What's next? De supermarkt? Moet je bij elke pond kiwi die je neemt dan een dunschiller en keukenblok krijgen? Anders neem je ze zo uit het rekje mee?quote:
Het grootste deel van de piraten maakte toen nog flinke winst, omdat het grootendeels over fysieke zaken ging. Ik kocht toen dan ook veel liever in de echte winkel dan dat ik eenzelfde cd bij een piraat kocht, puur omdat zaken als het boekje mistten en de originele cd's vaak beter zijn afgewerkt, oftewel langer meegaan.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:03 schreef Amos_ het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar piraterij als excuus gebruiken is onzin. Piraterij was er al toen alles nog "goedkoper" was. En toen er nog boekjes bijzaten.
Het is inderdaad niet goed te praten. Echter zoals ik al eerder heb aangegeven, lijkt het me winstgevender dat bedrijven hier op een gezonde manier mee omgaan, oftewel dat ze de piraterij op andere manieren aanpakken dan zowat hun volledige winst in rechtzaken te stoppen. Dan is het niet gek dat de mensen die de producten zelf maken, oftewel de artiesten, er niets meer aan overhouden.quote:Het is een soort Robin Hood-achtig gedrag, iets dat men normaal niet zomaar kan aanschaffen gaat dan maar illegaal gedownload worden.
Dan leg je dus het probleem bij de eigenaar van een product, onterecht.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:16 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Het is inderdaad niet goed te praten. Echter zoals ik al eerder heb aangegeven, lijkt het me winstgevender dat bedrijven hier op een gezonde manier mee omgaan, oftewel dat ze de piraterij op andere manieren aanpakken dan zowat hun volledige winst in rechtzaken te stoppen. Dan is het niet gek dat de mensen die de producten zelf maken, oftewel de artiesten, er niets meer aan overhouden.
In de kern is het principe toch echt hetzelfde. Jij gebruikt het product van een ander zonder ervoor betaald te hebben.quote:Je laatste voorbeeld slaat overigens weer de plank mis daar dat om fysieke middelen gaat.
quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:23 schreef Amos_ het volgende:
Mensen die het voor eigen gebruik downloaden en niet kopen vind ik net zo goed strafbaar. Maar da's persoonlijk
Ik denk dan ook niet dat wij daar uit zullen komen in deze discussie. Mensen die het voor eigen gebruik downloaden en aan de hand van deze download naar concerten gaan of media aanschaffen treffen wat mij betreft geen blaam.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:23 schreef Amos_ het volgende:
Mensen die het voor eigen gebruik downloaden en niet kopen vind ik net zo goed strafbaar. Maar da's persoonlijk
Inderdaad, zolang de grote bedrijven dat blijven weigeren, zal dit verhaal nooit opgelost kunnen worden.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:25 schreef Van_Puffelen het volgende:
[..]
Mee eens, maar dan moeten de prijzen eens aangepast worden.
Nederland is wat dan aangaat het duurste.
Verlaag de prijzen en de omzet stijgt.
De oorzaak ligt echt bij de detailhandel in Nederland. Kijk maar eens op Ebay. Ps3 games zijn regiovrij en als je ze uit een ander land laat komen kan het je de helft schelen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:25 schreef Van_Puffelen het volgende:
[..]
Mee eens, maar dan moeten de prijzen eens aangepast worden.
Nederland is wat dan aangaat het duurste.
Verlaag de prijzen en de omzet stijgt.
Nee dat ligt niet alleen aan de detailhandel.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:26 schreef Amos_ het volgende:
[..]
De oorzaak ligt echt bij de detailhandel in Nederland. Kijk maar eens op Ebay. Ps3 games zijn regiovrij en als je ze uit een ander land laat komen kan het je de helft schelen.
Maar dat praat piraterij nog niet goed.
De PS3 is sowieso nog niet gehackt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:26 schreef Amos_ het volgende:
[..]
De oorzaak ligt echt bij de detailhandel in Nederland. Kijk maar eens op Ebay. Ps3 games zijn regiovrij en als je ze uit een ander land laat komen kan het je de helft schelen.
Maar dat praat piraterij nog niet goed.
Dat hoeven ze toch ook niet ?quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:00 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Volgens jou hoeven bedrijven dan ook niet te luisteren naar hun afnemers.
Hoezo ? Hoe word jij gepakt als je een spel niet koopt, of niet naar een film gaat ?quote:De afnemers moeten maar naar het bedrijf luisteren en als ze dit niet goed doen, dan worden ze gepakt!
Whahahahaquote:Op donderdag 3 juni 2010 16:12 schreef Amos_ het volgende:
What's next? De supermarkt? Moet je bij elke pond kiwi die je neemt dan een dunschiller en keukenblok krijgen? Anders neem je ze zo uit het rekje mee?
Bedrijven mogen blij zijn dat ze de mogelijkheid hebben om winst te maken. Als ze dan zelf basale fouten maken als in trends compleet over het hoofd zien of het krampachtig hoog houden van prijzen, dan is dat hun eigen schuld als mensen manieren gaan zoeken om toch aan hun fix te komen.quote:Op donderdag 3 juni 2010 16:53 schreef _Led_ het volgende:
Die hele instelling van "Spelen / kijken ga ik het sowieso, dat is mijn recht, dus moet het bedrijf zich maar aanpassen tot ze het zo aanbieden dat het mij bevalt!" snap ik echt niet
Daarom word dat ding ook heel wat minder verkocht dan de xbox360 bijvoorbeeld. Echter is dat nu aan het aantrekken omdat blu-ray in de mode begint te raken. Ze hebben bij sony dan ook erg veel geluk dat de keus blu-ray is geworden in plaats van hddvd. Dan had de PS3 namelijk geen enkele kans om de xbox360 te verslaan.quote:
Dank je wel, dit soort belachelijke onzin is dus precies wat ik bedoel.quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:00 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Bedrijven mogen blij zijn dat ze de mogelijkheid hebben om winst te maken. Als ze dan zelf basale fouten maken als in trends compleet over het hoofd zien of het krampachtig hoog houden van prijzen, dan is dat hun eigen schuld als mensen manieren gaan zoeken om toch aan hun fix te komen.
Heb je het nu over jezelf?quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Van die verwende egocentrische lui die vinden dat de wereld om hen draait.
En dan commentaar leveren op mensen die gewoon voor hun werk betaald willen worden, poeh hee, wat een criminelen zijn datquote:
quote:Op donderdag 3 juni 2010 17:09 schreef _Led_ het volgende:
Zou je jou eens moeten horen als jouw baas (stel dat je werk zou hebben he) elke maand aan het eind van de maand zou zeggen : "mja, goed, maar ik heb je loon er niet voor over dus je krijgt niks. Moet je maar een truc verzinnen waardoor ik je wel uit mezelf geld wil geven !".
Jij hebt het over de inhoud van het vonnis. Daar heb ik geen verstand van, dus of het vonnis juist is doe ik geen uitspraken over. Het stoort me alleen dat TS een beschuldiging uit (corruptie) terwijl dat verder helemaal nergens uit blijkt.quote:Op donderdag 3 juni 2010 11:54 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Jij bent toch ook een onderdeel van de Nederlandse bevolking? Hoe zou je het dan vinden als het grootste deel van de bevolking waar je deel van uitmaakt, gecriminaliseerd word aan de hand van een aantal flinke misstappen in de entertainment industrie?
Er zijn namelijk altijd meerdere mogelijkheden, je kunt namelijk ook omgaan hiermee en de piraterij gebruiken in plaats van deze te bestrijden. Al denk ik dat er genoeg entertainment bedrijven zijn die hier al flink gebruik van maken, omdat ze weten dat als je bv een film illegaal op internet uitbrengt (Waar komen die vroege r5 of dvdscr releases toch altijd vandaan?), dit voor erg veel publiciteit zal zorgen. Om deze reden is het dan ook belangrijk om te kijken naar de verkopen en bioscoop bezoeken bijvoorbeeld.
Het is dan ook frappant dat deze eigenlijk weinig te lijden hebben gehad van de piraterij waar we het over hebben. Bioscopen worden steeds beter bezocht en het was wel duidelijk dat de cd uiteindelijk plaats zou moeten gaan maken voor digitale media. Van deze digitale media wordt mijns inziens ook erg veel verkocht.
Waarom zouden ze dan eigenlijk klagen? Beter maken ze gebruik van de mogelijkheden die beschikbaar zijn. Dat zal uiteindelijk ook heel wat minder justitiële kosten en dus meer winst opleveren.
Overigens moet ik wel zeggen dat qua films dit verhaal al ietwat de goede kant ingaat, daar ze in de bioscoop een ervaring kunnen bieden die je thuis haast onmogelijk voor elkaar kunt krijgen. Mede door het 3d verhaal dat een tijdje terug zijn intrede heeft gemaakt.
Ook dat niet (volgens mij dan). Zelfs in mijn vakgebied (fiscaal recht, een ruimer vakgebied dan IE) zie je altijd dezelfde kopstukken op dat soort cursussen en seminars, en die kopstukken zijn vaak zowel rechter als advocaat. Dus ja, die mensen komen elkaar vaak tegen en werken ook wel eens samen. Niks vreemds aan.quote:Op donderdag 3 juni 2010 12:00 schreef EdvandeBerg het volgende:
Corruptie is een groot woord, maar schijn van belangenverstrengeling is wat mij betreft niet eens zo gek.
quote:FTD-vonnis is 'schokkend' en 'onhoudbaar'
Vooraanstaande auteursrechtjuristen sabelen het vonnis dat het noemen van bestandsnamen ziet als directe openbaarmaking neer. "Een heel verstrekkende uitspraak."
Woensdag veroordeelde de Haagse rechtbank het FTD-forum tot een verbod op het laten plaatsen van verwijzingen naar bestandsnamen van illegale bestanden op Usenet. Het gaat om verwijzingen naar de film Komt een Vrouw bij de Dokter, van producent Eyeworks. Ook al gaat het alleen om een vermelding, zonder zelfs een hyperlink te plaatsen. Toch maakt FTD door het noemen van bestandsnamen volgens de rechter deze bestanden feitelijk beschikbaar aan het publiek, en dus gaat het om een openbaarmaking.
Aardverschuiving
De opmerkelijke uitspraak doet alarmbellen rinkelen in auteursrechtenland. "Sinds 1983 is er niet zo'n verstrekkende uitspraak van een Nederlandse rechter op auteursrechtelijk gebied geweest", reageert Christiaan Alberdingk Thijm, advocaat bij SOLV, doelend op het Kabelpiraten-arrest uit 1983. "Ik vind dit echt een schokkende uitspraak. Dit is echt een aardverschuiving."
De rechter vindt dat FTD een sleutelrol vervult bij het openbaarmaken van de Usenet-bestanden. Maar dat doet iTunes ook, stelt Alberdingk Thijm: "Mijn iTunes-programma vervult ook een sleutelrol bij het ophalen van muziek en speellijsten. Dat zo'n faciliterende rol bij auteursrechtinbreuk onrechtmatig is, daar kan je nog inkomen. Maar daarmee pleegt iemand zelf geen auteursrechtinbreuk, dat is een heel ander verhaal. Dan kan je met een briefje naar de rechter stappen en ex-parte Apple uit de lucht halen."
Xerox en isp's ook openbaarmakers
Ook Hans Bousie van Bousie advocaten vindt de conclusie van directe openbaarmaking onbegrijpelijk. "Als je faciliteren kwalificeert als openbaarmaking, dan is het hek van de dam. De rechter rekt het openbaarmakingsbegrip zodanig op dat als er met een device van iemand iets openbaar kan worden gemaakt, dan ben je een openbaarmaker? Dan wordt ie fraai, dan mag Xerox wel gaan uitkijken en JVC ook. […] Dan kan je ook wel zeggen dat iedereen die toegang biedt tot internet, zoals providers, openbaarmaking faciliteert en dan dus ook zelf openbaarmaakt", zegt Bousie.
De motivering van de rechter is summier, gebrekkig en onhoudbaar, constateren beide juristen. "Het is schokkend dat een Nederlandse rechter alle Nederlandse jurisprudentie negeert. Ook de Europese auteursrechtrichtlijn wordt gemakshalve even genegeerd", aldus Alberdink Thijm.
Jurisprudentie genegeerd
Er is immers hogere jurisprudentie in Nederland over vergelijkbare zaken, en daar is faciliteren aangemerkt als onrechtmatig, maar nooit als directe inbreuk. Dat geldt voor rechtszaken tegen Mininova, ZoekMP3 en Shareconnector.
Alberdink Thijm: "Die legt de rechter allemaal naast zich neer en hij kijkt in plaats daarvan naar een uitspraak van een Engelse rechter die gaat over een heel ander, Angelsaksisch concept, authorisation, dat wij helemaal niet kennen. Je moet wel zelf je huiswerk doen. Je kunt niet verwijzen naar een uitgebreid gemotiveerd Engels vonnis en dan zeggen: ik ben klaar. Dat is wel erg makkelijk. Terwijl dit vonnis potentieel heel verstrekkende gevolgen heeft. Hier moet echt flink tegen geageerd worden."
Downloaden verboden
Het is niet het eerste omstreden vonnis van rechter Hensen. In juni 2008 oordeelde hij dat downloaden uit illegale bron wél illegaal is en de minister van Justitie fout zat en de Nederlandse wet niet goed geharmoniseerd. Ook die uitspraak leidde tot veel ophef. Bousie: "Die man is dus gewend om een witte raaf te zijn met jurisprudentie. Het is een originele rechter, maar ik kan me niet voorstellen dat dit vonnis in hoger beroep niet onderuit gaat."
Relatie rechter en advocaat
Naast het vonnis is er ook enige ophef over het feit dat de rechter samen met de advocaat van Eyeworks, Dirk Visser, verschillende cursussen heeft gegeven, onder meer ten tijde van de zitting en de uitspraak.
Deze informatie is echter niet nieuw en was voor FTD ook geen aanleiding om de rechter te wraken, vertelt ICT-jurist Arnoud Engelfriet, die FTD bijstaat in hun zaak. Bij wraking wordt nader bekeken of de rechter wel onafhankelijk en onpartijdig is. "Het is besproken maar het was niet voldoende om de rechter te wraken. Dat is een erg zwaar middel. Het is wel heel opmerkelijk, maar ik vind dat een beetje kinnesinne om daar nu achteraf over te beginnen."
Klein, gezellig wereldje
Andere juristen bevestigen desgevraagd dat het moeilijk is elkaar te ontlopen in de Nederlandse auteursrechtenwereld. Het is zeer gebruikelijk dat advocaten, rechters en experts elkaar treffen op diners, congressen, redacties en cursussen. "Je moet er als rechter wel voorzichtig mee zijn en elke schijn van partijdigheid vermijden. Het kan ook te gezellig worden. Maar het wraken van een rechter is een grote stap," aldus een jurist.
Dit dus. Kan het nu weer over de inhoud gaan in plaats van over 'corruptie'? Stelletje zieligerds.quote:Deze informatie is echter niet nieuw en was voor FTD ook geen aanleiding om de rechter te wraken, vertelt ICT-jurist Arnoud Engelfriet, die FTD bijstaat in hun zaak. Bij wraking wordt nader bekeken of de rechter wel onafhankelijk en onpartijdig is. "Het is besproken maar het was niet voldoende om de rechter te wraken. Dat is een erg zwaar middel. Het is wel heel opmerkelijk, maar ik vind dat een beetje kinnesinne om daar nu achteraf over te beginnen."
Klein, gezellig wereldje
Andere juristen bevestigen desgevraagd dat het moeilijk is elkaar te ontlopen in de Nederlandse auteursrechtenwereld. Het is zeer gebruikelijk dat advocaten, rechters en experts elkaar treffen op diners, congressen, redacties en cursussen. "Je moet er als rechter wel voorzichtig mee zijn en elke schijn van partijdigheid vermijden. Het kan ook te gezellig worden. Maar het wraken van een rechter is een grote stap," aldus een jurist.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |