The Fly (1986, VS, David Cronenberg)Goede scifi over een man die door een foutje met z'n telepoortmachine langzaam verandert in een vlieg-mens mutatie. Maar het is voornamelijk een liefdesverhaal over wat er gebeurd tussen twee geliefden als er eentje langzaam veranderd in een monster.
Vooral de make-up verdient vermelding, want het ziet er ontzettend afschuwelijk uit. Mijn grootste fout was dan ook om het gedeeltelijk onder het eten te kijken.
cijfer: 7.5
Robin Hood (2010, VS, Ridley Scott)Wat Ridley Scott in deze film doet met het Robin Hood verhaal is erg gedurfd. Hij maakt van Robin i.p.v. de voetnoot in de geschiedenis die hij is (als hij al bestaan heeft) een sleutelfiguur in zowel de binnen- als buitenlandse politiek van 12e eeuws Engeland. (Dat dit historisch compleet incorrect is zie ik verder maar door de vingers.) Het is gewaagd en natuurlijk zou je kunnen inbrengen als argument tegen de film dat hele charme van het simpele verhaaltje over een man die steelt van de rijken voor de armen en vecht voor zijn geliefde Marion verloren gaat door deze aanpak. Maar als ik de film beoordeel op wat Scott probeert te doen, dan vind ik het een geslaagd experiment.
Voor de rauwere, hardere, realistischere stijl van de film is Russel Crowe de ideale Robin. Ook de keuze om van Marion, gespeeld door de altijd sterke Cate Blanchett, een veel meer met de beide benen op de grond staande ondernemende vrouw i.p.v. een op haar held wachtende jonkvrouw te maken vond ik geslaagd.
Daarnaast bevat de film een aantal zeer vermakelijke grote actie scené's, die doen denken aan Gladiator en Braveheart. Jammer genoeg haalt deze film het nooit bij die twee, maar vervelen doet die ook weer niet.
Als dit nog maar het begin van de legende is, zou ik wel willen zien wat Scott en Crowe verder doen met Robin Hood.
cijfer: 7
The Matrix (1999, VS, The Wachowski Brothers) Voor de tigste keer gezien en hij blijft geweldig. Wat ervoor zorgt dat deze film bijna perfectie nadert is de vaart die erin zit. Het is zo'n film die ik aanzet en weer afgelopen is voor ik het door heb. De geweldige actiescené's, die nu ook nog steeds indrukwekkend zijn, worden perfect afgewisseld met langzamere dialoog scené's. Geen enkele scene duurt ook maar een seconde te lang en de hele film is daardoor perfect in balans.
cijfer: 10
The Matrix Reloaded (2003, VS, The Wachowski Brothers) &
The Matrix Revolutions (2003, VS, The Wachowski Brothers)Dit is wel de eerste keer dat ik de twee vervolgen zie sinds dat ik ze in de bios zag. En zoals zo velen vond ik ze toen erg tegenvallen. Dus met erg bijgestelde verwachtingen ging ik deze tweede kijkbeurt in.
Het goede nieuws is dat de films nog steeds ongelofelijk vette actie scené's hebben, zoals in Reloaded het gevecht tussen Neo en de vele Agent Smiths, de grote achtervolging scene op de snelweg en in Revolutions het eindgevecht waarin echt compleet voluit wordt gegaan.
Het slechte nieuws is dat juist die vaart, die the Matrix zo ontzettend goed maakt, ontbreekt in de vervolgen. Er zitten veel te veel overbodige scene's in met karakters die weinig boeien vooral in Zion met als dieptepunt dat grote rave/orgie feest. Ook de slag om Zion in Revolutions duurt hoewel het gaaf gedaan is veel te lang. Het beslaat een groot deel van de film, waardoor er minder tijd is voor Neo die kont schopt in the Matrix zelf.
cijfer: 7.5 & 7