abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 juli 2010 @ 16:41:28 #1
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_83769869
quote:
Culinair Filosoof Will Jansen gaf een lezing op de TU Delft over Veilig Voedsel. Iemand die zelf ervaart en zichzelf vragen stelt die jij je misschien ook weleens stelt. Wat is er aan de hand, wat eet ik nou echt, wat is er waar van al die kreten ?In simpele taal vertelt hij wat er heel globaal gezien aan de hand is met ons ‘gewone’ eten.Volgens Will Jansen wordt de consument ‘gore troep’ aangesmeerd. En: wat je dénkt te eten is niet wat je krijgt. Hij schreef ook ‘Wat zit er in uw eten?‘ en is uitgever en hoofdredacteur van het culinaire magazine Bouillon. ...
bron
Het is wel duidelijk dat we utterly crap in de winkels hebben liggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Lambiekje op 08-07-2010 09:22:45 ]
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_83769960
Mensen willen gewoon niet meer betalen voor gezonder eten als ze goedkoop en ongezond eten kunnen krijgen. Het is idioot om te zien hoe goedkoop sommige producten zijn.
pi_83770022
kijk je wel eens de keuringsdienst van waarde Lambiekje? Zo niet, aanrader wat dit soort zaken betreft!
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  Moderator woensdag 7 juli 2010 @ 17:03:28 #4
249559 crew  Lavenderr
pi_83770858
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:43 schreef Citizen.Erased het volgende:
Mensen willen gewoon niet meer betalen voor gezonder eten als ze goedkoop en ongezond eten kunnen krijgen. Het is idioot om te zien hoe goedkoop sommige producten zijn.

Mensen kunnen lang niet altijd kiezen voor biologische produkten, ze hebben er eenvoudigweg het geld niet (meer) voor. En nu we midden in de crisis zitten is het eerste dat mensen doen besparen op eten, de huur, hypotheek en de andere vaste lasten kún je niet op besparen, wel op kleding en eten en luxe artikelen. En vergis je niet hoor, er zitten momenteel heel veel mensen krap.
pi_83771390
Het probleem zit 'm niet alleen in biologisch of niet biologisch maar vooral ook in vers of zwaar bewerkt. Vers voedsel is niet eens zo duur, maar mensen zijn niet meer gewend om tijd te besteden aan koken en missen soms de benodigde vaardigheden. bv. In Kipnuggets van de Mac zit bitter weinig kip en verder vooral veel troep die moet verhullen dat er geen kip in zit. Zelf kipnuggets maken is niet zozeer duurder maar kost tijd en enige kooktechniek.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 7 juli 2010 @ 17:59:40 #6
52357 Lambiekje
pi_83772675
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 16:44 schreef oompaloompa het volgende:
kijk je wel eens de keuringsdienst van waarde Lambiekje? Zo niet, aanrader wat dit soort zaken betreft!
ja ...

waar ik me het meest over verbaast heb was die uitzending over asperges. Het is toch van de zotte dat we het in de woestijn van Peru planten. Het is dus wel degelijk mogelijk om knap water te hebben op moeilijk plaatsen. Knap water voor mensen levert geen geld op dus het gebeurd niet.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  Moderator woensdag 7 juli 2010 @ 18:02:20 #7
249559 crew  Lavenderr
pi_83772736
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 17:59 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

ja ...

waar ik me het meest over verbaast heb was die uitzending over asperges. Het is toch van de zotte dat we het in de woestijn van Peru planten. Het is dus wel degelijk mogelijk om knap water te hebben op moeilijk plaatsen. Knap water voor mensen levert geen geld op dus het gebeurd niet.

Planten ze asperges in Peru?? Waarom? Te weinig ruimte hier?
  woensdag 7 juli 2010 @ 18:14:15 #8
13132 Core.
schizo eend
pi_83773044
Dit kleine boekje is erg handig wbt E-nummers/gif in voedsel: "Wat zit er in uw eten?"

Heb 'm altijd bij me bij het boodschappen doen.

quote:
Beschrijving
De gifgids "Wat zit er in uw eten?" is een bewerking van Will Jansen naar het een Frans gidsje van Corinne Couget.

Schokkende feiten over de e-nummers in onze voeding passeren de revue. De onschuldige consument in de supermarkt lijkt door gifmengers te worden misleid. Aspartaam (E951) dat veel in lightproducten wordt gebruikt is de grootste boosdoener. "Het is puur gif met een lijst van bijwerkingen die variëert van
lichte hoofdpijn tot hersentumoren" aldus de auteur. Het gidsje is handzaam opgemaakt in pocketformaat zodat iedereen het bij zich kan hebben tijdens het boodschappen doen. De E-nummers staan opgesomd met een uitleg en wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken. Groen is ok, oranje is oppassen en rood is absoluut vermijden. De meeste E-nummers staan in het rood. Men verwacht niet dat giftige ingrediënten door de autoriteiten toegestaan worden. Het bestuderen van etiketten en verpakkingen levert pas een schat aan informatie zodra men kan opzoeken wat de toevoegingen betekenen.

Couget bestudeert al meer dan veertien jaar de giftigheid van voedseladditieven en heeft tientallen internationale onderzoeken naast elkaar gelegd. Van haar hand kwam het gidsje "Additifs Allimentaires". Will Jansen is als auteur van de Culinaire Almanak en uitgever van het tijdschrift Bouillon "culinair expert". Hij liep in Frankrijk tegen dit gidsje op en werd er zo door gegrepen dat hij besloot het te vertalen voor de Nederlandse markt. Er is geen gids als deze in ons land. Het is klein genoeg om in je tas te steken en overal mee naar toe te nemen.

Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Beknopte informatie over alle in voedingsmiddelen toegestane additieven met een geregistreerd E-nummer. In het voorwoord geven de auteur aan verbijsterd te zijn hoe makkelijk er met de kwaliteit van eten wordt gemanipuleerd om de kleur, smaak, smeerbaarheid, versheid en houdbaarheid te beinvloeden. Niet alle E-genummerde additieven zijn slecht. Maar voedingsmiddelen zonder E-nummers zijn niet altijd veilig. Deze gids is opgesteld naar aanleiding van een aantal wetenschappelijke studies en internationale bronnen. Door de kleuren groen, oranje en rood wordt direct aangegeven hoe veilig een additief is. Sommige additieven die enorm gevaarlijk zijn, zoals aspartaam (E951, in veel frisdrank) en mononatriumglutamaat (E621, dat verzadiging voorkomt) krijgen extra aandacht. De auteur is een Franse onderzoekster van E-nummers. Een gidsje voor iedereen die gezond wil eten. Het is bewust in klein formaat voor in de binnenzak bij het boodschappendoen.

(NBD|Biblion recensie, Ir. K.W. Sijtsma MBA)

Productinformatie

Auteur
Corinne Couget
Co-auteur
Will Jansen
Soort
Zakformaat
Taal
Nederlands
Vertaald uit het
Nederlands
Vertaald door
A. Bellion
Afmetingen
105x10x149 mm
Gewicht
122 gr
Druk
3
ISBN10
907778828X
ISBN13
9789077788288

[ Bericht 0% gewijzigd door Core. op 07-07-2010 18:20:22 ]
Blessed are the pure in heart: for they shall see God
Blessed are the weird people (poets, misfits, writers, mystics, painters, troubadours) for they teach us to see the world through different eyes
pi_83773394
aspartaan :/

dat trekt weer een hele nieuwe can of worms open
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_83779709
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:14 schreef Core. het volgende:
Dit kleine boekje is erg handig wbt E-nummers/gif in voedsel: "Wat zit er in uw eten?"

[ afbeelding ]
[..]

Idd uitstekend boekje
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
  woensdag 7 juli 2010 @ 21:24:56 #11
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_83780355
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 21:09 schreef Kimbell het volgende:

[..]

Idd uitstekend boekje
Zolang het je niet stoort dat een groot deel niet gesubstantieerd is en uit de lucht komt vallen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:49:55 #12
52357 Lambiekje
pi_83785804
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nee ons land heeft een te kortstondig seizoen en dat is onoverkomelijk voor de AH's en SuperDeBoeren. En dus wordt er een heuse irrigatie-systeem aangelegd daar in Peru. Hier de aflevering.
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:54:42 #13
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_83786082
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:49 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Nee ons land heeft een te kortstondig seizoen
Een heuse irrigatie-systeem is aangelegd daar in Peru. Hier de aflevering.
ik Vind dat soort dingen altijd zo erg
  woensdag 7 juli 2010 @ 22:59:17 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83786354
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:54 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Allemaal door de consument, die 'verse' asperges wilt ook al is het geen seizoen.
  woensdag 7 juli 2010 @ 23:01:24 #15
52357 Lambiekje
pi_83786477
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 22:54 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Op zich is het niet erg als het maar ook gebruikt kan worden voor andere doelen. Bijvoorbeeld drinkwater voor minder bedeelden. Als onze landbouw in combi met de supermarkten dergelijke systemen kan opzetten in de woestijn, waarom kan dat dan ook niet gebruikt worden in bv Afrika. Als er naast dat meer winst gemaakt kan worden op groentes en weet ik veel ook nog iets gegeven wordt aan de plaatselijke bevolking heb ik er geen moeite mee. Als het alleen voor het winstbejag opgezet wordt vind ik het niet zo grappig dat we altijd maar verse groentes of iets in de winkel hebben. Toch.
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:23:21 #16
52357 Lambiekje
pi_83790729

Eigenlijk had ik altijd al het idee dat diëten juist de veroorzaker zijn van het dikker en dikker worden.

De stelling dat we dikker zijn geworden door de Coca-Cola Conspiracy zoals genoemd hier is niet de sugar-versie NEE NEE NEE het is de Light en ultrasmerige Zero. Je moet wel z'n grote nul zijn om dergelijke bocht te drinken.

Men weet dat zoete drop zouter is dan dubbel zoute drop?

Laatst naar het buitenzwembad geweest. Man oh man wat heb je er walgelijk dikke kinderen bij. En dat was er vroeger, 20 jaar terug, niet. Ondanks dat we toen ook gewoon de blikjes cola en dergelijk hadden.

[ Bericht 25% gewijzigd door Lambiekje op 08-07-2010 00:51:22 ]
  donderdag 8 juli 2010 @ 00:37:22 #17
52357 Lambiekje
pi_83791252
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 17:03 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Mensen kunnen lang niet altijd kiezen voor biologische produkten, ze hebben er eenvoudigweg het geld niet (meer) voor. En nu we midden in de crisis zitten is het eerste dat mensen doen besparen op eten, de huur, hypotheek en de andere vaste lasten kún je niet op besparen, wel op kleding en eten en luxe artikelen. En vergis je niet hoor, er zitten momenteel heel veel mensen krap.
Ik denk ook dat "Ik kies bewust" keurmerken er voor zorgen dat we JUIST verkeerd voedsel tot ons krijgen. Als er een dergelijk sticker op zit dan is het per definitie rotzooi dat je NIET moet kopen. Of producten waar een of andere stichting aan verbonden is.
pi_83792183
tvp, ik wil er steeds meer op letten maar het is wel duur en tijdrovend, wat weer ten koste gaat van andere dingen.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_83794622
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 00:23 schreef Lambiekje het volgende:

Eigenlijk had ik altijd al het idee dat diëten juist de veroorzaker zijn van het dikker en dikker worden.

De stelling dat we dikker zijn geworden door de Coca-Cola Conspiracy zoals genoemd hier is niet de sugar-versie NEE NEE NEE het is de Light en ultrasmerige Zero. Je moet wel z'n grote nul zijn om dergelijke bocht te drinken.

Men weet dat zoete drop zouter is dan dubbel zoute drop?

Laatst naar het buitenzwembad geweest. Man oh man wat heb je er walgelijk dikke kinderen bij. En dat was er vroeger, 20 jaar terug, niet. Ondanks dat we toen ook gewoon de blikjes cola en dergelijk hadden.

Als ik kijk naar mijn eigen jeugd (20 jaar terug), kreeg ik doordeweeks nooit drinken met prik zoals ik dat toendertijd nog noemde en chips ook niet, dat was voor in het weekend. Doordeweeks kregen we gewoon water als we echt veel dorst hadden of ranja. Moet je kijken hoeveel energie drinks frisdrank etc tegenwoordig wel niet gedronken wordt.....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:40:23 #20
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83794890
20 jaar terug was er ook al Cola Light, grote verschil was inderdaad zoals ender_xenocide aangeeft dat er toen alleen in het weekend fris werd gedronken.
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:45:29 #21
52357 Lambiekje
pi_83794973
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:20 schreef ender_xenocide het volgende:

[..]

Als ik kijk naar mijn eigen jeugd (20 jaar terug), kreeg ik doordeweeks nooit drinken met prik zoals ik dat toendertijd nog noemde en chips ook niet, dat was voor in het weekend. Doordeweeks kregen we gewoon water als we echt veel dorst hadden of ranja. Moet je kijken hoeveel energie drinks frisdrank etc tegenwoordig wel niet gedronken wordt.....
Een blikje van zo'n b-merk red bull heb je al voor 21 cent. Dat is meer dan de helft goedkoper dan een standaard blikje cola of fanta. En er gaan me toch een hoop over de toonbank.
  donderdag 8 juli 2010 @ 08:51:51 #22
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83795077
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:45 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Een blikje van zo'n b-merk red bull heb je al voor 21 cent. Dat is meer dan de helft goedkoper dan een standaard blikje cola of fanta. En er gaan me toch een hoop over de toonbank.
Maar daar zit ook een bak suiker in daar wordt je niet goed van.

pi_83795508
Energy drinks... Het lijkt wel alsof ieder kind tegenwoordig met zo een blik in de hand loopt. Niet te geloven wat er in sommigen van die drinks zit...

Biologisch voedsel, ja het is duur en voor veel mensen is het niet elke keer te betalen, maar je maakt al een veschill als je omschakelt naar biologisch vlees, of tenminste af en toe naar de bio winkel gaat. Verder moet je ook wel opletten omdat er veel producten zijn waar bio opstaat, maar geen bio inzit. Bij voorbeeld veel AH bio producten, neem nou eens het vlees bv. daar zitten gewoon niet-bio conserveer middelen op, omdat het bio alleen betrekking heeft op het dier in leven en op het feit dat het lokaal (Europa en niet bv America, dus minder CO2 uitstoot) gefokt is.

Dat aspartame en acesulfame-K averrechts werken is al lang bekend. Je krijgt door light fris meer honger omdat je wel zoet proeft en je licham hierop reageerd maar er helemaal niets inzit, waardoor je dus meer wilt eten. Dat is puur en alleen zodat je nog meer troep koopt bij de McDonald's of welke troep-zaal je dan ook kiest.

Mensen zijn gaan vergeten hoe je met voedsel om moet gaan. In ons druk leven is steeds minder tijd om zelf eens wat te gaan koken. We hebben dan ook zulke handige hulpjes, maggi-fix, connimex en knorr, hoef je alleen maar op je verse groente te pleuren en klaar! Perfect toch? het is toch belachelijk dat wij zo snel en gemakkelijk Vet-sin (smaakversterker E621) op ons eten pleuren in plaatzs van zelf even wat kruiden uit de tuin toe te voegen.
白い付
付いて行く
  donderdag 8 juli 2010 @ 09:22:15 #24
52357 Lambiekje
pi_83795719
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:12 schreef Jungpionier het volgende:
Energy drinks... Het lijkt wel alsof ieder kind tegenwoordig met zo een blik in de hand loopt. Niet te geloven wat er in sommigen van die drinks zit...

Biologisch voedsel, ja het is duur en voor veel mensen is het niet elke keer te betalen, maar je maakt al een veschill als je omschakelt naar biologisch vlees, of tenminste af en toe naar de bio winkel gaat. Verder moet je ook wel opletten omdat er veel producten zijn waar bio opstaat, maar geen bio inzit. Bij voorbeeld veel AH bio producten, neem nou eens het vlees bv. daar zitten gewoon niet-bio conserveer middelen op, omdat het bio alleen betrekking heeft op het dier in leven en op het feit dat het lokaal (Europa en niet bv America, dus minder CO2 uitstoot) gefokt is.

Dat aspartame en acesulfame-K averrechts werken is al lang bekend. Je krijgt door light fris meer honger omdat je wel zoet proeft en je licham hierop reageerd maar er helemaal niets inzit, waardoor je dus meer wilt eten. Dat is puur en alleen zodat je nog meer troep koopt bij de McDonald's of welke troep-zaal je dan ook kiest.

Mensen zijn gaan vergeten hoe je met voedsel om moet gaan. In ons druk leven is steeds minder tijd om zelf eens wat te gaan koken. We hebben dan ook zulke handige hulpjes, maggi-fix, connimex en knorr, hoef je alleen maar op je verse groente te pleuren en klaar! Perfect toch? het is toch belachelijk dat wij zo snel en gemakkelijk Vet-sin (smaakversterker E621) op ons eten pleuren in plaatzs van zelf even wat kruiden uit de tuin toe te voegen.
Je hebt ook al voorverpakt te rommel hoor.

Wie heeft wel eens uit gemakzucht wel eens voor verpakte boerenkool-met-worst gekocht. Of lasagna man o man wat is dat vies.

Wat ook beter zou zijn is dat we met aandacht eten. Dus niet lezen, internetten of TV kijken tijdens het eten.
Ik zie zo vaak dat mensen met een bord op de schoot voor de TV zitten te eten als ik van het werk kom...

Door langzaam te eten, heeft je lichaam de tijd om door te geven "er is weer genoeg gegeten". Met schransen kan je dus makkelijk over die signalering heen eten.
pi_83796927
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 09:22 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Je hebt ook al voorverpakt te rommel hoor. [ afbeelding ]

Wie heeft wel eens uit gemakzucht wel eens voor verpakte boerenkool-met-worst gekocht. Of lasagna man o man wat is dat vies.

Wat ook beter zou zijn is dat we met aandacht eten. Dus niet lezen, internetten of TV kijken tijdens het eten.
Ik zie zo vaak dat mensen met een bord op de schoot voor de TV zitten te eten als ik van het werk kom...

Door langzaam te eten, heeft je lichaam de tijd om door te geven "er is weer genoeg gegeten". Met schransen kan je dus makkelijk over die signalering heen eten.
Ja, kant & klaar maaltijden zijn verschrikkelijk. Dat sommigen dat elke dag eten

dat aandacht besteden aan het eten is een van de redenen dat ze in Japan zo gezond eten en langer leven. Eten is daar belangrijk. Zelf al ben je alleen ga je toch naar een restaurant en ga je zitten en je noodles slurpen. Ook al moet je staan. In japan eten ze niet tijdens het lopen zoals wij dat hier doen (even een kroket binnenwerken tijdens het lopen in de stad etc). Ze gaan altijd ergens staan of zitten, meestal met z'n allen een picnic, en ook thuis wordt aan tafel gegeten. Alle aandacht richt zich altijd op het eten. Daar doen ze natuurlijk ook moeite voor en eten moet er altij mooi uitzien.
白い付
付いて行く
pi_83800635
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:02 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Voor dezelfde reden dat jij geen tulip computer hebt met onderdelen die in Nederland gemaakt zijn. In Peru kunnen ze het hele jaar door prima asperges maken die vaak goedkoper zijn dan de "onze".

Niets mis mee...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 8 juli 2010 @ 19:53:41 #27
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_83818770
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:54 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Voor dezelfde reden dat jij geen tulip computer hebt met onderdelen die in Nederland gemaakt zijn. In Peru kunnen ze het hele jaar door prima asperges maken die vaak goedkoper zijn dan de "onze".

Niets mis mee...
Asperges worden niet "gemaakt" die groeien. Ze gebruiken ook nog veel water daarbij. Iets waar ze een tekort aan hebben in grote delen van Peru. Het is puur goedkoper omdat ze er geen goede levensstandaard op na houden. Er is zeker dus wel wat "mis mee" maar dat interesseert jou waarschijnlijk niets. Er is echter wel een verschil tussen die twee.

Iets meer ontopic...wel een verhelderende wikipedia pagina van die meneer Pusztai.

[ Bericht 0% gewijzigd door Odysseuzzz op 08-07-2010 20:22:43 ]
pi_83844479
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 19:53 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Asperges worden niet "gemaakt" die groeien. Ze gebruiken ook nog veel water daarbij. Iets waar ze een tekort aan hebben in grote delen van Peru. Het is puur goedkoper omdat ze er geen goede levensstandaard op na houden. Er is zeker dus wel wat "mis mee" maar dat interesseert jou waarschijnlijk niets. Er is echter wel een verschil tussen die twee.

Iets meer ontopic...wel een verhelderende wikipedia pagina van die meneer Pusztai.
Is er verschil? De arbeidsomstandigheden in de oosterse fabrieken zijn ook niet om over naar huis te schrijven. En waar komt je computer vandaan??

Het feit dat er waarschijnlijk 10 man in zeer korte tijd zelfmoord plegen in een fabriek welke iphones en andere elektronica maakt, zegt denk ik al genoeg. En wat te denken van spijkerbroeken die door uitgebuite slaven werknemers voor een prikkie gemaakt worden en voor veel geld in je kast liggen? Maar toch blijft men ook dat soort spullen kopen en gaat 99% van de alternatieve, en inherent duurdere, merken ten gronde.

Arbeidsvoorwaarden, of het gebrek eraan is iets wat altijd op gespannen voet staat met de uiteindelijke prijs van een product, echter dat staat niet rechtstreeks in verband met buitenlandse producten. (herinner je nog de slaven bij een Nederlandse tuinder??)

Waar het om gaat is dat ik er niets mis mee vind dat bepaalde dingen uit het buitenland komen. Mijn reactie was op een post waaruit, voor zover ik het eruit haalde, bleek dat de poster het vreemd, mogelijk zelfs belachelijk vond dat asperges uit Zuid-Amerika komen.
Dat staat dus niet per definitie gelijk aan het hebben van slechtere omstandigheden. De conclusie dat dat mij niet interesseert is ook niet juist.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 9 juli 2010 @ 13:35:02 #29
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_83848180
quote:
Op vrijdag 9 juli 2010 11:59 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Is er verschil? De arbeidsomstandigheden in de oosterse fabrieken zijn ook niet om over naar huis te schrijven. En waar komt je computer vandaan??

Het feit dat er waarschijnlijk 10 man in zeer korte tijd zelfmoord plegen in een fabriek welke iphones en andere elektronica maakt, zegt denk ik al genoeg. En wat te denken van spijkerbroeken die door uitgebuite slaven werknemers voor een prikkie gemaakt worden en voor veel geld in je kast liggen? Maar toch blijft men ook dat soort spullen kopen en gaat 99% van de alternatieve, en inherent duurdere, merken ten gronde.

Arbeidsvoorwaarden, of het gebrek eraan is iets wat altijd op gespannen voet staat met de uiteindelijke prijs van een product, echter dat staat niet rechtstreeks in verband met buitenlandse producten. (herinner je nog de slaven bij een Nederlandse tuinder??)

Waar het om gaat is dat ik er niets mis mee vind dat bepaalde dingen uit het buitenland komen. Mijn reactie was op een post waaruit, voor zover ik het eruit haalde, bleek dat de poster het vreemd, mogelijk zelfs belachelijk vond dat asperges uit Zuid-Amerika komen.
Dat staat dus niet per definitie gelijk aan het hebben van slechtere omstandigheden.
Slaven bij een Nederlandse tuinder zijn illegale praktijken. Daar hebben wij wetten voor en toezicht en handhavers.

Het gaat inderdaad te ver te stellen dat buitenlandse goederen één op één staan met slechtere omstandigheden. Dat doet er ook niet toe.

Los van arbeidsvoorwaarden. Bij waterschaarste -zoals in Peru- is het toch gestoord om goed water exporteren? Oke, in het vervaardigen van spijkerbroeken en computers gaan ook tonnen met water zitten. Maar je kunt simpel het ene kwalijke niet met het andere vergoeilijken.
quote:
De conclusie dat dat mij niet interesseert is ook niet juist.
Ja, vandaar dat ik schreef "waarschijnlijk".

In mijn vorige post reageerde ik voornamelijk op de woorden "Niets mis mee..." Omdat er zeker wel veel mis is. Maar het blijkt dat je daar al wat ideeen over had.
  dinsdag 13 juli 2010 @ 16:46:41 #30
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_84005426
Gut, wat een pertinente onzin staat er in de presentatie van die man....

Tuurlijk, toegegeven er bestaan producten die met de trucendoos gemaakt worden, maar om nou te beweren aan de hand van een budget-kipnugget etiket dat al je voeding zo in elkaar steekt, dat slaat nergens op.

"E-nummer" is geen synoniem voor "gif" maar voor "hulpstof". Sommige producten kunnen niet zonder. Ook in biologische producten zitten hulpstoffen.
I follow you......but not on Twitter
  woensdag 14 juli 2010 @ 12:24:00 #31
259209 JoepiePoepie
groetjes van opa en oma
pi_84039276
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 08:20 schreef ender_xenocide het volgende:
Ik kreeg ook zelden priklimonade van mijn ouders. Om precies te zijn: 2x keer week .

1 glaasje (geen longdrinkglas, maar een klein limonadeglaasje) op woensdagmiddag en 1 glaasje op zaterdagavond. Chips/zoutjes hetzelfde: 1 klein bakje op woensdagmiddag en 1 klein bakje op zaterdagavond.

Verder sowieso weinig snoep en candybars (Marsen en dergelijke) al helemaal niet. Nee hoor, als kinderen te dik zijn ligt dat echt niet aan de overheid of de Coca Cola-fabriek, maar aan de ouders die hun kinderen van alles zomaar geven .
Op dinsdag 11 januari 2011 13:20 schreef Bastard het volgende:
Je lijkt af en toe wel een kind dat alles maar roept wat in je hoofd opkomt!
pi_84040991
Hier had ik ook eens een topic over geschreven met als gevolg dat het gesloten werd (omdat ik trollde???!!)
Waarom deze dan niet dezelfde behandeling krijgt is mij niet geheel duidelijk.

Wel leuk om er weer over te lezen
  Moderator woensdag 14 juli 2010 @ 13:27:21 #33
249559 crew  Lavenderr
pi_84042145
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:24 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Ik kreeg ook zelden priklimonade van mijn ouders. Om precies te zijn: 2x keer week .

1 glaasje (geen longdrinkglas, maar een klein limonadeglaasje) op woensdagmiddag en 1 glaasje op zaterdagavond. Chips/zoutjes hetzelfde: 1 klein bakje op woensdagmiddag en 1 klein bakje op zaterdagavond.

Verder sowieso weinig snoep en candybars (Marsen en dergelijke) al helemaal niet. Nee hoor, als kinderen te dik zijn ligt dat echt niet aan de overheid of de Coca Cola-fabriek, maar aan de ouders die hun kinderen van alles zomaar geven .

Inderdaad, sommige ouders geven kinderen liever snoep om ze zoet te houden dan aandacht te geven, je ziet hoe een groot probleem dat bijv. in Amerika al is. Al die zwaarlijvige kinderen.
En die kant gaat het hier ook op.
  Moderator woensdag 14 juli 2010 @ 13:27:56 #34
249559 crew  Lavenderr
pi_84042177
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:02 schreef Flammie het volgende:
Hier had ik ook eens een topic over geschreven met als gevolg dat het gesloten werd (omdat ik trollde???!!)
Waarom deze dan niet dezelfde behandeling krijgt is mij niet geheel duidelijk.

Wel leuk om er weer over te lezen

Ja, leuk he?
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:27:47 #35
52357 Lambiekje
pi_84048210
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 16:46 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Gut, wat een pertinente onzin staat er in de presentatie van die man....

Tuurlijk, toegegeven er bestaan producten die met de trucendoos gemaakt worden, maar om nou te beweren aan de hand van een budget-kipnugget etiket dat al je voeding zo in elkaar steekt, dat slaat nergens op.

"E-nummer" is geen synoniem voor "gif" maar voor "hulpstof". Sommige producten kunnen niet zonder. Ook in biologische producten zitten hulpstoffen.
Gros van de E-nummers is ernstig overbodig en een aanzienlijk deel is gewoon regelrecht vergif.
Daarnaast kan een hulpstof nog steeds slecht zijn voor ons lichaam.

E-nummers staat voor niet-natuurlijk en is dus gewoon simpelweg niet goed. E-nummers associeer ik niet met veilig of gezond. 25 jaar geleden zat het er niet in dus nu kan het ook. Het is volstrekt bullshit dat nagenoeg elke product dergelijke E-nummers dient te bevatten.

Je bent vast een pro-Monsanto aanhanger?
  woensdag 14 juli 2010 @ 15:35:44 #36
52357 Lambiekje
pi_84048551
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 13:27 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Inderdaad, sommige ouders geven kinderen liever snoep om ze zoet te houden dan aandacht te geven, je ziet hoe een groot probleem dat bijv. in Amerika al is. Al die zwaarlijvige kinderen.
En die kant gaat het hier ook op.
Gezinnen kunnen alleen nog enigszins draaiend gehouden worden met twee verdieners. Aandacht voor de kinderen is er niet bij.

Docu: Consuming Kids
quote:
Consuming Kids throws desperately needed light on the practices of a relentless multi-billion dollar marketing machine that now sells kids and their parents everything from junk food and violent video games to bogus educational products and the family car. Drawing on the insights of health care professionals, children's advocates, and industry insiders, the film focuses on the explosive growth of child marketing in the wake of deregulation, showing how youth marketers have used the latest advances in psychology, anthropology, and neuroscience to transform American children into one of the most powerful and profitable consumer demographics in the world. Consuming Kids pushes back against the wholesale commercialization of childhood, raising urgent questions about the ethics of children's marketing and its impact on the health and well-being of kids.

[ Bericht 10% gewijzigd door Lambiekje op 14-07-2010 15:56:44 ]
pi_84048848
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 15:27 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Gros van de E-nummers is ernstig overbodig en een aanzienlijk deel is gewoon regelrecht vergif.

E-nummers staat voor niet-natuurlijk en is dus gewoon simpelweg niet goed. E-nummers associeer ik niet met veilig of gezond. 25 jaar geleden zat het er niet in dus nu kan het ook. Het is volstrekt bullshit dat nagenoeg elke product dergelijke E-nummers dient te bevatten.

Plenty E-nummers zijn gewoon natuurproducten hoor, bietenrood (E162) is een veel gebruikt kleurmiddel bijvoorbeeld.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_84052812
Waar ik me het meest over verbaas is: water
Wie koopt nu geflest water van ¤ 1,00 - ¤1,50 per halve liter als kraanwater net zo schoon en goed is wat je een factor 10.000 scheelt?

Moet je eens in een bar een glaasje kraanwater bestellen. Wild worden ze. Terwijl als ik ze uitleg dat wanneer ze daar mij ¤ 0,50 voor vragen, ze gemiddeld 5000% (!) meer verdienen dan op een verkocht glaasje Spa Blauw. Je "hoort" ze dan gewoon denken.
  woensdag 14 juli 2010 @ 22:20:50 #39
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_84068670
quote:

[..]

Jouw belevingswereld is zo wereldvreemd, dat je het voor elkaar krijgt om in 3 alineas, 3x totale waanzin te verkondigen.
1. E-nummers zijn pas vergif wanneer je er veel te veel van binnen krijgt. Maar dat is met alles. 15L water op een dag opdrinken overleef je ook niet. Jij gelooft dat verhaal dat Citroenzuur (E330) kanker veroorzaakt zeker ook?
2. Wat is er niet natuurlijk aan Pectine (E440) Zetmeel (E1442) Citroenzuur (E330) en Caramel (E150)?
Jam wordt al honderden jaren gemaakt met pectine en citroenzuur.... (mmm, aardbeienjam )
3. Nee, ik heb een opleiding als levensmiddelentechnoloog en weet dus welke kletskul jij uitkraamt. Net als die Codex Alimentarius Hoax van je (gisteren nog een pot vitamines gekocht )
I follow you......but not on Twitter
pi_84081140
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 22:20 schreef 1-of-6Billion het volgende:
3. Nee, ik heb een opleiding als levensmiddelentechnoloog en weet dus welke kletskul jij uitkraamt. Net als die Codex Alimentarius Hoax van je (gisteren nog een pot vitamines gekocht )
Doe eens kalm met de smilies.

Maar jouw opleiding zegt niet zoveel als jij daar de verkeerde basis aangeleerd krijgt. Mee eens?
Neem b.v. de kunstmatige suikers (aspartaam etc.). De Europese rapporten hierover geven aan dat het allemaal mee valt. Wat weinig mensen weten, maar zo opgezocht kan worden, is dat die Europese rapporten gewoon kopietjes zijn van de Amerikaanse rapporten die weer gesponsord zijn door de levensmiddelen industrie zelf. Zo corrupt als de pest dus want die Amerikaanse levensmiddelen industrie gaat niet hun gouden ei zelf afschieten voor ze eraan verdient hebben.
Het is nu ook in Amerika een flinke issue om die corrupte rapporten van toen terug te draaien en men krijgt mondjesmaat gehoor hiervoor van het congres (is dus nog bezig).

Ondertussen zit jij in Nederland een opleiding te volgen met rapporten van Europese komaf die dus van die corrupte Amerikaanse rapporten komen zonder dat jij dit weet. Vraag me zelfs af of jouw leraren het weten. Hierdoor krijg jij valse informatie maar toch sta je met je witte lange jas en wat pennetjes in de borstzak een beetje te opperen dat je het allemaal wel even beter weet omdat, opleiding.

Komen we bij het volgende: wat denk je nu werkelijk te weten als jij zelf niet eens de echte waarheid van al die zaken boven water kunt halen? En wat stellen officiële cijfers en testrapporten voor als er grote belangen spelen?
Wel eens gehoord van geharde vetten en smaakversterkers? Je reinste rommel. Met die smaakversterkers was het hetzelfde verhaaltje. Hier in Europa stonden ze als die Iraakse persgeneraal alles af te zwakken en riepen:"Niks aan het handje, doorlopen". Terwijl nu op de achtergrond toch maatregelen worden getroffen die smaakversterkers steeds minder te gebruiken omdat ze toch niet zo onschuldig zijn als ze blijken. Maar via de officiële kanalen hoorden we hier niets over. Gevalletje damage control. Corrupt.

Het blijft een sport voor fabrikanten om hun grondstoffen zo goedkoop mogelijk te maken. Lees meer winst.
Kunstmatige suikers hebben ongeveer 200x zoveel zoetsterkte als natuurlijke suikers. Tel uit je winst. Normaliter zit in een glas frisdrank 33% puur suiker. Als je dat met een factor 200 kunt verkleinen qua grondstofprijs zal een fabrikant niet snel zijn moraal aanspreken.
En zo heb je meer van die rommel die men in het eten stopt om meer winst te maken. Ik durf zelfs te wedden dat er in 80% van alle producten in de supermarkt wel enige vorm van rommel in zit om de smaak te versterken, volume te vergroten of om andere redenen de winst te beïnvloeden.

Wat betreft je betoog over de E nummers heb je gelijk. Er zitten normale grondstoffen tussen maar ook giftige rommel. Probleem is dat men hier 1 standaard voor gemaakt heeft alszijnde Europees gekeurd. Hoewel in veel gevallen geen enkele Europese wetenschappers aan te pas is gekomen.

Ennuh, dat potje vitamines die je gekocht hebt: die werken totaal niet. Dat had je moeten weten aangezien het hier in Nederland diverse malen wetenschappelijk onderzocht is. Geeft me dan toch te denken hoe je daarmee reageert. Opleiding nog eerstejaars?

[ Bericht 3% gewijzigd door Wijze_appel op 15-07-2010 10:47:13 ]
pi_84081851
Best belachelijk eigenlijk als je erover nadenkt:

1 glas frisdrank bevat 1/3 deel puur suiker. 33%. Puur suiker.
Als je die hoeveelheid van 1 glas op tafel legt en je vraagt de jeugd dat op te eten, kijken ze je dom aan. Beetje dippen met de vinger is wel lekker, maar allemaal opeten, no way.
Het is slecht en maakt dik.

Maar als je die hoeveelheid in de vorm van een glas cola voor hun neus zet, drinken ze het het binnen een paar seconden op. En rustig een tweede glas erna omdat ze "dorst" hebben.

Wat zijn mensen toch ook idioten, maar volgens vele geloven wel de kroon op de schepping. Lol
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:15:59 #42
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_84082256
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:14 schreef Core. het volgende:

[ afbeelding ]
[..]

Als je zo al je boodschappen moet doen.....
  Moderator donderdag 15 juli 2010 @ 11:21:54 #43
249559 crew  Lavenderr
pi_84082460
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:15 schreef DeTolk het volgende:

[..]

Als je zo al je boodschappen moet doen.....

Nou zeg, dat vind ik ook lichtelijk overdreven.
Trouwens, op elke verpakking staat toch wat er in zit?
  donderdag 15 juli 2010 @ 11:26:03 #44
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_84082621
quote:

[..]

Doe eens niet zo liegen joh
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_84082913
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:21 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou zeg, dat vind ik ook lichtelijk overdreven.
Trouwens, op elke verpakking staat toch wat er in zit?
Na 4-5 keer zo winkelen heb je het zo in de smiezen.
En nee, je weet bij de meeste ingrediënten niet eens wat het werkelijk is.
pi_84082963
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:04 schreef Wijze_appel het volgende:
Best belachelijk eigenlijk als je erover nadenkt:

1 glas frisdrank bevat 1/3 deel puur suiker. 33%. Puur suiker.
Als je die hoeveelheid van 1 glas op tafel legt en je vraagt de jeugd dat op te eten, kijken ze je dom aan. Beetje dippen met de vinger is wel lekker, maar allemaal opeten, no way.
Het is slecht en maakt dik.

Maar als je die hoeveelheid in de vorm van een glas cola voor hun neus zet, drinken ze het het binnen een paar seconden op. En rustig een tweede glas erna omdat ze "dorst" hebben.

Wat zijn mensen toch ook idioten, maar volgens vele geloven wel de kroon op de schepping. Lol
Da's wel een beetje erg generaliserend, lang niet alle frisdrank is zo zoet, en veel bevatten zoetstoffen, dus als je de stemmingmakerij even laat varen zou je dus 1/200 deel van die suikerklontjes in de vorm van wit poeder aan die kinderen moeten laten zien, je schrijft immers zelf dat ze aspartaam etc gebruiken en geen natuur suiker. (en je zei dat asprtaam 200x zoeter is dan suiker, vandaar dat 1/200 deel)

Overigens is er een klinische test gedaan met Acesulfaam, 1 van de zoetstoffen van Coca Cola, en bij ratten die 9 maanden lang, waar tot 3% van hun dagelijkse voedsel bestond uit pure zoetstof, werden geen tumoren gevonden. Als we dat even omrekenen, zou je als mens dagelijks 1000+ blikjes cola moeten drinken om dat binnen te krijgen.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_84083474
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:34 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Da's wel een beetje erg generaliserend, lang niet alle frisdrank is zo zoet
Die qoute gaat niet over zoetstoffen dus dat laat ik ff weg. Maar helaas zitten er in nagenoeg alle frisdranken zoveel suiker. Zelfs in vruchtendrankjes. Google is je vriend.
Het gemiddelde is 1/3 deel dus neem het niet voor elk product afzonderlijk te letterlijk.
  Licht Ontvlambaar donderdag 15 juli 2010 @ 11:54:36 #48
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_84083825
quote:
Op woensdag 14 juli 2010 12:24 schreef JoepiePoepie het volgende:

[..]

Mee eens Nu heb ik het geluk dat dochterlief geen prik lust, dus daarover hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken.

Chips/zoutjes zijn voor speciale momenten, een feestje of bij een leuk film op tv. Niet voor dagelijks gebruik... En één snoepje is ook goed, het hoeven niet meteen hele zakken te zijn.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_84084229
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 11:54 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Mee eens Nu heb ik het geluk dat dochterlief geen prik lust, dus daarover hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken.

Chips/zoutjes zijn voor speciale momenten, een feestje of bij een leuk film op tv. Niet voor dagelijks gebruik... En één snoepje is ook goed, het hoeven niet meteen hele zakken te zijn.
Je hoeft kinderen ook weer niet suikerloos te maken. Suiker is tot bepaalde mate ook weer een must voor je lichaam, juist voor kinderen.
Dus dagelijks iets suiker in welke vorm ook is een aanrader.

Houd ze alleen weg van die lightproducten met die kunstmatige suikers. En dan heb je het ook over bijna elke chips. Die bevatten bijna allemaal kunstmatige suikers en/of geharde vetten en smaakversterkers (E621)
  Licht Ontvlambaar donderdag 15 juli 2010 @ 12:06:09 #50
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_84084339
quote:
Op donderdag 15 juli 2010 12:03 schreef Wijze_appel het volgende:

[..]

Je hoeft kinderen ook weer niet suikerloos te maken. Suiker is tot bepaalde mate ook weer een must voor je lichaam, juist voor kinderen.
Dus dagelijks iets suiker in welke vorm ook is een aanrader.

Houd ze alleen weg van die lightproducten met die kunstmatige suikers. En dan heb je het ook over bijna elke chips. Die bevatten bijna allemaal kunstmatige suikers en/of geharde vetten en smaakversterkers (E621)
Daar heb je gelijk in, ik ben ook absoluut niet tegen snoep. Alleen ben ik van menig dat 'Genieten met mate' nog altijd het beste motto is. En ik zie suiker niet als 'evil'... Lightproducten komen er sowieso niet in hier.

Gelukkig eet ze graag fruit, dus ze komt wel aan haar suikers
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')