quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:54 schreef edcetera het volgende:
[..]
Vers brood eerst in de allerlaagste stand in de broodrooster gooien (of als je meer tijd hebt in de oven) en halverwege, als het ver voor het uberhaupt bruin kan worden eruit halen ( dus als je het gevoel hebt het wordt nu droog en licht knapperig aan de buitenkant, maar is nog steeds van de binnenkant zompig)
En dan laten afkoelen (met een bord erover) en voor je wentelteefjes gebruiken.
Prei aan ringen er door, terwijl het water nog kookt eitje er doorheen roeren.quote:Op vrijdag 5 november 2010 23:44 schreef edcetera het volgende:
Ik moet morgen werken en tijdens het weekeinde is de kantine niet open.
Wat is je vraag?quote:Op zaterdag 6 november 2010 14:02 schreef Dunckie het volgende:
Hoi Piet,
Ik heb een beetje een spoedje....
Ik wil hertenrug maken met een eenvoudige saus van kriekbier.
Heb je een goed idee?
Paar pagina's terug staat iets met kip en ham uit de ovenquote:Op maandag 8 november 2010 15:28 schreef DrukVout het volgende:
Piet!
Voor vanavond ligt er 1 kale kipfilet voor me in de koelkast. Mijn vriendin heeft een stuk zalm (lust ik niet....)
Nu gaat die zalm op de gril.
Ik wil mijn kipfilet een keertje in de oven maken. Maar ben eigenlijk beetje inspiratieloos en ik weet niet hoelang dat dan moet.
Kan je me aub helpen??
Thanx!
Kipfilet kruiden, omwikkelen met spek, coppa of rauwe ham, in de oven tot gaar.quote:Op maandag 8 november 2010 15:28 schreef DrukVout het volgende:
Piet!
Voor vanavond ligt er 1 kale kipfilet voor me in de koelkast. Mijn vriendin heeft een stuk zalm (lust ik niet....)
Nu gaat die zalm op de gril.
Ik wil mijn kipfilet een keertje in de oven maken. Maar ben eigenlijk beetje inspiratieloos en ik weet niet hoelang dat dan moet.
Kan je me aub helpen??
Thanx!
Is heerlijk, een stuk eend, vaak een poot, maar soms een borst langzaam gegaard in eendenvet. Daarna in dat vet in een blik gestopt. Kwestie van uit het blik, vet bewaren voor de aardappels en de bout in de over verwarmen. De eerder genoemde aardappeltjes bakken in het vet, lekkere groente erbij en smullen maar. Franse "specialiteit", krijg je heerlijk malse eendenpoten van.quote:
Helaas moet ik zeggen dat ik filet net de (praktisch) enige bereiding is van vlees waarvan ik niet geniet, al doet mijn vriendin dat wel, dus ik kan een kleinere hoeveelheid maken misschien dat zelfgemaakt me doet overtuigen.. (zoals met wel meer dingen die niet te eten zijn uit de supermarkt, maar zelfgemaakt goddelijk)quote:Op maandag 8 november 2010 17:43 schreef RobinOok het volgende:
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
Filet Américain maken!
(al zal onze Piet je dat vast niet aanbevelen, veel te ordinair)
Hier is mijn recept voor filet Américain
Waarom loop je de laatste tijd zo naar me te katten?quote:Op maandag 8 november 2010 17:43 schreef RobinOok het volgende:
Filet Américain maken!
wat voor rundvlees kun je hier (allemaal) voor gebruiken? Er ligt bij onze turk genoeg mooi rundvlees, maar vraag me af waar ik 't beste resultaat mee krijg, wil 't binnenkort 's gaan proberenquote:Op maandag 8 november 2010 17:43 schreef RobinOok het volgende:
Filet Américain maken!
Je snijdt er dunne plakjes van en serveert die op rucola met parmazaanse kaas en pijnboompitten met een dressing van citroen en olijfoliequote:Op maandag 8 november 2010 17:49 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Helaas moet ik zeggen dat ik filet net de (praktisch) enige bereiding is van vlees waarvan ik niet geniet, al doet mijn vriendin dat wel, dus ik kan een kleinere hoeveelheid maken misschien dat zelfgemaakt me doet overtuigen.. (zoals met wel meer dingen die niet te eten zijn uit de supermarkt, maar zelfgemaakt goddelijk)
Wilde sex is prima tegen stress.quote:Op maandag 8 november 2010 17:56 schreef RobinOok het volgende:
Hm, ik kan niet meer kwoten. Ook niet editen trouwens. Mods?
Anyway:
Was me niet bewust dat ik de laatste tijd naar jou loop te katten, Piet! Sorry, ik zal erop letten.![]()
(maar het kan wel zijn hoor, want ben beetje moe, drukdrukdruk met mijn nieuwe website en daar slaap ik dan gelijk ook kutslecht door)
is een bug, paar keer F5-en of CTRL-F5en... wordt aan gewerkt!quote:Op maandag 8 november 2010 17:56 schreef RobinOok het volgende:
Hm, ik kan niet meer kwoten. Ook niet editen trouwens. Mods?
check, dan ga ik bij het inslaan bij de Turk maar 's wat proberenquote:Op maandag 8 november 2010 17:59 schreef RobinOok het volgende:
En Moterbloempje, het belangrijkste bij filet americain is dat het vers vlees is en dat er geen vette stukjes of zeentjes of zo in zitten, want aangezien je het rauw eet is dat echt smerig. Dat gaat dan tussen je tanden zitten. Brrrr.
Maar verder kan het volgens mij in principe van elke stuk rund, als het maar mager, mager, mager is.
Is dat een aanbod?quote:Op maandag 8 november 2010 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wilde sex is prima tegen stress.
Dank voor de tips, maar heb het stuk binnengekregen als een stuk, al ingevroren, dus moet roeien met de riemen die ik heb...quote:Op maandag 8 november 2010 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je snijdt er dunne plakjes van en serveert die op rucola met parmazaanse kaas en pijnboompitten met een dressing van citroen en olijfolie
De rest zou het als braadstuk kunnen klaarmaken (aanbraden en dan garen in de oven) er van eten wat je lekker vind, en dan de rest aan dunne plakjes snijden en op brood eten de volgende dag als beleg? Of tonijnmayonaise maken met kappertjes en ansjovis en het als variant op vitello tonnato maken? Of iemand uit nodigen te komen eten? Volgende keer portioneren voor het invriezen?
Ligt er een beetje aan hoe sterk je het inkookt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:48 schreef Black_Tulip het volgende:
Ik wil een keer runderfond gaan maken en invriezen in blokjes. Nu is mijn vraag: hoeveel van die blokjes heb ik nodig voor een halve liter soep?
Ben er nog niet achter, enige die ik echt lekker vond waren geheel zelfgemaakte (geen mix).quote:Op dinsdag 9 november 2010 11:58 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Wat is volgens jou nou hét brownie recept
Kardemom wordt in Europa ook gegeten hoor, maar Kardemom is na saffraan het meest kostbare kruid dus je komt het in NL niet vaak tegen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 11:44 schreef 2cv het volgende:
Ik denk dat kardemom het dan niet gaat worden, al is het maar omdat hier geen Aziaat zit.
Voor overige tips sta ik overigens nog steeds open, maar het is echt geen halszaak.
Het plan is tot driekwart. Dat driekwart weg is dus.quote:Op dinsdag 23 november 2010 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan hoe sterk je het inkookt.
Je kookt een fond 3/4 in of bouillon?quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:18 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Het plan is tot driekwart. Dat driekwart weg is dus.
Hij klinkt goed, maar zal mijn Single Malt maar niet gebruiken. Die smaakt veel te rokerigquote:Op dinsdag 23 november 2010 17:18 schreef RobinOok het volgende:
Nou, als Piet geen favoriet brownie recept heeft kom ik maar even moeien.
Kijk, whisky-choclade-brownies:
[ link | afbeelding ]
Whiskey Chocolate Brownies
Hoewel officieel misschien geen brownies, maar kniesoor die erop let, want superlekker!
(klik voor recept op de foto)
Geen van beide. Het kookvocht waar ik mee begin om bouillon en dan fond te maken.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kookt een fond 3/4 in of bouillon?
Dan moet je kijken hoeveel boullion je hebt (liter), inkoken en het dan weer terugverdunnen zoveel als je het ingekookt hebt.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:24 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Geen van beide. Het kookvocht waar ik mee begin om bouillon en dan fond te maken.
Ik begin met 3 liter water en houd dus 0,75 liter fond over. Dat giet ik over in zo'n ijsblokhouder. Ik heb geen flauw idee hoeveel fond 1 ijsblokje is.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan moet je kijken hoeveel boullion je hebt (liter), inkoken en het dan weer terugverdunnen zoveel als je het ingekookt hebt.
tip: Gebruik geen zout, zout pas op het laatst toevoegen voordat het gegeten wordt.
Kijk hoeveel ijsblokjes je maakt van 0,75L Dan deel je 0,75 door het aantal ijsblokjes.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:31 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik begin met 3 liter water en houd dus 0,75 liter fond over. Dat giet ik over in zo'n ijsblokhouder. Ik heb geen flauw idee hoeveel fond 1 ijsblokje is.
Ja, dat zou'k ook niet doen. ;-)quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hij klinkt goed, maar zal mijn Single Malt maar niet gebruiken. Die smaakt veel te rokerig
Ok. Ik ben even aan het rekenen geslagen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk hoeveel ijsblokjes je maakt van 0,75L Dan deel je 0,75 door het aantal ijsblokjes.
Begin met 3 a 4, is de soep dan niet lekker genoeg doe je er nog een of meer bij, toch? Ligt er ook aan wat je verder in de soep doet.quote:Op dinsdag 23 november 2010 17:52 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ok. Ik ben even aan het rekenen geslagen.
Ik begin met 3 liter. De fond is eenkwart daarvan, dus 0,75 liter. Stel dat dat 20 ijsblokjes zijn. Dan is 1 zo'n ijsblokje 0,0375 liter. Daar moet drie keer die hoeveelheid water, dus 0,1125 liter, bij om weer terug te komen. Dan heb ik 0,15 liter soep. Voor een halve liter soep heb ik dan ruim drie ijsblokjes nodig (en een derde liter water). Klopt dat? Ik vraag me vooral af of het voor soep de bedoeling is dat ik helemaal terugga naar het begin.
Prima. Dankjewelquote:Op dinsdag 23 november 2010 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Begin met 3 a 4, is de soep dan niet lekker genoeg doe je er nog een of meer bij, toch? Ligt er ook aan wat je verder in de soep doet.
Probeer eerst een tomatensoep zonder, met alleen maar veel (heel rijpe) tomaten en wat zout/kruiden die je door een zeef haaltquote:Op dinsdag 23 november 2010 18:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Prima. DankjewelIk wilde beginnen met tomatensoep.
Waar ga jij heen voor je tomaten? Ik heb één keer pastasaus gemaakt van tomaten die ik op de markt had gehaald en ik vond de saus uitermate teleurstellend. Ik behaal betere resultaten met gepelde tomaten uit blik en gezeefde tomaten. Daarom ben ik huiverig om weer iets met hele tomaten te proberen.quote:Op dinsdag 23 november 2010 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Probeer eerst een tomatensoep zonder, met alleen maar veel (heel rijpe) tomaten en wat zout/kruiden die je door een zeef haalt
serveren met een lepel zure room en verse basilicum
Gewoon bij de Aldi, maar leg ze dan een week of meer in de vensterbank op het zuiden.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:03 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Waar ga jij heen voor je tomaten? Ik heb één keer pastasaus gemaakt van tomaten die ik op de markt had gehaald en ik vond de saus uitermate teleurstellend. Ik behaal betere resultaten met gepelde tomaten uit blik en gezeefde tomaten. Daarom ben ik huiverig om weer iets met hele tomaten te proberen.
Geen raam beschikbaar op het zuiden. Mijn raam is op het oosten, die in de keuken op het westen. Dat worden maar tomaten uit blik dus.quote:Op dinsdag 23 november 2010 19:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon bij de Aldi, maar leg ze dan een week of meer in de vensterbank op het zuiden.
Tomaten uit blik zijn prima hoor, beter goed blik dan onrijpe verse.
Je hebt de juiste temperatuur nodig, als je die niet precies treft, geen glans. Is bijna niet te doen voor de thuisgebruiker.quote:Op zondag 28 november 2010 13:11 schreef plieneminie het volgende:
Beste Piet,
Hoe maak ik chocoladeglazuur? (voor bossche bollen e.d.) Ik mis de glans als ik het houd bij gesmolten chocolade.
Nee, maar ben ook geen patissierquote:Op zondag 28 november 2010 20:19 schreef plieneminie het volgende:
Mmm... heb jaren geleden eens iets gedaan met ongeslagen room en poedersuiker. Pakte redelijk goed uit maar kan nergens meer terugvinden wat nu precies de bedoeling was. Zegt jou dat iets?
Als ik de man van mijn nichtje weer spreek zal ik hem eens vragen, hij is wel patissierquote:Op zondag 28 november 2010 20:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, maar ben ook geen patissier
Hartstikke fijn, dank!quote:Op zondag 28 november 2010 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als ik de man van mijn nichtje weer spreek zal ik hem eens vragen, hij is wel patissier
Suiker op de creme strooien, gasbrander nemen, suiker met de gasbrander carameliseren. Gebruik zelf gewoon een soldeerlamp van de Gamma.quote:Op maandag 29 november 2010 19:04 schreef Mixende_match het volgende:
hello iedereen.
ik heb vandaag ready steady cook gezien. en iemand uit het publiek vroeg een vraag over het suikerlaagje maken van de creme brulee.
nu had een van de koks een goeie tip. maar die heb ik uiteraard niet onthouden.
dus bij deze, weet iemand deze tip nog, of heeft iemand een goeie tip om deze de maken??
thxxxx
Dat klinkt wel enigszins als dubbel werk...quote:Op maandag 29 november 2010 21:23 schreef Weird- het volgende:
De tip uit Ready Steady Cook: Eerst een karamel maken, deze vervolgens uitsmeren op een plaat en af laten koelen. Als de caramel afgekoeld en gestold is, de karamel in de keukenmachine gooien en fijnmalen. De fijngemalen karamel kan je op de creme strooien en onder de grill doen.
Mmmmquote:Op maandag 29 november 2010 21:36 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Dat klinkt wel enigszins als dubbel werk...
hebben we het over 1 of 50 Crème brûlée ?quote:Op maandag 29 november 2010 21:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mmmm
RSC: Eerst een karamel maken, deze vervolgens uitsmeren op een plaat en af laten koelen. Als de caramel afgekoeld en gestold is, de karamel in de keukenmachine gooien en fijnmalen. De fijngemalen karamel kan je op de creme strooien en onder de grill doen.
Piet: Suiker op je creme strooien, gasbrander aansteken, suiker carameliseren.
Wat is er makkelijker denken jullie?
bij 50 is mijn methode nog steeds handiger volgens mij, en veel, veel sneller.quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:39 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
hebben we het over 1 of 50 Crème brûlée ?
bij 1 jij maar bij 50.......
ik hoop voor je dat je dan nooit voor grote groepen gaat koken....quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
bij 50 is mijn methode nog steeds handiger volgens mij, en veel, veel sneller.
Vraag ik me af, gebrande caramel kan je in een potje stoppen. Dan is het daarna of karamel strooien en even in een oven zetten, of suiker strooien en met je brandertje al die potjes een voor een af gaanquote:Op dinsdag 30 november 2010 00:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
bij 50 is mijn methode nog steeds handiger volgens mij, en veel, veel sneller.
Ik heb dat jarenlang gedaan, aan boord van Cruiseschepenquote:Op dinsdag 30 november 2010 00:46 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
ik hoop voor je dat je dan nooit voor grote groepen gaat koken....
opgelost, even in kokend water dusquote:Op donderdag 2 december 2010 16:04 schreef SeaOfLove het volgende:
piet of iemand anders, hoe kan ik het beste amandelen van hun velletje ontdoen?
Branden kost ongeveer 5 seconden per bakje en strooien gelijk, dus 50 bakjes is zo'n 10 minuten werk, dat zal ik echt niet halen met eerst een caramel maken en dan verkruimelen en verspreiden en dan ook nog onder de grill, ik met mijn kleine oven zou dat echt totaal niet fijn vinden.quote:Op dinsdag 30 november 2010 00:46 schreef PKfotografie het volgende:
[..]
ik hoop voor je dat je dan nooit voor grote groepen gaat koken....
Groente/aardappels/pasta in koken?quote:Op donderdag 2 december 2010 19:54 schreef McGilles het volgende:
Piet!
Heb vaak nog bouillon of fond over in de koelkast (kip) en maak er maar meestal een sausje van of maar er een lekkere risotto van, maar heb jij nog meer simpele (bij)gerechten waar ik het bij kan gebruiken?
Kan het ook zonder gelatine? Want als ik de kippenbouillon mooi laat indampen wordt het altijd zelf al een gel.quote:Op donderdag 2 december 2010 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Groente/aardappels/pasta in koken?
Inkoken met Gelatine en er een gel mee maken (storten in een vorm en in de koelkast laten opstijven) samen met blokjes ham en ei, en serveren aan plakjes?
Denk dat ie niet stijf genoeg wordt.quote:Op donderdag 2 december 2010 23:24 schreef McGilles het volgende:
[..]
Kan het ook zonder gelatine? Want als ik de kippenbouillon mooi laat indampen wordt het altijd zelf al een gel.
Top, dankje!quote:Op donderdag 2 december 2010 23:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk dat ie niet stijf genoeg wordt.
hoe oud zijn die koters? met noten moet je uitkijken met kleine kinderen namelijk. en onderschat koters niet, mijn oudste (2 en een half) pikt je blauwe kaas en olijven gewoon in hoorquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:18 schreef Mixende_match het volgende:
okee nog een vraagje.
Ik wil graag krokante aardappeltaartjes maken met blauwe kaas en noten.
maar voor degene die geen blauwe kaas lusten (de kids neem ik aan) zou er ook een vervanging voor zijn, wat toch lekker is? een kaas met een mindere scherpe smaak, brie ofzo (heb vrij weinig verstand van kaas)
dit is het gerecht:
[ afbeelding ]
alvast bedankt!
misschien van die (vieze) cheddar van bij de aldi als alternatief? ik vind het smerig, maar tis me opgevallen dat kinders het vaak wel heel lekker vinden.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:57 schreef Mixende_match het volgende:
haha nou ze zijn oud, 12 & 16, maar heeeeel lastig. ik weet nu al dat ze het niet lusten haha. dus ik zat gewoon aan te denken om voor hun eentaartje met minder scherpe kaas te nemen.
Waarom ga je er van te voren al van uit dat ze het niet lusten?quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:18 schreef Mixende_match het volgende:
okee nog een vraagje.
Ik wil graag krokante aardappeltaartjes maken met blauwe kaas en noten.
maar voor degene die geen blauwe kaas lusten (de kids neem ik aan) zou er ook een vervanging voor zijn, wat toch lekker is? een kaas met een mindere scherpe smaak, brie ofzo (heb vrij weinig verstand van kaas)
dit is het gerecht:
[ afbeelding ]
alvast bedankt!
75Ml dus in totaal 600 Mlquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:25 schreef Zo-is-dat het volgende:
Piet, een saus vraagje. Ik wil voor het sinterklaasdiner van morgen gerookte en gegrilde tournedos maken met een mosterd dragon hollandaisesaus, hoeveel ml saus moet ik per persoon rekenen? We zijn met 8 personen.
Dankjewel!
Vreselijk zulke kids, en het ergste is, dat is je eigen schuld ook nogquote:Op vrijdag 3 december 2010 12:57 schreef Mixende_match het volgende:
haha nou ze zijn oud, 12 & 16, maar heeeeel lastig. ik weet nu al dat ze het niet lusten haha. dus ik zat gewoon aan te denken om voor hun eentaartje met minder scherpe kaas te nemen.
niet als het de hare niet zijnquote:Op vrijdag 3 december 2010 15:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vreselijk zulke kids, en het ergste is, dat is je eigen schuld ook nog
quote:
Nee, had geen zin in een blog ofzo, zijn al zulke mooie, zoals die van Robinook. En dacht een topic als dit is veel beter. Ben van de klassieke keuken en de dingen die ik doorgaans klaarmaak vind je goed beschreven bij Escoffier, Child en die goden der kookboeken. Om eerlijk te zijn vind ik boeken over eten ook interessanter dan receptenboeken.quote:Op zaterdag 4 december 2010 00:56 schreef SiGNe het volgende:
Piet, heb je eigenlijk een (online) receptenboek?
Voegt dat tweede boek van Mastering the art of French cooking eigenlijk nog veel toe als je al deel 1 hebt?quote:Op zaterdag 4 december 2010 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben van de klassieke keuken en de dingen die ik doorgaans klaarmaak vind je goed beschreven bij Escoffier, Child en die goden der kookboeken.
Ik wist niet dat er een tweede deel was, maar ik begrijp uit de beschrijvingen dat het originele manuscript niet compleet uitgegeven is, en dat dit de dingen bevat die er uit waren gehaald. Bedankt dat je het onder de aandacht brengt. Heb hem in pre-order staan.quote:Op zaterdag 4 december 2010 11:33 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Voegt dat tweede boek van Mastering the art of French cooking eigenlijk nog veel toe als je al deel 1 hebt?
Da's wel jammer, je bent een beetje de sterrenkok van Fok! heb ik het idee met je warenkennis en kookkennis.quote:Op zaterdag 4 december 2010 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, had geen zin in een blog ofzo, zijn al zulke mooie, zoals die van Robinook. En dacht een topic als dit is veel beter. Ben van de klassieke keuken en de dingen die ik doorgaans klaarmaak vind je goed beschreven bij Escoffier, Child en die goden der kookboeken. Om eerlijk te zijn vind ik boeken over eten ook interessanter dan receptenboeken.
Poeh, euh, werk erg schoon en steriel.quote:Op zondag 5 december 2010 11:25 schreef sigme het volgende:
Piet, ik heb een varken geslacht en inmiddels wat reuzel gemaakt. Niet erg veel, want het was een mager vark. Maar dat terzijde.
Nu wil ik confits de porc maken. Ik heb wel wat recepten, maar heb jij nog tips of belangrijke aandachtspunten voor me?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |