Het is wel duidelijk dat we utterly crap in de winkels hebben liggen.quote:Culinair Filosoof Will Jansen gaf een lezing op de TU Delft over Veilig Voedsel. Iemand die zelf ervaart en zichzelf vragen stelt die jij je misschien ook weleens stelt. Wat is er aan de hand, wat eet ik nou echt, wat is er waar van al die kreten ?In simpele taal vertelt hij wat er heel globaal gezien aan de hand is met ons ‘gewone’ eten.Volgens Will Jansen wordt de consument ‘gore troep’ aangesmeerd. En: wat je dénkt te eten is niet wat je krijgt. Hij schreef ook ‘Wat zit er in uw eten?‘ en is uitgever en hoofdredacteur van het culinaire magazine Bouillon. ...
bron
quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:43 schreef Citizen.Erased het volgende:
Mensen willen gewoon niet meer betalen voor gezonder eten als ze goedkoop en ongezond eten kunnen krijgen. Het is idioot om te zien hoe goedkoop sommige producten zijn.
ja ...quote:Op woensdag 7 juli 2010 16:44 schreef oompaloompa het volgende:
kijk je wel eens de keuringsdienst van waarde Lambiekje? Zo niet, aanrader wat dit soort zaken betreft!
quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:59 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
ja ...
waar ik me het meest over verbaast heb was die uitzending over asperges. Het is toch van de zotte dat we het in de woestijn van Peru planten. Het is dus wel degelijk mogelijk om knap water te hebben op moeilijk plaatsen. Knap water voor mensen levert geen geld op dus het gebeurd niet.
quote:Beschrijving
De gifgids "Wat zit er in uw eten?" is een bewerking van Will Jansen naar het een Frans gidsje van Corinne Couget.
Schokkende feiten over de e-nummers in onze voeding passeren de revue. De onschuldige consument in de supermarkt lijkt door gifmengers te worden misleid. Aspartaam (E951) dat veel in lightproducten wordt gebruikt is de grootste boosdoener. "Het is puur gif met een lijst van bijwerkingen die variëert van
lichte hoofdpijn tot hersentumoren" aldus de auteur. Het gidsje is handzaam opgemaakt in pocketformaat zodat iedereen het bij zich kan hebben tijdens het boodschappen doen. De E-nummers staan opgesomd met een uitleg en wat ze in het menselijk lichaam kunnen veroorzaken. Groen is ok, oranje is oppassen en rood is absoluut vermijden. De meeste E-nummers staan in het rood. Men verwacht niet dat giftige ingrediënten door de autoriteiten toegestaan worden. Het bestuderen van etiketten en verpakkingen levert pas een schat aan informatie zodra men kan opzoeken wat de toevoegingen betekenen.
Couget bestudeert al meer dan veertien jaar de giftigheid van voedseladditieven en heeft tientallen internationale onderzoeken naast elkaar gelegd. Van haar hand kwam het gidsje "Additifs Allimentaires". Will Jansen is als auteur van de Culinaire Almanak en uitgever van het tijdschrift Bouillon "culinair expert". Hij liep in Frankrijk tegen dit gidsje op en werd er zo door gegrepen dat hij besloot het te vertalen voor de Nederlandse markt. Er is geen gids als deze in ons land. Het is klein genoeg om in je tas te steken en overal mee naar toe te nemen.
Recensie(s)
NBD|Biblion recensie
Beknopte informatie over alle in voedingsmiddelen toegestane additieven met een geregistreerd E-nummer. In het voorwoord geven de auteur aan verbijsterd te zijn hoe makkelijk er met de kwaliteit van eten wordt gemanipuleerd om de kleur, smaak, smeerbaarheid, versheid en houdbaarheid te beinvloeden. Niet alle E-genummerde additieven zijn slecht. Maar voedingsmiddelen zonder E-nummers zijn niet altijd veilig. Deze gids is opgesteld naar aanleiding van een aantal wetenschappelijke studies en internationale bronnen. Door de kleuren groen, oranje en rood wordt direct aangegeven hoe veilig een additief is. Sommige additieven die enorm gevaarlijk zijn, zoals aspartaam (E951, in veel frisdrank) en mononatriumglutamaat (E621, dat verzadiging voorkomt) krijgen extra aandacht. De auteur is een Franse onderzoekster van E-nummers. Een gidsje voor iedereen die gezond wil eten. Het is bewust in klein formaat voor in de binnenzak bij het boodschappendoen.
(NBD|Biblion recensie, Ir. K.W. Sijtsma MBA)
Productinformatie
Auteur
Corinne Couget
Co-auteur
Will Jansen
Soort
Zakformaat
Taal
Nederlands
Vertaald uit het
Nederlands
Vertaald door
A. Bellion
Afmetingen
105x10x149 mm
Gewicht
122 gr
Druk
3
ISBN10
907778828X
ISBN13
9789077788288
Idd uitstekend boekjequote:Op woensdag 7 juli 2010 18:14 schreef Core. het volgende:
Dit kleine boekje is erg handig wbt E-nummers/gif in voedsel: "Wat zit er in uw eten?"
Heb 'm altijd bij me bij het boodschappen doen.![]()
[ afbeelding ]
[..]
Zolang het je niet stoort dat een groot deel niet gesubstantieerd is en uit de lucht komt vallen.quote:
Nee ons land heeft een te kortstondig seizoen en dat is onoverkomelijk voor de AH's en SuperDeBoeren. En dus wordt er een heuse irrigatie-systeem aangelegd daar in Peru. Hier de aflevering.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Planten ze asperges in Peru?? Waarom? Te weinig ruimte hier?
ik Vind dat soort dingen altijd zo ergquote:Op woensdag 7 juli 2010 22:49 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Nee ons land heeft een te kortstondig seizoen
Een heuse irrigatie-systeem is aangelegd daar in Peru. Hier de aflevering.
Allemaal door de consument, die 'verse' asperges wilt ook al is het geen seizoen.quote:Op woensdag 7 juli 2010 22:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik Vind dat soort dingen altijd zo erg
Op zich is het niet erg als het maar ook gebruikt kan worden voor andere doelen. Bijvoorbeeld drinkwater voor minder bedeelden. Als onze landbouw in combi met de supermarkten dergelijke systemen kan opzetten in de woestijn, waarom kan dat dan ook niet gebruikt worden in bv Afrika. Als er naast dat meer winst gemaakt kan worden op groentes en weet ik veel ook nog iets gegeven wordt aan de plaatselijke bevolking heb ik er geen moeite mee. Als het alleen voor het winstbejag opgezet wordt vind ik het niet zo grappig dat we altijd maar verse groentes of iets in de winkel hebben. Toch.quote:Op woensdag 7 juli 2010 22:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik Vind dat soort dingen altijd zo erg
Ik denk ook dat "Ik kies bewust" keurmerken er voor zorgen dat we JUIST verkeerd voedsel tot ons krijgen. Als er een dergelijk sticker op zit dan is het per definitie rotzooi dat je NIET moet kopen. Of producten waar een of andere stichting aan verbonden is.quote:Op woensdag 7 juli 2010 17:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Mensen kunnen lang niet altijd kiezen voor biologische produkten, ze hebben er eenvoudigweg het geld niet (meer) voor. En nu we midden in de crisis zitten is het eerste dat mensen doen besparen op eten, de huur, hypotheek en de andere vaste lasten kún je niet op besparen, wel op kleding en eten en luxe artikelen. En vergis je niet hoor, er zitten momenteel heel veel mensen krap.
Als ik kijk naar mijn eigen jeugd (20 jaar terug), kreeg ik doordeweeks nooit drinken met prik zoals ik dat toendertijd nog noemde en chips ook niet, dat was voor in het weekend. Doordeweeks kregen we gewoon water als we echt veel dorst hadden of ranja. Moet je kijken hoeveel energie drinks frisdrank etc tegenwoordig wel niet gedronken wordt.....quote:Op donderdag 8 juli 2010 00:23 schreef Lambiekje het volgende:
Eigenlijk had ik altijd al het idee dat diëten juist de veroorzaker zijn van het dikker en dikker worden.
De stelling dat we dikker zijn geworden door de Coca-Cola Conspiracy zoals genoemd hier is niet de sugar-versie NEE NEE NEE het is de Light en ultrasmerige Zero. Je moet wel z'n grote nul zijn om dergelijke bocht te drinken.
Men weet dat zoete drop zouter is dan dubbel zoute drop?
Laatst naar het buitenzwembad geweest. Man oh man wat heb je er walgelijk dikke kinderen bij. En dat was er vroeger, 20 jaar terug, niet. Ondanks dat we toen ook gewoon de blikjes cola en dergelijk hadden.
Een blikje van zo'n b-merk red bull heb je al voor 21 cent. Dat is meer dan de helft goedkoper dan een standaard blikje cola of fanta. En er gaan me toch een hoop over de toonbank.quote:Op donderdag 8 juli 2010 08:20 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Als ik kijk naar mijn eigen jeugd (20 jaar terug), kreeg ik doordeweeks nooit drinken met prik zoals ik dat toendertijd nog noemde en chips ook niet, dat was voor in het weekend. Doordeweeks kregen we gewoon water als we echt veel dorst hadden of ranja. Moet je kijken hoeveel energie drinks frisdrank etc tegenwoordig wel niet gedronken wordt.....
Maar daar zit ook een bak suiker in daar wordt je niet goed van.quote:Op donderdag 8 juli 2010 08:45 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Een blikje van zo'n b-merk red bull heb je al voor 21 cent. Dat is meer dan de helft goedkoper dan een standaard blikje cola of fanta. En er gaan me toch een hoop over de toonbank.
Je hebt ook al voorverpakt te rommel hoor.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:12 schreef Jungpionier het volgende:
Energy drinks...Het lijkt wel alsof ieder kind tegenwoordig met zo een blik in de hand loopt. Niet te geloven wat er in sommigen van die drinks zit...
Biologisch voedsel, ja het is duur en voor veel mensen is het niet elke keer te betalen, maar je maakt al een veschill als je omschakelt naar biologisch vlees, of tenminste af en toe naar de bio winkel gaat. Verder moet je ook wel opletten omdat er veel producten zijn waar bio opstaat, maar geen bio inzit. Bij voorbeeld veel AH bio producten, neem nou eens het vlees bv. daar zitten gewoon niet-bio conserveer middelen op, omdat het bio alleen betrekking heeft op het dier in leven en op het feit dat het lokaal (Europa en niet bv America, dus minder CO2 uitstoot) gefokt is.
Dat aspartame en acesulfame-K averrechts werken is al lang bekend. Je krijgt door light fris meer honger omdat je wel zoet proeft en je licham hierop reageerd maar er helemaal niets inzit, waardoor je dus meer wilt eten. Dat is puur en alleen zodat je nog meer troep koopt bij de McDonald's of welke troep-zaal je dan ook kiest.
Mensen zijn gaan vergeten hoe je met voedsel om moet gaan. In ons druk leven is steeds minder tijd om zelf eens wat te gaan koken. We hebben dan ook zulke handige hulpjes, maggi-fix, connimex en knorr, hoef je alleen maar op je verse groente te pleuren en klaar! Perfect toch? het is toch belachelijk dat wij zo snel en gemakkelijk Vet-sin (smaakversterker E621) op ons eten pleuren in plaatzs van zelf even wat kruiden uit de tuin toe te voegen.
Ja, kant & klaar maaltijden zijn verschrikkelijk.quote:Op donderdag 8 juli 2010 09:22 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Je hebt ook al voorverpakt te rommel hoor. [ afbeelding ]
Wie heeft wel eens uit gemakzucht wel eens voor verpakte boerenkool-met-worst gekocht. Of lasagna man o man wat is dat vies.
Wat ook beter zou zijn is dat we met aandacht eten. Dus niet lezen, internetten of TV kijken tijdens het eten.
Ik zie zo vaak dat mensen met een bord op de schoot voor de TV zitten te eten als ik van het werk kom...
Door langzaam te eten, heeft je lichaam de tijd om door te geven "er is weer genoeg gegeten". Met schransen kan je dus makkelijk over die signalering heen eten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |