quote:De KRO komt op 26 mei opnieuw met een spraakmakende documentaire van Jessica Villerius waarin ze dit keer de belevingswereld van scholieren op de middelbare school blootlegt. Villerius haalde voor deze bijzondere film de Amerikaanse Challenge Day-methode naar Nederland.
Een Amsterdamse middelbare school gaat de uitdaging aan met 75 scholieren uit de derde klas. Centrale vraag: wat weten we nu eigenlijk van elkaar? Vrij weinig, is de constatering. Tijdens deze unieke Challenge Day waarin spelletjes worden afgewisseld met serieuze gesprekken worden leerlingen uitgedaagd om over hun verdriet te praten.
Sluit ik me volledig bij aan.quote:Op woensdag 26 mei 2010 22:14 schreef Idler het volgende:
Erg goed inderdaad, heel indrukwekkend. Het zou wmb geen kwaad kunnen dit standaard in het schoolprogramma mee te nemen.
Ja wat een mannetje hequote:
Liefst wel zonder camera. Leerlingen begrijpen nu nog niet dat "het probleem" nu nog meer een stempel krijgt, omdat mensen die hier niks mee te maken hebben er ook een mening over hebben. Goed een praatgroep met klasgenoten, slecht een cameraploeg. Heel dubbel voor me dus.quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:57 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja. Als je dat zo hoort mogen scholen dit wel jaarlijks terug laten komen.
Ja idd, maar zowieso wat sommige van die leerlingen meemaken. Ik heb er 5 jaar gezeten, er is niet echt veel veranderd qua hoe de mensen zijn en waar ze vandaan komen (Alkmaar, Bergen, Egmond, Schermer) maar dit soort verhalen heb ik nooit iets over gehoord, terwijl ik met iedereen omging op school. Ja, je weet wel dat sommigen het minder hebben dan jezelf, maar toch...quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:57 schreef StephanL het volgende:
[..]
Ja. Als je dat zo hoort mogen scholen dit wel jaarlijks terug laten komen.
Als puber denk je er ook niet aan omdat soort dingen op tafel te gooien normaal gesproken. Dat is niet stoer. Dat besef komt later.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:01 schreef Grielen het volgende:
[..]
Ja idd, maar zowieso wat sommige van die leerlingen meemaken. Ik heb er 5 jaar gezeten, er is niet echt veel veranderd qua hoe de mensen zijn en waar ze vandaan komen (Alkmaar, Bergen, Egmond, Schermer) maar dit soort verhalen heb ik nooit iets over gehoord, terwijl ik met iedereen omging op school. Ja, je weet wel dat sommigen het minder hebben dan jezelf, maar toch...
Maar hij betrekt wel erg veel naar zichzelf toe gezien hoe vaak hij loopt. Beetje labiel ook, eerst huilen, dan weer lachen...quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:03 schreef Grielen het volgende:
Die leraar met dat lange haar en grijze t-shirt was echt zó awesomeBen even z'n naam vergeten, maar ik hoorde dat hij in de tijd tussen dat ik er nog op school zat en nu, hij een paar jaar in Noord-Afrika heeft getourd enzo, en dat hij best wel mishandeld is geweest omdat hij een 'vuile christenhond' zou zijn.
Dat wilde ik er nog even in editten, maar ik quote je even:quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:04 schreef waxmask het volgende:
[..]
Maar hij betrekt wel erg veel naar zichzelf toe gezien hoe vaak hij loopt.
Op twitter zit men al te huilen over het grijze wolven teken.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:06 schreef Cee het volgende:
Dat teken... het is op z'n lichtst gezegd nogal storend. Beetje een rare kruising van een rock on/duivel/bepaaldetweedewereldoorlog-groet.
Dat neem ik wel van je aan. Ik heb mijn leraren Maatschappelijke leer en geschiedenis ook het hoogst zitten terugkijkende.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:06 schreef Grielen het volgende:
[..]
Dat wilde ik er nog even in editten, maar ik quote je even:
De enige 10 die ik kreeg op de HAVO kwam van hem. Hij was leraar godsdienst, maar zat meer over zijn leven te vertellen, wat hij allemaal heeft meegemaakt en hoe dat toepasbaar is met verschillende overtuigingen in godsdiensten. Echt ontzettend leerzaam, want hij had ook wel heel veel dingen meegemaakt. Wat mij betreft de beste leraar die ik heb gehad.
docent is daar om te helpen, niet om dr aandacht te trekkenquote:
Hij had ook een loensend oog. Heel erg verwarrend als ie een leerling iets wilde vragen. Dan stelde hij een vraag en keek hij de verkeerde leerling aan. Prachtreacties zoals van "Ik? Huh?" "Ik heet niet zo" en "Waarom zou ik een kort rokje dragen, ik ben een jongen(over kledinggedrag in het Westen)" Waarna hij z'n excuses aanbood dat hij weer scheef zat te kijkenquote:Op donderdag 28 juli 2011 22:08 schreef waxmask het volgende:
[..]
Dat neem ik wel van je aan. Ik heb mijn leraren Maatschappelijke leer en geschiedenis ook het hoogst zitten terugkijkende.
wat doet ie verkeerd dan?quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:08 schreef donald_dick het volgende:
[..]
docent is daar om te helpen, niet om dr aandacht te trekken
Ja maar het is een Amerikaan hequote:Op donderdag 28 juli 2011 22:10 schreef waxmask het volgende:
Bah dat wijf is een tearjurker...begrip kweek je ook wel zonder zielig te praten...
Welke?quote:
waar dient dat vage teken dan voor?quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:17 schreef Apostrof het volgende:
Ik heb hier als leerling ook aan meegedaan. Gymnasium celeanum is de laatste school als uitzending. Het beeld wat je hier ziet is heel geedit. Het spelgedeelte van de dag is veel groter bijvoorbeeld.
respcet jwz!quote:
Dit dus, en zonder camera, wij hoeven hier geen deelgenoot van te zijn.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:20 schreef Paul-89 het volgende:
Tja is me iets té Amerikaans, in principe is het initiatief wel ok, maar dat overdreven gedoe hoeft van mij niet zo.
Lekker inzoomen op die jongen die vertelde dat hij zijn (moeder?) een half jaar geleden was kwijtgeraakt door kanker.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:22 schreef waxmask het volgende:
[..]
Dit dus, en zonder camera, wij hoeven hier geen deelgenoot van te zijn.
Ik zou wel over hun streep heen willen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:17 schreef Megan88 het volgende:
De blonde kutjes zijn de pestkoppen, zie je zo
Je had natuurlijk ook weg kunnen lopen, maar als de uitzending komt wil je jezelf dan aanwijzen?quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:24 schreef Apostrof het volgende:
Ben blij dat jullie hier mijn mening delen. Ik vond de hele dag vreselijk Amerikaans en emotv.
quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:25 schreef Kw4Kje het volgende:
[..]
Ik zou wel over hun streep heen willen.
Ik hoop dat jij ook 15 bentquote:Op donderdag 28 juli 2011 22:25 schreef Kw4Kje het volgende:
[..]
Ik zou wel over hun streep heen willen.
Naja kinderen, kinderen. Ze zijn tussen de 16-18 gok ik zo. Op die leeftijd kan je dat echt wel aan hoor.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 10:50 schreef Megan88 het volgende:
Idd, het is wel goed kinderen en mensen te leren elkaar te respecteren en goed te behandelen maar ik weet ook niet of het goed is (vooral voor kinderen) om zo diep in te gaan op die zware onderwerpen.
Natuurlijk, er komen steeds nieuwe leerlingen van andere scholen bij. Maar ik denk wel dat er groepen zijn die er hechter door worden en blijven. Natuurlijk zullen er ook weer 'kinderen' zijn die weer een nieuwe manier zien om andere leerlingen te treiteren.quote:Op donderdag 28 juli 2011 22:24 schreef Paul-89 het volgende:
Ik vraag me ook af hoelang zo'n 'flow' blijft hangen op die school. Na een tijdje zal het dagelijkse pesten enz. vast wel weer terugkomen.
Omdat er een dierbare met geweld om het leven is gekomen.quote:
Zag ooit een TV-Documetaire over audities voor de Amsterdamse toneel-academie. Zat ze in. Ze sprak plat Amsterdams en kwam uit een kwalijk milieu. Ze zagen toch het talent en werd aangenomen.quote:Op donderdag 28 juli 2011 23:11 schreef Veerboot het volgende:
Is
[ afbeelding ]
tegenwoordig lerares trouwens? Wij hadden vroeger niet zulke leraressen...
Je weet nu dat de grootste bekken misschien de kwetsbaarste zielen zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 13:46 schreef defamai het volgende:
Toch is dit voor mij, als docent in opleiding, erg interessant om te kijken. Ik zie ook echt de gevaren er wel van in, en realiseer me dat er natuurlijk een hoop in geknipt is.
Ik vond zelf deze aflevering/documentaire beter/leukerquote:Op vrijdag 29 juli 2011 16:19 schreef Tante-Leen het volgende:
Ik vind het zo vreemd dat al die kinderen leuk meedoen in het begin. Als ik op school verplicht werd om 'leuk en gek' te dansen en springen etc. zou ik echt niet zomaar meedoen als puber..
Daar gaat het niet echt om, dat is ook wel logisch. Het is meer interessant om te zien hoe ze de leerlingen mee krijgen in bepaalde activiteiten (activerende werkvormen enzo).quote:Op vrijdag 29 juli 2011 15:50 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je weet nu dat de grootste bekken misschien de kwetsbaarste zielen zijn.
Welke nationaliteit had je ander verwacht ?quote:Op vrijdag 29 juli 2011 16:21 schreef JochemP het volgende:
Hee mijn oude Nederlands-leraar doet erin mee!
Dat wist ikquote:Op vrijdag 29 juli 2011 16:56 schreef tong80 het volgende:
[..]
Welke nationaliteit had je ander verwacht ?
Het is Leraar Nederlands.
Eens. Het komt op mij over als van dat verschrikkelijke sociaalpedagogische gezeik, dat bedacht is door één of andere geitenwollensokquote:Op vrijdag 29 juli 2011 18:20 schreef female81 het volgende:
Tja, goed bedoeld allemaal. Maar wel een érg zalvende en geforceerde EO Jongerendag-sfeer af en toe. Met die muziek en die overdreven begripvolle Arie Boomsma en zo (waar ik onderhand steeds meer jeuk van krijg).
Ik denk dat ik gewoon te cynisch ben, te weinig vertrouwen heb in hoe mensen in deze maatschappij met elkaar omgaan, om de charme van het geheel in te zien. Het puberwereldje is in werkelijkheid een keiharde jungle vol strikte sociale codes, dat begripvolle ten opzichte van elkaar blijft echt niet hangen.
Maar wel goed dat ze het in ieder geval probéren, met dit concept.
Dat is waar.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 22:39 schreef tong80 het volgende:
Als het minder dramatisch zou worden gebracht is het effect niet zo als nu.
dat respect gebaar vind ik ook te overdreven.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 20:27 schreef hh84 het volgende:
Mooi programma, mooi project ook.
Alleen inderdaad wel iets te Amerikaans, het geforceerd knuffelen, het geforceerde "I Love/Respect You" gebaar, maar vooral ook het overdreven hese en trage stemgebruik door die begeleiders...
En de mensen die klagen over die trieste muziek... die wordt er in de montage onder gezet.
Je hebt 1 minuut om je zegje te doen in dat kringetje.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:06 schreef TWP het volgende:
Die kringgesprekken zijn veel te kort in vergelijking met de interviews die Arie houdt!
Dat is zo, maar we hebben nu maar van 2, misschien 3 mensen iets gezien eigenlijk.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:10 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Je hebt 1 minuut om je zegje te doen in dat kringetje.
Als teken van respect en liefde.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:12 schreef ArnosL het volgende:
Waarom steken ze iedere keer hun hand in de lucht?
Moet toch zwaar zijn voor zo'n meisje om alleen voor die groep te staan.
Beter iets anders te gaan kijken dan.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:14 schreef Mani89 het volgende:
Moet een beetje overgeven van dit programma
Daar komt het origineel vandaan inderdaad.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:17 schreef miieejj het volgende:
in america heb je ook zoiets he.. weet niet meer hoe het heette.
Je hoeft dan ook niet te kijken.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:18 schreef waxmask het volgende:
Doen ze weer duivelstekens? Die achterlijke randdebielen! Ik weiger nog te kijken naar deze jank emo TV.
Same here, bij bepaalde dingen zou ik zelf ook wel overgestoken zijn.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:17 schreef SonicVolcano het volgende:
Vind het behoorlijk indrukwekkend. Ik werk in het onderwijs en eigenlijk zou elke school deze 'behandeling' moeten krijgen.
Kijk maar op de officiële site. Dure grap.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:17 schreef SonicVolcano het volgende:
Vind het behoorlijk indrukwekkend. Ik werk in het onderwijs en eigenlijk zou elke school deze 'behandeling' moeten krijgen.
ja ik ook...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:19 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Same here, bij bepaalde dingen zou ik zelf ook wel overgestoken zijn.
Dat is inderdaad een struikelblok.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:20 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Kijk maar op de officiële site. Dure grap.
Er zal wel copyright op zitten.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:22 schreef Apotheose het volgende:
waarom is het duur? Om die Amerikanen in te huren? Kun je dat niet gewoon zelf doen als school zijnde?
Ja, ze willen alles vergoed, hotel etc. Volgens mij mogen ze ook als enige dit doen.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:22 schreef Apotheose het volgende:
waarom is het duur? Om die Amerikanen in te huren? Kun je dat niet gewoon zelf doen als school zijnde?
Lijkt me ook ja. Wat willen ze doen dan, alle scholen in Nederland controlerenquote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:28 schreef Apotheose het volgende:
ok... In principe zou je dit toch gewoon es kunnen doen met je mentorklas ofzo... They dont have to know
De vraag is dan wel of je hetzelfde effect kunt bereiken. Misschien komt het erg in de buurt, maar de Amerikanen die het allemaal organiseren/presenteren zijn hier wel speciaal voor geselecteerd en getraind. Misschien dat een leraar of andere bekende niet hetzelfde in de leerlingen los kan maken.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:28 schreef Apotheose het volgende:
ok... In principe zou je dit toch gewoon es kunnen doen met je mentorklas ofzo... They dont have to know
ja dat zat ik me ook te bedenken...quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:30 schreef TWP het volgende:
[..]
De vraag is dan wel of je hetzelfde effect kunt bereiken. Misschien komt het erg in de buurt, maar de Amerikanen die het allemaal organiseren/presenteren zijn hier wel speciaal voor geselecteerd en getraind. Misschien dat een leraar of andere bekende niet hetzelfde in de leerlingen los kan maken.
Te confronterend ?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:15 schreef Apotheose het volgende:
ik moet dit gewoon niet zien, dit progr...
ja weet niet. Zit niet zo best in mn vel en ben gewoon snel aangedaan. Denk dat dat het ook isquote:
Voor mij haast wel. Toen ik in de 4e zat van het VMBO had ik ook een erg moeilijke tijd en daardoor zitten er toch nog wel flink wat herkenbare punten in dit programma. Het is inmiddels wel 4 jaar terug, maar alles komt toch weer bovendrijven.quote:
Is het project daarom juist niet goed?quote:Op donderdag 4 augustus 2011 23:02 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Voor mij haast wel. Toen ik in de 4e zat van het VMBO had ik ook een erg moeilijke tijd en daardoor zitten er toch nog wel flink wat herkenbare punten in dit programma. Het is inmiddels wel 4 jaar terug, maar alles komt toch weer bovendrijven.
Ik zijnde leerling heb helemaal geen zin om over gevoelens te praten..quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:17 schreef SonicVolcano het volgende:
Hihi, jij bent dom.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:18 schreef waxmask het volgende:
Doen ze weer duivelstekens? Die achterlijke randdebielen! Ik weiger nog te kijken naar deze jank emo TV.
Dat is geen duivelsteken! Het lijkt er misschien op maar het is 't niet, het verschil zit 'm in de duim.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:18 schreef waxmask het volgende:
Daar is niet iedereen het mee eens:quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 03:27 schreef hh84 het volgende:
[..]
Dat is geen duivelsteken! Het lijkt er misschien op maar het is 't niet, het verschil zit 'm in de duim.
[ afbeelding ]
Het kost volgens mij zo'n 4.000 euro.quote:Op donderdag 4 augustus 2011 22:22 schreef Apotheose het volgende:
Triest dus, kapitaliseren van gepeste kinderen, the American way zullen we maar zeggen. Het zou gratis moeten zijn natuurlijk, met uitzondering van onkosten. En dan nog, wat ik vorige aflevering gezien heb kan iedereen het die ooit een groep heeft aangesproken. En wat doen ze met de bully's? Als die er niet bij betrokken zijn zet het geen zoden aan de dijk.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 03:39 schreef hh84 het volgende:
[..]
Het kost volgens mij zo'n 4.000 euro.
Je mag het niet zomaar zelf doen, het is een "beschermd concept" dat op dit moment alleen door de Amerikaanse leaders mag worden uitgevoerd omdat zij speciaal zijn geselecteerd en volgens mij ook getraind.
Je betaald inderdaad voor hun hele verblijf, hotel kosten, reiskosten etc. maar ook voor het programma (gebruikte materialen, "les"materiaal wat in de weken na de challenge day gebruikt kan worden enz enz)
Ze zijn ook bezig dit concept volledig naar Nederland te halen en willen daarvoor ook Nederlandse begeleiders inzetten (ipv de Amerikaanse leaders) Ik kan me zo voorstellen dat de kosten daardoor ook zullen dalen.
Het is zeker wel goed. Maar ik heb toen ik in het 4e jaar van het VMBO zat ook een erg zware tijd gehad dankzij een sportongeval. Dat heeft me toen bijna het leven gekost. Die emoties kwamen allemaal weer even boven drijven.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 00:30 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is het project daarom juist niet goed?
Dan zijn ze het voor en beseffen ze waar ze mee bezig zijn.
Met je duivelstekenquote:
Jij misschien niet, maar je zult versteld staan hoeveel leerlingen er zijn die met iets rondlopen. Vaak opgekropte emoties, die ook van invloed zijn op de schoolprestaties. Een programma/methode als deze kan daarom zeker hen helpen hun hart te luchten. Het gaat ook met name om respect voor elkaar te krijgen en in een schoolomgeving is zoiets meer dan welkom.quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 01:19 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik zijnde leerling heb helemaal geen zin om over gevoelens te praten..
De Arie Boomsma aflevering? Alle afleveringen worden door Arie Boomsma gepresenteerd hoorquote:Op vrijdag 5 augustus 2011 16:45 schreef Deceit het volgende:
die rohini heeft echt een zwaar leven en ze komt zo 'nuchter' over.. hele aardige/warme meid lijkt me..
heb eigenlijk respect voor haar... haar verleden raakt me!
wat zit ik hier emo te zijn!
maar vond die 2e afl. niet goed eigenlijk.. de 2 begeleiders waren anders dan de eerste 2.. die van de arie boomsma afl. was echt een tearjerker, ze deed het erom
oh dacht dat er maar 2 afleveringen waren!! ik heb de eerste gezien van jessica's haar docu met rohini/zeger etc. en 1 die met frank/wybren etc. hmm waar vind ik de andere afleveringen?quote:Op vrijdag 5 augustus 2011 17:47 schreef hh84 het volgende:
[..]
De Arie Boomsma aflevering? Alle afleveringen worden door Arie Boomsma gepresenteerd hoor
http://overdestreep.kro.nl/seizoenen/seizoen_1/default.aspxquote:Op zaterdag 6 augustus 2011 13:28 schreef Deceit het volgende:
[..]
oh dacht dat er maar 2 afleveringen waren!! ik heb de eerste gezien van jessica's haar docu met rohini/zeger etc. en 1 die met frank/wybren etc. hmm waar vind ik de andere afleveringen?
Zo dacht ik er ook over, vond de eerste aflevering heftiger dan de tweedequote:Op zaterdag 6 augustus 2011 17:13 schreef JochemP het volgende:
Ik vond de documentaire die vorig jaar is uitgezonden minder dan deze afleveringen. De eerste aflevering was wel weer beter dan de tweede
Ik sta ook vrij cynisch in het leven wat dit soort dingen betreft. Mij raakt het niet echt eigenlijk, ik ben vrij 'emotieloos' over het algemeen.quote:Op vrijdag 29 juli 2011 18:20 schreef female81 het volgende:
Tja, goed bedoeld allemaal. Maar wel een érg zalvende en geforceerde EO Jongerendag-sfeer af en toe. Met die muziek en die overdreven begripvolle Arie Boomsma en zo (waar ik onderhand steeds meer jeuk van krijg).
Ik denk dat ik gewoon te cynisch ben, te weinig vertrouwen heb in hoe mensen in deze maatschappij met elkaar omgaan, om de charme van het geheel in te zien. Het puberwereldje is in werkelijkheid een keiharde jungle vol strikte sociale codes, dat begripvolle ten opzichte van elkaar blijft echt niet hangen.
Maar wel goed dat ze het in ieder geval probéren, met dit concept.
Ik zit klaar.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:28 schreef alors het volgende:
nu zo weer, ik ga het voor het eerst kijken.
Ik ben gelukkig een ouwe sentimentele Fokker.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 12:24 schreef Ronaldsen het volgende:
[..]
Ik sta ook vrij cynisch in het leven wat dit soort dingen betreft. Mij raakt het niet echt eigenlijk, ik ben vrij 'emotieloos' over het algemeen.
i know... Weet niet of ik daar ooit overheen zou komen....quote:Op donderdag 11 augustus 2011 21:50 schreef SonicVolcano het volgende:
Lijkt me vreselijk een dierbare aan te treffen hangend aan een touw
ze is amerikaans, don't forget that!quote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:23 schreef Paul-89 het volgende:
Ik blijf die vrouw erg irritant vinden bij het Over de Streep 'spel'. Dat steeds emotioneler worden/laten klinken van haar stem komt nogal nep over.
moest gelijk aan mj denkenquote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:21 schreef alors het volgende:
Man in the Mirror blijft wel heerlijk hoor
Aan de ene kant wel, aan de andere kant lijkt het me ook lastig om je emoties te bedwingen met allemaal huilende leerlingen om je heen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:23 schreef Paul-89 het volgende:
Ik blijf die vrouw erg irritant vinden bij het Over de Streep 'spel'. Dat steeds emotioneler worden/laten klinken van haar stem komt nogal nep over.
Ik schat dat ze dit al tientallen keren heeft gedaan zo niet honderd keer. Lijkt me sterk dat je iedere keer weer dezelfde emotie krijgt, al kan ik het natuurlijk niet uitsluiten.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:50 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Aan de ene kant wel, aan de andere kant lijkt het me ook lastig om je emoties te bedwingen met allemaal huilende leerlingen om je heen.
Klopt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 22:30 schreef Mestras het volgende:
[..]
ze is amerikaans, don't forget that!
Ik dus niet, ik denk dat 2 maand later alles weer hetzelfde is en iedereen zo doet als ervoor. Bovendien kan het programma natuurlijk echt niet hier in Nederland. Zo Amerikaans en zo nep, en montage is helemaal afschuwelijk met de muziekkeuze en stem van Arie zelf als voice-over.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 23:28 schreef Injetta het volgende:
Ik krijg echt het idee dat het effect heeft.
Daar ben ik wel benieuwd naarquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:47 schreef Schaatsfan89 het volgende:
Ik heb ook het idee dat het op korte termijn zeker effectief is, maar vraag me af hoe het zit op langere termijn.. Had al gezocht naar effectonderzoeken en het lijkt inderdaad effect te hebben op veel verschillende vlakken, maar had nog niets gezien over de langere termijn. Ik heb wel begrepen dat ze in Amerika ook terugkomdagen hebben, dat lijkt me in ieder geval een goed idee.
Goede vraag inderdaad. Het lijkt me namelijk wel de bedoeling dat het op de langere termijn zijn vruchten afwerpt.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 17:47 schreef Schaatsfan89 het volgende:
Ik heb ook het idee dat het op korte termijn zeker effectief is, maar vraag me af hoe het zit op langere termijn.. Had al gezocht naar effectonderzoeken en het lijkt inderdaad effect te hebben op veel verschillende vlakken, maar had nog niets gezien over de langere termijn. Ik heb wel begrepen dat ze in Amerika ook terugkomdagen hebben, dat lijkt me in ieder geval een goed idee.
Precies, in India gaan ze op die leeftijd gedwongen de prostitutie in.quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:28 schreef Pieter-utd het volgende:
Raar programma, iedereen janken over typisch westerse huis-tuin-en-keuken problemen.
O en zeer on-Nederlands
quote:Op zaterdag 13 augustus 2011 10:28 schreef Pieter-utd het volgende:
Raar programma, iedereen janken over typisch westerse huis-tuin-en-keuken problemen.
O en zeer on-Nederlands
Same herequote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:49 schreef Paul-89 het volgende:
Na 2 afleveringen te hebben gekeken heb ik het wel gezien. Is niet echt iets waarvan je 10 afleveringen op rij kijkt imo. Vooral die royale Amerikaanse laag eromheen trek ik niet.
Uit Friesland of Limburg.quote:
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:04 schreef Majkool het volgende:
Wat een extreme problemen zeg![]()
Doe Roderick de groeten
ja maar dat je broer is opgepakt zou mij ook wel raken.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:04 schreef Majkool het volgende:
Wat een extreme problemen zeg![]()
Doe Roderick de groeten
Ja, kom op, iedereen heeft wel problemen als deze, op enkele verhalen na misschien... Andere afleveringen vond ik veel oprechter, zie weinig veranderingen/samenhang in deze groep nogquote:
Die jongen misschien wel, maar inderdaad die Freek-Willem met z'n gezeik dat pa hem alleen maar "benzinegeld voor de boot" gaf is dan wel "quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:06 schreef Apotheose het volgende:
[..]
ja maar dat je broer is opgepakt zou mij ook wel raken.
Vond het al zo tegenvallen voor Gymnasten uit Zeeland.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:03 schreef fratsman het volgende:
[..]
Wat zijn dit dan? Toch ook VMBO?
nu ookquote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:11 schreef fratsman het volgende:
Eindelijk een fatsoenlijk nummer op de achtergrond.
WTFquote:Op donderdag 18 augustus 2011 21:51 schreef fratsman het volgende:
Alsof ik naar een aflevering van Kinderen voor Kinderen zit te kijken.
quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:22 schreef fratsman het volgende:
[..]
Ja, kwam vooral door dat accent van sommige leerlingen.
Discovery Channel.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 22:07 schreef Kvdijk het volgende:
Verhalen zijn dit keer niet echt extreem, werd bij de andere afleveringen meer ermee ingetrokken in hun verhaal dan nu.
Zou dit niet gewoon het leven zijn. Dat de perfecte jeugd/leven niet bestaat, althans niet in de westerse samenleving?quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:44 schreef Injetta het volgende:
Grappig, het lijkt wel alsof ze dus een variant hebben voor 'rijkere' milieus.
De verhalen van de leiders waren anders en de over de streep vragen gingen over geld, oppervlakkigheid, tijd voor elkaar.
Of de makers hebben het zo gemonteerd.
Ik schrik er wel van dat er zoveel ellende is in de levens van jongeren. Met al onze welvaart lukt het niet om kinderen een fijne jeugd te geven.
Al die verhalen over scheidingen, ruzies, agressie, verslavingen. Wat doen mensen in gezinnen elkaar toch aan?
Daar word ik wel verdrietig van...
Ik denk dat hij nergens bestaat helaas. En welvaart of ontwikkeld zijn brengt daar dus geen verandering in.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:49 schreef Pieter-utd het volgende:
[..]
Zou dit niet gewoon het leven zijn. Dat de perfecte jeugd/leven niet bestaat, althans niet in de westerse samenleving?
Ik sta er vooral iedere keer weer van te kijken hoeveel mensen een geval van zelfdoding hebben meegemaakt in hun omgeving.quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 10:44 schreef Injetta het volgende:
Ik schrik er wel van dat er zoveel ellende is in de levens van jongeren.
Dat ook.... dat zijn er telkens ook zoveel.....quote:Op vrijdag 19 augustus 2011 11:46 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik sta er vooral iedere keer weer van te kijken hoeveel mensen een geval van zelfdoding hebben meegemaakt in hun omgeving.
Want...? Omdat...?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef ilona-scuderia het volgende:
Slechte remake, chaotisch camerawerk en teveel 'man in the mirror' en andere achtergrondmuziek
Die leerlingen worden er echt niet beter van, eerder slechter
Ik weet zeker dat veel leerlingen spijt hebben dat ze hun hart hebben gelucht, uiteindelijk schieten ze niets op met deze slechte remake...
Hoe weet je dat zo zeker ? Leg eens uit. Heb je ervaring mee ? Of ken je iemand die het heeft meegemaakt. Ik lees juist dat het echt invloed heeft gehad op het gedrag van leerlingen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef ilona-scuderia het volgende:
Slechte remake, chaotisch camerawerk en teveel 'man in the mirror' en andere achtergrondmuziek
Ik weet zeker dat veel leerlingen spijt hebben dat ze hun hart hebben gelucht, uiteindelijk schieten ze niets op met deze slechte remake...
Jij slaat de plank volledig misquote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:33 schreef ilona-scuderia het volgende:
Omdat je met 1 dag 'sensetivity training' geen respect afdwingt, uiteindelijk vervallen de pesters of leerlingen met problemen toch weer terug in hun oude gedrag.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 10:11 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hoe weet je dat zo zeker ? Leg eens uit. Heb je ervaring mee ? Of ken je iemand die het heeft meegemaakt. Ik lees juist dat het echt invloed heeft gehad op het gedrag van leerlingen.
Nee hoor, ik sla de spijker op z'n kop!quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:48 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Jij slaat de plank volledig mis
Ik heb andere verhalen gehoord, maar als jij het zo ziet: prima! Het lijkt mij namelijk onmogelijk dat ze er slechter van worden.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:54 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Nee hoor, ik sla de spijker op z'n kop!
Ja inderdaad. Ik denk dat als je dit een keer doet en daarna niets meer iedereen het na een half jaar vergeten is. Maar er zijn natuurlijk meer manieren om er mee om te gaan.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:59 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
Ik heb andere verhalen gehoord, maar als jij het zo ziet: prima! Het lijkt mij namelijk onmogelijk dat ze er slechter van worden.
Het zou ook goed zijn als scholen de leerlingen blijven herinneren aan die ene dag. Tijdens mentoruren zou zoiets ideaal zijn.
Niks mis mee.quote:
Onzin.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Niks mis mee.
Amsterdams is erger.
ik vind het juist ook wel tof, beter dan mijn Limburgs accent. Al zeg ik het zelfquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:01 schreef tong80 het volgende:
[..]
Niks mis mee.
Amsterdams is erger.
Volgens mij kan het dan ook niet erger dan Limburgsquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:02 schreef Swomp het volgende:
[..]
ik vind het juist ook wel tof, beter dan mijn Limburgs accent. Al zeg ik het zelf
Volgens mij is dit meer broabantsquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:14 schreef Tazmaniac het volgende:
Limburgs
Aparte groep deze week.. ben benieuwd!
Klopt, maar Limburgs boven alles natuurlijkquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:17 schreef megamandy het volgende:
[..]
Volgens mij is dit meer broabants
Ech waalquote:Op donderdag 25 augustus 2011 22:17 schreef Tazmaniac het volgende:
[..]
Klopt, maar Limburgs boven alles natuurlijk
ik heb ook zo'n gevoel...quote:Op donderdag 25 augustus 2011 21:49 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Omdat je met 1 dag 'sensetivity training' geen respect afdwingt, uiteindelijk vervallen de pesters of leerlingen met problemen toch weer terug in hun oude gedrag.
In de jaren 80 & 90 hebben ze dit ook ingevoerd op het werk maar dat is weer stopgezet omdat het uiteindelijk niets uithaalde en de situatie in de meeste gevallen alleen maar verergerde.
Het heeft misschien wel invloed maar die is van korte duur, binnen 1 dag een paar klassen of een hele school weer respectvol met elkaar om laten gaan is een illusie.
Ik denk gewoon dat die leerlingen er op korte termijn misschien wel iets aan hebben maar op de lange termijn dus niet, en dat ze later spijt krijgen dat ze hun privé leven op tv vertellen
De KRO wil gewoon goedkoop scoren met een slechte remake van Challenge Day...
Denk dat bovenstaande al een heel belangrijke factor is. Het bewust maken..quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:24 schreef Apotheose het volgende:
Aan de andere kant wel mooi dat je zo het idee hebt dat je niet alleen in de shit zit. En misschien dat je zo ook redenen kunt zien waarom ze pesten. Als je iets hebt meegemaakt en je bent er kwaad om... dan reageer je dat ook af op anderen
Ja, denk ik ook. De aflevering duurt een uurtje, waarvan je een half uurtje beelden van de dag zélf ziet. Wat de rest van die 6 uur daar gebeurd is, dat weet je niet. Ik zie wel soms dat schema getekend, dat je 10 procent van iemand ziet ("image = fake") en dat 90 procent (dus hoe iemand écht is), onder water ligt. Ik zie zinnen staan om te zeggen dat je iets leuk vindt ("You seem like...", "I really appreciate...")... Dan heb je nog de introductiespelletjes (met de bal gooien), etc... Zou zo'n dagprogramma wel eens helemaal willen lezen...quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 05:14 schreef Varkensbiefstuk het volgende:
Ik denk eigenlijk dat het de leerlingen meer zelf helpt, dan dat ze heel bewust bezig zijn met de anderen. Voor sommigen is het denk ik heel belangrijk om hun verdriet en hun gevoelens er een keer uit te gooien, en vooral dat gebeurt op zo'n Challenge Day (denk ik).
Dat is precies wat ik bedoelde met een "stroeve" aflevering.quote:Wat mij opviel van de aflevering Helmond dat ik veel minder zag dat leerlingen een arm om elkaar heen sloegen en elkaar troostten. En ook dat de leraren minder aanwezig waren, minder steun boden.
Wat ik denk is dat die leerlingen naar Challenge Day gaan, daar een dag emotioneel uitgeperst worden (even cru gezegd), en de dag er na komen ze op school en gaat het leventje verder. Een dag als Challenge Day heeft m.i. een groter effect als je hier de dag erná uitgebreid over napraat, en er regelmatig (bijv. wekelijks in de mentorles) op terug grijpt. Misschien tips vragen van die Challenge Day mensen voor de weken ná zo'n dag...quote:Maar goed, Challenge Day is voor de leerlingen zelf denk ik goed, maar zal voor het groepsproces niet heel veel uitmaken. Dat komt denk ik doordat het én zo kort is én doordat kinderen/mensen van die leeftijd vaak heel erg op zichzelf gericht zijn.
Ik meen wel eens uit de uitzendingen begrepen te hebben dat dat ook gebeurd. Dat het dus niet klaar is na die dag, maar dat er daarna ook nog aandacht aan besteed wordt. De begeleiders krijgen daar instructies voor mee, geloof ik.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat ik denk is dat die leerlingen naar Challenge Day gaan, daar een dag emotioneel uitgeperst worden (even cru gezegd), en de dag er na komen ze op school en gaat het leventje verder. Een dag als Challenge Day heeft m.i. een groter effect als je hier de dag erná uitgebreid over napraat, en er regelmatig (bijv. wekelijks in de mentorles) op terug grijpt. Misschien tips vragen van die Challenge Day mensen voor de weken ná zo'n dag...
Bij ons nauwelijks gebeurdquote:Op zondag 28 augustus 2011 11:04 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik meen wel eens uit de uitzendingen begrepen te hebben dat dat ook gebeurd. Dat het dus niet klaar is na die dag, maar dat er daarna ook nog aandacht aan besteed wordt. De begeleiders krijgen daar instructies voor mee, geloof ik.
Een school doet zoiets niet zonder voorbereiding, hoor. Ik vind dit wel een beetje kort de bocht gedacht. Volgens mij zit het jou voornamelijk dwars dat er camera's aanwezig zijn die alles registreren, zodat TV-kijkend Nederland kan zien wat er op zo'n dag gebeurt. Maar ja, dat is TV. Beetje sensatie, kijkcijfers, geld verdienen. Ik denk niet dat een school zomaar even 3000 euro uitgeeft aan iets wat toch niet werkt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 05:00 schreef ilona-scuderia het volgende:
Slechte remake, echt schandalig hoe leerlingen te kijk worden gezet...
Lijkt me leuk ja!quote:Op zondag 28 augustus 2011 09:35 schreef Apostrof het volgende:
Volgende week aflevering van mijn school! Ik ben helaas nu en dan op vakantie maar hopelijk kan ik vragen beantwoorden na de uitzending!
Mja, ligt dan natuurlijk ook aan het docententeam hè. Als je docenten hebt die dat allemaal maar flauwekul vinden, dan is 't snel afgelopen met de goeie intenties.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:04 schreef k_man het volgende:
Ik meen wel eens uit de uitzendingen begrepen te hebben dat dat ook gebeurd. Dat het dus niet klaar is na die dag, maar dat er daarna ook nog aandacht aan besteed wordt. De begeleiders krijgen daar instructies voor mee, geloof ik.
Nee, inderdaad. Maar 't kan wel ontzettend goeie PR voor zo'n school opleveren. Da's ook wat waard.quote:Op zondag 28 augustus 2011 11:29 schreef SonicVolcano het volgende:
Ik denk niet dat een school zomaar even 3000 euro uitgeeft aan iets wat toch niet werkt.
Uiteraard. Zolang het uiteindelijke doel van zo'n dag hierdoor maar niet wordt ondergesneeuwd. Ik begrijp dat mensen sceptisch zijn, maar ik denk dat je het zelf moet meemaken om het ware effect ervan te zienquote:Op zondag 28 augustus 2011 16:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nee, inderdaad. Maar 't kan wel ontzettend goeie PR voor zo'n school opleveren. Da's ook wat waard.
quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Oh, maar ik sta zelf helemaal achter dit initiatief hoor. Ik ben zelf docent en heb de directie van school er al op gewezen. Als dit naar Nederland komt en ze zakken wat met de prijs, lijkt me dat zeker wat om eens aan deel te nemen.
Spannend!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:49 schreef Apostrof het volgende:
Nou, het is zover dus. Morgen onze school aan de beurt bij de poppenkast.
Jij bent natuurlijk 1 van die stoere gasten die dit alles niets deertquote:Op woensdag 31 augustus 2011 19:49 schreef Apostrof het volgende:
Nou, het is zover dus. Morgen onze school aan de beurt bij de poppenkast.
Een van die gasten die de dag als leerling heeft meegemaakt en niet een montage van een half uurquote:Op donderdag 1 september 2011 00:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Jij bent natuurlijk 1 van die stoere gasten die dit alles niets deert
Nee, nog niet een closeup van mij geweest.quote:Op donderdag 1 september 2011 21:48 schreef Injetta het volgende:
En Apostrof, ben je al in beeld geweest?
ik let op!quote:Op donderdag 1 september 2011 21:52 schreef Apostrof het volgende:
Zometeen is wel instemmig gehum van mij te horen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |