Helemaal niet erg, ik zei al: 'ik ben gek op mijn onderwerp'. Mooie bewerking ook, ik snap beter wat je bedoelt met de opmerkingen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 12:31 schreef PiperMaru het volgende:
@Tuvokki ik ben zo vrij geweest om je foto even licht in Photoshop te bewerken (andere uitsnede, curves,sauration/vibrance en filters). Als je dat vervelend vindt, moet je het zeggen, dan haal ik hem weg.
[ afbeelding ]
Met curves pas je de contrastverhoudingen aan, saturation is de (mate van) kleurverzadiging; hiermee voeg je kleur toe of trek je de foto juist meer naar zwart/wit door wat kleur weg te halen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2010 14:24 schreef tuvokki het volgende:
[..]
Helemaal niet erg, ik zei al: 'ik ben gek op mijn onderwerp'. Mooie bewerking ook, ik snap beter wat je bedoelt met de opmerkingen.
PS. curves,sauration/vibrance?
Haha ja dat vond ik ook minder nadat ik de foto in het groot zagquote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:16 schreef Netsplitter het volgende:
Mooie houding/pose van het gezicht.
Ik vind alleen de schouder/armpartij iets te duidelijk aanwezig.
Aangezien je waarschijnlijk erg weinig licht hebt: een groot diafragma (zo laag mogelijk F-getal dus, in jouw geval f/4 op 55mm) en waarschijnlijk zul je er ook niet aan ontkomen je ISO omhoog te moeten schroeven. Die zet je gewoon zo hoog als nodig is om een acceptabele sluitertijd te krijgen. (hou maar rekening met wat hoogsquote:Op donderdag 12 augustus 2010 14:30 schreef crossover het volgende:
Hoi, ik heb een vraagje. Morgen ga ik wat foto's maken op een feestje in een kroeg. Welke instellingen kan ik nu het beste gebruiken?
Ik heb een Nikon D60, 18-55mm (1:3.5-5.6G, whatever that may mean) en 55-200mm (1:4-5.6G).
Ook andere tips zijn welkom. Ik heb me wel een beetje ingelezen met zo'n boek van K. Kindermann, maar ik werd er niet veel wijzer uit
In een kroeg?quote:
Inderdaad, dat zou ik niet doen. Denk niet dat iedereen dat kan waarderen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
In een kroeg?
Denk dat je alles meteen dood flitst.
ik vind 'r leukquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 19:17 schreef Netsplitter het volgende:
M'n eerste en tot nu enigste portretfoto van iemand.
[ afbeelding ]
Be gentle.
Bedanktquote:Op donderdag 12 augustus 2010 14:55 schreef Omniej het volgende:
[..]
Aangezien je waarschijnlijk erg weinig licht hebt: een groot diafragma (zo laag mogelijk F-getal dus, in jouw geval f/4 op 55mm) en waarschijnlijk zul je er ook niet aan ontkomen je ISO omhoog te moeten schroeven. Die zet je gewoon zo hoog als nodig is om een acceptabele sluitertijd te krijgen. (hou maar rekening met wat hoogs)
Ik heb ook een instelling gevonden waarmee ik de flits op bijv 1/8ste kan zetten. Is dat iets? Of echt gewoon geen flits.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
In een kroeg?
Licht eraan wat voor flits unit je hebt natuurlijk...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:20 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
In een kroeg?
Geen externe, dus de geintegreerde.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:26 schreef very het volgende:
[..]
Licht eraan wat voor flits unit je hebt natuurlijk...
Hoe krijg je het voor elkaar om zelfportretten scherp te stellen?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 13:18 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Haha ja dat vond ik ook minder nadat ik de foto in het groot zagwas beter als je mijn andere arm/schouder zag denk ik
Ik zet de camera ergens op, of statief ofzo, en dan kijk ik meestal even van te voren en vaak houd ik dan mijn hand ervoor, of als er nog genoeg ruimte is, gewoon m'n hoofd om eerst te kunnen scherpstellen, en dan zelfontspanner, moet 9/10 wel gewoon lukken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:47 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Hoe krijg je het voor elkaar om zelfportretten scherp te stellen?
Ik heb nog niet zo lang geleden een poging gewaagd en toen had ik een heel erg scherpe ketting om mijn nek
Er bestaan ook diffusers voor die geintegreerde flash...maar ik zou de moeite niet nemen hahaquote:Op donderdag 12 augustus 2010 15:37 schreef crossover het volgende:
[..]
Geen externe, dus de geintegreerde.
Waar is je haarquote:
Hahah die heb ik vaker gehoord, had het gewoon even vastgezet met een haarklipjequote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:46 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Waar is je haar?! Maar vind het (met idd het aandachtspuntje van de arm) een heel mooie foto
.
Het was net alsof je een bob had ineens, wat je zo te zien wel heel erg goed zou staanquote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:22 schreef pumpkinsoup het volgende:
[..]
Hahah die heb ik vaker gehoord, had het gewoon even vastgezet met een haarklipje
Hahaquote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:23 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Het was net alsof je een bob had ineens, wat je zo te zien wel heel erg goed zou staan. Maar ja, jou staat alles geloof ik!
Gaarne resizen, max grootte is 1024pixels.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:00 schreef trolololo het volgende:
Laatste vakantie gemaakt
[ afbeelding ]
Heel grappige foto... Net een pak-ezelquote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:00 schreef trolololo het volgende:
Laatste vakantie gemaakt
[ afbeelding ]
Dan kan ik nu niet anders doen dan jullie gelijk gevenquote:Op zondag 22 augustus 2010 22:32 schreef Hilzillah het volgende:
Hmmmz.... Hij was toch lichter dan dat ik in mijn hoofd had :S
[ afbeelding ]
Zoveeeeeel mooier.quote:Op zondag 22 augustus 2010 22:32 schreef Hilzillah het volgende:
[ afbeelding ]
Kun je misschien (per pm?) laten weten hoe zij heet? Volgens mij ken ik haarquote:Op zondag 22 augustus 2010 22:32 schreef Hilzillah het volgende:
[ afbeelding ]
Net op Hyves gecheckt en ik ken je model inderdaadquote:
jaaaaah, daar ben je weer! heel fijne plaat!quote:Op maandag 23 augustus 2010 19:01 schreef xjoyce het volgende:
haha wat grappig dat dat je nichtje is;p
zelfportretje
[ afbeelding ]
Oooohw grappig!quote:Op maandag 23 augustus 2010 14:23 schreef Debsterr het volgende:
[..]
Net op Hyves gecheckt en ik ken je model inderdaad! Is mijn "nichtje"
.
Ja inderdaadquote:Op dinsdag 24 augustus 2010 10:46 schreef Hilzillah het volgende:
[..]
Oooohw grappig!Small world enzo!
Dankjewelquote:Op maandag 23 augustus 2010 22:59 schreef fFarl het volgende:
[..]
jaaaaah, daar ben je weer! heel fijne plaat!
Middelste doet 't ook voor mij, iets minder vignetting zou wat mij betreft ook mogen...quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 13:56 schreef xjoyce het volgende:
Ik vind de middelste het mooiste, de 1ste vind ik de compositie niet zo en de 3e spreekt me niet zo aan. Verder zijn het leuke foto's hoor! Mara de middelste springt eruit
fredmiranda? Ik moet even denken, maar volgens mij ben ik jullie een jaar of 10 jaar geleden al eens ergens op het web tegen gekomen?quote:Op dinsdag 24 augustus 2010 13:14 schreef DebbiePebbles het volgende:
Hallo allemaal,
Ik heb me speciaal hier aangemeld voor de fotografie.
Graag wil ik er meer in gaan doen.
En door wat foto's te delen met jullie wil ik graag meer ervaring op doen.
Dus ben vrij om je mening te geven.
Ik fotografeer met een Nikon D40
lenzen:
Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6
Tamron 70-300 f/4.0-5.6
Nikkor 50mm f1.8-22
Hopelijk mag ik na een tijdje mijn lenzen uitbreiden. Ben nog op zoek naar een mooie macrolens en een groothoeklens.
op www.fredmiranda.com kun je er super veel over vinden voor diegene die deze site nog niet kennenhier wat foto's die zijn gemaakt door mij.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Let me know what you think of it
Dit is niet echt meer portret?quote:
Cursus gevolgd bij Frank Doorhof?quote:
Portret is in feite hoofd en schouders, soms wat borst. Daarna wordt het gewoon modelfotografie in verschillende stijlen.quote:Op maandag 30 augustus 2010 19:07 schreef xjoyce het volgende:
Mooi zelfportret hierboven Maar waarom is dat geen portret meer dan?;p
Klopt, dat vind ik dan ook geen portretten. Bij een potret leg je de nadruk op de persoon die je fotografeerd en eventueel de interactie daarvan met degene die naar de foto kijkt. Dit is het best en mooist te doen als je dicht bij het model zit, vandaar het hoofd en de schouders.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 11:42 schreef bl0emetjE het volgende:
Kijk ook maar eens naar andere foto's in deze topicreeks, daar staan vaak genoeg hele mensen op!
Dat is de van Dale definitie van een portret.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:00 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, dat vind ik dan ook geen portretten. Bij een potret leg je de nadruk op de persoon die je fotografeerd en eventueel de interactie daarvan met degene die naar de foto kijkt. Dit is het best en mooist te doen als je dicht bij het model zit, vandaar het hoofd en de schouders.
Neem je meer afstand dan krijg je opeens te maken met het hele lijf van die persoon en verlies je de persoonlijke interactie, waardoor je niet meer de persoon vast legt, maar wat die persoon op dat moment uit beeld. En dan heb ik het nog niet eens over het toevoegen van een trap, een stuk water, een boom of een andere omgeving, waarbij het onderwerp van de foto de samenwerking tussen persoon en omgeving is.
Een portret heeft een zekere intimiteit die je gewoon verliest als je afstand neemt. Neemt niet weg dat het nog steeds een mooie foto is. Alleen naar mijn mening is het dan geen potret meer.
Ja dit bedoel ik dus. Ik vind een portret en modefoto gewoon 2 verschillende dingen, ook al kunnen ze beiden heel sterk zijn hoor, maar het straalt beiden gewoon een heel ander gevoel uit.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 12:00 schreef Azreal het volgende:
[..]
Klopt, dat vind ik dan ook geen portretten. Bij een potret leg je de nadruk op de persoon die je fotografeerd en eventueel de interactie daarvan met degene die naar de foto kijkt. Dit is het best en mooist te doen als je dicht bij het model zit, vandaar het hoofd en de schouders.
Neem je meer afstand dan krijg je opeens te maken met het hele lijf van die persoon en verlies je de persoonlijke interactie, waardoor je niet meer de persoon vast legt, maar wat die persoon op dat moment uit beeld. En dan heb ik het nog niet eens over het toevoegen van een trap, een stuk water, een boom of een andere omgeving, waarbij het onderwerp van de foto de samenwerking tussen persoon en omgeving is.
Een portret heeft een zekere intimiteit die je gewoon verliest als je afstand neemt. Neemt niet weg dat het nog steeds een mooie foto is. Alleen naar mijn mening is het dan geen potret meer.
Eigenlijk zie ik dit topic sowieso al als een topic voor 'mensenfotografie'... Komen vaak zat foto's voorbij waarbij de hele persoon erop staat in plaats van alleen het hoofd + romp o.i.d., vind dat laatste ook wel een héél erg letterlijke definitie van 'portret' eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 14:22 schreef Azreal het volgende:
Misschien eens een topic maken voor "mensenfotografie" ofzo. Ik stoor me er verder ook niet aan, het blijft namelijk een mooie foto.
dat is niet eens zo erg, dacht dat het meer om de compositie ging.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 16:48 schreef very het volgende:
Juist omdat ie zo onscherp is en er een partij noise opzit waar mijn opa nog van zou schrikken :p
Ok, ik heb niks gezegdquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 17:32 schreef xjoyce het volgende:
ja ik bedoelde ik popup flasch. Dat vind ik bijna nooit mooi.
Jequote:
De 'waas' was opzettelijkquote:Op vrijdag 3 september 2010 22:13 schreef Puala het volgende:
Ik vind het zonde van de waas die er over de foto heen zit.
Voor een dromerige foto vind ik hem niet gelukt. De waas kan leuk zijn met dat idee, maar dan moet het model ook wel ergens lieflijk dromerig kijkenquote:Op vrijdag 3 september 2010 23:08 schreef jw-ole-ole het volgende:
[..]
De 'waas' was opzettelijk![]()
Wat achtergrond info: De foto is gemaakt met een Super Takumar 1.4./50mm uit 1963 @ 1.4, ISO 200, sluitertijd van 1/60ste en 1 stop onderbelicht.. Het was er vrij donker dus. Met dat diafragma ontstaat er een soort soft focus/waas over de foto die, naar mijn mening, de foto wat dromerig maakt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |