abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82261455
Welke blunders hebben jullie gemaakt op het taalgebied van je land?

Ik zal aftrappen..
De duitse taal:
Ik moest boodschappen doen en de vraag was of ik salami mee wilde nemen. Ik keek naar het aanbod, maar zag maar 1 salami "ungarische salami" Na lang twijfelen neem ik hem toch maar mee..
Kom ik thuis. "ik heb salami meegebracht, maar ik betwijfel of hij goed is.." "welke heb je meegenomen dan?" "ja deze, die niet gaar is.." Inmiddels weet ik dan het hongaars is

De kinderen zeggen altijd tegen het kussentje van de comode -hosewecksel- (letterlijk vertaald, broekwissel). Ik dacht dat het prima duits was en vond het zelf goed van die taal dat ze daar een woord voor hadden. Toen had er een in de broek gepoept bij de kinderboederij. Loop ik naar binnen vraag ik met mijn beste duits "haben sie ein Hosewecksel?" Die meneer keek me heel raar aan. Dacht nog kom op, je weet toch wel wat een hosewecksel is?? Blijkt het dus ontzettend fout duits te zijn en een woordje veroznnen door de kinderen hier..
pi_82262222
Hosewechsel. Lijkt me. Djeez. Jij kunt echt geen duits
  donderdag 3 juni 2010 @ 09:05:09 #3
304638 KarinJ.
droom je leven, leef je droom
pi_82270366
Wij wonen in Noorwegen.Daar wordt de V als W uitgesproken.
Op het werk van mijn man hadden ze het over gezond eten.
Hij wilde weten of iemand extra vitamine slikte.Maar sprak het op zijn Nederlands uit.
Noorse uitspraak is WITAMIN......Hij zei VITAMIEN....de Noren verstaan dat als FITA MIN en dat betekend
MIJN KUT hahaha ze plagen hem er nog mee
wees als een zalm, zwem tegen de stroom in
  † In Memoriam † donderdag 3 juni 2010 @ 09:06:07 #4
230491 Zith
pls tip
pi_82270394
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 3 juni 2010 @ 16:01:27 #5
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82286895
Ben in de VS in het eerste jaar dat ik er woonde een apotheek binnen gelopen met een receptje van de dokter voor bepaalde pillen..... en ik vertelde de apotheker: "I have a recipe from my doctor", en overhandigde het papiertje.

Dat gaf dus wel wat leuke reacties..... ze zouden wel even de heksenketel van achter halen en een brouwseltje voor me maken en zo....

Het juiste woord is natuurlijk "prescription", het woord "recipe" wordt alleen gebruikt in het kook-jargon.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_82303509
Mijn moeder dus eind de jaren 70 voor de liefde vertrokken naar Tirol / Oostenrijk.

Is ze met mijn vader onderweg in de lift de berg op, beneden hangt nogal wat mist. Zegt ze: "Ach, schau mal, das ist aber viel Mist!" Mijn vader raar kijkend aan't zoeken waar zij mest had gezien...

Ik (sinds drie jaar in NL, niet tweetalig opgegroeid) op werk, in Nieuwerkerk a/d Ijssel: "Shit, staat er bij Charlois (ik spreek het natuurlijk Frans uit) weer file." Ik wordt er nu nog mee geplaagd. Trouwens kunnen Oostenrijkers "Neushoorn" blijkbaar niet goed uitspreken...
------------ The only way to live with honour in this world is to be what you pretend to be. ---------
  vrijdag 4 juni 2010 @ 09:17:50 #7
277865 Sejt
Ondertitel
pi_82316565
Meerdere keren, en allemaal op een foute manier

Eerste keer was toen ik net de eerste woordjes Deens aan het leren was. De u spreek je uit als oe, en ik wist dat 'kus' in het nederlands hetzelfde betekende in het Deens. Maar ik zei het Nederlandse woord dus met Deense uitspraak, wat fout is... want 'koes' betekent iets in de zin van 'vagina', als ik het me goed herinner (gebruik het nu niet meer lol)

Ik reed een andere keer met m'n vriendin naar een afhaalrestaurant, en m'n haar was nogal lang. Dus ik zei puur uit informatiedeling dat ik nodig geknipt moest worden. In het Nederlands is het dus 'knippen', maar in het Deens 'at klippe'. Als je echter de Nederlandse versie gebruikt in het Deens (geschreven 'at knæppe'), dan zeg je dus 'neuken'.
Dus ik zeg in het Deens "Jeg skal godt nok knæppes", wat letterlijk betekent: Ik moet echt goed geneukt worden! M'n vriendin kwam niet meer bij... en ik maar vragen wat er was 5 minuten lang
Het moest dus zijn: "Jeg skal godt nok klippes", wat dus het juiste betekent: Ik moet echt geknipt worden (of iets in die trent).

De derde die ik herinner, was gelukkig niet mij, maar 2 van m'n vrienden die in Denemarken op bezoek waren. We lopen op straat, en ze zijn nogal onder de indruk van de Deense vrouwen. Dus we praten wat, en ze zeggen "die vrouwen zijn vies lekker man!". Nu betekent de uitspraak van 'vies' dus 'kut' in het Deens. En lekker betekent hetzelfde. Dus ze liepen "lekkere kut" te roepen op straat, terwijl ze niks doorhadden. Al die Denen kijken... ik heb het later maar even uitgelegd
I love my mispoken words.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 09:47:25 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82317286
Mijn moeder zat jaren geleden in Zwitserland lekker te klooien met durfen en dürfen en zei tegen een lokale vrouw over mij: "Sie darf kein Deutsch sprechen" oid .
Niet meer actief op Fok!
pi_82321007
quote:
Op donderdag 3 juni 2010 16:01 schreef maartena het volgende:

Het juiste woord is natuurlijk "prescription", het woord "recipe" wordt alleen gebruikt in het kook-jargon.
hahaha, goede!
  vrijdag 4 juni 2010 @ 12:48:32 #10
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82324315
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 09:17 schreef Sejt het volgende:
Meerdere keren, en allemaal op een foute manier

Eerste keer was toen ik net de eerste woordjes Deens aan het leren was. De u spreek je uit als oe, en ik wist dat 'kus' in het nederlands hetzelfde betekende in het Deens. Maar ik zei het Nederlandse woord dus met Deense uitspraak, wat fout is... want 'koes' betekent iets in de zin van 'vagina', als ik het me goed herinner (gebruik het nu niet meer lol)

Ik reed een andere keer met m'n vriendin naar een afhaalrestaurant, en m'n haar was nogal lang. Dus ik zei puur uit informatiedeling dat ik nodig geknipt moest worden. In het Nederlands is het dus 'knippen', maar in het Deens 'at klippe'. Als je echter de Nederlandse versie gebruikt in het Deens (geschreven 'at knæppe'), dan zeg je dus 'neuken'.
Dus ik zeg in het Deens "Jeg skal godt nok knæppes", wat letterlijk betekent: Ik moet echt goed geneukt worden! M'n vriendin kwam niet meer bij... en ik maar vragen wat er was 5 minuten lang
Het moest dus zijn: "Jeg skal godt nok klippes", wat dus het juiste betekent: Ik moet echt geknipt worden (of iets in die trent).

De derde die ik herinner, was gelukkig niet mij, maar 2 van m'n vrienden die in Denemarken op bezoek waren. We lopen op straat, en ze zijn nogal onder de indruk van de Deense vrouwen. Dus we praten wat, en ze zeggen "die vrouwen zijn vies lekker man!". Nu betekent de uitspraak van 'vies' dus 'kut' in het Deens. En lekker betekent hetzelfde. Dus ze liepen "lekkere kut" te roepen op straat, terwijl ze niks doorhadden. Al die Denen kijken... ik heb het later maar even uitgelegd
briljant .
Niet meer actief op Fok!
pi_82324618
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 09:47 schreef Viking84 het volgende:
Mijn moeder zat jaren geleden in Zwitserland lekker te klooien met durfen en dürfen en zei tegen een lokale vrouw over mij: "Sie darf kein Deutsch sprechen" oid .
Niets mis mee, je moet gewoon je bek houden
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:12:31 #12
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_82325416
Ik kreeg een keer heelijke kipkroketten voorgeschoteld. Dat waren dus "croquetas de pollo" maar ik zeg dus tegen mijn (nu) schoonmoeder:"Mmmm lekker croquetas de POLLA." Oftewel PIK-kroketten. De hele familie lag over de vloer.

Een vriend van mij kreeg een keer konijn(conejo) voorgeschoteld. Die zegt dus zoiets als: "me encanta el conejo de la suegra". Dit was op zich correct maar betekend ook zoiets als:"Ik ben dol op de Kut van m'n schoonmoeder". Hij is inmiddels gescheiden.....
Siesta & Fiesta!
  vrijdag 4 juni 2010 @ 13:54:22 #13
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_82327155

Mijn Mamma heeft een jaar of 5 in Amerika gewoond, en die had ook altijd van die mooie spraakfoutjes.
Op haar werk.
'Shall I stapel the boxes' (Stapelen, en dus niet met een nietmachine bewerken)
'I have never blow before' (Ik heb nog nooit een joint gerookt, ipv.. naja... dingen die ik niet wil weten van mijn moeder )
  vrijdag 4 juni 2010 @ 14:27:16 #14
233746 Runselpink
Op snelheid wazig.
pi_82328660
tvp
Supersoep over tong:
]Op zaterdag 7 augustus 2010 20:17 schreef Supersoep het volgende:
47 jaar en daar zit je dan. Dag in dag uit van die kutgrapjes verzinnen op een forum.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 18:41:11 #15
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82338829
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 13:54 schreef Hilzillah het volgende:
'Shall I stapel the boxes' (Stapelen, en dus niet met een nietmachine bewerken)
Steenkolen-engels FTW!
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 4 juni 2010 @ 18:52:10 #16
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_82339235
Het is verbazend dat hoe we denken goed Engels te kunnen spreken totdat je in een Engelstalig land bent.

Dan word je met je nose op de facts pushed.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  vrijdag 4 juni 2010 @ 19:18:30 #17
81363 Hilzillah
Fall Dead!
pi_82340291
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 18:52 schreef static het volgende:
Het is verbazend dat hoe we denken goed Engels te kunnen spreken totdat je in een Engelstalig land bent.

Het is gepushed hoor
  vrijdag 4 juni 2010 @ 19:21:06 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82340394
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 18:52 schreef static het volgende:

Ja inderdaad.... overigens maak ik nu dergelijke fouten niet meer, maar zelfs met een Amerikaanse in huis voor 4 jaar voordat ik naar de VS verhuisde.... maakte ik dus in ieder geval 1 grappige fout.... en vast nog wel een paar meer.

Soms heb ik wel dat ik in het Engels een woord gebruik dat taal-technisch geheel in orde is, dat zijn dan vaak directe vertalingen uit het Nederland waar een perfecte Engelse vertaling voor bestaat, en ook grammatisch correct is..... maar welke in de normale omgang nauwelijks (meer) word gebruikt....

Kan me zo even geen voorbeeld voor de geest halen, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
-
pi_82340572
Op vakantie een keer wou m'n ma gebakken eieren bestellen als eten. 'Huevos gebakkos' ipv 'huevos fritos'.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 19:28:04 #20
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_82340686
Ik maak wel fouten, maar niet echt hilarische. Ik heb wel eens heel verontwaardigd "nou hoor!" tegen m'n vent gezegd en die keek me aan van 'HOE noemde je me?'

Zal nog es nadenken.

Kan me trouwens voorstellen dat het in een taal die je echt nog moet leren veel lastiger is om al die nuances te gaan leren kennen. Aan Engels worden we allemaal toch wel blootgesteld.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 4 juni 2010 @ 19:45:25 #21
15080 static
pi_82341408
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 19:21 schreef maartena het volgende:

[..]

Ja inderdaad.... overigens maak ik nu dergelijke fouten niet meer, maar zelfs met een Amerikaanse in huis voor 4 jaar voordat ik naar de VS verhuisde.... maakte ik dus in ieder geval 1 grappige fout.... en vast nog wel een paar meer.

Soms heb ik wel dat ik in het Engels een woord gebruik dat taal-technisch geheel in orde is, dat zijn dan vaak directe vertalingen uit het Nederland waar een perfecte Engelse vertaling voor bestaat, en ook grammatisch correct is..... maar welke in de normale omgang nauwelijks (meer) word gebruikt....

Kan me zo even geen voorbeeld voor de geest halen, maar ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.
Herkenbaar ja.

Stomtoevallig had ik een probleem met mijn diepvries een paar dagen geleden, ik vroeg me echt af 'hoe leg ik dát nou weer uit'.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zaterdag 5 juni 2010 @ 15:54:43 #22
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_82367597
Heh enkelen ja. Ik kwam hier naar Brazilië zonder de taal te kennen.

Mijn klassieker is deze fout:

Brood is hier Pão. Dar spreek je uit met een nasale uitspraak, dus iets als paum.
Hard betekend hier Duro.

Ik ging naar de bakker toe want ik had hard brood nodig voor een gerecht.
Dus ik zeg tegen hem "voce tem um pau duro?" Ik wist toen nog niet goed die nassale uitspraak te spreken van Pão (wat dus brood is).

De bakker keek mij aan alsof de wereld verging
Wat bleek nu, mijn vrouw zat te lachen en vertelde mij dat pau duro hier een stijve lul betekend. Dus heeft u een stijve lul ipv heeft u een hard brood.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  † In Memoriam † zaterdag 5 juni 2010 @ 15:55:26 #23
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_82367623
Haben sie auch G-star Brücken
:')
  Moderator zaterdag 5 juni 2010 @ 16:10:22 #24
9859 crew  Karina
Woman
pi_82368168
Foutje tijdens een vakantie in Spanje, mijn toenmalige vriend dacht in zijn beste Spaans om boter te vragen, burro, maar helaas, dat betekent dus ezel! Boter is in het Spaans mantequilla .
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  Moderator zondag 6 juni 2010 @ 23:21:57 #25
45833 crew  Fogel
pi_82423639
"Julegrantenning" wil in het Noors zeggen dat je de lichtjes in een kerstboom aan doet (vaak vergezeld met een dans rond de kerstboom en meer van dat soort onzin)... maar het werkwoord "å tenne" is (ook) in brand steken... en wat doen we in Nederland met kerstbomen... juist.
Maargoed, een kerstboom steek je pas na kerst in de fik, dus ik vond het al vreemd dat mijn buurman een week of twee voor kerst vroeg of ik meedeed aan de "julegrantenning" waarop mijn antwoord was dat ik inderdaad ook nog andere dingen had die ik er wel bij in de fik wilde zetten. Hij keek me erg vaag aan en mijn vrouw herinnert me nog iedere kerst aan deze fout.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  zondag 6 juni 2010 @ 23:53:59 #26
304638 KarinJ.
pi_82425194
  maandag 7 juni 2010 @ 04:05:12 #27
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_82428420
Toen ik nog maar net in Amerika was, eindige ik nog steeds mijn zinnen soms met ''hoor''. En dat klinkt nogal als whore.

Ik had ook een douchegel fles bij, en mijn familie dacht serieus dat het een vaginale spoeling fles was. Was ook best wel awkward.
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
pi_82428426
'kunt', VS (als ik met familie praat).

No comment
  maandag 7 juni 2010 @ 04:20:40 #29
171161 Bellatrix
video et taceo
pi_82428431
quote:
Op maandag 7 juni 2010 04:13 schreef RavvennaLatina het volgende:
'kunt', VS (als ik met familie praat).

No comment
“I am become a sour woman, I take no joy in mead nor meat, and song and laughter have become suspicious strangers to me. I am a creature of grief and dust and bitter longings. There is an empty place within me where my heart was once.”
  maandag 7 juni 2010 @ 04:49:17 #30
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_82428465
Het Nederlandse woord mooi lijkt heel erg op het Laotiaanse woord voor schaamhaar.

Ook lijken veel Laotiaanse woorden op elkaar en zit er alleen een verschil in toon. Het woord quai kan zowel buffel als penis betekenen als je het net even verkeerd uitspreekt...
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
  maandag 7 juni 2010 @ 05:03:42 #31
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82428473
quote:
Op maandag 7 juni 2010 04:05 schreef Bellatrix het volgende:
Toen ik nog maar net in Amerika was, eindige ik nog steeds mijn zinnen soms met ''hoor''. En dat klinkt nogal als whore.
Ik heb in het Engels nooit de behoefte gehad te eindigen met Nederlandse stopwoordjes..... maar wel leuk: Mijn vrouw had dus toen ze nog maar net in Nederland was dus iedere keer..... "Did she just call me a whore?" wanneer iemand "Ja hoor!" of "Nee hoor!" zei.

Dat is ook 1 van die onmogelijk vertaalde woordjes..... "hoor", in die context dan.
-
  maandag 7 juni 2010 @ 05:05:29 #32
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82428475
Oh, nog even een grappige: Er zit bij mij in de buurt een haarsalon die de "Kut Club" heet..... uiteraard duidelijk een woordspeling op "Cut", maar als Nederlander blijft het grappig.

Ook zit er hier een bedrijf dat "GVD Commercial Properties" heet, en die hebben enorme borden met GVD erop.... en sinds de economie crash in 2008 zie je nogal wat lege panden staan met grote GVD borden ervoor....

[ Bericht 36% gewijzigd door maartena op 07-06-2010 05:15:03 ]
-
pi_82428497
quote:
Op maandag 7 juni 2010 05:03 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik heb in het Engels nooit de behoefte gehad te eindigen met Nederlandse stopwoordjes..... maar wel leuk: Mijn vrouw had dus toen ze nog maar net in Nederland was dus iedere keer..... "Did she just call me a whore?" wanneer iemand "Ja hoor!" of "Nee hoor!" zei.

Dat is ook 1 van die onmogelijk vertaalde woordjes..... "hoor", in die context dan.
"Yes, of course" komt toch in de buurt?
"No, of course not"
  maandag 7 juni 2010 @ 06:24:43 #34
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82428583
quote:
Op maandag 7 juni 2010 05:29 schreef Krantenman het volgende:
"Yes, of course" komt toch in de buurt?
"No, of course not"
Nee, dat is:

Ja, Natuurlijk
Nee, Natuurlijk niet.

De "hoor" geeft inderdaad extra gewicht aan de "Ja" of "Nee", maar een directe vertaling zou ik zo niet kunnen verzinnen. En "Natuurlijk" geeft ook weer dat extra, definitieve gewicht aan "Ja" of "Nee."

Het Nederland heeft ook veel meer stopwoordjes volgens mij.
-
pi_82428589
quote:
Op maandag 7 juni 2010 06:24 schreef maartena het volgende:

[..]

Nee, dat is:

Ja, Natuurlijk
Nee, Natuurlijk niet.

De "hoor" geeft inderdaad extra gewicht aan de "Ja" of "Nee", maar een directe vertaling zou ik zo niet kunnen verzinnen. En "Natuurlijk" geeft ook weer dat extra, definitieve gewicht aan "Ja" of "Nee."

Het Nederland heeft ook veel meer stopwoordjes volgens mij.
"Yeah, sure" dan? (Kan ook positief of negatief gebruikt worden, afhankelijk van de intonatie)

(Met "No" kan ik dan even niks verzinnen, maar goed. Of het moet "Yeah, right!" zijn, wat in de USA toch ook meestal een negatieve connotatie heeft)
pi_82428591
-dubbel-
  maandag 7 juni 2010 @ 06:53:18 #37
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_82428643
"Yes it is" of "Yes I do" oid?
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  Moderator maandag 7 juni 2010 @ 10:05:21 #38
45833 crew  Fogel
pi_82431389
"I'm going to take a douche" is ook niet helemaal hetzelfde als "I'm going to take a shower"...
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 7 juni 2010 @ 14:11:23 #39
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_82440960
Ik sprak 1x iets te snel mist in het Engels uit als FOKK! Kan er nog steeds om lachen
  maandag 7 juni 2010 @ 21:35:27 #40
304638 KarinJ.
pi_82467131
Andersom kan ook.

We gingen met een paar Noorse vrienden Koninginnedag vieren in Nederland.
Jaja ze weten nu eindelijk wat echt feestvieren is.....grijns.

De donderdag ervoor lieten we ze een beetje Noord-Holland zien.
In onze oude woonplaats was er markt.
Voor Noren toch een hele belevenis.....De bloemenstallen ( en zo goedkoop!) en de groentekraam....
Een van onze vrienden ging bij zo een kraam zes appels kopen.
Nu is het Noorse woord voor 6 seks......Hij vroeg de koopman terwijl hij naar de appels wees "can I have seks?" Waarop de koopman zei "Ja hoor, we doen hier niet zo moeilijk"
  dinsdag 8 juni 2010 @ 14:56:29 #41
15080 static
pi_82496952
Het duurde even voordat ik op een menukaart zag staan 'produce' en het snapte.
pi_82547873
quote:
Op maandag 7 juni 2010 04:49 schreef breaky het volgende:
Het Nederlandse woord mooi lijkt heel erg op het Laotiaanse woord voor schaamhaar.

Ook lijken veel Laotiaanse woorden op elkaar en zit er alleen een verschil in toon. Het woord quai kan zowel buffel als penis betekenen als je het net even verkeerd uitspreekt...
Zal het PROBEREN te schrijven in nederlandse letters dan en ik weet niet hoe het in het Laotiaans is maar het klinkt allemaal bekend voor me;

In het Thais is buffel - Kwaai
en lul (als in cock - dus onbeleefde verwoording) Kuay (koe-wai)

In beide gevallen midtone.. het is niet een verschil in toon (in het thais dan) maar gewoon twee verschillende woorden die erg op elkaar lijken.

Toonfoutje:

Bekendste fout van de farang is suay (rising tone is mooi en midtone is ongelukkig) Dat was de 1e paar weken ook meteen mijn grootste blunder.... Alles was ongelukkig.. van tempels tot meiden die leuke kleren aanhadden... En toen ging ik zitten en begon ik te leren lezen en schrijven en waren de uitspraak foutjes verleden tijd maar toch

Heb je geen skype ofzo btw dan laat ik je het wel horen

[ Bericht 5% gewijzigd door Flammie op 09-06-2010 14:18:29 ]
pi_82548471
leuke thread trouwens dus tvp
  woensdag 9 juni 2010 @ 15:40:51 #44
15080 static
pi_82554108
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 05:02 schreef static het volgende:
Het einde van de TVP

TVP's worden voortaan weggehaald.
  woensdag 9 juni 2010 @ 16:24:12 #45
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_82556175
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 15:40 schreef static het volgende:
It's hard to teach an old dog new tricks.....

Dat duurt nog wel even voordat die TVP eruit is.
-
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:00:24 #46
15080 static
pi_82557897
Weet, betrap mezelf er ook nog steeds op, vandaar een verwijzing naar de mededeling en niet meteen een gewiste post.
  Moderator woensdag 9 juni 2010 @ 17:53:46 #47
45833 crew  Fogel
pi_82560482
Maar die TVP was eigenlijk niet eens nodig omdat er eerst een reactie op een post staat van dezelfde user, gevolgd door die tvp
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:54:57 #48
15080 static
pi_82560549
Bijdehand.
  woensdag 9 juni 2010 @ 17:56:39 #49
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_82560629
Mijn ergste was toch wel laatst met pasen, we kregen een paaseitje in een Duitse winkel en ik zeg tegen de man achter de balie dat ie schone eier heeft (gelukkig ben ik beter in Duits praten dan typen )
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_82614123
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 15:54 schreef ErwinRommel het volgende:
Heh enkelen ja. Ik kwam hier naar Brazilië zonder de taal te kennen.

Mijn klassieker is deze fout:

Brood is hier Pão. Dar spreek je uit met een nasale uitspraak, dus iets als paum.
Hard betekend hier Duro.

Ik ging naar de bakker toe want ik had hard brood nodig voor een gerecht.
Dus ik zeg tegen hem "voce tem um pau duro?" Ik wist toen nog niet goed die nassale uitspraak te spreken van Pão (wat dus brood is).

De bakker keek mij aan alsof de wereld verging
Wat bleek nu, mijn vrouw zat te lachen en vertelde mij dat pau duro hier een stijve lul betekend. Dus heeft u een stijve lul ipv heeft u een hard brood.
Dit foutje heb ik eerder al eens van iemand gehoord. Echt heel venijnig. Maar je bent dus echt niet de enige die hiermee de mist in gaat.

En nou maar hopen dat ik het in één keer goed doe, als ik ooit voor het eerst in het Portugees een brood moet bestellen...
pi_82614216
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 17:56 schreef Klonk het volgende:
Mijn ergste was toch wel laatst met pasen, we kregen een paaseitje in een Duitse winkel en ik zeg tegen de man achter de balie dat ie schone eier heeft (gelukkig ben ik beter in Duits praten dan typen )

Gelukkig ben ik nooit echt de fout in gegaan met Duits. Wel een keertje gehad dat een paar vrienden me raar aankeken en "Bist Du schwul!?" riepen toen ik "Wie groß ist ein Döner" vroeg. Maar dat was volgens mij meer omdat ik hun eerder ook had geplaagd door te zeggen dat ze écht niet wilden weten wat "Hallo" in het Nederlands betekent.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2010 13:40:19 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')