Je denkt toch niet serieus dat me die 11,70 iets kan schelen? Het gaat me om het principe; laat ze maar eens wat moeite voor me doen. Die 250 euro per persoon zou een leuke bonus zijn, mocht ik die krijgen.quote:
Ze hebben toch nog moeite gedaan om je dezelfde dag nog thuis te krijgen, dat het met vertraging is en dat jou niet bevalt en als goedkope hollander denkt door vage wetgeving er een slaatje uit te slaan is wat anders.quote:Op maandag 19 juli 2010 12:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je denkt toch niet serieus dat me die 11,70 iets kan schelen? Het gaat me om het principe; laat ze maar eens wat moeite voor me doen. Die 250 euro per persoon zou een leuke bonus zijn, mocht ik die krijgen.
Waarom geen AMS-FCO en andersom?quote:Op zondag 18 juli 2010 18:08 schreef Sloggi het volgende:
Ik ben begin deze maand met mijn vriendin een week naar Rome geweest. We zouden met easyJet terugvliegen. Dat gebeurde uiteindelijk ook, zij het met een fikse vertraging. Vlucht EZY4903 zou op 12 juli om 1805 vertrekken van Rome Fiumicino, en zou om 2010 in Düsseldorf landen.
De vertrektijd werd enkele keren uitgesteld; de informatievoorziening van easyJet ontbrak volledig, en er was niemand die ons kon vertellen wat onze rechten bij een flinke vertraging precies waren.
Nadat de gate waar we moesten inchecken op het laatste moment was gewijzigd, moesten we ook daar wachten. Het vliegtuig was er nog niet. De vlucht na ons, naar Madrid, werd geannuleerd. Rond 2045 zaten we uiteindelijk in het vliegtuig, alwaar de - behoorlijk boze - piloot ons vertelde dat het slecht weer was rond Düssseldorf, we moesten wachten op toestemming om te vliegen en dat we niet in Düsseldorf zouden landen, maar dat we naar Keulen gingen. Daar zouden we per bus naar Düsseldorf worden gebracht. We konden wel in Düsseldorf landen, maar aldaar zou het vliegtuig vanwege het slechte weer geen toestemming krijgen om weer op te stijgen.
Het vliegtuig vertrok uiteindelijk om 2135. De service van easyJet was fantastisch: we hadden op het vliegveld vouchers voor eten en drinken moeten krijgen. In plaats daarvan kregen we niets en mochten we nog stevig betalen ook als we in het vliegtuig wat wilden drinken.
Om 23.20 landden we. We konden op worden gehaald in Keulen, maar anders waren we dus waarschijnlijk rond half één, één uur in Düsseldorf aangekomen: een vertraging van bijna vijf uur.
De dag erna kijk ik op de website van vliegveld Düsseldorf, en wat schetst mijn verbazing? Slechts enkele vluchten waren vertraagd de avond ervoor, en geen enkele vlucht van of naar Düsseldorf was geannuleerd! Dat lijkt me niet mogelijk als het weer zo slecht was dat ons vliegtuig niet zou mogen vertrekken. Met in het achterhoofd de geannuleerde vlucht naar Madrid en het feit dat ons vliegtuig lang op zich liet wachten, lijkt het me waarschijnlijker dat easyJet zijn zaakjes niet op orde had.
Wat ik ga doen:
Het eten en drinken dat we op het vliegveld hebben gekocht (ter waard van maar liefst 11,70 euro) gaan ik sowieso declareren. Ik heb echter ook begrepen dat mijn vriendin en ik op basis van EU-regels en verschillende uitspraken van Europese en Nederlandse rechters ieder recht hebben op een vergoeding van 250 euro:
http://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004
Dat bedrag probeer ik zelf te claimen; mocht dat niet lukken, dan klop ik aan bij www.euclaim.nl. Zij handelen het dan verder af op 'no cure, no pay'-basis. Ik stuur dus eerst zelf een brief naar easyJet, al heb ik enkel een e-mailadres kunnen vinden op hun website; geen postadres.
Vragen:
- Kan ik de brief e-mailen, of heeft reguliere post de voorkeur?
- Zijn er mensen die meer weten van de betreffende EU-regel?
- Heeft iemand ervaringen met geld terugkrijgen / krijgen van easyJet?
- Nog andere tips?
Het doel van dit topic is dus eigenlijk advies in te winnen; ik hoop op nuttige tips en houd jullie natuurlijk op de hoogte van het vervolg.
Wat we van easyJet (deels terug) zouden moeten krijgen op basis van EU-regelgeving: 511,70. Maar: gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
Verder ben ik natuurlijk gewoon boos. Volgens mij zijn we voorgelogen door easyJet, en hebben op een vlucht van ongeveer anderhalf uur bijna vijf uur vertraging gehad zonder enige ondersteuning of informatie van de luchtvaartmaatschappij te hebben gekregen.
Ik ga de komende week een brief schrijven. Dat moet in het Engels; easyJet heeft geen Nederlandstalige klantenservice. Ik zal hem hier te zijner tijd plaatsen.
quote:Op maandag 19 juli 2010 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ze hebben toch nog moeite gedaan om je dezelfde dag nog thuis te krijgen, dat het met vertraging is en dat jou niet bevalt en als goedkope hollander denkt door vage wetgeving er een slaatje uit te slaan is wat anders.
In het besef dat ik een vrij oude post quote:quote:Op zondag 18 juli 2010 21:47 schreef Updraft het volgende:
Ik geef je weinig tot geen kans.
De EU-regels gelden bij overmacht. De EU-wet omschrijft dat als volgt:
"Dergelijke omstandigheden kunnen zich met name voordoen in gevallen van politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen die gevolgen hebben voor de vluchtuitvoering van de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert."
Bron: http://eur-lex.europa.eu/(...)X:32004R0261:NL:HTML
Je geeft zelf al aan dat de (boze) gezagvoerder aangaf dat door weersomstandigheden de vlucht omgeleid werd naar Keulen.
De EU-wet zegt duidelijk dat 'weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen' reden zijn tot overmacht.
Waar de grens van 'uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen' precies ligt is natuurlijk vaag en dat is misschien maar goed ook. De gezagvoerder en zijn eerste officier zijn in het beginsel verantwoordelijk voor de veiligheid van het toestel, haar passagiers en de bemanning. De beslissing om niet of anders te vliegen ligt dus bij hun, ondersteunt door hun operations center die hun informeert over actuele voorspellingen, weersituaties etc...
Het heeft er alle schijn van dat de gezagvoerder i.c.m. hun OPS-center heeft besloten om uiteindelijk toch maar te vertrekken, hetzij via Keulen, om de schade nog enigzins te beperken.
Geloof mij, elke maatschappij -ongeacht het type maatschappij- wil zijn toestellen het liefste op de geplande aankomstluchthaven hebben. EasyJet zal de volgende dag dit of een ander toestel hebben moeten (leeg) overvliegen naar Dusselfdorf om geen problemen te krijgen met de capaciteit. Dat leeg overvliegen kost klauwen met geld en dat wil elke luchtvaartmaatschappij zeer graag voorkomen.
Dat jij op de website van de geplande aankomstluchthaven weinig gecancelde vluchten zag, is opmerkelijk maar niet geheel alleszeggend. De cockpitcrew heeft in Italië een redelijke inschatting moeten maken van het actuele en het voorspelde weer rond Dusseldorf. Dit kan als ernstig zijn ingeschat wat later bleek mee te vallen. Dat is een inschatting die je op dat moment moet maken op basis van enkele kaarten en gegevens en die beslissing is niet makkelijk. Geen enkele piloot wenst een plotselinge 'uitwijking' naar een ander veld als het geplande veld 'in-air' plotseling toch te gevaarlijk blijkt te zijn.
Dit is een redelijke inschatting die ik kan maken vanuit mijn kennis over de luchtvaart. Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit daadwerkelijk waar is, ik ben er immers niet bij geweest.
Overigens probeer ik de houding van EasyJet geenszins goed te praten. Het had EasyJet gesierd om in dit geval enige coulance toe te passen in het verstrekken van drinken en maaltijden, ookal zijn ze dit wettelijk niet verplicht.
En houd in gedachten: safetey first, vooral in de luchtvaart.
quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ik vind een vergoeding eisen an sich ook niet verkeerd, alleen niet in proportie250 EUR op een vlucht van een uurtje waar je (bijv.) 70 EUR voor betaald hebt is nogal wat. Maar dat is ook een andere discussie
Drie uur vertraging (exclusief de reis van Köln naar Düsseldorf), een totaal afwezige informatievoorziening en het ontbreken van een vergoeding voor gemaakte kosten; 250 euro is misschien een buitenproportionele vergoeding voor mij als reiziger, maar ik gun deze boete easyJet van harte.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ik vind een vergoeding eisen an sich ook niet verkeerd, alleen niet in proportie250 EUR op een vlucht van een uurtje waar je (bijv.) 70 EUR voor betaald hebt is nogal wat. Maar dat is ook een andere discussie
Waarom zou bij een lagere vluchtprijs een vertraging meer gerechtvaardigd zijn dan bij een full fare ticket? want dat zeg je in feite toch? Ik zie het verschil niet. Het is gewoon het ondernemersrisico van Easyjet dat zij voor een lage prijs heel veel passagiers wensen te verplaatsen. En als er één moeilijk doet bij het toekennen van claims is het Easyjet wel, de andere is Ryanair. Gek hé dat een maatschappij als KLM veel eerder geneigd is om operationele problemen of fouten toe te geven. Al moet ik daar wel bij vermelden dat de uitkering van een claim door KLM aan houders van een FB platinum card heel wat sneller gaat dan aan passagiers zonder, of met een lagere status. En ook dat klopt natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 19:54 schreef Thetallguy het volgende:
Ik vind een vergoeding eisen an sich ook niet verkeerd, alleen niet in proportie250 EUR op een vlucht van een uurtje waar je (bijv.) 70 EUR voor betaald hebt is nogal wat. Maar dat is ook een andere discussie
Ik zou voor 250 euro toch niet de stress willen hebben om Easyjet zelf voor het gerecht te dagen. Een instantie kan wel aangeven dat de claim terecht is, maar tijdens een rechszaak kan Easyjet met aanvullende informatie komen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 14:10 schreef cinnamongirl het volgende:
Een kennis van mij en zijn vriendin hebben ook vertraging gehad bij een vlucht met Easyjet. Zij wendden zich, na afwijzing van de claim door EJ, tot de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Deze verklaarde de klacht gegrond en wees het verzoek toe. Dat betekent in hun geval dat hij recht heeft op 250 euro.
Hiermee heeft hij EJ geconfronteerd, maar zij blijven bij hun afwijzende reactie, waarbij ze wijzen op hun eigen Algemene Voorwaarden volgens welke zij geen aanspraak hebben op een vergoeding.
Mijn volgende stap is nu EJ dagvaarden voor het kantongerecht.
Heeft iemand hier deze weg eerder bewandeld?
Ik vond een procedure aanspannen bij de kantonrechter ook te risicovol, uiteindelijk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 18:51 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik zou voor 250 euro toch niet de stress willen hebben om Easyjet zelf voor het gerecht te dagen. Een instantie kan wel aangeven dat de claim terecht is, maar tijdens een rechszaak kan Easyjet met aanvullende informatie komen.
Dit kost je allemaal veel tijd en wellicht ook geld.
Is het niet verstandiger om met een commerciele aanbieder zoals EU Claim (dat is de enige die ik ken) in zee te gaan. Die werken op No Cure, No Pay, en als je wint moet je een bepaald percentage afdragen maar verder heb je geen risico.
Natuurlijk zou het mooi zijn dat maatschappijen claims toe te wijzen zonder strubbelingen, maar hier zijn zoveel belangen bij de luchtvaartmaatschappijen dat ze het zo moeilijk mogelijk maken.
Daarom. Hun reactie was dan ook heel karig. Er was niet uit hun reactie te halen dat er twee vluchten waren uitgevallen. Vluchtnummers ontbraken. Alleen de aanhef was persoonlijk. En dat ruik ik onraad. En wil ik toch mijn gelijk halen.quote:Op vrijdag 15 april 2011 22:20 schreef Sometimes het volgende:
Dat Iberia het overmacht noemt betekent niet direct dat het dat voor de wet ook is.
Voor dit soort gevallen is dat NL claim buro natuurlijk ideaal. Zou het KLM zijn, dan kun je lokaal nog wel even doorzeuren maar bij een buitenlandse maatschappij die je claim direct afwijst, gewoon bij dat buro, waarvan de naam me even ontschoten is, je claim indienen. Je ontvangt dan welliswaar maar 70%, maar ze werken gewoon op no cure no pay basis.quote:Op vrijdag 15 april 2011 23:56 schreef skrn het volgende:
[..]
Daarom. Hun reactie was dan ook heel karig. Er was niet uit hun reactie te halen dat er twee vluchten waren uitgevallen. Vluchtnummers ontbraken. Alleen de aanhef was persoonlijk. En dat ruik ik onraad. En wil ik toch mijn gelijk halen.
Ik snap wel gelijk waarom 99% eerder afhaakt, gaat een berg tijd inzitten op deze manier.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:
Ik kreeg een tijd geleden opeens bericht, of ik nog wat formulieren in wilde vullen. De klacht is doorgespeeld naar een Duits advocatenbureau, en de zaak is nu onder de rechter.
easyJet wordt geacht binnen twee weken te reageren.
Ik ben benieuwd of ik dan toch nog een vergoeding krijg, bijna drie jaar na dato.
Jezus dat is echt niet normaal hoe lang dat duurt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 16:49 schreef Sloggi het volgende:
Ik kreeg een tijd geleden opeens bericht, of ik nog wat formulieren in wilde vullen. De klacht is doorgespeeld naar een Duits advocatenbureau, en de zaak is nu onder de rechter.
easyJet wordt geacht binnen twee weken te reageren.
Ik ben benieuwd of ik dan toch nog een vergoeding krijg, bijna drie jaar na dato.
Mooi!quote:Op donderdag 7 maart 2013 07:33 schreef cinnamongirl het volgende:
Ik was alweer vergeten dat ik hierin had gepost maar ik heb die 250 euro vanEasyjet uiteindelijk mooi wel gekregen!
Ze hebben hun geld gekregen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:07 schreef Timabo het volgende:
Pfff wat een verhaal zeg. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je moet doen, maar ben wel benieuwd hoe het afloopt.
Hoeveel uur heb je er nou al met al ingestoken? Was het vooral veel wachten of moest je ook veel dingen zelf regelen etc.?quote:Op zaterdag 20 april 2013 21:42 schreef Sloggi het volgende:
Het geld is afgelopen week op mijn rekening gestort. We hebben er zo'n 175 euro per persoon aan overgehouden.
Eind goed al goed.
In eerste instantie heb ik er zelf wel een paar uur ingestoken (bellen, brieven schrijven et cetera). Vanaf het moment dat ik het heb overgedragen aan EUclaim heb ik alle informatie in één keer naar ze opgestuurd en was het vervolgens bijna alleen maar wachten en een enkele keer een formulier ondertekend terugsturen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:27 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Hoeveel uur heb je er nou al met al ingestoken? Was het vooral veel wachten of moest je ook veel dingen zelf regelen etc.?
Wat dat betreft is het verschil tussen 'fatsoenlijke' maatschappijen en budgetboeren als easyJet wel pijnlijk groot. Maar goed, dat kun je van tevoren weten, het prijsverschil is niet voor niets zo groot.quote:Op zondag 21 april 2013 13:09 schreef HiZ het volgende:
Toch wel een groot verschil tussen Easyjet en KLM, bij de ene moet je de rechter inschakelen, bij de andere is Twitter genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |