abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81911022
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:08 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Er is nog zó veel meer dan de pil, waarom bij die ondingen hangen als het gemak van de nuvaring of het mirenaspiraaltje bestaat?

en @Tanteklara, dat was ik, ik bedoel het alleen voor de lichtste dagen waar je normaal met 1 inlegkruisje toekomt (maar dat vind ik toch eng dus dan gebruik ik maandverband). Je doet ze gewoon met drukkertjes vast aan de onderkant. Ik krijg al snel een broeierige irritatie van maandverband, dan heb je met katoen niet, het is veel beter voor je vagina. 'Tegenwoordig' zijn we toch een stuk verder en kun je die dingen echt gemakkelijk en hygiënisch schoon wassen, en absorberen ze prima zonder te lekken, ik zie het probleem niet zo.
Waar koop je die katoenen kruisjes?

Er zijn trouwens ook 100% natuurlijke herbruikbare tampons van zeespons:

pi_81911023
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:02 schreef tanteklara het volgende:

En diegene die katoenen maandverband wil proberen. Rill, visioenen van vroeger. Dikke luier in je broek met gordeltjes om de boel vast te houden in een plastic broekje en die dingen worden na aantal keren wassen keihard. Tja, er was toen geen wasverzachter of droger.
Ben jij nog van voor de oorlog . ik dacht dat ik de oudste was hiero
  woensdag 26 mei 2010 @ 11:04:55 #153
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_81911142
Mirena
En daarvoor gebruikte ik altijd tampons. Die van Kruidvat vond ik altijd wel prettig omdat ze niet zo erg pluizen en makkelijk open te maken zijn.
Maandverband vind ik echt vreselijk!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_81911648
Grappig dat er veel dames hier s'nachts rijkelijk vloeien...bij mij is er niets totdat ik s'morgens op sta om te plassen

En dat cupje , dat is zo niets voor mij Tampons vind ik al niets...
  woensdag 26 mei 2010 @ 11:36:12 #155
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_81912732
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:08 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Er is nog zó veel meer dan de pil, waarom bij die ondingen hangen als het gemak van de nuvaring of het mirenaspiraaltje bestaat?

en @Tanteklara, dat was ik, ik bedoel het alleen voor de lichtste dagen waar je normaal met 1 inlegkruisje toekomt (maar dat vind ik toch eng dus dan gebruik ik maandverband). Je doet ze gewoon met drukkertjes vast aan de onderkant. Ik krijg al snel een broeierige irritatie van maandverband, dan heb je met katoen niet, het is veel beter voor je vagina. 'Tegenwoordig' zijn we toch een stuk verder en kun je die dingen echt gemakkelijk en hygiënisch schoon wassen, en absorberen ze prima zonder te lekken, ik zie het probleem niet zo.
Van mij mag je. Heb je ze al geprobeerd?
Voel je de drukkertjes zitten? En bij normale menstruatie krijg je van die lekker natte lappen in je broek. Dat zal bij de lichtste dagen waarschijnlijk niet zo zijn of stukken minder.

Ik snap dat je ook alle risico's op doorlekken wil vermijden. Lijkt me niks pijnlijker dan dat.

Gebruik je normaal wel inlegkruisjes? Die zijn namelijk ook erg slecht voor het milieu van de vagina.

He en vroeger konden wij ze ook hygienisch schoonwassen. Rill. Ik kan me nog van mijn moeder de ketel met witte was op het fornuis herinneren. Lekker pruttelen en koken. Rill.
  woensdag 26 mei 2010 @ 11:39:36 #156
277985 tanteklara
fly farfaraway
pi_81912917
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:01 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ben jij nog van voor de oorlog . ik dacht dat ik de oudste was hiero

Neen, toch een behoorlijk eind van na de oorlog. Wel uit een klein dorpje, misschien dat dat ook meespeelt.
Ik was wel 12 toen ik mijn eerste menstruatie kreeg. En die lappen zeker wel 2 a 3 jaar mogen gebruiken. Ril.
pi_81913218
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:01 schreef cinnamongirl het volgende:

[..]

Waar koop je die katoenen kruisjes?

Er zijn trouwens ook 100% natuurlijke herbruikbare tampons van zeespons:

[ afbeelding ]
Zijn zeesponsen niet bedreigd...?
pi_81913299
Heb je zo'n stuk koraal in je doos
Tap tap tap
pi_81913347
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:55 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Nuvaring moet in de koelkast bewaard worden en heeft een beperktere houdbaarheidsdatum dan de pil en een spiraaltje zetten ze liever niet bij jongere vrouwen die nog geen kinderen hebben volgens mij.
Dat laatste is geen probleem hoor, heb ook een tijd een spiraaltje gehad aantal jaar terug. Kan alleen voor een 'nullipara' wat pijnlijker zijn.
pi_81917738
Ik gebruik altijd en alleen tampons, gewoon van de Kruidvat ofzo.
De eerste 2 a 3 dagen normale, en dan nog 1 a 2 dagen minitampons.

Ik zou zooo graag willen dat er een pil op de markt kwam waarmee je nooit meer ongesteld werd, zonder doorbraakbloedingen te krijgen...
Ik denk ook dat dat best mogelijk moet zijn, maar het zal wel geen prioriteit hebben voor de wetenschappers.
pi_81928588
Nagevraagd hoe ze spoelt met de cup.
Hoeft bij haar maar een keer of 5 per 24 uur.

Altijd flesje water mee in de tas. En nix bloedbad.

En zo nu en dan uitkoken, net als met de spenen.
pi_81929028
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 10:55 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Nuvaring moet in de koelkast bewaard worden en heeft een beperktere houdbaarheidsdatum dan de pil en een spiraaltje zetten ze liever niet bij jongere vrouwen die nog geen kinderen hebben volgens mij.
Nuvaring moet je idd in de koelkast bewaren. De ringen zijn 4 maanden houdbaar na uitgifte bij de apotheek, maar met 3 ringen heb je deze binnen 3 maanden toch gebruikt (je mag een ring max 4 weken inhouden). Ik zie dat niet als bezwaar.

Spiraaltje idem, dat wordt net zo goed gezet bij jonge vrouwen hoor, heb hem zelf ook gehad, het kan alleen iets meer pijn doen omdat je baarmoedermond nooit opgerekt is geweest maar dat is met een paar keer puffen ook weer over, en niet bijzonder veel pijnlijker dan voor vrouwen die wel kinderen hebben gebaard, dat scheelt gewoon per persoon. En dan nog, wat is een kwartier buikpijn nou als je daarna 5 jaar niet ongesteld bent
I had a signature once. It was awful.
pi_81933400
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:22 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

...

Spiraaltje idem, dat wordt net zo goed gezet bij jonge vrouwen hoor, heb hem zelf ook gehad, het kan alleen iets meer pijn doen omdat je baarmoedermond nooit opgerekt is geweest maar dat is met een paar keer puffen ook weer over, en niet bijzonder veel pijnlijker dan voor vrouwen die wel kinderen hebben gebaard, dat scheelt gewoon per persoon. En dan nog, wat is een kwartier buikpijn nou als je daarna 5 jaar niet ongesteld bent
Ik wou dat ik die garantie kon krijgen... Dan zat ik morgen met m'n benen wijd in de stoel. (bij wijze van).
Maar elke keer als ik er over uit ben dat ik een spiraal wil laten zetten ga ik weer verhalen van mensen lezen, en dan lees ik over mensen die maanden lang elke dag bloed verliezen, of die juist langer en vaker ongesteld zijn en dan durf ik niet meer.
pi_81935105
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 @ 13:30 schreef Blossom86 het volgende:
Ik gebruik altijd en alleen tampons, gewoon van de Kruidvat ofzo.
De eerste 2 a 3 dagen normale, en dan nog 1 a 2 dagen minitampons.

Ik zou zooo graag willen dat er een pil op de markt kwam waarmee je nooit meer ongesteld werd, zonder doorbraakbloedingen te krijgen...
Ik denk ook dat dat best mogelijk moet zijn, maar het zal wel geen prioriteit hebben voor de wetenschappers.
Prikpil doet dat bij mij. Ik word niet ongesteld en in de 2 jaar dat ik hem heb, nog nooit last gehad van doorbraakbloedingen..
pi_81935630
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 17:14 schreef -sabine- het volgende:
Nagevraagd hoe ze spoelt met de cup.
Hoeft bij haar maar een keer of 5 per 24 uur.

Altijd flesje water mee in de tas. En nix bloedbad.

En zo nu en dan uitkoken, net als met de spenen.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat een vrouw tijdens haar menstruatie een half koffiekopje bloed verliest. Dus een bloedbad zou ik ook niet verwachten.

Ik verlies volgens mij nog veel minder. Gebruik altijd maandverband. Misschien zou het anders zijn als ik meer bloedverlies had.

Pil doorslikken helpt bij mij trouwens niet: menstrueer dan gewoon op precies hetzelfde moment. Ik word ook altijd pas ongesteld op de dag dat ik de eerste pil van de volgende strip slik.
pi_81939071
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:13 schreef Blossom86 het volgende:

[..]

Ik wou dat ik die garantie kon krijgen... Dan zat ik morgen met m'n benen wijd in de stoel. (bij wijze van).
Maar elke keer als ik er over uit ben dat ik een spiraal wil laten zetten ga ik weer verhalen van mensen lezen, en dan lees ik over mensen die maanden lang elke dag bloed verliezen, of die juist langer en vaker ongesteld zijn en dan durf ik niet meer.
Ik had één heel heftige kramp waarvan ik even van de wereld raakte, maar daar is het bij gebleven. Alleen een wat gespannen gevoel, maar ik heb totaal geen krampen meer gehad na afloop. Wel had ik zo'n naproxen zetpil genomen vooraf. En ik heb nog nooit kinderen gebaard.
garantie heb je niet, maar wie niet waagt... er zijn genoeg tevreden mensen!
  vrijdag 28 mei 2010 @ 22:40:35 #167
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_82043862
Herbruikbare tampons/maandverband lijken me echt vies. Ga je dat echt elke keer schoonmaken met kokend water? Volgens mij voldoet 60 graden niet, dat gaat echt broeien.

(dit is eigenlijk een tvp)
pi_82047238
http://www.allinwonderlan(...)-p-352.html?cPath=47

Je kunt het gewoon weken in koud water (zoals altijd met bloedvlekken in kleding/stof), en dan op 90 graden wassen. Ze schijnen dan ca. 5 jaar mee te gaan. Voor hele zware dagen lijkt het me ook niks hoor, maar voor die lichte dagen dat een maandverbandje net teveel is en een inlegkruisje te weinig lijkt het me wel prettig, omdat je dan toch voor de zekerheid van een maandverbandje kiest en dat dat dan toch erg broeiierig wordt als ej dat al een paar dagen gebruikt.
  zaterdag 29 mei 2010 @ 09:48:13 #169
125420 Starlie
a dirty mind is a joy forever
pi_82054078
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 11:15 schreef Linnie20v het volgende:
Grappig dat er veel dames hier s'nachts rijkelijk vloeien...bij mij is er niets totdat ik s'morgens op sta om te plassen
Ik heb hetzelfde als dat jij heb, hooguit een keer een druppel... en toch doe ik uit voorzorg elke keer een maandverbandje in Je weet immers maar nooit . Overdag heb ik tampons van Libresse, die van OB bezorgen me jeuk!
pi_82054440
Ik heb 's nachts nooit wat in. Eigenlijk bloed ik na 9 uur 's avonds niet meer, tot de volgende ochtend.
  Moderator / Miss SHO zaterdag 29 mei 2010 @ 10:15:54 #171
22592 crew  Ole
pi_82054492
OB
één van de weinige zaken waar ik erg merkvast in ben.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_82054508
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 19:48 schreef RenRen- het volgende:

[..]

Prikpil doet dat bij mij. Ik word niet ongesteld en in de 2 jaar dat ik hem heb, nog nooit last gehad van doorbraakbloedingen..
Hm, zou wat kunnen zijn. Maar ik lees op veel sites dat je van de prikpil juist langer en heftiger ongesteld bent.
quote:
Op woensdag 26 mei 2010 20:53 schreef zoeperzazke het volgende:

Ik had één heel heftige kramp waarvan ik even van de wereld raakte, maar daar is het bij gebleven. Alleen een wat gespannen gevoel, maar ik heb totaal geen krampen meer gehad na afloop. Wel had ik zo'n naproxen zetpil genomen vooraf. En ik heb nog nooit kinderen gebaard.
garantie heb je niet, maar wie niet waagt... er zijn genoeg tevreden mensen!
Ik ben niet bang voor pijn ofzo, alleen omdat ik met de pil ook snel doorbraakbloedingen krijg, ben ik bang dat dat met het spiraaltje ook zo zal zijn. Ik heb geen zin om elke dag of elke week te bloeden.
Maar ja, misschien moet ik er gewoon een keer voor gaan, anders weet ik het ook nooit...
  Moderator / Miss SHO zaterdag 29 mei 2010 @ 10:18:21 #173
22592 crew  Ole
pi_82054525
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:40 schreef appelfan het volgende:
Herbruikbare tampons/maandverband lijken me echt vies. Ga je dat echt elke keer schoonmaken met kokend water? Volgens mij voldoet 60 graden niet, dat gaat echt broeien.

lijkt me ook niks.
gedver
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  zaterdag 29 mei 2010 @ 11:11:52 #174
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_82055496
Tampons. Ik gebruik nu al bijna een jaar geen anticonceptie meer; heb 7 jaar de pil geslikt waarbij mijn klachten het laatste jaar met de pil alleen maar erger zijn geworden. Nu zonder pil een zeer regelmatige cyclus en alle klachten zijn weg. Dat verhaal over de pil = libidokiller klopt hier in ieder geval .
pi_82062476
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 22:40 schreef appelfan het volgende:

Ja en eeww moet je dat dan uitkoken in een pannetje (waar je normaal eten indoet) op het fornuis?
Wild horses run unbridled or their spirit dies...
pi_82064695
Ik gebruik tampons. Afwisselend van Kruidvat of ob.
Aan het eind inlegkruisjes, omdat tampons dan eigenlijk te veel van het goede zijn en daarbinnen gaat broeien, en om de laatste viezigheid op te vangen

Ik merk ook dat ik 's nachts niet veel bloed verlies. Maar vanwege het broei-effect verwissel ik hem toch zsm voor een nieuwe
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2010 @ 15:25:30 #177
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_82101884
Heeft niemand problemen met het inbrengen van die tampons
Dag 1 gaat nog wel redelijk moeiteloos maar vanaf dag 2 moet ik ze er met grof geweld indouwen en dan nog gaan er 2 tampons verloren omdat ik ze echt niet verder krijg dan de helft (ze zijn dan krom en ik moet ze weggooien)
Het lijkt wel alsof mijn poes zoiets heeft van, neeeee, dit is geen piemel, hop, op slot, dit komt er niet in
En neen, dit is geen grapje, dit is niet leuk, dit is uitermate irritant.
pi_82102054
Dat gaat met die sponsjes dus heel veel makkelijker. Die maak je nat, je knijpt ze uit en dan zijn ze heel glad.
pi_82104420
quote:
Op zondag 30 mei 2010 15:25 schreef Loedertje het volgende:
Dag 1 gaat nog wel redelijk moeiteloos maar vanaf dag 2 moet ik ze er met grof geweld indouwen en dan nog gaan er 2 tampons verloren omdat ik ze echt niet verder krijg dan de helft (ze zijn dan krom en ik moet ze weggooien)
Het lijkt wel alsof mijn poes zoiets heeft van, neeeee, dit is geen piemel, hop, op slot, dit komt er niet in
Vaseline of glijmiddel?
pi_82106030
quote:
Ja hoor ik kan alleen tampons met een inbrenghuls gebruiken (OB) Huls is van glad materiaal dus dat gaat altijd goed.
  zondag 30 mei 2010 @ 17:46:36 #181
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_82107927
Herriestoppers en bier.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 30 mei 2010 @ 17:55:22 #182
149959 SQ
snelle trees
pi_82108253
quote:
ik heb dat ook met die ondingen
disclaimer
  zondag 30 mei 2010 @ 20:25:22 #183
286690 Velma_Dinkley
Afasie suits me
pi_82114503
quote:
Die zogenaamde "soft-touch-omhulsels" willen ook wel eens werken.
  zondag 30 mei 2010 @ 21:29:44 #184
62419 CherryLips
chocoholic
pi_82118549
Gewoon proppen
Ik heb weleens dat ik ze er met grof geweld uit moet trekken
Tap tap tap
pi_82118837
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:19 schreef Imperfect-Angel het volgende:
Vaseline of glijmiddel?
Lijkt me niet bevorderlijk voor het absorberend vermogen van een tampon.
pi_82121340
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:33 schreef Leintjeuh het volgende:

[..]

Lijkt me niet bevorderlijk voor het absorberend vermogen van een tampon.
Je moet die tampon er ook niet in onderdompelen maar een klein beetje aan de bovenkant. Vroeger deed ik dat nog wel eens met vaseline. Nu gaat het vanzelf. Soms wat stroef maarje kwestie van snel erin douwen. Bij mij dan.
  zondag 30 mei 2010 @ 22:22:55 #187
116091 Heatseeker
ATTAMOTTAMOTTA
pi_82122476
Ik krijg zin in tomatensoep van dit topic.
Beter 1 vogel in de hand, dan geen hand.
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2010 @ 22:36:07 #188
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_82123362
quote:
Op zondag 30 mei 2010 16:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

Ja hoor ik kan alleen tampons met een inbrenghuls gebruiken (OB) Huls is van glad materiaal dus dat gaat altijd goed.
Nou, dat gaat bij mij dan dus helemaal niet, blijft dat ding halverwege steken

Enfin, maandverband is geen optie, dus we duwen nog wel ff door.

Die sponsjes, HOE pulk je die er in godsnaam uit??
  zondag 30 mei 2010 @ 22:37:06 #189
123170 alors
zlata1234
pi_82123433
Vaseline in je doos doen? Lijkt me niet echt goed
know'm sayin?
word? word.
  † In Memoriam † zondag 30 mei 2010 @ 22:37:08 #190
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_82123437
quote:
Op zondag 30 mei 2010 21:29 schreef CherryLips het volgende:
Gewoon proppen
Ik heb weleens dat ik ze er met grof geweld uit moet trekken
jááá, dat heb ik ook, dat de striem van het touwtje in je vingers staat
  zondag 30 mei 2010 @ 23:25:54 #191
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_82126089
Mijn vriend die me dan op de bank installeert en verzorgt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_82126438
Mên, wat was ik blij toen ik me over het 'ew '-idee had gezet en doorkreeg hoe ik tampons zonder pijn in kon doen. Maandverband zal ik echt alleen nog maar gebruiken als het echt echt echt moet. Vooral in de eerste dagen, dat je een stap doet en het zo naar beneden voelt klotsen, of nog leuker, als je niest en je vagina niest mee .

Ik gebruik sindsdien tampons van OB. Ik heb het eigen merk van de AH geprobeerd, maar dat waren ontzettende ondingen. Ze waren veel te pluizig en namen ook helemaal niet zo veel op. Ik zal die van Kruidvat 's gaan proberen, want de prijs van OB is echt aan de belachelijke kant.
  zondag 30 mei 2010 @ 23:55:47 #193
62419 CherryLips
chocoholic
pi_82127098
Wachten tot het een keer ergens in de aanbieding is en dan groot inslaan Het komt wel op uiteindelijk.
Tap tap tap
  maandag 31 mei 2010 @ 00:02:06 #194
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_82127388
Always....Ben er niet echt blij mee, maar na de conisatie werd me aangeraden zo min mogelijk tampons te gebruiken ivm gevaar voor infectie. Heel soms gebruik ik ze nog weleens, maar na de operatie "voelt" het ook niet prettig meer.

En o ja, het sponsje ken ik ook. Ideaal als je even niet weet waar je dat touwtje moet laten, even prutsen om het te kunnen vervangen Maar dat gebruik ik dus ook niet meer.
  maandag 31 mei 2010 @ 09:28:01 #195
240052 NouMooiNiet
what's in a name...
pi_82132609
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:37 schreef Loedertje het volgende:

[..]

jááá, dat heb ik ook, dat de striem van het touwtje in je vingers staat
Kunnen jullie die spieren daaronder niet spannen en ONTspannen..?
Dan gaat ie er heel gemakkelijk uit hoor.
Met inbrengen ook: gewoon die spieren ontspannen.
"Without music, life would be a mistake." - Friedrich Nietzsche
pi_82133130
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 @ 10:17 schreef Blossom86 het volgende:

[..]

Hm, zou wat kunnen zijn. Maar ik lees op veel sites dat je van de prikpil juist langer en heftiger ongesteld bent.
Dat is bijzonder, want je bent dus helemaal niet ongesteld. Je hebt ook geen stopweek. Het enige nadeel is dat als ik nu zwanger wil worden, het anderhalf jaar kan duren voor ik ook weer echt zwanger kan worden. Maar stiekem kan ik daar ook wel mee leven.
Misschien ben je wel een paar keer heviger ongesteld als je helemaal stopt met de prikpil of zo. Maar goed.
pi_82137251
quote:
Op zondag 30 mei 2010 22:36 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Nou, dat gaat bij mij dan dus helemaal niet, blijft dat ding halverwege steken

Enfin, maandverband is geen optie, dus we duwen nog wel ff door.

Die sponsjes, HOE pulk je die er in godsnaam uit??
Nou, gewoon, twee vingers naar binnen en beetpakken.
  maandag 31 mei 2010 @ 12:07:00 #198
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_82137298
quote:
Op maandag 31 mei 2010 12:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

is dat niet heul vies?
dat je vingers dan meteen onder zitten enzo?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Moderator maandag 31 mei 2010 @ 12:08:33 #199
9859 crew  Karina
Woman
pi_82137349
quote:
Op maandag 31 mei 2010 12:05 schreef Isegrim het volgende:

[..]

He bah, dat lijkt me echt ontzettend ranzig, vooral helemaal in het begin.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_82137499
Daar heb je een kraan voor. Maar het valt mee, want de meeste viezigheid zit aan de bovenkant van het sponsje en je pakt de onderkant beet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')