Klopt, ik moest bijna "verdedigen" dat ik BV gaf, maar ik was alleen, had geen magnetron en zag het absoluut niet zitten om 's nachts 10 minuten met een krijsende baby te staan wachten tot het flesje op temperatuur was, plus dat ik niet zo geloofde in het "beter zijn" van kunstvoeding.... om het over de kostenbesparing nog maar niet te hebben, en ik had het als alleenstaande moeder niet breed.quote:Op maandag 19 juli 2010 09:44 schreef flugeltje het volgende:
@Leandra, inzichten veranderen. Mijn schoonzusjes zaten zo in dezelfde periode als jij met hun eerste zwangerschappen en die rookten destijds ook door. Het is wat je zegt, er was weinig voorlichting en het zwanger zijn was idd een enorm abstracte gebeurtenis. Overigens meen ik mezelf ook nog ter herinneren dat BV toen een tijd helemaal 'uit' was of vergis ik me nu?
Ik lees hier dat het gemiddeld 14,6 maanden duurt voor je ongesteld wordt als je je baby op verzoek voedt. Dat is natuurlijk een gemiddelde en het geeft je geen garanties. Er zijn ook bepaalde voorwaarden aan verbonden:quote:Op maandag 19 juli 2010 09:40 schreef pessie het volgende:
Je weet vantevoren helaas niet hoe lang je menstruatie uitblijft tijdens borstvoeding. Heb beide meegemaakt bij volledig borstvoedende moeders. De ene werd na 6 weken alweer ongesteld en de andere kreeg 9 maanden na de bevalling een positieve test in handen zonder ongesteld te zijn geweest.
Wat mij betreft duurt het hopelijk nog minimaal een half jaar ofzo.
Ah, dat zou het kunnen verklaren.... ik voedde wel op verzoek (en meneer bliefde geen fopspeenquote:Op maandag 19 juli 2010 09:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik lees hier dat het gemiddeld 14,6 maanden duurt voor je ongesteld wordt als je je baby op verzoek voedt. Dat is natuurlijk een gemiddelde en het geeft je geen garanties. Er zijn ook bepaalde voorwaarden aan verbonden:
"Borstvoeding is echter alleen betrouwbaar als gezinsplanninsmethode als regelmatig en met korte tussentijden borstvoeding wordt gegeven. Je baby bepaalt dan zelf het ritme, het krijgt bij voorkeur geen fopspeen en er wordt minstens één keer 's nachts borstvoeding gegeven. De langste periode tussen twee voedingen bedraagt niet langer dan vijf uur. Op deze manier is de kans om zwanger te worden heel beperkt."
Maar misschien is haar vriend wel een jongentjesvader?quote:Op maandag 19 juli 2010 09:57 schreef Ticootje het volgende:
Ja ik zie ook niet echt een jongetje bij Huup.. Das echt een meisjesmoeder...
quote:Op maandag 19 juli 2010 09:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, ik moest bijna "verdedigen" dat ik BV gaf, maar ik was alleen, had geen magnetron en zag het absoluut niet zitten om 's nachts 10 minuten met een krijsende baby te staan wachten tot het flesje op temperatuur was, plus dat ik niet zo geloofde in het "beter zijn" van kunstvoeding.... om het over de kostenbesparing nog maar niet te hebben, en ik had het als alleenstaande moeder niet breed.
Het kostte ook best veel moeite om het vol te houden, niet het fysieke, maar vanaf dat B. 10 weken was kreeg ik telkens de verbaasde/verontwaardigde vraag "voed je hem nog steeds zelf??" als ik op het consultatiebureau kwam. En dat zijn dan de mensen die er verstand van hebben![]()
En Willem komt als hij er klaar voor is... hoe lastig het ook is om die laatste weken nog te wachten
Ga er maar gewoon vanuit dat hij het nog te goed heeft en te lekker bij je zit om geboren te worden
Ah, je hebt het boek van Kleintjes! Ik heb heel veel plezier gehad van de website, ook toen ik de borstvoeding af ging bouwen en nu nog steeds voor de bijvoeding.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:04 schreef pessie het volgende:
Claudia, ik las je quote en moest even glimlachen, staat precies zo in het boek dat ik hier heb liggen met betrekking tot borstvoeding. Snapte het volledig toen ik de website zag, boek en website horen bij elkaar.
vooral dat jaquote:Op maandag 19 juli 2010 10:02 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind Huup juist een echte allesmoeder! Die zou een marsmannetje nog liefdevol opnemen in haar gezin en pashokjes mee insleuren.![]()
Ik ben ook maar één keer ongesteld geweest voor ik zwanger werd. Ik wist niet eens of ik wel een eisprong had.
quote:Op maandag 19 juli 2010 10:04 schreef pessie het volgende:
[..]
Maar misschien is haar vriend wel een jongentjesvader?
Het zou me niet eens verbazen als eea beïnvloed is door het feit dat vrouwen op hogere leeftijd kinderen krijgen en dus sowieso al minder vruchtbaar zijn dan een 25-jarige, en de menstruatie na de borstvoeding daarom langer op zich laat wachten.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het gemiddelde van 14,6 maanden eigenlijk heel lang. Ik dacht dat de meeste vrouwen ergens tijdens het eerste jaar wel weer ongesteld werden. Dat klinkt me in ieder geval logisch in de oren, want op een bepaald moment ga je bijvoeding geven en neemt de frequentie van de borstvoeding af.
Het is wel erg verdrietig als je graag een tweede wilt maar 2,5 jaar lang niet ongesteld wordt en geen eisprong hebt.
quote:Op maandag 19 juli 2010 10:09 schreef huuphuup het volgende:
[..]![]()
ondanks dat er in zijn familie relatief veel jongetjes geboren worden, is mijn vriend eigenlijk eerlijk gezegd wel een echte meisjespapa.
Hij zou ook prima uit de voeten kunnen met een jongetje hoor! Maar mensen die hem gezien hebben met Amélie weten wel wat k bedoel
quote:Op maandag 19 juli 2010 10:16 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb net het gevecht gewonnen van een mega stuk appeltaart.. Het koste me gewoon moeite, maar het is me gelukt het hele stuk te verorberen.
En het mooie is, vanmorgen kon ik thuis niets vinden om te snoepen... Dus ik zei nog tegen M. ik hoop dat er iemand taart bij zich heeft..quote:Op maandag 19 juli 2010 10:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
![]()
![]()
Oh..... goed dat je het zegt trouwens, hier staat ook nog appeltaart![]()
quote:Op maandag 19 juli 2010 10:16 schreef Ticootje het volgende:
Ik heb net het gevecht gewonnen van een mega stuk appeltaart.. Het koste me gewoon moeite, maar het is me gelukt het hele stuk te verorberen.
Dat klinkt wel plausibel, al zijn er ook landen waarin er juist nog veel eerder met bijvoeding begonnen wordt. Zou die 14,6 inderdaad een wereldwijd gemiddelde zijn? Dat zou ik dan wel een beetje een misleidende statistiek vinden.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:19 schreef pessie het volgende:
Oh ja, wat betreft 14.6 maanden niet ongesteld, in andere werelddelen beginnen ze pas veel later met bijvoeding, ik denk dat dat wel meespeelt in dit getal. Ik denk dat aangezien we in Nederland beginnen met bijvoeding bij 6 maanden en dan langzamerhand de borstvoeding afbouwen ervoor zorgt dat we ver voor de 14.6 maanden onze cyclus weer terug hebben.
Uiteraard, het zou niet eens bij me opkomen het niet te doen, maar deze keer wel met het idee dat het dus probleemloos langer kan, mag en zelfs beter isquote:Op maandag 19 juli 2010 10:19 schreef pessie het volgende:
Leandra, het was dus echt heel anders toen jouw eerste kind geboren werd. Ik vind het echt heel knap dat je het echt een half jaar heb volgehouden, vooral als zelfs het consultatiebureau er niet echt achter lijkt te staan! Ga je nu weer borstvoeding geven?
Idem. B. heeft het voeden altijd aan mij overgelaten. Niet dat ik het maar op moest lossen ofzo hoor, hij bracht Amélie wel 's nachts en hij stond wel achter de borstvoeding enzo, maar hoelang en meer van dat, dat heeft hij altijd aan mij gelaten.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:22 schreef Ticootje het volgende:
Oh, M. weet dat ik geen tijd verbind aan het geven van borstvoeding... En hij vindt het ook geen probleem (meer).
Dat is vooral met Pethedine het geval.. Ruggenprik kan een infectie veroorzaken waardoor je kindje moet worden opgenomen... Bespreek het anders met je vk.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Uiteraard, het zou niet eens bij me opkomen het niet te doen, maar deze keer wel met het idee dat het dus probleemloos langer kan, mag en zelfs beter is
Sterker nog; ik lees al zo vaak dat pijnstilling bij de bevalling nogal eens de vervelende bijwerking heeft dat de baby in het begin wat meer moeite heeft met de borstvoeding, dat ik er waarschijnlijk alles aan zal doen om te voorkomen dat er pijnstilling bij de bevalling aan te pas komt, maar goed, ik heb een spierprobleem, dus als het op een gegeven moment niet anders kan dan moet het maar, maar "onder protest" dan eigenlijk....
Ik merkte dat hij op een gegeven moment zich geroepen voelde om het goed te praten dat Jen met bijvoorbeeld 10 maanden nog steeds borstvoeding kreeg... Alsof ik iets heel raars deed zeg maar.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:29 schreef huuphuup het volgende:
[..]
Idem. B. heeft het voeden altijd aan mij overgelaten. Niet dat ik het maar op moest lossen ofzo hoor, hij bracht Amélie wel 's nachts en hij stond wel achter de borstvoeding enzo, maar hoelang en meer van dat, dat heeft hij altijd aan mij gelaten.
Alleen de eerste keer openbaar voeden had hij wat moeite mee.![]()
Het zal ook wel vreemd zijn, je vriendin die ineens dr tetten op tafel gooit
We hebben het er al over gehad, ik ben in principe voor een bevalling zonder pijnstillers, ik realiseer me alleen wel dat ik geen 25 meer ben zoals destijds en simpelweg wat fysieke problemen heb waardoor ik wellicht niet weer een bevalling aankan die al met al zo lang duurt.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:29 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat is vooral met Pethedine het geval.. Ruggenprik kan een infectie veroorzaken waardoor je kindje moet worden opgenomen... Bespreek het anders met je vk.
Hmm ja hier viel het met dat commentaar wel mee. We hebben van de omgeving qua vrienden redelijk wat commentaar gekregen op de zwangerschap (t zijn toch studenten, de meeste konden zich he-le-maal niets bij een kinderwens voorstellen), maar vervolgens vond iedereen in diezelfde kring borstvoeding wel weer een logsiche en zelfs vanzelfsprekende keuze.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:31 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Ik merkte dat hij op een gegeven moment zich geroepen voelde om het goed te praten dat Jen met bijvoorbeeld 10 maanden nog steeds borstvoeding kreeg... Alsof ik iets heel raars deed zeg maar.
M. is best gevoelig voor commentaar van buitenaf.
Ik heb er ook over gelezen m.b.t. de ruggenprik, in nieuwsberichten als Verband ruggenprik en stoppen met borstvoeding. Maar er staat ook:quote:Op maandag 19 juli 2010 10:29 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat is vooral met Pethedine het geval.. Ruggenprik kan een infectie veroorzaken waardoor je kindje moet worden opgenomen... Bespreek het anders met je vk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ter vergelijking een week geleden of zoietsSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Toen zag het er iets minder vurig en jeukerig uit ook![]()
Volgens mij valt dat wel mee... In mijn vrienden- en kennissenkring was het heel normaal om in ieder geval door te gaan tot 9 maanden. Pas daarna haakten veel vrouwen af, maar dat kwam dan vooral door het vervallen van het kolfrecht, niet doordat ze niet meer wilden.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:36 schreef pessie het volgende:
Was het vroeger toen Leandra bij haar zoon borstvoeding gaf na 10 weken al een beetje not-done, nu ligt die "magische grens" eigenlijk bij 6 maanden...
Nou ja, ik heb gezegd sowieso 6 maanden (als alles lukt en mn kind geen te korte tong o.i.d heeft) en daarna wel even verder zien.
Het kan ook zo zijn dat hoogopgeleide moeders juist vaker een ruggenprik krijgen omdat ze beter voorbereid zijn en beter voor hun rechten op kunnen komen. Ik had bijvoorbeeld voor mijn bevalling al de medische richtlijn gelezen en een gesprek gevoerd met een anesthesioloog over de ruggenprik.quote:Op maandag 19 juli 2010 10:45 schreef pessie het volgende:
Orea, auw!
Claudia, het punt van dat onderzoek is dat we eigenlijk het volledige onderzoek moeten kennen. Wat voor variabelen hebben ze wel meegenomen? Hoe zit het met bv opleidingsniveau van de moeder? Het is al bekend namelijk dat tegen de 95% van de hoogopgeleiden moeders aan borstvoeding begint terwijl dat 65-70% is van de laagopgeleide moeders. Hoe zit het dan met een ruggeprik? Bereiden hoogopgeleide moeders zich anders voor op de bevalling waardoor ze een ruggeprik eerder weigeren dan laagopgeleide moeders? Dat zouden ze dus ook nog es mee kunnen nemen. Vraag me wel af hoe ethisch het is om dit mee te nemen...
Het punt van dit tpe diepteonderzoeken is helaas dat het te duur is en het dus niet praktisch haalbaar is. Daarnaast heb je dan een kleine groep vrouwen die wel wilden meewerken en in hoeverre zijn dan de resultaten van dit onderzoek nog toe te passen op de gehele populatie...quote:Op maandag 19 juli 2010 10:53 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het kan ook zo zijn dat hoogopgeleide moeders juist vaker een ruggenprik krijgen omdat ze beter voorbereid zijn en beter voor hun rechten op kunnen komen. Ik had bijvoorbeeld voor mijn bevalling al de medische richtlijn gelezen en een gesprek gevoerd met een anesthesioloog over de ruggenprik.
Maar eigenlijk vind ik het opnemen van opleidingsniveau ook maar een foefje dat niet veel meer informatie geeft over contextuele factoren. Het is een variabele die je makkelijk op grote schaal af kunt nemen en waar allerlei interpretaties aan worden verbonden waar we niet zeker van kunnen zijn. Ik voel er dan ook meer voor om kwantitatief met kwalitatief onderzoek te combineren, dus om bijvoorbeeld bij een subsample vrouwen diepte-interviews te houden. Daarmee krijg je grip op zaken als (a) is er vantevoren nagedacht over de ruggenprik en is erover gesproken, (b) welke factoren speelden tijdens de bevalling een rol voor het al dan niet krijgen van een ruggenprik, (c) welke factoren speelden een rol bij het al dan niet beginnen met of doorzetten van de borstvoeding.
Maar hey, dit is de onderzoeker in mij.
Deze argumenten vind ik niet zo sterk. Ik werk bij sociale wetenschappen en dit soort onderzoeken worden aan de lopende band gedaan. Ik kan een promotieplan schrijven om deze vraag grondig te onderzoeken waarvan de uitvoering minder tijd kost dan mijn eigen promotie. Het lijkt me ook stug dat maar een kleine groep vrouwen mee wil werken. En heb je dat bovendien niet bij heel veel onderzoeken, dat je afhankelijk bent van de bereidwilligheid van mensen? Ik ben bijvoorbeeld net gevraagd voor een onderzoek naar de ontwikkeling van astma bij kinderen. Moet zulk onderzoek dan maar niet meer uitgevoerd worden?quote:Op maandag 19 juli 2010 10:59 schreef pessie het volgende:
[..]
Het punt van dit tpe diepteonderzoeken is helaas dat het te duur is en het dus niet praktisch haalbaar is. Daarnaast heb je dan een kleine groep vrouwen die wel wilden meewerken en in hoeverre zijn dan de resultaten van dit onderzoek nog toe te passen op de gehele populatie...
En variabelen die makkelijk op grote schaal afgenomen kunnen worden zijn ook weer toepasbaar op grotere groepen binnen je populatie.
Maar ik denk dat dit meer weergeeft hoe het spanningsveld praktijk-onderzoek eruitziet.
idemquote:Op maandag 19 juli 2010 10:56 schreef Leandra het volgende:
Orea
Overigens heb ik dan weer nooit moeilijk gedaan over voeden in het openbaar, ik zocht wel een stil en rustig hoekje op, en het is niet zo dat het een tiet-show is, je bent gewoon je kind aan t voeden.
Ik vond het juist ideaal dat ik overal met hem naartoe kon gaan omdat ik hem overal kon voeden, en niet afhankelijk was van de aanwezigheid van stroom of met een hele tas vol thermosflesjes enz. hoefde te slepen.
Ik denk dat het maar net is hoe je het als onderzoeker verpakt. Er komt in de kraamweek ook een verloskundige langs om lichamelijk onderzoek te doen. Die verloskundige zou net zo goed even met je na kunnen praten en je vragen kunnen stellen over de manier waarop je de bevalling en de beschikbaarheid van pijnstilling hebt ervaren. Ik vond het juist fijn om over mijn bevalling te kunnen praten. Ik zou alleen geen zin hebben gehad in een uitvoerige vragenlijst of om speciaal naar het ziekenhuis te komen voor zo'n interview (of om nóg een vreemde over de vloer te krijgen).quote:Op maandag 19 juli 2010 11:05 schreef stengeltje het volgende:
De gyn die mij hechtte deed onderzoek naar het gebruik van pethidine en ik heb toen braaf (en nog half-stoned) een vragenlijst ingevuld. Zou wellicht beter hebben gekund, maar als ze om een interview had gevraagd had ik waarschijnlijk nee gezegd, want net moeder en dus meer zin in tijd met baby. Terwijl ik er nu wel aan mee zou willen doen, maar niet meer zeker weet of ik me alles nog goed kan herinneren.
OMG, ik zag pas een foto van zo'n schort!quote:Op maandag 19 juli 2010 11:09 schreef huuphuup het volgende:
En zwangere collega van mn moeder vroeg laatst aan mij hoe ik dat dan deed, of ik zo'n borstvoedingskleed of -schort had gebruikt, "want anders kijkt iedereen zo naar je"volgens mij kijkt iedereen júist naar je als je een of andere unit aantrekt en daar je baby half onder parkeert eigenlijk haha. Als je gewoon je ding doet is er geen kip die ernaar kraait.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |