Dat vroeg ik me dus ook af....quote:Op maandag 21 juni 2010 21:23 schreef BaggerUser het volgende:
Wat proberen ze nu precies aan te tonen? 365 dagen je tanden niet poetsen is slecht voor je?
Niet alleen dat, wanneer je je kunstgebit 365 dagen in een glas cola legt, wordt het zacht.quote:Op maandag 21 juni 2010 21:23 schreef BaggerUser het volgende:
Wat proberen ze nu precies aan te tonen? 365 dagen je tanden niet poetsen is slecht voor je?
En voor jou....quote:Op maandag 21 juni 2010 21:23 schreef Plums het volgende:
Het is expEriment
[..]
Ja zeg, beetje eerder zijn![]()
Wat is dan niet evengoed slecht?quote:Op maandag 21 juni 2010 21:53 schreef Igen het volgende:
Is toch heel logisch allemaal?
Cola is zuur, dat proef je ook. Een eierschaal is van kalk gemaakt, en kalk lost op in zuur.
En dat je tanden ook worden aangetast door zuur is ook helemaal waar, maar wat dat betreft is bijvoorbeeld vers biologisch puur appelsap evengoed slecht.
Lijkt me een prima W&T-topic, en ben ook erg benieuwd naar commentaar hieropquote:Op maandag 21 juni 2010 21:15 schreef heartz het volgende:
Dit filmpje laat volgens de maker een expiriment met cola zien.
Is het echt of is het kul??
En wat gebeurt hier dan eigenlijk precies??
Ik zat te twijfelen om het in True te plaatsen, maar omdat het in mijn ogen toch meer een wetenschappelijk expiriment experiment is vond ik 'm hier beter.
De mods beslissen.
Oh, ik dacht dat het retorisch was. Want ...quote:
... klopt helemaal.quote:Op maandag 21 juni 2010 22:13 schreef heartz het volgende:
[..]
Wat is dan niet evengoed slecht?
Water en melk?
Ik ook.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:50 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Lijkt me een prima W&T-topic, en ben ook erg benieuwd naar commentaar hierop
of accuzuurquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:16 schreef PeeJay1980 het volgende:
Leg een ei eens een jaar in maagzuur. Dan ook maar een waarschuwing geven voor maagzuur?
Idem voor alle frisdranken en vruchtensappen.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:12 schreef longinus het volgende:
na cola moet je juist niet meteen je tanden poetsen, omdat je glazuur zachter wordt.
of accuzuurquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:18 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Idem voor alle frisdranken en vruchtensappen.
Maar volgens jou lost kalk op in zuur. En cola, appelsap (fruit?) enz. is zuur.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:07 schreef Igen het volgende:
... klopt helemaal.
En als je wel cola of appelsap o.i.d. wil drinken, dan kun je het glas het beste in één teug leegdrinken en bij voorkeur nog even naspoelen met water.
Wat je juist absoluut NIET moet doen, is meteen je tanden poetsen nadat je cola hebt gedronken of zuur fruit
(appel, kiwi, sinaasappel etc.) hebt gegeten.
nee de cola komt niet in aanraking met je bottenquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:22 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar volgens jouw lost kalk op in zuur. En cola, appelsap (fruit?) enz. is zuur.
Stel een mens drinkt 1 fles cola per dag, en in verhouding tot cola zeer weinig water, heeft dat dan enig effect op de botten van een mens?
Sorry laten we zeggen na 2 jaar?
Maar maagzuur is een natuurlijk onderdeel of onderdeeltje van het lichaam, maagzuur drink je toch niet?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:16 schreef PeeJay1980 het volgende:
Leg een ei eens een jaar in maagzuur. Dan ook maar een waarschuwing geven voor maagzuur?
Ik had het woord 'NIET' al in hoofdletters geschreven, moet ik het ook nog vet en onderstreept maken voordat het genoeg opvalt?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:12 schreef longinus het volgende:
na cola moet je juist niet meteen je tanden poetsen, omdat je glazuur zachter wordt.
Net als accuzuurquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:27 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar maagzuur is een natuurlijk onderdeel of onderdeeltje van het lichaam, maagzuur drink je toch niet?
Haha, ok de zuur die in je lichaam gaat, gaat naar je maag en dan?quote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nee de cola komt niet in aanraking met je botten
de enige 'botten' die bloodgesteld zijn aan de buitenkant zijn je tanden en je nagels
Okay, dat zou ik dan weer niet in mijn maag willen hebben.quote:
ik heb nog steeds nergens last vanquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:22 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar volgens jou lost kalk op in zuur. En cola, appelsap (fruit?) enz. is zuur.
Stel een mens drinkt 1 fles cola per dag, en in verhouding tot cola zeer weinig water, heeft dat dan enig effect op de botten van een mens?
Sorry laten we zeggen na 2 jaar?
Het ging erom dat dat ook in je maag zit en de schaal van een ei daar ook niet tegen kanquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:27 schreef heartz het volgende:
[..]
Maar maagzuur is een natuurlijk onderdeel of onderdeeltje van het lichaam, maagzuur drink je toch niet?
nagels zijn geen botten, anders zou je haar ook uit botten bestaanquote:Op dinsdag 22 juni 2010 12:24 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
nee de cola komt niet in aanraking met je botten
de enige 'botten' die bloodgesteld zijn aan de buitenkant zijn je tanden en je nagels
quote:Op maandag 21 juni 2010 21:21 schreef Paaskonijn het volgende:
Alsof jij er fantastisch uit zult zien na een jaar in de cola gelegen te hebben.
Damn wat een aidstopic.
Volgens mij komt er niet echt gewicht bij, maar alleen een buikje. Een bierbuikje of colabuikje wordt dat ook wel genoemd volgens mij...........quote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:24 schreef Caracca het volgende:
in welke vorm van dikke buik bedoel je ?, door de CO² , of het aankomen van gewicht(dat laatste verschilt per persoon
en dat zal waarschijnlijk niet alleen door de frisdrank/alcohol komen
)
quote:Osteoporosis
Osteoporosis is a disease of bones that leads to an increased risk of fracture. In osteoporosis the bone mineral density (BMD) is reduced, bone microarchitecture is disrupted, and the amount and variety of proteins in bone is altered. Osteoporosis is defined by the World Health Organization (WHO) in women as a bone mineral density 2.5 standard deviations below peak bone mass (20-year-old healthy female average) as measured by DXA; the term "established osteoporosis" includes the presence of a fragility fracture.[1]
Osteoporosis is most common in women after menopause, when it is called postmenopausal osteoporosis, but may also develop in men, and may occur in anyone in the presence of particular hormonal disorders and other chronic diseases or as a result of medications, specifically glucocorticoids, when the disease is called steroid- or glucocorticoid-induced osteoporosis (SIOP or GIOP). Given its influence in the risk of fragility fracture, osteoporosis may significantly affect life expectancy and quality of life.
Disease of the parathyroid glands (hyperparathyroidism) is also a major cause of osteoporosis. Hyperparathyroidism should be high on the list of causes in any patient with severe osteoporosis, osteoporosis occurring at a young age, or osteoporosis in a male.
Over consumption of dietary protein is another often neglected cause of osteoporosis. The excess protein causes calcium to be taken from the bones and excreted in the urine.[2][3][4]
Osteoporosis can be prevented with lifestyle changes and sometimes medication; in people with osteoporosis, treatment may involve both. Lifestyle change includes exercise and preventing falls as well as reducing protein intake.[5][6] Medication includes calcium, vitamin D, bisphosphonates and several others. Fall-prevention advice includes exercise to tone deambulatory muscles, proprioception-improvement exercises; equilibrium therapies may be included. Exercise with its anabolic effect, may at the same time stop or reverse osteoporosis. Osteoporosis is a component of the frailty syndrome.
volgens mij staat daar niets dat direct naar cola verwijstquote:Op dinsdag 22 juni 2010 23:47 schreef heartz het volgende:
En hoe zit het bijv met Osteoporose in Cola?
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola_formulaquote:Coca-Cola formula
The Coca-Cola formula is The Coca-Cola Company's secret recipe for Coca-Cola. As a publicity, marketing strategy and intellectual property protection strategy started by Robert W. Woodruff, the company presents the formula as a closely held trade secret known only to a few employees, mostly executives.
Original formula
Published versions say it contains sugar, caramel color, caffeine, phosphoric acid, coca extract, kola nut extract, lime extract, vanilla and glycerin. Alleged syrup recipes vary greatly. The basic “cola” taste from Coca-Cola and competing cola drinks comes mainly from vanilla and cinnamon; distinctive tastes among various brands are the result of trace flavorings such as orange, lime and lemon and spices such as nutmeg.[1]
To this day, Coca-Cola uses a United States license to purify the coca leaf for medicinal use.[2]
Because cocaine is naturally present in coca leaves, today's Coca-Cola uses "spent", or treated, coca leaves, those that have been through a cocaine extraction process, to flavor the beverage. Some contend that this process cannot extract all of the cocaine alkaloids at a molecular level, and so the drink still contains trace amounts of the stimulant.[1][3] The Coca-Cola Company currently refuses to comment on the continued presence of coca leaf in Coca-Cola.[4][5]
A court case in Antalya, Turkey mentioned cochineal dye in Coca-Cola, but the company denies it currently uses the dye. [6][7]
Dat klopt. Maar wel in het filmpje van de OP.quote:Op woensdag 23 juni 2010 00:02 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
volgens mij staat daar niets dat direct naar cola verwijst
quote:Op dinsdag 22 juni 2010 11:45 schreef Caracca het volgende:
de claim dat word gemaakt in het filmpje. dat je er een verhoogde kans op osteoporose van krijgt is beetje bs :p.
heb er overigens ook geen artikelen over gevonden. + feit dat de cola niet in direct contact staat met het bot (m.u.v. het gebit dus, maar dit is glazuur). heeft het alsnog geen directe gevolgen op je botten
Ok, maar waarom wordt het dan aangegeven in het filmpje, denk je?quote:Op woensdag 23 juni 2010 00:52 schreef Caracca het volgende:
[..]
haat het om mezelf te quoten :p
en wat andere mensen al hebben gezegd, maagzuur is agressiever maar veroorzaakt ook geen osteoporose
de aandoening wordt veroorzaak door een verandering van de hormoonhuishouding. en vrouwen i.v.m. menopause zijn hiervoor dus veel gevoeliger. Heb hier wel wat boeken liggen die het onderwerp osteoporose wel aankaarten maar er niet verder op ingaan. (het is eigenlijk dus een ouderdoms "ziekte")
Was ook de bronvermelding vergeten.quote:Osteoporosis is most common in women after menopause , when it is called postmenopausal osteoporosis , but may also develop in men, and may occur in anyone in the presence of particular hormonal disorders and other chronic diseases or as a result of medications , specifically glucocorticoids , when the disease is called steroid- or glucocorticoid-induced osteoporosis (SIOP or GIOP). Given its influence in the risk of fragility fracture, osteoporosis may significantly affect life expectancy and quality of life .
Over consumption of dietary protein is another often neglected cause of osteoporosis. The excess protein causes calcium to be taken from the bones and excreted in the urine.[2][3][4]
de redenatie in het filmpjequote:Op woensdag 23 juni 2010 00:55 schreef heartz het volgende:
[..]
Ok, maar waarom wordt het dan aangegeven in het filmpje, denk je?
de laatste zin zegt dat als je teveel bepaalde proteïne (de tekst zegt niet welke) binnenkrijgt die proteïnes calcium aan je botten onttrekken.quote:Op woensdag 23 juni 2010 01:04 schreef heartz het volgende:
En dit dan uit mijn post over Osteoporose:
[..]
Was ook de bronvermelding vergeten.
Bij deze http://en.wikipedia.org/wiki/Osteoporosis
plopperdeplop bron: http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/84/4/936quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:47 schreef Caracca het volgende:
statistisch komt osteoporose al meer voor bij vrouwen. alsnog dit zegt niets over de hoeveelheid cola
anyhow zal nog wel ff zoeken naar wat artikelen m.b.t. cola en osteoporose op medline oid.
probeer hierbij niet de resultaten van het onderzoek onderuit te halen hoorquote:"Intake of cola, but not of other carbonated soft drinks,
is associated with low BMD in women. Additional research is
needed to confirm these findings."
Een term als "additional research is needed to confirm these results" staat in zo goed als alle medisch-wetenschappelijke artikelen, omdat je nou eenmaal meestal af moet gaan op patientengegevens, en die geven eigenlijk alleen statistische informatie, geen definitieve.quote:Op woensdag 23 juni 2010 11:58 schreef Caracca het volgende:
haha idd, ik had precies dezelfde gevonden
maar let wel op de conclusie
[..]
probeer hierbij niet de resultaten van het onderzoek onderuit te halen hoor.
http://www.ajcn.org/cgi/reprint/84/4/936.pdf ( naar het hele artikel voor de geïnteresseerden )
Zie ik alleen het woord Osteoporosis verschijnen in het filmpje?quote:Op woensdag 23 juni 2010 08:55 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
de redenatie in het filmpje
cola lost een eierschaal op als je het ei er een jaar in laat liggen
dus cola lost je tanden op
dus cola lost botten die uit calcium bestaan ook op
Alleen ja cola is niet al te goed voor je tanden maar vruchtensap is dat ook niet
en je botten komen niet in de cola te liggen
Begrijp ik dat nou goed?quote:Colas , maar geen andere koolzuurhoudende dranken, die worden geassocieerd met een lage botmineraaldichtheid bij oudere vrouwen : de Framingham Osteoporosis Study1, 2, 3
Katherine L Tucker, Kyoko Morita, Ning Qiao, Marian T Hannan, L Adrienne Cupples en Douglas P Kiel
1 Van de Jean Mayer Amerikaanse ministerie van Landbouw Human Nutrition Research Center on Aging , Tufts University , Boston , MA ( KLT en NQ ), de afdeling Klinische Voeding , Instituut voor Gezondheid Biosciences , De Universiteit van Tokushima Graduate School , Tokushima , Japan (KM ), De Hebreeuwse Revalidatie Centrum voor Onderzoek en Aged Training Institute , Harvard Medical School , Boston , MA ( MTH en DPK ) en het ministerie van biostatistiek , Boston University School of Public Health , Boston , MA ( LAC)
Achtergrond: Frisdrank consumptie nadelige gevolgen kunnen hebben op het bot mineraal dichtheid ( BMD) , maar studies hebben aangetoond gemengde resultaten . In aanvulling op het verplaatsen van gezondere dranken, cola cafeïne bevatten en fosforzuur (H3PO4), Die negatief kunnen invloed op het bot.
Doelstelling: Wij veronderstelden dat de consumptie van cola wordt in verband gebracht met een lagere BMD.
Design: BMD werd gemeten op de rug en 3 hippe locaties in 1413 vrouwen en 1125 mannen in de Framingham studie Osteoporose door het gebruik dual -energy X- ray absorptiometrie . Inname via de voeding werd beoordeeld door voedsel - frequentie vragenlijst. We regressie van elke maatregel BMD op de frequentie van de frisdrank consumptie voor mannen en vrouwen na correctie voor body mass index, lengte, leeftijd , energie-inname , lichamelijke activiteit score, roken, alcohol gebruik, in totaal calcium inname van de totale inname van vitamine D , cafeïne uit noncola bronnen, seizoen van de meting , en voor vrouwen, menopauzale status en oestrogeen gebruik.
Resultaten: Cola inname was geassocieerd met een aanzienlijk lagere (P < 0,001 tot 0,05 ) BMD bij elke hippe site, maar niet de rug, bij vrouwen maar niet bij mannen . De gemiddelde BMD van degenen met dagelijkse cola inname was 3,7 % lager bij de femurhals en 5,4 % lager op gebiedsniveau Ward's dan van degenen die < 1 portie cola verbruikt / MO . Soortgelijke resultaten werden waargenomen bij dieet cola en, hoewel zwakker, voor cafeïnevrije cola . Er werden geen significante relaties tussen noncola koolzuurhoudende drank consumptie en BMD waargenomen. Totaal fosfor inname was niet significant hoger in het dagelijks cola consumenten dan in nonconsumers , maar de calcium- to- fosfor ratio's lager waren.
Conclusies: Inname van cola , maar niet van andere koolzuurhoudende drinkt, wordt geassocieerd met een lage BMD bij vrouwen. Aanvullend onderzoek is nodig om deze bevindingen te bevestigen.
geen behalve in het hoofd van de maker van dat filmpjequote:Op donderdag 24 juni 2010 16:42 schreef heartz het volgende:
[..]
Zie ik alleen het woord Osteoporosis verschijnen in het filmpje?
Ik bedoel meer wat is de connectie dan tussen het experiment en osteoporose?
1413 vrouwen en 1125 mannenquote:Op donderdag 24 juni 2010 16:43 schreef heartz het volgende:
Interessant mensen. Laat ik het maar gewoon in het topic plaatsen.
[..]
Begrijp ik dat nou goed?
In 1125 en 1413 voor het laatst praktisch onderzocht??
Hoog tijd voor een nieuw onderzoek zou ik zeggen.![]()
En heeft cola nou dan effect op de botmineraaldichtheid en het hormoonsysteem??
Oow ik dacht al.quote:Op donderdag 24 juni 2010 16:49 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
1413 vrouwen en 1125 mannen
de hoeveelheid mensen die onderzocht zijn niet de jaartallen waarin
Ja, want je laat de cola ook een jaar in je mond of maag zitten.quote:Op maandag 21 juni 2010 21:15 schreef heartz het volgende:
Dit filmpje laat volgens de maker een expiriment met cola zien.
Is het echt of is het kul??
En wat gebeurt hier dan eigenlijk precies??
Ik zat te twijfelen om het in True te plaatsen, maar omdat het in mijn ogen toch meer een wetenschappelijk expiriment experiment is vond ik 'm hier beter.
De mods beslissen.
ow dus jij poetst je tanden niet?quote:Op donderdag 24 juni 2010 17:07 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Ja, want je laat de cola ook een jaar in je mond of maag zitten.![]()
![]()
Appels-peren verhaal. Slaat nergens op.
want dat komt ook zo vaak in je maag terecht?quote:
En niet te vergeten dat de ei op een stuiterbal lijktquote:Op donderdag 24 juni 2010 18:08 schreef Caracca het volgende:
dat slaat dus ook nergens op(m.b.t. tandenpoetsen
)
maar de argumentatie die de poster van het filmpje loopt niet logisch op.
met het feit wat hij demonstreert in het filmpje en de tekst die hij erna plaatst.
"kijk wat de cola doet met de kalk van het ei" vervolgens de losgelaten kalk laten zien onderaan de beker. en dan een opmerking maken naar botten/osteoporose.
Tja, ik zou het ook indrukwekkend vinden als ik een mens met zijn armen zou zien vliegen.quote:Op donderdag 24 juni 2010 21:35 schreef DragonFire het volgende:
Het had pas indrukwekkend geweest als er plots een kuiken uit dat glas kwam lopen.
Zetmeel bind zich sterker aan je tandenquote:Op woensdag 30 juni 2010 02:41 schreef Alfje het volgende:
Er kwam laatst nog in de onvolprezen BBC quiz QI voorbij dat chips eten vele malen schadelijker is voor je tanden dan cola drinken. De cola wordt vrij snel weggespoeld of verdund met speeksel terwijl de chipsresten langer blijven zitten.
Anders zou het toch geen mineraalwater mogen heten ?quote:Op zaterdag 3 juli 2010 03:22 schreef heartz het volgende:
Kan iemand mijn openstaande vragen nog beantwoorden?
En dan nog een vraag. Zitten er in mineraalwater ook echt mineralen?
quote:Op zondag 4 juli 2010 01:07 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Anders zou het toch geen mineraalwater mogen heten ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mineral_water
http://www.dehelianthus-h(...)k_mineraalwater.htmlquote:Bij verder lezen op het etiket blijkt de bron die dit mineraalwater levert een andere te zijn. Het water komt nu uit een Duitse bron terwijl voorheen een Nederlandse bron de leverancier was. Zo giet je zogezegd van de ene fles op de andere een 13-voud aan chloride (Cl), ruim 16 keer meer nitraat (NO3) en bijna 19 keer zoveel sulfaat (SO4) door je keelgat naar binnen...!
http://www.leugens.nl/2009/07/19/spawater-uit-de-kraan/quote:In een Belgische fabriek vullen ze flessen met water, al dan niet voorzien van bubbels, en hangen daar een prijskaartje aan. Daar legt u geld voor neer, onder meer voor vervuilend transport.
Haal het gewoon uit de kraan, dat is goedkoop, smaakt hetzelfde en spaart het milieu. Maar daar mag je niet over liegen.
De Consumentenbond: “Wie ‘Spa rood’ bestelt, krijgt regelmatig kraanwater met bubbels. De Consumentenbond bezocht 24 terrassen, in negen gevallen was het raak. Het duurste glaasje nep Spa rood kostte ¤ 3,75. Het volledige onderzoek staat in de Consumentengids van juli/augustus.
Het is niet verboden om leidingwater met koolzuur te verkopen, als op voorhand maar duidelijk is dat het om kraanwater gaat. Klanten die om ‘Spa rood’ vragen, moeten dat ook krijgen. En als het café geen Spa rood of ander mineraalwater heeft, dan is het een taak van de ober om duidelijk te wijzen op de alternatieven.
Het is de derde keer in tien jaar dat de Consumentenbond onderzoek deed naar Spa rood in de horeca. In 2000 werd op 61% van de terrassen kraanwater met bubbels geserveerd, in 2003 was dat 52%. Nu – in de zomer van 2009 – gaat het om 38%. Overigens bezocht de bond alleen terrassen waar zo op het eerste gezicht geen kleine Spa-flesjes op tafel stonden. De test is dus niet geheel representatief.”
http://www.gezonderworden(...)ugenachtige-product/quote:Sourcy Vitamin Water van Heineken
Niks mineraalwater, gewoon een prijzig frisdrankje dat naast overbodige vitamine C vooral veel aroma’s, suiker, citroenzuur en kleurstof bevat.
http://www.leugens.nl/201(...)ne-frieslandcampina/quote:Grote voedsel- en drankproducenten gaan ver in de ‘marketing’
De nieuwe club Foodwatch presenteert zich met een nieuwe ‘verkiezing’, die van de meest bedrieglijke voedselclaim.
Foodwatch Nederland is begin 2010 opgericht vanuit de gelijknamige Duitse organisatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |