang toe mogen hebben, oa de GBA. Dat komt voor, en daar worden ook boetes voor uitgedeeld door het CPB, maar dan zit de fout toch echt bij de gerechtsdeurwaarders, of nog plausibeler, de medewerkers van hun privé ondernemingen, en niet bij de ambtenaren die voor de gemeente werken waar ze de GBA gegevens van misbruiken.
quote:Op donderdag 22 juli 2010 21:22 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
politici hebben sowieso een voorbeeldfunctie.
en over meten met 2 maten gesproken: Het wordt hoog tijd dat grote fraudeurs eens worden aangepakt.
Dat is wat jij doet. Ik heb nergens gezegd dat fraude niet aangepakt moet worden.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 08:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Altijd makkelijk, naar anderen wijzen.. Zij zijn erger, dus dan hoeven ze niet achter anderen aan te gaan? Bernie Madoff slaapt overigens de rest van zijn leven niet meer thuis, en een hele rits bankdirecteuren zijn hun baan kwijt. Als we dat even in perspectief zien, zouden uitkeringsgerechtigden dus bij fraude hun uiterking kwijt raken, en het zelf maar uit mogen zoeken? Goed plan, itt de huidige situatie waar fraudeurs gestraft worden, een korting/boete krijgen, en vervolgens gewoon uitkering blijven ontvangen.
Op dit moment is het anders zo dat er niet/maar zelden achter de grote fraudeurs wordt aangegaan, die zijn een flink stuk moeilijker te pakken, dus pakken we maar de makkelijke slachtoffers die voor (in vergelijking) grijpstuivers frauderen. Trouwens zegt er niemand dat er dan niet achter de 'minder ergere' aangegaan moet worden, achter beiden aangaan is ook een optie niet waar?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 08:55 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Altijd makkelijk, naar anderen wijzen.. Zij zijn erger, dus dan hoeven ze niet achter anderen aan te gaan?
ach gut, hij heeft voor 65 miljard gefraudeerd en daarvoor moet die zitten, wat erg zeg. Voor de rest heeft een voormalig bankdirecteur in principe ook gewoon recht op een uitkering mits die aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals geen eigen vermogen etc. Gebeurd bij een uitkeringsgerechtigde ook, of specifieker, bij een bijstandsgerechtigde, als die een hoger dan toegestaan eigen vermogen blijkt te hebben dat die niet heeft opgegeven wordt de uitkering stopgezet. En ja, een bijstandsfraudeur krijgt een straf (meestal werkstraf) en/of boete en moet het teveel ontvangen geld terug betalen, en als er geen andere bronnen van inkomsten/eigen vermogen zijn/is blijft die een uitkering ontvangen, maar dan nu het juiste bedrag min de afbetaling en boete ..quote:Bernie Madoff slaapt overigens de rest van zijn leven niet meer thuis, en een hele rits bankdirecteuren zijn hun baan kwijt. Als we dat even in perspectief zien, zouden uitkeringsgerechtigden dus bij fraude hun uiterking kwijt raken, en het zelf maar uit mogen zoeken? Goed plan, itt de huidige situatie waar fraudeurs gestraft worden, een korting/boete krijgen, en vervolgens gewoon uitkering blijven ontvangen.
Je stapt gemakkelijk over het feit heen dat hij 150 jaar heeft gekregen, en zal sterven in de gevangenis.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 10:04 schreef moussie het volgende:
[..]
Op dit moment is het anders zo dat er niet/maar zelden achter de grote fraudeurs wordt aangegaan, die zijn een flink stuk moeilijker te pakken, dus pakken we maar de makkelijke slachtoffers die voor (in vergelijking) grijpstuivers frauderen. Trouwens zegt er niemand dat er dan niet achter de 'minder ergere' aangegaan moet worden, achter beiden aangaan is ook een optie niet waar?
[..]
ach gut, hij heeft voor 65 miljard gefraudeerd en daarvoor moet die zitten, wat erg zeg. Voor de rest heeft een voormalig bankdirecteur in principe ook gewoon recht op een uitkering mits die aan bepaalde voorwaarden voldoet, zoals geen eigen vermogen etc. Gebeurd bij een uitkeringsgerechtigde ook, of specifieker, bij een bijstandsgerechtigde, als die een hoger dan toegestaan eigen vermogen blijkt te hebben dat die niet heeft opgegeven wordt de uitkering stopgezet. En ja, een bijstandsfraudeur krijgt een straf (meestal werkstraf) en/of boete en moet het teveel ontvangen geld terug betalen, en als er geen andere bronnen van inkomsten/eigen vermogen zijn/is blijft die een uitkering ontvangen, maar dan nu het juiste bedrag min de afbetaling en boete ..
Ga me niet vertellen dat je dat erg vindt.. Die straf is goed en terecht en eigenlijk veel te mild.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:22 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Je stapt gemakkelijk over het feit heen dat hij 150 jaar heeft gekregen, en zal sterven in de gevangenis.
Diezelfde mensen hebben een wereldwijde crisis veroorzaakt met hun gegraai. De zwakkeren in de samenleving kunnen ervoor opdraaien.quote:Bankdirecteuren krijgen een deel van hun loon, en ook pensioen in de vorm van aandelen/opties, en die zijn nu ook niks of veel minder waard, dus die krijgen ook flinke klappen hoor, net als veel andere ondernemers die hun eigen boontjes moeten doppen op dat gebied. En daar zit geen ondergrens aan, die kunnen tot aan nul in elkaar klappen als je pech hebt. Als je dan, met al je langlopende verplichtingen terugvalt tot bijstandsniveau heb je pas echt een probleem.
Zoals ik al vaker heb gezegd, ik ben en blijf van mening dat de regels en gang van zaken waar je je als werkende naar dient te schikken, vergelijkbaar zijn in de (mogelijke) priivacy aantasting tov het plan voor deze wetgeving, en dat dus daarom in mijn ogen dit wetsvoorstel niet meer dan het gelijktrekken van eigen verantwoordelijkheden betreft. Nog even afgezien van het feit dat dit een door belastinggeld gefinancierd vangnet is, en men als gebruikmaker hiervan wat mij als werkende betreft, wel eens wat meer verantwoordelijkheid mag tonen. Mensen met een uitkering hoeven echt niet de kont te kussen van werkenden, maar een stukje verantwoordelijkheid zou een bepaalde groep sieren, in plaats van altijd maar te piepen en te mauwen over rechten zus en rechten zo. Zeker als in dit geval die rechten niet in het geding zijn, daar de grondwet dit plan in de basis toe staat, zoals al eerder uitgelegd.quote:Op vrijdag 23 juli 2010 11:45 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ga me niet vertellen dat je dat erg vindt.. Die straf is goed en terecht en eigenlijk veel te mild.
[..]
Diezelfde mensen hebben een wereldwijde crisis veroorzaakt met hun gegraai. De zwakkeren in de samenleving kunnen ervoor opdraaien.
Ze konden er zeker niks aan doen dat ze een deel van hun (jaarlijks met tientallen procenten stijgend) loon in de vorm van opties uitgekeerd kregen?
Die risisco's hebben ze willens en wetens genomen. Ik heb er geen medelijden mee.
En dit gebruiken om grondrechten van mensen die praktisch niks hebben aan te tasten, is natuurlijk lachwekkend.
In feite is deze manier van redeneren heel kwalijk. Je krijgt een onderklasse van inferieure mensen voor wie minder rechten gelden.
Als we dan eerst eens een schatting van onze ambtenaren krijgen hoeveel er gefraudeerd wordt, en hoeveel we kwijt gaan zijn aan deze over the top controles. De kosten gaan wel voor de baten uit, maar de maatregel moet op den duur nog wel wat opleveren, ipv alleen nog maar wat controlerende ambtenaren erbij creeren.quote:Op donderdag 22 juli 2010 12:47 schreef VancouverFan het volgende:
Jammer dat het moet dergelijke maatregelen, maar je bent wel heel naïef als je denkt dat er geen fraude wordt gepleegd met dit soort uitkeringen. In deze tijden waar iedereen de broekriem aan moet halen, moet er dan ook maar goed gekeken worden waar die fraude gepleegd wordt.
Op andere punten eisen "we" ook harde aanpak van fraude, dus dan hier ook.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |