abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_84034944
quote:
De partijen die aan een paars kabinet werken hebben het einde van de studiefinanciering voor ogen. Studeren lijkt in de toekomst alleen nog voor studenten met rijke ouders weggelegd, schrijft het AD.

Volgens een ingewijde hoeven de programma's van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks alleen nog maar naast elkaar gelegd te worden om tot een akkoord te kunnen komen. De Landelijke Studentenvakbond beweert dat afschaffing van de stufi studenten zal afschrikken.
Brond: http://www.spitsnieuws.nl(...)anciering_nabij.html

Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt. Verder weten de studenten die een "lening" nemen dat dit een investering in de toekomst is, die ze zonder enige moeite af kunnen betalen.

Any thoughts?
  Redactie Frontpage woensdag 14 juli 2010 @ 10:45:10 #2
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_84034989
Als een kennis economie wilt hebben, wat al jaren geroepen wordt, moet je iedereen de kans geven om te studeren. Door een leningstelsel zal dat een stuk minder worden.

Maar ach, die kennis economie is er al jaren niet meer in Nederland
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_84035020
De mensen die uit een minder milieu komen zullen dus eerst een tijd moeten gaan werken voordat ze aan hun studie kunnen beginnen.

Ik vraag me af waarom jij denkt dat het onderwijs beter zal worden door de afname van studenten?
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:47:43 #4
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84035053
Eindelijk
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_84035054
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef Etcetera het volgende:
Als een kennis economie wilt hebben, wat al jaren geroepen wordt, moet je iedereen de kans geven om te studeren. Door een leningstelsel zal dat een stuk minder worden.

Eens, je moet iedereen de mogelijkheid geven om te kunenn studeren, vandaar dat er ook een gunstige regeling getroffen moet worden mbt het lenen. Verder heb ik het idee dat we op het moment niet echt bezig zijn met het creeren van een kennis economie! De gemiddelde HBOer is niet veel slimmer aan het eind van z'n studie dan toen die begon.

Will overigens geen HBO vs WO bash starten.
pi_84035087
quote:

Je moet iedereen met de juiste capaciteiten de kans geven te studeren.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:48:51 #7
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84035097
quote:

Wat heb je nu, marrokkaantjes die geen woord nederlands spreken maar dankzij de studiefinanciering op school zich blijven vervelen.
pi_84035118
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Wat heb je nu, marrokkaantjes die geen woord nederlands spreken maar dankzij de studiefinanciering op school zich blijven vervelen.
Ironisch.
pi_84035193
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:49 schreef HSG-BOMBER het volgende:

[..]

Ironisch.
Ga nu niet de grammer nazi uithangen, z'n punt is duidelijk.
  Redactie Frontpage woensdag 14 juli 2010 @ 10:51:50 #10
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_84035198
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Eens, maar ik vraag me dan wel af hoe je die wilt selecteren. Of scholen moeten gaan selecteren aan de deur, dat is nog een optie.

Overigens zijn scholen zelf ook wel aan verbetering toe hoor
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:52:10 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_84035212
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt.

Any thoughts?
Ik denk eerlijk gezegd precies het tegenovergestelde. Nog meer dan nu al het geval is gaan studenten heel veel naast hun studie werken, waardoor de studenten minder tijd hebben voor de studie, de docenten lastig gevallen worden met allemaal kutsmoezen omdat de student moet werken, daarbij minder flexibel worden en je veel meer hertentamens krijgt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:52:56 #12
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_84035244
De studiefinanciering moet blijven vind ik.
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:53:23 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_84035259
Ik hoop wel dat het ertoe leidt dat studenten beter gaan nadenken over welke studie ze gaan volgen, maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of dit genoeg incentive is. De overheid zou ernaast voor selecte studies beurzen uit moeten delen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_84035264
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:51 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Eens, maar ik vraag me dan wel af hoe je die wilt selecteren. Of scholen moeten gaan selecteren aan de deur, dat is nog een optie.

Overigens zijn scholen zelf ook wel aan verbetering toe hoor
Je hebt de cijferlijst van de middelbare school. Tevens kan je een toelatingsexamen laten doen.
pi_84035268
quote:

[..]

Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt. Verder weten de studenten die een "lening" nemen dat dit een investering in de toekomst is, die ze zonder enige moeite af kunnen betalen.

Any thoughts?
En de top studenten van nu? Wedden dat die minder gaan studeren en meer gaan werken.. Investering in je toekomst of niet, niemand wil een torenhoge studieschuld.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:54:02 #16
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84035282
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd precies het tegenovergestelde. Nog meer dan nu al het geval is gaan studenten heel veel naast hun studie werken, waardoor de studenten minder tijd hebben voor de studie, de docenten lastig gevallen worden met allemaal kutsmoezen omdat de student moet werken, daarbij minder flexibel worden en je veel meer hertentamens krijgt.

Voordeel is dat ze meer werkervaring krijgen.

Daarbij zien mensen nu niet in dat ze geluk hebben dat ze op een zo`n opleiding mogen zitten. Laat ze er maar hard voor werken, je komt niet zomaar aan de top met een simpel door de overheid gesponsord papiertje.
pi_84035297
Laten ze eerst het onderwijs verbeteren

Want op sommige scholen..tjonge tjonge
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:54:54 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_84035311
quote:

[..]

Marokkanen die geen woord Nederlands spreken gaan dankzij de stufi naar het HBO? Als je geen Nederlands spreekt haal je de middelbare school niet eens.

Serieus, is deze post een sarcastische grap en mis ik gewoon de clou?
pi_84035336
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:51 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Ga nu niet de grammer nazi uithangen, z'n punt is duidelijk.
Je houdt me voor de gek, toch? .
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:55:41 #20
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84035339
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef MarkoAlmelo het volgende:

Eens, maar dat komt omdat er teveel studenten zijn. Op deze manier kun je mooi het kaf van het koren scheiden. Gewoon studenten op scholen die willen studeren.
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:55:53 #21
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_84035346
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef MarkoAlmelo het volgende:

Dit dus.
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_84035356
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:52 schreef speknek het volgende:

[..]

Met werken is helemaal niets mis. Ik heb naast mijn studie ook 2/3 dagen per week gewerkt, waarbij mij studie er niet onder leed. Als je dit combineert met een gunstige lening kan je vast en zeker je studietijd wel doorkomen.

Het is gewoon een kwestie van je tijd goed verdelen.
pi_84035401
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Daarbij zien mensen nu niet in dat ze geluk hebben dat ze op een zo`n opleiding mogen zitten. Laat ze er maar hard voor werken, je komt niet zomaar aan de top met een simpel door de overheid gesponsord papiertje.
Wat een onzin is dit. Academische kennis > Werkervaring bij de appie.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:57:18 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_84035408
quote:
Meeste bijbanen zijn niet echt nuttige werkervaring. Daarnaast werkt 80% van de studenten al naast de studie, het aantal uren zal alleen toenemen.
quote:
Lijkt me er meer mee te maken hebben dat hun ouders de opleiding betalen dan dat ze een toelage krijgen om eten van te kopen.
pi_84035419
quote:

[..]

Zonder diploma zal je niet zo snel een degelijke werkervaring opdoen. Die krijg je toch meestal door stage+werk nadat je een echte diploma hebt behaald en daarmee kan gaan werken.
pi_84035425
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:55 schreef Sigmund666 het volgende:

[..]

Dit dus.
Helemaal mee eens. Maar heb het idee dat dit ook wel gebeurt. Op het moment dat de studie in z'n geheel door hun zelf betaalt moet worden, gaan ze vast en zeker een stuk sneller klagen zodra de kwaliteit slecht is. Hopelijk word op deze manier de kwaliteit een stuk beter.
pi_84035442
Ik vind het goed zolang het een paar jaar duurt voordat ie wordt afgeschaft
pi_84035474
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:53 schreef speknek het volgende:
Ik hoop wel dat het ertoe leidt dat studenten beter gaan nadenken over welke studie ze gaan volgen, maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of dit genoeg incentive is. De overheid zou ernaast voor selecte studies beurzen uit moeten delen.
Ik dacht dat ze dat nu met de presatiebeurs ook al zouden doen.

Ik vind het in ieder geval een slecht plan om stufi af te gaan schaffen, of men moet met een revolutionair ander plan komen,het kan toch niet zo zijn dat niet iedereen in nederland meer de mogelijkheid krijgt om zijn volle potentie te ontwikkelen.
pi_84035484
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Ja, maar niet het niveau van de studie aanpassen omdat er zoveel studenten kunnen studeren. En dat is wat er nu gebeurt. Het niveau van de gemiddelde HBO student in Nederland is bedroevend.
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:59:17 #30
8369 speknek
Another day another slay
pi_84035486
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:56 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Met werken is helemaal niets mis. Ik heb naast mijn studie ook 2/3 dagen per week gewerkt, waarbij mij studie er niet onder leed. Als je dit combineert met een gunstige lening kan je vast en zeker je studietijd wel doorkomen.

Als het goed is staat voor je studie 40 uur per week, als jij 2/3 dagen per week gewerkt hebt, en je studie heeft er niet onder geleden, dan hebben de docenten van de studie je keihard gematst. En tegenwoordig moeten ze wel, want als ze echt 40 uur eisen, haakt iedereen af. En dat gaat dus alleen nog maar erger worden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 10:59:43 #31
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84035497
Wat is dit nou?...nouja dan maar werken he
Op woensdag 22 december 2010 01:17 schreef MYV het volgende:
TS, mag ik jou moffenhoertje zijn?
pi_84035500
quote:

[..]

Ik heb helemaal geen tijd om 2/3 dagen per week te werken, veel te druk rooster voor. Dat wordt voor mij dan minder vakken kiezen
pi_84035507
Prachtig leenstelsel invoeren omdat stufi te duur is en over 2 jaar komen we erachter dat de rente te laag is en over 4 jaar weer... Hele hoge lening afsluiten vlak voor de komende euro crash is heel goedkoop lenen imho.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 juli 2010 @ 11:00:12 #34
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_84035520
quote:

Any thoughts?
Einde van de kenniseconomie en afglijden.
pi_84035550
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:59 schreef 3keernix het volgende:
Wat is dit nou?...nouja dan maar werken he
Zijn de WO'ers nog een paar jaartjes ouder voordat ze eindelijk eens aan de slag kunnen. .
pi_84035557
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:55 schreef Sigmund666 het volgende:

[..]

Dit dus.
Joh. De meeste partijen willen de stufi afschaffen om dat geld vervolgens in de kwaliteit van het onderwijs te steken.
Dus een afweging van kwantiteit vs kwaliteit..
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:01:20 #37
139330 TNA
For the stars that shine
pi_84035566
Prima idee. Afgestudeerden verdienen veel meer en kunnen die lening makkelijk aflossen.
pi_84035592
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:00 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Einde van de kenniseconomie en afglijden.
Oh kom op, die kenniseconomie is er al lang niet meer. Ik heb mensen hun HBO-diploma zien behalen die ik nog niet eens achter de lopende band zou willen hebben.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:02:03 #39
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84035595
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef TNA het volgende:
Prima idee. Afgestudeerden verdienen veel meer en kunnen die lening makkelijk aflossen.
en de middenstand zit met de jarenlange schulden
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 juli 2010 @ 11:02:51 #40
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_84035621
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Oh kom op, die kenniseconomie is er al lang niet meer. Ik heb mensen hun HBO-diploma zien behalen die ik nog niet eens achter de lopende band zou willen hebben.
Hetgeen een gevolg is van al jarenlange bezuinigingen op onderwijs. Ik zie niet in hoe dit mijn punt ontkracht eigenlijk.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:04:33 #41
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_84035691
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:57 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Maar heb het idee dat dit ook wel gebeurt. Op het moment dat de studie in z'n geheel door hun zelf betaalt moet worden, gaan ze vast en zeker een stuk sneller klagen zodra de kwaliteit slecht is. Hopelijk word op deze manier de kwaliteit een stuk beter.
Juist en deze mensen zullen ook meer motivatie hebben om hard te studeren voor goede cijfers.

De helft van het HBO zijn allemaal meelifters met die groepsopdrachten die je tegenwoordig alleen maar hoeft te doen. Zelf heb ik meegemaakt dat verschillende vakken die eerder stonden voor 10 uur in de week werden samengevoegd tot een vak voor maar 2 uur in de week wegens bezuinigingen. Laat de overheid het geld wat ze besparen op de studiefinanciering maar gebruiken om te investeren in het onderwijs.

Hogere motivatie studenten + verbetering kwaliteit onderwijs = beter opgeleide mensen. Win win situatie.

Kwaliteit > kwantiteit.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
pi_84035723
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Hetgeen een gevolg is van al jarenlange bezuinigingen op onderwijs. Ik zie niet in hoe dit mijn punt ontkracht eigenlijk.
Nee, het gevolg begint al eerder. Juist omdat iedereen die als middelmaat bestempeld kan worden opeens in de gelegenheid werd gesteld te kunnen studeren, werden de studie-eisen nog het enige bezwaar tegen het succesvol afstuderen. En we hebben gezien hoe dat gegaan is; zolang je maar lang genoeg kankert en zeurt gaan de eisen vanzelf omlaag, kunnen er meer faalhazen afstuderen -> meer geld in het bakkie voor de opleiding.
pi_84035731
Tja.. .die hele studiefinanciering is gewoon ruk.

Van mij mag het er al jaren af.

Ze moeten gewoon eens een keer de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Ik studeer zelf HBO TBK. En het niveau is echt bedroevend laag.

Je zit maximaal 2 a 3 dagen in de week van colleges te genieten (je moet toch je kennis hebben/opdoen en dat gaat heus niet alleen uit een boek lezen).
Daarvoor betaal je wel 1600 uur aan college geld voor. Maar je hebt effectief maar 600 uur in een jaar misschien college. Ik hoop dat dit bij andere opleidingen beter is geregeld.
Als je dan gaat kijken dan heb je bij mijn TBK opleiding 3x een praktijk ervaring (stage en afstuderen) van 20 weken. Dat is 1,5 jaar collegegeld terwijl je er uberhaupt niet bent.

Ze moeten behalve de studiefinanciering aanpakken ook het college geld aanpakken en de kwantitatieve en kwalitatieve inhoud van studie beter invullen.

Maar zeg nou zelf. Als je ouders gewoon gemiddeld verdienen (doen de meeste in nederland, modaal dus) krijg je als thuis wonende student 90 euro in de maand. En je moet één keer per jaar 1600 euro betalen.
Wat lopen mensen nu te klagen? van 90 euro kan je niet eens rijk worden. Je kan ook gewoon een dag in de maand extra werken en dan heb je die 90 euro er al uit.

En mensen die zeggen dat ze altijd te kort komen is bullshit. Studenten kunnen gewoon heel slecht met geld omgaan. Ze geven te veel uit aan vrije tijd (kleding, kroegen, feestjes, randzaken etc....).

En ik praat uit eigen ervaring. Ik ben student (voltijd) maar ik kan op vakantie, ik rijd een auto (nee, niet één van 500 euro uit 1980) maar gewoon een knappe van 8000 euro. Betaal alles zelf, school, ziektekosten, verjaardagen, auto verzekering, wegenbelasting, telefoonrekening etc etc. Ok, ik woon thuis en hoef geen kost geld te betalen. Dus ik hoef geen eten te kopen. Maar daarintegen ga toch nog weer regelmatig uiteten.
Meeste studenten leggen hun prioriteiten verkeerd. Twee keer niet een zaterdag avond gaan stappen per maand en je houd 100 euro over. Of je kan gewoon eens wat minder drinken. Dan houd je misschien 50 euro per maand over.

Ik ben dus duidelijk voor het weghalen van de studiefinanciering. Studenten moeten meer verantwoordelijkheden erkennen, zich op de toekomst richten etc. Niet in het hier en nu leven.
pi_84035793
Lekker links dit.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:07:18 #45
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_84035816
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:57 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Wat een onzin is dit. Academische kennis > Werkervaring bij de appie.
Lijkt me een prima basis.
Als je niet weet hoe het onderaan eraan toe gaat, hoe kun je dan bovenaan sturen?
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_84035877
Erg goed. De eeuwige student zal wel twee keer nadenken om 8 jaar over zijn studie te doen.

Daarnaast, u krijgt waar u op stemt. Leuk he, paars!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 juli 2010 @ 11:08:47 #47
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_84035882
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:05 schreef Scorpie het volgende:

[..]
meer geld in het bakkie voor de opleiding.
Hetgeen nodig was ivm de jarenlange bezuinigingen. Het is natuurlijk van de zotte dat een onderwijsinstelling overheids steun krijg op basis van aantal afgestudeerden. Als de bodem van het potje in zicht komt is het wel ERG verleidelijk de norm aan te passen nietwaar.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 juli 2010 @ 11:09:11 #48
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_84035897
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:08 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Erg goed. De eeuwige student zal wel twee keer nadenken om 8 jaar over zijn studie te doen.

Daarnaast, u krijgt waar u op stemt. Leuk he, paars!
Geen enkele student krijgt stufi als hij 8 jaar studeert.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:09:12 #49
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84035900
Jippie. Wat zullen onze plantsoentjes, parken en straten er heerlijk schoon uitzien nu er na de afschaffing van de studiefinanciering voor de wat minder bedeelde mensen geen kans meer is op studeren. Plus extra banen in de kledingindustrie aangezien er heel veel van die oranje hesjes bij zullen komen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:10:23 #50
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84035944
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Jippie. Wat zullen onze plantsoentjes, parken en straten er heerlijk schoon uitzien nu er na de afschaffing van de studiefinanciering voor de wat minder bedeelde mensen geen kans meer is op studeren. Plus extra banen in de kledingindustrie aangezien er heel veel van die oranje hesjes bij zullen komen.
Zulke mensen moeten er ook zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:10:29 #51
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84035951
quote:
Wat een vooruitzicht
pi_84035961
quote:
Nog meer voordelen, zitten er eigenlijk wel nadelen aan dit idee?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:11:25 #53
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84035990
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:10 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nog meer voordelen, zitten er eigenlijk wel nadelen aan dit idee?
Ja, mensen die wel willen studeren maar waar het geld aan ontbreekt worden de dupe
pi_84035993
quote:
Je kunt geld lenen? en over 30 jaar afbetalen als je werk hebt?
Dus studeren is echt wel mogelijk hoor
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:12:33 #55
130412 Katth
I wanna do bad things with you
pi_84036036
quote:
Onzin, er is de mogelijkheid om te lenen. Denk je dat iedere student die uit een rijker milieu komt alles maar uit de hand van papa en mama krijgt?

Motivatie en wilskracht om iets te bereiken in je leven moet de drijfveer zijn en niet dat je een bak geld krijgt van Den Haag.
History will be made, history will be red - Russian Machine Never Breaks
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:13:04 #56
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036065
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:11 schreef MarkoAlmelo het volgende:

[..]

Je kunt geld lenen? en over 30 jaar afbetalen als je werk hebt?
Dus studeren is echt wel mogelijk hoor

Het 'lenen' en moeten terug betalen is alleen maar een anti-stimulans voor studeren. De studiefinanciering is nu juist wel een stimulans, die zelfs (ook al mag het gerust wat meer) een hoop jongeren aanzet tot het wel naar school gaan, ook al is het geen WO.
pi_84036069
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:02 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Volgens mij juist een gevolg is van de financiering van scholen die een bonus krijgen per afgestudeerde, terwijl men een bonus zou moeten krijgen om 50% af te laten vallen in de eerste 2 jaar.
pi_84036076
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:11 schreef 3keernix het volgende:

[..]

Ja, mensen die wel willen studeren maar waar het geld aan ontbreekt worden de dupe
Ja maar dat geeft niet want die kunnen dus bij de plantsoenendienst en bij de oranjejasjesmakerij werken.

Daarnaast kunnen ze als ze écht willen studeren toch een lening nemen en die terug betalen?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:13:42 #59
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_84036088
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:07 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Lijkt me een prima basis.
Als je niet weet hoe het onderaan eraan toe gaat, hoe kun je dan bovenaan sturen?
Fuck yeah! "En toen ik 16 was begon ik dus bij de AH, en nu, op mijn 36e leid ik wel 12 mensen van 16!!!!
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:13:45 #60
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036091
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:12 schreef Katth het volgende:

[..]

Onzin, er is de mogelijkheid om te lenen. Denk je dat iedere student die uit een rijker milieu komt alles maar uit de hand van papa en mama krijgt?

Motivatie en wilskracht om iets te bereiken in je leven moet de drijfveer zijn en niet dat je een bak geld krijgt van Den Haag.

Dat zeg ik niet. Maar het krijgen van een extra ondersteuning bij je studie is zeker wel een drijfveer.
pi_84036121
quote:
Ja, want geld lenen voor je eigen ontwikkeling is taboe in deze wereld. Je kan beter geld lenen voor een dikke plasma of een groot huis met garage of een nieuwe vette auto
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:14:37 #62
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84036137
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ja maar dat geeft niet want die kunnen dus bij de plantsoenendienst en bij de oranjejasjesmakerij werken.

Daarnaast kunnen ze als ze écht willen studeren toch een lening nemen en die terug betalen?
Hoe? zelfs voltijd afgestudeerde HBO'ers hebben moeite om een baan te vinden nadat ze zijn afgestudeerd en komen nergens aan de bak, ja beneden niveau misschien
pi_84036154
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:13 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar het krijgen van een extra ondersteuning bij je studie is zeker wel een drijfveer.
Een drijfveer voor wat? Je hand blijven ophouden ipv zelf aan de slag te gaan? Op je luie reet zitten en verwachten dat de overheid het geld wel naar je toe komt brengen?
pi_84036167
Heel slecht dit. Studenten kunnen zelfs met stufi al moeilijk rondkomen. Dat wordt leuk....
pi_84036176
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:14 schreef 3keernix het volgende:

[..]

Hoe? zelfs voltijd afgestudeerde HBO'ers hebben moeite om een baan te vinden nadat ze zijn afgestudeerd en komen nergens aan de bak, ja beneden niveau misschien
Ja, omdat de markt verzadigt is met middelmaat.
pi_84036187
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef -Strawberry- het volgende:
Heel slecht dit. Studenten kunnen zelfs met stufi al moeilijk rondkomen. Dat wordt leuk....
Ach god ja, studenten zijn arm en verdienen dit niet.
pi_84036229
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach god ja, studenten zijn arm en verdienen dit niet.
Ja.

Op kamers gaan kunnen de meesten nu wel vergeten.
Ik ben mijn stufi al kwijt aan de zorgverzekering.
pi_84036242
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef TNA het volgende:
Afgestudeerden kunnen nu al geen werk vinden, vanwege gebrek aan werkervaring.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:17:17 #69
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036244
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:16 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ja.

Daarvoor hebben ze al hun gratis ov jaarkaart.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:17:31 #70
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84036257
quote:

[..]

Ja.

dat + een goede baan
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:17:43 #71
178252 3keernix
Flippiee O+
pi_84036268
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:17 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

daar heb ik niet om gevraagd
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:18:03 #72
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036285
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:17 schreef 3keernix het volgende:

[..]

dat + een goede baan

Hard werken, zo krijg je een goede baan.
pi_84036292
quote:

[..]

Ja.

Dan reis je maar heen en weer. Of weet je wat; je leent geld voor je eigen ontwikkeling. Dat heet 'een ruggegraat kweken', en is zeer aan te raden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:18:19 #74
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036299
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Een drijfveer voor wat? Je hand blijven ophouden ipv zelf aan de slag te gaan? Op je luie reet zitten en verwachten dat de overheid het geld wel naar je toe komt brengen?

Een drijfveer voor studeren. Ik leen nu helemaal niks bij, en werk gewoon voor het geld wat ik uitgeef. Ik heb geen zin om als ik klaar ben met studeren nog weer een aantal jaar aan iets vast te zitten waar ik al lang niks meer mee van doen heb.
pi_84036308
quote:

[..]

Weet je hoe lang de reistijd voor mij is als ik naar de uni ga?
Niet te doen.
pi_84036328
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Een drijfveer voor studeren. Ik leen nu helemaal niks bij, en werk gewoon voor het geld wat ik uitgeef. Ik heb geen zin om als ik klaar ben met studeren nog weer een aantal jaar aan iets vast te zitten waar ik al lang niks meer mee van doen heb.
Koop dan vooral geen huis En als je toch al niks meer met je studie van doen hebt, dan heb je dus werk gevonden buiten je studierichting. Of gebruik je je studie niet voor je werk?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2010 11:19:28 ]
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:19:12 #77
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036340
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dan reis je maar heen en weer. Of weet je wat; je leent geld voor je eigen ontwikkeling. Dat heet 'een ruggegraat kweken', en is zeer aan te raden.

Ik zie liever dat er geld gestopt wordt in het ondersteunen van studenten dan de eeuwige ontwikkelingshulp waar je geen donder van ziet.
pi_84036346
quote:

[..]

Met een lening beginnen na je studie lijkt mij niet echt een fijne start, maar goed.

Ik ga nu ook geld lenen, ondanks die stufi. Anders kom ik niet rond. Kun je nagaan.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:19:35 #79
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036352
quote:

[..]

Koop dan vooral geen huis

Jij betaalt nog steeds de hypotheek van het huis waar je niet meer in woont?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:19:47 #80
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036361
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Weet je hoe lang de reistijd voor mij is als ik naar de uni ga?
Niet te doen.

Er zijn genoeg forenzen die dezelfde afstand afleggen iedere dag.

En het is universiteit, geen uni.
pi_84036363
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Met een lening beginnen na je studie lijkt mij niet echt een fijne start, maar goed.

Ik ga nu ook geld lenen, ondanks die stufi. Anders kom ik niet rond. Kun je nagaan.
Je werkt zeker niet omdat het allemaal zo zwaar is?
pi_84036390
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Jij betaalt nog steeds de hypotheek van het huis waar je niet meer in woont?
Jij snapt niet dat je in je werk nog steeds met je opleiding van doen hebt?
pi_84036480
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niet alle opleidingen vallen onder de categorie "Scorpies - pretstudie".
Allah Al Watan Al Malik
pi_84036510
Als je ouders hebt die het niet zo breed hebben, of als je ouders hebt die jou de zorgverzekering laten betalen, en je gaat niet op kamers, dan hou je dus niets over van die stufi he. Het is nu ongeveer 103 euro als je nog thuis woont (in mijn geval) en de zorgverzekering is ook rond de 100 euro, die voor je eigen rekening is na je 18e.

Een baan zoeken kan altijd, maar als je dan ook nog op en neer moet rijden....dag vrije tijd.
Plus leren voor tentamens kan er dan ook nog wel bij.
pi_84036524
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:22 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Niet alle opleidingen vallen onder de categorie "Scorpies - pretstudie".
Ach, die 2% van de studies waarbij je ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn tel ik inderdaad niet mee. Dat zijn de positieve uitzonderingen in het verder dorre, grauwe, en bedorven landschap wat 'scholing' in Nederland tegenwoordig heet.
pi_84036528
quote:

[..]

Je zit meteen waar deze idioot vandaan komt, de frontpage.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:24:56 #87
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036585
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Jij snapt niet dat je in je werk nog steeds met je opleiding van doen hebt?

Zeker wel. Maar als ik klaar ben met mijn studie wil ik graag werken om geld te verdienen, niet werken om mijn opleiding af te betalen.
pi_84036588
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Er zijn genoeg forenzen die dezelfde afstand afleggen iedere dag.
En dat vinden ze leuk wil je zeggen.
quote:
En het is universiteit, geen uni.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:25:16 #89
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036596
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Je zit meteen waar deze idioot vandaan komt, de frontpage.

Wat heeft dat te maken met dit topic?

En doe eens wat aan je spelling.
pi_84036616
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Als je ouders hebt die het niet zo breed hebben,
Check.
quote:
of als je ouders bent die jou de zorgverzekering laten betalen,
Check
quote:
en je gaat niet op kamers, dan hou je dus niets over van die stufi he.
En check.
quote:
Het is nu ongeveer 103 euro als je nog thuis woont (in mijn geval) en de zorgverzekering is ook rond de 100 euro, die voor je eigen rekening is na je 18e.
Meid, in mijn tijd kreeg ik 'maar' 73 euro, en werkte ik er gewoon naast voor mijn centen. Ik ging elke dag op en neer naar Utrecht, 1.5 uur reistijd heen en 1.5 uur reistijd terug. De laatste 2 jaar van mijn studie was ik nooit voor half 7 thuis en kon ik gewoon na mijn eten direct door naar werk, wat ik tot een uurtje of 9, 10 deed om de dag erna weer om half 8 op te staan om naar school te gaan. Poeh poeh, wat was dat zwaar zeg.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:25:52 #91
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036632
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

En dat vinden ze leuk wil je zeggen.
[..]

Studeren is niet leuk, maar het is nodig als je wat wilt bereiken.
pi_84036638
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik ga wel werken, anders kom ik niet rond.
En lenen.
En stufi.
pi_84036658
Studiefinanciering afschaffen zou wel eens de slechtste beslissing kunnen worden sinds het begin van deze eeuw. Zien ze de gevolgen echt niet? Op langere termijn is dit nadelig voor de hele economie van Nederland. Onderwijs heeft invloed op ALLES. Als er 1 ding is waar je niet op moet bezuinigen is dat het wel. Het is gewoon de basis van onze economie. Zo simpel als dat.
pi_84036659
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Zeker wel. Maar als ik klaar ben met mijn studie wil ik graag werken om geld te verdienen, niet werken om mijn opleiding af te betalen.
Dus jij vind dat de overheid je maar moet sponsoren zodat je later veel geld kunt verdienen voor.........ja, voor wat eigenlijk? Jezelf? Goeie instelling
pi_84036664
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Studeren is niet leuk, maar het is nodig als je wat wilt bereiken.
Studeren kan best leuk zijn, maar deze maatregel helpt niet echt nee.
pi_84036683
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, die 2% van de studies waarbij je ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn tel ik inderdaad niet mee. Dat zijn de positieve uitzonderingen in het verder dorre, grauwe, en bedorven landschap wat 'scholing' in Nederland tegenwoordig heet.
En dat zijn de studies die straks nog minder studenten hebben omdat je geen tijd hebt om ernaast te werken
pi_84036704
quote:

[..]

Any thoughts?
Slechte zaak. Natuurlijk erger ik mij aan middelmatigheid. Met name op het HBO lopen josti's rond waarvan je je afvraagt wat ze daar in godsnaam doen. Toch ben ik bang dat dit een hoop potentiele studenten zal afschrikken. Het is nou eenmaal niet goedkoop om een studie te volgen en er kleeft een bepaald risico aan. Indien je faalt zit je opgescheept met een flinke schuld.

Anderzijds worden leerlingen wel gedwongen om een gewogen studiekeus te maken. Hoe vaak komt het immers niet voor dat er zomaar een studie wordt gekozen omdat een student geen keus kan maken. In het ergste geval gaat dit ten koste van studenten die dolgraag die ene studie wilden volgen, maar niet zijn uitgeloot. De kwestie heeft dus meerdere kanten mijns inziens.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_84036707
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Ik moet nu waarschijnlijk al lenen voor 5000 euro. En dan heb ik nog het geluk dat mijn ouders de boeken kunnen betalen. Kan je nagaan hoeveel die lening wordt zonder stufi en ouders met genoeg geld.
pi_84036739
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach kom nou, ook al moet je er niet daadwerkelijk aanwezig zijn. De tijd die je moet steken in het lezen van aarsdikke boeken, maken van creditopdrachten en essays is net zo veel als een fulltime baan. Het is dan ook niet vreemd dat bij de meeste studies die aangemerkt worden als "pret" studies - de meeste afhakers zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat in het eerste half jaar van mijn studententijd de zaal tot de nok toe vol zat, daarna was op z'n minst de helft alweer vertrokken. En dat werd de jaren daarna niet beter. Aan het einde van de studie zaten we nog met 30 man.
Allah Al Watan Al Malik
pi_84036777
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Wat heeft dat te maken met dit topic?

En doe eens wat aan je spelling.
Zegt de persoon die het woord "Marokkanen" niet eens weet te spellen. Wat hebben Marokkanen met dit topic te maken dan? Troll.
Allah Al Watan Al Malik
pi_84036786
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dus jij vind dat de overheid je maar moet sponsoren zodat je later veel geld kunt verdienen voor.........ja, voor wat eigenlijk? Jezelf? Goeie instelling
Studeren mag je best stimuleren.
pi_84036804
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ach kom nou, ook al moet je er niet daadwerkelijk aanwezig zijn. De tijd die je moet steken in het lezen van aarsdikke boeken, maken van creditopdrachten en essays is net zo veel als een fulltime baan. Het is dan ook niet vreemd dat bij de meeste studies die aangemerkt worden als "pret" studies - het meeste aantal afhakers zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat in het eerste half jaar van mijn studententijd de zaal tot de nok toe vol zat, daarna was op z'n minst de helft alweer vertrokken. En dat werd de jaren daarna niet beter. Aan het einde van de studie zaten we nog met 30 man.
Ja, en dat was dus bij mij exact hetzelfde. We begonnen met 280 man waarvan er 50 afstudeerden En dat vond ik nog veel, want er zaten een zooi faalhazen bij, niet te zuinig zeg Die mensen verdienden het niet om te gaan studeren, hoe hard het ook klinkt.
pi_84036807
Scorpie is zo'n figuur die denkt dat omdat hij het kan, iedereen het maar moet kunnen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:29:57 #104
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036828
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zegt de persoon die het woord "Marokkanen" niet eens weet te spellen.

Dan zie je maar hoeveel ik van dat volk hou.
pi_84036838
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Check.
[..]

Check
[..]

En check.
[..]

Meid, in mijn tijd kreeg ik 'maar' 73 euro, en werkte ik er gewoon naast voor mijn centen. Ik ging elke dag op en neer naar Utrecht, 1.5 uur reistijd heen en 1.5 uur reistijd terug. De laatste 2 jaar van mijn studie was ik nooit voor half 7 thuis en kon ik gewoon na mijn eten direct door naar werk, wat ik tot een uurtje of 9, 10 deed om de dag erna weer om half 8 op te staan om naar school te gaan. Poeh poeh, wat was dat zwaar zeg.
Ah, nu snap ik het. Het is jou allemaal gelukt, dus moet iedereen het maar met zo weinig geld doen.

pi_84036851
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Studeren mag je best stimuleren.
Doet men toch ook? Of wou je die gratis OV kaart geen stimulatie noemen?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:30:45 #107
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036865
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Ah, nu snap ik het. Het is jou allemaal gelukt, dus moet iedereen het maar met zo weinig geld doen.

Nee hoor, je kan werken.
pi_84036896
Ik ben van de zogenaamde patatgeneratie maar ik heb het ook altijd gered. En inderdaad, ik kreeg maar 90 euro (ofzo). Net alsof die studenten echt niet zonder die 150 euro extra in de maand kunnen. Het meeste gaat op aan bier en feesten. Nee ze hebben het zo zwaar.

Als ik de reacties hier zo lees begrijp ik de achteruitgang van Nederland wel. Men is gewoon niet bereid om in zichzelf te investeren en is inmiddels al zo gewend aan het afschuiven dat anderen hier de schuld van krijgen.

Wel studenten, wat hebben jullie gestemd? GL? D66? PvdA? Eigen schuld
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:31:22 #109
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036898
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Alsof alle mensen die werken alleen maar op hun luie reet hun bankrekening groter zien worden.
pi_84036900
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, maar ga alsjeblieft niet roepen dat studeren zwaar is, want dat was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. Tenzij je zelf de kantjes ervanaf loopt en loopt te kutten, dan wel ja. Maar dat zal een bak gratis geld ook niet verhelpen hoor, als je zelf zo faalt.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:31:25 #111
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036905
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat dacht je van het fiscale voordeel als je via je werkgever gaat studeren
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:31:26 #112
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_84036906
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:55 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Eens, maar dat komt omdat er teveel studenten zijn. Op deze manier kun je mooi het kaf van het koren scheiden. Gewoon studenten op scholen die willen studeren.
Ja, want mensen die het geld er niet voor hebben dan, willen dat niet natuurlijk.
"Strange times are these in which we live
when old and young are taught in falsehoods school.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:32:30 #113
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84036953
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kunnen we ook wel afschaffen ja, waarom zouden studenten gratis mogen reizen als ze gewoon een fiets hebben?
pi_84036956
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ja, en dat was dus bij mij exact hetzelfde. We begonnen met 280 man waarvan er 50 afstudeerden En dat vond ik nog veel, want er zaten een zooi faalhazen bij, niet te zuinig zeg Die mensen verdienden het niet om te gaan studeren, hoe hard het ook klinkt.
Klinkt hard, maar met dat laatste ben ik het wel eens. Dergelijke figuren zijn zonde van de stufi. Sommige zijn gewoon echt te stupid, terwijl anderen gewoon een klote-instelling hebben. Ga dan maar lekker vakken vullen bij de AH, denk ik dan.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:32:44 #115
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84036965
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Killaht het volgende:

[..]

Ja, want mensen die het geld er niet voor hebben dan, willen dat niet natuurlijk.

Nee, want dan doe die mensen wel hun best om het geld alsnog te krijgen. Je moet het niet zo in de schoot van alle studenten werpen, ze mogen er best wel wat voor doen.
pi_84036979
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Wat dacht je van het fiscale voordeel als je via je werkgever gaat studeren
Ook een idee. Zoek een baan waar je ook voldoende mogelijkheden hebt om te investeren in jezelf. Zo betaalt de werkgever de studie
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:33:05 #117
8369 speknek
Another day another slay
pi_84036985
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:06 schreef IHVK het volgende:
Lekker links dit.
Ja in principe is het natuurlijk gewoon een lastenverzwaring voor de hogere klasse. Mensen die een studie kunnen volgen moeten meer gaan betalen en krijgen daar later niets extra's voor terug. Best links.
pi_84037028
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Dan zie je maar hoeveel ik van dat volk hou.
Oh God, dat volk?

Maar dit is dus waarom ik niet op D66 zou stemmen. Bezuinigen op onderwijs en gezondheidszorg.

Ik ben weg hier trouwens, ik herinner me net weer met welke users ik te maken heb.
pi_84037069
Het is een beetje dubbel voor mij.
De meesten geven het namelijk gewoon lekker uit aan kleding, uitgaan en dergelijke dingen.
HBO-ers krijgen als ze kiezen voor een opleiding in de duale vorm alsnog stufi terwijl ze geld verdienen. Ook dit mag van mij afgeschaft worden. Het is meer dat ik bang ben dat de wat minder bedeelde mensen het gaan treffen en dat is imho oneerlijk. Ook zij moeten kunnen studeren!
pi_84037078
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, maar ga alsjeblieft niet roepen dat studeren zwaar is, want dat was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. Tenzij je zelf de kantjes ervanaf loopt en loopt te kutten, dan wel ja. Maar dat zal een bak gratis geld ook niet verhelpen hoor, als je zelf zo faalt.
Scorpie, niet iedereen is zo geweldig goed als jij en niet iedereen zal het zo gemakkelijk afgaan.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:35:32 #121
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_84037096
quote:

[..]

Vergeet ff het feit dat heel veel studenten nu in een studentenhuis leven en door studiefinanciering dit kunnen doen. Je vergeet dat veel studenten als ze geen studiefinanciering meer krijgen geen boeken en materiaal of schoolgeld kunnen betalen. En ja, ze werken allemaal al om net rond te kunnen komen en dan ga je die subsidie afschaffen...succes Nederland binnen de kortste keren een derdewereld land en een groter gat tussen arm en rijk. En een te klein aanbod van HBO'ers en WO'ers op de markt binnen 5 jaar.

In onderwijs moet je altijd blijven investeren en stimuleren.
And the one man that dares to tell the truth is called at once a lunatic and fool"
pi_84037099
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik ben van de zogenaamde patatgeneratie maar ik heb het ook altijd gered. En inderdaad, ik kreeg maar 90 euro (ofzo). Net alsof die studenten echt niet zonder die 150 euro extra in de maand kunnen. Het meeste gaat op aan bier en feesten. Nee ze hebben het zo zwaar.

Als ik de reacties hier zo lees begrijp ik de achteruitgang van Nederland wel. Men is gewoon niet bereid om in zichzelf te investeren en is inmiddels al zo gewend aan het afschuiven dat anderen hier de schuld van krijgen.

Wel studenten, wat hebben jullie gestemd? GL? D66? PvdA? Eigen schuld

Inderdaad, de mentaliteit dat anderen het maar moeten oplossen komt wel ernstig bovendrijven in deze generatie.
pi_84037101
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Klinkt hard, maar met dat laatste ben ik het wel eens. Dergelijke figuren zijn zonde van de stufi. Sommige zijn gewoon echt te stupid, terwijl anderen gewoon een klote-instelling hebben. Ga dan maar lekker vakken vullen bij de AH, denk ik dan.
Laat ze dan strenger selecteren bij de toelating en de groep die echt wil en kan studeren stufi geven, in plaats van iedereen toelaten en slecht onderwijs geven. Maar dat kan natuurlijk niet in Nederland want iedereen moet gelijk zijn, ook al gaat dat ten koste van de uitblinkers
pi_84037130
quote:

[..]

Tja, je kan ook gewoon bepaalde regels stellen aan een stufi.
Ben je niet serieus bezig met je studie, dag stufi.
pi_84037141
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Kunnen we ook wel afschaffen ja, waarom zouden studenten gratis mogen reizen als ze gewoon een fiets hebben?
Nee, we kunnen het afschaffen want tegenwoordig 'moet' iedereen maar op kamers, want 35 minuten reistijd, dat is onacceptabel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:37:24 #126
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84037182
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:36 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Nee, we kunnen het afschaffen want tegenwoordig 'moet' iedereen maar op kamers, want 35 minuten reistijd, dat is onacceptabel.

Niet iedereen woont 35 minuten van hun studie af hoor. Er gaan zelfs veel mensen op kamers omdat ze anders elke dag 5 uur onderweg zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:37:50 #127
3542 Gia
User under construction
pi_84037199
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Marokkanen die geen woord Nederlands spreken gaan dankzij de stufi naar het HBO? Als je geen Nederlands spreekt haal je de middelbare school niet eens.

Er gaan ook Marokkanen naar het MBO. En daar krijg je ook stufi. Ga je lekker bij je tante wonen, krijg je ook nog uitwonende stufi. Dat ze het hele zwikje na 10 jaar moeten terugbetalen (niveau 3 en 4), omdat ze geen diploma halen, hebben ze waarschijnlijk niet eens in de smiezen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:38:16 #128
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037221
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Niet iedereen woont 35 minuten van hun studie af hoor. Er gaan zelfs veel mensen op kamers omdat ze anders elke dag 5 uur onderweg zijn.

Als je in het buitenland studeert kun je inderdaad beter daar gaan wonen.
pi_84037227
quote:

[..]

Klopt, maar dat gedrag wordt al afgestraft volgens mij. Immers, als je het eerste jaar minder dan 30 ECTS haalt, dan wordt het eerste jaar van stufi als een lening gezien, tenzij je binnen 10 jaar je diploma haalt. Aanscherpen van de regels voor stufi, daar ben ik helemaal voor. Afschaffen daarentegen...

Men zou de termijnen aan kunnen passen, dus niet binnen 10 jaar = gift, maar binnen 6 jaar = gift. Ook zou men op het switchen tussen opleidingen een boete kunnen stellen. Bijv. dat het eerste jaar van stufi onvoorwaardelijk als lening gezien zal worden.
Allah Al Watan Al Malik
pi_84037241
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:35 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Scorpie, niet iedereen is zo geweldig goed als jij en niet iedereen zal het zo gemakkelijk afgaan.
Ik zie mezelf dan ook niet als geweldig goed, maar als een redelijk doorsnee studentje. Als zelfs mij het lukt, moet iemand zoals jij het ook op eigen houtje lukken. En zo niet, dan kan je het alleen jezelf aanrekenen.
pi_84037283
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:36 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Tja, je kan ook gewoon bepaalde regels stellen aan een stufi.
Ben je niet serieus bezig met je studie, dag stufi.
Dat is idd ook een optie. Studenten die te lui zijn om tijd te investeren in hun opleiding moeten de consequenties van hun gedrag dragen. Al heb ik wel erg makkelijk lullen, ben twee jaar geleden afgestudeerd
pi_84037288
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Er gaan ook Marokkanen naar het MBO. En daar krijg je ook stufi. Ga je lekker bij je tante wonen, krijg je ook nog uitwonende stufi. Dat ze het hele zwikje na 10 jaar moeten terugbetalen (niveau 3 en 4), omdat ze geen diploma halen, hebben ze waarschijnlijk niet eens in de smiezen.
Zijn ze toch goed geintegreerd, want het klinkt wel als de gemiddelde NL'se autochtone student
pi_84037291
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:35 schreef cikolata het volgende:

[..]

Laat ze dan strenger selecteren bij de toelating en de groep die echt wil en kan studeren stufi geven, in plaats van iedereen toelaten en slecht onderwijs geven. Maar dat kan natuurlijk niet in Nederland want iedereen moet gelijk zijn, ook al gaat dat ten koste van de uitblinkers
Dat kan dus niet, want iedereen moet in de gelegenheid zijn om te kunnen studeren
pi_84037309
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef Gia het volgende:

[..]

En Nederlanders, gaan die ook naar het MBO? De tering zeg, de focus op Marokkanen begint een absurde omvang te nemen. Niet gezond.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:41:03 #135
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037349
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En Nederlanders, gaan die ook naar het MBO? De tering zeg, de focus op Marokkanen begint een absurde omvang te nemen. Niet gezond.

Omdat ik vind dat een hoop Marokkanen het niet verdienen om onderwijs te krijgen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:41:30 #136
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84037364
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Omdat ik vind dat een hoop Marokkanen het niet verdienen om onderwijs te krijgen.

pi_84037385
quote:

[..]

Begin er ook een beetje moe van te worden. Je zou je maar continu druk maken om Marokkanen. Wat een sneu, kutleven moet je dan wel niet hebben?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:42:43 #138
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037418
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Wat? Het is toch zo? Een hoop jochies komen met hun Prada-petje de boel verzieken.
pi_84037420
quote:

[..]

Een hoop Nederlanders evenmin.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:42:57 #140
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_84037429
quote:

[..]

Ach ja, dat is er nu met de paplepel ingegoten. In elke samenleving is er altijd een etnische minderheid die wordt gediscrimineerd en belachelijk gemaakt. Ik zou me er niet aan irriteren als ik jou was, meer een tekortkoming aan kennis van die personen. Dat zegt al genoeg over hen. Ze zijn jaloers dat Marokannen ook op de uni en hbo zitten en zij in de plantsoenen.
pi_84037438
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Begin er ook een beetje moe van te worden. Je zou je maar continu druk maken om Marokkanen. Wat een sneu, kutleven moet je dan wel niet hebben?
Het is wel zo makkelijk om je eigen falen af te kunnen schuiven op een ander...
pi_84037463
quote:

[..]

De cultuurverschillen tussen de frontpage en het forum worden eens te meer duidelijk. Ik vind dat een hoop frontpagetrollen, zoals jij, het niet verdienen om toegang tot het forum te krijgen.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:43:49 #143
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037470
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een hoop Nederlanders evenmin.

Ik heb nergens gezegd dat het uitsluitend Marokkanen zijn. Alleen ligt daar op het moment de focus op.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:43:51 #144
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_84037473
Beetje werken, beetje lenen, beetje wat van je ouders krijgen. Boeie die hele stufi.

Ook in de nieuwe plannen zal er naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de hele zielige studenten. De rest van studerend Nederland redt het ook wel zonder. Hoewel gratis geld fijn is, kan het geld naar betere plekken toe door geschoven worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:44:22 #145
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84037497
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Wat? Het is toch zo? Een hoop jochies komen met hun Prada-petje de boel verzieken.

Er zijn net zoveel Nederlanders en ander volk die hetzelfde doen hoor. Net zoals dat er een heleboel Marokkanen zijn die gewoon wél fatsoenlijk kunnen studeren en zich gedragen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:44:59 #146
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84037536
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef Ryon het volgende:
Beetje werken, beetje lenen, beetje wat van je ouders krijgen. Boeie die hele stufi.

Ook in de nieuwe plannen zal er naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de hele zielige studenten. De rest van studerend Nederland redt het ook wel zonder. Hoewel gratis geld fijn is, kan het geld naar betere plekken toe door geschoven worden.

Waterputten in Afrika?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:45:23 #147
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037557
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:44 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Er zijn net zoveel Nederlanders en ander volk die hetzelfde doen hoor. Net zoals dat er een heleboel Marokkanen zijn die gewoon wél fatsoenlijk kunnen studeren en zich gedragen.
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ik heb nergens gezegd dat het uitsluitend Marokkanen zijn. Alleen ligt daar op het moment de focus op.
pi_84037582
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Het is wel zo makkelijk om je eigen falen af te kunnen schuiven op een ander...
En dat is het probleem: er lopen in Nederland op het moment ontiegelijk veel faalhazen rond. 'Ik heb geen baan en verdien best kut dus reageer ik mijn frustraties maar af op Marokkanen'. Dat soort volk.
pi_84037645
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:45 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

[..]

Welke focus, JIJ legde daar de focus op, achterlijke troll. Wie begint er nou plotsklaps over Marokkanen? Ga anders lekker op de frontpage met je medetrollen discussieren over hoe fout Marokkanen zijn, stinkzwam.
Allah Al Watan Al Malik
pi_84037650
quote:

[..]

Makkelijk zeggen, nadat je zelf op je luie gesponsorde reet hebt kunnen genieten van je studie
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:47:39 #151
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037670
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

En dat is het probleem: er lopen in Nederland op het moment ontiegelijk veel faalhazen rond. 'Ik heb geen baan en verdien best kut dus reageer ik mijn frustraties maar af op Marokkanen'. Dat soort volk.

Ik ga er van uit dat je mij bedoeld. Ik zal je vertellen, ik heb een hele goede baan. Ik heb amper papieren aangezien ik daar nog mee bezig ben. Maar ik heb al mijn kennis zelf opgedaan zonder een opleiding. Ik heb een koophuis, mooie auto en alles wat m`n hartje begeert. Zonder studiefinanciering ja.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:49:44 #152
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_84037778
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:44 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Waterputten in Afrika?
Die worden al betaald door gemeentepils drinkend Amsterdam..
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:50:25 #153
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_84037807
Dit komt eigenlijk neer op de eerste 15 jaar na je afstuderen een lastenverhoging van 150-200 euro per maand. Dat is best veel. Dat mag imho alleen als aan twee voorwaarden wordt voldaan:

- geen studenten meer lokken met prachtige vooruitzichten als je <insert flutstudie> volgt waar gewoon geen marktvraag naar is. Zo'n keuze klinkt misschien als eigen schuld, dikke bult.. maar een 16/17 jarige kan zoiets vreselijk moeilijk echt goed inschatten.
- grotere inkomensverschillen. Bij dit soort verhalen wordt altijd een plaatje opgehangen dat je na het afronden van je studie aardig wat geld verdient en het geld dus makkelijk kunt missen, maar met name het verschil tussen een gemiddeld MBO niveau 4 en HBO inkomen is best klein. Haal daar dan nog eens 150-200 euro van af en er blijft niet zo heel veel meer over.
Vampire Romance O+
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:50:35 #154
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84037822
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:47 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ik ga er van uit dat je mij bedoeld. Ik zal je vertellen, ik heb een hele goede baan. Ik heb amper papieren aangezien ik daar nog mee bezig ben. Maar ik heb al mijn kennis zelf opgedaan zonder een opleiding. Ik heb een koophuis, mooie auto en alles wat m`n hartje begeert. Zonder studiefinanciering ja.

Niet elke baas neemt werknemers aan wanneer ze zeggen dat ze erg goed hun best doen en tijdens hun werken nog wel door willen leren voor een papiertje hoor.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:52:28 #155
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_84037916
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:50 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Niet elke baas neemt werknemers aan wanneer ze zeggen dat ze erg goed hun best doen en tijdens hun werken nog wel door willen leren voor een papiertje hoor.

Precies. Dus als nu iedereen even wil ophouden met janken. Ik ben geen troll en ik heb niet op m`n luie gesponsorde reet kunnen genieten van m`n studie.
pi_84038043
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:47 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ik bedoelde jou eerlijk gezegd niet. Ik ken je potdomme niet eens. Probeerde alleen duidelijk te maken dat die figuren er wel degelijk zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:56:08 #157
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84038100
quote:

[..]

Daar worden ze niet rijker op hoor.. Als ze een drukke studie hebt en je ouders niet betalen meot je maar 20000 schuld gaam maken omdat er mensen zijn die niets van politiek snappen?
pi_84038104
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat kan dus niet, want iedereen moet in de gelegenheid zijn om te kunnen studeren
Ik ben voor afschaffing van de studie subsidie MITS andere vormen van subsidies ook worden afgeschaft. Oftewel sterke inkrimping van de overheid(suitgaven).
Wees eerlijk mensen, het hele studeren is een gigantische industrie opzich geworden. Vroeger was studeren enkel voor een relatief kleine club, die op kamers gingen enzo.
Tegenwoordig noemen de massaal in volume toegenomen HBO volgelingen zichzelf al “studenten”. Het hele woord student is onderhevig geweest aan flinke inflatie.
Gevolg: enorme middelmaat en uitpuiling van het systeem. Oplossing: afschaffen van subsidies. Dat zal al een heleboel kaf van het koren scheiden. Aan de andere kant de verplichting bij de overheid neerleggen zich absoluut in te zetten voor betere kwaliteit van het onderwijs, want die verantwoordelijkheid heeft de overheid. Je wilt wel waar voor je collegegeld.

Kijk eens naar de ontwikkeling van de hoeveelheid “studies” die je al kan volgen. Dat is werkelijk absurd. Je ziet door de bomen het bos al niet meer.
Een universitaire studie scheikunde is met geen mogelijkheid te vergelijken met een HBO informatiemanagement ofzo. Terwijl beide toch als “studies” bestempeld worden en je bij beide dezelfde collegegeld betaalt. Dat kan toch niet?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:56:20 #159
3542 Gia
User under construction
pi_84038112
Ik ben voorstander van het verstrekken van een tegemoetkoming voor die leerlingen die op de middelbare school al hebben laten zien dit te verdienen. Een mentor van de oude school moet hiervoor een leerling aanmelden, met motivatie erbij.
Mocht deze student het bij nader inzien toch niet waarmaken, dan moet hij alsnog terug betalen.

Voor de rest, gewoon lenen ja. Voorkomt in elk geval het fenomeen pretstudie. Studeren om het studeren, niet om er later een goede baan mee te vinden.

Wil je niet lenen? Dan ga je toch gewoon na je VWO-opleiding aan het werk. Kan ook.
pi_84038171
Studeren moet betaald worden uit de algemene middelen, na de studie mag je je hele leven dik meebetalen aan Nederland BV. Het draagkrachtprincipe ligt hier aan ten grondslag, de zwakken (arme studenten?) worden geholpen door de rijken en als je dan later zelf rijk word mag je hetzelfde doen voor de nieuwe armen. Lijkt mij een prima deal toch?
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:57:40 #161
3542 Gia
User under construction
pi_84038180
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Homey het volgende:

[..]

Ik ben voor afschaffing van de studie subsidie MITS andere vormen van subsidies ook worden afgeschaft. Oftewel sterke inkrimping van de overheid(suitgaven).
Wees eerlijk mensen, het hele studeren is een gigantische industrie opzich geworden. Vroeger was studeren enkel voor een relatief kleine club, die op kamers gingen enzo.
Tegenwoordig noemen de massaal in volume toegenomen HBO volgelingen zichzelf al “studenten”. Het hele woord student is onderhevig geweest aan flinke inflatie.
Gevolg: enorme middelmaat en uitpuiling van het systeem. Oplossing: afschaffen van subsidies. Dat zal al een heleboel kaf van het koren scheiden. Aan de andere kant de verplichting bij de overheid neerleggen zich absoluut in te zetten voor betere kwaliteit van het onderwijs, want die verantwoordelijkheid heeft de overheid. Je wilt wel waar voor je collegegeld.

Kijk eens naar de ontwikkeling van de hoeveelheid “studies” die je al kan volgen. Dat is werkelijk absurd. Je ziet door de bomen het bos al niet meer.
Een universitaire studie scheikunde is met geen mogelijkheid te vergelijken met een HBO informatiemanagement ofzo. Terwijl beide toch als “studies” bestempeld worden en je bij beide dezelfde collegegeld betaalt. Dat kan toch niet?
Sterker nog. MBO-ers worden ook student genoemd, betalen ook collegegeld en krijgen ook stufi en een OV-jaarkaart.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:57:48 #162
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84038184
Dat studiefinanciering zou bijdragen aan het feit meer kansarme jongeren gaan studeren is overschat, het is vooral de mogelijkheid tot lenen die dat effect an sich al teweeg heeft gebracht, zie de effecten in het buitenland. Van mij mag de studiefinanciering best afgeschaft worden, mits de leenopties maar blijven staan als een huis (ook qua voorwaarden). Ik denk ook dat het indirecte effect, namelijk dat beginnende studenten wat meer nadenken voordat ze een studie beginnen, erg positief is.
pi_84038186
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Gia het volgende:
Wil je niet lenen? Dan ga je toch gewoon na je VWO-opleiding aan het werk. Kan ook.
Waar dan? Bij de AH?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:58:24 #164
3542 Gia
User under construction
pi_84038228
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar dan? Bij de AH?
Bijvoorbeeld.
pi_84038246
quote:

[..]

Ik vind het ook altijd onterecht dat er wordt gesproken van afstuderen op het HBO.
Maargoed, HBO-ers zijn over het algemeen best vol van zichzelf.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:58:45 #166
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_84038248
quote:

[..]

Tijden veranderen, de markt vroeger ziet er heel anders uit dan nu. Onze samenleving is totaal verschoven, van industrie -> naar dienstverlening. Van mbo -> hbo, wo.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:59:00 #167
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84038260
quote:

[..]

Dus maken we er maar een ontwikkelingsland van over 10 jaar?
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:59:13 #168
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_84038270
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Sterker nog. MBO-ers worden ook student genoemd, betalen ook collegegeld en krijgen ook stufi en een OV-jaarkaart.
Klopt, maar die hoeven het toch niet terug te betalen?

Ik zag je trouwens ergens zeggen dat dat voor niv 3 en 4 wel zo zou zijn. Hoe zit dat dan?
Vampire Romance O+
pi_84038299
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld.
Is wel doodzonde. Maarja, in zekere zin blijft het je eigen keus. Wat dat betreft ben ik ook niet falikant tegen een leenstelsel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 11:59:51 #170
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84038301
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld.
Gaat niet, ze nemen alleen 16 jarigenen aan, iemand van 18 is te oud
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:00:22 #171
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84038331
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef xenobinol het volgende:
Studeren moet betaald worden uit de algemene middelen, na de studie mag je je hele leven dik meebetalen aan Nederland BV. Het draagkrachtprincipe ligt hier aan ten grondslag, de zwakken (arme studenten?) worden geholpen door de rijken en als je dan later zelf rijk word mag je hetzelfde doen voor de nieuwe armen. Lijkt mij een prima deal toch?
dat is dus niet zo, iedereen betaalt daar aan mee. Dus ook die persoon die zelf nooit gestudeert heeft. Dat is oneerlijk, aangezien studeren meestal ervoor zorgt dat je later veel zal verdienen. Waarom moeten mensen die zelf altijd modaal zullen blijven verdienen ervoor moeten opdraaien dat jij een goed salaris kan krijgen? Waarom is het zo raar dat mensen die later zelf veel gaan verdienen daar dan niet ook gewoon zelf voor investeren?
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:02:06 #172
134009 Killaht
Words of Wisdom
pi_84038423
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:00 schreef Grumpey het volgende:

[..]

dat is dus niet zo, iedereen betaalt daar aan mee. Dus ook die persoon die zelf nooit gestudeert heeft. Dat is oneerlijk, aangezien studeren meestal ervoor zorgt dat je later veel zal verdienen. Waarom moeten mensen die zelf altijd modaal zullen blijven verdienen ervoor moeten opdraaien dat jij een goed salaris kan krijgen? Waarom is het zo raar dat mensen die later zelf veel gaan verdienen daar dan niet ook gewoon zelf voor investeren?
Omdat, anders de gehele economie in elkaar dondert? Jij betaalt nu toch ook voor collectieve voorzieningen voor iemand anders en iemand anders zijn pensioen...hallo...Verzorgingsstaat jewtz.
pi_84038426
Ik hoop toch wel dat ik een soort van overgangsregeling krijg.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:03:03 #174
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84038461
quote:

[..]

Mensen die nooit iets breken betalen ook
Mensen die geen uitkering hebben betalen ook
Mensen die geen kinderen hebben betalen ook
Mensen die de 65 niet halen betalen ook

Je punt?
pi_84038473
Wie let dan op de banken of mogen die allemaal zelf bepalen aan wie ze een lening geven en aan wie niet en wat zijn hun voorwaarden?

Heeft een jongere uit een bijstandsgezin de zelfde kansen op een lening als een zoon van twee advocaten?

Gratis OV chipkaart is prima, zo stimuleer je dat studenten vaker thuis zullen blijven wonen, wat geld en woonruimte voor anderen scheeld. Met een fiets rij je niet elke dag op en neer door het halve land.
白い付
付いて行く
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:06:11 #176
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_84038606
quote:

[..]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar een studie is een combinatie van een collectief en een individueel goed. Wij als samenleving - zowel rijk als arm - hebben er erg veel baat bij als iedereen - of zoveel mogelijk - hoog is opgeleid. De samenleving dient dit dan ook te ondersteunen, hoewel mensen ook hun eigen bijdrage moeten leveren. Het is dus niet geheel oneerlijk dat niet studerende mensen meebetalen aan mensen die dat wel doen, zij plukken daar direct en indirect ook de vruchten van.

Ik vind het nutteloos om mensen een paar euro stufi te geven. Echter het aanbieden van voorzieningen zoals goedkope woningbouw, ov jaarkaart en subsidies op de studies zelf helpen wel een boel.
--
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:07:41 #177
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84038679
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:02 schreef Killaht het volgende:

[..]

Omdat, anders de gehele economie in elkaar dondert? Jij betaalt nu toch ook voor collectieve voorzieningen voor iemand anders en iemand anders zijn pensioen...hallo...Verzorgingsstaat jewtz.
ja, maar dat pensioen is voor iedereen gelijk, net als de zorgvoorzieningen. Onderwijs zal niet voor iedereen altijd even bereikbaar zijn omdat niet alle mensen die capaciteiten hebben. Uiteraard betaalt iedereen collectief voor de basis onderwijsvoorzieningen zoals basisschool en middelbaar onderwijs. Maar het is echt niet zo erg (eerder gewoon rechtvaardig) als het onderwijs dat maar door een gedeelte van de bevolking gedaan kan worden (vanwege capaciteiten) door dat gedeelte zelf als investering gedaan wordt, zeker als dat gedeelte vaak ook nog eens het meest gaat verdienen. Op dit moment is jouw slager er voor aan het zorgen dat je zelf bankdirecteurtje kan worden, op zijn kosten. Dat is gewoon onrechtvaardig, en daarnaast stimuleert het huidige systeem de student ook niet genoeg om het maximale uit zijn studie te halen (de zesjescultuur).
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:09:33 #178
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_84038744
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:03 schreef Jungpionier het volgende:
Wie let dan op de banken of mogen die allemaal zelf bepalen aan wie ze een lening geven en aan wie niet en wat zijn hun voorwaarden?

Heeft een jongere uit een bijstandsgezin de zelfde kansen op een lening als een zoon van twee advocaten?

Gratis OV chipkaart is prima, zo stimuleer je dat studenten vaker thuis zullen blijven wonen, wat geld en woonruimte voor anderen scheeld. Met een fiets rij je niet elke dag op en neer door het halve land.

Volgens mij scheelt het qua studiefinanciering wel een hoop wat je ouders verdienen op het moment.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:09:39 #179
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84038751
Overigens is het belangrijk dat mensen hoger onderwijs gaan doen, maar ik praat ook niet over de toegankelijkheid van het onderwijs. Die blijft (bij behoud van leenvoorzieningen) gewoon gelijk, zie buitenland. Het systeem wordt er gewoon rechtvaardiger van, en daarnaast is het een mooi bij-effect dat het iets meer druk achter studenten zet om ook daadwerkelijk het maximale eruit te halen.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:11:44 #180
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84038825
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:03 schreef Jungpionier het volgende:

Banken geven die leningen niet, dat doet DUO. En de leenvoorzieningen zijn dusdanig gunstig dat een kind uit een bijstandsgezin qua leenmogelijkheden veel meer opties heeft dan die van twee advocaten. Daarnaast staat de schuld niet eens in het register, dus technisch hoef je niet eens te spreken van een echte schuld.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:12:50 #181
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84038859
Van mij mogen ze de stufi best afschaffen, maar dan mogen ze ook het collegegeld afschaffen. Voor het WO zou een prestatiebeurs een oplossing kunnen zijn. Overigens kunnen de HBO-opleidingen gereduceerd worden van 4-jarige tot 3-jarige opleidingen, want de gemiddelde voltijd-HBO'er heeft nu echt te veel vrije tijd (als ik de verhalen van mijn stagiairs mag geloven...).
pi_84038905
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef fs180 het volgende:

[..]

Gaat niet, ze nemen alleen 16 jarigenen aan, iemand van 18 is te oud
Ga kranten lopen, tuinbouw, schoonmaak etcetc. Het is echt heel moeilijk allemaal tegenwoordig. De jeugd had het 20 jaar terug echt een stuk makkelijker ........

Ik vind het maar raar,.. ze hebben geen geld, ze hebben geen huis ze hebben helemaal niets en toch zitten ze dagelijks in de kroeg.... studenten
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:17:14 #183
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_84039014
quote:

[..]

Any thoughts?
Dus iemand uit een arbeidersmilieu met een IQ van 140+ heeft geen kans om te studeren en een Goois meisje met een IQ van -100 wel?

Dat komt echt de kwaliteit ten goede
pi_84039094
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:17 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Dus iemand uit een arbeidersmilieu met een IQ van 140+ heeft geen kans om te studeren en een Goois meisje met een IQ van -100 wel?

Dat komt echt de kwaliteit ten goede
Iemand met een IQ van 140 zal zelf wel inzien dat een investering in zichzelf verstandig is.
pi_84039240
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:09 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Volgens mij scheelt het qua studiefinanciering wel een hoop wat je ouders verdienen op het moment.
Hmm volgens mij is dat dan ook wel terecht. Rijke ouders kunnen best wel een kamertje voor hun kids betalen, zou ik ook doen als ik het geld had. Ouders die zelf van uitkering leven kunnen dat natuurlijk niet maar hun kinderen kregen met de studifinancering nog steeds de zelfde kans op een studie.

Ik vraag me dus af of het met een bank lening en de waarschijnlijk straks uit de bodem schietende privé stufi-bedrijven niet juist andersom gaat gebeuren...
白い付
付いて行く
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:29:54 #186
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_84039528
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:19 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Iemand met een IQ van 140 zal zelf wel inzien dat een investering in zichzelf verstandig is.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:32:10 #187
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_84039609
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Waar dan? Bij de AH?
Niet zo denigrerend he! Winkels moeten ook gevuld worden!
pi_84039684
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 10:47 schreef Regenbui het volgende:

[..]

Eens, je moet iedereen de mogelijkheid geven om te kunenn studeren, vandaar dat er ook een gunstige regeling getroffen moet worden mbt het lenen. Verder heb ik het idee dat we op het moment niet echt bezig zijn met het creeren van een kennis economie! De gemiddelde HBOer is niet veel slimmer aan het eind van z'n studie dan toen die begon.

Will overigens geen HBO vs WO bash starten.

Dat ligt toch vooral aan de lesstof? Niet aan de toegankelijkheid van een studie.
pi_84039840
Ik heb een briljant idee. De studiefinanciering zou afhankelijk moeten gemaakt van de prestaties. Dus hoe hoger de cijfers die je haalt en hoe meer ECTS t.o.v. de rest van de andere studenten van dezelfde opleiding in dat jaar, hoe meer stufi je krijgt. De tijd die je in leren steekt om zo goed te presteren, ipv te werken, wordt daarmee gedeeltelijk gecompenseerd. Zo wordt goed presteren beloond (geen zesjescultuur) en trekt het HBO en het WO minder ongemotiveerde studenten aan. Want mensen die denken dat ze op WO-niveau ondergemiddeld presteren, zullen eerder overwegen HBO te gaan doen. En mensen die op de Havo amper meekomen, zullen minder snel HBO gaan doen. Zo stijgt het niveau op HBO én op het WO en wordt er bezuinigd.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:41:16 #190
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84040014
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:37 schreef BasementDweller het volgende:
Ik heb een briljant idee. De studiefinanciering zou afhankelijk moeten gemaakt van de prestaties. Dus hoe hoger de cijfers die je haalt en hoe meer ECTS t.o.v. de rest van de andere studenten van dezelfde opleiding in dat jaar, hoe meer stufi je krijgt. De tijd die je in leren steekt om zo goed te presteren, ipv te werken, wordt daarmee gedeeltelijk gecompenseerd. Zo wordt goed presteren beloond (geen zesjescultuur) en trekt het HBO en het WO minder ongemotiveerde studenten aan. Want mensen die denken dat ze op WO-niveau ondergemiddeld presteren, zullen eerder overwegen HBO te gaan doen. En mensen die op de Havo amper meekomen, zullen minder snel HBO gaan doen. Zo stijgt het niveau op HBO én op het WO en wordt er bezuinigd.
Ik ben ook wel een voorstander van een prestatiegerichte beurs, maar je moet wel oppassen dat je niet iedereen naar het MBO jaagt terwijl er genoeg studenten tussen zitten die ook HBO hadden kunnen afronden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:42:46 #191
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_84040085
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik ben ook wel een voorstander van een prestatiegerichte beurs, maar je moet wel oppassen dat je niet iedereen naar het MBO jaagt terwijl er genoeg studenten tussen zitten die ook HBO hadden kunnen afronden.
moet je je wel afvragen op wat voor manier (hakken over de sloot)

Soms is het beter om eerst een stapje terug te doen, en later de hogere vervolgstudie te doen
pi_84040213
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Nee nu begin je goed om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes. Als ze met de hakken HBO kunnen doen zijn ze dus niet voldoende gekwalificeerd. Dus dat wordt dan iets anders
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:50:49 #193
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84040460
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:42 schreef DeTolk het volgende:

[..]

moet je je wel afvragen op wat voor manier (hakken over de sloot)

Soms is het beter om eerst een stapje terug te doen, en later de hogere vervolgstudie te doen
Dan zou je een student 8 jaar op school houden i.p.v. 4 jaar, dat gaat juist alleen maar heel veel extra geld kosten...
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:51:41 #194
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84040495
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee nu begin je goed om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes. Als ze met de hakken HBO kunnen doen zijn ze dus niet voldoende gekwalificeerd. Dus dat wordt dan iets anders
Iemand die met zesjes binnen de gestelde tijd een opleiding weet af te ronden voldoet dus aan de gestelde normen...
pi_84040513
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:37 schreef BasementDweller het volgende:
Zoiets is inderdaad beter dan iedereen laten lenen. Maar jammer genoeg gaat het er alleen om het onderwijs zo goedkoop mogelijk te maken voor de overheid, niet om de kwaliteit te verbeteren.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:53:49 #196
299907 Lespaulspelert
Speelt Les Paul
pi_84040618
quote:

[..]

Any thoughts?
Het lijkt alsof je zegt dat studenten uit de hogere klassen juist meer gemotiveerd zijn en uit de lagere klassen alles verneuken. Dit is juist andersom want de rijke studenten kunnen het zich veroorloven om de boel te vernaaien, de lagere klassen niet, die hebben tenminste motivatie.

En wat is een brond?
pi_84040621
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Iemand die met zesjes binnen de gestelde tijd een opleiding weet af te ronden voldoet dus aan de gestelde normen...
Alleen weet je vantevoren niet of iemand met een zesjesmentaliteit het gaat redden. Ach ik vind het best zolang het maar wordt afgekapt. Overigens net als alle overige subsidie/uitkeringspotjes. Lekker mee kappen. Ga maar werken voor je geld.
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:56:42 #198
8369 speknek
Another day another slay
pi_84040747
quote:

[..]

Dit is sowieso het probleem van alle collectivisering. Ik ben best voor het afschaffen van de stufi, afschaffen van de subsidie op de studie, maar dan ook voor een vlaktaks zodra je afgestudeerd bent. Dan is het een eerlijke afweging of je wel of niet gaat studeren.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:01:28 #199
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84040951
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:53 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Alleen weet je vantevoren niet of iemand met een zesjesmentaliteit het gaat redden. Ach ik vind het best zolang het maar wordt afgekapt. Overigens net als alle overige subsidie/uitkeringspotjes. Lekker mee kappen. Ga maar werken voor je geld.
Dit proberen ze nu al tegen te gaan natuurlijk, bijvoorbeeld door in het eerste jaar al eisen te stellen aan het minimaal aantal te behalen studiepunten. Door nu de stufi alleen voor de duur van één opleiding te verstrekken, probeert men te voorkomen dat studenten niet vier of vijf opleidingen 'proberen'.

Nogmaals, van mij mag stufi volledig afgeschaft worden. Laat iedereen dan 5 jaar studeren op kosten van de staat (dus geen collegegeld), maar na 5 jaar mag je het volledige bedrag betalen. Dat is zo ontzettend veel (meer dan 10.000 euro per jaar) dat je vanzelf wel de keuze maakt om binnen 5 jaar een studie af te ronden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:12:25 #200
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84041462
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Ga kranten lopen, tuinbouw, schoonmaak etcetc. Het is echt heel moeilijk allemaal tegenwoordig. De jeugd had het 20 jaar terug echt een stuk makkelijker ........

Ik vind het maar raar,.. ze hebben geen geld, ze hebben geen huis ze hebben helemaal niets en toch zitten ze dagelijks in de kroeg.... studenten
Mij zal je nooit in de kroeg zien anders
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:15:39 #201
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84041598
Stop ontwikkelingshulp en maak het onderwijs volledig gratis!
pi_84041717
Het was al maanden bekend wat deze vier partijen willen met de studiefinanciering.

Op 9 juni heeft Nederland in meerderheid op deze partijen gestemd.

Dus dan lijkt het me logisch dat de stufi eraan gaat.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:25:08 #203
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84042034
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:22 schreef Jungpionier het volgende:

[..]

Hmm volgens mij is dat dan ook wel terecht. Rijke ouders kunnen best wel een kamertje voor hun kids betalen, zou ik ook doen als ik het geld had. Ouders die zelf van uitkering leven kunnen dat natuurlijk niet maar hun kinderen kregen met de studifinancering nog steeds de zelfde kans op een studie.

Ik vraag me dus af of het met een bank lening en de waarschijnlijk straks uit de bodem schietende privé stufi-bedrijven niet juist andersom gaat gebeuren...
Probleem is dat veel ouders toch geen behoefte hebben om alles voor hun kind te betalen. En de lage inkomen hebben niet genoeg aan de subsidies. Daar kunnen ze net de maandelijkste studiekosten mee betalen, geen boeken, huis, eten and bijkomende zaken.
pi_84042269
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:15 schreef fs180 het volgende:
Stop ontwikkelingshulp en maak het onderwijs volledig gratis!
kun je net zo goed geld over de balk gooien
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_84042369
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef fs180 het volgende:

[..]

Dus maken we er maar een ontwikkelingsland van over 10 jaar?
Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niks
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:32:38 #206
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84042439
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:31 schreef Homey het volgende:

[..]

Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niks
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:35:06 #207
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84042564
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:29 schreef rubje het volgende:

[..]

kun je net zo goed geld over de balk gooien
Dat doen we nu al, dus ik zeg, maak studeren gratis voor minimaal 4 jaar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:50:54 #208
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84043528
Stel je voor dat we net zo'n onderwijssysteem krijgen als in andere westerse kenniseconomie landen die nu net zo hard op weg zijn ontwikkelingsland te worden als dat wij zullen zijn als we de stufi veranderen in een gunstig leenklimaat.

Paniekreacties werken voor mij juist averechts.
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:53:55 #209
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84043664
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:50 schreef Grumpey het volgende:
Stel je voor dat we net zo'n onderwijssysteem krijgen als in andere westerse kenniseconomie landen die nu net zo hard op weg zijn ontwikkelingsland te worden als dat wij zullen zijn als we de stufi veranderen in een gunstig leenklimaat.

Paniekreacties werken voor mij juist averechts.
Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
  woensdag 14 juli 2010 @ 13:59:02 #210
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84043926
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:00:09 #211
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_84043978
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:00:56 #212
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84044016
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:59 schreef Grumpey het volgende:
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.
En ze zien eindelijk in dat studeren niet gratis is...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:03:14 #213
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84044146
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:00 schreef Hondenfluitje het volgende:
Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.
Ik begeleid heel veel stagiairs (voornamelijk HBO) en die barsten bijna allemaal van de tijd (voltijdstudie van 3 dagen per week...), het geld (komen vaak met de auto naar stage) en verschijnen regelmatig met een kater ten tonele...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:03:49 #214
279841 Avey
Blossom!
pi_84044185
Hmm nou ja. Op zich snap ik de argumenten wel. Ik zou hier voor zijn als het geld wat hier mee bespaard wordt direct geïnvesteerd wordt in de universiteiten om de kwaliteit van de studies te verbeteren. Ik las ook al de suggestie van subsidies voor bepaalde studies, vind ik ook wel een goed idee.

Maar eerlijk gezegd heb ik zeer weinig vertrouwen in deze mengelmoes van een regering om dat daadwerkelijk te doen. Uiteindelijk zal het dus de kwaliteit van het onderwijs alleen maar verder onderuit halen en zal Nederland dat beetje hoogopgeleiden wat we nog hebben kwijt raken aan landen met een gunstiger belastingklimaat.
This might be a surprise but it's true
That I'm not like you and I don't want your advice
Or your praise or to move in the ways you do
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:10:04 #215
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84044509
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:03 schreef Avey het volgende:
Hmm nou ja. Op zich snap ik de argumenten wel. Ik zou hier voor zijn als het geld wat hier mee bespaard wordt direct geïnvesteerd wordt in de universiteiten om de kwaliteit van de studies te verbeteren. Ik las ook al de suggestie van subsidies voor bepaalde studies, vind ik ook wel een goed idee.

Maar eerlijk gezegd heb ik zeer weinig vertrouwen in deze mengelmoes van een regering om dat daadwerkelijk te doen. Uiteindelijk zal het dus de kwaliteit van het onderwijs alleen maar verder onderuit halen en zal Nederland dat beetje hoogopgeleiden wat we nog hebben kwijt raken aan landen met een gunstiger belastingklimaat.
Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.

Maar met 2 intellectuele partijen in het mogelijke kabinet geef ik het nog de voordeel van de twijfel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:14:26 #216
279841 Avey
Blossom!
pi_84044738
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:10 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.

Maar met 2 intellectuele partijen in het mogelijke kabinet geef ik het nog de voordeel van de twijfel.
Uiteraard.

Ik zie vooral doembeelden waarin de PvdA en GL dit vrijgekomen geld willen investeren in ontwikkelingshulp of bijstand of zoiets. Of dat VVD het wil gebruiken om een algehele belastingverlaging te financieren. Met andere woorden, met dit kabinet zal het geld nooit terect komen waar het zou moeten
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:19:57 #217
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045032
Laat het nieuwe kabinet om te beginnen de leerplicht-/startkwalificatiegrens maar verhogen naar 21 jaar en een aanwezigheidsplicht invoeren.
pi_84045101
studiebeurs puur gericht op prestatie is vrij eerlijk.
Betere punten, hoger gemiddelde, eventuele nevenactiviteiten etc leveren een bonus op (lagere rente op je lening bijv)
Elk extra jaar dat je op school zit moet de student volledig zelf betalen.
pi_84045221
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:14 schreef Avey het volgende:

[..]

Uiteraard.

Ik zie vooral doembeelden waarin de PvdA en GL dit vrijgekomen geld willen investeren in ontwikkelingshulp of bijstand of zoiets. Of dat VVD het wil gebruiken om een algehele belastingverlaging te financieren. Met andere woorden, met dit kabinet zal het geld nooit terect komen waar het zou moeten
Men heeft er toch zelf voor gekozen.... heerlijke sociale regering, top!
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:24:36 #220
279841 Avey
Blossom!
pi_84045272
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Laat het nieuwe kabinet om te beginnen de leerplicht-/startkwalificatiegrens maar verhogen naar 21 jaar en een aanwezigheidsplicht invoeren.
Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepen
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:24:57 #221
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045289
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:21 schreef bohgek het volgende:
studiebeurs puur gericht op prestatie is vrij eerlijk.
Betere punten, hoger gemiddelde, eventuele nevenactiviteiten etc leveren een bonus op (lagere rente op je lening bijv)
Elk extra jaar dat je op school zit moet de student volledig zelf betalen.
Iedereen die binnen de gestelde tijd met een gemiddelde van een 7,5 of hoger slaagt, zou bijvoorbeeld 50% van zijn lening kwijtgescholden zien.
Op zich ben ik het wel eens dat als je het niet binnen de gestelde tijd redt (uitzonderlijke omstandigheden uitgezonderd) je flink in de buidel mag tasten. Groot gevaar is natuurlijk dat veel studenten dit niet op kunnen brengen en dus de studie niet af zullen ronden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:25:41 #222
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045330
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:24 schreef Avey het volgende:

[..]

Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepen
Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:25:42 #223
279841 Avey
Blossom!
pi_84045333
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Niet iedereen vindt een 'sociale' regering top.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:26:34 #224
279841 Avey
Blossom!
pi_84045359
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?
We hebben het hier over studeren, niet over school.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:29:34 #225
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045513
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:26 schreef Avey het volgende:
We hebben het hier over studeren, niet over school.
De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.

Maar ik snap nog steeds niet wat belachelijk is aan mijn voorstel...
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:31:54 #226
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84045629
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

sociaal is een rekbaar begrip. Je kan afschaffing van stufi ook sociaal uitleggen, namelijk dat dit rechtvaardiger is voor iedereen. Waar het om gaat is dat beslissingen met een visie worden genomen, ongeacht of dit een links of rechts kabinet is. Als er een visie achter zit maakt mij de richting van het kabinet echt niet uit. Helaas denken steeds minder zo en is het steeds meer korte termijn denken geworden. De huidige partijen hebben in ieder geval de schijn mee dat ze mogelijk wel eens een visie zouden kunnen neerleggen als regeerakkoord.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:32:23 #227
279841 Avey
Blossom!
pi_84045654
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
And I never will
pi_84045880
In het MBO is al een aanwezigheidsplicht. Blijft iemand zonder geldige reden minimaal 5 wkn weg, dan moet de school dit melden bij DUO en wordt de stufi stopgezet,.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:37:33 #229
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84045947
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:38:32 #230
279841 Avey
Blossom!
pi_84046004
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:38:56 #231
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046024
Wat vooral bij hoger onderwijs goed kan uitpakken is intensiever onderwijs. 3 hoorcolleges per week is ouderwets en al bewezen als niet de beste manier om stof actief onder de knie te krijgen. Waarom niet aansluitend aan elk hoorcollege een werkcollege met discussie over de behandelde stof, bespreking van recente papers op dit gebied, voordrachten van studenten, portofolio van opdrachten en meningsvorming? Dat is er nu niet omdat dat helemaal niet rendabel is. Kost uni's gewoon teveel, studenten klagen over al het werk, en omdat afstudeeraantallen heilig zijn is al dit onderwijs praktisch gesneuveld in de afgelopen decennia.
Ik snap de roep voor aanwezigheidsplicht (vanwege de luiheid van studenten), maar wat beter bij het hoger onderwijs past is gewoon meer en intensiever onderwijs. Bij-effect is een hogere kwaliteit van onze afgestudeerden.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:39:20 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046047
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:36 schreef Kimbell het volgende:
In het MBO is al een aanwezigheidsplicht. Blijft iemand zonder geldige reden minimaal 5 wkn weg, dan moet de school dit melden bij DUO en wordt de stufi stopgezet,.
In het MBO wordt nu bijna alles toegelaten (flink te laat komen, de les in- en uitlopen, eten in de les, MSN'en in de les, muziek luisteren tijdens de les, enz.) om de leerlingen maar op school te houden. Hoe ik dit weet? Uit ervaring. Niet in de klas, maar voor de klas.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:40:18 #233
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046096
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:38 schreef Avey het volgende:

[..]

Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.
Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:41:13 #234
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046143
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:43:33 #235
279841 Avey
Blossom!
pi_84046242
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.
Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:44:04 #236
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84046266
Een en ander is overigens ook veroorzaakt door onze roep om kenniseconomie. Inherent aan ons gewilde percentage hoogopgeleiden (50%) is ons onderwijs gewoon in niveau gedaalt totdat we dat percentage gaan halen. Eigenlijk erg triest, maar waar.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:44:46 #237
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046292
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:41 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.
Ben ik deels met je eens. Er zijn studenten die wegblijven omdat ze er niet genoeg uit kunnen halen, maar er zijn ook zeer zeker studenten die wegblijven uit gemakzucht. Onder die groep is relatief heel veel uitval omdat ze er te laat achterkomen dat ze de lessen/colleges toch echt nodig hadden. Dat moet je mijns inziens tegengaan. Voor het MBO en misschien toch ook het HBO zijn een aanwezigheidsplicht volgens mij echt wel een uitkomst kunnen zijn hoor, vooral als je er een gunst (zoals ik al zei kun je hier de lening voor gebruiken) tegenover stelt.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:45:19 #238
58560 Oksel
Gezellig.
pi_84046315
Goede regeling.

Wat minder domme maar toch afgestudeerde HBO'ers.
  woensdag 14 juli 2010 @ 14:45:34 #239
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84046325
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:43 schreef Avey het volgende:

[..]

Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.
Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.
pi_84047073
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij hebben de meeste jongeren wel een mate van sturing nodig. Wat dat betreft ben ik ook wel voor wat meer conservatisme. Niks mis met een stok achter de deur!
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:10:32 #241
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84047432
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:02 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Mwah, volgens mij hebben de meeste jongeren wel een mate van sturing nodig. Wat dat betreft ben ik ook wel voor wat meer conservatisme. Niks mis met een stok achter de deur!
Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:

-Studenten/scholieren IN de schoolbanken willen hebben teneinde kun kansen te vergroten
-Goede prestaties belonen
-Aanwezigheid belonen
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:16:06 #242
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84047671
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:

-Studenten/scholieren IN de schoolbanken willen hebben teneinde kun kansen te vergroten
-Goede prestaties belonen
-Aanwezigheid belonen
Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:23:53 #243
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048038
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.
De kwaliteit van het onderwijs moet zeker omhoog, maar het aantal afgestudeerden ook. En dan niet op een kunstmatige manier waarbij de criteria bijgesteld worden natuurlijk...
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:31:06 #244
279841 Avey
Blossom!
pi_84048336
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.
Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.

Ik ben zelf student dus heb wel een behoorlijk goed beeld.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:34:23 #245
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048484
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:31 schreef Avey het volgende:

[..]

Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.

Ik ben zelf student dus heb wel een behoorlijk goed beeld.
Maatregelen om de kansen van de studenten/scholieren te vergroten ja. Naast het feit dat ik zelf ook student ben geweest, heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken. Dus ik zal er wel geen goed beeld van hebben.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:35:13 #246
279841 Avey
Blossom!
pi_84048529
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken.
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:40:20 #247
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84048744
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:35 schreef Avey het volgende:
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?
Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...

Tja, als dat een vertekend beeld geeft, dan zal ik wel steeds de verkeerde studenten ter begeleiding krijgen.
pi_84048780
Ik ben het er mee eens.

Als ze kunnen lenen is er niks aan de hand.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:46:54 #249
279841 Avey
Blossom!
pi_84049070
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...
Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:51:58 #250
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84049310
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:46 schreef Avey het volgende:

Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.
Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden. Een goede stok achter de deur (financieel voordeel) kan daar mijns inziens flink aan bijdragen. Lege lokalen/collegezalen kosten heel veel geld, vergeet dat niet. En studenten/scholieren die zich het straks niet meer kunnen veroorloven om hun studie af te ronden, daar heeft niemand iets aan.
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:55:47 #251
279841 Avey
Blossom!
pi_84049496
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.

Maar om nou meteen maar weer over te stappen op geforceerde discipline vind ik te ver gaan, zeker voor universiteiten staat liberaliteit hoog in het vaandel.
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:59:09 #252
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84049646
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:55 schreef Avey het volgende:
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.

Maar om nou meteen maar weer over te stappen op geforceerde discipline vind ik te ver gaan, zeker voor universiteiten staat liberaliteit hoog in het vaandel.
Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:00:31 #253
279841 Avey
Blossom!
pi_84049722
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.
Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moet
And I never will
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:08:13 #254
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84050065
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:00 schreef Avey het volgende:

[..]

Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moet
Dat heb ik ook nooit tegengesproken. Maar het verbaast me dat je mij conservatief en antistudent noemt terwijl ik juist aangeef:

-Collegegeld te willen afschaffen
-Goede prestaties te willen belonen
-Aanwezigheid te willen belonen teneinde uitval te beperken
-Te willen waken voor afstroom naar een onnodig laag niveau
-Te willen waken voor onnodig veel uitval omdat studeren onbetaalbaar wordt

Dat daar ook verplichtingen tegenover staan, lijkt me niet meer dan logisch eerlijk gezegd...
pi_84050070
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Dat staat nauw in verband met elkaar.

Ik heb, en vele met mij, heel veel hoorcolleges overgeslagen omdat ik na de eerste paar erachter kwam dat ze compleet nutteloos waren. Er werd helemaal NIETS toegevoegd wat al niet in lesbrieven of boeken stond. Daarvan leiden mensen af dat we niet genoeg inzet zouden tonen, terwijl het gewoon een direct gevolg is van beneden-de-maat colleges en indeling ervan.

En misschien moeten ze het collegegeld maar afschaffen. Dan mag de studiefinanciering ook wel weg. Want nu verschilt de stufi in de meeste gevallen van het maandelijkse schoolgeld. Als ze gewoon alleen het collegegeld voor je betalen en geen cent meer dan staat dat exact gelijk. Volgens mij scheelt dat aanzienlijk in de kosten van de overheid en de klap voor studenten is een stuk minder groot.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:13:35 #256
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84050299
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 16:08 schreef Desunoto het volgende:

[..]

Dat staat nauw in verband met elkaar.

Ik heb, en vele met mij, heel veel hoorcolleges overgeslagen omdat ik na de eerste paar erachter kwam dat ze compleet nutteloos waren. Er werd helemaal NIETS toegevoegd wat al niet in lesbrieven of boeken stond. Daarvan leiden mensen af dat we niet genoeg inzet zouden tonen, terwijl het gewoon een direct gevolg is van beneden-de-maat colleges en indeling ervan.
Dat herken ik ook van mezelf, hoewel ik wel altijd trouw ben gegaan. Overigens geldt dit -nogmaals- vooral voor het WO en in veel mindere mate voor het HBO en het MBO.
quote:
En misschien moeten ze het collegegeld maar afschaffen. Dan mag de studiefinanciering ook wel weg. Want nu verschilt de stufi in de meeste gevallen van het maandelijkse schoolgeld. Als ze gewoon alleen het collegegeld voor je betalen en geen cent meer dan staat dat exact gelijk. Volgens mij scheelt dat aanzienlijk in de kosten van de overheid en de klap voor studenten is een stuk minder groot.
Dat is wat ik ook de hele tijd roep.
  woensdag 14 juli 2010 @ 16:14:45 #257
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84050361
Wel opmerkelijk dat in het serieuze discussie topic de meerderheid voor afschaffing is, waarbij in het popiejopie-klaag-zonder-argumenten-topic de meerderheid tegen is.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:07:46 #258
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84058440
Een slechte maatregel. Waarom kan het in het buitenland allemaal wel en is studeren daar tig keer goedkoper? Dat geldt zowel voor het collegegeld (op de UK en de USA na) als woonruimte. Ligt daar het aantal studenten lager, of dragen de ouders daar meer bij? Nederlandse studenten moeten al meer bijverdienen dan studenten in andere landen om rond te kunnen komen.

Studeren wordt onbetaalbaar in Nederland. En lang niet alle beroepen leiden tot een hoog salaris.
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84058593
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.

Ze moeten idd wel eens die maximumhuur gaan handhaven. Teveel huur betalen kost de student klauwen vol met geld, en als je er wat aan doet dan heb je ruzie met je huisbaas.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:11:28 #260
297051 schaal_9
Caissière B
pi_84058650
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.
Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
Eindoordeel: je gaat boven de gestelde eisen uit.
pi_84058722
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
Fout gelezen
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:29:00 #262
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84059614
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:

Ze moeten idd wel eens die maximumhuur gaan handhaven. Teveel huur betalen kost de student klauwen vol met geld, en als je er wat aan doet dan heb je ruzie met je huisbaas.
Campus is stukker goedkoper dan hier een kamer nemen, en betere kwaliteit.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:39:02 #263
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84060182
Tja, wonen is overal zo'n beetje goedkoper dan in Nederland, dus niet alleen voor studenten...
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:44:21 #264
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84060458
Laat ze eerst maar fatsoenlijke colleges geven, wellicht dat er dan iemand ook komt om iets op te steken.. Teveel herhalen van stof en te diep ingaan op inviduele vragen verpest het gewoon; dan blijf ik wel thuis en pak ik het boek erbij.
pi_84060793
Bij mij zijn colleges over het algemeen van goede kwaliteit en de meeste mensen komen dan ook trouw. Het lijkt wel een uitzondering.
Er wordt bijna nooit wat herhaald (behalve als er iets gevraagd wordt). Zoals het overigens ook hoort, want als ik herhaling wil dan zoek ik het zelf wel op in een boek/dictaat.
  woensdag 14 juli 2010 @ 19:56:37 #266
269373 Futureone
Got shit on your face.
pi_84061137
GVD word ik net 18.
Hot Tub Time Machine
  woensdag 14 juli 2010 @ 20:59:42 #267
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_84064307
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:

[..]

Precies, daar wordt ook een stuk minder genivelleerd waardoor je die investering ook weer eerder terugverdiend hebt. Je kunt niet beiden hebben, dat geldt zowel voor goedkoop onderwijs in de US als voor duur onderwijs hier.
Vampire Romance O+
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:01:36 #268
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_84064409
Studiefinanciering afschaffen en de uitkeringen omhoog!
Daaag kennis economie, Welkom Paars+!

woensdag 14 juli 2010 @ 21:04:56 #269
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84064581
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:

pi_84066789
gvd wordt ik net 18
  woensdag 14 juli 2010 @ 21:53:21 #271
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84067182
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:46 schreef Reda074 het volgende:
gvd wordt ik net 18
Wat ga je studeren? Nederlands?
  woensdag 14 juli 2010 @ 23:22:25 #272
3542 Gia
User under construction
pi_84071719
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Wat ga je studeren? Nederlands?
Precies, terwijl 4 posts eerder het voorbeeld staat!!

Maar goed, hier wordt er ook eentje 18 en toch ben ik voor afschaffing. (Andere manier van financieren)
Overigens ben ik ook voor afschaffing van de kinderbijslag. Maar dat terzijde.
pi_84075108
Ik zie de voordelen er wel van in...

MAAR

Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
pi_84075293
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:

MAAR

Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
Ben ik niet met je eens. Iemand die een hogere studie heeft, heeft ook een hoger loon later, dus kunnen net zo goed hun schulden aflossen naar verhouding. Waarom de één wel en de ander niet?

Daarbij zou ik als aanvulling liever zien dat er een soort beloning komt. Zorg jij dat jij voor Nederland van betekenis wil zijn, dus in Nederland blijft werken en dus niet je studie in Nederland gebruikt om in het buitenland te werken (in ieder geval de eerste tien jaar)? Zou daar van mij een soort bonus voor gegeven mogen worden om eerder van je studieschuld af te kunnen zijn.

Ga je met je studie in het buitenland werken ben je ook niemand verantwoording schuldig en heb je het echt zelf gedaan en zelf betaald.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_84075357
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:

Waar zie je die uitkeringen omhoog staan tegenover de afschaffing?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
  donderdag 15 juli 2010 @ 01:05:05 #276
279841 Avey
Blossom!
pi_84075414
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 @ 01:00 schreef paddy het volgende:

[..]

Daarbij zou ik als aanvulling liever zien dat er een soort beloning komt. Zorg jij dat jij voor Nederland van betekenis wilt zijn, dus in Nederland blijft werken en dus niet je studie in Nederland gebruikt om in het buitenland te werken (in ieder geval de eerste tien jaar)? Zou daar van mij een soort bonus voor gegeven mogen worden om eerder van je studieschuld af te kunnen zijn.
Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatie
And I never will
pi_84075468
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 01:05 schreef Avey het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatie
Ik bedoel daar dus niet alleen de hogeropgeleide mee. Ik zou alleen de kennis graag in Nederland willen zien blijven..of in ieder geval voor Nederland werken, maar dan ook beloond zien worden

En volgens mij moet jij je aanvullende beurs überhaupt terug betalen wanneer jij je studie niet afmaakt.
  donderdag 15 juli 2010 @ 02:36:49 #278
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_84076600
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 14:45 schreef Oksel het volgende:
Goede regeling.

Wat minder domme maar toch afgestudeerde HBO'ers.
Je bedoeld dat mensen die geld hebben kunnen afstuderen. Dat zijn niet perse slimme mensen, Sterker nog dat zijn meestal de luie mensen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  donderdag 15 juli 2010 @ 09:33:29 #279
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84079209
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 19:07 schreef schaal_9 het volgende:
Een slechte maatregel. Waarom kan het in het buitenland allemaal wel en is studeren daar tig keer goedkoper? Dat geldt zowel voor het collegegeld (op de UK en de USA na) als woonruimte. Ligt daar het aantal studenten lager, of dragen de ouders daar meer bij? Nederlandse studenten moeten al meer bijverdienen dan studenten in andere landen om rond te kunnen komen.

Studeren wordt onbetaalbaar in Nederland. En lang niet alle beroepen leiden tot een hoog salaris.
Het studeren in het buitenland is niet goedkoper. In het ene land liggen de collegekosten inderdaad lager, maar in die gevallen is er geen OV-kaart, geen leningmogelijkheden bij de overheid (alleen bij banken tegen markttarieven), en is vaak ook het aangeboden onderwijs ondermaats (zoals in Frankrijk). Alleen enorm rijke landen als Noorwegen en Zweden kunnen het net ietsjes gunstiger aanbieden, maar daar staan wel veel hogere belastingen tegenover.
Ik zou niet naar het buitenland verwijzen als je voorstander bent van behoud van de studiefinanciering, want eigenlijk zijn daar alleen maar voorbeelden te vinden dat dezelfde participatiegraad en zelfde onderwijskwaliteit worden aangeboden zonder dat daar een gratis subsidie in de vorm van studiefinanciering voor nodig is. Zoals gezegd: participatiegraad blijkt puur afhankelijk te zijn van leenopties, niet van gratis geld.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:46:31 #280
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84081327
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:

MAAR

Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:50:45 #281
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84081474
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...
Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.
  donderdag 15 juli 2010 @ 10:56:05 #282
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84081621
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:50 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.
Precies. Wel is het zo dat WO'ers vaker genoodzaakt zijn om op kamers te gaan omdat de reisafstand te groot is. Dat dit straks bijna niet meer te betalen is begrijp ik best, maar zoals Paddy ook al aangeeft heeft een WO'er een grotere kans op een goedbetaalde baan, en zal die lening dus niet zo'n groot probleem vormen.

Als daarnaast mijn idee m.b.t. korting op de lening bij goede prestaties en hoge aanwezigheid doorgevoerd wordt, is het terugbetalen helemaal peanuts.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:11:05 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_84082086
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:35:16 #284
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84082990
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef speknek het volgende:
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen. Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:51:48 #285
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_84083690
quote:
Ooit aan gedacht dat er geen beleidsmaker of verantwoordelijke is die ook maar een kut geeft om de mening van jan met pet? En met reden.. Je moet flink wat kunnen willen mensen je serieus nemen of waarde hechten aan je opvattingen.

Dat wij in een egalitaire samenleving leven waar iedereen dezelfde mogelijkheden en kansen heeft is ook soort van illusie, hoewel onze samenleving wel veel meer kansen biedt dan een willekeurige andere. Een kind at echter met een hoog IQ dat geboren is als zoon van Jan de Stratenmaker volgt in 8 van de 10 gevallen toch gewoon zijn vader op in het bouwbedrijf, dit terwijl Anne-Fleur met een concentratieprobleem toch evenals als haar vader een studie rechten zal afmaken. Dit is verder niet echt een probleem ofzo, maar een klasseloze samenleving zijn we in ieder geval niet.
--
pi_84085273
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
  donderdag 15 juli 2010 @ 12:37:59 #287
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84085644
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
Proost!
  donderdag 15 juli 2010 @ 14:30:25 #288
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84090777
quote:
Het feit dat ze jan met de pet vragen is juist omdat de verschillen in de samenleving zo groot zijn geworden, en de jan-met-de-pet mening dus niet meer overeenkomt met die van een expert. Sterker nog, dat de partijen onderling helemaal vervreemd van elkaar zijn geworden.
pi_84097564
Eerst moeten er zoveel mogelijk mensen gaan studeren en wordt er een kabinetsdoelstelling geformuleerd van 50% hogeropgeleiden, vervolgens vinden we het ineens toch wel een beetje duur, dat al die studenten collegezalen bevolken, apparatuur gebruiken, docenten nodig hebben en stufi moeten.

Make up your mind, zou ik zeggen.

Als ik paars-plus was schafte ik inderdaad de stufi in zijn huidige vorm af, want massa's mensen allemaal een schijntje geven lijkt me niet het toppunt van zinnigheid. Maar ik stelde daarbij dan wel substantiele talentenbeurzen in.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 10:41:06 #290
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84123917
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 17:08 schreef ShadyLane het volgende:
Eerst moeten er zoveel mogelijk mensen gaan studeren en wordt er een kabinetsdoelstelling geformuleerd van 50% hogeropgeleiden, vervolgens vinden we het ineens toch wel een beetje duur, dat al die studenten collegezalen bevolken, apparatuur gebruiken, docenten nodig hebben en stufi moeten.

Make up your mind, zou ik zeggen.

Als ik paars-plus was schafte ik inderdaad de stufi in zijn huidige vorm af, want massa's mensen allemaal een schijntje geven lijkt me niet het toppunt van zinnigheid. Maar ik stelde daarbij dan wel substantiele talentenbeurzen in.
Die 50% wordt niet behaald door het bestaan van de studiefinanciering, er blijkt dus dat alleen de leenvoorzieningen al toereikend zijn om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor alle lagen van de bevolking net zo groot te houden. Talentbeurzen zijn inderdaad goede leenvoorzieningen.

Die 50% wordt overigens op dit moment met name gehaald door meer belang te hechten aan de aantallen afgestudeerden dan aan hun niveau. Nu is het opsturen van diploma's per post nog wel een incident, maar op veel grotere schaal halen studenten diploma's die qua niveau van kennis dat diploma helemaal niet verdienen. 50% halen is vrijwel onmogelijk zonder gewoon het niveau omlaag te brengen. Mensen worden namelijk niet ineens in 10 jaar 'veel slimmer'.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:20:13 #291
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84127602
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 10:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]
Als daarnaast mijn idee m.b.t. korting op de lening bij goede prestaties en hoge aanwezigheid doorgevoerd wordt, is het terugbetalen helemaal peanuts.
Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende ) en ben weken niet op school geweest
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:25:18 #292
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84127798
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende ) en ben weken niet op school geweest
Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:27:26 #293
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84127885
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:27:48 #294
3542 Gia
User under construction
pi_84127901
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen.
Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.
Dat onderscheid is er nu toch ook al!! Rijke papa's kopen tijdelijk een pand in de plaats waar de uni staat, zodat kindlief gratis woont en nog inkomsten kan verkrijgen door het pand deels te verhuren aan medestudenten. Is de studie klaar, dan kan papa het pand weer verkopen.
Ook hoeven kinderen van rijke ouders nu geen extra lening aan te vragen. Pa betaalt dat allemaal wel.
Dus, die blijven nu niet zitten met een studieschuld. Terwijl dat voor dat kind van Jan wel zo is.

Oftewel, zoveel verandert er niet. Rijke mensen kunnen nu eenmaal meer dan arme mensen.
quote:
Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.
Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.
pi_84128063
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
Uitkering afschaffen, studiefinanciering afschaffen en alle andere extra'tjes ook afschaffen. Ik ben voor het Amerikaanse systeem waar je , wanneer je goed presteert alles kunt veroorloven en waar de zwakken vanzelf uitsterven. Hard ik weet het, maar ik ben ook een lul.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:36:44 #296
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_84128254
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.
Dat onderscheid is er nu toch ook al!! Rijke papa's kopen tijdelijk een pand in de plaats waar de uni staat, zodat kindlief gratis woont en nog inkomsten kan verkrijgen door het pand deels te verhuren aan medestudenten. Is de studie klaar, dan kan papa het pand weer verkopen.
Ook hoeven kinderen van rijke ouders nu geen extra lening aan te vragen. Pa betaalt dat allemaal wel.
Dus, die blijven nu niet zitten met een studieschuld. Terwijl dat voor dat kind van Jan wel zo is.

Oftewel, zoveel verandert er niet. Rijke mensen kunnen nu eenmaal meer dan arme mensen.
[..]
Niet alle rijke ouders doen dit hoor.
Feit is wel dat je als uitwonende student een flink bedrag moet ophoesten, en rijke ouders hun kind meer toe kunnen stoppen. Ik ben zeker niet tegen de afschaffing van de stufi, maar je moet toch ook niet willen dat iedere pas afgestudeerde met een torenhoge schuld blijft zitten. Door aantrekkelijke regelingen (bijv. door prestaties te belonen) kun je een win/win-situatie creëren, mits de kwaliteit van het onderwijs ook omhoog gaat natuurlijk.
quote:
Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het zou mij niets verbazen als er straks studenten zijn die niet voor de universiteit van hun keuze zouden gaan omdat deze te ver van het ouderlijke huis is, en misschien zelfs wel uitwijken naar het HBO (want bereisbaar).
pi_84128325
In de VS ben je al snel $40k kwijt aan 4 jaar studeren, terwijl je hier eerder rond de ¤20k zit, en als je daar de stufi vanaf trekt nog maar ¤8k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States#Cost

En als je op een private university zit, waar het niveau ook beter is, dan betaal je je helemaal scheel. $15k-$50k aan tuition fees per jaar is normaal.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:42:19 #298
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_84128486
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:38 schreef BasementDweller het volgende:
In de VS ben je al snel $40k kwijt aan 4 jaar studeren, terwijl je hier eerder rond de ¤20k zit, en als je daar de stufi vanaf trekt nog maar ¤8k.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States#Cost

En als je op een private university zit, waar het niveau ook beter is, dan betaal je je helemaal scheel. $15k-$50k aan tuition fees per jaar is normaal.
Dus?
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:45:49 #299
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84128628
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:25 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.
Klopt, enige stimulans om mijn best te doen ontbreekt natuurlijk, ben ook wel beetje op zoek naar iets met meer uitdaging. Maar er zitten er ook die gewoon kei en keihard moeten leren om het te halen. Die zijn nu gewoon extra tijd kwijt omdat ze moeten werken. Imo moet iemand zich volledig op het studeren kunnne richten, alleen dan heeft echt iedereen een goede kans op een opleiding. En hboers moeten natuurlijk omhoog kunnne werken naar wo zonder hier zelf voor op te moeten draaien.
  vrijdag 16 juli 2010 @ 12:48:01 #300
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_84128737
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.
Dat komt natuurlijk door twee grote factoren: 1) mbo is het laagste, en wordt dus een soort stoffig hoekje onder mat, waar je iedereen in stopt de hoger niet haalt. 2) mbo is op praktijk gericht, weinig tot geen zelfstudie; colleges vormen is dan de manierop iets op te steken. Bij wo kun je het veroorloven niet naar het college te gaan maar het boek te pakken.
pi_84128756
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 12:42 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dus?
In Nederland heb je het als student zo slecht nog niet, ook zonder stufi.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')