Uiteraard gaat het om technisch en objectief naar de zaak te kijken. Dat is de bedoeling van een onderzoek, de waarheid en toedracht boven tafel krijgen. Als dat al niet de insteek is van een onderzoek, dan kan je een onderzoek net zo goed niet uitvoeren.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:26 schreef paddy het volgende:
[..]
Weet je? Dan ben je al niet meer neutraal in dit geval. Het zou een groep moeten zijn die gewoon technisch naar de zaak zou moeten kunnen kijken. Zowel het handelen van Israël in dit geval als het handelen van de activisten roepen vragen op. Ik vind het begrijpelijk dat die activisten er zijn om te protesteren wat in hun ogen rechtvaardig is, maar vind het ook begrijpelijk dat Israël niet meer zo gelooft in hulporganisaties zonder wapens of militaire producten te willen doorsmokkelen na vorig jaar toen er wel een lading werd onderschept. Er is nog een voorbeeld van wapentransport, maar die moet ik even opzoeken.
Heb ook niet het gevoel dat het een vreedzame demonstratie was. die slingers kunnen wel degelijk erge verwondingen aanbrengen wanneer je het goed kan. Net als messen, knuppels en ijzeren staven. Wat doen die aan boord van een hulptransport? Een vreedzame demonstraties met messen en slingers die blijkbaar vroeger in oorlogen ook werden gebruikt, komt op mij niet echt vreedzaam over.
Ik ben benieuwd of Israël zo slim is geweest om alle gesprekken met deze actievoerders vast te leggen. Turkije had zeshonderd mensen aan boord. Hoeveel mensen zaten er in totaal op die schepen?
Grove humor heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee. Wel is de jubelstemming van de pro-Israel luitjes vreemd en komt ook gemaakt over.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 01:26 schreef OllieA het volgende:
[..]
Jij vindt het humor, ik vind het een gebrek aan beschaving.
bronquote:Enteren konvooi leidt tot internationaal protest
ISRAEL IN CRISIS NA ACTIE
Israël verkeert in een diepe diplomatieke crisis. Het land heeft zich de woede van een groot deel van de wereld op de hals gehaald met een uit de hand gelopen marineactie op de Middellandse Zee.
Daarbij vonden gisternacht zeker negen opvarenden van een hulpkonvooi de dood door Israëlische kogels.
Vooral Turkije is des duivels. Premier Erdogan noemde de actie ’staatsterrorisme’. Hij riep de Turkse ambassadeur terug vanuit Israël. In tal van landen, gingen mensen de straat op om te protesteren.
Spoedzitting
Leden van de Veiligheidsraad van de VN, met uitzondering van de Verenigde Staten, veroordeelden de marineactie en drongen er bij Israël op aan de blokkade van de Gazastrook op te heffen. De Israëlische premier Benjamin Netanjahoe besloot een bezoek aan Canada en de Verenigde Staten vroegtijdig af te breken. Daardoor vindt een ontmoeting met de Amerikaanse president Barack Obama niet plaats.
Zes schepen waren op weg vanuit Turkije met 10.000 ton hulpgoederen in de richting van de Palestijnse Gazastrook, dat voor normaal goederenverkeer door Israël wordt afgesloten. Op een van de schepen zaten leden van een hulporganisatie die ook banden onderhoudt met de militante Hamasbeweging, die de Gazastrook controleert en er sinds bijna vier jaar een Israëlische soldaat gevangen houdt.
De Israëlische marine wilde gisternacht het humanitaire hulptransport tegenhouden. Commando’s werden ruim zestig kilometer uit de Israëlische kust vanuit helikopters neergelaten op het grootste schip, een cruiseschip met 581 mensen aan boord, onder wie naast Turken westerlingen en enkele Israëli’s.
Stokken
De Israëlische militairen verklaarden dat ze werden bekogeld en met stokken en staven bewerkt door de opvarenden. Ook zou de woedende menigte in de consternatie twee pistolen van de soldaten hebben afgepakt. De militairen voelden zich zo bedreigd dat ze begonnen te schieten.
Demissionair minister Verhagen heeft de Israëlische ambassadeur gisteren om opheldering gevraagd. In eerste instantie heeft Israël zelf de plicht een onderzoek uit te voeren, maar Nederland wil wel dat daar de getuigenissen van de opvarenden bij worden betrokken.
bronquote:Actie commando’s eindigt desastreus
Slagveld op cruiseschip
Niemand had verwacht dat het bovendek van cruiseschip Mavi Marmara zou veranderen in een arena, met de gladde Middellandse Zee gisterochtend vroeg als het decor. Maar dat was exact wat er gebeurde toen honderden Israëlische commando’s een gecoördineerde maar volstrekt verkeerd georganiseerde actie inzetten op de passagiersboot.
De Mavi Marmara was het grootste schip van een vloot van in totaal zes schepen die vanuit Turkije met 10.000 ton hulpgoederen onderweg was naar Gaza, dat door Israël wordt afgesloten van de wereld. Een omstreden blokkade, omdat deze niet alleen de militante Hamasbeweging treft, maar ook de 1,5 miljoen burgers in Gaza. Aan boord van de vloot waren circa 700 passagiers. Naast actievoerders waren er ook andere mensen aanwezig, onder wie de Zweedse misdaadschrijver Henning Mankell en de Noord-Ierse Nobelprijswinnaar Mairead Corrigan-Maguire.
Orders
De passagierslijst van de Mavi Marmara telde 581 opvarenden. Rond vier uur in de morgen, ongeveer een uur voor zonsopgang, maakten de Israëlische commando’s zich klaar voor het enteren van dit grootste schip. Ze hadden orders gekregen om vanuit helikopters te abseilen naar het bovendek, vervolgens zo snel mogelijk naar de brug te rennen en daar de kapitein te dwingen het vaartuig te stoppen en eventueel om te draaien.
Het liep anders. De militairen dachten een goed beeld te hebben van wat ze op het bovendek zouden tegenkomen. Ze zagen met hun nachtkijkers al enkele figuren lopen. In totaal verwachtten ze er zo’n twintig mensen aan te treffen. De commando’s werd verteld dat ze „lichte tegenstand” konden verwachten, eventueel „minimaal geweld”. Honderden mariniers van elitevlooteenheid 13 deden aan de actie mee. Sommigen zouden het Turkse konvooi enteren vanuit lichte rubberboten.
De helikopter ging boven het topdek van de Mavi Marmara hangen en liet een touw zakken, waaraan de soldaten moesten abseilen. Direct renden enkele activisten op het schip naar het touw en probeerden het vast te binden aan het dek, zodat de helikopter zou neerstorten, zo vertelden Israëlische soldaten later. Enkele minuten later slaagden enkele tientallen militairen erin toch te landen.
„We dachten dat we geweld zoals in Bilin zouden meemaken”, vertelde deelnemend soldaat Ron Ben Yishai gisteren tegen de Israëlische nieuwsorganisatie Ynet. „Maar in plaats daarvan kregen we ’Bangkok’”, zei hij refererend aan het recente dodelijke straatgeweld in die stad.
Bilin is een Palestijnse plaats waar wekelijks grootschalige protesten worden gehouden, die echter zelden uitlopen op bloedvergieten.
De militairen schoten traangas af op het dek en zetten voordat ze zelf naar beneden gingen hun gasmaskers op. Het ontaardde in een chaos van rennende en vechtende mensen. Er verschenen meer activisten. Ze bleken zich te hebben voorbereid met knuppels, messen en staven. Tegelijkertijd lijkt het er niet op dat ze zichzelf met vuurwapens uitgerust hadden. Dit waren geen jihadi’s, dit waren ultrafanatieke demonstranten.
De activisten aan boord van de Mavi Marmara houden ook wanneer ze slapen de gasmaskers paraat, wat erop wijst dat ze voorbereid waren op het Israëlische leger (foto links). De actie van Israëlische commando’s leidde tot chaos op het schip, waarbij zeker negen doden vielen en 42 gewonden .
Wel meldden de commando’s dat de activisten hun probeerden de wapens afhandig te maken. Volgens de Israëli’s wisten de activisten op het topdek twee pistolen in handen te krijgen. Vanaf dit moment begonnen de Israëli’s gericht te schieten. In de loop van enkele minuten mondde de Israëlische actie uit in een drama.
Zeker negen activisten werden gedood. In totaal raakten 42 mensen gewond. Onder de elf zwaargewonden bevinden zich twee soldaten.
Het drama, dat strikt genomen neerkomt op het doden in internationale wateren van leden van een humanitair hulpkonvooi, is niet alleen een internationale afgang voor het Israëlisch leger en een proverwinning voor Hamas. Het gaat ook in Israël gevolgen krijgen. In de woorden van de Israëlische handelsminister Benjamin Ben-Eliezer: „Dit wordt een groot schandaal, geen twijfel over mogelijk.”
Zeker - als het aan mij lag zouden ze iedere keer kei- en keihard ingrijpen. Wat is het nut van zachtjes ingrijpen? Pogen om de internationale opinie in je voordeel te krijgen? Maar dat lukt nooit zo lang Israel de bovenliggende partij is. Bijna niemand in het Westen snapt in wat voor een positie Israel verkeert. Wij zijn meer dan 60 jaar vrede gewend. De internationale opinie zal pas in het voordeel van Israel veranderen, als er meer Israeli's worden afgeslacht dan Palestijnen.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 06:29 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zelfverdediging is erg belangrijk voor een land als Israel. Ik kan de actie daarom wel begrijpen.
zucht,quote:Op dinsdag 1 juni 2010 02:31 schreef WammesWaggel het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat er dan geschoten wordt.quote:
Ik zie voornamelijk wereldwijd rellende Moslims die weer een heerlijk excuus hebben gevonden om hun 'broeders' te 'steunen'.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 03:41 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Grove humor heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee. Wel is de jubelstemming van de pro-Israel luitjes vreemd en komt ook gemaakt over.
In vele opzichten is dit een blunder van Israel op epische schaal. Om dat weg te wuiven neemt men een overdreven "het deert me niet" houding aan. Net zoals een kind dat een snoepje geweigerd wordt gaat beweren dat ie toch al niet van snoepjes hield.
Als er een groep is die reden heeft om in jubelstemming te zijn dan is het de pro-Palestina kamp. Israel heeft een dreun gehad. Door Israel zelf veroorzaakt notabene. Toch zie je daar nergens vrolijkheid maar heerst voornamelijk woede en verdriet over wat er is gebeurd.
Ze hadden paintballguns mee als in non-lethal weapons.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:18 schreef Burakius het volgende:
[..]
Als ik wil onderhandelen stuur ik ook altijd commando's via een helicopter naar binnen die goed gewapend zijn.
Dat is nu al 100x uitgelegd dat dat geen flikker uitmaakt.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 00:45 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Jawel, 70 km buiten Israeli nationale wateren. Echt nog wel in internationale wateren.
Haha, wat een dom kutwijf.quote:
Somalie: anti-piraterij, internationaal gesanctioneerd.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 06:55 schreef Lolque het volgende:
[..]
Dat is nu al 100x uitgelegd dat dat geen flikker uitmaakt.![]()
Denk eens aan Somalië?
Ik geloof dat het een oud leider van de militaire inlichtingendienst van de VS was die zei dat Israël zijn positie in het midden-oosten voornamelijk handhaaft door zich inderdaad als een soort dolle hond te gedragen om andere agressors af te schrikken.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 06:39 schreef Lyrebird het volgende:
Zeker - als het aan mij lag zouden ze iedere keer kei- en keihard ingrijpen. Wat is het nut van zachtjes ingrijpen? Pogen om de internationale opinie in je voordeel te krijgen? Maar dat lukt nooit zo lang Israel de bovenliggende partij is. Bijna niemand in het Westen snapt in wat voor een positie Israel verkeert. Wij zijn meer dan 60 jaar vrede gewend. De internationale opinie zal pas in het voordeel van Israel veranderen, als er meer Israeli's worden afgeslacht dan Palestijnen.
Nee, natuurlijk niet.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:23 schreef IHVK het volgende:
Turkse minister: niemand moet van ons verwachten dat de oorlog gaan verklaren aan Israel. Dat gaan we niet doen.
En terecht.
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Israel is zo'n hondje dat aan van die praalshows meedoet, dat omringd is door dolle honden als Hamas, Hezbollah, Syrie en Iran (en nu Turkije) en gedwongen wordt om af en toe van zich te bijten. Want als ze dat niet doet, dan vallen de omringende Hyena's meteen aan.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:32 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik geloof dat het een oud leider van de militaire inlichtingendienst van de VS was die zei dat Israël zijn positie in het midden-oosten voornamelijk handhaaft door zich inderdaad als een soort dolle hond te gedragen om andere agressors af te schrikken.
Wat ze daar bij wel vergeten is dat uiteindelijk zelfs hun 'vrienden' er liever voor kiezen om die dolle hond af te schieten.
Precies.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet.
Zie je het al voor je? De VS en Europa staan achter Israel, de Turkse economie stort in en de vakantiegangers blijven ook weg. Daar zouden ze het zichzelf heel moeilijk mee maken.
Praalhondje? You've got to be jokingquote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:41 schreef Lyrebird het volgende:
Die vergelijking gaat niet helemaal op. Israel is zo'n hondje dat aan van die praalshows meedoet, dat omringd is door dolle honden als Hamas, Hezbollah, Syrie en Iran (en nu Turkije) en gedwongen wordt om af en toe van zich te bijten. Want als ze dat niet doet, dan vallen de omringende Hyena's meteen aan.
Israel zit in hetzelfde schuitje als de VS in Irak/Afghanistan. Als bovenliggende partij kun je geen deuk in een pak boter slaan, omdat daarbij altijd onschuldige burgerslachtoffers zullen vallen, die meteen de voorpagina's van Westerse kranten halen.
De Israeli's doen er goed aan om te kiezen: het imago van (dol) praalhondje van zich afwerpen en het imago van een bloeddorstige rotweiler aanmeten, dus per definitie altijd keihard ingrijpen. Of van tactiek veranderen en eerst slachtoffers aan Israelische kant laten vallen voordat er gepast wordt ingegrepen. Ik zou voor het eerste gaan.
Yep, ze vertonen beide invasie gedrag.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:41 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Israel zit in hetzelfde schuitje als de VS in Irak/Afghanistan.
Wel leuk om juist dit argument te gebruiken om de acties van Israel goed te praten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 06:26 schreef Lyrebird het volgende:
Ik krijg de indruk dat Israel doelbewust hard heeft ingegrepen, om te zien wie nog aan hun kant staan, en wie niet. Zie het als een test case voor een aanval op Iran. Israel voelt zich steeds meer tegen de muur gezet bij Westerse landen, met name bij de VS, en een kat in het nauw maakt rare sprongen. Allemaal een direct gevolg van Obama's reset politiek.
ik zie het meer als het losgeslagen neurotische hondje van de baas van het asiel die over alle hondenkooien heenzeikt om zijn territorium af te bakenenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:45 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Praalhondje? You've got to be joking![]()
Die reputatie van bloeddorstige rotweiler hebben ze al een tijdje hoor.
Ik ben het trouwens wel met je eens dat Israël zich wel zo moet opstellen, omdat het anders binnen no time van de kaart wordt geveegd door de buurlanden.
Probleem is nu dus wel dat ze dit gedrag nu ook tegen 'vrienden' hebben laten zien. Om maar even weer de vergelijking te maken: Een hond die naar zijn eigen baasje hapt.
Ik krijg de indruk dat Israel geen vrienden meer heeft, en dat ligt niet aan Israel.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 07:45 schreef DustPuppy het volgende:
Probleem is nu dus wel dat ze dit gedrag nu ook tegen 'vrienden' hebben laten zien. Om maar even weer de vergelijking te maken: Een hond die naar zijn eigen baasje hapt.
quote:Op dinsdag 1 juni 2010 08:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik krijg de indruk dat Israel geen vrienden meer heeft, en dat ligt niet aan Israel.
Er schenen zo'n 700 activisten te zijn, waarvan er op het bewuste schip 600 waren, de andere 100 verdeeld over de andere schepen. Boot vol hooligans die gewoon tot zinken gebracht had moeten worden.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:01 schreef deedeetee het volgende:
Ik lees net in de krant dat de andere (5)schepen zonder problemen door de Israëli 's zijn bezet. Maar daar hoor je niks over. Toch wel vreemd dat het daar dan wel op een normale manier kon.
Die schepen behoren- volgens mijn krant- tot de westerse groep Free Gaza û en daar kon het dus wel normaal.
Het schip waar het fout ging was ingehuurd door Turskse en Arabische groeperingen daar ging het merkwaardig genoeg mis. Goh hoe zou dat nou komen ?![]()
En dat is dus allemaal de schuld van de Israëli 's, die gingen zonder reden zomaar geweld gebruiken ??? Denk ff logisch na.....
Wel een beetje eens. Ook al gebruikt Israel meestal pas geweld als het zelf wordt lastiggevallen, toch heeft Israel zelf ook dingen gedaan die niet door de beugel kunnen.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:05 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Overbodige opmerking want Israel heeft nooit ergens schuld aan, dat is een welbekend feit.
Samen met de wilsonbekwamen, mensen met een erg laag IQ, hersenbeschadiging of demente bejaarden, draagt Israel geen verantwoording voor haar gedrag. Zelfs niet als het mensen vermoord.
Okay, in welke krant is dat? Heb je misschien een online artikel?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:01 schreef deedeetee het volgende:
Ik lees net in de krant dat de andere (5)schepen zonder problemen door de Israëli 's zijn bezet. Maar daar hoor je niks over. Toch wel vreemd dat het daar dan wel op een normale manier kon.
Die schepen behoren- volgens mijn krant- tot de westerse groep Free Gaza û en daar kon het dus wel normaal.
Het schip waar het fout ging was ingehuurd door Turskse en Arabische groeperingen daar ging het merkwaardig genoeg mis. Goh hoe zou dat nou komen ?![]()
Onafhankelijk is prima, maar geen VN. Dan weet je op voorhand al wat de uitkomst isquote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wel een beetje eens. Ook al gebruikt Israel meestal pas geweld als het zelf wordt lastiggevallen, toch heeft Israel zelf ook dingen gedaan die niet door de beugel kunnen.
Hoorde net op de radio dat men dan ook pleit voor een onafhankelijk onderzoek naar dit incident. Prima idee imo.
Wat dan?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:10 schreef Mylene het volgende:
[..]
Onafhankelijk is prima, maar geen VN. Dan weet je op voorhand al wat de uitkomst is.
Limburgs Dagblad. Ik lees 'm nooit online.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:08 schreef Mylene het volgende:
[..]
Okay, in welke krant is dat? Heb je misschien een online artikel?
Ben jij Limbo?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Limburgs Dagblad. Ik lees 'm nooit online.
Dat enkel Israël schuldig is. Dat vermoed ik hoor. De Arabische dienen vervolgens weer een resolutie in die dan weer een veto krijgen van de VS omdat het weer eens een eenzijdige resolutie is.quote:
Ik weet het ook niet. Maar zelfs al krijgt Israel de schuld, heeft het dan echt gevolgen voor ze? Is dat in het verleden gebleken?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:14 schreef Mylene het volgende:
[..]
Dat enkel Israël schuldig is. Dat vermoed ik hoor. De Arabische dienen vervolgens weer een resolutie in die dan weer een veto krijgen van de VS omdat het weer eens een eenzijdige resolutie is.
Misschien heb ik ook helemaal mis.
kan ook zijn dat er communicatie was tussen het eerste schip en de anderen. Zo van hey jongens, we worden hier afgeschoten...quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:01 schreef deedeetee het volgende:
En dat is dus allemaal de schuld van de Israëli 's, die gingen zonder reden zomaar geweld gebruiken ??? Denk ff logisch na.....
Helemaal niet. Het doel van de konvooi is in ieder geval wel gelukt. Een hele boel media-aandacht.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet. Maar zelfs al krijgt Israel de schuld, heeft het dan echt gevolgen voor ze? Is dat in het verleden gebleken?
Bedoel je dit nu cynisch of niet? Als je het cynisch bedoelt ben ik het met je eens, maar ik mis de smiley daarvoor.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:05 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Overbodige opmerking want Israel heeft nooit ergens schuld aan, dat is een welbekend feit.
Samen met de wilsonbekwamen, mensen met een erg laag IQ, hersenbeschadiging of demente bejaarden, draagt Israel geen verantwoording voor haar gedrag. Zelfs niet als het mensen vermoord.
bronquote:Israël houdt bijna 500 activisten vast
JERUZALEM - Israël heeft bijna vijfhonderd pro-Palestijnse activisten opgesloten na de Israëlische aanval op een konvooi schepen met goederen voor de Gazastrook. De autoriteiten zullen 48 andere actievoerders het land uitzetten.
Dat meldde een publieke radiozender in Israël dinsdagochtend. De zender sprak over 480 gevangenen. Vijfenveertig gewonden, voornamelijk Turken, liggen in het ziekenhuis.
De vijf Belgen die meededen aan de solidariteitsactie voor Gaza bleven ongedeerd, meldden de Belgische autoriteiten dinsdagochtend. Een van hen vertrekt deze ochtend vanuit Israël, de vier anderen zitten vast.
Israelische commando's behoren tot de best getrainde commando's in de wereld. Met een vuistslag hebben ze zo'n hippie in no-time knock-out. Het doodschieten van 9 tot 19 mensen hoort gewoon tot buitenproportioneel geweld.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 06:53 schreef Lolque het volgende:
[..]
Ze hadden paintballguns mee als in non-lethal weapons.
Ze moesten later wel naar het handpistool grijpen omdat ze werden aangevallen met messen, stalen buizen etc etc.
/edit
Dit valt te zien in het filmpje 2 posts onder deze.
Heb me ff gerigistreerd. Weet niet zeker of de link het doet.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:08 schreef Mylene het volgende:
[..]
Okay, in welke krant is dat? Heb je misschien een online artikel?
VN is veel representatiever dan veiligheidsraad. Als er gestemd zou worden in de VN over of Israel wel/niet de blokkade om Gaza moet stoppen. Dan is de overgrote meerderheid van de landen met zo'n ' resolutie' . Blijkbaar zijn alle landen antisemitisch op vrij weinig landen na!!quote:Op dinsdag 1 juni 2010 09:10 schreef Mylene het volgende:
[..]
Onafhankelijk is prima, maar geen VN. Dan weet je op voorhand al wat de uitkomst is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |