Brond: http://www.spitsnieuws.nl(...)anciering_nabij.htmlquote:De partijen die aan een paars kabinet werken hebben het einde van de studiefinanciering voor ogen. Studeren lijkt in de toekomst alleen nog voor studenten met rijke ouders weggelegd, schrijft het AD.
Volgens een ingewijde hoeven de programma's van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks alleen nog maar naast elkaar gelegd te worden om tot een akkoord te kunnen komen. De Landelijke Studentenvakbond beweert dat afschaffing van de stufi studenten zal afschrikken.
Eens, je moet iedereen de mogelijkheid geven om te kunenn studeren, vandaar dat er ook een gunstige regeling getroffen moet worden mbt het lenen. Verder heb ik het idee dat we op het moment niet echt bezig zijn met het creeren van een kennis economie! De gemiddelde HBOer is niet veel slimmer aan het eind van z'n studie dan toen die begon.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef Etcetera het volgende:
Als een kennis economie wilt hebben, wat al jaren geroepen wordt, moet je iedereen de kans geven om te studeren. Door een leningstelsel zal dat een stuk minder worden.
Maar ach, die kennis economie is er al jaren niet meer in Nederland
Je moet iedereen met de juiste capaciteiten de kans geven te studeren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef Etcetera het volgende:
Als een kennis economie wilt hebben, wat al jaren geroepen wordt, moet je iedereen de kans geven om te studeren. Door een leningstelsel zal dat een stuk minder worden.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef Etcetera het volgende:
Maar ach, die kennis economie is er al jaren niet meer in Nederland
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Wat heb je nu, marrokkaantjes die geen woord nederlands spreken maar dankzij de studiefinanciering op school zich blijven vervelen.
Eens, maar ik vraag me dan wel af hoe je die wilt selecteren. Of scholen moeten gaan selecteren aan de deur, dat is nog een optie.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je moet iedereen met de juiste capaciteiten de kans geven te studeren.
Ik denk eerlijk gezegd precies het tegenovergestelde. Nog meer dan nu al het geval is gaan studenten heel veel naast hun studie werken, waardoor de studenten minder tijd hebben voor de studie, de docenten lastig gevallen worden met allemaal kutsmoezen omdat de student moet werken, daarbij minder flexibel worden en je veel meer hertentamens krijgt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt.
Any thoughts?
Je hebt de cijferlijst van de middelbare school. Tevens kan je een toelatingsexamen laten doen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:51 schreef Etcetera het volgende:
[..]
Eens, maar ik vraag me dan wel af hoe je die wilt selecteren. Of scholen moeten gaan selecteren aan de deur, dat is nog een optie.
Overigens zijn scholen zelf ook wel aan verbetering toe hoor
En de top studenten van nu? Wedden dat die minder gaan studeren en meer gaan werken.. Investering in je toekomst of niet, niemand wil een torenhoge studieschuld.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Brond: http://www.spitsnieuws.nl(...)anciering_nabij.html
Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt. Verder weten de studenten die een "lening" nemen dat dit een investering in de toekomst is, die ze zonder enige moeite af kunnen betalen.
Any thoughts?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd precies het tegenovergestelde. Nog meer dan nu al het geval is gaan studenten heel veel naast hun studie werken, waardoor de studenten minder tijd hebben voor de studie, de docenten lastig gevallen worden met allemaal kutsmoezen omdat de student moet werken, daarbij minder flexibel worden en je veel meer hertentamens krijgt.
Marokkanen die geen woord Nederlands spreken gaan dankzij de stufi naar het HBO? Als je geen Nederlands spreekt haal je de middelbare school niet eens.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Wat heb je nu, marrokkaantjes die geen woord nederlands spreken maar dankzij de studiefinanciering op school zich blijven vervelen.
Je houdt me voor de gek, toch?quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:51 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Ga nu niet de grammer nazi uithangen, z'n punt is duidelijk.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Laten ze eerst het onderwijs verbeteren![]()
![]()
![]()
![]()
Want op sommige scholen..tjonge tjonge
Dit dus.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef MarkoAlmelo het volgende:
Laten ze eerst het onderwijs verbeteren![]()
![]()
![]()
![]()
Want op sommige scholen..tjonge tjonge
Met werken is helemaal niets mis. Ik heb naast mijn studie ook 2/3 dagen per week gewerkt, waarbij mij studie er niet onder leed. Als je dit combineert met een gunstige lening kan je vast en zeker je studietijd wel doorkomen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:52 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd precies het tegenovergestelde. Nog meer dan nu al het geval is gaan studenten heel veel naast hun studie werken, waardoor de studenten minder tijd hebben voor de studie, de docenten lastig gevallen worden met allemaal kutsmoezen omdat de student moet werken, daarbij minder flexibel worden en je veel meer hertentamens krijgt.
Wat een onzin is dit. Academische kennis > Werkervaring bij de appie.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Voordeel is dat ze meer werkervaring krijgen.
Daarbij zien mensen nu niet in dat ze geluk hebben dat ze op een zo`n opleiding mogen zitten. Laat ze er maar hard voor werken, je komt niet zomaar aan de top met een simpel door de overheid gesponsord papiertje.
Meeste bijbanen zijn niet echt nuttige werkervaring. Daarnaast werkt 80% van de studenten al naast de studie, het aantal uren zal alleen toenemen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Juicyhil het volgende:
Lijkt me er meer mee te maken hebben dat hun ouders de opleiding betalen dan dat ze een toelage krijgen om eten van te kopen.quote:Daarbij zien mensen nu niet in dat ze geluk hebben dat ze op een zo`n opleiding mogen zitten. Laat ze er maar hard voor werken, je komt niet zomaar aan de top met een simpel door de overheid gesponsord papiertje.
Zonder diploma zal je niet zo snel een degelijke werkervaring opdoen. Die krijg je toch meestal door stage+werk nadat je een echte diploma hebt behaald en daarmee kan gaan werken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Daarbij zien mensen nu niet in dat ze geluk hebben dat ze op een zo`n opleiding mogen zitten. Laat ze er maar hard voor werken, je komt niet zomaar aan de top met een simpel door de overheid gesponsord papiertje.
Helemaal mee eens. Maar heb het idee dat dit ook wel gebeurt. Op het moment dat de studie in z'n geheel door hun zelf betaalt moet worden, gaan ze vast en zeker een stuk sneller klagen zodra de kwaliteit slecht is. Hopelijk word op deze manier de kwaliteit een stuk beter.quote:
Ik dacht dat ze dat nu met de presatiebeurs ook al zouden doen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:53 schreef speknek het volgende:
Ik hoop wel dat het ertoe leidt dat studenten beter gaan nadenken over welke studie ze gaan volgen, maar om eerlijk te zijn betwijfel ik of dit genoeg incentive is. De overheid zou ernaast voor selecte studies beurzen uit moeten delen.
Ja, maar niet het niveau van de studie aanpassen omdat er zoveel studenten kunnen studeren. En dat is wat er nu gebeurt. Het niveau van de gemiddelde HBO student in Nederland is bedroevend.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Je moet iedereen met de juiste capaciteiten de kans geven te studeren.
Als het goed is staat voor je studie 40 uur per week, als jij 2/3 dagen per week gewerkt hebt, en je studie heeft er niet onder geleden, dan hebben de docenten van de studie je keihard gematst. En tegenwoordig moeten ze wel, want als ze echt 40 uur eisen, haakt iedereen af. En dat gaat dus alleen nog maar erger worden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:56 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Met werken is helemaal niets mis. Ik heb naast mijn studie ook 2/3 dagen per week gewerkt, waarbij mij studie er niet onder leed. Als je dit combineert met een gunstige lening kan je vast en zeker je studietijd wel doorkomen.
Het is gewoon een kwestie van je tijd goed verdelen.
Ik heb helemaal geen tijd om 2/3 dagen per week te werken, veel te druk rooster voor. Dat wordt voor mij dan minder vakken kiezenquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:56 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Met werken is helemaal niets mis. Ik heb naast mijn studie ook 2/3 dagen per week gewerkt, waarbij mij studie er niet onder leed. Als je dit combineert met een gunstige lening kan je vast en zeker je studietijd wel doorkomen.
Zijn de WO'ers nog een paar jaartjes ouder voordat ze eindelijk eens aan de slag kunnen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:59 schreef 3keernix het volgende:
Wat is dit nou?...nouja dan maar werken he
Joh. De meeste partijen willen de stufi afschaffen om dat geld vervolgens in de kwaliteit van het onderwijs te steken.quote:
Oh kom op, die kenniseconomie is er al lang niet meer. Ik heb mensen hun HBO-diploma zien behalen die ik nog niet eens achter de lopende band zou willen hebben.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:00 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Einde van de kenniseconomie en afglijden.
en de middenstand zit met de jarenlange schuldenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef TNA het volgende:
Prima idee. Afgestudeerden verdienen veel meer en kunnen die lening makkelijk aflossen.
Hetgeen een gevolg is van al jarenlange bezuinigingen op onderwijs. Ik zie niet in hoe dit mijn punt ontkracht eigenlijk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oh kom op, die kenniseconomie is er al lang niet meer. Ik heb mensen hun HBO-diploma zien behalen die ik nog niet eens achter de lopende band zou willen hebben.
Juist en deze mensen zullen ook meer motivatie hebben om hard te studeren voor goede cijfers.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:57 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Maar heb het idee dat dit ook wel gebeurt. Op het moment dat de studie in z'n geheel door hun zelf betaalt moet worden, gaan ze vast en zeker een stuk sneller klagen zodra de kwaliteit slecht is. Hopelijk word op deze manier de kwaliteit een stuk beter.
Nee, het gevolg begint al eerder. Juist omdat iedereen die als middelmaat bestempeld kan worden opeens in de gelegenheid werd gesteld te kunnen studeren, werden de studie-eisen nog het enige bezwaar tegen het succesvol afstuderen. En we hebben gezien hoe dat gegaan is; zolang je maar lang genoeg kankert en zeurt gaan de eisen vanzelf omlaag, kunnen er meer faalhazen afstuderen -> meer geld in het bakkie voor de opleiding.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hetgeen een gevolg is van al jarenlange bezuinigingen op onderwijs. Ik zie niet in hoe dit mijn punt ontkracht eigenlijk.
Lijkt me een prima basis.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:57 schreef Compatibel het volgende:
[..]
Wat een onzin is dit. Academische kennis > Werkervaring bij de appie.
Hetgeen nodig was ivm de jarenlange bezuinigingen. Het is natuurlijk van de zotte dat een onderwijsinstelling overheids steun krijg op basis van aantal afgestudeerden. Als de bodem van het potje in zicht komt is het wel ERG verleidelijk de norm aan te passen nietwaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
meer geld in het bakkie voor de opleiding.
Geen enkele student krijgt stufi als hij 8 jaar studeert.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:08 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Erg goed. De eeuwige student zal wel twee keer nadenken om 8 jaar over zijn studie te doen.
Daarnaast, u krijgt waar u op stemt. Leuk he, paars!
Zulke mensen moeten er ook zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Jippie. Wat zullen onze plantsoentjes, parken en straten er heerlijk schoon uitzien nu er na de afschaffing van de studiefinanciering voor de wat minder bedeelde mensen geen kans meer is op studeren. Plus extra banen in de kledingindustrie aangezien er heel veel van die oranje hesjes bij zullen komen.
Wat een vooruitzichtquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Jippie. Wat zullen onze plantsoentjes, parken en straten er heerlijk schoon uitzien nu er na de afschaffing van de studiefinanciering voor de wat minder bedeelde mensen geen kans meer is op studeren. Plus extra banen in de kledingindustrie aangezien er heel veel van die oranje hesjes bij zullen komen.
Nog meer voordelen, zitten er eigenlijk wel nadelen aan dit idee?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Ja, mensen die wel willen studeren maar waar het geld aan ontbreekt worden de dupequote:Op woensdag 14 juli 2010 11:10 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nog meer voordelen, zitten er eigenlijk wel nadelen aan dit idee?
Je kunt geld lenen? en over 30 jaar afbetalen als je werk hebt?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Onzin, er is de mogelijkheid om te lenen. Denk je dat iedere student die uit een rijker milieu komt alles maar uit de hand van papa en mama krijgt?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:11 schreef MarkoAlmelo het volgende:
[..]
Je kunt geld lenen? en over 30 jaar afbetalen als je werk hebt?
Dus studeren is echt wel mogelijk hoor
Volgens mij juist een gevolg is van de financiering van scholen die een bonus krijgen per afgestudeerde, terwijl men een bonus zou moeten krijgen om 50% af te laten vallen in de eerste 2 jaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hetgeen een gevolg is van al jarenlange bezuinigingen op onderwijs. Ik zie niet in hoe dit mijn punt ontkracht eigenlijk.
Ja maar dat geeft niet want die kunnen dus bij de plantsoenendienst en bij de oranjejasjesmakerij werken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:11 schreef 3keernix het volgende:
[..]
Ja, mensen die wel willen studeren maar waar het geld aan ontbreekt worden de dupe
Fuck yeah! "En toen ik 16 was begon ik dus bij de AH, en nu, op mijn 36e leid ik wel 12 mensen van 16!!!!quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:07 schreef ElectricEye het volgende:
[..]
Lijkt me een prima basis.
Als je niet weet hoe het onderaan eraan toe gaat, hoe kun je dan bovenaan sturen?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:12 schreef Katth het volgende:
[..]
Onzin, er is de mogelijkheid om te lenen. Denk je dat iedere student die uit een rijker milieu komt alles maar uit de hand van papa en mama krijgt?
Motivatie en wilskracht om iets te bereiken in je leven moet de drijfveer zijn en niet dat je een bak geld krijgt van Den Haag.
Ja, want geld lenen voor je eigen ontwikkeling is taboe in deze wereld. Je kan beter geld lenen voor een dikke plasmaquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:09 schreef boem-dikkie het volgende:
Hoe? zelfs voltijd afgestudeerde HBO'ers hebben moeite om een baan te vinden nadat ze zijn afgestudeerd en komen nergens aan de bak, ja beneden niveau misschienquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ja maar dat geeft niet want die kunnen dus bij de plantsoenendienst en bij de oranjejasjesmakerij werken.
Daarnaast kunnen ze als ze écht willen studeren toch een lening nemen en die terug betalen?
Een drijfveer voor wat? Je hand blijven ophouden ipv zelf aan de slag te gaan? Op je luie reet zitten en verwachten dat de overheid het geld wel naar je toe komt brengen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:13 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar het krijgen van een extra ondersteuning bij je studie is zeker wel een drijfveer.
Ja, omdat de markt verzadigt is met middelmaat.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:14 schreef 3keernix het volgende:
[..]
Hoe? zelfs voltijd afgestudeerde HBO'ers hebben moeite om een baan te vinden nadat ze zijn afgestudeerd en komen nergens aan de bak, ja beneden niveau misschien
Ach god ja, studenten zijn arm en verdienen dit niet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef -Strawberry- het volgende:
Heel slecht dit. Studenten kunnen zelfs met stufi al moeilijk rondkomen. Dat wordt leuk....
Ja.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach god ja, studenten zijn arm en verdienen dit niet.
Afgestudeerden kunnen nu al geen werk vinden, vanwege gebrek aan werkervaring.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:01 schreef TNA het volgende:
Prima idee. Afgestudeerden verdienen veel meer en kunnen die lening makkelijk aflossen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
Op kamers gaan kunnen de meesten nu wel vergeten.
dat + een goede baanquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
daar heb ik niet om gevraagdquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:17 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Daarvoor hebben ze al hun gratis ov jaarkaart.
quote:
Dan reis je maar heen en weer. Of weet je wat; je leent geld voor je eigen ontwikkeling. Dat heet 'een ruggegraat kweken', en is zeer aan te raden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:16 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:15 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een drijfveer voor wat? Je hand blijven ophouden ipv zelf aan de slag te gaan? Op je luie reet zitten en verwachten dat de overheid het geld wel naar je toe komt brengen?
Weet je hoe lang de reistijd voor mij is als ik naar de uni ga?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:17 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Koop dan vooral geen huisquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Een drijfveer voor studeren. Ik leen nu helemaal niks bij, en werk gewoon voor het geld wat ik uitgeef. Ik heb geen zin om als ik klaar ben met studeren nog weer een aantal jaar aan iets vast te zitten waar ik al lang niks meer mee van doen heb.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan reis je maar heen en weer. Of weet je wat; je leent geld voor je eigen ontwikkeling. Dat heet 'een ruggegraat kweken', en is zeer aan te raden.
Met een lening beginnen na je studie lijkt mij niet echt een fijne start, maar goed.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan reis je maar heen en weer. Of weet je wat; je leent geld voor je eigen ontwikkeling. Dat heet 'een ruggegraat kweken', en is zeer aan te raden.
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:18 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Weet je hoe lang de reistijd voor mij is als ik naar de uni ga?
Niet te doen.
Je werkt zeker niet omdat het allemaal zo zwaar is?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Met een lening beginnen na je studie lijkt mij niet echt een fijne start, maar goed.
Ik ga nu ook geld lenen, ondanks die stufi. Anders kom ik niet rond. Kun je nagaan.
Jij snapt niet dat je in je werk nog steeds met je opleiding van doen hebt?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Jij betaalt nog steeds de hypotheek van het huis waar je niet meer in woont?
Niet alle opleidingen vallen onder de categorie "Scorpies - pretstudie".quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je werkt zeker niet omdat het allemaal zo zwaar is?
Ach, die 2% van de studies waarbij je ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn tel ik inderdaad niet mee. Dat zijn de positieve uitzonderingen in het verder dorre, grauwe, en bedorven landschap wat 'scholing' in Nederland tegenwoordig heet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:22 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet alle opleidingen vallen onder de categorie "Scorpies - pretstudie".
Je zit meteen waar deze idioot vandaan komt, de frontpage.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:48 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij snapt niet dat je in je werk nog steeds met je opleiding van doen hebt?
En dat vinden ze leuk wil je zeggen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Er zijn genoeg forenzen die dezelfde afstand afleggen iedere dag.
quote:En het is universiteit, geen uni.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je zit meteen waar deze idioot vandaan komt, de frontpage.
Check.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Als je ouders hebt die het niet zo breed hebben,
Checkquote:of als je ouders bent die jou de zorgverzekering laten betalen,
En check.quote:en je gaat niet op kamers, dan hou je dus niets over van die stufi he.
Meid, in mijn tijd kreeg ik 'maar' 73 euro, en werkte ik er gewoon naast voor mijn centen. Ik ging elke dag op en neer naar Utrecht, 1.5 uur reistijd heen en 1.5 uur reistijd terug. De laatste 2 jaar van mijn studie was ik nooit voor half 7 thuis en kon ik gewoon na mijn eten direct door naar werk, wat ik tot een uurtje of 9, 10 deed om de dag erna weer om half 8 op te staan om naar school te gaan. Poeh poeh, wat was dat zwaar zeg.quote:Het is nu ongeveer 103 euro als je nog thuis woont (in mijn geval) en de zorgverzekering is ook rond de 100 euro, die voor je eigen rekening is na je 18e.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
En dat vinden ze leuk wil je zeggen.
[..]
Ik ga wel werken, anders kom ik niet rond.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:19 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je werkt zeker niet omdat het allemaal zo zwaar is?
Dus jij vind dat de overheid je maar moet sponsoren zodat je later veel geld kunt verdienen voor.........ja, voor wat eigenlijk? Jezelf? Goeie instellingquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar als ik klaar ben met mijn studie wil ik graag werken om geld te verdienen, niet werken om mijn opleiding af te betalen.
Studeren kan best leuk zijn, maar deze maatregel helpt niet echt nee.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Studeren is niet leuk, maar het is nodig als je wat wilt bereiken.
En dat zijn de studies die straks nog minder studenten hebben omdat je geen tijd hebt om ernaast te werkenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, die 2% van de studies waarbij je ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn tel ik inderdaad niet mee. Dat zijn de positieve uitzonderingen in het verder dorre, grauwe, en bedorven landschap wat 'scholing' in Nederland tegenwoordig heet.
Slechte zaak. Natuurlijk erger ik mij aan middelmatigheid. Met name op het HBO lopen josti's rond waarvan je je afvraagt wat ze daar in godsnaam doen. Toch ben ik bang dat dit een hoop potentiele studenten zal afschrikken. Het is nou eenmaal niet goedkoop om een studie te volgen en er kleeft een bepaald risico aan. Indien je faalt zit je opgescheept met een flinke schuld.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Op zich helemaal geen slecht idee. Dit werkt de middelmatigheid weg, en zorgt er hopelijk voor dat de kwaliteit van het onderwijs wat beter wordt. Verder weten de studenten die een "lening" nemen dat dit een investering in de toekomst is, die ze zonder enige moeite af kunnen betalen.
Any thoughts?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:24 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Zeker wel. Maar als ik klaar ben met mijn studie wil ik graag werken om geld te verdienen, niet werken om mijn opleiding af te betalen.
Ach kom nou, ook al moet je er niet daadwerkelijk aanwezig zijn. De tijd die je moet steken in het lezen van aarsdikke boeken, maken van creditopdrachten en essays is net zo veel als een fulltime baan. Het is dan ook niet vreemd dat bij de meeste studies die aangemerkt worden als "pret" studies - de meeste afhakers zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat in het eerste half jaar van mijn studententijd de zaal tot de nok toe vol zat, daarna was op z'n minst de helft alweer vertrokken. En dat werd de jaren daarna niet beter. Aan het einde van de studie zaten we nog met 30 man.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:23 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ach, die 2% van de studies waarbij je ook daadwerkelijk aanwezig moet zijn tel ik inderdaad niet mee. Dat zijn de positieve uitzonderingen in het verder dorre, grauwe, en bedorven landschap wat 'scholing' in Nederland tegenwoordig heet.
Zegt de persoon die het woord "Marokkanen" niet eens weet te spellen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met dit topic?
En doe eens wat aan je spelling.
Studeren mag je best stimuleren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij vind dat de overheid je maar moet sponsoren zodat je later veel geld kunt verdienen voor.........ja, voor wat eigenlijk? Jezelf? Goeie instelling
Ja, en dat was dus bij mij exact hetzelfde. We begonnen met 280 man waarvan er 50 afstudeerdenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ach kom nou, ook al moet je er niet daadwerkelijk aanwezig zijn. De tijd die je moet steken in het lezen van aarsdikke boeken, maken van creditopdrachten en essays is net zo veel als een fulltime baan. Het is dan ook niet vreemd dat bij de meeste studies die aangemerkt worden als "pret" studies - het meeste aantal afhakers zitten. Ik kan mij nog goed herinneren dat in het eerste half jaar van mijn studententijd de zaal tot de nok toe vol zat, daarna was op z'n minst de helft alweer vertrokken. En dat werd de jaren daarna niet beter. Aan het einde van de studie zaten we nog met 30 man.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zegt de persoon die het woord "Marokkanen" niet eens weet te spellen.
Ah, nu snap ik het. Het is jou allemaal gelukt, dus moet iedereen het maar met zo weinig geld doen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:25 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Check.
[..]
Check
[..]
En check.
[..]
Meid, in mijn tijd kreeg ik 'maar' 73 euro, en werkte ik er gewoon naast voor mijn centen. Ik ging elke dag op en neer naar Utrecht, 1.5 uur reistijd heen en 1.5 uur reistijd terug. De laatste 2 jaar van mijn studie was ik nooit voor half 7 thuis en kon ik gewoon na mijn eten direct door naar werk, wat ik tot een uurtje of 9, 10 deed om de dag erna weer om half 8 op te staan om naar school te gaan. Poeh poeh, wat was dat zwaar zeg.
Doet men toch ook? Of wou je die gratis OV kaart geen stimulatie noemen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Studeren mag je best stimuleren.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik het. Het is jou allemaal gelukt, dus moet iedereen het maar met zo weinig geld doen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus jij vind dat de overheid je maar moet sponsoren zodat je later veel geld kunt verdienen voor.........ja, voor wat eigenlijk? Jezelf? Goeie instelling
Nee, maar ga alsjeblieft niet roepen dat studeren zwaar is, want dat was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. Tenzij je zelf de kantjes ervanaf loopt en loopt te kutten, dan wel ja. Maar dat zal een bak gratis geld ook niet verhelpen hoor, als je zelf zo faalt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ah, nu snap ik het. Het is jou allemaal gelukt, dus moet iedereen het maar met zo weinig geld doen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Doet men toch ook? Of wou je die gratis OV kaart geen stimulatie noemen?
Ja, want mensen die het geld er niet voor hebben dan, willen dat niet natuurlijk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:55 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Eens, maar dat komt omdat er teveel studenten zijn. Op deze manier kun je mooi het kaf van het koren scheiden. Gewoon studenten op scholen die willen studeren.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:30 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Doet men toch ook? Of wou je die gratis OV kaart geen stimulatie noemen?
Klinkt hard, maar met dat laatste ben ik het wel eens. Dergelijke figuren zijn zonde van de stufi. Sommige zijn gewoon echt te stupid, terwijl anderen gewoon een klote-instelling hebben. Ga dan maar lekker vakken vullen bij de AH, denk ik dan.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja, en dat was dus bij mij exact hetzelfde. We begonnen met 280 man waarvan er 50 afstudeerdenEn dat vond ik nog veel, want er zaten een zooi faalhazen bij, niet te zuinig zeg
Die mensen verdienden het niet om te gaan studeren, hoe hard het ook klinkt.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Killaht het volgende:
[..]
Ja, want mensen die het geld er niet voor hebben dan, willen dat niet natuurlijk.
Ook een idee. Zoek een baan waar je ook voldoende mogelijkheden hebt om te investeren in jezelf. Zo betaalt de werkgever de studiequote:Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Wat dacht je van het fiscale voordeel als je via je werkgever gaat studeren
Ja in principe is het natuurlijk gewoon een lastenverzwaring voor de hogere klasse. Mensen die een studie kunnen volgen moeten meer gaan betalen en krijgen daar later niets extra's voor terug. Best links.quote:
Oh God, dat volk?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:29 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Dan zie je maar hoeveel ik van dat volk hou.
Scorpie, niet iedereen is zo geweldig goed als jij en niet iedereen zal het zo gemakkelijk afgaan.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, maar ga alsjeblieft niet roepen dat studeren zwaar is, want dat was het niet, is het niet en zal het ook nooit worden. Tenzij je zelf de kantjes ervanaf loopt en loopt te kutten, dan wel ja. Maar dat zal een bak gratis geld ook niet verhelpen hoor, als je zelf zo faalt.
Vergeet ff het feit dat heel veel studenten nu in een studentenhuis leven en door studiefinanciering dit kunnen doen. Je vergeet dat veel studenten als ze geen studiefinanciering meer krijgen geen boeken en materiaal of schoolgeld kunnen betalen. En ja, ze werken allemaal al om net rond te kunnen komen en dan ga je die subsidie afschaffen...succesquote:Op woensdag 14 juli 2010 10:56 schreef Regenbui het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:31 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Ik ben van de zogenaamde patatgeneratie maar ik heb het ook altijd gered. En inderdaad, ik kreeg maar 90 euro (ofzo). Net alsof die studenten echt niet zonder die 150 euro extra in de maand kunnen. Het meeste gaat op aan bier en feesten. Nee ze hebben het zo zwaar.
Als ik de reacties hier zo lees begrijp ik de achteruitgang van Nederland wel. Men is gewoon niet bereid om in zichzelf te investeren en is inmiddels al zo gewend aan het afschuiven dat anderen hier de schuld van krijgen.
Wel studenten, wat hebben jullie gestemd? GL? D66? PvdA? Eigen schuld
Laat ze dan strenger selecteren bij de toelating en de groep die echt wil en kan studeren stufi geven, in plaats van iedereen toelaten en slecht onderwijs geven. Maar dat kan natuurlijk niet in Nederland want iedereen moet gelijk zijn, ook al gaat dat ten koste van de uitblinkersquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klinkt hard, maar met dat laatste ben ik het wel eens. Dergelijke figuren zijn zonde van de stufi. Sommige zijn gewoon echt te stupid, terwijl anderen gewoon een klote-instelling hebben. Ga dan maar lekker vakken vullen bij de AH, denk ik dan.
Tja, je kan ook gewoon bepaalde regels stellen aan een stufi.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klinkt hard, maar met dat laatste ben ik het wel eens. Dergelijke figuren zijn zonde van de stufi. Sommige zijn gewoon echt te stupid, terwijl anderen gewoon een klote-instelling hebben. Ga dan maar lekker vakken vullen bij de AH, denk ik dan.
Nee, we kunnen het afschaffen want tegenwoordig 'moet' iedereen maar op kamers, want 35 minuten reistijd, dat is onacceptabel.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Kunnen we ook wel afschaffen ja, waarom zouden studenten gratis mogen reizen als ze gewoon een fiets hebben?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nee, we kunnen het afschaffen want tegenwoordig 'moet' iedereen maar op kamers, want 35 minuten reistijd, dat is onacceptabel.
Er gaan ook Marokkanen naar het MBO. En daar krijg je ook stufi. Ga je lekker bij je tante wonen, krijg je ook nog uitwonende stufi. Dat ze het hele zwikje na 10 jaar moeten terugbetalen (niveau 3 en 4), omdat ze geen diploma halen, hebben ze waarschijnlijk niet eens in de smiezen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Marokkanen die geen woord Nederlands spreken gaan dankzij de stufi naar het HBO? Als je geen Nederlands spreekt haal je de middelbare school niet eens.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Niet iedereen woont 35 minuten van hun studie af hoor. Er gaan zelfs veel mensen op kamers omdat ze anders elke dag 5 uur onderweg zijn.
Klopt, maar dat gedrag wordt al afgestraft volgens mij. Immers, als je het eerste jaar minder dan 30 ECTS haalt, dan wordt het eerste jaar van stufi als een lening gezien, tenzij je binnen 10 jaar je diploma haalt. Aanscherpen van de regels voor stufi, daar ben ik helemaal voor. Afschaffen daarentegen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik zie mezelf dan ook niet als geweldig goed, maar als een redelijk doorsnee studentje. Als zelfs mij het lukt, moet iemand zoals jij het ook op eigen houtje lukken. En zo niet, dan kan je het alleen jezelf aanrekenen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:35 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Scorpie, niet iedereen is zo geweldig goed als jij en niet iedereen zal het zo gemakkelijk afgaan.
Dat is idd ook een optie. Studenten die te lui zijn om tijd te investeren in hun opleiding moeten de consequenties van hun gedrag dragen. Al heb ik wel erg makkelijk lullen, ben twee jaar geleden afgestudeerdquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Tja, je kan ook gewoon bepaalde regels stellen aan een stufi.
Ben je niet serieus bezig met je studie, dag stufi.
Zijn ze toch goed geintegreerd, want het klinkt wel als de gemiddelde NL'se autochtone studentquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Er gaan ook Marokkanen naar het MBO. En daar krijg je ook stufi. Ga je lekker bij je tante wonen, krijg je ook nog uitwonende stufi. Dat ze het hele zwikje na 10 jaar moeten terugbetalen (niveau 3 en 4), omdat ze geen diploma halen, hebben ze waarschijnlijk niet eens in de smiezen.
Dat kan dus niet, want iedereen moet in de gelegenheid zijn om te kunnen studerenquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:35 schreef cikolata het volgende:
[..]
Laat ze dan strenger selecteren bij de toelating en de groep die echt wil en kan studeren stufi geven, in plaats van iedereen toelaten en slecht onderwijs geven. Maar dat kan natuurlijk niet in Nederland want iedereen moet gelijk zijn, ook al gaat dat ten koste van de uitblinkers
En Nederlanders, gaan die ook naar het MBO? De tering zeg, de focus op Marokkanen begint een absurde omvang te nemen. Niet gezond.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Er gaan ook Marokkanen naar het MBO. En daar krijg je ook stufi. Ga je lekker bij je tante wonen, krijg je ook nog uitwonende stufi. Dat ze het hele zwikje na 10 jaar moeten terugbetalen (niveau 3 en 4), omdat ze geen diploma halen, hebben ze waarschijnlijk niet eens in de smiezen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En Nederlanders, gaan die ook naar het MBO? De tering zeg, de focus op Marokkanen begint een absurde omvang te nemen. Niet gezond.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat een hoop Marokkanen het niet verdienen om onderwijs te krijgen.
Begin er ook een beetje moe van te worden. Je zou je maar continu druk maken om Marokkanen. Wat een sneu, kutleven moet je dan wel niet hebben?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
En Nederlanders, gaan die ook naar het MBO? De tering zeg, de focus op Marokkanen begint een absurde omvang te nemen. Niet gezond.
quote:
Een hoop Nederlanders evenmin.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Omdat ik vind dat een hoop Marokkanen het niet verdienen om onderwijs te krijgen.
Ach ja, dat is er nu met de paplepel ingegoten. In elke samenleving is er altijd een etnische minderheid die wordt gediscrimineerd en belachelijk gemaakt. Ik zou me er niet aan irriteren als ik jou was, meer een tekortkoming aan kennis van die personen. Dat zegt al genoeg over hen. Ze zijn jaloers dat Marokannen ook op de uni en hbo zitten en zij in de plantsoenen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is wel zo makkelijk om je eigen falen af te kunnen schuiven op een ander...quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Begin er ook een beetje moe van te worden. Je zou je maar continu druk maken om Marokkanen. Wat een sneu, kutleven moet je dan wel niet hebben?
De cultuurverschillen tussen de frontpage en het forum worden eens te meer duidelijk. Ik vind dat een hoop frontpagetrollen, zoals jij, het niet verdienen om toegang tot het forum te krijgen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:41 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:42 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Wat? Het is toch zo? Een hoop jochies komen met hun Prada-petje de boel verzieken.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef Ryon het volgende:
Beetje werken, beetje lenen, beetje wat van je ouders krijgen. Boeie die hele stufi.
Ook in de nieuwe plannen zal er naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de hele zielige studenten. De rest van studerend Nederland redt het ook wel zonder. Hoewel gratis geld fijn is, kan het geld naar betere plekken toe door geschoven worden.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:44 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Er zijn net zoveel Nederlanders en ander volk die hetzelfde doen hoor. Net zoals dat er een heleboel Marokkanen zijn die gewoon wél fatsoenlijk kunnen studeren en zich gedragen.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik heb nergens gezegd dat het uitsluitend Marokkanen zijn. Alleen ligt daar op het moment de focus op.
En dat is het probleem: er lopen in Nederland op het moment ontiegelijk veel faalhazen rond. 'Ik heb geen baan en verdien best kut dus reageer ik mijn frustraties maar af op Marokkanen'. Dat soort volk.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:43 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Het is wel zo makkelijk om je eigen falen af te kunnen schuiven op een ander...
Welke focus, JIJ legde daar de focus op, achterlijke troll. Wie begint er nou plotsklaps over Marokkanen? Ga anders lekker op de frontpage met je medetrollen discussieren over hoe fout Marokkanen zijn, stinkzwam.quote:
Makkelijk zeggen, nadat je zelf op je luie gesponsorde reet hebt kunnen genieten van je studiequote:Op woensdag 14 juli 2010 10:54 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:45 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En dat is het probleem: er lopen in Nederland op het moment ontiegelijk veel faalhazen rond. 'Ik heb geen baan en verdien best kut dus reageer ik mijn frustraties maar af op Marokkanen'. Dat soort volk.
Die worden al betaald door gemeentepils drinkend Amsterdam..quote:
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat je mij bedoeld. Ik zal je vertellen, ik heb een hele goede baan. Ik heb amper papieren aangezien ik daar nog mee bezig ben. Maar ik heb al mijn kennis zelf opgedaan zonder een opleiding. Ik heb een koophuis, mooie auto en alles wat m`n hartje begeert. Zonder studiefinanciering ja.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:50 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Niet elke baas neemt werknemers aan wanneer ze zeggen dat ze erg goed hun best doen en tijdens hun werken nog wel door willen leren voor een papiertje hoor.
Ik bedoelde jou eerlijk gezegd niet. Ik ken je potdomme niet eens. Probeerde alleen duidelijk te maken dat die figuren er wel degelijk zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ga er van uit dat je mij bedoeld. Ik zal je vertellen, ik heb een hele goede baan. Ik heb amper papieren aangezien ik daar nog mee bezig ben. Maar ik heb al mijn kennis zelf opgedaan zonder een opleiding. Ik heb een koophuis, mooie auto en alles wat m`n hartje begeert. Zonder studiefinanciering ja.
Daar worden ze niet rijker op hoor.. Als ze een drukke studie hebt en je ouders niet betalen meot je maar 20000 schuld gaam maken omdat er mensen zijn die niets van politiek snappen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:17 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik ben voor afschaffing van de studie subsidie MITS andere vormen van subsidies ook worden afgeschaft. Oftewel sterke inkrimping van de overheid(suitgaven).quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat kan dus niet, want iedereen moet in de gelegenheid zijn om te kunnen studeren
Sterker nog. MBO-ers worden ook student genoemd, betalen ook collegegeld en krijgen ook stufi en een OV-jaarkaart.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik ben voor afschaffing van de studie subsidie MITS andere vormen van subsidies ook worden afgeschaft. Oftewel sterke inkrimping van de overheid(suitgaven).
Wees eerlijk mensen, het hele studeren is een gigantische industrie opzich geworden. Vroeger was studeren enkel voor een relatief kleine club, die op kamers gingen enzo.
Tegenwoordig noemen de massaal in volume toegenomen HBO volgelingen zichzelf al “studenten”. Het hele woord student is onderhevig geweest aan flinke inflatie.
Gevolg: enorme middelmaat en uitpuiling van het systeem. Oplossing: afschaffen van subsidies. Dat zal al een heleboel kaf van het koren scheiden. Aan de andere kant de verplichting bij de overheid neerleggen zich absoluut in te zetten voor betere kwaliteit van het onderwijs, want die verantwoordelijkheid heeft de overheid. Je wilt wel waar voor je collegegeld.
Kijk eens naar de ontwikkeling van de hoeveelheid “studies” die je al kan volgen. Dat is werkelijk absurd. Je ziet door de bomen het bos al niet meer.
Een universitaire studie scheikunde is met geen mogelijkheid te vergelijken met een HBO informatiemanagement ofzo. Terwijl beide toch als “studies” bestempeld worden en je bij beide dezelfde collegegeld betaalt. Dat kan toch niet?
Waar dan? Bij de AH?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Gia het volgende:
Wil je niet lenen? Dan ga je toch gewoon na je VWO-opleiding aan het werk. Kan ook.
Ik vind het ook altijd onterecht dat er wordt gesproken van afstuderen op het HBO.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik ben voor afschaffing van de studie subsidie MITS andere vormen van subsidies ook worden afgeschaft. Oftewel sterke inkrimping van de overheid(suitgaven).
Wees eerlijk mensen, het hele studeren is een gigantische industrie opzich geworden. Vroeger was studeren enkel voor een relatief kleine club, die op kamers gingen enzo.
Tegenwoordig noemen de massaal in volume toegenomen HBO volgelingen zichzelf al “studenten”. Het hele woord student is onderhevig geweest aan flinke inflatie.
Gevolg: enorme middelmaat en uitpuiling van het systeem. Oplossing: afschaffen van subsidies. Dat zal al een heleboel kaf van het koren scheiden. Aan de andere kant de verplichting bij de overheid neerleggen zich absoluut in te zetten voor betere kwaliteit van het onderwijs, want die verantwoordelijkheid heeft de overheid. Je wilt wel waar voor je collegegeld.
Kijk eens naar de ontwikkeling van de hoeveelheid “studies” die je al kan volgen. Dat is werkelijk absurd. Je ziet door de bomen het bos al niet meer.
Een universitaire studie scheikunde is met geen mogelijkheid te vergelijken met een HBO informatiemanagement ofzo. Terwijl beide toch als “studies” bestempeld worden en je bij beide dezelfde collegegeld betaalt. Dat kan toch niet?
Tijden veranderen, de markt vroeger ziet er heel anders uit dan nu. Onze samenleving is totaal verschoven, van industrie -> naar dienstverlening. Van mbo -> hbo, wo.quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Dus maken we er maar een ontwikkelingsland van over 10 jaar?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:56 schreef Homey het volgende:
[..]
Klopt, maar die hoeven het toch niet terug te betalen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Sterker nog. MBO-ers worden ook student genoemd, betalen ook collegegeld en krijgen ook stufi en een OV-jaarkaart.
Is wel doodzonde. Maarja, in zekere zin blijft het je eigen keus. Wat dat betreft ben ik ook niet falikant tegen een leenstelsel.quote:
dat is dus niet zo, iedereen betaalt daar aan mee. Dus ook die persoon die zelf nooit gestudeert heeft. Dat is oneerlijk, aangezien studeren meestal ervoor zorgt dat je later veel zal verdienen. Waarom moeten mensen die zelf altijd modaal zullen blijven verdienen ervoor moeten opdraaien dat jij een goed salaris kan krijgen? Waarom is het zo raar dat mensen die later zelf veel gaan verdienen daar dan niet ook gewoon zelf voor investeren?quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:57 schreef xenobinol het volgende:
Studeren moet betaald worden uit de algemene middelen, na de studie mag je je hele leven dik meebetalen aan Nederland BV. Het draagkrachtprincipe ligt hier aan ten grondslag, de zwakken (arme studenten?) worden geholpen door de rijken en als je dan later zelf rijk word mag je hetzelfde doen voor de nieuwe armen. Lijkt mij een prima deal toch?
Omdat, anders de gehele economie in elkaar dondert? Jij betaalt nu toch ook voor collectieve voorzieningen voor iemand anders en iemand anders zijn pensioen...hallo...Verzorgingsstaat jewtz.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
dat is dus niet zo, iedereen betaalt daar aan mee. Dus ook die persoon die zelf nooit gestudeert heeft. Dat is oneerlijk, aangezien studeren meestal ervoor zorgt dat je later veel zal verdienen. Waarom moeten mensen die zelf altijd modaal zullen blijven verdienen ervoor moeten opdraaien dat jij een goed salaris kan krijgen? Waarom is het zo raar dat mensen die later zelf veel gaan verdienen daar dan niet ook gewoon zelf voor investeren?
Mensen die nooit iets breken betalen ookquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
dat is dus niet zo, iedereen betaalt daar aan mee. Dus ook die persoon die zelf nooit gestudeert heeft. Dat is oneerlijk, aangezien studeren meestal ervoor zorgt dat je later veel zal verdienen. Waarom moeten mensen die zelf altijd modaal zullen blijven verdienen ervoor moeten opdraaien dat jij een goed salaris kan krijgen? Waarom is het zo raar dat mensen die later zelf veel gaan verdienen daar dan niet ook gewoon zelf voor investeren?
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Maar een studie is een combinatie van een collectief en een individueel goed. Wij als samenleving - zowel rijk als arm - hebben er erg veel baat bij als iedereen - of zoveel mogelijk - hoog is opgeleid. De samenleving dient dit dan ook te ondersteunen, hoewel mensen ook hun eigen bijdrage moeten leveren. Het is dus niet geheel oneerlijk dat niet studerende mensen meebetalen aan mensen die dat wel doen, zij plukken daar direct en indirect ook de vruchten van.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
ja, maar dat pensioen is voor iedereen gelijk, net als de zorgvoorzieningen. Onderwijs zal niet voor iedereen altijd even bereikbaar zijn omdat niet alle mensen die capaciteiten hebben. Uiteraard betaalt iedereen collectief voor de basis onderwijsvoorzieningen zoals basisschool en middelbaar onderwijs. Maar het is echt niet zo erg (eerder gewoon rechtvaardig) als het onderwijs dat maar door een gedeelte van de bevolking gedaan kan worden (vanwege capaciteiten) door dat gedeelte zelf als investering gedaan wordt, zeker als dat gedeelte vaak ook nog eens het meest gaat verdienen. Op dit moment is jouw slager er voor aan het zorgen dat je zelf bankdirecteurtje kan worden, op zijn kosten. Dat is gewoon onrechtvaardig, en daarnaast stimuleert het huidige systeem de student ook niet genoeg om het maximale uit zijn studie te halen (de zesjescultuur).quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:02 schreef Killaht het volgende:
[..]
Omdat, anders de gehele economie in elkaar dondert? Jij betaalt nu toch ook voor collectieve voorzieningen voor iemand anders en iemand anders zijn pensioen...hallo...Verzorgingsstaat jewtz.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:03 schreef Jungpionier het volgende:
Wie let dan op de banken of mogen die allemaal zelf bepalen aan wie ze een lening geven en aan wie niet en wat zijn hun voorwaarden?
Heeft een jongere uit een bijstandsgezin de zelfde kansen op een lening als een zoon van twee advocaten?
Gratis OV chipkaart is prima, zo stimuleer je dat studenten vaker thuis zullen blijven wonen, wat geld en woonruimte voor anderen scheeld. Met een fiets rij je niet elke dag op en neer door het halve land.
Banken geven die leningen niet, dat doet DUO. En de leenvoorzieningen zijn dusdanig gunstig dat een kind uit een bijstandsgezin qua leenmogelijkheden veel meer opties heeft dan die van twee advocaten. Daarnaast staat de schuld niet eens in het register, dus technisch hoef je niet eens te spreken van een echte schuld.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:03 schreef Jungpionier het volgende:
Wie let dan op de banken of mogen die allemaal zelf bepalen aan wie ze een lening geven en aan wie niet en wat zijn hun voorwaarden?
Heeft een jongere uit een bijstandsgezin de zelfde kansen op een lening als een zoon van twee advocaten?
Gratis OV chipkaart is prima, zo stimuleer je dat studenten vaker thuis zullen blijven wonen, wat geld en woonruimte voor anderen scheeld. Met een fiets rij je niet elke dag op en neer door het halve land.
Ga kranten lopen, tuinbouw, schoonmaak etcetc. Het is echt heel moeilijk allemaal tegenwoordig. De jeugd had het 20 jaar terug echt een stuk makkelijker ........quote:Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef fs180 het volgende:
[..]
Gaat niet, ze nemen alleen 16 jarigenen aan, iemand van 18 is te oud
Dus iemand uit een arbeidersmilieu met een IQ van 140+ heeft geen kans om te studeren en een Goois meisje met een IQ van -100 wel?quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Any thoughts?
Iemand met een IQ van 140 zal zelf wel inzien dat een investering in zichzelf verstandig is.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:17 schreef DeTolk het volgende:
[..]
Dus iemand uit een arbeidersmilieu met een IQ van 140+ heeft geen kans om te studeren en een Goois meisje met een IQ van -100 wel?
Dat komt echt de kwaliteit ten goede
Hmm volgens mij is dat dan ook wel terecht. Rijke ouders kunnen best wel een kamertje voor hun kids betalen, zou ik ook doen als ik het geld had. Ouders die zelf van uitkering leven kunnen dat natuurlijk niet maar hun kinderen kregen met de studifinancering nog steeds de zelfde kans op een studie.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:09 schreef boem-dikkie het volgende:
[..]
Volgens mij scheelt het qua studiefinanciering wel een hoop wat je ouders verdienen op het moment.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:19 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Iemand met een IQ van 140 zal zelf wel inzien dat een investering in zichzelf verstandig is.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:47 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Eens, je moet iedereen de mogelijkheid geven om te kunenn studeren, vandaar dat er ook een gunstige regeling getroffen moet worden mbt het lenen. Verder heb ik het idee dat we op het moment niet echt bezig zijn met het creeren van een kennis economie! De gemiddelde HBOer is niet veel slimmer aan het eind van z'n studie dan toen die begon.
Will overigens geen HBO vs WO bash starten.
Ik ben ook wel een voorstander van een prestatiegerichte beurs, maar je moet wel oppassen dat je niet iedereen naar het MBO jaagt terwijl er genoeg studenten tussen zitten die ook HBO hadden kunnen afronden.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:37 schreef BasementDweller het volgende:
Ik heb een briljant idee. De studiefinanciering zou afhankelijk moeten gemaakt van de prestaties. Dus hoe hoger de cijfers die je haalt en hoe meer ECTS t.o.v. de rest van de andere studenten van dezelfde opleiding in dat jaar, hoe meer stufi je krijgt. De tijd die je in leren steekt om zo goed te presteren, ipv te werken, wordt daarmee gedeeltelijk gecompenseerd. Zo wordt goed presteren beloond (geen zesjescultuur) en trekt het HBO en het WO minder ongemotiveerde studenten aan. Want mensen die denken dat ze op WO-niveau ondergemiddeld presteren, zullen eerder overwegen HBO te gaan doen. En mensen die op de Havo amper meekomen, zullen minder snel HBO gaan doen. Zo stijgt het niveau op HBO én op het WO en wordt er bezuinigd.
moet je je wel afvragen op wat voor manier (hakken over de sloot)quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik ben ook wel een voorstander van een prestatiegerichte beurs, maar je moet wel oppassen dat je niet iedereen naar het MBO jaagt terwijl er genoeg studenten tussen zitten die ook HBO hadden kunnen afronden.
Nee nu begin je goed om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes. Als ze met de hakken HBO kunnen doen zijn ze dus niet voldoende gekwalificeerd. Dus dat wordt dan iets andersquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:41 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik ben ook wel een voorstander van een prestatiegerichte beurs, maar je moet wel oppassen dat je niet iedereen naar het MBO jaagt terwijl er genoeg studenten tussen zitten die ook HBO hadden kunnen afronden.
Dan zou je een student 8 jaar op school houden i.p.v. 4 jaar, dat gaat juist alleen maar heel veel extra geld kosten...quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:42 schreef DeTolk het volgende:
[..]
moet je je wel afvragen op wat voor manier (hakken over de sloot)
Soms is het beter om eerst een stapje terug te doen, en later de hogere vervolgstudie te doen
Iemand die met zesjes binnen de gestelde tijd een opleiding weet af te ronden voldoet dus aan de gestelde normen...quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:45 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Nee nu begin je goed om vervolgens terug te vallen in oude gewoontes. Als ze met de hakken HBO kunnen doen zijn ze dus niet voldoende gekwalificeerd. Dus dat wordt dan iets anders
Zoiets is inderdaad beter dan iedereen laten lenen. Maar jammer genoeg gaat het er alleen om het onderwijs zo goedkoop mogelijk te maken voor de overheid, niet om de kwaliteit te verbeteren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:37 schreef BasementDweller het volgende:
Ik heb een briljant idee. De studiefinanciering zou afhankelijk moeten gemaakt van de prestaties. Dus hoe hoger de cijfers die je haalt en hoe meer ECTS t.o.v. de rest van de andere studenten van dezelfde opleiding in dat jaar, hoe meer stufi je krijgt. De tijd die je in leren steekt om zo goed te presteren, ipv te werken, wordt daarmee gedeeltelijk gecompenseerd. Zo wordt goed presteren beloond (geen zesjescultuur) en trekt het HBO en het WO minder ongemotiveerde studenten aan. Want mensen die denken dat ze op WO-niveau ondergemiddeld presteren, zullen eerder overwegen HBO te gaan doen. En mensen die op de Havo amper meekomen, zullen minder snel HBO gaan doen. Zo stijgt het niveau op HBO én op het WO en wordt er bezuinigd.
Het lijkt alsof je zegt dat studenten uit de hogere klassen juist meer gemotiveerd zijn en uit de lagere klassen alles verneuken. Dit is juist andersom want de rijke studenten kunnen het zich veroorloven om de boel te vernaaien, de lagere klassen niet, die hebben tenminste motivatie.quote:Op woensdag 14 juli 2010 10:43 schreef Regenbui het volgende:
[..]
Any thoughts?
Alleen weet je vantevoren niet of iemand met een zesjesmentaliteit het gaat redden. Ach ik vind het best zolang het maar wordt afgekapt. Overigens net als alle overige subsidie/uitkeringspotjes. Lekker mee kappen. Ga maar werken voor je geld.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Iemand die met zesjes binnen de gestelde tijd een opleiding weet af te ronden voldoet dus aan de gestelde normen...
Dit is sowieso het probleem van alle collectivisering. Ik ben best voor het afschaffen van de stufi, afschaffen van de subsidie op de studie, maar dan ook voor een vlaktaks zodra je afgestudeerd bent. Dan is het een eerlijke afweging of je wel of niet gaat studeren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:00 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dit proberen ze nu al tegen te gaan natuurlijk, bijvoorbeeld door in het eerste jaar al eisen te stellen aan het minimaal aantal te behalen studiepunten. Door nu de stufi alleen voor de duur van één opleiding te verstrekken, probeert men te voorkomen dat studenten niet vier of vijf opleidingen 'proberen'.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:53 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Alleen weet je vantevoren niet of iemand met een zesjesmentaliteit het gaat redden. Ach ik vind het best zolang het maar wordt afgekapt. Overigens net als alle overige subsidie/uitkeringspotjes. Lekker mee kappen. Ga maar werken voor je geld.
Mij zal je nooit in de kroeg zien andersquote:Op woensdag 14 juli 2010 12:13 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ga kranten lopen, tuinbouw, schoonmaak etcetc. Het is echt heel moeilijk allemaal tegenwoordig. De jeugd had het 20 jaar terug echt een stuk makkelijker ........
Ik vind het maar raar,.. ze hebben geen geld, ze hebben geen huis ze hebben helemaal niets en toch zitten ze dagelijks in de kroeg.... studenten![]()
Probleem is dat veel ouders toch geen behoefte hebben om alles voor hun kind te betalen. En de lage inkomen hebben niet genoeg aan de subsidies. Daar kunnen ze net de maandelijkste studiekosten mee betalen, geen boeken, huis, eten and bijkomende zaken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 12:22 schreef Jungpionier het volgende:
[..]
Hmm volgens mij is dat dan ook wel terecht. Rijke ouders kunnen best wel een kamertje voor hun kids betalen, zou ik ook doen als ik het geld had. Ouders die zelf van uitkering leven kunnen dat natuurlijk niet maar hun kinderen kregen met de studifinancering nog steeds de zelfde kans op een studie.
Ik vraag me dus af of het met een bank lening en de waarschijnlijk straks uit de bodem schietende privé stufi-bedrijven niet juist andersom gaat gebeuren...
kun je net zo goed geld over de balk gooienquote:Op woensdag 14 juli 2010 13:15 schreef fs180 het volgende:
Stop ontwikkelingshulp en maak het onderwijs volledig gratis!
Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niksquote:Op woensdag 14 juli 2010 11:59 schreef fs180 het volgende:
[..]
Dus maken we er maar een ontwikkelingsland van over 10 jaar?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:31 schreef Homey het volgende:
[..]
Onderbouw dat eerst maar eens, want met zo'n holle soundbite kan ik niks
Dat doen we nu al, dus ik zeg, maak studeren gratis voor minimaal 4 jaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:29 schreef rubje het volgende:
[..]
kun je net zo goed geld over de balk gooien
Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:50 schreef Grumpey het volgende:
Stel je voor dat we net zo'n onderwijssysteem krijgen als in andere westerse kenniseconomie landen die nu net zo hard op weg zijn ontwikkelingsland te worden als dat wij zullen zijn als we de stufi veranderen in een gunstig leenklimaat.
Paniekreacties werken voor mij juist averechts.
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ach, feit is dat het onderwijs nu niet meer is wat het geweest is, en dat is niet in de laatste plaats door de instelling van veel studenten. Veel studenten die ik ken zitten bijna dagelijks in de kroeg, dragen dure merkkleding en rijden auto. Sorry, maar dan heb je de stufi niet echt nodig lijkt me...
En ze zien eindelijk in dat studeren niet gratis is...quote:Op woensdag 14 juli 2010 13:59 schreef Grumpey het volgende:
helemaal mee eens. Het effect wat vanuit de studiefinanciering uitgaat is eigenlijk niet meer relevant in de huidige tijd. Eventuele ouder-draagkracht verschillen kunnen perfect opgevangen worden in het leensysteem, waarmee studenten als bij-effect ook nog eens directer betrokken raken bij het succes/falen van hun eigen studie-inzet.
Ik begeleid heel veel stagiairs (voornamelijk HBO) en die barsten bijna allemaal van de tijd (voltijdstudie van 3 dagen per week...), het geld (komen vaak met de auto naar stage) en verschijnen regelmatig met een kater ten tonele...quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:00 schreef Hondenfluitje het volgende:
Dan hangt het er maar zeer vanaf waar je woont denk ik, ik kom ze weinig tegen op mijn school. Er zijn wel mensen die dagelijks naar de kroeg gaan, maar die presteren helemaal niks op school en voelen dat op de langere termijn wel. Met kleding valt het allemaal wel mee en er zijn best wat mensen die een auto rijden, maar dat is vaak een ragbak of de auto van hun ouders.
Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:03 schreef Avey het volgende:
Hmm nou ja. Op zich snap ik de argumenten wel. Ik zou hier voor zijn als het geld wat hier mee bespaard wordt direct geïnvesteerd wordt in de universiteiten om de kwaliteit van de studies te verbeteren. Ik las ook al de suggestie van subsidies voor bepaalde studies, vind ik ook wel een goed idee.
Maar eerlijk gezegd heb ik zeer weinig vertrouwen in deze mengelmoes van een regering om dat daadwerkelijk te doen. Uiteindelijk zal het dus de kwaliteit van het onderwijs alleen maar verder onderuit halen en zal Nederland dat beetje hoogopgeleiden wat we nog hebben kwijt raken aan landen met een gunstiger belastingklimaat.
Uiteraard.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:10 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Overigens heb je hier wel goed punt. In mijn ogen moet het bespaarde geld ook daadwerkelijk terugvloeien in de kwaliteit van het onderwijs (bijvoorbeeld afschaffing van de regel dat universiteiten betaald worden naar ratio afgestudeerden, maar op basis van visitaties worden afgerekend, en ook meer intensief onderwijs, eigenlijk moeten alle opleidingen zoals geneeskunde geregeld worden in het ideale geval). Daarnaast vind ik het ook een voorwaarde dat leenmogelijkheden goed uitgewerkt en gunstig zijn. Ook collegegelden moeten reeel blijven.
Maar met 2 intellectuele partijen in het mogelijke kabinet geef ik het nog de voordeel van de twijfel.
Men heeft er toch zelf voor gekozen.... heerlijke sociale regering, top!quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:14 schreef Avey het volgende:
[..]
Uiteraard.
Ik zie vooral doembeelden waarin de PvdA en GL dit vrijgekomen geld willen investeren in ontwikkelingshulp of bijstand of zoiets. Of dat VVD het wil gebruiken om een algehele belastingverlaging te financieren. Met andere woorden, met dit kabinet zal het geld nooit terect komen waar het zou moeten
Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepenquote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Laat het nieuwe kabinet om te beginnen de leerplicht-/startkwalificatiegrens maar verhogen naar 21 jaar en een aanwezigheidsplicht invoeren.
Iedereen die binnen de gestelde tijd met een gemiddelde van een 7,5 of hoger slaagt, zou bijvoorbeeld 50% van zijn lening kwijtgescholden zien.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:21 schreef bohgek het volgende:
studiebeurs puur gericht op prestatie is vrij eerlijk.
Betere punten, hoger gemiddelde, eventuele nevenactiviteiten etc leveren een bonus op (lagere rente op je lening bijv)
Elk extra jaar dat je op school zit moet de student volledig zelf betalen.
Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:24 schreef Avey het volgende:
[..]
Heel productief hoor, zulke belachelijke dingen roepen
Niet iedereen vindt een 'sociale' regering top.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Men heeft er toch zelf voor gekozen.... heerlijke sociale regering, top!
We hebben het hier over studeren, niet over school.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Kun je mij uitleggen wat hier belachelijk aan is?
De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:26 schreef Avey het volgende:
We hebben het hier over studeren, niet over school.
sociaal is een rekbaar begrip. Je kan afschaffing van stufi ook sociaal uitleggen, namelijk dat dit rechtvaardiger is voor iedereen. Waar het om gaat is dat beslissingen met een visie worden genomen, ongeacht of dit een links of rechts kabinet is. Als er een visie achter zit maakt mij de richting van het kabinet echt niet uit. Helaas denken steeds minder zo en is het steeds meer korte termijn denken geworden. De huidige partijen hebben in ieder geval de schijn mee dat ze mogelijk wel eens een visie zouden kunnen neerleggen als regeerakkoord.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:23 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Men heeft er toch zelf voor gekozen.... heerlijke sociale regering, top!
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:29 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
De stufi geldt nu voor zowel MBO, HBO als WO. In met name het MBO en in iets mindere mate het HBO is momenteel sprake van zeer veel uitval omdat studenten (scholieren, ook goed) niet kunnen omgaan met de enorme vrijheid. Ze missen massaal lessen/colleges, met alle gevolgen vandien.
Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
In het MBO wordt nu bijna alles toegelaten (flink te laat komen, de les in- en uitlopen, eten in de les, MSN'en in de les, muziek luisteren tijdens de les, enz.) om de leerlingen maar op school te houden. Hoe ik dit weet? Uit ervaring. Niet in de klas, maar voor de klas.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:36 schreef Kimbell het volgende:
In het MBO is al een aanwezigheidsplicht. Blijft iemand zonder geldige reden minimaal 5 wkn weg, dan moet de school dit melden bij DUO en wordt de stufi stopgezet,.
Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:38 schreef Avey het volgende:
[..]
Als ik jouw posts zo lees heb je volgens mij gewoon een persoonlijke afkeer jegens studenten.
Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:37 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als je er directe consequenties (bijv. m.b.t. de sociale lening) aan kan verbinden zal het zeker helpen ja. Overigens vind ik de halflege klaslokalen/collegezalen op vrijdagochtend ook ingaan tegen het principe van studeren, maar da's mijn persoonlijke mening.
Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Integendeel; ik wil ze daar hebben waar ze thuishoren: een onderwijsinstelling.
Ben ik deels met je eens. Er zijn studenten die wegblijven omdat ze er niet genoeg uit kunnen halen, maar er zijn ook zeer zeker studenten die wegblijven uit gemakzucht. Onder die groep is relatief heel veel uitval omdat ze er te laat achterkomen dat ze de lessen/colleges toch echt nodig hadden. Dat moet je mijns inziens tegengaan. Voor het MBO en misschien toch ook het HBO zijn een aanwezigheidsplicht volgens mij echt wel een uitkomst kunnen zijn hoor, vooral als je er een gunst (zoals ik al zei kun je hier de lening voor gebruiken) tegenover stelt.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:41 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Halflege zalen zijn inderdaad een probleem, maar niet omdat studenten niet naar de collegebanken gaan, maar meer omdat dit een indicatie is dat ons onderwijs gewoon te makkelijk is geworden. De zalen zouden vol moeten zitten omdat men anders niet de stof onder de knie kan krijgen omdat deze verder gaat dan ze nu gewend zijn.
Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:43 schreef Avey het volgende:
[..]
Dan verschillen wij nogal wat van mening over wat een student is. Geeft niet, maar ik ben blij dat de regering in ieder geval niet zo conservatief is als jij.
quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:32 schreef Avey het volgende:
[..]
En jij denkt dat een aanwezigheidsplicht ook maar enigszins helpt? Misschien voor het MBO, die mensen hebben meer sturing nodig. Maar voor HBO en hoger gaat het nogal in tegen het principe van studeren.
Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:02 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Mwah, volgens mij hebben de meeste jongeren wel een mate van sturing nodig. Wat dat betreft ben ik ook wel voor wat meer conservatisme. Niks mis met een stok achter de deur!
Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:10 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Precies. Daarnaast zie ik niet wat er conservatief is aan:
-Studenten/scholieren IN de schoolbanken willen hebben teneinde kun kansen te vergroten
-Goede prestaties belonen
-Aanwezigheid belonen
De kwaliteit van het onderwijs moet zeker omhoog, maar het aantal afgestudeerden ook. En dan niet op een kunstmatige manier waarbij de criteria bijgesteld worden natuurlijk...quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:16 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen: in mijn ogen is dit punt gewoon een stuk minder belangrijk dan de achteruitgang in kwaliteit van het onderwijs, en alle aandacht die dit zou opslokken zou zonde zijn.
Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 14:45 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Deze topic gaat over de stufi, en die geldt niet alleen voor wat jij ziet als student.
Maatregelen om de kansen van de studenten/scholieren te vergroten ja. Naast het feit dat ik zelf ook student ben geweest, heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken. Dus ik zal er wel geen goed beeld van hebben.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:31 schreef Avey het volgende:
[..]
Zeg, jij begon over allerlei andere maatregelen in dit topic. Jouw idee van een student klopt gewoon niet met de werkelijkheid.
Ik ben zelf student dus heb wel een behoorlijk goed beeld.
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
heb ik als stagebegeleider dagelijks met studenten te maken.
Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:35 schreef Avey het volgende:
En je ziet niet in hoe dit een vertekend beeld kan geven?
Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:40 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Studenten geven stuk voor stuk ZELF aan dat ze veel vrije tijd te hebben, weinig doen/hoeven doen voor hun opleiding, zich niet genoodzaakt voelen om goed te presteren want 'studiepunten zijn studiepunten'...
Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden. Een goede stok achter de deur (financieel voordeel) kan daar mijns inziens flink aan bijdragen. Lege lokalen/collegezalen kosten heel veel geld, vergeet dat niet. En studenten/scholieren die zich het straks niet meer kunnen veroorloven om hun studie af te ronden, daar heeft niemand iets aan.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:46 schreef Avey het volgende:
Ja dat weten we, de algemene kwaliteit is niet al te best. Maar dat jij denkt dat geforceerde discipline helpt... ik heb er een hard hoofd in. Dat is eigenlijk alleen maar de symptomen bestrijden. Direct de kwaliteit van het onderwijs verbeteren zoals iemand anders ook al opperde heeft een veel beter effect op de lange termijn.
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.quote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:55 schreef Avey het volgende:
Dat zal een consequentie zijn van het verbeterde onderwijs. Betere begeleiding, hogere kwaliteit leerstof en vooral minder gesjoemel met cijfers door universiteiten om maar meer subsidie van de regering te krijgen. Dat zal een tijdje duren, en het aantal afgestudeerden zal waarschijnlijk zakken.
Maar om nou meteen maar weer over te stappen op geforceerde discipline vind ik te ver gaan, zeker voor universiteiten staat liberaliteit hoog in het vaandel.
Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moetquote:Op woensdag 14 juli 2010 @ 15:59 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wat het WO betreft ben ik groot voorstander van een prestatiebeurs. De meeste WO-studenten zullen een dergelijke stok waarschijnlijk ook niet nodig hebben, maar zoals ik eerder al aangaf MBO- en HBO-studenten/scholieren zeker wel.
Dat heb ik ook nooit tegengesproken. Maar het verbaast me dat je mij conservatief en antistudent noemt terwijl ik juist aangeef:quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:00 schreef Avey het volgende:
[..]
Hmm, daar kan ik misschien nog wel in komen. Laten we zeggen dat we het in ieder geval eens zijn over het feit dat de algemene kwaliteit omhoog moet
Dat staat nauw in verband met elkaar.quote:Op woensdag 14 juli 2010 15:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dat de kwaliteit omhoog moet staat als een paal boven water, maar de houding van veel studenten/scholieren moet ook verbeterd worden.
Dat herken ik ook van mezelf, hoewel ik wel altijd trouw ben gegaan. Overigens geldt dit -nogmaals- vooral voor het WO en in veel mindere mate voor het HBO en het MBO.quote:Op woensdag 14 juli 2010 16:08 schreef Desunoto het volgende:
[..]
Dat staat nauw in verband met elkaar.
Ik heb, en vele met mij, heel veel hoorcolleges overgeslagen omdat ik na de eerste paar erachter kwam dat ze compleet nutteloos waren. Er werd helemaal NIETS toegevoegd wat al niet in lesbrieven of boeken stond. Daarvan leiden mensen af dat we niet genoeg inzet zouden tonen, terwijl het gewoon een direct gevolg is van beneden-de-maat colleges en indeling ervan.
Dat is wat ik ook de hele tijd roep.quote:En misschien moeten ze het collegegeld maar afschaffen. Dan mag de studiefinanciering ook wel weg. Want nu verschilt de stufi in de meeste gevallen van het maandelijkse schoolgeld. Als ze gewoon alleen het collegegeld voor je betalen en geen cent meer dan staat dat exact gelijk. Volgens mij scheelt dat aanzienlijk in de kosten van de overheid en de klap voor studenten is een stuk minder groot.
Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.
Fout gelezenquote:Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
Campus is stukker goedkoper dan hier een kamer nemen, en betere kwaliteit.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:10 schreef BasementDweller het volgende:
Voor zover ik gehoord heb ik studeren op een fatsoenlijke universiteit in de US of UK juist heel duur.
Ze moeten idd wel eens die maximumhuur gaan handhaven. Teveel huur betalen kost de student klauwen vol met geld, en als je er wat aan doet dan heb je ruzie met je huisbaas.
Precies, daar wordt ook een stuk minder genivelleerd waardoor je die investering ook weer eerder terugverdiend hebt. Je kunt niet beiden hebben, dat geldt zowel voor goedkoop onderwijs in de US als voor duur onderwijs hier.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:11 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat noemde ik ook, het kan altijd slechter natuurlijk. Maar waarom altijd vergelijken met deze landen?
quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Studiefinanciering afschaffen en de uitkeringen omhoog!
Daaag kennis economie, Welkom Paars+!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Precies, terwijl 4 posts eerder het voorbeeld staat!!quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:53 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Wat ga je studeren? Nederlands?
Ben ik niet met je eens. Iemand die een hogere studie heeft, heeft ook een hoger loon later, dus kunnen net zo goed hun schulden aflossen naar verhouding. Waarom de één wel en de ander niet?quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:
Ik zie de voordelen er wel van in...
MAAR
Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
Waar zie je die uitkeringen omhoog staan tegenover de afschaffing?quote:Op woensdag 14 juli 2010 21:01 schreef Revolution-NL het volgende:
Studiefinanciering afschaffen en de uitkeringen omhoog!
Daaag kennis economie, Welkom Paars+!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatiequote:Op donderdag 15 juli 2010 @ 01:00 schreef paddy het volgende:
[..]
Daarbij zou ik als aanvulling liever zien dat er een soort beloning komt. Zorg jij dat jij voor Nederland van betekenis wilt zijn, dus in Nederland blijft werken en dus niet je studie in Nederland gebruikt om in het buitenland te werken (in ieder geval de eerste tien jaar)? Zou daar van mij een soort bonus voor gegeven mogen worden om eerder van je studieschuld af te kunnen zijn.
Ik bedoel daar dus niet alleen de hogeropgeleide mee. Ik zou alleen de kennis graag in Nederland willen zien blijven..of in ieder geval voor Nederland werken, maar dan ook beloond zien wordenquote:Op donderdag 15 juli 2010 01:05 schreef Avey het volgende:
[..]
Dat is op zich wel een goed idee. Het huidige belastingklimaat jaagt hoogopgeleide mensen best snel weg, dit zou een goede stimulans zijn. Ook omdat om daarvoor in aanmerking te kunnen komen de studie eerst afgemaakt moet worden, goed voor de motivatie
Je bedoeld dat mensen die geld hebben kunnen afstuderen. Dat zijn niet perse slimme mensen, Sterker nog dat zijn meestal de luie mensen.quote:Op woensdag 14 juli 2010 14:45 schreef Oksel het volgende:
Goede regeling.
Wat minder domme maar toch afgestudeerde HBO'ers.
Het studeren in het buitenland is niet goedkoper. In het ene land liggen de collegekosten inderdaad lager, maar in die gevallen is er geen OV-kaart, geen leningmogelijkheden bij de overheid (alleen bij banken tegen markttarieven), en is vaak ook het aangeboden onderwijs ondermaats (zoals in Frankrijk). Alleen enorm rijke landen als Noorwegen en Zweden kunnen het net ietsjes gunstiger aanbieden, maar daar staan wel veel hogere belastingen tegenover.quote:Op woensdag 14 juli 2010 19:07 schreef schaal_9 het volgende:
Een slechte maatregel. Waarom kan het in het buitenland allemaal wel en is studeren daar tig keer goedkoper? Dat geldt zowel voor het collegegeld (op de UK en de USA na) als woonruimte. Ligt daar het aantal studenten lager, of dragen de ouders daar meer bij? Nederlandse studenten moeten al meer bijverdienen dan studenten in andere landen om rond te kunnen komen.
Studeren wordt onbetaalbaar in Nederland. En lang niet alle beroepen leiden tot een hoog salaris.
Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...quote:Op donderdag 15 juli 2010 00:51 schreef Sjappel het volgende:
Ik zie de voordelen er wel van in...
MAAR
Het beste imo is dat voor de grote groepen Mbo'ers en Hbo'ers stufi zal worden afgeschaft en omgevormd tot een lening. Voor Wo'ers waarvan relatief meer studenten op kamers zitten moet stufi blijven bestaan. Dit lijkt mij een goede stimulans om meer mensen een universitaire opleiding te laten volgen én het gevoel een voorrecht te hebben, dus een motivatie om de studie ook af te maken.
Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:46 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Dit vind ik echt een verwerpelijk idee. Voor veel jongeren is een universitaire opleiding gewoon onmogelijk, en dat is prima. Waarom zouden WO-studenten een gevoel moeten hebben een voorrecht te hebben? Wat een elitair gedoe zeg. En daarnaast; volgens jouw idee heeft een MBO'er of HBO'er die op kamers wil pech, en een WO'er die thuis blijft wonen een extraatje...
Precies. Wel is het zo dat WO'ers vaker genoodzaakt zijn om op kamers te gaan omdat de reisafstand te groot is. Dat dit straks bijna niet meer te betalen is begrijp ik best, maar zoals Paddy ook al aangeeft heeft een WO'er een grotere kans op een goedbetaalde baan, en zal die lening dus niet zo'n groot probleem vormen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 10:50 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Het is een enorm verwerpelijk idee, omdat daarmee het verschil tussen klassen in de samenleving alleen maar vergroot wordt. Daarnaast blijkt dat geld geven aan studenten helemaal niet opgevat wordt als een extra voorrecht/luxe/stimulans om goed te studeren. Dit blijkt alleen maar het geval te zijn als studenten opeens zelf verantwoordelijk worden voor hun financien.
Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen. Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef speknek het volgende:
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
Ooit aan gedacht dat er geen beleidsmaker of verantwoordelijke is die ook maar een kut geeft om de mening van jan met pet? En met reden.. Je moet flink wat kunnen willen mensen je serieus nemen of waarde hechten aan je opvattingen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef speknek het volgende:
Het verschil tussen klassen in de samenleving mag best weer een beetje vergroot worden, als je ziet dat ze bij het journaal bij ingewikkelde kwesties nu al liever 'de mening van het volk' peilen, dan van iemand die er verstand van heeft. Tegenwoordig is ergens verstand van hebben een diskwalificatie, want hun praten niet over wat wij denken. Een egalitaire samenleving is er eentje waarbij iedereen geesteszwak is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat mobiliteit tussen klassen mogelijk blijft.
Proost!quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
Het feit dat ze jan met de pet vragen is juist omdat de verschillen in de samenleving zo groot zijn geworden, en de jan-met-de-pet mening dus niet meer overeenkomt met die van een expert. Sterker nog, dat de partijen onderling helemaal vervreemd van elkaar zijn geworden.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:11 schreef speknek het volgende:
Die 50% wordt niet behaald door het bestaan van de studiefinanciering, er blijkt dus dat alleen de leenvoorzieningen al toereikend zijn om de toegankelijkheid van het hoger onderwijs voor alle lagen van de bevolking net zo groot te houden. Talentbeurzen zijn inderdaad goede leenvoorzieningen.quote:Op donderdag 15 juli 2010 17:08 schreef ShadyLane het volgende:
Eerst moeten er zoveel mogelijk mensen gaan studeren en wordt er een kabinetsdoelstelling geformuleerd van 50% hogeropgeleiden, vervolgens vinden we het ineens toch wel een beetje duur, dat al die studenten collegezalen bevolken, apparatuur gebruiken, docenten nodig hebben en stufi moeten.
Make up your mind, zou ik zeggen.
Als ik paars-plus was schafte ik inderdaad de stufi in zijn huidige vorm af, want massa's mensen allemaal een schijntje geven lijkt me niet het toppunt van zinnigheid. Maar ik stelde daarbij dan wel substantiele talentenbeurzen in.
Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoendequote:Op donderdag 15 juli 2010 10:56 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Als daarnaast mijn idee m.b.t. korting op de lening bij goede prestaties en hoge aanwezigheid doorgevoerd wordt, is het terugbetalen helemaal peanuts.
Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:
[..]
Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende) en ben weken niet op school geweest
Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:20 schreef fs180 het volgende:
[..]
Hoge aanwezigheid zegt natuurlijk helemaal niets. Als je alles snapt er prima cijfer haalt hoef je niet naar school om daar uren lang naar incompetente mensne te luisten. Ik sta gem een 7 (ja niet hoog, maar wel voldoende) en ben weken niet op school geweest
Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.quote:Op donderdag 15 juli 2010 11:35 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Je moet er mijns inziens voor waken dat goede opleidingen straks alleen maar betaalbaar zijn voor studenten met rijke ouders. Ook Jan de stratenmaker (of hoe hij ook genoemd werd eerder in deze topic) kan een kind hebben met een hoog IQ, dus ook dat kind moet de mogelijkheden hebben zich optimaal te ontwikkelen.
Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.quote:Verschil in opleidingsniveau mag er zeker zijn, in klasse ook, maar het juiste niveau van onderwijs moet voor iedereen toereikend zijn in mijn ogen.
Uitkering afschaffen, studiefinanciering afschaffen en alle andere extra'tjes ook afschaffen. Ik ben voor het Amerikaanse systeem waar je , wanneer je goed presteert alles kunt veroorloven en waar de zwakken vanzelf uitsterven. Hard ik weet het, maar ik ben ook een lul.quote:Op donderdag 15 juli 2010 12:29 schreef Athlon64x het volgende:
uitkeringen afschafen studie financiering omhoog school moet je werk uitkering mensen doen niks
Niet alle rijke ouders doen dit hoor.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef Gia het volgende:
[..]
Ook dat kind van Jan kan studeren, alleen blijft die zitten met een lening.
Dat onderscheid is er nu toch ook al!! Rijke papa's kopen tijdelijk een pand in de plaats waar de uni staat, zodat kindlief gratis woont en nog inkomsten kan verkrijgen door het pand deels te verhuren aan medestudenten. Is de studie klaar, dan kan papa het pand weer verkopen.
Ook hoeven kinderen van rijke ouders nu geen extra lening aan te vragen. Pa betaalt dat allemaal wel.
Dus, die blijven nu niet zitten met een studieschuld. Terwijl dat voor dat kind van Jan wel zo is.
Oftewel, zoveel verandert er niet. Rijke mensen kunnen nu eenmaal meer dan arme mensen.
[..]
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar het zou mij niets verbazen als er straks studenten zijn die niet voor de universiteit van hun keuze zouden gaan omdat deze te ver van het ouderlijke huis is, en misschien zelfs wel uitwijken naar het HBO (want bereisbaar).quote:Neem aan dat het juiste niveau van onderwijs al voor iedereen toereikend is. En bereikbaar blijft dat ook. Het kost alleen wat. Nu ook al.
Dus?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:38 schreef BasementDweller het volgende:
In de VS ben je al snel $40k kwijt aan 4 jaar studeren, terwijl je hier eerder rond de ¤20k zit, en als je daar de stufi vanaf trekt nog maar ¤8k.
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_the_United_States#Cost
En als je op een private university zit, waar het niveau ook beter is, dan betaal je je helemaal scheel. $15k-$50k aan tuition fees per jaar is normaal.
Klopt, enige stimulans om mijn best te doen ontbreekt natuurlijk, ben ook wel beetje op zoek naar iets met meer uitdaging. Maar er zitten er ook die gewoon kei en keihard moeten leren om het te halen. Die zijn nu gewoon extra tijd kwijt omdat ze moeten werken. Imo moet iemand zich volledig op het studeren kunnne richten, alleen dan heeft echt iedereen een goede kans op een opleiding. En hboers moeten natuurlijk omhoog kunnne werken naar wo zonder hier zelf voor op te moeten draaien.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:25 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Dit geeft alleen maar aan dat jouw opleiding ondermaats is, en dat je zelf niet het maximale uit jezelf haalt. Eigen keus natuurlijk, maar afschaffen van 'gratis geld' kan mensen wel extra motivatie geven om dat wel te doen. Je bent een prachtig voorbeeld van iemand dat aangeeft dat het huidige systeem te kort schiet.
Dat komt natuurlijk door twee grote factoren: 1) mbo is het laagste, en wordt dus een soort stoffig hoekje onder mat, waar je iedereen in stopt de hoger niet haalt. 2) mbo is op praktijk gericht, weinig tot geen zelfstudie; colleges vormen is dan de manierop iets op te steken. Bij wo kun je het veroorloven niet naar het college te gaan maar het boek te pakken.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 12:27 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Zoals ik al eerder heb aangegeven, zijn scholieren/studenten die wegblijven uit de les mede een oorzaak van de relatief hoge uitval binnen het MBO, en in mindere mate ook het HBO. Scholieren/studenten die hun opleiding niet afmaken, kosten de staat bergen met geld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |